Kolmas nais-piispa Evl-kirkkoon?

Tänään ovat väitelleet keskenään Lapuan hiippakunnan toiselle kierrokselle selvinneet ehdokkaat hiippakuntadekaani Terhi Kaira ja tuomiorovasti Matti Salomäki.
Vaalit on 23.11.2021 ja uusi piispa aloittaa tehtävän 1.2.2022.

Terhi Kaira on liberaali, joka hyväksyy kaikki ihmiset tasa-arvoisina.
Matti Salomäki on konservatiivi, joka ei hyväksy sukupuolivähemistöön kuuluvia tasa-arvoisiksi.

Terhi Kairaa voi pitää hienoisena ennakkosuosikkina, koska hän sai ensimmäisellä kierroksella äänistä 35,8% ja Matti Salomäki 30,6%
Lääninrovasti Jouko Ala-Prinkkilä sai 14,2% ja Jukka Jämsén 19,4 % äänistä.

Terhi Kaira ja Jouko Ala-Prinkkilä ovat samaa sukupuolta olevien kirkollisista vihkimisistä samaa mieltä kuin arkkipiispa Luoma, eli he luaisivat antaa papeille omantunnon vapauden vihkiä tai jättää vihkimättä.
Matti Salomäki ja Jukka Jämsén ovat ehdottoman kielteisiä hyväksymään homoliitot.

28

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veikkaan kymmenen vuoden kuluttua olevan enemmistö piispoista naisia.

      Tämän kuluvan vuoden aikana naisista on tullut enemmistö pappeina.
      991 miespappia ja 1029 naispappia.

    • Anonyymi

      Evankeliumi tarkoittaa hyvää uutista siitä, että kuningas saapuu.

      Jesaja 52:
      7 Kuinka ihanat ovat vuorilla ilosanoman tuojan askelet! Hän ilmoittaa rauhan tulon, tuo suuren ilosanoman, hän tuo pelastuksen sanoman ja sanoo Siionille: — Sinun Jumalasi on nyt kuningas!

      No juutalaisten kuningas sitten saapui! Mitä hän käski opettaa kaikille kansoille? Vuorisaarnassa se lukee. Onko kukaan pysähtynyt näiden sanojen ääreen ja miettinyt, olenko minä täyttänyt Jeesuksen käskyn? Tuleeko minusta Jeesuksen valtakunnassa suuri vai joudunko valtakunnasta ulos?

      Matteuksen evankeliumi 5:
      19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
      20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      Roomalaiskirje 2:
      13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

      • Juu, kyllä.

        Juutalaiseen uskoon kuuluu tuo kuninkaan odotus, joka tekisi Israelista suurvallan.
        Juutalaisten odottama kuningas (messias) on ihan maallinen voimakas kuningas.

        Juutalaiseen uskoon ei muutoinkaan kuulu kuolemanjälkeistä elämää, eikä ylösnousemusta, puhumattakaan helvetistä.
        Juutalaisessa uskossa Jumala rankaise ja palkitsee vain eläviä.


    • Aika pieni on tuo ero, että en vielä hehkuttelisi mutta toki onhan se täällä etelä-pohjanmaallakin nähtävissä nämä muutoksen tuulet ja toisin kuin ehkä voisi luulla niin ei aidot kirkko konservatiivit ihan mahdottomimmasta päästä ole.

      Toki tuo samaa sukupuolta olevien vihkiminen saattaa jotain nurinaa nurkissa aiheuttaa mutta ei niin suurta mitä vaikkapa palstan helluntailaiset ovat pitkään povailleet. Tuossa on nimittäin ihan ensinäkin se, että aidot kirkko konservatiivit hyväksyvät joka tapauksessa kirkon tekemän päätöksen tuossa, oli se sitten aikaan mikä tahansa ja toisin kuin ehkä kuvitellaan siitä ei myöskään ole tehty mitään "kynnyskysymystä" eli sitä ei siis jatkuvasti ajatella .

      On totta, että ihan vanhoillisemmat eivät taatusti sydämissään seksuaalivähemmistöjä miellä ihan samalla "viivalle" mutta eivät myöskään kovaäänisesti kampanjoi heitä vastaan vaan ymmärtävät, että myös noilla ihmisillä on tietyt oikeudet joita tulee kunnioittaa. He eivät siis kannata homojen vihkimisiä mutta eivätkä liioin eronneiden vihkimisiä.

      • "mutta eivät myöskään kovaäänisesti kampanjoi heitä vastaan vaan ymmärtävät, että myös noilla ihmisillä on tietyt oikeudet joita tulee kunnioittaa."

        Ei ne tuon takia jätä kampanjoimatta.
        Ne ei kunnioita pätkääkään seksuaalivähemmistöjä.

        He ei sen takia kampanjoi kovaäänisesti, koska se kampanjointi kääntyisi välittömästi heitä itseään ja kirkkoa vastaan.


      • Pe.ku kirjoitti:

        "mutta eivät myöskään kovaäänisesti kampanjoi heitä vastaan vaan ymmärtävät, että myös noilla ihmisillä on tietyt oikeudet joita tulee kunnioittaa."

        Ei ne tuon takia jätä kampanjoimatta.
        Ne ei kunnioita pätkääkään seksuaalivähemmistöjä.

        He ei sen takia kampanjoi kovaäänisesti, koska se kampanjointi kääntyisi välittömästi heitä itseään ja kirkkoa vastaan.

        Ei kyllä nyt täytyy sanoa, että olet hiukan väärässä. Kirkon aidot konservatiivit ovat erittäin lainkuuliaista maanhiljaista kansaa jossa toki saatetaan nurkissa nurista mutta muuten käyttäydytään moitteettomasti koska niin kuuluu kunnon ihmisen tehdä.

        Se, että tuo kääntyisi heitä itseään vastaan no eivät he niinkään vihaa pelkäisi vaan paheksuntaa ja tuolla tarkoitan, että se heidän oma syntipussi julkisesti katsottaisiin ;) no kirkkoa vastaan taas... eivät tietenkään kirkkoa vahingoittaisi koska muutenkin ovat se porukka joka kirkon viimeisenä jättää jos sittenkään mutta toisaalta eivät koe olevansa myöskään niin suuria vaikuttajia pelkkinä rivijäseniä , että kykenisivät omalla toiminnallaan kirkolle tekemään hallaa.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei kyllä nyt täytyy sanoa, että olet hiukan väärässä. Kirkon aidot konservatiivit ovat erittäin lainkuuliaista maanhiljaista kansaa jossa toki saatetaan nurkissa nurista mutta muuten käyttäydytään moitteettomasti koska niin kuuluu kunnon ihmisen tehdä.

        Se, että tuo kääntyisi heitä itseään vastaan no eivät he niinkään vihaa pelkäisi vaan paheksuntaa ja tuolla tarkoitan, että se heidän oma syntipussi julkisesti katsottaisiin ;) no kirkkoa vastaan taas... eivät tietenkään kirkkoa vahingoittaisi koska muutenkin ovat se porukka joka kirkon viimeisenä jättää jos sittenkään mutta toisaalta eivät koe olevansa myöskään niin suuria vaikuttajia pelkkinä rivijäseniä , että kykenisivät omalla toiminnallaan kirkolle tekemään hallaa.

        Tuo ei pidä paikkaansa.
        Ne vaan ei uskalla sanoa mielipiteitään siitä syystä, jonka jo mainitsin.

        Minulla on tosi hyvä ihmistuntemus, eikä se ole koskaan pettänyt.


      • Anonyymi

        "Toki tuo samaa sukupuolta olevien vihkiminen saattaa jotain nurinaa nurkissa aiheuttaa mutta ei niin suurta mitä vaikkapa palstan helluntailaiset ovat pitkään povailleet. "

        No tämän asian funktio on, että kirkko jakaantuu kahtia - homokirkkoon ja sitten uskovien kirkkoon. Onhan kirkon piirissäkin Jeesukseen uskovia sisariamme ja veljiämme.


      • Anonyymi
        Pe.ku kirjoitti:

        "mutta eivät myöskään kovaäänisesti kampanjoi heitä vastaan vaan ymmärtävät, että myös noilla ihmisillä on tietyt oikeudet joita tulee kunnioittaa."

        Ei ne tuon takia jätä kampanjoimatta.
        Ne ei kunnioita pätkääkään seksuaalivähemmistöjä.

        He ei sen takia kampanjoi kovaäänisesti, koska se kampanjointi kääntyisi välittömästi heitä itseään ja kirkkoa vastaan.

        ""mutta eivät myöskään kovaäänisesti kampanjoi heitä vastaan vaan ymmärtävät, että myös noilla ihmisillä on tietyt oikeudet joita tulee kunnioittaa."

        Ei ne tuon takia jätä kampanjoimatta."

        Ei niin sillä apostoliset nimenomaan Jeesuksen seuraajat kyllä toteavat myös jatkossa synnin synniksi ja tekevät tarkan pesäeron ns. homokirkosta ja -liberaalikirkosta, mikä tarkasti ottaen ei ole kirkko enää ollenkaan.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei kyllä nyt täytyy sanoa, että olet hiukan väärässä. Kirkon aidot konservatiivit ovat erittäin lainkuuliaista maanhiljaista kansaa jossa toki saatetaan nurkissa nurista mutta muuten käyttäydytään moitteettomasti koska niin kuuluu kunnon ihmisen tehdä.

        Se, että tuo kääntyisi heitä itseään vastaan no eivät he niinkään vihaa pelkäisi vaan paheksuntaa ja tuolla tarkoitan, että se heidän oma syntipussi julkisesti katsottaisiin ;) no kirkkoa vastaan taas... eivät tietenkään kirkkoa vahingoittaisi koska muutenkin ovat se porukka joka kirkon viimeisenä jättää jos sittenkään mutta toisaalta eivät koe olevansa myöskään niin suuria vaikuttajia pelkkinä rivijäseniä , että kykenisivät omalla toiminnallaan kirkolle tekemään hallaa.

        Konservatiivit eivät välttämättä eroa mutta heidät varmaan erotetaan jossain vaiheessa kun edelleen kuitenkin julistamme synnin synniksi ja tehdään tarkka pesäero liberaaleista ja "homomaisista"operaatioista mihin "jonkun jumalan palvelukset" kuitenkin lopulta muuttuvat tai muutetaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Konservatiivit eivät välttämättä eroa mutta heidät varmaan erotetaan jossain vaiheessa kun edelleen kuitenkin julistamme synnin synniksi ja tehdään tarkka pesäero liberaaleista ja "homomaisista"operaatioista mihin "jonkun jumalan palvelukset" kuitenkin lopulta muuttuvat tai muutetaan.

        Nyt et kyllä puhu mistään aidoista kirkko konservatiiveista vaan muka konservatiiveista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toki tuo samaa sukupuolta olevien vihkiminen saattaa jotain nurinaa nurkissa aiheuttaa mutta ei niin suurta mitä vaikkapa palstan helluntailaiset ovat pitkään povailleet. "

        No tämän asian funktio on, että kirkko jakaantuu kahtia - homokirkkoon ja sitten uskovien kirkkoon. Onhan kirkon piirissäkin Jeesukseen uskovia sisariamme ja veljiämme.

        Ja höpö, höpö.

        Kirkossa on ennenkin ollut vastaavia "kriisejä" ja niistä on aidot kirkko konservatiivit päässeet yli. Tuo mahdollinen homojen vihkiminen tulee itseasiassa olemaan varmasti pienempi muutos seurakuntalaiselle kuin naispappeus koska eihän noihin vihkimis- tilaisuuksiin tarvitse osallistua.

        Tuota asiaa tukee myös se, ettei aidot kirkko konservatiivit ryve toisten seksuaaliasioissa kun omistaankin ovat hyvin vaitonaisia. Tuota viimeistä tukee taas se , etteivät ole Räsästäkään lähteneet tukemaan ja sekös arvatenkin helluntailaisia harmittaa mutta ei hätää voin kertoa ihan sisäpiiritietona sellaisen, etteivät aidot kirkko konservatiivit välitä tuon taivaallista mitä jotkut helluntailaiset heistä ajattelevat , itse asiassa eivät ole koskaan välittäneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toki tuo samaa sukupuolta olevien vihkiminen saattaa jotain nurinaa nurkissa aiheuttaa mutta ei niin suurta mitä vaikkapa palstan helluntailaiset ovat pitkään povailleet. "

        No tämän asian funktio on, että kirkko jakaantuu kahtia - homokirkkoon ja sitten uskovien kirkkoon. Onhan kirkon piirissäkin Jeesukseen uskovia sisariamme ja veljiämme.

        "kirkko jakaantuu kahtia - homokirkkoon ja sitten uskovien kirkkoon."

        Kirkko ei jakaannu.

        Jotkut vähemmistöt voi lähteä kirkosta ja heille käy tosi pahasti.
        Esimerkkinä on jo luthersäätiöläiset jotka joutuivat taivasalle lähtiessään.

        Kirkosta lähtijät eivät saa mitään satojen vuosien aikana kerääntyneestä omaisuudesta ja muusta insfraktruktuurista ja kirkkoon jääneet ovat sen verran rikkaampia.


      • Pe.ku kirjoitti:

        "kirkko jakaantuu kahtia - homokirkkoon ja sitten uskovien kirkkoon."

        Kirkko ei jakaannu.

        Jotkut vähemmistöt voi lähteä kirkosta ja heille käy tosi pahasti.
        Esimerkkinä on jo luthersäätiöläiset jotka joutuivat taivasalle lähtiessään.

        Kirkosta lähtijät eivät saa mitään satojen vuosien aikana kerääntyneestä omaisuudesta ja muusta insfraktruktuurista ja kirkkoon jääneet ovat sen verran rikkaampia.

        Nyt vasta tajusin, että tuostahan se kateus ja katkeruus kumpuaa :) kun ovat innolla jakamassa kirkon omaisuutta.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Nyt vasta tajusin, että tuostahan se kateus ja katkeruus kumpuaa :) kun ovat innolla jakamassa kirkon omaisuutta.

        Juu, kyllä.
        Itse olen seurannut tuota kehitystä.

        Luthersäätiöläisethän pitkään yrittivät roikkua kirkossa loisena mukana ja ilmoittivat olevansa kirkossa mukana, vaikka heidän pappejaan oli erotettu.
        Kirkko ei kuitenkaan päästänyt heitä pitämään tilaisuuksiaan kirkoissaan tai muissa tiloissaan, eikä päästä edelleenkään edes maksamalla.

        Luthersäätiöläiset olivat ihan puilla paljailla ja pitivät tilaisuuksiaan milloin missäkin, eikä Evl-kirkko suostunut edes vuokraamaan tiloja heille.
        Luthersäätiläisten papeilta lähti myös palkanmaksajat ja nyt vähäiset kannattajat joutuvat kaivamaan kunnolla rahaa taskuistaan, jotta pappinsa saisivat edes pientä palkkaa.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Juu, kyllä.
        Itse olen seurannut tuota kehitystä.

        Luthersäätiöläisethän pitkään yrittivät roikkua kirkossa loisena mukana ja ilmoittivat olevansa kirkossa mukana, vaikka heidän pappejaan oli erotettu.
        Kirkko ei kuitenkaan päästänyt heitä pitämään tilaisuuksiaan kirkoissaan tai muissa tiloissaan, eikä päästä edelleenkään edes maksamalla.

        Luthersäätiöläiset olivat ihan puilla paljailla ja pitivät tilaisuuksiaan milloin missäkin, eikä Evl-kirkko suostunut edes vuokraamaan tiloja heille.
        Luthersäätiläisten papeilta lähti myös palkanmaksajat ja nyt vähäiset kannattajat joutuvat kaivamaan kunnolla rahaa taskuistaan, jotta pappinsa saisivat edes pientä palkkaa.

        No enpä ole tuota ajatellut mutta tuohan on ihan hyvä kehitys. Toivoisi kirkon muutenkin tekevän selkeän pesäeron lahkoihin.


    • Anonyymi

      Kumman voitto johtaa suurempaan määrään protestieroja kirkosta?

      • Tietenkin konservatiivin voitto johtaisi suurempaan eroamismäärään.

        Konservatiivien kannattajia kirkon jäsenmäärästä on korkeintaan viidesosa.


    • Anonyymi

      Yksi tyhjä äänilippu, 16 hylättyä, noilla 17:llä ja äänestämättä jättäneillä (äänestysprosentti 90,5), on nyt mahdollisuus vaikuttaa ja ratkaista vaali.
      Onko junttaus jo käynnissä?

      • Voihan se olla, että jotain tuollaista yrittävätkin ja siksi tuossa jo aikaisemmin totesin tuosta erosta, että ei vielä mikään merkittävä.

        Mitä nyt olen noiden juttuja lukenut niin kyllähän Kaira erottuu edukseen ihan siinäkin, että hän näkee kirkon tehtävän myös siinä auttamistyössä, paikallisena vaikuttajana joka minunkin mielestäni on merkittävä positiivinen muutos kirkossa ihan kaiken kaikkiaan, kovin voi korulauseita kuka tahansa pykäillä tai Raamatusta kopsailla eikä sillä ole oikeastaan mitään merkitystä jos ajatellaan niitä Jeesuksen opetuksia mutta etenkin nuoremmalle ikäpolvelle on tärkeää, että noita kristinuskon keskeisimpiä asioita noudatetaan ja niistä pääse omassa seurakunnassa osaksi, ei niin, että ne ovat vaan jotain kolehtihaavi keräyksiä jonnekin kaukaisiin maihin.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Voihan se olla, että jotain tuollaista yrittävätkin ja siksi tuossa jo aikaisemmin totesin tuosta erosta, että ei vielä mikään merkittävä.

        Mitä nyt olen noiden juttuja lukenut niin kyllähän Kaira erottuu edukseen ihan siinäkin, että hän näkee kirkon tehtävän myös siinä auttamistyössä, paikallisena vaikuttajana joka minunkin mielestäni on merkittävä positiivinen muutos kirkossa ihan kaiken kaikkiaan, kovin voi korulauseita kuka tahansa pykäillä tai Raamatusta kopsailla eikä sillä ole oikeastaan mitään merkitystä jos ajatellaan niitä Jeesuksen opetuksia mutta etenkin nuoremmalle ikäpolvelle on tärkeää, että noita kristinuskon keskeisimpiä asioita noudatetaan ja niistä pääse omassa seurakunnassa osaksi, ei niin, että ne ovat vaan jotain kolehtihaavi keräyksiä jonnekin kaukaisiin maihin.

        Jos laskee kaikkien neljän ehdokkaan äänet ensimmäiseltä kierrokselta niin samaa sukupuolta olevien vihkimisessä tilanne on täysin tasan 50% / 50%..

        Kaira 35,8% ja Ala-Prinkkilä 14,2% = yhteensä 50%

        Salomäki 30,6% ja Jämsén 19,4 % = Yhteensä 50%


      • Anonyymi
        Pe.ku kirjoitti:

        Jos laskee kaikkien neljän ehdokkaan äänet ensimmäiseltä kierrokselta niin samaa sukupuolta olevien vihkimisessä tilanne on täysin tasan 50% / 50%..

        Kaira 35,8% ja Ala-Prinkkilä 14,2% = yhteensä 50%

        Salomäki 30,6% ja Jämsén 19,4 % = Yhteensä 50%

        Ensiviikolla tuo sitten selviää


    • Anonyymi

      "Naispappeus tekee kirkon rappeutumisen tragediasta operetin."

    • Anonyymi

      No eikös tämä ole profetoitu, että naiset pääsevät valtaan lopunaikana?

      Todistaa vaan kuinka tarkkoja Raamatussa olevat profetiat ovat tuhansien vuosien päähän.

      • Anonyymi

        Mutta mikä on näiden naisten lopullinen kohtalo? Se selviää Jesajan kirjasta ...

        Jes. 4:1

        Sinä päivänä seitsemän naista tarttuu yhteen mieheen sanoen: "Me syömme omaa leipäämme ja vaatetamme itsemme omilla vaatteilla, kunhan vain meidät otetaan sinun nimiisi; poista meidän häpeämme".

        Se on näköjään erittäin lievästi sanoen huono!!

        Tulee mieleen ... Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mikä on näiden naisten lopullinen kohtalo? Se selviää Jesajan kirjasta ...

        Jes. 4:1

        Sinä päivänä seitsemän naista tarttuu yhteen mieheen sanoen: "Me syömme omaa leipäämme ja vaatetamme itsemme omilla vaatteilla, kunhan vain meidät otetaan sinun nimiisi; poista meidän häpeämme".

        Se on näköjään erittäin lievästi sanoen huono!!

        Tulee mieleen ... Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa!

        "Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa!"

        Eli taivaaseen pyrkivät päätyvätkin pannuhuoneen puolelle. Jotain tälläistä olen tässä asiassa uumoillutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mikä on näiden naisten lopullinen kohtalo? Se selviää Jesajan kirjasta ...

        Jes. 4:1

        Sinä päivänä seitsemän naista tarttuu yhteen mieheen sanoen: "Me syömme omaa leipäämme ja vaatetamme itsemme omilla vaatteilla, kunhan vain meidät otetaan sinun nimiisi; poista meidän häpeämme".

        Se on näköjään erittäin lievästi sanoen huono!!

        Tulee mieleen ... Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa!

        Naisten valtapyrkimykset näköjään kapsahtaa katajaan viimeisinä aikoina aika pahasti!

        Myös maallisessa historiassa valtaa himonneiden kohtalo on lähes poikkeuksetta ollut aika ankea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Naisten valtapyrkimykset näköjään kapsahtaa katajaan viimeisinä aikoina aika pahasti!

        Myös maallisessa historiassa valtaa himonneiden kohtalo on lähes poikkeuksetta ollut aika ankea.

        Ne Raamatussa kerrotut viimeiset ajat olivat jo lähes 2000 vuotta sitten.
        Viimeiset ajat päättyivät Jerusalemin piiritykseen vuonna 70.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe