Kanada: Jäljelle jäivät Gripen ja F-35

Anonyymi

He pudottivat muut tarjoajat pois ja valitsevat noista jomman kumman.
Heillä, Kanadalaisilla on hieman eri painopiste ja tarve kuin meillä.
Meille tärkeää on valita noista se jolla voimme tyydyttää tarpeemme ja joka on kustannustehokas.
Meidän tarpeemme Hornetien käytössä on ollut näyttää itänaapurille, ettei kannata tulla. Iso tarve ja operatiivinen käyttö on Itämeren ja rajamme valvonta.
Tuo JAS Gripen on suunniteltu ja tehty nimenomaan tähän käyttöön. Se ei oikein sovellu aavikkokentille Syyrian pommitukseen tai lentotukialuksen kannelle mutta tänne se sopii hyvin.

29

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivan samaa mieltä.

    • Anonyymi

      Kanadassa on valtavat öljyvarat eikä siis lentokoneiden polttoaineesta tule pulaa. Ruotsalaista konetta pidetään järkevänä valintana. Etelä-Amerikassa Brasilia on jo valinnut Gripenin.

      • Anonyymi

        Eikös Etelä-Afrikka myöskin ostanut Gribenit. Valtavaa kauppaan liittyvää lahjuskohua on tutkittu pitkään ja entinen pressa taitaa olla asian tiimoilta pois viralta ja linnassa. Samaa touhua alkaa olla ilmassa jo Suomessakin. Ruotsalaiset ovat osanneet sotaan liittyvän kaupankäynnin ihan Hitlerin ajoista.


    • Anonyymi

      Gripen mukana näön vuoksi että saavat F-35n niin halvalla kuin mahdollista.

      • Anonyymi

        Kanada taisi jättää jäljelle Gripenin vielä kirittämään hintaneuvotteluja tarkoituksella vain yhtä amerikkalaista vaihtoehtoa F-35:ä vastaan, jotta Yhdysvaltain hallintokin suuntaa kaiken suostuttelukykynsä Lockheedia kohtaan puristamaan tarjousta Kanadalle viimeisen päälle edulliseksi.


    • Anonyymi

      Ruotsalaisten tarjous sisältää Patrian tekemiä tuotteita. Paha paha

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Jos USA höökii, niin F-35:lla ovat kanukit kusessa......

      • Anonyymi

        Vähä sama kuin Suomi yritti puolustaa ilmatilaa BUK-ohjuksilla venäkäisiä vastaan.


    • Anonyymi

      Ei gripeneit länsimaat osta paitti ruotti ite kun vähän pakko ja entiset itäblokin maat ja kolmannet maat hinnan takia.

      Niin se vaan on totuus. Kiva pikku kone.

      • Anonyymi

        Eiks Suomi sovi hienosti ryhmään kolmannet maat hinnan takia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks Suomi sovi hienosti ryhmään kolmannet maat hinnan takia?

        Hyvä servaus!


      • Kiva pikku kone joka on lähtökohtaisesti suunniteltu itänaapurimme kalustoa vastaan. Kaupassa tulee mukaan vielä huippuluokan tutkakoe jonka avulla kaikki operaatioissa kerättävä data voidaan jakaa eri aselajien käyttöön.
        Mitä ongelmaa siis näet siinä kun hankitaan kalusto joka lisää suomalaisella työllä maksamisen osuutta ja se on sellainen kalusto jonka lentotunteihin meillä on varaa!


      • ReservinNostomies kirjoitti:

        Kiva pikku kone joka on lähtökohtaisesti suunniteltu itänaapurimme kalustoa vastaan. Kaupassa tulee mukaan vielä huippuluokan tutkakoe jonka avulla kaikki operaatioissa kerättävä data voidaan jakaa eri aselajien käyttöön.
        Mitä ongelmaa siis näet siinä kun hankitaan kalusto joka lisää suomalaisella työllä maksamisen osuutta ja se on sellainen kalusto jonka lentotunteihin meillä on varaa!

        Ehdottomasti Jas Gripen ja lohdutuspalkintona Jenkeille, niin ostetaan A-10 noin 10 kpl !
        5 Roi ja 5 Kuopio ja lisäksi Nato.
        P2:nen oli kova kone maataistelukoneena ja meillä ei ollut kalustoa niiden pudottamiseen.


    • Anonyymi

      Putinkin suosittelee Suomelle Saabia.

      • Anonyymi

        Saab 96 olis kova peli! 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saab 96 olis kova peli! 🤣

        Paksua umpipeltiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paksua umpipeltiä.

        Juu ei ruostu puhki niin kuin nykyiset riisikipot.


    • Anonyymi

      Gripen näyttää oikeiden hävittäjien rinnalla 1970 luvun kullisaabilta. Venäläiset kuolee nauruun.

      • Anonyymi

        kullisaab...nevöhöörd.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kullisaab...nevöhöörd.

        Saab 96. Tunnettiin aikanaan myös munasaabina ja matkabanaanina.


    • Anonyymi

      Puolustusvoimat tulevat esittämään hankittavaksi sen HX-järjestelmän jolla on todennettu kaikista korkein sotilaallinen suorituskyky osana koko puolustusjärjestelmäämme ja se hankitaan.

      Tämän vahvisti aiemmin tällä viikolla myös puolustusministeri Antti Kaikkonen:

      ”On järkevää, että ostamme parhaan koneen” ”Suorituskykyarvioinnilla on painavin merkitys”

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6b330c37-bdce-4207-a0b9-36980f9bf1d3

      • Anonyymi

        ”Vain paras on persaukisille tarpeeksi hyvää!”: Kanki-Kaikkonen, 2021.


    • Anonyymi

      Noiden kahden välillä Suomenkin on pakko valita. Muut ovat liian vanhoja.

      • Anonyymi

        No ripen ollut ruotsilla käytössä jo 25v.

        F35 käytössä ollu vasta pari vuotta.

        F35 on uusi huippumalli. Ripen jo vanha kone. Hinta about sama. Ompa vaikea valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ripen ollut ruotsilla käytössä jo 25v.

        F35 käytössä ollu vasta pari vuotta.

        F35 on uusi huippumalli. Ripen jo vanha kone. Hinta about sama. Ompa vaikea valinta.

        Gripen E on käytännössä täysin eri kone kuin Ruotsilla nyt käytössä olevat Gripen C/D -koneet.

        64 kpl F-35A koneita maksaa kyllä suunnilleen yhtä paljon kuin sama määrä Gripe E koneita 2 kpl GlobalEye valvintakoneita, mutta Gripenin kohdalla hankintahintaan sisältyy laajempi asepaketti. Gripen on myös helpompi huoltaa jopa maantietukikohdissa ja halvempi ylläpitokustannuksiltaan. Molemmat ovat edistyksellisiä koneita, mutta Gripen täydessä asekuormassa alitehoinen. Loppupeleissä kyse on myös siitä, kuinka paljon laskee arvoa F-35:n häiveominaisuuksille sekä suuremmalle asekuormalle, ja toisaalta kuinka kone on operoitavissa Suomen käyttämistä maantietukikohdista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gripen E on käytännössä täysin eri kone kuin Ruotsilla nyt käytössä olevat Gripen C/D -koneet.

        64 kpl F-35A koneita maksaa kyllä suunnilleen yhtä paljon kuin sama määrä Gripe E koneita 2 kpl GlobalEye valvintakoneita, mutta Gripenin kohdalla hankintahintaan sisältyy laajempi asepaketti. Gripen on myös helpompi huoltaa jopa maantietukikohdissa ja halvempi ylläpitokustannuksiltaan. Molemmat ovat edistyksellisiä koneita, mutta Gripen täydessä asekuormassa alitehoinen. Loppupeleissä kyse on myös siitä, kuinka paljon laskee arvoa F-35:n häiveominaisuuksille sekä suuremmalle asekuormalle, ja toisaalta kuinka kone on operoitavissa Suomen käyttämistä maantietukikohdista.

        F35 operoi myös lentotukialuksilta joten olettaa sopii että maantietukikohdista lentää myös.

        F35 tulee olemaan usan uusi standardi kone jolla korvataan useimmat nykyiset käytössä olevat hävittäjät. Pelkästään usan käyttöön niitä tehdään useampi tuhat. Niin hyvä ja monipuolinen kone on.

        Suomi on saanut hyvän ale hintaisen tarjouksen koneesta vaikkei natoon kuulukaan. Olisi melkeimpä hulluutta ottaa f35 sijaan huonompi 4.5 sukupolven vanhempi kone samaan hintaan.


    • Anonyymi

      Jos palataan takaisin maan pinnalle, niin voimme kipein osumin tunnustaa, että minkään merkkinen hävittäjävalinta ei ole riittävä Venäjää vastaan. Suomen ilmavoimat on hetkessä kyykytetty, eikä siitä mene kuin päivä tai kaksi, kun Suomi on rampautettu. Käsittämättömällä tasolla on kyvyttömyys myöntää voimasuhteet.

      Kun tilanne on oikeasti tämä, niin silloin pitäisi ajatella kustannuksia. Siksi Gripen E.

      • Anonyymi

        No sitten paperilennokitkin käy


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe