Käyräsarvinen sähköpyörä?

Anonyymi

Missä myydään maantieajoon tehtyjä sähköpyöriä? En ole löytänyt ainuttakaan.

80

1413

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ovat liian hitaita.

    • Anonyymi

      Ainakin Trek Domane LT on sähköistetty maantiepolkupyörä. Eiköhän joku suomalainen Trek-jälleenmyyjä sellaisen voisi myydäkin.

      • Anonyymi

        Mikä se idea on sähköistetyssä maantiepyörässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se idea on sähköistetyssä maantiepyörässä?

        Pääsee vanha ja vaivainenkin nauttimaan pyörälenkeistä. Tämä nyt oli vain yksi esimerkki, että kyllä sitä ideaa löytyy yritä nyt edes.


    • Anonyymi

      Kyllähän näitä on maailmalla myynnissä.

    • Anonyymi

      Katso vaikka Saksan pyörätiikkeja, esim. bike24 tai Bikesteristäkin löytyy

    • Anonyymi

      Ei ole kysyntää niin siksi ei löydy.

    • Anonyymi

      Tiettyjen lähteiden perusteella asiaa kannattaisi kysyä Lance Armstrongilta.

    • Anonyymi

      Valmiit maantie sähköpyörät ovat aika hitaita, mutta itse tehden asia aivan toinen. Sukkikset ihmettelee, kun käyräsarvinen maantiemallinen diy sähkis hujahtaa huolettomasti ohitse :D

      • Anonyymi

        Niistä parhaat mitään hitaita ole. Omapaino viisitoistakiloa ja tehon säätö portaaton. Sähkömoottorin ollessa pois käytöstä moottori ei hannaa vastaan lainkaan. Mitä taas ns sukkiksiin tulee, ne mitään ihmettele. Kyllä asiaan perehtynyt erottaa sähköpolkupyörän kiinnittämättä siihen sen enempää huomiota, tietäen ohittavansa sen taas suoralla ja alamäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä parhaat mitään hitaita ole. Omapaino viisitoistakiloa ja tehon säätö portaaton. Sähkömoottorin ollessa pois käytöstä moottori ei hannaa vastaan lainkaan. Mitä taas ns sukkiksiin tulee, ne mitään ihmettele. Kyllä asiaan perehtynyt erottaa sähköpolkupyörän kiinnittämättä siihen sen enempää huomiota, tietäen ohittavansa sen taas suoralla ja alamäessä.

        Et tajunnut kaupallisen ja itsetehdyn välistä eroa. Jälkimmäistä ei sukkis ohita suoralla ja alamäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tajunnut kaupallisen ja itsetehdyn välistä eroa. Jälkimmäistä ei sukkis ohita suoralla ja alamäessä.

        Kirjoitinkin polkupyöristä kun kerran polkupyöräilystä on kysymys enkä sähkömopoista. Polkupyörän sähköavustus katkeaa 25 kmh kohdilla joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tajunnut kaupallisen ja itsetehdyn välistä eroa. Jälkimmäistä ei sukkis ohita suoralla ja alamäessä.

        Samat säännöt koskee vaikka olisi asentanut sähkömoottorin itse eli maksimit se 25km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitinkin polkupyöristä kun kerran polkupyöräilystä on kysymys enkä sähkömopoista. Polkupyörän sähköavustus katkeaa 25 kmh kohdilla joka tapauksessa.

        Niinpä, mikä se idea nyt on sähköistetyssä maantiepyörässä? Yli 25 km/h nopeuksilla jäljelle jää vain lisäpaino ja ylipäätään sähköavustus maantiepyörässä? WTF?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, mikä se idea nyt on sähköistetyssä maantiepyörässä? Yli 25 km/h nopeuksilla jäljelle jää vain lisäpaino ja ylipäätään sähköavustus maantiepyörässä? WTF?

        Riippuu varmaankin ajo-olosuhteista, ajoreiteillä missä on selkeän paljon korkeuseroja, tuolla sähköavusteuksella saadaan tasoitetua hyvin eritasoisella kuntopohjalla olevien ajokumppaneiden eroja, huonokuntoisempi pystyisi tasavertaisempaan ajosuoritteeseen parempikuntoisen kanssa.
        Ajoympäristössä, missä taasen ei ole sanottavammin korkeuseroja, niin tuo sähköavusteisen maantiepyörän lisäpaino on vain tosiaan haitaksi, kun ajonopeudet muutenkin ovat lähtökohtaisesti yli 25km/h. lähes koko lenkin ajan.
        Jos katselee esim. ulkomaisten nettijulkaisujen vertailuja joissa verratttu sähköavusteista maantiepyörää normaaliin "luomupyörään", nii ylleensä tapahtuvat mäkisissä/vuoristoisissa olosuhteissa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu varmaankin ajo-olosuhteista, ajoreiteillä missä on selkeän paljon korkeuseroja, tuolla sähköavusteuksella saadaan tasoitetua hyvin eritasoisella kuntopohjalla olevien ajokumppaneiden eroja, huonokuntoisempi pystyisi tasavertaisempaan ajosuoritteeseen parempikuntoisen kanssa.
        Ajoympäristössä, missä taasen ei ole sanottavammin korkeuseroja, niin tuo sähköavusteisen maantiepyörän lisäpaino on vain tosiaan haitaksi, kun ajonopeudet muutenkin ovat lähtökohtaisesti yli 25km/h. lähes koko lenkin ajan.
        Jos katselee esim. ulkomaisten nettijulkaisujen vertailuja joissa verratttu sähköavusteista maantiepyörää normaaliin "luomupyörään", nii ylleensä tapahtuvat mäkisissä/vuoristoisissa olosuhteissa.

        Täysin älytöntä. Ei se kunto nouse ikinä sen hyväkuntoisen kumppanin tasolle jos aina antaa itselleen tasoitusta sähköavusteisella. Ihmisen täytyy panna itsensä ahtaalle ylämäjissä jotta tottuu rääkkiin ja ajan mittaan ei enää tunnukaan niin ahtaalle. Eri asia tieysti jos on tuota legendaarista lihasheikkoutta, tai muuten vaan joku vamma joka estää täysipainoisen itsensä rääkkäämisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täysin älytöntä. Ei se kunto nouse ikinä sen hyväkuntoisen kumppanin tasolle jos aina antaa itselleen tasoitusta sähköavusteisella. Ihmisen täytyy panna itsensä ahtaalle ylämäjissä jotta tottuu rääkkiin ja ajan mittaan ei enää tunnukaan niin ahtaalle. Eri asia tieysti jos on tuota legendaarista lihasheikkoutta, tai muuten vaan joku vamma joka estää täysipainoisen itsensä rääkkäämisen.

        Itselle kun tuo maantiepuoli ei ole oikeastaan tuttu ollenkaan, vaan itse ajan lähinnä maastoajoa, niin ainakin tuolla maastopuolella tiedän esim. useampiakin pariskuntia joilla tuo sähköavusteisen maastopyörän hankkiminen on mahdollistanut pariskunnille yhteisiä maastolenkkejä suhteellisen tasaveroisesti ajaen, joko niin että naisella sähköavusteinen ja miehellä luomupyörä taikka sitten nainen ajaa isommalla avustuksella kuin mies ja silti mies ei koe että joutuisi isommassa määrin hidastelemaan noissa "pariskunta-ajoissa".

        Itselläni siis neljä erilaista sähköavusteita maastopyörään (täysjousto, 2*jäykkäperä sekä jäykkäperä fätti) ja ovat ainakin itselleni erittäin mieluisia ajopelejä (jo muiden mieleipiteillä ei asian suhteen oieastaan olekkään väliä, joilla olen nyt kolmeen vuoteen ajanut yhteensä 8000-9000km, maastopainoittesta ajoa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselle kun tuo maantiepuoli ei ole oikeastaan tuttu ollenkaan, vaan itse ajan lähinnä maastoajoa, niin ainakin tuolla maastopuolella tiedän esim. useampiakin pariskuntia joilla tuo sähköavusteisen maastopyörän hankkiminen on mahdollistanut pariskunnille yhteisiä maastolenkkejä suhteellisen tasaveroisesti ajaen, joko niin että naisella sähköavusteinen ja miehellä luomupyörä taikka sitten nainen ajaa isommalla avustuksella kuin mies ja silti mies ei koe että joutuisi isommassa määrin hidastelemaan noissa "pariskunta-ajoissa".

        Itselläni siis neljä erilaista sähköavusteita maastopyörään (täysjousto, 2*jäykkäperä sekä jäykkäperä fätti) ja ovat ainakin itselleni erittäin mieluisia ajopelejä (jo muiden mieleipiteillä ei asian suhteen oieastaan olekkään väliä, joilla olen nyt kolmeen vuoteen ajanut yhteensä 8000-9000km, maastopainoittesta ajoa.

        Se on vähän kuin Pelastusarmeijassa takavuosina. Avioparin miespuoli ei saanut olla upseerinarvoltaan naista alempiarvoinen, vaan jos nainen sai ylennyksen piti mies nostattaman pykälää paremmaksi. Niin taitaa olla yhteisen polkupyöräharrastuksenkin kanssa. Miehen kunto jos ei riitä voi ikään kuin salaisesti hakea pykäliä sähköavusteisellaan pysyäkseen naisensa perässä, ja mieluiten edellä. Itseäni tämä ei koske, siltä osin, että koskaan sähköavusteisella edes polkisin. Enkä koskaan missään seurassa, varsinkaan naisseurassa, silti luomupolkupyöräilyä 11000 kilometriä tänäkin vuonna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on vähän kuin Pelastusarmeijassa takavuosina. Avioparin miespuoli ei saanut olla upseerinarvoltaan naista alempiarvoinen, vaan jos nainen sai ylennyksen piti mies nostattaman pykälää paremmaksi. Niin taitaa olla yhteisen polkupyöräharrastuksenkin kanssa. Miehen kunto jos ei riitä voi ikään kuin salaisesti hakea pykäliä sähköavusteisellaan pysyäkseen naisensa perässä, ja mieluiten edellä. Itseäni tämä ei koske, siltä osin, että koskaan sähköavusteisella edes polkisin. Enkä koskaan missään seurassa, varsinkaan naisseurassa, silti luomupolkupyöräilyä 11000 kilometriä tänäkin vuonna.

        Ja koska sinä poljet yksin niin kukaan muukaan ei voisi polkea "seurassa".
        Itsekkin ajan 95%:a ajoistani aivan yksin, mutta tunnen paljon pyöräilijöitä joille nuo pyörälenkin niin maastossa kuin maantiellä ovat myös sosiaalisia tapahtumia useamman henkilön kesken, silloin jos sähköavustuksella saadaan eroja ajajien välillä pienennettyä, niin ajotapahtumasta saa kaikki enemmän irti kun ketään ei jouduta isommassa määrin odottelemaan.
        Pitää muistaa että läheskään kaikille pyöräily ei ole ensisijaisesti kunnonkohottamiseen/ylläpitämiseen keskittyvä liikuntasuoritus, vaan mukavaa ulkoilua, mahdollisesti sosiaalista kanssakäymistä jossa on myös liikunnallinen aspekti.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja koska sinä poljet yksin niin kukaan muukaan ei voisi polkea "seurassa".
        Itsekkin ajan 95%:a ajoistani aivan yksin, mutta tunnen paljon pyöräilijöitä joille nuo pyörälenkin niin maastossa kuin maantiellä ovat myös sosiaalisia tapahtumia useamman henkilön kesken, silloin jos sähköavustuksella saadaan eroja ajajien välillä pienennettyä, niin ajotapahtumasta saa kaikki enemmän irti kun ketään ei jouduta isommassa määrin odottelemaan.
        Pitää muistaa että läheskään kaikille pyöräily ei ole ensisijaisesti kunnonkohottamiseen/ylläpitämiseen keskittyvä liikuntasuoritus, vaan mukavaa ulkoilua, mahdollisesti sosiaalista kanssakäymistä jossa on myös liikunnallinen aspekti.

        Kyllä se silloin on polkupyörän väärinkäyttöä jos tarkoitus on sosiaalinen kanssakäyminen. Joka polkupyöräänsä rakastaa se sitä myös kurittaa ankarasti, itseään unohtamatta ja säästämättä, eikä suinkaan sorru sähköisiin vippaskonsteihin. Ei tietenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se silloin on polkupyörän väärinkäyttöä jos tarkoitus on sosiaalinen kanssakäyminen. Joka polkupyöräänsä rakastaa se sitä myös kurittaa ankarasti, itseään unohtamatta ja säästämättä, eikä suinkaan sorru sähköisiin vippaskonsteihin. Ei tietenkään.

        Vielä lisättäköön että sähköavusteiseen turvautuvia säälittävämpiä on kenties vain traineripolkijat, todellinen polkupyöräilijä pölkee aina ulkona, ja ympäri vuoden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se silloin on polkupyörän väärinkäyttöä jos tarkoitus on sosiaalinen kanssakäyminen. Joka polkupyöräänsä rakastaa se sitä myös kurittaa ankarasti, itseään unohtamatta ja säästämättä, eikä suinkaan sorru sähköisiin vippaskonsteihin. Ei tietenkään.

        On se hyvä että meillä on henkilö joka pystyy sanomaan kaikkien puolesta miten pitää pyöräillä ja miten ei pidä...

        Kannattaa varmaan kertoa myös pyöräilyseuroille että lopettavat välittömästi kaikki viikoittaiset yhteislenkkinsä yms. että kaikkien pitää ajaa hampaat irvessä yksin ulkona säässä kuin säässä...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        On se hyvä että meillä on henkilö joka pystyy sanomaan kaikkien puolesta miten pitää pyöräillä ja miten ei pidä...

        Kannattaa varmaan kertoa myös pyöräilyseuroille että lopettavat välittömästi kaikki viikoittaiset yhteislenkkinsä yms. että kaikkien pitää ajaa hampaat irvessä yksin ulkona säässä kuin säässä...

        Ei suinkaan hampaat irvessä vaan hymy suupielessä. Onnistuu kun hyvä peruskunto on hankittu. Hyvään peruskuntoon ei kuitenkaan ole oikotietä. Sen hankkiminen vaatii verta hikeä ja kyyneleitä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja koska sinä poljet yksin niin kukaan muukaan ei voisi polkea "seurassa".
        Itsekkin ajan 95%:a ajoistani aivan yksin, mutta tunnen paljon pyöräilijöitä joille nuo pyörälenkin niin maastossa kuin maantiellä ovat myös sosiaalisia tapahtumia useamman henkilön kesken, silloin jos sähköavustuksella saadaan eroja ajajien välillä pienennettyä, niin ajotapahtumasta saa kaikki enemmän irti kun ketään ei jouduta isommassa määrin odottelemaan.
        Pitää muistaa että läheskään kaikille pyöräily ei ole ensisijaisesti kunnonkohottamiseen/ylläpitämiseen keskittyvä liikuntasuoritus, vaan mukavaa ulkoilua, mahdollisesti sosiaalista kanssakäymistä jossa on myös liikunnallinen aspekti.

        Unohtamatta tietenkään ottaa niitä somekuvia pyöristä joissa viimeisintä huutoa olevat muotiosat. Täytyyhan muidenkin tietää kun on käyty oikein pyöräilemässä ja vietetty liikunnallista ja aktiivista aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat säännöt koskee vaikka olisi asentanut sähkömoottorin itse eli maksimit se 25km/h.

        Aloituksessa puhuttiin sähköpyörästä ei avusteisesta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa puhuttiin sähköpyörästä ei avusteisesta....

        Toisaaltaan keneltä on pois jos ajelen sähköpyörällä esim. 30km suuntaansa harrastuksiin. Kiva on jos käyräsarvinen kulkee suht.koht. kevyesti 35km/h ja voimia jää vielä harrastukseenkin. Itse miellän itseni ilmaston pelastajaksi ja vihreän siirtymän airueeksi. Perusteluina jotta ajan tuulivoimalla ladatulla akulla ja en käytä ylen paljon mullikka ruokaa josta pahat metaanipäästöt. Myös se kaikkein paha, eli fossiilista käyttävä henkilöauto on tuolloin parkissa. Samat fiilikset saan, kuin luomulla ajettaessa, eli linnut kuulen ja ympäristön havainnoin aivan eri tavalla kuin autossa istuessani.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisättäköön että sähköavusteiseen turvautuvia säälittävämpiä on kenties vain traineripolkijat, todellinen polkupyöräilijä pölkee aina ulkona, ja ympäri vuoden.

        Mihin gategoriaan luokittelet sähköpyöräilijän joka ajaa ympäri vuoden ulkona oli keli mikä tahansa. Talvisin aika yksinään sillä kesäsukkikset ovat sulkeutuneet autotalleihin treenaamaan. Pyöräilyyn kuuluu kaikki hyötyajo esim. kaupoissa käynti, pikkuasiat , kyläireissut, harrastuksissa käynti,työmatkat ja ylläri ylläri kuntolenkit. Kuntolenkeillä usein joutuu sparraamaan sukkiksia ja antamaan piippuun menneille vetoapua. Vuodessa helposti ajosuorite yli 10tkm. Myöskin osaa huoltaa oman ajokkinsa ja ei tarvitse ystävällisen polkupyöräkauppiaan palveluja. Ei patsastele fillarifoorumin palstoilla uuden "härän" kanssa ja ei laita someen etelän reissulta alamäki videoita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin gategoriaan luokittelet sähköpyöräilijän joka ajaa ympäri vuoden ulkona oli keli mikä tahansa. Talvisin aika yksinään sillä kesäsukkikset ovat sulkeutuneet autotalleihin treenaamaan. Pyöräilyyn kuuluu kaikki hyötyajo esim. kaupoissa käynti, pikkuasiat , kyläireissut, harrastuksissa käynti,työmatkat ja ylläri ylläri kuntolenkit. Kuntolenkeillä usein joutuu sparraamaan sukkiksia ja antamaan piippuun menneille vetoapua. Vuodessa helposti ajosuorite yli 10tkm. Myöskin osaa huoltaa oman ajokkinsa ja ei tarvitse ystävällisen polkupyöräkauppiaan palveluja. Ei patsastele fillarifoorumin palstoilla uuden "härän" kanssa ja ei laita someen etelän reissulta alamäki videoita.

        Mikä tarve on luokitella muita ihmisiä eri kategorioihin ja mihin tämä tarve perustuu?
        Itselläni iso osa ajosta on ihan puhdasta "huviajoa" joka rentouttaa itseäni ja pääsee hetkeksi irti vaikkapa työasioista, parin tunnin metsälenkki on itselleni hyvinkin rentouttava a ajanvietettä, ilman että sillä olisi mitää elämää suurempaa "agendaa".

        Itse en ole millään sosiaalisen median alustalla, mutta nykypäivänä tuo sosiaalinen media ja niihin tehdyt julkaisut ovat iso monen ihmisen jokapäiväistä elämää, miksi se olisi joltain toiselta pois, jos joku julkaisee vaikkapa kuvia ja matkadataa yms omista pyörälenkeistä sosiaalisen median kautta? Sehän saattaa jopa innostaa jotain toista henkilö testaamaan pyöräilyä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mikä tarve on luokitella muita ihmisiä eri kategorioihin ja mihin tämä tarve perustuu?
        Itselläni iso osa ajosta on ihan puhdasta "huviajoa" joka rentouttaa itseäni ja pääsee hetkeksi irti vaikkapa työasioista, parin tunnin metsälenkki on itselleni hyvinkin rentouttava a ajanvietettä, ilman että sillä olisi mitää elämää suurempaa "agendaa".

        Itse en ole millään sosiaalisen median alustalla, mutta nykypäivänä tuo sosiaalinen media ja niihin tehdyt julkaisut ovat iso monen ihmisen jokapäiväistä elämää, miksi se olisi joltain toiselta pois, jos joku julkaisee vaikkapa kuvia ja matkadataa yms omista pyörälenkeistä sosiaalisen median kautta? Sehän saattaa jopa innostaa jotain toista henkilö testaamaan pyöräilyä.

        Kyllä santtu asiaa kirjoittaa. Tuohon edelliseen sen verran että vaikka olen parinkymmenen asteen pakkasessakin polkupyörää polkenut viidenkymmenen kilometrin verran toisinaan en koskaan ole sähköpolkupyöräilijää tavannut tuolla luonnossa. En sen puoleen muitakaan polkupyöräilijöitä. Taitaa pakkanen kohmettaa sähköpolkupyörän ja sen polkijan melko nopeasti, akusta nyt puhumattakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä santtu asiaa kirjoittaa. Tuohon edelliseen sen verran että vaikka olen parinkymmenen asteen pakkasessakin polkupyörää polkenut viidenkymmenen kilometrin verran toisinaan en koskaan ole sähköpolkupyöräilijää tavannut tuolla luonnossa. En sen puoleen muitakaan polkupyöräilijöitä. Taitaa pakkanen kohmettaa sähköpolkupyörän ja sen polkijan melko nopeasti, akusta nyt puhumattakaan.

        Itse en ole -20’c pakkasessa kauhean montaa kertaa omilla pyörilläni ajanut, mutta ainakaan tuollaisessa -15’c pakkasessa omien pyörien sähköosien kanssa ei ole isompia ongelmia ollut, mitä nyt tosiaan akun toimintamatka tippuu huomattavasti vaikkapa 20’c lämpötilaan verrattuna.
        Pakkasella omat ongelmani kohdistuvat ihan niihin samoihin asioihin kuin mitä ei sähköavusteisissa pyörissä, eli jarruihin, voimansiirtoon jousitukseen yms.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse en ole -20’c pakkasessa kauhean montaa kertaa omilla pyörilläni ajanut, mutta ainakaan tuollaisessa -15’c pakkasessa omien pyörien sähköosien kanssa ei ole isompia ongelmia ollut, mitä nyt tosiaan akun toimintamatka tippuu huomattavasti vaikkapa 20’c lämpötilaan verrattuna.
        Pakkasella omat ongelmani kohdistuvat ihan niihin samoihin asioihin kuin mitä ei sähköavusteisissa pyörissä, eli jarruihin, voimansiirtoon jousitukseen yms.

        Täytyypä tässä oikein kerskua tuosta gravelista joka toimii säässä kuin säässä, voimansiirtoineen jarruineen. Jos hydraliikka ei toimi jarruissa pakkasella on jarrumännät putsattava silloin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä santtu asiaa kirjoittaa. Tuohon edelliseen sen verran että vaikka olen parinkymmenen asteen pakkasessakin polkupyörää polkenut viidenkymmenen kilometrin verran toisinaan en koskaan ole sähköpolkupyöräilijää tavannut tuolla luonnossa. En sen puoleen muitakaan polkupyöräilijöitä. Taitaa pakkanen kohmettaa sähköpolkupyörän ja sen polkijan melko nopeasti, akusta nyt puhumattakaan.

        Oiotaan taas yhtä virheellistä päähänpinttymää. Sähköpyörällä voi aivan mainiosti ajaa kovallakin pakkasella. Oma pakkasennätys on -35C ja ainoastaan vaihteet tuppasivat jäykistymään aivan, kuin luomussakin. Lähdettäessä lämpimistä tiloista liikkeelle on akku jo valmiiksi lämmin ja ei mainittavasti jäähdy lenkillä eli ei merkittävää rangen alentumista. Kylmempää on kyyti, kuin luomulla, mutta tämähän on vain pukeutumiskysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oiotaan taas yhtä virheellistä päähänpinttymää. Sähköpyörällä voi aivan mainiosti ajaa kovallakin pakkasella. Oma pakkasennätys on -35C ja ainoastaan vaihteet tuppasivat jäykistymään aivan, kuin luomussakin. Lähdettäessä lämpimistä tiloista liikkeelle on akku jo valmiiksi lämmin ja ei mainittavasti jäähdy lenkillä eli ei merkittävää rangen alentumista. Kylmempää on kyyti, kuin luomulla, mutta tämähän on vain pukeutumiskysymys.

        Kuinkas monta kilometriä panit menemään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinkas monta kilometriä panit menemään?

        "Hyötyajoa" ensin 20km ja sen päälle kyläreissu 36km.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu varmaankin ajo-olosuhteista, ajoreiteillä missä on selkeän paljon korkeuseroja, tuolla sähköavusteuksella saadaan tasoitetua hyvin eritasoisella kuntopohjalla olevien ajokumppaneiden eroja, huonokuntoisempi pystyisi tasavertaisempaan ajosuoritteeseen parempikuntoisen kanssa.
        Ajoympäristössä, missä taasen ei ole sanottavammin korkeuseroja, niin tuo sähköavusteisen maantiepyörän lisäpaino on vain tosiaan haitaksi, kun ajonopeudet muutenkin ovat lähtökohtaisesti yli 25km/h. lähes koko lenkin ajan.
        Jos katselee esim. ulkomaisten nettijulkaisujen vertailuja joissa verratttu sähköavusteista maantiepyörää normaaliin "luomupyörään", nii ylleensä tapahtuvat mäkisissä/vuoristoisissa olosuhteissa.

        Nyt sitten kävi niin, että eilennä tuli itselleni tuollainen sähköavusteinen maantiepyörä Trek:n Domane Alr 2021 varustettuna Bondtragerin huipputason AeolusPro V3 hiilikuitukuikoilla ja Gravel kumeilla.
        Kyseessä ensimmäinen ”käyräsarvinen” pyörä yli 25:een vuoteen joten saa nähdä miten tuohon totun.
        Sähköpuolessahan tuossa on tuo kevyehkö Fazuan moottori/sähköjärjestelmä jolla pystyy polkemaan lähes ilman tuon mootyoripuolen aiheuttamaa lisävastusta (siis kun moottori ei käytössä) ja siitä pystyy jopa ottamaan tuon moottori/akkupaketin pois ajaessa jos niin haluaa.
        Vaihteisto ja jarrut on tuossa tuota taattua Shimanon 105 osasarjaa.
        Tuo alr malli on mallisarjan alumiinirunkoinen hinnat alkaen malli, tuosta ylöspäin mallit sitten hiilikuiturungolla ja hinnat huomattavasti kalliimmat.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt sitten kävi niin, että eilennä tuli itselleni tuollainen sähköavusteinen maantiepyörä Trek:n Domane Alr 2021 varustettuna Bondtragerin huipputason AeolusPro V3 hiilikuitukuikoilla ja Gravel kumeilla.
        Kyseessä ensimmäinen ”käyräsarvinen” pyörä yli 25:een vuoteen joten saa nähdä miten tuohon totun.
        Sähköpuolessahan tuossa on tuo kevyehkö Fazuan moottori/sähköjärjestelmä jolla pystyy polkemaan lähes ilman tuon mootyoripuolen aiheuttamaa lisävastusta (siis kun moottori ei käytössä) ja siitä pystyy jopa ottamaan tuon moottori/akkupaketin pois ajaessa jos niin haluaa.
        Vaihteisto ja jarrut on tuossa tuota taattua Shimanon 105 osasarjaa.
        Tuo alr malli on mallisarjan alumiinirunkoinen hinnat alkaen malli, tuosta ylöspäin mallit sitten hiilikuiturungolla ja hinnat huomattavasti kalliimmat.

        Kappas santtua. Hyvä hyvä. Noita nimenomaisia Bontragerin kiakkoja on kovasti kehuttu kestäviksi ja hyviksi. Tuleppa sitten kertomaan kun olet kilometrejä tuolla polkenut, miten on täyttänyt toiveet ja vaatimukset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kappas santtua. Hyvä hyvä. Noita nimenomaisia Bontragerin kiakkoja on kovasti kehuttu kestäviksi ja hyviksi. Tuleppa sitten kertomaan kun olet kilometrejä tuolla polkenut, miten on täyttänyt toiveet ja vaatimukset.

        No, kyllähän se tietysti niin on, että kun kiekkoparin listahinta on luokkaa 1500€, niin kyllä siltä on lupa odottaakin jo aika kovia ominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä lisättäköön että sähköavusteiseen turvautuvia säälittävämpiä on kenties vain traineripolkijat, todellinen polkupyöräilijä pölkee aina ulkona, ja ympäri vuoden.

        Tainnu muutaman kerran sälähtää ohi nopeampi sähköpyörä,kun vähän puristaa


    • Anonyymi

      Sähösukkikset eivät ole oikeita vaippapöksyjä vaan SuhinaLempiä

    • Anonyymi

      Jos on lihasheikkoutta, kannatta varmistua hallintalaitteiden herkkätoimisuudesta.

      • Anonyymi

        Oletko itse jo varmistanut ?


    • Anonyymi

      Fazua moottoritekniikalla varustettuja löytyy ainakin. Katso fazua.com sivulta lisää.

      • Itselläni tuollainen Fazua moottorilla varustettu jäykkäperä maasturi jolla painoa vain hieman yli 16kg. Kaikista keveimmät Fazua:n moottoritekniikalla varustetut maantiepyörät taitavat olla vain 13kg. painoisia, joka on sähköavusteiselle pyörälle erinomaisen vähän.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni tuollainen Fazua moottorilla varustettu jäykkäperä maasturi jolla painoa vain hieman yli 16kg. Kaikista keveimmät Fazua:n moottoritekniikalla varustetut maantiepyörät taitavat olla vain 13kg. painoisia, joka on sähköavusteiselle pyörälle erinomaisen vähän.

        Oletko ollut tyytväinen sähköistettyyn maantiepyörääsi vai onko käyräsarvinen "luomuna" parempi? Ostoa harkitsevalle vinkkiä kaipaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ollut tyytväinen sähköistettyyn maantiepyörääsi vai onko käyräsarvinen "luomuna" parempi? Ostoa harkitsevalle vinkkiä kaipaisin.

        Ihan "milenkiintoinen" pyörä kyllä kyseessä ja ei pahaa sanottavaa, mutta luvattoman vähän sillä on tullut ajettua, kun tuo maastoajo on se itseäni "lähinnä" oleva pyöräilymuoto.

        Tuo Fazuan moottori on kyllä omiaan mahdollisimman luomumaista sähköpyörää hakeville, joten sen puolesta voi kyllä hyvin suositella.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ihan "milenkiintoinen" pyörä kyllä kyseessä ja ei pahaa sanottavaa, mutta luvattoman vähän sillä on tullut ajettua, kun tuo maastoajo on se itseäni "lähinnä" oleva pyöräilymuoto.

        Tuo Fazuan moottori on kyllä omiaan mahdollisimman luomumaista sähköpyörää hakeville, joten sen puolesta voi kyllä hyvin suositella.

        Kiitokset santulle asiallisista kommenteistasi, nyt jätän tämän palstan seurailun kesäksi ja lähden pyöräilemään sähköllä tai luomupyörällä, spandexien kera tai taviksena, viritetyllä tai vakiolla, hyvää kesää ja muistakaa myös ulkoilla, kyllä me kaikki mahdutaan kulkemaan!


    • Anonyymi

      Onko tällainen käyräsarvinen sähköpyörä alamäessä nopeampi painon vuoksi jos välitykset riittää polkea vauhtia avustuksen loppumisesta huolimatta?

      • Anonyymi

        Ei ole, pikemminkin päinvastoin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, pikemminkin päinvastoin

        Kyllä se vaan on sillä massa vie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vaan on sillä massa vie.

        Ei vie, ratkaisevaa on polkupyörän komponentit ja myös kumien laatu ja leveys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vie, ratkaisevaa on polkupyörän komponentit ja myös kumien laatu ja leveys.

        Kyllä massa vie jos molemmat pyörät on samanlaisilla komponenteilla ja kiekoilla varustettu. Sähköpyörästä puhuttaessa aika helposti kuvitellaan aina kaikkien olevan maastopyöriä, mutta kun asia ei ole näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä massa vie jos molemmat pyörät on samanlaisilla komponenteilla ja kiekoilla varustettu. Sähköpyörästä puhuttaessa aika helposti kuvitellaan aina kaikkien olevan maastopyöriä, mutta kun asia ei ole näin.

        Jos tätillä olisi.... Sähköpyörässä on eri komponentit ja kiekot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vie, ratkaisevaa on polkupyörän komponentit ja myös kumien laatu ja leveys.

        Mistä löytyy tietoa komponenttien vaikutuksesta nopeuteen?
        Ihan höpöjuttuja taas kerran.


    • Anonyymi

      Miten on mahdollista ettet ole muka löytänyt? No, onhan nuo kyllä aika hyvin loppuunmyytyjä.

    • Anonyymi

      Sopiiko Santtu ne Fazua moottorit ristiin niissä sun pyörissä?
      Eli tarkoitan voiko käyttää esim. varamoottoreina.

      • Tuo on itseasiassa asia mitä en ajatellutkaan. Ajattelin kuviota kokoajan vain noiden akkujen vaihtokelpoisuuden kannalta. Mutta myös tuo itse moottoriyksikköhän tulee samassa paketissa pyörän rungosta pois akun kanssa, joten aikani periaatteessa tuo voisi onnistua että heittää koko moottori/akku paketin vain pyörästä toiseen.
        Tosin pientä eroavaisuutta noiden pyörien osalta sähköosissa on, esimerkiksi pyörissä on erilaiset hallintasäätimet millä moottorin avustusta säädetään yms.
        Tuossa olsi tietysti se hyväpuoli, ett vaikka molemmat moottorit ovat vielä takuunalaisia, niin mahdollisen moottoririkon sattuessa ajot eivät katkeaisi vaan voisi vain napata vastaavan yksikön toisesta pyörästä.

        Pitääkin hieman selvitellä tuota asiaa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo on itseasiassa asia mitä en ajatellutkaan. Ajattelin kuviota kokoajan vain noiden akkujen vaihtokelpoisuuden kannalta. Mutta myös tuo itse moottoriyksikköhän tulee samassa paketissa pyörän rungosta pois akun kanssa, joten aikani periaatteessa tuo voisi onnistua että heittää koko moottori/akku paketin vain pyörästä toiseen.
        Tosin pientä eroavaisuutta noiden pyörien osalta sähköosissa on, esimerkiksi pyörissä on erilaiset hallintasäätimet millä moottorin avustusta säädetään yms.
        Tuossa olsi tietysti se hyväpuoli, ett vaikka molemmat moottorit ovat vielä takuunalaisia, niin mahdollisen moottoririkon sattuessa ajot eivät katkeaisi vaan voisi vain napata vastaavan yksikön toisesta pyörästä.

        Pitääkin hieman selvitellä tuota asiaa.

        Fazua on fazu juttu. Taitaa olla saksalainen keksintö. Luulisi että noitakin on eri wattimäärillä erilaisiin polkupyöriin. Ehkäpä suuremmat watit waatii suuremman mötikän. Olisi liiketaloudellisesti wäärin että sama moottori kävisi kaikkiin vehkeisiin. Akku voi tietysti käydäkin, ja käykin, niin kuin väkevästi todistetaankin. ”Ei välttämättä, sillä sama akku käy kaikkiin laitteisiin.”


    • Anonyymi

      Tommosiakin näkee….Kaikkea voi tehdä jos osaa metallia työstää: hitsata, sorvata, koneistaa... Puuseppä rakentaa pyöränsä tietenkin sitten puusta.

    • Anonyymi

      Kaikenmaailman SenttiPenttien kannattaa ostaa Mopo.

      Se on sähkömoottoripolkupyörää halvempikin ja huomattavasti nopeampi.

      • Anonyymi

        Mopo haisee pahalle ja pitää meteliä, eikä sillä saa ajaa kelveillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopo haisee pahalle ja pitää meteliä, eikä sillä saa ajaa kelveillä.

        on niitä sähkömopojakin eikä mopokuskit mistään liikennesäännöistä piittää, ne ajaa kaikkialla, mootteriteistä luonnonsuojelualueiden poluille saakka, kävi joku heittään paskaringit Naantalin SauliVäinämön pihassakin, Jeni pui nyrkkiä lasista


    • Anonyymi

      Eikö ihminen muka muuten ole tarpeeksi kiero?

    • Anonyymi

      Hitto just tajusin laittaa omaan sähköavusteiseen droppi tangon. Parasta maailmassa !

      • Anonyymi

        Itse laitoin yosemiten maasturimallin sähköavusteiseeni triathlonkahvat joilla pääsen alamäessä ja tasaisella muutaman kilometrin tunnissa nopeammin ajoasennon pienentäessä ilmanvastusta. Vaikutus oli yllättävän suuri vauhtiin, täytynee vielä joskus vaihtaa paremmin rullaavat renkaat karkeakuvioisten nappularenkaiden tilalle koska ajan enimmäkseen asfaltoiduilla kelveillä.


    • Anonyymi

      Ei muuta kuin tanko vaihtoon, Kait se sähköpyörissä onnistuu ?

    • Anonyymi

      Bianchin ARIA E-ROAD varustettuna ULTEGRA DI2YSBN9 sarjoin halpaan 6000,- hintaan. Ei kun napista vaan ohi mopottelijoista.

      • Anonyymi

        Tuoko on sinun mielestäsi halpa hinta? Bruttotuloni ovat 3 tuhatta kuukaudessa, ei pysty tuollaiseen.


    • Anonyymi

      Joku muukin on jo kysynyt että miksi. Vastaus on että huonompikin voisi ajaa lenkkiä. No miksi ei voisi ajaa ilman sähköä? Välitykset kyllä riittää että polkeminen on aina kevyttä. Tuntuu sähköpyörillä ajaville olevan tavoite ajaa kovempaa kuin muut, jonkunlaista kilpailua?

      • Anonyymi

        Polkeminen ylämäkeen ei ole aina kevyttä heikkokuntoiselle, vaikka ajaisi pienimmällä välityksellä. Riippuu mäen pituudesta ja jyrkkyysasteesta. Usea hankkii sen sähköpyörän keventämän rasitusta, oli syy sille, sitten mäkinen maasto, matkan pituus, tai joku muu.


      • Anonyymi

        En itse kilpaile liikenteessä kenenkään kanssa, tahdon vain liikkua vaivattomammin ja nopeasti verrattuna edelliseen "luomupyörääni".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En itse kilpaile liikenteessä kenenkään kanssa, tahdon vain liikkua vaivattomammin ja nopeasti verrattuna edelliseen "luomupyörääni".

        Hanki mopo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki mopo

        Miksi hankkisin pahanhajuista pakokaasua tuottavan ja melusaastuttavan kulkuneuvon kun minulla jo on sähköavustettu polkupyörä? Mopot pitäisi lailla kieltää, eikös kaksitahtiset perämoottoritkin ole jo kielletty uusien osalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi hankkisin pahanhajuista pakokaasua tuottavan ja melusaastuttavan kulkuneuvon kun minulla jo on sähköavustettu polkupyörä? Mopot pitäisi lailla kieltää, eikös kaksitahtiset perämoottoritkin ole jo kielletty uusien osalta?

        Päästönormit on kaikilla moottoreilla EUssa, mutta esim balteista saa vieläkin ostaa Merkkarin ja Sutsukin kaksareita, joku oli tuonut vennäiltä sellaisen, halpoja siellä, mitkään vientinormit ei estä niiden vientiåä vennäille eikä tuontia Suomeen, jollei nyt ole jotain keksitty puttepoijjaan rajalle. Viipurista löytyy yhä.


    • Anonyymi

      Autot voisi kieltää kaupungeissa ja laittaa nämä sähkömotskarit niiden kaistoille, pois jalankulkuväyliltä. Sattuu muuten vähitellen jotain, vaikka taidokkaasti ensimmäiset sähkömotoristit kaduilla nyt pujottelevatkin.

      • Anonyymi

        Sähkömoottoripyörä. En ole vielä sellaista nähnytkään Suomessa. Onko niitä paljonkin? Missä päin niitä on missä ja niillä jalankulkuväylillä ajetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottoripyörä. En ole vielä sellaista nähnytkään Suomessa. Onko niitä paljonkin? Missä päin niitä on missä ja niillä jalankulkuväylillä ajetaan?

        Sähkömootoripyörä täytyy rekisteröidä ja sillä ajetaan mopon säännöillä, ei kelvillä. Muutama harva lienee liikenteessä, nopeus 45 km/h.


    • Anonyymi

      Joko juoksulenkit voi tehdä lentoaseman kulkevalla matolla? Alentaa varmasti lenkille lähdön kynnystä ja lenkkeily lisääntyy.

    • Anonyymi

      Ne on kypärässä kiinnipitoa varten maantiemoodilla.

    • Anonyymi

      Säköpyörä on mainio länkisäärisellekin kun ne polkimet on muutenkin eripuolilla eriparia.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe