Edunvalvonta kokemuksia läheltä. Edunvalvonta meni valvojan mielen mukaan.

Anonyymi

Katselin sivulta poikamiehen , huippuvirkamiehen viimeisiä vuosia. Kävin hänen luonaan 4-6 kertaa vuodessa ja viimeisen elämänsä kk oli vielä täysin järjissään.
Edunvalvoja määrättiin, hänen 1-2 kk sairaalajakson aikana, läheisiä kuulematta "kiireellisenä" häneltä meni käytännössä kaikki oikeus puhua ja sanoo mielipide raha-asioissaan. Edunvalvoja "i kuunnellut" häntä eikä ehtinyt koskaan tapaamaan kun valvottava pyysi samanaikaisesti sisareensa lastenlasten kanssa.

Valvottava ei voinut mitenkään korvata jos joku tuli häntä, tai asunnon korjauksessa auttamaan. Aina piti ottaa joku vieras , edunvalvojan hyökymä, vaikka vaihtamaan palanut lamppu tai uusimaan ovikello.

Onneksi ko. henkilö oli laatinut testamentin jo 77 vuotiaana ja siinä oli nimetty noin 80 henkilöä neljään osaan. 1. sai jaettavakseen 1/10, toinen 2/10 , kolmas 3/10 ja neljäs ryhmä 4/10.

TULI TÄSSÄ ESILLE OMA JA MIEHEN EDUNVALVONTA-ASIAT , niin tuli vanhatkin mieleen. En suosittele ulkopuolista.
Esim. sitähän tarvitaan lainmukaisesti jos myy asunnon lähiomaisille, mutta muuten hyvin harjoin.
----------------------------------------------------------------------------------
"""𝗛𝗲𝗻𝗸𝗶𝗹𝗼̈, 𝗷𝗼𝗹𝗹𝗲 𝗲𝗱𝘂𝗻𝘃𝗮𝗹𝘃𝗼𝗷𝗮 𝗼𝗻 𝗺𝗮̈𝗮̈𝗿𝗮̈𝘁𝘁𝘆, 𝘃𝗼𝗶 𝘀𝗮̈𝗶𝗹𝘆𝘁𝘁𝗮̈𝗮̈ 𝗲𝗱𝘂𝗻𝘃𝗮𝗹𝘃𝗼𝗷𝗮𝘀𝘁𝗮 𝗵𝘂𝗼𝗹𝗶𝗺𝗮𝘁𝘁𝗮 𝘁𝗮̈𝘆𝗱𝗲𝗻 𝘁𝗼𝗶𝗺𝗶𝗻𝘁𝗮𝗸𝗲𝗹𝗽𝗼𝗶𝘀𝘂𝘂𝗱𝗲𝗻.""
𝗝𝗼 𝗲𝗻𝘀𝗶𝗺𝗺𝗮̈𝗶𝗻𝗲𝗻 𝗹𝗮𝘂𝘀𝗲 𝗼𝗹𝗶 𝘁𝗼𝗱𝗲𝗹𝗹𝗶𝘀𝘂𝘂𝗱𝗲𝘀𝘀𝗮 𝘁𝗼𝗶𝘀𝘁𝗮, 𝗮𝘀𝗶𝗮 𝗲𝗶 𝗼𝗹𝗹𝘂𝘁 𝗸𝗮̈𝗿𝗮̈𝗷𝗮̈𝗼𝗶𝗸𝗲𝘂𝗱𝗲𝘀𝘀𝗮.

https://oikeus.fi/fi/index/laatikot/edunvalvonta.html
"Henkilö, jolle edunvalvoja on määrätty, voi säilyttää edunvalvojasta huolimatta täyden toimintakelpoisuuden. Mahdollista on kuitenkin myös se, että käräjäoikeus hakemuksesta rajoittaa henkilön omaa toimintakelpoisuutta. Käräjäoikeus voi esimerkiksi päättää, ettei asianomaisella ole oikeutta tehdä velkaa tai oikeutta määrätä tietystä omaisuudestaan.

Edunvalvojan on pyrittävä hyvään yhteistyöhön päämiehensä kanssa. Ennen kuin edunvalvoja päättää päämiehelleen tärkeästä asiasta, hänen on tiedusteltava tämän mielipidettä, jos se on päämiehen tilaan nähden mahdollista.

Edunvalvojan on myös huolehdittava siitä, että päämies saa sopivan hoidon, huolenpidon ja kuntoutuksen."

Tämä on oma käsitykseni näin sivustaseuraajana , puolisoni sai osan perinnöstä.

0

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

        Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
        Maailman menoa
        591
        4071
      2. Muuttaisiko viesti mitään

        Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
        Ikävä
        48
        3418
      3. Valpuri Nykänen elokapina

        Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
        Maailman menoa
        66
        2959
      4. Jos sinulla kiinnostaisi

        Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
        Ikävä
        38
        2901
      5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

        Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
        Ikävä
        19
        2234
      6. Jospa me nähtäisiin

        Sinne suuntaan menossa🤣
        Ikävä
        32
        2171
      7. Se että tavattiin

        Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
        Ikävä
        12
        2107
      8. Elämä jatkuu

        Onneksi ilman sinua
        Ikävä
        29
        1935
      9. Oot pala mun sielua

        Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
        Ikävä
        17
        1930
      10. Hei T........

        Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
        Suhteet
        47
        1879
      Aihe