Pankit suojelevat rikollisia

Anonyymi

Sukulaiseni on varakas ja hyvätuloinen, mutta alkoholisti. Nyt hän on liikuntakyvytön dementoitunut ja hoitolaitoksessa. Hoidan hänen talouttaan valtakirjalla, edunvalvolntavaltuutksen saanti voi viranomaiskäsittelyssä kestää 3-6 kk. Näen, että sukulaiseni tililtä otetaan laittomasti rahaa. Hän on antanut humalapäissään valtakirjan juoppotutulleen. Ilmotin asiasta pankiin. He eivät voi asialle mitään koska minulla on vain valtakirja tilin käyttöön. Näin he sanovat.

Näen myös muuta. Sukulaiseni tililtä on tehty jopa kymmenittäin käteisnostoja hänen pankkikortillaan, mutta hän ei ole vuosiin päässyt liikkumaan asuntonsa ulkopuolelle ilman avustajaa. Nostoja on eräänäkin kuukautena ollut viitenä päivänä yhteensä usean tuhannen euron arvosta. Kortti ja tunnusluku ovat olleet "lainassa" juoppotutuilla. Pankki ei nytkään voinut tehdä mitään - paitsi: Yllätys-yllätys, tuli kirje, että tilitiedot on päivitettävä. Sukulaisella ei ole koskaan ollut tietokonetta eikä älypuhelinta. Nytpä pankki peruutti pankkikortin kun ei ollut päivitetty ajoissa! Itseään suojelevat, mutta eivät asiakastaan.

12

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Millä tavalla sinä olisit parempi ihminen, kuin joku muu henkilö jolle ystäväsi on myös antanut valtakirjan ja kortin käyttöönsä? Oletko kuullut hänen kieltävän nostot? Tai onko hän pyytänyt sinulta apua, että nosto saataisiin loppumaan.

Aiheena ilmeisesti on " byhyy, joku keksi kusetuksen ennen minua ja on paha, koska minulle jäi vähemmän varastettavaa".

Ei pankki erikseen suojele tai sabotoi tiettyjä käyttäjäryhmiä. Ehdot on ihan yleiset. Alkoholisoituneelle sukulaiselle ei ole omia ehtoja. Itse ja ympäristö sitten päättää miten niitä palveluita käytännössä käytetään.

• Anonyymi

Aloittajana kommentoin. Olen ko. henkilön lähisukulainen. Minulla on virallinen valtuutus Nordeasta hoitaa sukulaiseni talousaioita koska hän ei itse siihen pysty. Tästä piti toimittaa lääkärintodistus Nordeaan. Valtuus päättyy sihen kun edunvalvonta tulee voimaan, eli silloin minulla on kaikki valtuudet hoitaa sukulaiseni kaikkia talousasioita. Tämän välivaiheen aikana, kuitenkin on hoidettava kaikki hänen asuntonsa-, puhelimensa-, hoitolaitoksensa- , ym laskut. Mitään muuta ei ole lupa tehdä. Edunvalvonta tarkoittaa myös sitä, kun se tulee voimaan, että joudun pitämään kirjaa kaikista sukulaiseni taloustapahtumista. Viranomaiset valvovat minun toimiani. Tietenkin teen rikosilmoituksen laittomista juoppotutun nostoista välittömästi edunvalvonnan tultua voimaan. Typeryys on tässä: Laiton toiminta tiedetään, syyllinen tiedetään, mutta pankki sallii sen jatkuvan koska minulla ei vielä ole edunvalvonta valtuutusta, minulla on vain lupa maksaa sukulaiselleni kuuluvat kulut.
        Niitä oli muuten mennyt myös perintään ennen kuin sain nykyiset valtuudet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittajana kommentoin. Olen ko. henkilön lähisukulainen. Minulla on virallinen valtuutus Nordeasta hoitaa sukulaiseni talousaioita koska hän ei itse siihen pysty. Tästä piti toimittaa lääkärintodistus Nordeaan. Valtuus päättyy sihen kun edunvalvonta tulee voimaan, eli silloin minulla on kaikki valtuudet hoitaa sukulaiseni kaikkia talousasioita. Tämän välivaiheen aikana, kuitenkin on hoidettava kaikki hänen asuntonsa-, puhelimensa-, hoitolaitoksensa- , ym laskut. Mitään muuta ei ole lupa tehdä. Edunvalvonta tarkoittaa myös sitä, kun se tulee voimaan, että joudun pitämään kirjaa kaikista sukulaiseni taloustapahtumista. Viranomaiset valvovat minun toimiani. Tietenkin teen rikosilmoituksen laittomista juoppotutun nostoista välittömästi edunvalvonnan tultua voimaan. Typeryys on tässä: Laiton toiminta tiedetään, syyllinen tiedetään, mutta pankki sallii sen jatkuvan koska minulla ei vielä ole edunvalvonta valtuutusta, minulla on vain lupa maksaa sukulaiselleni kuuluvat kulut.
        Niitä oli muuten mennyt myös perintään ennen kuin sain nykyiset valtuudet.

Näin se vain valitettavasti on. Dvv:n käsittelyajat ovat tällä hetkellä todella pitkät, toki asiaa voi yrittää kiirehtiä mutta ei liene vaikutusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin se vain valitettavasti on. Dvv:n käsittelyajat ovat tällä hetkellä todella pitkät, toki asiaa voi yrittää kiirehtiä mutta ei liene vaikutusta.

Kiitos, ainut järkevä kommentti tähän asiaan. Tuskimpa pankinjohtajat näitä sivuja lukevat. Säikäytin yhden näistä p-kärpäsistä. Hän jopa hädissään palautti viimeksi nostamansa summan. Luulenpa, että tili nyt saa olla rauhassa sivullisilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos, ainut järkevä kommentti tähän asiaan. Tuskimpa pankinjohtajat näitä sivuja lukevat. Säikäytin yhden näistä p-kärpäsistä. Hän jopa hädissään palautti viimeksi nostamansa summan. Luulenpa, että tili nyt saa olla rauhassa sivullisilta.

Mikä on Dvv? Hoidan sukulaiseni asioita kykyjeni rajoissa. Mikään kirjanpito ei kuulu hommiini. Jos saan viranomaiset kimppuuni, lyön laskunipun heille, hoitakaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on Dvv? Hoidan sukulaiseni asioita kykyjeni rajoissa. Mikään kirjanpito ei kuulu hommiini. Jos saan viranomaiset kimppuuni, lyön laskunipun heille, hoitakaa.

Dvv on Digi- ja väestövirasto. Se on korvannut maistraatit joille asia aikaisemmin kuului. Ennen virallisen edunvalvontavaltakirjan voi vahvistuttaa maistraatissa, nyt Digi- ja väestövirastossa jossa käsittelyaika on n. 3-6 kk. Heille on myös edunvalvoja velvollinen raportoimaan toimensa.

• Anonyymi

Luultavasti aloitus on Suomi24:n omaa käsialaa. Ilmeisesti halutaan herättää kiihkeä keskustelu.

• Anonyymi

Olet siis katkera kun et voi itse vetää kaikkea välistä vaan joku muukin on keksinyt saman. Mene töihin.

• Anonyymi

Tuota noin. On valtakirjoja ja valtakirjoja. Mutta eikö nykyaikana sellainen makkarapaperiin kirjoitettu vapaamuotoinen valtakirja ole aika mitätön. Ei sellaisia enää viedä pankkiin ja saada oikeuksia. Aloittajan asemassa juttelisin hoitavan lääkärin tai sosiaalihoitajan kanssa ja hakisin virallisen edunvalvojan maistraattiin ja lakkauttaisin oman oikeuden ja velvollisuuden asioihin. Sen ”kaverin” valtakirjan voi hakea pankista pois ja määritellä epäasialliseksi, pankinkin pitäisi tietää se jos kerran on lähisukulainen olemassa ja asioitten hoitamisessa ei ole moittimista! Laita pankille verkkoviesti ja käske poistamaan se valtakirja ulkopuolisilta!

• Anonyymi

Virallinen edunvalvoja on kallis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Virallinen edunvalvoja on kallis.

Dvv on määritellyt max. hinnan, mutta lähiomaisena työn voi tehdä vaikka ilmaiseksi jos niin haluaa. Kaupunkien sosiaalitoimi kuitenkin usein ulkoistaa edunvalvonnan ammatti-ihmisille. Heillä saattaa olla jopa yli sata asiakasta. Kyllä niillä tuloilla hyvin pärjää - lulisin.

• Anonyymi

Tuntuu pahalta pankin toiminta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72