Apua matematiikka tehtävässä. 9luokka

Anonyymi

Miten tälläinen tehtävä pitäisi tehdä, en saatana itsekkään osaa auttaa lasta kun koskaan tälläisiä ole ollut itsellä🤣 Tuo pitäisi ratkaista jollain yhteenlaskumenetelmällä
Tehtävä:
{2x y = - 3
{-x y = - 5

19

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kerro toinen -1:llä ja laske yhteen.

    • Anonyymi

      Olisi hyvä jos ”matematiikka-allergiset” eivät ensimmäisenä reaktionaan nostaisi käsiä pystyyn heti yhtälöitä nähdessään. Osaamattomuudesta tulee tuolla tavalla vain itseään toteuttava ennustus. Tietenkään monimutkaisempia tehtäviä ei välttämättä saa ratkaistua jos ei ole sitä ”matikkapäätä”, mutta esimerkiksi tämän tehtävän ratkaisu kyllä onnistuu aivan keneltä tahansa peruskoulun käyneeltä.

      Jokainen tietää, mitä yhtäsuuruus (lukujen tapauksessa) tarkoittaa. Siihen ratkaisuyritys ei voi kaatua. Seuraava askel vaatii ehkä hereilläoloa, mutta ei voi silti olla ylitsepääsemätön este kenellekään: jos A=B ja C=D, niin selvästikin tiedämme, että -C=-D (temppu 1) ja että A C=B D (temppu 2).
      Ja nyt ratkaisu on olennaisesti valmis, kun vain ei mene paniikkiin heti x:n ja y:n ilmestyessä paikalle.
      2x y=-3 ja -x y=-5, joten tehdään samat temput kuin äskenkin:
      Jälkimmäisestä yhtälöstä saamme x-y=5 (temppu 2).
      Sitten vain lasketaan yhtälöt yhteen (temppu 1):
      2x y x-y = -3 5 eli
      3x = 2 eli x=2/3.
      Nyt tiedämme mikä x on, eikä sen selvittämiseksi tarvinnut tehdä juuri mitään. Entäs y? No, me tiedämme, että -x y=-5, eli -2/3 y=-5, eli y=-5 2/3.

      Mitään ihmeellistä matikkakikkailua ei tuossa tarvittu, vaan ainoastaan sitä, että ratkaisun viitsi etsiä.

      • Anonyymi

        Sen takia on varminta kirjoittaa koko ratkaisu tänne ettei tulekaan tarvetta yrittää.


    • Tuossa voi vaihtaa jälkimmäisestä kaikki etumerkit ja sitten laskea yhteen (itse vähentäisin, mutta kun käskettiin laskea yhteen).

      Näin y katoaa ja x voidaan laskea. Sitten x sijoitetaan jimpasn kumpaan yhtälöön ja y ratkaistaan. Ensi vaiheessa saadaan 3x = 2 eli x=2/3. Toisessa vaiheessa saadaan 4/3 x y = -3. y = -4 1/3. Sijoittamalla toiseen yhtälöön voidaan tulos tarkastaa.

      Toki voi myös kertoa toisen kahdella, jolloin x katoaa.

    • Anonyymi

      Toinen tapa on sijoittamismenetelmä. Esimerkiksi ratkaistaan y yhtälöstä -x y = - 5 ja saadaan y = .... Tämä y:n lauseke sitten sijoitetaan siihen oiseen yhtälöön, jolloin voidaan ratkaista x:n arvo. Ja kun x sitten tunnetaan, saadaan y=.... lausekkeesta.

      • Anonyymi

        Tehtävänanto käskee nimenomaan käyttämään yhteenlaskumenetelmää.


    • Anonyymi

      {2x y = - 3
      {-x y = - 5

      Ei meidän aikana yhtälöitä esitetty noin. Ehkä tyhmyyttäni kysyn, mikä on lausekkeiden edessä olevien sulkeiden tarkoitus? Mitä tarkoittaa 2x? Mitä tarkoittaa peräkkäin =?

      Alempi rivi on suljettu lukuunottamatta selkeä.

      • Anonyymi

        Yhtälöiden edessä on oikeasti yksi iso kaarisulje {, mutta sellaista ei voi tänne oikein piirtää.
        Sillä tarkoitetaan, että kyseessä on yhtälöryhmä. Toisin sanoen molemmissa yhtälöissä on sama x ja sama y, eikä esimerkiksi niin, että ylemmässä x=3 ja alemmassa x=-2.

        = ei matematiikassa tarkoita yhtään mitään, eli aloittaja on typottanut tuossa kohtaa. Joko plussan ja yhtäsuuruusmerkin välissä pitäisi olla jokin numero tai sitten plussaa ei kuuluisi tuossa olla.
        Monissa ohjelmointikielissä = tarkoittaa, että plussan edessä olevan muuttujan arvoon lisätään yhtäsuurusmerkin jälkeen tuleva arvo, esimerkiksi
        x = 4
        tarkoittaa samaa kuin
        x = x 4.
        Tuolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä yhtälöiden kanssa.


      • Anonyymi

        Ja 2x tarkoittaa 2*x. Kertomerkki jätetään kirjoittamatta.


    • Anonyymi

      Mieti apina seuraavaksi vaikkapa, jotta paljonko on 1 1?

      • Anonyymi

        no paljonko se on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no paljonko se on?

        Ihan riippuu missä ryhmässä ollaan ja mitä lukujärjestelmää käytetään.
        Kokonaislukujen additiivisessa ryhmässä desimaalijärjestelmällä ilmaistuna 1 1=2.
        Kokonaislukujen additiivisessa ryhmässä binäärijärjestelmällä ilmaistuna 1 1=10.
        Yhden alkion ryhmässä [{1}, ] 1 1=1.
        Kahden alkion ryhmässä [{0,1}, ] 1 1 on joko 1 tai 0 riippuen laskutoimituksen määritelmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan riippuu missä ryhmässä ollaan ja mitä lukujärjestelmää käytetään.
        Kokonaislukujen additiivisessa ryhmässä desimaalijärjestelmällä ilmaistuna 1 1=2.
        Kokonaislukujen additiivisessa ryhmässä binäärijärjestelmällä ilmaistuna 1 1=10.
        Yhden alkion ryhmässä [{1}, ] 1 1=1.
        Kahden alkion ryhmässä [{0,1}, ] 1 1 on joko 1 tai 0 riippuen laskutoimituksen määritelmästä.

        Työnnä sinä apina vaan peukalo suuhusi ja sitten toinen peukalo. Sitten voit pohtia, montako peukaloa sinulla on suussasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnnä sinä apina vaan peukalo suuhusi ja sitten toinen peukalo. Sitten voit pohtia, montako peukaloa sinulla on suussasi.

        Binäärijärjestelmällä ilmaistuna 10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Binäärijärjestelmällä ilmaistuna 10.

        Tästä tuli muuten mieleeni, että jos järjestelmä tulee siitä kuinka monta sormea ihmisellä on, niin sittenhän käytössä pitäisi olla 11 järjestelmä, sillä numeroitahan on tällön 11:
        0 = nolla sormea
        1 = yksi sormi, jne
        aina 10 sormea pystyssä eli kymppikin on vielä oma numeronsa. Mutta sitten kun tulee yksi lisää, niin sitten merkitään jonnekin muualle yksi kokonainen yksitoistanen ja aloitetaan alusta nollasta sormesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä tuli muuten mieleeni, että jos järjestelmä tulee siitä kuinka monta sormea ihmisellä on, niin sittenhän käytössä pitäisi olla 11 järjestelmä, sillä numeroitahan on tällön 11:
        0 = nolla sormea
        1 = yksi sormi, jne
        aina 10 sormea pystyssä eli kymppikin on vielä oma numeronsa. Mutta sitten kun tulee yksi lisää, niin sitten merkitään jonnekin muualle yksi kokonainen yksitoistanen ja aloitetaan alusta nollasta sormesta.

        Sormilla lasketaan lukumääriä, ja sormilla voidaan laskea kymmenen kappaletta asioita, joten on aivan luonnollista, että kantaluku on kymmenen. Millä tahansa lukujärjestelmällä on myös olemassa nolla (joko eksplisiittisesti, kuten meille tutussa 0-9-merkintätavassa, tai implisiittisesti, kuten roomalaisilla numeroilla esitettynä).

        11-järjestelmässä ei olisi sinänsä mitään vikaa, mutta se olisi kovin hankalakäyttöinen, koska 11 on alkuluku, eikä täysiä ”kymmeniä” eli yhdentoista potensseja olisi mahdollista jakaa tasan pienempiin osiin.
        Siltä kannalta babylonialaisten 60-järjestelmä oli suorastaan loistava, koska 60 voidaan jakaa tasan luvuilla 1,2,3,4,5,6,12,15,30 ja 60, kun esimerkiksi kymmenen menee tasan vain 1:llä, 2:lla, 5:llä tai 10:llä jaettaessa. Toisaalta taas on epäkäytännöllistä joutua muistamaan 60 erilaista numeromerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Binäärijärjestelmällä ilmaistuna 10.

        Heh heh.....laskehan vaan banaaneja äläkä binäärejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh.....laskehan vaan banaaneja äläkä binäärejä.

        Ei ne ole mitenkään toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Esimerkiksi tänään ostin 1011 banaanin tertun ja söin niistä jo 10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne ole mitenkään toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Esimerkiksi tänään ostin 1011 banaanin tertun ja söin niistä jo 10.

        tämä on hyvä! eli sulle jäi silti vielä 1001


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      272
      2410
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      1289
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1201
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1201
    5. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1145
    6. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      1096
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      962
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      897
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      860
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      767
    Aihe