Mihin kasteen vettä tarvitaan...
Mihin ehtoollisen viiniä tarvitaan...
Mihin ehtoollisen leipää tarvitaan...
Niin sanokaa heille, että Herra tarvitsee niitä.
Jos joku teiltä kysyy...
37
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Hellarit päivystää kaikilla palstoilla herjaamassa Kristittyjen lapsien saamaa kastetta.
- Anonyymi
jos se on heidän mielestään väärin ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos se on heidän mielestään väärin ?
Lutherin Vähä Katekismuksen mukaan kasteella asetetaan paholainen kiusaamaan lasta koko elämänsä ajaksi.
<<"Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan ja vielä kuoleman hetkellä.
Pidä siis mielessäsi, että kastetoimituksen liitännäiset merkitsevät kovin vähän, sellaiset kuin kasvoihin puhaltaminen, ristinmerkkien tekeminen, suolan paneminen suuhun, syljestä ja mullasta tehdyn tahnan siveleminen korviin ja nenään, rinnan ja olkapäiden voiteleminen öljyllä, päälaen voitelu krismalla, kastepaitaan pukeminen, palavan kynttilän antaminen käteen jne. Kaikkea sellaista ihmiset ovat lisäilleet kaunistaakseen kastetoimitusta, mutta ilman niitäkin on kaste toimitettavissa, sillä ei Perkele noita keinoja kavahda eikä kammoa. Hän ei piittaa isommistakaan konsteista, hänet on otettava vakavasti.''<< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutherin Vähä Katekismuksen mukaan kasteella asetetaan paholainen kiusaamaan lasta koko elämänsä ajaksi.
<<"Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan ja vielä kuoleman hetkellä.
Pidä siis mielessäsi, että kastetoimituksen liitännäiset merkitsevät kovin vähän, sellaiset kuin kasvoihin puhaltaminen, ristinmerkkien tekeminen, suolan paneminen suuhun, syljestä ja mullasta tehdyn tahnan siveleminen korviin ja nenään, rinnan ja olkapäiden voiteleminen öljyllä, päälaen voitelu krismalla, kastepaitaan pukeminen, palavan kynttilän antaminen käteen jne. Kaikkea sellaista ihmiset ovat lisäilleet kaunistaakseen kastetoimitusta, mutta ilman niitäkin on kaste toimitettavissa, sillä ei Perkele noita keinoja kavahda eikä kammoa. Hän ei piittaa isommistakaan konsteista, hänet on otettava vakavasti.''<<On tämä uskonto perkeleellistä touhua kirouksineen.
- Anonyymi
Mihin?
Tuo vastaus ei nyt avannut asiaa ollenkaan. Eikö sille riitä ihan normaalit vedet, viinit ja leivät? Kuoleeko se ilman noita erikoistuotteita? - Anonyymi
Tarvitaanko sakramentteja? Sakramentit ovat kunnioittavia ja arvokkaita tapahtumia, joilla uskova kunnioittaa Jumalan asettamia kristinuskon ydin sanomia symboolisesti. Ehtoollis viini ja leipä kuvaa, kuinka niitten tuoma ravinto virkistää ruumistamme. Samoin Jeesuksen sovitustyö vahvistaa uskoamme, kun muistamme sitä näin symbolisestikin, aina syödessämme. Kasteessa veteen upottaminen symboloi kuolemaa ja syntien sovitusta, Vedestä nousu, Jeesuksen kuolleista heräämistä synnittömänä, koska hän otti kaikki meidän synnit päälleen ja kuolemallaan kuoletti synnin rangaistuksen, kuoleman. Jumala ei tarvitse mitään ihmiseltä, koska kaikki on Hänen. Veri uhreja ei enää ole, Jeesus lopetti ne. Ainoa uhrimme on nyt kiitos, ylistys, palvonta ja kunnioitus, armolliselle Pyhälle Jumalallemme. Sakramentit ovat kunnian osoituksia.
- Anonyymi
<<Ehtoollis viini ja leipä kuvaa, kuinka niitten tuoma ravinto virkistää ruumistamme.<<
Ja Augsburgin tunnustus:
Ehtoollinen: <<Opetetaan, että Kristuksen ruumis ja veri ovat leivän ja viinin muodossa todellisesti läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan.<<
Samoin Jeesuksen sovitustyö vahvistaa uskoamme.
Augsburgin tunnustus:
<<Kristus oli tosi ihminen ja tosi Jumala. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi uhri .. sovittaisi Jumalan vihan.<< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Ehtoollis viini ja leipä kuvaa, kuinka niitten tuoma ravinto virkistää ruumistamme.<<
Ja Augsburgin tunnustus:
Ehtoollinen: <<Opetetaan, että Kristuksen ruumis ja veri ovat leivän ja viinin muodossa todellisesti läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan.<<
Samoin Jeesuksen sovitustyö vahvistaa uskoamme.
Augsburgin tunnustus:
<<Kristus oli tosi ihminen ja tosi Jumala. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi uhri .. sovittaisi Jumalan vihan.<<<<Jumala ei tarvitse mitään ihmiseltä, koska kaikki on Hänen.<<
Uhrasit jo Jumalan Saatanalle, joten tuon uhrauksen jälkeen Jumalana on Saatana Raamatun mukaan ja menet tulenliekkeihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Jumala ei tarvitse mitään ihmiseltä, koska kaikki on Hänen.<<
Uhrasit jo Jumalan Saatanalle, joten tuon uhrauksen jälkeen Jumalana on Saatana Raamatun mukaan ja menet tulenliekkeihin.Ja lisäyksenä vielä Paavalin antamiin ehtoollisen asetussanoihin sinä yönä, kun Jeesus kavallettiin:
1.Kor. <<11:23 olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi.... 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa<< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisäyksenä vielä Paavalin antamiin ehtoollisen asetussanoihin sinä yönä, kun Jeesus kavallettiin:
1.Kor. <<11:23 olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi.... 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa<<Ai pahus, tämä Paavalin uhkaus jäi puuttumaan tuosta, jonka hän antoi asettaessaan tuon kannibalistisen ihmisyöntiriitin Jeesuksesta teurastettuna lampaana Jahven ylipapin ateriana.
<<11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.<< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai pahus, tämä Paavalin uhkaus jäi puuttumaan tuosta, jonka hän antoi asettaessaan tuon kannibalistisen ihmisyöntiriitin Jeesuksesta teurastettuna lampaana Jahven ylipapin ateriana.
<<11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.<<Jos Jahven osuus VT:ssä on raadollinen, niin aivan samalla tavalla ovat Paavalin tekstit kristinuskoon raadollisia uhrikultissa, ja Jeesuksen uhrikuolemalla Jumalana ei olekaan hänen puhuma taivasten valtakunnan isä, vaan tämä on uhrina - mustasukkaisen Jahven tieltä pois raivaamana. Ja uhrilahjan saajana VT:n Jahve. Arkeologisin todistein - myös Raamatusta - Baal-jumala, tulivuorenjumala ja joidenkin tietojen mukaan säänjumala. Vihainen, kiukkuinen ja julma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jahven osuus VT:ssä on raadollinen, niin aivan samalla tavalla ovat Paavalin tekstit kristinuskoon raadollisia uhrikultissa, ja Jeesuksen uhrikuolemalla Jumalana ei olekaan hänen puhuma taivasten valtakunnan isä, vaan tämä on uhrina - mustasukkaisen Jahven tieltä pois raivaamana. Ja uhrilahjan saajana VT:n Jahve. Arkeologisin todistein - myös Raamatusta - Baal-jumala, tulivuorenjumala ja joidenkin tietojen mukaan säänjumala. Vihainen, kiukkuinen ja julma.
Ja jos katsomme Augsburgin tunnustusta, ei ole epäselvyyttä, etteivätkö myös laatijat ole tienneet Raamattu kirjan tarinan totuutta. Ongelma tuli aikoinaan vain siinä, että Jeesus jäi helvettiin kirottuna ristiltä (Gal.3:13) Paavalin sanoin, ja oli keisari Konstantinus Suuren toiveesta kehiteltävä kolminaisuusoppi - hän oli viimeinen Rooman keisareista, joka kuolemansa jälkeen voideltiin Jumalaksi ja elämänsä ajan palvoi Auringonjumala Sol Invictusta, mutta on kirkon ensimmäiseksi kristityksi nimeämä keisari. Ja jos perehdytte Athanasioksen uskontunnustukseen, joka liittyy tähän kolminaisuusoppiin, huomaatte siellä mielenkiintoisen konkelon lopussa, jossa - mikäli olisi ollut ylösnousemus - tosi Jumala istuisikin itsensä vieressä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos katsomme Augsburgin tunnustusta, ei ole epäselvyyttä, etteivätkö myös laatijat ole tienneet Raamattu kirjan tarinan totuutta. Ongelma tuli aikoinaan vain siinä, että Jeesus jäi helvettiin kirottuna ristiltä (Gal.3:13) Paavalin sanoin, ja oli keisari Konstantinus Suuren toiveesta kehiteltävä kolminaisuusoppi - hän oli viimeinen Rooman keisareista, joka kuolemansa jälkeen voideltiin Jumalaksi ja elämänsä ajan palvoi Auringonjumala Sol Invictusta, mutta on kirkon ensimmäiseksi kristityksi nimeämä keisari. Ja jos perehdytte Athanasioksen uskontunnustukseen, joka liittyy tähän kolminaisuusoppiin, huomaatte siellä mielenkiintoisen konkelon lopussa, jossa - mikäli olisi ollut ylösnousemus - tosi Jumala istuisikin itsensä vieressä.
Ylösnousemusta ei tapahtunut - sen paljastaa Apostolien tekojen 19. luku, joka historiallisesti on vuodelta 53. Kaikkineen - Raamattu on ollut todella mielenkiintoinen selvitettävä tarinaltaan, ja lisämielenkinnon tuo joka tapauksessa tämän päivän tiede, joka yllättäen natsaakin niin luomiskertomukseen kuin Jeesuksen opetuksiinkin, mutta ei luonnollisesti edes hitusen vertaa Jahve-jumalaan Mooseksen lakeineen, jota jo Jeesus ymmärsi vastustaa 2000 vuotta sitten oppeineen, ja päätyi uhriksi tähän samaan kulttiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylösnousemusta ei tapahtunut - sen paljastaa Apostolien tekojen 19. luku, joka historiallisesti on vuodelta 53. Kaikkineen - Raamattu on ollut todella mielenkiintoinen selvitettävä tarinaltaan, ja lisämielenkinnon tuo joka tapauksessa tämän päivän tiede, joka yllättäen natsaakin niin luomiskertomukseen kuin Jeesuksen opetuksiinkin, mutta ei luonnollisesti edes hitusen vertaa Jahve-jumalaan Mooseksen lakeineen, jota jo Jeesus ymmärsi vastustaa 2000 vuotta sitten oppeineen, ja päätyi uhriksi tähän samaan kulttiin.
"Niin sanokaa heille, että Herra tarvitsee niitä."??????
Ei pidä paikkaansa.
Jeesus ei tarvitse mitään kastevettä eikä ehtoollisleipää, koska hän ei enää ole maan päällä.
Kirkko tarvitsee tuollaisia ulkonaisia symboleja pönkittääkseen valtaansa ja pitääkseen ihmiset talutusnuorassaan ilman henkiökohtaista uskoa.
Ehtoollisessakin on tärkeintä tuo: "Tutkikoon siis ihminen itseänsä ja syököön tästä leivästä."
Jeesus tarvitsee vain avoinaisen sydämen, joka ottaa vastaan evankeliumn sanoman ja on halukas noudattamaan hänen sanaansa, mutta joidenkin mielestä sellainen on omavanhuskautta. Kuitenkin Jeesus sano:
"Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku avaa oven, minä käyn sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Niin sanokaa heille, että Herra tarvitsee niitä."??????
Ei pidä paikkaansa.
Jeesus ei tarvitse mitään kastevettä eikä ehtoollisleipää, koska hän ei enää ole maan päällä.
Kirkko tarvitsee tuollaisia ulkonaisia symboleja pönkittääkseen valtaansa ja pitääkseen ihmiset talutusnuorassaan ilman henkiökohtaista uskoa.
Ehtoollisessakin on tärkeintä tuo: "Tutkikoon siis ihminen itseänsä ja syököön tästä leivästä."
Jeesus tarvitsee vain avoinaisen sydämen, joka ottaa vastaan evankeliumn sanoman ja on halukas noudattamaan hänen sanaansa, mutta joidenkin mielestä sellainen on omavanhuskautta. Kuitenkin Jeesus sano:
"Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku avaa oven, minä käyn sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan."siis mitä nää hörisee, "kirkko tarvitsee"
Paavali julistaa jo Alkuseurakunnalle !!
"Sillä minä olen saanut Herralta sen minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jon hänet kavallettiin, otti leivän,
kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan, TEHKÄÄ se minun muistokseni.
"Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kun te juotte, TEHKÄÄ se minun muistokseni"
siis Alkuseurakunnasta alkaen kaikissa kirkoissa on Herran ehtoollinen,
"te julistatte Herran kuolemaa, SIIHEN ASTI, kunnes hän tulee"
1 Kor: 11:23 - 26
täällä taas nää känkkäränkät, jotka tahtoo sivuuttaa jopa ehtoollisen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis mitä nää hörisee, "kirkko tarvitsee"
"Sillä minä olen saanut Herralta sen minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jon hänet kavallettiin, otti leivän,
kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan, TEHKÄÄ se minun muistokseni.
"Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kun te juotte, TEHKÄÄ se minun muistokseni"
täällä taas nää känkkäränkät, jotka tahtoo sivuuttaa jopa ehtoollisen.Myös 'sinä yönä, jona Jeesus kavallettiin' Paavali johti Jeesuksen ja Jeesuksen seuraajien murhaamista Suuren juutalaisneuvoston toimesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis mitä nää hörisee, "kirkko tarvitsee"
täällä taas nää känkkäränkät, jotka tahtoo sivuuttaa jopa ehtoollisen."Paavali julistaa jo Alkuseurakunnalle?????"
Eikö tuo känkkäränkkä ymmärtänyt asiaa? Jeesus ei tarvitse vettä eikä leipää tai viiniä!!!
Ne kuuluvat vain seurakunnalle yhteysateriaksi ja muistoateriaksi, mutta miksihän lut kirkko ei noissakaan asioissa noudata Raamatun ohjetta?
Alkuseurakunnassa KAIKKI kastetut osallistuivat ehtoollisen viettoon, mutta lut kirkko ei anna esim ehtoollista kastetuille vauvoille. Normaalijärjellä varustettu ihminen tajuaa siitä, että ALKUSEURAKUNNASSA EI KASTETTU VAUVOJA!
Mutta sellainen totuus ei sovi kirkon oppiin.
- Anonyymi
Herra tutkii henget-prosessi on vain elettävä läpi 😂🤣😅
- Anonyymi
"älkää jokaista henkeä uskoko" 1 Joh: 1: 1
"joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta"
1 Joh: 1: 2
helluntailaisuudessa ei tunnusteta ehtoollista, että:
"tämä ON minun ruumiini"
Matt: 26: 26
"tämä ON vereni"
Matt: 26: 28 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"älkää jokaista henkeä uskoko" 1 Joh: 1: 1
helluntailaisuudessa ei tunnusteta ehtoollista, että:
"tämä ON minun ruumiini"
Matt: 26: 26
"tämä ON vereni"
Matt: 26: 28"joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta"
Mikähän vimma Paavalilla oli surmauttaa Jeesus ja väittää tämän käskeneen syödä fyysistä ruumistaan, joka pitää kuvitella olevan todellisesti läsnä syödessä tai muuten tulee vikapääksi tuohon ruumiiseen, ja juoda Jeesuksen verta julistaen tämän kuolemaa tosi Jumalana viimeiseen maailman päivään asti? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikähän vimma Paavalilla oli surmauttaa Jeesus ja väittää tämän käskeneen syödä fyysistä ruumistaan, joka pitää kuvitella olevan todellisesti läsnä syödessä tai muuten tulee vikapääksi tuohon ruumiiseen, ja juoda Jeesuksen verta julistaen tämän kuolemaa tosi Jumalana viimeiseen maailman päivään asti?et ymmärrä näköjään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
et ymmärrä näköjään.
Mitä pitäisi ymmärtää?
Paavali johti Jeesuksen ja hänen seuraajien surmaamista Suuren juutalaisneuvoston johdossa myös sinä yönä, kun Jeesus kavallettiin. Paavali ei tavannut koskaan Jeesusta, mutta väitti tuona yönä jonkun herran kertoneen, että Jeesus käski syödä ruumistaan ja juoda vertaan muistokseen. Paavalin sanoin sillä julistetaan kuolemaa.
Ja jos ajatellaan, että kyseessä olisi - kuten Augsburgin tunnustus kertoo uhri tosi Jumalana - niin onhan se varsin erikoista, että muistellaan tätä FYYSISTÄ ruumista syöden, jonka kuvitellaan olevan todellisesti läsnä.
Uskotko todella, että Jeesus on käskenyt tällaista tehdä - syödä itseään kuolemansa jälkeen kuvitellen ruumiinsa todelliseksi tai muuten tulee vikapääksi, kuten Paavali sanoo?
Ja jos mennään siihen, että mistä rituaalista tuossa kannibalistisessa ihmissyönnissä uskonnon mukaan on kyse, niin kyse on Jahven ylipapin teurastetun lammasuhrin syönnistä. Jeesus vastusti juuri Jahvea ja kerrotaan tuomitun kuolemaan jumalanpilkasta. Tämä Jahven, Mooseksen lain ja uhrirituaalien vastustus löytyy Apostolien teoista, josta syystä Jeesus sitten määrättiin kuolemaan.
Tässä teologian dosentin kertomus tuosta ehtoollisesta Jahven ylipapin ateriana.
<<9.4.2020 TEKIJÄ ESKOLATOLOGI9
Ehtoollinen – suuren ylipapin ateria
Kirkkojen tulkinnassa ehtoollista on yleensä pidetty pääsiäisateriana, ja ehtoollisen uhriluonne on päätelty sen perusteella. Itse tapahtuma kuvataan evankeliumeissa kuitenkin joksikin muuksi ateriaksi. Jeesuksen todetaan nimittäin kuolevan jo siinä vaiheessa, kun pääsiäislampaat uhrataan temppelissä. Tämä tapahtuu toisin sanoen ennen pääsiäisaterian valmistamista. Ehtoollisen teologinen sisältö liittyneekin monella eri tavalla pääsiäiseen ja uhrin ajatukseen.
Monet ehtoollisen piirteistä selittyvät pääsiäisaterian avulla. Veri on tietysti pääsiäiskertomuksen avaintopos ja sen symboliikka kantaa teologiaa. Veren merkki pelasti Jumalan tuomiolta, ja uhratun karitsan syömisen jälkeen kansa vapautui orjuuden ikeestä.
Pääsiäistä ja juhla-ateriaa ajatellen leipä viittaa pääsiäisen ”ruumiin” eli kokonaisen lampaan tuomiseen ateriapöytään. Juuri ennen leivän murtamista liha tuodaan pöytään. Tästä muistuttavat vielä ohjeet juutalaisten perimätiedossa Mishnassa, jossa rabbi Eleasar opettaa: ”Temppelin aikakaudella he toivat hänen eteensä pääsiäisen uhrin ruumiin” (mPesah 10:3). Tämän jälkeen aterian johtajalle tuotiin viinimalja, ja hän siunasi sen. Lisäksi Rabbi Gamaliel muistutti: ”Joka ei viittaa näihin pääsiäisen kolmeen seikkaan, ei täytä velvollisuuttaan, nimittäin näihin: pääsiäiseen, happamattomaan leipään ja katkeriin yrtteihin” (10:5).<<
Jeesus verellään on teille uusi liitto Jahven kanssa, jota itse vastusti. Ja tämä Jeesuksen teurastus lampaana, löytyy tästä kohdasta Raamatusta Paavalin sanoin:
1.Kor. <<5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.<<
Ja se mikä tässä Paavalin sanomassa on merkillepantavaa, niin tuo happamuus, koska Jeesus itse opettaa, että taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka Paavali nyt käskeekin perkaamaan pois. Tuo Jeesuksen opetus löytyy Matteuksen evankeliumista:
<<13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen.<<
Tässä ei ole Raamatun mukaan mitään epäselvyyttä, kun tämän lisäksi seuraamalla Paavalin oppia ja perkaamalla pois Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan, menette kaiken lisäksi Paavalin sanoin tulenliekkeihin. Löytyy - edelleen - 1.Kor.3:11-13.
Mitä sinun mielestäsi siis pitäisi ymmärtää tästä muuta kuin Raamatun totuus? Eikö tämä olekaan sitä sanomaanne Jumalan sanaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä pitäisi ymmärtää?
Paavali johti Jeesuksen ja hänen seuraajien surmaamista Suuren juutalaisneuvoston johdossa myös sinä yönä, kun Jeesus kavallettiin. Paavali ei tavannut koskaan Jeesusta, mutta väitti tuona yönä jonkun herran kertoneen, että Jeesus käski syödä ruumistaan ja juoda vertaan muistokseen. Paavalin sanoin sillä julistetaan kuolemaa.
Ja jos ajatellaan, että kyseessä olisi - kuten Augsburgin tunnustus kertoo uhri tosi Jumalana - niin onhan se varsin erikoista, että muistellaan tätä FYYSISTÄ ruumista syöden, jonka kuvitellaan olevan todellisesti läsnä.
Uskotko todella, että Jeesus on käskenyt tällaista tehdä - syödä itseään kuolemansa jälkeen kuvitellen ruumiinsa todelliseksi tai muuten tulee vikapääksi, kuten Paavali sanoo?
Ja jos mennään siihen, että mistä rituaalista tuossa kannibalistisessa ihmissyönnissä uskonnon mukaan on kyse, niin kyse on Jahven ylipapin teurastetun lammasuhrin syönnistä. Jeesus vastusti juuri Jahvea ja kerrotaan tuomitun kuolemaan jumalanpilkasta. Tämä Jahven, Mooseksen lain ja uhrirituaalien vastustus löytyy Apostolien teoista, josta syystä Jeesus sitten määrättiin kuolemaan.
Tässä teologian dosentin kertomus tuosta ehtoollisesta Jahven ylipapin ateriana.
<<9.4.2020 TEKIJÄ ESKOLATOLOGI9
Ehtoollinen – suuren ylipapin ateria
Kirkkojen tulkinnassa ehtoollista on yleensä pidetty pääsiäisateriana, ja ehtoollisen uhriluonne on päätelty sen perusteella. Itse tapahtuma kuvataan evankeliumeissa kuitenkin joksikin muuksi ateriaksi. Jeesuksen todetaan nimittäin kuolevan jo siinä vaiheessa, kun pääsiäislampaat uhrataan temppelissä. Tämä tapahtuu toisin sanoen ennen pääsiäisaterian valmistamista. Ehtoollisen teologinen sisältö liittyneekin monella eri tavalla pääsiäiseen ja uhrin ajatukseen.
Monet ehtoollisen piirteistä selittyvät pääsiäisaterian avulla. Veri on tietysti pääsiäiskertomuksen avaintopos ja sen symboliikka kantaa teologiaa. Veren merkki pelasti Jumalan tuomiolta, ja uhratun karitsan syömisen jälkeen kansa vapautui orjuuden ikeestä.
Pääsiäistä ja juhla-ateriaa ajatellen leipä viittaa pääsiäisen ”ruumiin” eli kokonaisen lampaan tuomiseen ateriapöytään. Juuri ennen leivän murtamista liha tuodaan pöytään. Tästä muistuttavat vielä ohjeet juutalaisten perimätiedossa Mishnassa, jossa rabbi Eleasar opettaa: ”Temppelin aikakaudella he toivat hänen eteensä pääsiäisen uhrin ruumiin” (mPesah 10:3). Tämän jälkeen aterian johtajalle tuotiin viinimalja, ja hän siunasi sen. Lisäksi Rabbi Gamaliel muistutti: ”Joka ei viittaa näihin pääsiäisen kolmeen seikkaan, ei täytä velvollisuuttaan, nimittäin näihin: pääsiäiseen, happamattomaan leipään ja katkeriin yrtteihin” (10:5).<<
Jeesus verellään on teille uusi liitto Jahven kanssa, jota itse vastusti. Ja tämä Jeesuksen teurastus lampaana, löytyy tästä kohdasta Raamatusta Paavalin sanoin:
1.Kor. <<5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.<<
Ja se mikä tässä Paavalin sanomassa on merkillepantavaa, niin tuo happamuus, koska Jeesus itse opettaa, että taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen, jonka Paavali nyt käskeekin perkaamaan pois. Tuo Jeesuksen opetus löytyy Matteuksen evankeliumista:
<<13:33 Taas toisen vertauksen hän puhui heille: "Taivasten valtakunta on hapatuksen kaltainen.<<
Tässä ei ole Raamatun mukaan mitään epäselvyyttä, kun tämän lisäksi seuraamalla Paavalin oppia ja perkaamalla pois Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan, menette kaiken lisäksi Paavalin sanoin tulenliekkeihin. Löytyy - edelleen - 1.Kor.3:11-13.
Mitä sinun mielestäsi siis pitäisi ymmärtää tästä muuta kuin Raamatun totuus? Eikö tämä olekaan sitä sanomaanne Jumalan sanaa?Ja jos vielä tiivistetään tämä Raamatun totuus, niin Jeesus opetti taivasten valtakunnasta, jonka Paavali käskee perkaamaan pois syömällä Jeesus teurastettuna lampaana, jonka jälkeen vaihdetaan tuo taivasten valtakunta synnin valtakunnaksi ja ryhdytään hokemaan olevansa läpeensä syntinen. Ja tällä Jeesuksesta uhrilampaalla tehdäänkin uudelleen liitto Jahven kanssa, jonka vastustamisesta Jeesus juuri tuomittiin kuolemaan jumalanpilkkana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos vielä tiivistetään tämä Raamatun totuus, niin Jeesus opetti taivasten valtakunnasta, jonka Paavali käskee perkaamaan pois syömällä Jeesus teurastettuna lampaana, jonka jälkeen vaihdetaan tuo taivasten valtakunta synnin valtakunnaksi ja ryhdytään hokemaan olevansa läpeensä syntinen. Ja tällä Jeesuksesta uhrilampaalla tehdäänkin uudelleen liitto Jahven kanssa, jonka vastustamisesta Jeesus juuri tuomittiin kuolemaan jumalanpilkkana.
Ja jos te tällä opilla kuvittelette olevanne Jeesuksen seuraajia, niin - todella - te seuraatte häntä helvettiin (1.Kor.3:13), jonne Paavali Jeesuksen Kristuksena (tosi Jumala) kirosikin ristiltä Raamatun mukaan:
Gal.<<3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"<<
Teitä on huijattu uskomaan jotakin mitä ei ole Raamatussa. Te ETTE ole menossa taivaaseen, vaan helvettiin - koko opissa ei ole taivasta. Ja vaihtamalla taivasten valtakunnan (Jeesuksen opetuksen) synnin valtakuntaan, te Paavalin sanoin 'pelastutte' palvelemaan vain synnin lakia, josta syystä te juuri tällä Paavalin opilla muututte läpeensä syntisiksi. Paavalin tärkein opetuskirje, kirje Roomalaisille, 7. luku:
<<7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.<<
- Anonyymi
> Mihin kasteen vettä tarvitaan...
Mihin ehtoollisen viiniä tarvitaan...
Mihin ehtoollisen leipää tarvitaan...
Niin sanokaa heille, että Herra tarvitsee niitä.
RAamatun mukaan aksteella tehdään ihmisestä Jeesuksen opetuslapsi (kristitty). Ja ehtoollinen on uuden liiton merkki. Minun nähdäkseni ihminen ne tarvii, jos haluaa ottaa osaan tuohon uuteen liittoon ja olla Jeesuksen opetuslapsi.- Anonyymi
Jos kirkko on luterilainen ja Paavalin syntioppiin perustuva, niin kasteella asetetaan paholainen jo lapsesta ihmisen kimppuun - sanoo Luther.
Tikku, Jeesuksen opetuslapsi, ei käytä Jeesusta teurastettuna lammasuhrina taholle, jota tämä vastusti. Tällaiset opetuslapset yksi toisensa jälkeen murhattiin jo Paavalin aikana ja hänen toimesta Jahven vastustamisesta.
Jeesuksen opetuslapsi ei ole kristitty. Kristitty on Paavalin opetuslapsi. Ja Paavali murhautti Jeesuksen ja tämän opetuslapset jo 2000 vuotta sitten. - Anonyymi
<<uuden liiton merkki.<<
Ja vielä kerran UUUUUDEEEN LIIITOOON MERKKKI. Jeesus ei tehnyt liittoa Jahven kanssa, mutta yritti purkaa sen ja kidutettiin kuoliaaksi tästä hyvästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<uuden liiton merkki.<<
Ja vielä kerran UUUUUDEEEN LIIITOOON MERKKKI. Jeesus ei tehnyt liittoa Jahven kanssa, mutta yritti purkaa sen ja kidutettiin kuoliaaksi tästä hyvästä.Jos tulee sota, tulee totalitarismi ja julistan itseni diktaattoriksi. Sitten vien jokaisen, joka käyttää Paavalin syntiopilla Jeesuksen nimeä hyväksi ladon taakse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tulee sota, tulee totalitarismi ja julistan itseni diktaattoriksi. Sitten vien jokaisen, joka käyttää Paavalin syntiopilla Jeesuksen nimeä hyväksi ladon taakse.
"Menkää edessä olevaan kylään, niin sinne tullessanne te löydätte sidottuna varsan, jonka selässä ei vielä yksikään ihminen ole istunut; päästäkää se ja tuokaa tänne.
Ja jos joku kysyy teiltä: 'Miksi te sen päästätte?' niin sanokaa näin: 'Herra tarvitsee sitä.'"
Luuk 19
Jeesus tarvitsi aasia eläessään maan päällä.mutta nyt kun hän on taivaassa, hän ei enää tarvitse aaseja, vaikka eräät tekeytyvätkin aasiksi yrittäessään selitellä Raamatun oppia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<uuden liiton merkki.<<
Ja vielä kerran UUUUUDEEEN LIIITOOON MERKKKI. Jeesus ei tehnyt liittoa Jahven kanssa, mutta yritti purkaa sen ja kidutettiin kuoliaaksi tästä hyvästä.> Ja vielä kerran UUUUUDEEEN LIIITOOON MERKKKI. Jeesus ei tehnyt liittoa Jahven kanssa, mutta yritti purkaa sen ja kidutettiin kuoliaaksi tästä hyvästä.
Uusi liitto tehtiin Jeesuksen kautta näillä sanoilla:
"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Luuk. 22:19-20 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Ja vielä kerran UUUUUDEEEN LIIITOOON MERKKKI. Jeesus ei tehnyt liittoa Jahven kanssa, mutta yritti purkaa sen ja kidutettiin kuoliaaksi tästä hyvästä.
"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Luuk. 22:19-20Kyllä, Paavalin toimesta. Hän on nuo sanat antanut. Paavalin kirjeet kirjoitettiin alkaen vuodesta , jossa tuo on, ja vasta tämän jälkeen vuosikymmeniä myöhemmin tehtiin evankeliumit, joissa tuo on lisätty Jeesuksen sanomaksi.
Eikä minun tarvitse jättää tästä mitään pois. Paavalin 1.Korintolaiskirje:
<<11:23 OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet KAVALLETTIIN, otti leivän ...11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.<<
Ja Augsburgin tunnustuksen mukaan uhri pitää syödä niin, että kuvitellaan veren ja ruumiin olevan todellisesti läsnä. Kuten huomaatte, JEESUS KAVALLETTIIN myös Paavalin mukaan. Ja te julistatte ehtoollisella HERAAN KUOLEMAA koko maailman viimeiseen päivään, jolloin on sitten se maailmanloppu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, Paavalin toimesta. Hän on nuo sanat antanut. Paavalin kirjeet kirjoitettiin alkaen vuodesta , jossa tuo on, ja vasta tämän jälkeen vuosikymmeniä myöhemmin tehtiin evankeliumit, joissa tuo on lisätty Jeesuksen sanomaksi.
Eikä minun tarvitse jättää tästä mitään pois. Paavalin 1.Korintolaiskirje:
<<11:23 OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet KAVALLETTIIN, otti leivän ...11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, TE JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.<<
Ja Augsburgin tunnustuksen mukaan uhri pitää syödä niin, että kuvitellaan veren ja ruumiin olevan todellisesti läsnä. Kuten huomaatte, JEESUS KAVALLETTIIN myös Paavalin mukaan. Ja te julistatte ehtoollisella HERAAN KUOLEMAA koko maailman viimeiseen päivään, jolloin on sitten se maailmanloppu.Paavalin kirjeet oli vuodesta 50 ja evankeliumit on kirjoitettu aikaisintaan vuosina 700-100. Jäi luvut pois. Tästä tiedämme, että tieto on tullut Paavalilta evankeliumeihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Ja vielä kerran UUUUUDEEEN LIIITOOON MERKKKI. Jeesus ei tehnyt liittoa Jahven kanssa, mutta yritti purkaa sen ja kidutettiin kuoliaaksi tästä hyvästä.
Luuk. 22:19-20Kaikki tämä kertoo, ettei teillä ole minkäänlaista hollintolkkua ymmärtää sen enempää Raamattua kuin Jeesusta tai hänen opetustaan, eikä mitään todellisuudentajua, jos te kuvittelette, että JEESUS KÄSKISI MUISTELEMAAN ITSEÄÄN RUUMIINSA SYÖNNILLÄ JA VERENSÄ JUONNILLA!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Menkää edessä olevaan kylään, niin sinne tullessanne te löydätte sidottuna varsan, jonka selässä ei vielä yksikään ihminen ole istunut; päästäkää se ja tuokaa tänne.
Ja jos joku kysyy teiltä: 'Miksi te sen päästätte?' niin sanokaa näin: 'Herra tarvitsee sitä.'"
Luuk 19
Jeesus tarvitsi aasia eläessään maan päällä.mutta nyt kun hän on taivaassa, hän ei enää tarvitse aaseja, vaikka eräät tekeytyvätkin aasiksi yrittäessään selitellä Raamatun oppia.<<Jeesus tarvitsi aasia eläessään maan päällä.mutta nyt kun hän on taivaassa, hän ei enää tarvitse aaseja<<
Nyt ratsastavatkin aasit Jeesuksella.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad911487- 541033
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että384877- 156859
- 56733
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124727- 51668
- 57641
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76632