EU:ssa linjattu työsuhteen määritelmiä. Määritelmien mukaan taksiyrittäjät ovat työsuhteessa välitysyhtiöihin. Viisi kriteeriä. Jos niistä kaksi täyttyy, kyseessä työsuhde:
1.Palkkiotason määrittely -> Välitysyhtiö määrää hinnat
2. Työsuorituksen sähköinen valvonta -> Täyttyy
3. Työaikojen ja poissaolojen kontrollointi -> Tämä kohta ei täyty paitsi KELA ajojen päivystyksessä
4. Pukeutumisen rajoittaminen -> Täyttyy
5. Rajoitetaan oman työskentelyä kolmansille osapuolille -> Täyttyy, kielletty kuulumasta usemapaan yhtiöön
Eiköhän ala välitysyhtiöt muuttamaan toimintamalleja!!!
https://www.talouselama.fi/uutiset/mikaan-onkaan-tyosuhde-eu-nimeaa-viisi-kriteeria-wolt-selkeyttaa-tilannetta-kaikkien-toimijoiden-kannalta/17237027-c13b-4ceb-b54f-3e0673649f44
Autoilijat välitysyhtiöiden työntekijöitä
36
959
Vastaukset
- Anonyymi
Tais olla niin iso otsikko että veti porukan täällä hiljaiseksi :)
Onneksi välitysytiöillä pari vuotta aikaa siirtyä systeemiin jossa autoilijat itse päättää hinnat. Nyt KELA sopimuksetkin neuvoteltu alhaisempien polttoainehintojen aikana eikä sopimuksessa huomioitu mahdollista pikaista kustannusten nousua joka oikeuttaisi hintojen tarkitukseen. - Anonyymi
Joo, mutta autoilija on itse ryhtynyt yrittäjäksi ja hakenut ly-tunnuksen ja on itse halunnut tehdä palvelusopimuksen välitysyhtiön kanssa.
Palkattu kuljettaja on sitten toinen asia, työsopimusta ei tehdä autoilijan kanssa, mutta kuljettajan pitää allekirjoittaa kuljettajasopimus välitysyhtiön kanssa?
Vaikka autoilija maksaa provikkapalkan eikä välitysyhtiö.- Anonyymi
No ei autoilijat tätä ole halunnut. Vaan on ollut pakko kun ei ole muita vaihtoehtoja.
Ajakoot ne ketkä ovat tarjoukset laskeneet. Tietävät sen katteenkin sitten paremmin.
Siinä sitä otsaa sitten pyyhitään vielä vähän tiheämmin kuin autoilija tilaisuudessa. Ja eikun lisää donitsia koneeseen - Anonyymi
On ne Uber/Yango autoilijatkin hakeneet Y-tunnuksen, eivät muuten saisi liikennelupaa. Ja tehneet sopimuksen välitysyhtiön kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei autoilijat tätä ole halunnut. Vaan on ollut pakko kun ei ole muita vaihtoehtoja.
Ajakoot ne ketkä ovat tarjoukset laskeneet. Tietävät sen katteenkin sitten paremmin.
Siinä sitä otsaa sitten pyyhitään vielä vähän tiheämmin kuin autoilija tilaisuudessa. Ja eikun lisää donitsia koneeseenOnhan vaihtoehto lopettaa yritystoiminta ja lähteä toiselle kuljettajaksi?
- Anonyymi
No mutta yrityksellä lähtökohtaisesti pitäisi olla asiakkaita. Yksi asiakas ei riitä.
Jos asiakkaita on yksi, verottaja voi tulkita että homma on verojen ja eläkemaksujen kiertoa.
Taksialalla tätä on katseltu aina läpi sormien. En ymmärrä miksi.
- Anonyymi
Tulee varmasti hankaluuksia taksiyhtiöille. Sopimukset tutkintaan vaan. Määritelmät täyttyvät kirkkaasti.
Taksiyhtiön hallitus on yrittäjien puolesta päättänyt asiat työnantajan ominaisuudessa tähänkin asti. - Anonyymi
Menee aika hankalaksi välitysyhtiöillä markkinointi. Kaikilla autoilla eri hinnat, kuljettajat pukeutuu miten sattuu yms. Brändin rakentaminen aika haastavaa.
- Anonyymi
Asiakkaita tuskin kiinnostaa miten kuljettaja on pukeutunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiakkaita tuskin kiinnostaa miten kuljettaja on pukeutunut.
Minua asiakkaana kiinnostaa. On vastenmielistä mennä resupekalta näyttävän kuljettajan kyytiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua asiakkaana kiinnostaa. On vastenmielistä mennä resupekalta näyttävän kuljettajan kyytiin.
Minua ei kiinnosta.
Yst. Terv. Paula - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua asiakkaana kiinnostaa. On vastenmielistä mennä resupekalta näyttävän kuljettajan kyytiin.
Aivan sama mikä persaukista pelleä kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua asiakkaana kiinnostaa. On vastenmielistä mennä resupekalta näyttävän kuljettajan kyytiin.
Jos haluat pukeutumista, niin sitä saa rahalla. Sinulla saldo ei riitä siihen.
- Anonyymi
Ja kaikki tää jonkun sutturan kunigasidean takia.
Onneks lopetan kun nykyinen auto ajetaan paaliin. - Anonyymi
Ei ole Bernerillä tämän kanssa mitään tekemistä. Vastaavat olosuhteet oli jo olemassa ennen taksialan vapautusta.
Itseasiassa enemmän kuin nyt, silloin oli ajovuorolistat. Eli vähän sama kuin työnantajien tekemät työvuorolistat työntekijöille :) - Anonyymi
Berner Sipilän kanssa.
- Anonyymi
Millä tavalla Berner ja Sipilä liittyy EU:n tekemään linjaukseen? Oliskohan ongelmana se että teidän välitysyhtiö sääntelee liian paljon teidän tekemisiä?
Mielestäni teidän pukeutuminen on törkeää romani kulttuurin omimista. Mielummin nousen taksiin missä kuskilla on puhtaat vatteet eikä kiiltäväksi kuluneet paskaset suorat housut.
- Anonyymi
Taksat on niin alahsiet ettei ole varaa ostaa uusia pöksyjä!
- Anonyymi
Pitää unohtaa verot ja vakuutukset, niin jää itselle rahaa. Ota oppia pääministeristämme, tärkeintä on viina ja sekoilu sekä seksin harrastaminen kaikkien kanssa.
- Anonyymi
Joo sori Juha, pelkästään Bernerin piikkiin.
- Anonyymi
Ainakin palkat nousisi jos meidät katsotaan palkolisiksi.päästäs 11,80e tunti veikaisin.nyt 6,50e
- Anonyymi
Välitysyhtiöitä selvempää alustataloutta ei ole olemassa. Välitysyhtiöt välittävät henkilökuljetuksia, ruokaa, tarvikkeita ym. omalla verkkoalustallaan. Välitysyhtiöiden mobiilisovelluksella tai verkkosivuilta asiakkaat voivat tilata henkilökuljetuksen, kauppakassin, apteekkikäynnin jne. haluamistaan paikoista tai noutaa ne, jolloin olet itse autossa mukana. Taksien välitysyhtiöt välittävät henkilökuljetuksia, ruokakauppaostoksia, apteekkiostoksia, sekä muita päivittäistavaroita.
- Anonyymi
Tarjouksia laskettaessa otettava myös palkat huomioon. Hinnat ovat huonoja ja provisiot suuria.
- Anonyymi
Ei ne mitään yrittäjiä ole. Yrittäjillä on omat hinnoittelut.
- Anonyymi
Välitysyhtiö käyttää työnjohto oikeutta autoilijoihin. Myös pakko ajaa alihintaisia kuljetuksia jonka hintatarjouksen joku muu on yrittäjiltä kysymättä laatinut.
Välitysyhtiön toimitusjohtaja uhkaa sanktioilla, eli sulkee välityksen mikäli tappiollisia ajoja ei suostuta ajamaan.
Välitysyhtiö puuttuu vain ja ainoastaan näihin itselleen epäedullisiin tapauksiin.
Palkanmaksua ei valvota ollenkaan eikä työaikalain noudattamista vaikka nämä ovat ehtona tarjouskilpailuun osallistumiseksi.
Toiset kuljettajat/rengit ajavat seitsemän päivää viikossa ja nämä heidän työnantajansa tietävät myös sen.
Kuinka kauan tämä saa jatkua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiö käyttää työnjohto oikeutta autoilijoihin. Myös pakko ajaa alihintaisia kuljetuksia jonka hintatarjouksen joku muu on yrittäjiltä kysymättä laatinut.
Välitysyhtiön toimitusjohtaja uhkaa sanktioilla, eli sulkee välityksen mikäli tappiollisia ajoja ei suostuta ajamaan.
Välitysyhtiö puuttuu vain ja ainoastaan näihin itselleen epäedullisiin tapauksiin.
Palkanmaksua ei valvota ollenkaan eikä työaikalain noudattamista vaikka nämä ovat ehtona tarjouskilpailuun osallistumiseksi.
Toiset kuljettajat/rengit ajavat seitsemän päivää viikossa ja nämä heidän työnantajansa tietävät myös sen.
Kuinka kauan tämä saa jatkua?Auto pitää olla teipattu välitysyhtiön mainokseksi ja työvaatteet myös brändätty samaan.
Omia taksoja ei saa käyttää. Välitysyhtiö määrää kaikkien kuljetusten hinnat. Autoilija voidaan irtisanoa yhtiöstä ilman perusteluja ja näin on myös tehty.
Muita kyydinvälityssovelluksia ei saa käyttää.
Näin Kymenlaakson alueella.
Työhyvinvointi on täysin tuntematon käsite. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto pitää olla teipattu välitysyhtiön mainokseksi ja työvaatteet myös brändätty samaan.
Omia taksoja ei saa käyttää. Välitysyhtiö määrää kaikkien kuljetusten hinnat. Autoilija voidaan irtisanoa yhtiöstä ilman perusteluja ja näin on myös tehty.
Muita kyydinvälityssovelluksia ei saa käyttää.
Näin Kymenlaakson alueella.
Työhyvinvointi on täysin tuntematon käsite.Tuollaisia ne alustayhtiöt ovat. Voithan kuljettaa Woltilla ruokaa ja vaihtaa taksin polkupyörään. Sehän on samanlainen alustayhtiö kuin taksivälitykset.
- Anonyymi
Osa on taksiyrittäjiä ja osa yrittäjien palkattuja kuljettajia. Esimerkiksi kaikkien kuljettajien palkanmaksua sekä työaikalain noudattamista kuuluisi valvoa ja noudattaa.
Woltilla taitaa kaikki olla ns kumppaniyrittäjiä, kevytyrittäjiä tms.
Siellä toinen lähettipyöräilijä ei työllistä ja maksa toiselle alipalkkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa on taksiyrittäjiä ja osa yrittäjien palkattuja kuljettajia. Esimerkiksi kaikkien kuljettajien palkanmaksua sekä työaikalain noudattamista kuuluisi valvoa ja noudattaa.
Woltilla taitaa kaikki olla ns kumppaniyrittäjiä, kevytyrittäjiä tms.
Siellä toinen lähettipyöräilijä ei työllistä ja maksa toiselle alipalkkaa.Kevytyrittäjä on AINA yrittäjä.
- Anonyymi
Ilman kela ja sote ajoja on vaikea tulla toimeen taksialalla ja kuka niista kehtaa alimman tarjouksen tehdä voi sitten kiristää autoilijat sopimuksilla toimimaan haluamallaan tavalla.
Ja ottaa vielä kunnon provikat päältä.
Taksiyrittäjän määritelmä on nykyisin välitysyhtiön orja tai renki ilman vapaa aikaa, palkkaa ja etuja.- Anonyymi
Kela harjoittaa maan suurinta laitonta alihankintaketjua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kela harjoittaa maan suurinta laitonta alihankintaketjua.
Mitään ei valvota. Mikäli valvontaa olisi kuljettajien palkat järkeistyisivät oikealle tasolle ja ilmaisen työn teettäminen loppuisi.
Myös kyytien hinnat nousivat pakosta ja autoiljayrittäjä ei voisi enää laittaa hiljaisina aikoina useita kuljettajia päivystämään ilmaiseksi ja odottamaan sitä kaiken pelastavaa hyvää kyytiä.
Eihän muillakaan aloilla odoteta työvaatteissa ilmaiseksi että olis töitä.
Vaikka se rakennusmies haalareissa työmaalle odottamaan ilman palkkaa milloin tulee tarve työsuoritukselle.
Osamaksulla vaikka 20 autoa ja kuskit provikalla kyhjöttämämään ilmaiseksi. Kyllä joku palkkatakuu pitäis olla.
Mitäs se tilaajavastuusopimuksessa vaadittu lupaakaan? Palkkalakia on noudettava.
Taksiala on laiton mitä työllistämiseen ja palkan maksuun tulee. Tämä vaikuttaa niin ettei kenelläkään ole tarpeeksi töitä.
- Anonyymi
Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.
Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainen.
Yhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen. - Anonyymi
Aivan järjetön tuo taksien tilalle tällä hetkellä. Yhteiskunnan julkisissakaan kuljetuksissa ei valvota työaikoja eikä kuljettajien palkkojen maksua.
Tilaajavastuusopimusta rikotaan ja kuljetusten hinnat pysyvät näin liian alhaalla. - Anonyymi
Moniautoyrittäjät pilaavat koko alan pitämällä kuljettajia töissä ilman palkkalain mukaista palkkaa joka vaaditaan kilpailutuksiin osallistuvilta taksiyrityksiltä.
Tämä on se epäkohta jota välitysyhtiön kuuluisi valvoa. Vaatikaa kuljettajat palkat oikein maksetuksi yllä olevan esimerkin mukaan. Siinä on Suomen laki § takana ja mitään työsopimuksia ei tarvitse olla. Näin se palkanmaksu menee lain mukaan. Jokaisen työntejän perusoikeus. - Anonyymi
Milloin tähänkin laittomaan toimintaan puututaan. Miksi mitään ei ole tehty?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62453- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571195- 521105
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892