Taas rytisi Suupohjanradalla vartioimattomassa tasoristeyksessä,kuinka monta henkeä onkaan jo vienyt?Vaikka tällä kertaa päästiin luultavasti säikähdyksellä niin silti ihmettelen koko radan tarpeellisuutta .Laitettaisiin nekin rahat vieressä kulkevan tien parantamiseen niin nuo muutamat nyssäkät kulkisivat kyllä rekoillakin.Kymmeniä miljoonia jälleen haussa radan parantamiseen,päästä jo irti Wallius.
Suupohjan rata
92
4165
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö rekkakolareissa kuole ihmisiä????
- Anonyymi
Kyllä kyllä mutta ei tasoristeyksissä!!
- Anonyymi
Itsemurhia on paljon
- Anonyymi
olen itsekkin mennyt matkustajana lättähatussa miehen yli panttilas ja katsellut kyttälän risteyksellä päänsä menttänyttä jossa serkkuni poika menetti vaimonsa myös
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
olen itsekkin mennyt matkustajana lättähatussa miehen yli panttilas ja katsellut kyttälän risteyksellä päänsä menttänyttä jossa serkkuni poika menetti vaimonsa myös
seinäjoella ei ole tietääkseni selluloosatehdasta eikä yhtään sahaa puukuormat 67 tiellä ovat aivan hopöhöpö ajatuksia
- Anonyymi
Oliko konginkankaan linjaautokolarissa juna vai rekkaauto
- Anonyymi
Ylikäytävät täynnä puita ja pusikkoja.
Moto töihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylikäytävät täynnä puita ja pusikkoja.
Moto töihin.Oliko tämä viimeinen tapaus matu-kuski jonka puhelimessa oli jatkuva ugala-bugala meneillään ei pystynyt keskittymään liikennemerkkeihin oli lisäksi eksyksissä reitiltään koulubussissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylikäytävät täynnä puita ja pusikkoja.
Moto töihin.Rata rullalle
- Anonyymi
jos ny joku laskis ne vahingot mitä suupohjanraralla on sattunut
- Anonyymi
Ottaen huomioon että radalla liikkuu 1-2 junaa päivässä ,niistäkin osa ajelee paluukuormaa tyhjänä,niin olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa että kiskot sulattamoon koska raudasta saa nyt hyvän hinnan.
Murskeet voisi ajaa karhulla sileäksi ja leveämmällä niin tulisi hitaalle liikenteelle oma tie,traktoreilla,mautoolle jne. ,olisi paljon enemmän käyttöä ja ehkä nelikaistasuunnitelmat saisi vielä siirtää hamaan tulevaisuuteen.
Ainiin,tätä ei voi toteuttaa koska se olisi liian yksinkertainen ratkaisu ei insinöörit saisi palkkaansa.- Anonyymi
väärin siinä ajelee pelkkiä vetureita enmmäkseen vievät kuorman teuvalle ja sitte ajetaan kahdella veturilla seiäjoelle nukkumaan ja huomisin ajetaa samolla veturella hakemaan tyhjät vaunut ja disseliä.olen asunut vuodesta 1947 raranvaressa niin että puolet tontistani on raran suoja-alueella.veturit on numerotu.
- Anonyymi
Parasta etelä-pohjalaita ajattelutapaa! Mitäpä sitä noin hyvää resurssia kun junanrata millään tavalla hyödyntämään, kerätään vaan raiteet pois. Eipä sinällään kyllä ihme ettei täältä enää paljon muuta löydy kun tukiviljelijöitä.
- Anonyymi
Samaa mieltä, turha rata.
- Anonyymi
Kestääskö tiet noin sataa uutta rekkaa päiväs
- Anonyymi
ei oo kiinni radasta vaan radanvarren ihmisistä? pitäis hakee eu tuki ihan ihmisten tyhmyyden nojalla kun eivät käsitä väistää junaa,sais sillä rahalla puomit. toki se ei estä niitä onnettomuuksia kun kävellään radalla? no lasketaan luonnolliseksi poistumaksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei oo kiinni radasta vaan radanvarren ihmisistä? pitäis hakee eu tuki ihan ihmisten tyhmyyden nojalla kun eivät käsitä väistää junaa,sais sillä rahalla puomit. toki se ei estä niitä onnettomuuksia kun kävellään radalla? no lasketaan luonnolliseksi poistumaksi
Kurikas ajellaan harvase viikko puomien läpi, oho, ja puomi mäsäksi. Onneksi usein tulee vain puomirikko, jonka korjaus maksaa vain rahaa. Elikkä ei ne puomit mitään auta, ainakaan täälä Kurikas, kun ihmiset ajelee autoillaan eivätkä katso eteensä. Samat ihmiset kopsauttaa koslansa usein edellä olevan auton perään, tai pahimmassa tapauksessa suojatietä kulkevan ihmisen päälle, kops, oho.
Syy on ratin ja penkin välis, yksinkertaisesti. Ihmisten pitäis keskittyä ja katsoa autosta eteenpäin, eikä vahdata älypuhelinta tai olla muuten vain ajatuksissaan. Tätä asennetta ei puomeilla korjata, vaan peiliin katsomalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kurikas ajellaan harvase viikko puomien läpi, oho, ja puomi mäsäksi. Onneksi usein tulee vain puomirikko, jonka korjaus maksaa vain rahaa. Elikkä ei ne puomit mitään auta, ainakaan täälä Kurikas, kun ihmiset ajelee autoillaan eivätkä katso eteensä. Samat ihmiset kopsauttaa koslansa usein edellä olevan auton perään, tai pahimmassa tapauksessa suojatietä kulkevan ihmisen päälle, kops, oho.
Syy on ratin ja penkin välis, yksinkertaisesti. Ihmisten pitäis keskittyä ja katsoa autosta eteenpäin, eikä vahdata älypuhelinta tai olla muuten vain ajatuksissaan. Tätä asennetta ei puomeilla korjata, vaan peiliin katsomalla."Joo mut mä meen tästä"
-Kurikas
- Anonyymi
Monta puomia sais poistaa ja henkeä säästyys jos 10m kiskoa poistettaas molemmista päistä
- Anonyymi
12 viestiä poistettu,eikö asioita osata keskustella,vai pelkääkö joku menettävänsä isän ansiosta saamansa suojatyöpaikan.
- Anonyymi
Paikallinen metsäjohtaja oli hiljaa kun Kaskisen tehdasta lakkautettiin.
Nyt vonkaa rahaa radalle kun juna meni jo ohi.
Kun kunnat liittyvät yhteen, kiskobussi voisi tulla valmiille radalle.
Moto töihin, pimeisiin metsäisiin ylikäytäviin, sanoi joku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikallinen metsäjohtaja oli hiljaa kun Kaskisen tehdasta lakkautettiin.
Nyt vonkaa rahaa radalle kun juna meni jo ohi.
Kun kunnat liittyvät yhteen, kiskobussi voisi tulla valmiille radalle.
Moto töihin, pimeisiin metsäisiin ylikäytäviin, sanoi joku.täälläpäin on se mentaliteetti ..moon este,toimii jos on isoompi auto mutta...juna yleensä voittaa vaikka kuski olis kuinka suuruuren hullu
- Anonyymi
Turha rata
- Anonyymi
Väyläviraston keskiviikkona julkaisema selvitys Seinäjoki-Kaskinen-junaradan kunnostuksen kannattavuudesta on kylmää luettavaa.
Hankearvioinnin mukaan niin radan täydellinen peruskorjaaminen kuin kevyempi peruskorjaaminen ovat kumpikin yhteiskuntataloudellisesti erittäin kannattamattomia, sillä hankevaihtoehtojen hyödyt ovat jopa haittoja pienemmät.
– Hyödyt muodostuvat raakapuukuljetusten kuljetuskustannussäästöistä ja vähäisistä liikenteen päästökustannussäästöistä. Yhteenlasketut hyödyt ovat pienempiä kuin yksin radan ylläpidon jatkamisesta aiheutuvat kunnossapitokustannukset ja pienempiä kuin radan liikenteen jatkumisesta aiheutuvat tasoristeysonnettomuuksien kustannukset, sanotaan selvityksessä.
Miksi Kaskisen sellutehdas siirrettiin sisäjärvelle Äänekoskelle ?
Kartellikopla teki katalan tempun ja kaikki me olimme silloin hiljaa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väyläviraston keskiviikkona julkaisema selvitys Seinäjoki-Kaskinen-junaradan kunnostuksen kannattavuudesta on kylmää luettavaa.
Hankearvioinnin mukaan niin radan täydellinen peruskorjaaminen kuin kevyempi peruskorjaaminen ovat kumpikin yhteiskuntataloudellisesti erittäin kannattamattomia, sillä hankevaihtoehtojen hyödyt ovat jopa haittoja pienemmät.
– Hyödyt muodostuvat raakapuukuljetusten kuljetuskustannussäästöistä ja vähäisistä liikenteen päästökustannussäästöistä. Yhteenlasketut hyödyt ovat pienempiä kuin yksin radan ylläpidon jatkamisesta aiheutuvat kunnossapitokustannukset ja pienempiä kuin radan liikenteen jatkumisesta aiheutuvat tasoristeysonnettomuuksien kustannukset, sanotaan selvityksessä.
Miksi Kaskisen sellutehdas siirrettiin sisäjärvelle Äänekoskelle ?
Kartellikopla teki katalan tempun ja kaikki me olimme silloin hiljaa !Rata rullalle vain, ei tarvitse Siltalan risteystäkään suunnitella siirrettäväksi keskelle nevaa. Ahonkylän kohdallakin selkiäis tielinjaus kummasti kun ei rataa olisi väisteltävänä.
- Anonyymi
Asialla oli Kepu M Pekkarinen ja kumppanit
- Anonyymi
Ei tuon ynnäämiseen olisi professoria tarvittu,turha mikä turha,monta uhria tullut turhaan kun 1-2 junaa päivässä menöö,niistäkin toinen tyhjä tai huoltojuna
- Anonyymi
Pekkarinen ja puukartellikopla suhmuroi Kaskisen Sellun kylmäksi.
Kaikki hyvä vain Keski-Suomeen:
Sellutehdas Äänekoskelle, Ilmasotakoulu Tikkakoskelle, Valion maito Jyväskylään.
Ja. valtatie vain Oulun suuntaan, ei länteenpäin mitään.
Vt 18 rahat Pekkarinen siirsi Säynätsalon siltaan ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pekkarinen ja puukartellikopla suhmuroi Kaskisen Sellun kylmäksi.
Kaikki hyvä vain Keski-Suomeen:
Sellutehdas Äänekoskelle, Ilmasotakoulu Tikkakoskelle, Valion maito Jyväskylään.
Ja. valtatie vain Oulun suuntaan, ei länteenpäin mitään.
Vt 18 rahat Pekkarinen siirsi Säynätsalon siltaan !täällä on niin huonot maantieyhteydet rata raktodeille ja puimurelle ja mopo-autolle
- Anonyymi
Paljon saadaan hyvää mursketta radan alta kantatien leventämiseen,ja raudastaki saa ny hyvän kilohinnan,mä niin toivon näkeväni sen päivän kun tappajarata n.
- Anonyymi
lopetetaan
- Anonyymi
Puuta voidaan ajaa talvella roudan aikaan.
Yksityinen toimija tulee Ilmajoen-Seinejoen-Lapuan välille.
Pysäkki tulee myös Korvalle ja Ahonkylään sekä Ideaparkkiin.
Liitoksen jälkeen……….kuulemma.
- Anonyymi
14 viestiä poistettu ketjusta,mitä ihmettä tänne jotkut runoilevat,ihan asiallista keskustelua kiitos
- Anonyymi
Ilmeisesti se syy tuohon omituiseen törmäämiseen ei tule koskaan julkiseen tietoon koska woke ja cancel
- Anonyymi
Sen radan voi lopettaa
- Anonyymi
Hienoa ettei enää haaskata verorahoja turhakkeisiin,Venälääsekki ymmärti lopettaa lossin ku viereen tehtiin silta
- Anonyymi
Toki siihenkin varmaan tarvittiin joku Ruralia-instituutin professoreiden tutkimus ja parikymmentä vuotta turhaa aikaa ja työtä.
- Anonyymi
Huvittavinta tai itseasiassa koomista on se, että kunta tukee tuhansilla euroilla vuosittain ratayhdistystä. Onko liikaa rahaa?
- Anonyymi
Nyt Äänekosken sellu viedään junalla Vuosaaren satamaan.
Päärata on aivan tukossa, sellujunat kulkevat öisin,
Tampereen suppea asema on hankala ohittaa pitkällä sellujunalla.
Juuri nyt Tampere hakee Eurooppa-rahaa aseman raiteiden pidentämiseen, että
Äänekosken sellujunat pääsevät paremmin aseman läpi.
Huom ! Yli miljardi jo käytetty Äänekosken sellutehtaan logistiikkaan.
Ja logistisesti mainio Kaskinen kuivatetaan täysin.
- Anonyymi
Yksi juna päiväs on liian vähä nuolla investoinnilla ja myös jatkuva ylläpito maksaa,67.aa pidetään yllä joka tapauksessa,ja kuljetukset tulisi laittaa klo22.00-05.00 niin ei olisi juurikaan haittaa muulle liikenteelle
- Anonyymi
Kartellikopla, Maalaisliitto ja Piimäliitto siirsivät
logistisesti mainion Kaskisen tehtaan sisäjärvelle Äänekoskelle.
Yli miljardi euroa on käytetty Äänekosken tehtaan logistiikkaan.
Ja nyt yritetään lopettaa Kaskisen rata ? - Anonyymi
Miljoona on vähän verrattuna siihen mitä Kaskisen radan kunnostus maksaisi ,ja myös ylläpito maksaa jo pelkästään vuodes vähintään miljoonan
- Anonyymi
taitaa täälläpäin vaan maajusseja vituttaa kun muutenkin rikas rannikko saa tukia sitten kun tavaraa rahdataan satamiin..teuva on ainut joka täällä puolella hyötyy ja sekin kuuluu suupohjaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
taitaa täälläpäin vaan maajusseja vituttaa kun muutenkin rikas rannikko saa tukia sitten kun tavaraa rahdataan satamiin..teuva on ainut joka täällä puolella hyötyy ja sekin kuuluu suupohjaan.
ei ole helppo päästä 67 lle ja siinä ajella sontakuorman kans ja odotella koska se juna tuloo
- Anonyymi
Taas oli MT.s kokosivun juttu radan puolesta,Wallin ja Vierula ei osaa päästää irti vaikka kaikki järkisyyt puhuu radan rullaamisen puolesta.Ja miksi päätöksestä tulee poliittinen,maakunnan edustajat varmaan puolustaa että maine säilyy,eikö edes Mäenpää uskalla sanoa totuutta?
Onneksi asiasta tehtiin puolueeton tutkimus ja se ei jättänyt mitään epäselväksi.Purkaminen ei tulisi maksamaan mitään kun luvataan että ilman saa kiskot viedä ja murskeet. - Anonyymi
Wallin valittiin aluevaaleissa,varmaan tuolakin hohuuttaa että Suupohjan rata ykkösasia.
- Anonyymi
Finnpulp on lopullisesti haudattu matalaan Kallaveteen.
Nyt uusi biosellutehdashanke logistisesti mainioon Kaskisiin.
Kartellikoplakin on jo harmaanut. - Anonyymi
Wallin saa taas hakea tyhjiä puutavaravaunuja Kaskisista,kuten taannoin ilkka lehdes kirjoitteli
- Anonyymi
Kaskinen on sivus niinku Lehtimöki ja Soini
- Anonyymi
Kasköö uuteen kukoistukseen
- Anonyymi
Nuoki rataan uppoavat rahat ku laitettaisiin 67.n parantamiseen niin se auttaisi kymmeniä tuhansia autoilijoita
- Anonyymi
Parkano-Jalasjärvi väli ei ole siinä mallissa oleva tie kuin se kuuluisi olla jäänyt kehityksestä paitsiooon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parkano-Jalasjärvi väli ei ole siinä mallissa oleva tie kuin se kuuluisi olla jäänyt kehityksestä paitsiooon
Mäen ja mutkan takaa rekan uudet ledkattovalot sokaisevat.
Tievalaistus koko pimeälle välille.
Nyt tämä valtatie 3 on hengenvaarallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäen ja mutkan takaa rekan uudet ledkattovalot sokaisevat.
Tievalaistus koko pimeälle välille.
Nyt tämä valtatie 3 on hengenvaarallinen.Mitenkä liittyy aloitukseen
- Anonyymi
kurikastkki vierää puut ensin teuvalle ja sitte ne vierään junalla seinäjoen paperitehtaalle jotta saavat ilmajoen lakeuksilla tuulettua
- Anonyymi
Radanvarsikuntien johtavat henkilöt vetoavat lehtikirjoituksessa radan antamaan vetovoimaan kunnille,mitä ihmeen hyvää Ilmajoelle on radasta koska junat eivät edes pidätä täällä,korkeintaan silloin kun joku kuolee junan alle,vastaisiko kunnan VT johtaja?
- Anonyymi
Kuka menee nykypäivänä raran varteen kauppakassien kans vesisateeseen junaa odottamaan.Nykyään ajellaan sähköautlla pihasta pihaan ja sähkön lataus tapahtuu kotona.
- Anonyymi
Rahdissa se raha ja hyöty olisi, ei niinkään henkilöliikenteestä. Mutta turha mistään järkevästä kehityksestä täällä on haaveilla, siiretään vaan kaikki etelä-pohjanmaan toiminnto seinäjoelle ja jätetään loput maakunnasta hiljalleen lahoamaan.
- Anonyymi
Viedään puuta Seinäjoelta Kaskisiin ja tuodaan tulles Teuvalta paluukuorma Seinäjoelle,näin kansakoulupohjalta ajatellen miksei viedä suoraa Teuvalta Kaskisiin niin säästyisi satojen kilometrien turha ajo.
- Anonyymi
ei rata tapa,maakunnassa tuntuu muutenkin olevan suhteessa eniten kolareita(seinäjoki,kurikka,kauhajoki) miksi siis ei radankin varressa.. jotenkin täällä vaan ei osata ajaa
- Anonyymi
Kyllä nekin kymmenet miljoonat tekis hyvää 67.lle.Paku pomppii ku rusakko Huikkulankylän kohdalla ja Nesteeltä Seinäjoellepäin mennes.
- Anonyymi
Paikallinen metsäjohtaja oli hiljaa kun Kaskisen Sellutehdas lopetettiin.
Ei mitään kannanottoa puukartelliin.
Nyt rinta pystyssä .
Juna meni jo.
- Anonyymi
Radalla liikkuu puutavaraa 10-15 rekkakuorman verran päiväs, ei sen enempää(53,5 t/auto) Kantatiellä nyt rekkoja yli 600 päiväs, että siinä suhdetta :)
- Anonyymi
Eileen jouduin kahdesti punaisiin,eka meni kaksi veturia ja illemmalla vielä tyhjä juna,on tosi tarpeellinen rata,suhtees tuohon liikennemäärään takuulla Suomen vaarallisin väylä.
- Anonyymi
Taas Walliini itköö,eikö se ny tajua jotta lapsivesi meni jo
- Anonyymi
Turhaa lyödä miljoonia pariin vuoroon ja ylläpitoon,ja aivan liikaa saanut surua aikaan tuo radanpirulaanen
- Anonyymi
Radan kunnostaminen maksaa lähempänä sata miljoonaa. Ylläpito miljoonia vuodessa.
- Anonyymi
Ei taida valtion rahat riittää sekä radan, että kantatien parantamiseen. Toista käyttää muutama juna päivässä, toista kymmenen tuhatta ajoneuvoa päivässä.
- Anonyymi
Monenkahan yli Wallin itte on ajanu,noh ,siitähän saa VR.llä saikkua että taas jaksaa paukautella
- Anonyymi
3.5 miljoonaa lyöty budjettiin radan ylläpitoon,ku just ny pitääs leikata kuluja niin tää olis ollu oikea kohde siihen.
- Anonyymi
Laskin äkkiseltään että pelkästään tällä tukiralla ku jakaa junavuorot niin n.9000e on Sjoki-Kaskinen välin tuet per ajettu väli,ja täs ei vielä oo mitään oikeita kuluja,lisäksi joka vuosi joku kuolee tai loukkaantuu ku ei oo turvallisia ylikulkuja ,kyllä on taas väärin äänestetty
- Anonyymi
Pahoja , tiheitä kuusia Koskenkorvalla ylikäytävillä.
Metsäjohtaja oli hiljaa kun Kaskisen sellutehdas lopetettiin !
- Anonyymi
Rata vai kantatie 67 ?
Kaikkea ei voi saada.
Liitytään Sjokeen, niin saadaan molemmat.- Anonyymi
Mitäs se vaikuttaas,ei se oo kaupungin päätettävissä,sitäpaitsi Äsjoki mällää taas miljoonia humpuukiin aseman seutuun,en halua siihen maksajaksi vaikka asema sinänsä tärkeä ja tarvitsisi päivityksen mutta huhhuh mitä älyttömyyksiä siihen suunnitellaan
- Anonyymi
Ei ne puut Seinäjoelta tuu vaan maakunnasta.Järjetöntä esim.Kyrööstä ajaa tukkirekalla kuorma Seinäjoen asemalle ,tyhjätä kuorma ja lastata uudelleen junaan,tuntien työ,ku veis suoraan Kyrööstä Kaskisiin.
Ny Kaskisiin suunnitellaan jotain uutta puunjalostutuotantotehdasta,kunhan ei vaan taas tuu valtiolle menoja ku pitää rataa kunnostaa,tekis sen Vaasaan niin riittää yks rata - Anonyymi
Alkaa kirkonkelloista tomut karista jos radalla liikenne kasvaa,turhalla radalla.
- Anonyymi
Jep,giljotiini
- Anonyymi
Lähellä oli jälleen ettei suntion kesälomat peruttu,Wallin on murha
- Anonyymi
Nato tarvitsee rautatieyhteyden Suomen läntisimpään satamaan. Mihin hävisi maanpuolustustahto?
- Anonyymi
Antaa Naton tehdä sitte
- Anonyymi
Tuliko yllätyksenä että on olemassa tiettyjä jäsenyysehtoja jotka kuuluu täyttää? Esim. tietyn suuruiset panostukset puolustusmenoihin, sisältänee myös puolustusta palvelevat infrahankkeet. 2 % BKT:stä.
- Anonyymi
Suomes ollu jo kauan ennen Natoon liittymistä yli 2%
- Anonyymi
Satoja miljoonia lyöty radan ylläpitoon,ku olis nekin laitettu teihin
- Anonyymi
Pitäiskö maantiekki pistää rullalle, jos joku ilmajokinen ajaa risteyksessä rekan eteen?
- Anonyymi
67.lla kulkee kymmeniä tuhansia autoja vuorokaudessa,junia menee yksi jolla kuormaa ja toinen tyhjänä
- Anonyymi
Ja senkin alle pitää autolla ajaa.
- Anonyymi
Ei tuu taivekartonkitehdasta Kaskisiin!
Rata käyttökieltoon heti! - Anonyymi
Rälläkät soimaan ja Wallinille metrin pätkä muistoksi vitriiniin henkensä radalla menettäneiden muistoksi,niitä on kymmeniä.
- Anonyymi
Ei muutaku tuplaraiteet Seinäjoelta Kaskisiin, ja reilun 160 tasoristeyksen tilalle eritasoristeykset.
Sitten kuskatahan pölökkyä Seinäjoelta Kaskisiin yötäpäivää ja takaasi tulles tuorahan silakoota Seinäjoelle 200km/h, nottei happane surströmmingiksi. - Anonyymi
Rahaahan on kerran
- Anonyymi
Eipä oo junia näkyny,ny vielä vihreät kieltää vanhojen metsien hakkuun niin Avot,rata rullalle.
- Anonyymi
Seinäjoki - Tampere väliltä puuttuu noin 140km kaksoisraidetta. Siinä olisi rahalle jotain vastinetta.
Turha tehdä tuvasta tunkiolle rautatietä.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569