Yleensä lataan auton täyteen lämpimässä tallissa ja aamulla lukee toimintamatka 420km. Viimeyönä samalla laturilla mutta tallin ulkopuolella mutta ilmoittaa toimintamatkaksi 273km. Ajoin 15km ja toimintamatkaa olikin jäljellä 188km. Pakkasta vain -12. Toissapäivänä, kun pakkasta oli -10 ja lähdin tallista niin 15km jälkeen olisi pitänyt näyttää 405km jäljellä mutta olikin 361km.
Onko siis joku anturi pielessä vai eikö akut kestä? Auto on uusi.
Voiko fiksumpi neuvoa?
9
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Akku jäähtyy kun auto ajetaan ulos pakkaseen ja toimintamatka laskee silloin. Myös akun lämmitykseen kuluu ulkona enemmän sähköä ja se on pois ajomatkasta.
- Anonyymi
En ehkä ole sinua fiksumpi, mutta jonkinlainen käsitys minulle on tullut sähköautojen toimintamatkoista. Nyrkkisääntönä voit pitää sitä, että missään olosuhteissa sähköauto ei kulje ilmoitettua matkaa. Jos autollesi ilmoitetaan 420 km toimintamatka, niin kesäkelissä 20 asteen lämpötilassa ja sopivassa myötätuulessa se saattaa kulkea jopa 400 km. Jos sattuu olemaan vastatuuli, niin toimintamatka voi olla 340 - 360 km.
Jos pakkasta on -10 astetta, niin toimintamatka putoaa reilusti. Jos keli on muuten kuiva ja hyvä, niin autosi voi kulkea jopa 250 km, jos pidät talvivaatteet päällä ajaessasi. Jos pakkasta on -25 astetta, niin silloin sähköautolla voi päästä 120 - 130 km, jos et kytke lämmitystä ollenkaan päälle. Jos pakkasta on vielä enemmän, niin lainaa reissulle naapuriltasi kunnollinen bensiinikäyttöinen auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ehkä ole sinua fiksumpi, mutta jonkinlainen käsitys minulle on tullut sähköautojen toimintamatkoista. Nyrkkisääntönä voit pitää sitä, että missään olosuhteissa sähköauto ei kulje ilmoitettua matkaa. Jos autollesi ilmoitetaan 420 km toimintamatka, niin kesäkelissä 20 asteen lämpötilassa ja sopivassa myötätuulessa se saattaa kulkea jopa 400 km. Jos sattuu olemaan vastatuuli, niin toimintamatka voi olla 340 - 360 km.
Jos pakkasta on -10 astetta, niin toimintamatka putoaa reilusti. Jos keli on muuten kuiva ja hyvä, niin autosi voi kulkea jopa 250 km, jos pidät talvivaatteet päällä ajaessasi. Jos pakkasta on -25 astetta, niin silloin sähköautolla voi päästä 120 - 130 km, jos et kytke lämmitystä ollenkaan päälle. Jos pakkasta on vielä enemmän, niin lainaa reissulle naapuriltasi kunnollinen bensiinikäyttöinen auto.Outoa on se että normitalvikelissä 100 000 euron sähköauton omistaja ( mihin saanut kymmenien tuhansien eurojen veroedut ja saa tankata naapurin kustannuksella ) joutuu mennä tonnin bensa-auton kuskilta anomaan kyytiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoa on se että normitalvikelissä 100 000 euron sähköauton omistaja ( mihin saanut kymmenien tuhansien eurojen veroedut ja saa tankata naapurin kustannuksella ) joutuu mennä tonnin bensa-auton kuskilta anomaan kyytiä.
On kymmenien vuosien kokemus siitä, että hyvin huollettu bensiinikäyttöinen auto toimii luotettavasti vielä -30 asteen pakkasessa. Paljon olen pakkasessa ajellut, mutta ongelmia ei ole ollut. Bensaa kuitenkin pakkasessa palaa reilusti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ehkä ole sinua fiksumpi, mutta jonkinlainen käsitys minulle on tullut sähköautojen toimintamatkoista. Nyrkkisääntönä voit pitää sitä, että missään olosuhteissa sähköauto ei kulje ilmoitettua matkaa. Jos autollesi ilmoitetaan 420 km toimintamatka, niin kesäkelissä 20 asteen lämpötilassa ja sopivassa myötätuulessa se saattaa kulkea jopa 400 km. Jos sattuu olemaan vastatuuli, niin toimintamatka voi olla 340 - 360 km.
Jos pakkasta on -10 astetta, niin toimintamatka putoaa reilusti. Jos keli on muuten kuiva ja hyvä, niin autosi voi kulkea jopa 250 km, jos pidät talvivaatteet päällä ajaessasi. Jos pakkasta on -25 astetta, niin silloin sähköautolla voi päästä 120 - 130 km, jos et kytke lämmitystä ollenkaan päälle. Jos pakkasta on vielä enemmän, niin lainaa reissulle naapuriltasi kunnollinen bensiinikäyttöinen auto.Väärin. Useimmilla testatuilla autoilla on pääsyt hieman yli ilmoitetun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoa on se että normitalvikelissä 100 000 euron sähköauton omistaja ( mihin saanut kymmenien tuhansien eurojen veroedut ja saa tankata naapurin kustannuksella ) joutuu mennä tonnin bensa-auton kuskilta anomaan kyytiä.
Mitä sähköautoa tankataan naapurin kustannuksella?
Miksi kateus tekee toisista dorkia ja ajatteluun kykenemättömiä?
Blogaaja, joka on ajellut sähköautoilla jo vuodesta 2015 kertoi uusimmissa blogeissaan, että sähköauton range putoaa jo 9 asteen pakkasessa 44%.
Joten ihan OK toi sun tilanne.
Lisää putoaa range, kun pakkanen kovenee ja latausaika pitenee, kun suuri osa menee auton ja akkujen lämmitykseen.- Anonyymi
Ok kiitos tiedosta. Olisi pitänyt ottaa nämä asiat selville ennen ostoa. Nykyisillä sähkön hinnoilla ja tuo 44% niin ei tuo auto tule ikinä halvemmaksi kuin vanha bensa-auto. Kyllä tyhmyydestä sakotetaan. Eikä jälleenmyyntiarvo kata mitään viiden vuoden päästä. Olisin voinut taksilla mennä töihin päivittäin ja olisi tullut halvemmaksi.
AP- Anonyymi
No... Nyt opit kantapään kautta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede16572- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 40428
- 47427