Tuulivoimalat ja harvinaiset maametallit

Anonyymi

Pikkulainaus Hesarista:


"Tällä hetkellä Eurooppa on lähes täysin riippuvainen muusta maailmasta sähköautojen akkumateriaalien ja valmiiden akkukennojen suhteen.

Sama koskee tuulivoimaloita, jotka VAATIVAT VALTAVAT MÄÄRÄT HARVINAISIA MAAMETALLEJA. Niiden tuotanto on pitkälti Kiinan hallussa.

Aalto-yliopiston metallurgian maisteriopiskelija Patrik Granvik laati tänä vuonna Sitran rahoituksella selvityksen, jossa tutkittiin, kuinka paljon eri teknologiat aiheuttavat tiettyjen metallien kysynnän kasvua.

Luvut ovat hätkähdyttäviä.

Sekä koboltin että nikkelin tunnetut varannot loppuvat ennustetulla kysynnällä 2040-luvulle tultaessa. ...."

Tämä lainaus Hesarin (12.12.21) jutusta Lappiin suunnitellusta kaivoksesta.

9

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuulivoimaloiden vihreys, hah. Tekovihreyttä.

    • Anonyymi

      Eihän tuulivoima todellisuudessa mitään vihreää eikä egologista ole, se on vain bisnesmiesten keksimä myyntivaltti, luonto maisemat ja ihmisten elinympäristö tuhotaan ilmaston pelastumisen varjolla, Vihreät ilmeisesti oikeasti olettavat että tuulivoima on puhdasta energiaa ja Kepu peesaa mukana☹️

      • Anonyymi

        Joo näin on. Vihreät, omituinen sekoitus korkeaa koulutustasoa ja naiiviutta, kyvyttömyyttä tai ilmeisimmin haluttomuutta ottaa selvää asioista.

        Mutta johan on vihreiden mielipide ydinvoimasta muuttunut: nyt ydinvoima nähdään välttämättömänä lisänä energiapaletissa.


      • Anonyymi

        Niin ja sitten kepu, tuo kummallinen "maaseudun" puolue. Ilmeisesti "kepuakatemiassa" opetetaan ylimielisyyttä, häikäilemätöntä vallankäyttöä, oman näkökulman aggressiivista läpiajoa. Onneksi kepu ei ole enää iso puolue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja sitten kepu, tuo kummallinen "maaseudun" puolue. Ilmeisesti "kepuakatemiassa" opetetaan ylimielisyyttä, häikäilemätöntä vallankäyttöä, oman näkökulman aggressiivista läpiajoa. Onneksi kepu ei ole enää iso puolue.

        Ikävä kyllä täällä Pohjanmaalla Kepu suurin vielä monessa kunnassa, tuulisuhmuroimti jatkuu jääviydestä viis, ei paina sukulaissuhteet vaikka pykälät toisin määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä täällä Pohjanmaalla Kepu suurin vielä monessa kunnassa, tuulisuhmuroimti jatkuu jääviydestä viis, ei paina sukulaissuhteet vaikka pykälät toisin määrää.

        Tuhannen taalan kysymys: miksi keskusta haluaa tuhota Pohjanmaan maakuntien elinkelpoisuuden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhannen taalan kysymys: miksi keskusta haluaa tuhota Pohjanmaan maakuntien elinkelpoisuuden?

        Niin ja Suomi tunnetaan maailmalla kauniista ja puhtaasta luonnosta sekä hiljaisuudesta tämä nyt tuhotaan valtavilla myllyllä ja siirtolinjoilla pitkin miettiä, negatiiviset vaikutukset ovat valtavia mitä tämä tuurisähkö aiheuttaa.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe