Sähköauton edullisuus alhaisten käyttökulujen muodossa on jo historiaa, kiitos vihervassujen politiikan. Eilen iltapäivällä pörssisähkön hinta kohosi uuteen ennätykseen ollen löhes 80 snt/kWh eli mm Teslan täysi lataus olisi maksanut peräti 80 euroa omasta pistorasiasta.
Kansanvaunun el i koppakoslankin lataus lähes 60 euroa eikä sillä vielä kovin kauas pääse näillä keleillä.
Pahimmillaan maamme energiavaje oli kahden ison ydinvoimalan luokkaa, joten olemme ulkovaltojen armoilla. Vihervassujen energiapolitiikka on käsittämätöntä ja kurittaa meidät kaikki köyhiksi.
Latasitko koslaasi eilen pörssisähköllä
48
720
Vastaukset
- Anonyymi
Ja huomenna aamulla on uusi ennätyskallis sähkö. Onneksi dieselin hinta putoaa.
- Anonyymi
Voi voi, riippuu sähkösopimuksesta paljonko maksaa, mutta ei se noin paljon kuitenkaan maksa.
- Anonyymi
Kun on kiinteä hinta (kuten minulla) niin pörssisähkön hinta ei vaikuta mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun on kiinteä hinta (kuten minulla) niin pörssisähkön hinta ei vaikuta mitään.
Seuraava kiinteä sopimuksesi ei tule olemaan enää niin edullinen, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.
- Anonyymi
Sähköllä pääsee edelleen noin kahdella eurolla per 100 km. Bensalla sama matka maksaa yli kympin.
- Anonyymi
monta lataamista pitää tehdä että saa hankkittua 50000e id erotuksen 30000e corolla hybridin 3 vuoden kulutuserotuksen
- Anonyymi
Hallitus ei voi vaikuttaa sähkön hintaan, kuin verojen muodossa, jota ei ole muutettu. Joten sähkön hinnan nousu on yksinomaan oikeistolaisten ökyjen aikaansaannosta tekosyillä.
Veroja korotettiin tämän hallituskauden alussa, juuri niin kuin edellinen hallitus suunnitteli. Se on aika yleistä...
Oikeistolaisten ökyjen vaikutus sähkön pörssihintaan on jokseenkin vähäinen. Tämä voi olla seurausta ilmastonmuutoksesta, tai sitten tämän voi nähdä vain satunnaisena ilmastollisena tilastopoikkeamana. Viime kesän kuivuus yhdistettynä tämän hetken ennätyspakkasiin on ongelma, jota toki oltaisiin voitu ehkäistä, jos ydinvoimaa oltaisiin rakennettu reilusti enemmän aikoinaan. Ei rakennettu, mutta siitä voi tuskin vihreitä syyttää...- Anonyymi
Hallitus on jo vaikuttanut sähkön hintaan energiaverotusratkaisuillaan sekä päästökaupalla. Vihreät ja vasemmisto kurjistavat kansalaisia eniten. Tämä kannattaa muistaa vaaleissa.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Veroja korotettiin tämän hallituskauden alussa, juuri niin kuin edellinen hallitus suunnitteli. Se on aika yleistä...
Oikeistolaisten ökyjen vaikutus sähkön pörssihintaan on jokseenkin vähäinen. Tämä voi olla seurausta ilmastonmuutoksesta, tai sitten tämän voi nähdä vain satunnaisena ilmastollisena tilastopoikkeamana. Viime kesän kuivuus yhdistettynä tämän hetken ennätyspakkasiin on ongelma, jota toki oltaisiin voitu ehkäistä, jos ydinvoimaa oltaisiin rakennettu reilusti enemmän aikoinaan. Ei rakennettu, mutta siitä voi tuskin vihreitä syyttää...Sähköautot ovat lisänneet melkoisesti sähkönkulutusta, samaan aikaan vihreiden vaatimuksesta ajettu turvetuotanto alas, hiilivoimaa vähennetty ja jopa ydinvoimaloita suljettu. Sähköyhtiöt nostaa tietenkin sähkön hintaa koska autoilijat maksaa kiltisti ja mitään muutakaan kulutusta vaikea vähentää.
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat lisänneet melkoisesti sähkönkulutusta, samaan aikaan vihreiden vaatimuksesta ajettu turvetuotanto alas, hiilivoimaa vähennetty ja jopa ydinvoimaloita suljettu. Sähköyhtiöt nostaa tietenkin sähkön hintaa koska autoilijat maksaa kiltisti ja mitään muutakaan kulutusta vaikea vähentää.
Sähköautoja on niin vähän, ettei niillä ole merkitystä *vielä*.
Turvetuotannon merkitys näkyi lähinnä kansallismaisemien tuhoamisena. Toki samalla meni paljon aika ainutlaatuista luontoa eläimiltäkin. Mutta ehkä muutamassa tuhannessa vuodessa vahingot korjautuvat.
Hiilivoimaa pitäisikin saada vähennettyä.
Ydinvoimaloita ei ole suljettu Suomessa ensimmäistäkään. Sen sijaan vaikkapa Saksassa on, mutta ei niinkään vihreistä johtuen. Kristillisdemokraatit siellä puuhastelivat.
Sähköyhtiöt eivät nosta hintaa, koska autoilijat (?) eivät maksa kiltisti, vaan kilpailuttavat sähkönsä kuten me kaikki muutkin. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.
Poikkeuksena vaikkapa työpaikan latauspiste. Meilläkin taitaa olla about 30 senttiä kilowatilta se hitaampi latausmahdollisuus. Mutta siinäkään eivät kermaa kuori sähköyhtiöt, vaan se halliyhtiö.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Sähköautoja on niin vähän, ettei niillä ole merkitystä *vielä*.
Turvetuotannon merkitys näkyi lähinnä kansallismaisemien tuhoamisena. Toki samalla meni paljon aika ainutlaatuista luontoa eläimiltäkin. Mutta ehkä muutamassa tuhannessa vuodessa vahingot korjautuvat.
Hiilivoimaa pitäisikin saada vähennettyä.
Ydinvoimaloita ei ole suljettu Suomessa ensimmäistäkään. Sen sijaan vaikkapa Saksassa on, mutta ei niinkään vihreistä johtuen. Kristillisdemokraatit siellä puuhastelivat.
Sähköyhtiöt eivät nosta hintaa, koska autoilijat (?) eivät maksa kiltisti, vaan kilpailuttavat sähkönsä kuten me kaikki muutkin. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.
Poikkeuksena vaikkapa työpaikan latauspiste. Meilläkin taitaa olla about 30 senttiä kilowatilta se hitaampi latausmahdollisuus. Mutta siinäkään eivät kermaa kuori sähköyhtiöt, vaan se halliyhtiö.Sähköautoja on jo melkoisesti esim Norjassa, busseissa isot akut ja niitä on paljon Suomessakin, Postilla myös kuorma-autoja ja lisääntyvät vauhdilla.
Suomessa riittää valtavasti soita jotka tuottaa ilmastolle 25x hiilidioksidia pahempaa metaania. Suot ja eläimet ei tarvitse mihinkään sitä metrien paksuista kuollutta turvetta, uusi sammal ja muut kasvit kasvaa pinnalle nopeasti jos ojat tukitaan, hyödyllisempää olisi toki ottaa peltokäyttöön, tuottaa ruokaa maailmalle ja säästää sademetsät. Voisi myös metsittää hiilinieluiksi kun vihreät ovat niin kovin huolissaan metsien vähenemisestä.
Suomella on hyvin vähän merkitystä maailman mittakaavassa, mutta meille itselle on jos teemme elämisestä liian kallista ja hankalaa vihernatsien takia. Se juuri onkin huono asia kun vihernatsiaate levinnyt muihinkin puolueisiin esim Saksassa, ovat nyt riippuvaisia erittäin saastuttavasta ja aggressiivisesta venäjästä.
Markkinataloudessa rahastetaan sillä mille on kysyntää ja sähköautojen takia sähkölle on yhä enemmän kysyntää. Markkinatalous ei voi myöskään toimia normaalisti kun vihernatsit kieltää esim hiiltä huomattavasti vähemmän haitallisen turpeen käytön. Metaanipäästöjen vähentyessä se olisi suorastaan ilmastoteko.
Sähköyhtiöt rahastaa erityisesti tehohuipuilla, siksi nopea latauskin maksaa enemmän kuin hidas lataus kotona tai yöllä jos on yösähkö, pörssisähkön hinta vaihtelee koko ajan kulutuksen mukaan.
- Anonyymi
Voi hyvää päivää taas aloittajan järjenjuoksua.
Eiköhän talojen lämmittäminen ole suurempi huolenaihe kallistuvasta sähköstä puhuttaessa kuin sähköautoilu. Toisekseen olisko korkeintaan yhdellä prosentilla yksityistalouksista käytössä pörssisähkö. Täytyy ihmetellä miten pöljiin kommentteihin sähköautovastaisuus voikaan yltää.- Anonyymi
Toyotan omapoika ei ole ihan se terävin kynä.
- Anonyymi
Sähköautojen lataaminen lisää huomattavasti sähkön kulutusta ja sitä kautta pörssihinta nousee. Kaupalliset latauspisteet joutuvat seuraamaan pörssisähkön hintaa, koska ne eivät voi myydä tappiolla energiaa. Tämä tulee näkymään latauksen hinnassa pitkään.
Pörssisähkösopimus on noin kahdeksalla prosentilla kuluttajista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen lataaminen lisää huomattavasti sähkön kulutusta ja sitä kautta pörssihinta nousee. Kaupalliset latauspisteet joutuvat seuraamaan pörssisähkön hintaa, koska ne eivät voi myydä tappiolla energiaa. Tämä tulee näkymään latauksen hinnassa pitkään.
Pörssisähkösopimus on noin kahdeksalla prosentilla kuluttajista.Vaikka koko Suomen autokanta muuttuisi kerralla sähköautoiksi, lisäisi se sähkön kulutusta vain n. 10%!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka koko Suomen autokanta muuttuisi kerralla sähköautoiksi, lisäisi se sähkön kulutusta vain n. 10%!
kokonaiskulutusta ehkä, mutta mikäli 80% autoilijoista laittaa autonsa lataukseen klo 16.30 töistä palattuaan, niin sähköverkko kuormittuua aika lailla enemmän kuin sen 10%
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kokonaiskulutusta ehkä, mutta mikäli 80% autoilijoista laittaa autonsa lataukseen klo 16.30 töistä palattuaan, niin sähköverkko kuormittuua aika lailla enemmän kuin sen 10%
En usko että lähellekään 80% automassasta laitetaan säännöllisesti latauksen juuri samaan aikaan. Ja jos noin olisi, niin hinnoittelulla on aika helppo ohjata lataus matalan kulutuksen yöajalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko että lähellekään 80% automassasta laitetaan säännöllisesti latauksen juuri samaan aikaan. Ja jos noin olisi, niin hinnoittelulla on aika helppo ohjata lataus matalan kulutuksen yöajalle.
Kun mennään seuraavan sukupolven täyssähköautoihin, niistä löytynee V2G vakiona. Tällöin sähköautot toimivat kulutuspiikkien tasoittajina ja vieläpä tienaavat sillä.
Erityisesti järkevää LFP-akullisissa autoissa. Ne kun voivat kestää moninkertaisesti auton koko muun eliniän (50 vuotta), parempi käyttää laajemmin hyödyksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko että lähellekään 80% automassasta laitetaan säännöllisesti latauksen juuri samaan aikaan. Ja jos noin olisi, niin hinnoittelulla on aika helppo ohjata lataus matalan kulutuksen yöajalle.
80% sähkösopimuksista ei ole mitään pörssisähkösopimuksia tai muita reaaliaikaiseen hinnoitteluun perustuvia. Auto laitetaan lataukseen työpäivän päätteeksi ja se lataa sitten siinä akun tyhjyysasteesta riippuen tunnista kahteentoista tuntiin. eli kyllä on aika todennäköistä, että todella suuri osa sähköautoista on letkussa kiinni 17-19 välillä.
- Anonyymi
Vaikuttaa viivellä kaikkiin sähkösopimuksiin ja hintoihin kun teollsuuskin joutuu maksamaan sähköstä enemmän. Voi hyvää päivää taas vihevajakkien järjenjuoksua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka koko Suomen autokanta muuttuisi kerralla sähköautoiksi, lisäisi se sähkön kulutusta vain n. 10%!
Eli sekin lisäisi tuontia 10% ja sähkönhintaa kaikilla huomattavasti. Mistä muuten pieraisit tuon 10%, silloinhan autojen osuus olisi aivan mitätön kaikista päästöistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun mennään seuraavan sukupolven täyssähköautoihin, niistä löytynee V2G vakiona. Tällöin sähköautot toimivat kulutuspiikkien tasoittajina ja vieläpä tienaavat sillä.
Erityisesti järkevää LFP-akullisissa autoissa. Ne kun voivat kestää moninkertaisesti auton koko muun eliniän (50 vuotta), parempi käyttää laajemmin hyödyksi.Jos akut koko ajan lataa ja luovuttaa niin kuluvat paljon nopeammin, uusien ostaminen maksaa paljon ja akkujen valmistus kuluttaa paljon energiaa, vihreää hulluutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
80% sähkösopimuksista ei ole mitään pörssisähkösopimuksia tai muita reaaliaikaiseen hinnoitteluun perustuvia. Auto laitetaan lataukseen työpäivän päätteeksi ja se lataa sitten siinä akun tyhjyysasteesta riippuen tunnista kahteentoista tuntiin. eli kyllä on aika todennäköistä, että todella suuri osa sähköautoista on letkussa kiinni 17-19 välillä.
Kun on yhä enemmän sähköautoja niin sopimuksetkin voi olla kaikki kohta pörssihintaisia, ei sähköyhtiöt tappiolla myy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos akut koko ajan lataa ja luovuttaa niin kuluvat paljon nopeammin, uusien ostaminen maksaa paljon ja akkujen valmistus kuluttaa paljon energiaa, vihreää hulluutta.
Miksi toistat samaa kuin rikkinäinen levysoitin? Toki akkujen valmistus kuluttaa energiaa, mutta kokonaisuus, poikaseni, on vihreämpi kuin yksikään vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi toistat samaa kuin rikkinäinen levysoitin? Toki akkujen valmistus kuluttaa energiaa, mutta kokonaisuus, poikaseni, on vihreämpi kuin yksikään vaihtoehto.
Hyväkuntoisten autojen romuttaminen ennen aikojaan ja uusien valmistaminen ei ole vihreää, saati kun niille sähköautoille joudutaan tuottamaan sähköa rusko-/hiilellä. Asia ei muutu miksikään vaikka toistat vihernatsipropagandaasi kuin rikkinäinen levysoitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyväkuntoisten autojen romuttaminen ennen aikojaan ja uusien valmistaminen ei ole vihreää, saati kun niille sähköautoille joudutaan tuottamaan sähköa rusko-/hiilellä. Asia ei muutu miksikään vaikka toistat vihernatsipropagandaasi kuin rikkinäinen levysoitin.
Vertailussa puhutaan uusien autojen ostosta, joten älä rakentele olkiukkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertailussa puhutaan uusien autojen ostosta, joten älä rakentele olkiukkoja.
Mistä vertailusta nyt höpiset, kokonaisvaikutus pitää aina ottaa huomioon eikä vaan mikä sattuu näyttämään hyvälle.
- Anonyymi
https://www.hs.fi/talous/art-2000008456911.html
autoilukussetus on meneillään lataajat- Anonyymi
Eithän osaa edes kirjoittaa, ja luetun ymmärtäminen nollassa. Luitko tuosta artikkelista muuta kuin otsikon? Joo, tavaamalla hidasta, mutta kuitenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eithän osaa edes kirjoittaa, ja luetun ymmärtäminen nollassa. Luitko tuosta artikkelista muuta kuin otsikon? Joo, tavaamalla hidasta, mutta kuitenkin.
Edellinen oli suoli24:n tyypillisimpiä komentaattoreita. Ei jakseta lukea uutisia otsikoita pitemmälle, eikä ymmärrys riitä hahmottamaan kokonaisuuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eithän osaa edes kirjoittaa, ja luetun ymmärtäminen nollassa. Luitko tuosta artikkelista muuta kuin otsikon? Joo, tavaamalla hidasta, mutta kuitenkin.
"Se on tarkoittanut, että Euroopan sähköä ja lämpöä tuotetaan nyt paljon kivi- ja ruskohiilellä.
Ensinnäkin Euroopassa on suljettu kymmenessä vuodessa Ahoniemen mukaan yhteensä arviolta 90 000 megawattia joustavaa sähköntuotantokapasiteettia. Se on noin kuusinkertainen määrä verrattuna koko Suomen voimalakapasiteettiin.
Tilalle on tullut tuuli- ja aurinkovoimaa, jonka tuotanto vaihtelee voimakkaasti. Se kasvattaa osaltaan hintojen vaihtelua. "
- Kylläpä viherpiiperöt ovat fiksuja, bensiiniautot ei saastuta enää paljon mitään niin pitää alkaa polttaa hiiltä ja ruskohiiltä sähköautoille että saadaan niitä päästöjä.
"Tiistaina Suomen hintaa nosti vielä erityistilanne, kun Suomesta vietiin Viroon sähköä suurella teholla koko päivän ajan. "
- Kehtysapunako sitä sähköä Viroon annetaan, niiltähän se ylimääräinen hinta pitäisi ottaa eikä suomalaisilta.
- Anonyymi
Iskikö omikron yhtiöihin? rahat pois lataajilta
- Anonyymi
Maksan sähköstä alle 5c/kWh vielä seuraavat 1.5 vuotta. Siirto toki päälle.
Tuolla hinnalla siis lataan autoni.
Aika harvalla taitaa olla pörssisähkö ja vaikka olisi niin enemmän olisin huolissani sähkölämmitteisessä talossa pörssisähköstä kuin sähköauton kanssa.
Auton sähköön menee kuitenkin paljon paljon vähemmän kuin lämmitys sähköön.- Anonyymi
Ei sitten kannata kovin kauas kotoa ettei joudu lataamaan pörssisähköllä. Millä lämmität autosi, pakkasella menee sähköä huimasti enemmän jos sähköllä lämmittää.
- Anonyymi
Ensi yönä pörssisähkö luokkaa 2 snt/kWh, eli Teslan täyden latauksen vaatima energia noin pari euroa...
- Anonyymi
Tuohon päälle vielä siirto ja vero, ainakin 7 snt/kWh yhteensä.
- Anonyymi
Parikymmnentä vuotta kun latailet yösähköä niin olet säästänyt järjettömän ylihintaisen teslan hintaeron hyvään bensa-autoon verrattuna, paitsi jos nostavat yösähkönkin hintaa :D
Sitten kun ostat pari kertaa uudet akut niin meneekin pahasti tappiolle!
- Anonyymi
Sähköä on jo pitkään kannattanut ostaa kiinteähintaisella sopimuksella. Pörssisähkö voi olla hetkitäin halpaa, mutta kalista pidemmän päälle. Sen hinta on halpaa silloin kun et sitä tarvitse, ja kallista, kun sitä tarvitaan.
- Anonyymi
Joo, en ymmärrä ketä on ollut niin hölmö, että luulee oman sähkönkäyttönsä osuvan esimerkiksi sähkölämmitteisessä talossa ja sähköautoa lataillen, sellaiseen hetkeen jossa sähkö on erityisen edullista.
Talvella pörssisähkö on aina ollut kallista, siis ajankohtana jolloin sähköauton kulutus lähes kaksinkertaistuu ja talon lämmitys varmasti moninkertaistuu.
Kesällä pörssisähkö saattaa olla edullista jos on sateinen ja kylmä kesä. Tyyni hellekesä nostaa pörssisähkön hinnan kesälläkin ikävän korkeaksi. Jos ylijäämää ei ole, on sähkö kalleinta ostaa pörssisähkönä, jona myydään lähinnä vain ylijäämää edullisesti, silloin kun on pulaa sähköstä, saa sitä edullisesti vain kiinteähintaisella sopimuksella. - Anonyymi
Riippuu kulutusajankohdista. Jos pystyy siirtämään kulutusta yöhön/viikonloppuihin niin kyllä tuolla pörssisähköllä aiemmin on keskihinnan saanut painettua alle kiinteiden sopimusten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kulutusajankohdista. Jos pystyy siirtämään kulutusta yöhön/viikonloppuihin niin kyllä tuolla pörssisähköllä aiemmin on keskihinnan saanut painettua alle kiinteiden sopimusten.
Ja joutuu hankaloittamaan elämää melkoisesti pienen säästön takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja joutuu hankaloittamaan elämää melkoisesti pienen säästön takia.
Kyllähän jotkut ajaa useita kilometreja saadakseen halvempaa bensaa/dieseliä. Siinä ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän jotkut ajaa useita kilometreja saadakseen halvempaa bensaa/dieseliä. Siinä ei ole mitään järkeä.
Harva sen takia yöllä herää tai lähtee kymmenien kilometrien päähän ellei ole 4c/litra kuten äsken vahingossa. Minulla riittää kun katsoo hinnat netistä ja tankkaa jostain matkan varrella, matkalla voi katsoa muidenkin hinnat jos sattuu olemaan halvempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja joutuu hankaloittamaan elämää melkoisesti pienen säästön takia.
Mikä siitä tekee hankalaa? Sähköauton lataus on ajastettavissa yöajalle, samoin vaikka talon lämmitystä pystyy ohjaamaan automaattisesti ajan tai jopa sähkön hinnan perusteella. Tuo kulutuksen ohjaus on hyvin suurelta osin täysin automatisoitavissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä siitä tekee hankalaa? Sähköauton lataus on ajastettavissa yöajalle, samoin vaikka talon lämmitystä pystyy ohjaamaan automaattisesti ajan tai jopa sähkön hinnan perusteella. Tuo kulutuksen ohjaus on hyvin suurelta osin täysin automatisoitavissa.
Pörssisähköllä erittäin hankalaa jos haluaa säästää, hitaalla latauksella kotona jos tulee yllätyslähtöjä tai vaikkapa 3-vuorotyö, matkalla lataukset pitäisi ajoittaa halvan sähkön aikaan tai ladata hitaasti ettei maksaisi paljoa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pörssisähköllä erittäin hankalaa jos haluaa säästää, hitaalla latauksella kotona jos tulee yllätyslähtöjä tai vaikkapa 3-vuorotyö, matkalla lataukset pitäisi ajoittaa halvan sähkön aikaan tai ladata hitaasti ettei maksaisi paljoa...
On varmaan tapauksia joissa säästäminen on hankalaa vaikka nyt sitten vuorotyöstä johtuen, mutta kun tyypillisesti pörssisähkö on erittäin edullista öisin klo 00-06 ja viikonloppuisin niin on paljon myös niitä jotka esim. sen auton latauksen pystyy helposti ajoittamaan noihin ajankohtiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pörssisähköllä erittäin hankalaa jos haluaa säästää, hitaalla latauksella kotona jos tulee yllätyslähtöjä tai vaikkapa 3-vuorotyö, matkalla lataukset pitäisi ajoittaa halvan sähkön aikaan tai ladata hitaasti ettei maksaisi paljoa...
Tai sitten ihan vain ottaa tasatariffi. Ei, sehän olisi liian helppoa...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1131818Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551277Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1501272- 49992
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126942Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75896- 52824
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36807Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62782- 56771