Johdonpäässä jatkuvasti oleminen alkaa varmasti tympiä sähköauton loputtoman sähkönnälän syystä. Sähköä kuluu tyhjään ilman sen käyttöäkin kun ilmat kylmenevät pakkasen puolelle.
Voin vain kuvitella reissussa ollessa kun matkalla pakko ladata ja samaan aikaan on kahteen laturiin vaikka vain kuuden auton jono, niin kyllä alkaa verenpainen nousta.
Hki-Levi välillä menee latailuun 2t. ja 45min. jos latauspiste on vapaana, muutoin voi mennä 9 t. jos joutuu odottamaan laturille pääsyä jokaisella latauskerralla...
Joko alkaa tympiä jatkuva latailu?
95
896
Vastaukset
- Anonyymi
Heikkoja on Provot nykyään.
Onko sulla paha olla? - Anonyymi
Hyvä kysymys ja jatkuvaan latailuun onkin onneksi tulossa vaihtoehto:
Polttokennoauto (vetyauto, FCEV) on mainio vaihtoehto akkusähköautolle Suomen olosuhteisiin.
Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km ja uusimmilla malleilla jo yli 800 km yhdellä vetytankillisella.
Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.
Akkusähköauton lataaminen pikalatureilla lyhentää akkujen elinikää vielä nopeutetulla aikataululla.
Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.
Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.
Vihreän vedyn hankkeita on Suomessa tällä hetkellä jo 14 kpl.
Neste aloittaa massiivisen vihreän vedyn tuotannon Suomessa ja myös Harjavaltaan rakennetaan vihreän vedyn tuotantolaitos.- Anonyymi
Dieselautolla ajaa jopa pidemmälle kertatankkauksella ja lämpöä tulee sisälle luonnostaan. Maksaakin vain murto-osan vetyautosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselautolla ajaa jopa pidemmälle kertatankkauksella ja lämpöä tulee sisälle luonnostaan. Maksaakin vain murto-osan vetyautosta.
Ja polttoaineena vety maksaa vähintään saman verran kuin diesel. Vetyautot hiipuvat pois markkinoilta koska kustannusmielessä ne eivät ole kilpailukykyisiä edes polttomoottoriautoihin verrattuna.
- Anonyymi
"Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle."
Nuo ovat pelkkiä haaveita, eivät lupauksia. Todellisuudessa ei ole taetta, että vuonna 2023 tulee yhtäkään vetytankkausasemaa. Nimittäin yhtään rahoittajaa ei ole eikä ole vielä löydetty paikkaakaan noille vetyasemille.
Lisäksi Suomen kokoisessa maassa 25-40 vetyasemaa ei riitä alkuunkaan. Koska polttokennoautoa ei voi tankata kotona niin noita asemia tarvitaan useita satoja. Muutoin etäisyydet asemille muodostuu pitkiksi.
Ja muista, että myös matka tankkausasemalla lasketaan tankkausaikaan. Jos joutuu 20 minuutin päähän tankkaamaan auton ja tulemaan vielä takaisin niin tuohon tankkausaikaan lisätään 40 minuuttia. Eli yhteisaika on melkein 45 minuuttia, ei 5 minuuttia. Vain idiootti unohtaa laskea matka-ajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja polttoaineena vety maksaa vähintään saman verran kuin diesel. Vetyautot hiipuvat pois markkinoilta koska kustannusmielessä ne eivät ole kilpailukykyisiä edes polttomoottoriautoihin verrattuna.
FCEV ei käytä vetyä polttoaineena, vetyautossa ei edes ole polttomoottoria.
- Anonyymi
Enemmän minua tympi se, että piti käydä tankilla muutaman viikon välein ja maksaa liki satasen siitä ilosta. Nyt on aina aamulla akut täynnä ja rahaa säästyy.
- Anonyymi
Juuri näin.
Minä tosin käyn lataamassa Lidlin pihassa ja siinä akun latautumista odotellessa voi vaikkapa selata päivän uutiset ja sen jälkeen pelata esim. Angry Birdsiä...
En voisi enää edes kuvitella meneväni muutaman viikon välein tankkaamaan autoani jollekin bensa-asemalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin.
Minä tosin käyn lataamassa Lidlin pihassa ja siinä akun latautumista odotellessa voi vaikkapa selata päivän uutiset ja sen jälkeen pelata esim. Angry Birdsiä...
En voisi enää edes kuvitella meneväni muutaman viikon välein tankkaamaan autoani jollekin bensa-asemalle.Olipa taas huono provo...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin.
Minä tosin käyn lataamassa Lidlin pihassa ja siinä akun latautumista odotellessa voi vaikkapa selata päivän uutiset ja sen jälkeen pelata esim. Angry Birdsiä...
En voisi enää edes kuvitella meneväni muutaman viikon välein tankkaamaan autoani jollekin bensa-asemalle.Mutta kun ajaa muutakin, kuin lidlin, ja kodin väliä, niin sähikäisestä ei pitkien matkojen autoksi vielä ole. Ei vielä kymmeneen vuoteen.
- Anonyymi
Pääomakulut noin 30-50 snt/km.
- Anonyymi
Neste on kehittellyt uuden Efuel -bensan polttiksiin, jonka päästöt vain 15% nykybensoista!
Käy sellaissena uusiin ja banhoihin bensamoottoreihin, joten puhdasta ajoa polttiksilla jatkossa,
Ja sähkikset jää käsiin myyjille!- Anonyymi
Joo niin on, tosin mukana on muitakin isoja öljy- ja autonvalmistajiakin euroopasta, joten bensa-autojen tulenaisuus on turvattu,
Lisää Nesteen kotisivuilta. - Anonyymi
Joo niin on, On mukana yhteistyössä useiden eurooppalaisten öljy- j a autonvalmistajien kanssa kehitellyt tuota uutta puhdasta bensaa, joka ei vaadi muutoksia vanhoinkaan moottoreihin. Joten bensakoneiden käyttöikään tuli reilusti vuosia lisää!
Lisää Nesteen kotisivuilta.
- Anonyymi
Kyllä minuakin harmittaisi, jos joutuisin latailemaan puhelintani tai läppäriäni.
- Anonyymi
Puhelimen latauksesta on varmaan 10 kertaa enemmän vaivaa, kuin sähköauton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhelimen latauksesta on varmaan 10 kertaa enemmän vaivaa, kuin sähköauton.
Oho! Millä tavalla sinulle puhelimen lataaminen on niin vaivalloista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oho! Millä tavalla sinulle puhelimen lataaminen on niin vaivalloista?
Kännykän lataus pitää hoitaa päivittäin. Sähköautoa ei aina tarvitse ladata edes joka viikko.
Anonyymi kirjoitti:
Kännykän lataus pitää hoitaa päivittäin. Sähköautoa ei aina tarvitse ladata edes joka viikko.
"Sähköautoa ei aina tarvitse ladata edes joka viikko."
Eli ajat todella vähän vuodessa. Käytetty polttis tulisi paljon halvemmaksi, eikä tarvitsisi tankata kuin muutama kerta/vuosi.Anonyymi kirjoitti:
Puhelimen latauksesta on varmaan 10 kertaa enemmän vaivaa, kuin sähköauton.
Kun laittaa sen kännykän pöydälle langattomaan laturiin, niin ei siitä minun mielestäni ole ollenkaan vaivaa.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Sähköautoa ei aina tarvitse ladata edes joka viikko."
Eli ajat todella vähän vuodessa. Käytetty polttis tulisi paljon halvemmaksi, eikä tarvitsisi tankata kuin muutama kerta/vuosi.V*ttuakos sinä huolehdit kenenkään rahoista, pidä vaan huoli omistasi!
Anonyymi kirjoitti:
V*ttuakos sinä huolehdit kenenkään rahoista, pidä vaan huoli omistasi!
Annoinpa vaan vinkkiä, että jos ajaa erittäin vähän vuodessa, niin sähköauto ei ole halvin vaihtoehto.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Annoinpa vaan vinkkiä, että jos ajaa erittäin vähän vuodessa, niin sähköauto ei ole halvin vaihtoehto.
Olen se joskus viikon välein lataava, enkä ole tuo joka ei niin kovin kohteliaan kommentin heitti.
Välillä korona-aikana on vähemmän ajoja, kun etätyöpäiviä tulee. Joskus autoa tarvitsee päivittäin ja pidempiäkin matkoja, joskus taas ei.
Ihmettelen vain niitä, jotka väittävät latauksesta erityistä vaivaa olevan, se kun ei pidä paikkaansa lainkaan.
Asiasta toiseen: Jossain muualla huomasin sinun sanoneen, että latauksen lopetuksessa aikaa menee rullatessa kaapelia? Mitä ihmettä? Itse vain heitän laturin taakse. Aikaa menee ehkä sekunti-pari. Anonyymi kirjoitti:
Olen se joskus viikon välein lataava, enkä ole tuo joka ei niin kovin kohteliaan kommentin heitti.
Välillä korona-aikana on vähemmän ajoja, kun etätyöpäiviä tulee. Joskus autoa tarvitsee päivittäin ja pidempiäkin matkoja, joskus taas ei.
Ihmettelen vain niitä, jotka väittävät latauksesta erityistä vaivaa olevan, se kun ei pidä paikkaansa lainkaan.
Asiasta toiseen: Jossain muualla huomasin sinun sanoneen, että latauksen lopetuksessa aikaa menee rullatessa kaapelia? Mitä ihmettä? Itse vain heitän laturin taakse. Aikaa menee ehkä sekunti-pari.Mulla plugari, jota lataan auton mukana tulleella laturilla, jossa 7 m johto ja joka on autotallin seinässä. En pysty parkkeeraamaan ihan pistorasian lähelle, jotta tallin ovet saa auki.
No kuitenkin se lataaminen vaatii tarkemman pysäköinnin, kuin polttiksella. Varsinkin julkisilla, joissa hirveä lyhyet johdot.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mulla plugari, jota lataan auton mukana tulleella laturilla, jossa 7 m johto ja joka on autotallin seinässä. En pysty parkkeeraamaan ihan pistorasian lähelle, jotta tallin ovet saa auki.
No kuitenkin se lataaminen vaatii tarkemman pysäköinnin, kuin polttiksella. Varsinkin julkisilla, joissa hirveä lyhyet johdot."No kuitenkin se lataaminen vaatii tarkemman pysäköinnin, kuin polttiksella. Varsinkin julkisilla, joissa hirveä lyhyet johdot."
No joo, pitää peruuttaa. Ei kuitenkaan ole mikään oikeasti iso ongelma. Harvoin julkisilla tulee käytyä ainakaan Model 3 Long Rangella. Anonyymi kirjoitti:
"No kuitenkin se lataaminen vaatii tarkemman pysäköinnin, kuin polttiksella. Varsinkin julkisilla, joissa hirveä lyhyet johdot."
No joo, pitää peruuttaa. Ei kuitenkaan ole mikään oikeasti iso ongelma. Harvoin julkisilla tulee käytyä ainakaan Model 3 Long Rangella.Ei se ongelma ole, mutta hankalampi kuin tankille meno. Tankille voi ajaa ja varmasti letku ylettyy, eikä tarvi paskasta letlua selvitellä, niinkuin julkisilla latureilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kännykän lataus pitää hoitaa päivittäin. Sähköautoa ei aina tarvitse ladata edes joka viikko.
Hetkinen. Olet valinnut ihan väärän käyttövoiman, jos ajat niin vähän, ettei sähköautoa tarvitse ladata edes joka viikko. Niinkuin tiedät, sähköautolla pystyy ajamaan jopa miljoona kilometriä, kunhan sen tekee riittävän lyhyessä ajassa. Aika kun syö akuston kapasiteettia kaiken aikaa ja vääjäämättä.
Itse tankkaan dieselgolfini kerran kuukaudessa. Samanikäisen nissan leafin joutuisin lataamaan vähintään joka toinen päivä.
- Anonyymi
Eniten minua vitutti poiketa huoltoasemalle jatkuvasti tankkaamaan pahalle haisevia bensa- ja dieselpolttoaineita.
- Anonyymi
Et ole autoilija, koska et tiedä ettei tankkausasemmal haise pahelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole autoilija, koska et tiedä ettei tankkausasemmal haise pahelle.
Epäilen että sinä et ole käynyt tankkaamassa kertaakaan, tai sitten hajuaistisi on heikentynyt huomattavasti. Moni käyttää erillisiä tankkaushanskojakin juuri siksi ettei käry tartu käsiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen että sinä et ole käynyt tankkaamassa kertaakaan, tai sitten hajuaistisi on heikentynyt huomattavasti. Moni käyttää erillisiä tankkaushanskojakin juuri siksi ettei käry tartu käsiin.
"Moni käyttää erillisiä tankkaushanskojakin juuri siksi ettei käry tartu käsiin."
Ne on hienohipiäisi hippejä, ei tankatessa tarvise käsineitä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Moni käyttää erillisiä tankkaushanskojakin juuri siksi ettei käry tartu käsiin."
Ne on hienohipiäisi hippejä, ei tankatessa tarvise käsineitä!Bensassa on melkoisesti syöpää aiheuttavia aineita. Sitä et halua käsiisi, jos oma terveys kiinnostaa yhtään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäilen että sinä et ole käynyt tankkaamassa kertaakaan, tai sitten hajuaistisi on heikentynyt huomattavasti. Moni käyttää erillisiä tankkaushanskojakin juuri siksi ettei käry tartu käsiin.
Dieseltankilla ei riitä hanskat, kun kengän pohjin tarttuu haisevaa törkyä, joka kulkeutuu auton lattiamattoihin ja haisee koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensassa on melkoisesti syöpää aiheuttavia aineita. Sitä et halua käsiisi, jos oma terveys kiinnostaa yhtään.
Et osaa käyttää tankkauspistoolia oikein, jos onnistut saamaan bensiiniä käsiisi, tohelo!
- Anonyymi
Ei harmita yhtään latausjohdon kiinnittäminen. Aikaa siihen menee 10 sekuntia ja "tankki" on aina aamulla täynnä. Lisäbonksena auto on lämmin aamulla ajoon lähdettäessä. Ja mikä parasta, lompakko kiittää.
Etkö koskaan irrota laturia "Ei harmita yhtään latausjohdon kiinnittäminen. Aikaa siihen menee 10 sekuntia ja "tankki" on aina aamulla täynnä."
Mulla menee johdon irrottamiseen (joutuu kelaan sen johdon) paljon enemmän aikaa kuin johdon kytkemiseen.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Etkö koskaan irrota laturia "Ei harmita yhtään latausjohdon kiinnittäminen. Aikaa siihen menee 10 sekuntia ja "tankki" on aina aamulla täynnä."
Mulla menee johdon irrottamiseen (joutuu kelaan sen johdon) paljon enemmän aikaa kuin johdon kytkemiseen.Latausjohdon irrottamiseen menee aikaa saman verran kuin kiinnittämiseen. Johto irti autosta, käännös ympäri ja johto seinäpitimeen. Ei mitää kelailuja,. Se on latauslaitteen valintakysymys.
Kelaile sinä vain johtojasi! Anonyymi kirjoitti:
Latausjohdon irrottamiseen menee aikaa saman verran kuin kiinnittämiseen. Johto irti autosta, käännös ympäri ja johto seinäpitimeen. Ei mitää kelailuja,. Se on latauslaitteen valintakysymys.
Kelaile sinä vain johtojasi!Kun on kiinteä lyhyt johto, niin se vaatii tarkemman pysäköinnin, johon menee aikaa enemmän kuin se 10 s.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kun on kiinteä lyhyt johto, niin se vaatii tarkemman pysäköinnin, johon menee aikaa enemmän kuin se 10 s.
Ei j*malauta miten surkeaa argumentointia!
Taidatkin olla niitä kaikkitietäviä tyyppejä joilla on pakonomainen tarve sanoa viimeinen sana silläkin uhalla, että samalla julistaa olevansa taitopuutteinen ääliö. Anonyymi kirjoitti:
Ei j*malauta miten surkeaa argumentointia!
Taidatkin olla niitä kaikkitietäviä tyyppejä joilla on pakonomainen tarve sanoa viimeinen sana silläkin uhalla, että samalla julistaa olevansa taitopuutteinen ääliö.No kerropa kuinka pitkät johdot on latureissa? Jos on pitkä johto, kuten mulla kun lataan auton mukana tulleella laturilla, niin joutuu "kelaileen" sitä johtoa. Jos taasen kiinteäjohtoinen laturi, niin johto on lyhyt, jolloin pysäköinti tarkempaa, että johto yltää. Sama on julkisissa, kun johto lyhyt, niin vaatii tarkan pysäköinnin, paljon tarkemman kuin että menisi tankille tankkaamaan.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
No kerropa kuinka pitkät johdot on latureissa? Jos on pitkä johto, kuten mulla kun lataan auton mukana tulleella laturilla, niin joutuu "kelaileen" sitä johtoa. Jos taasen kiinteäjohtoinen laturi, niin johto on lyhyt, jolloin pysäköinti tarkempaa, että johto yltää. Sama on julkisissa, kun johto lyhyt, niin vaatii tarkan pysäköinnin, paljon tarkemman kuin että menisi tankille tankkaamaan.
Ole jo höpöttämättä joutavia. Et tiedä kaiken maailman latauslaitteiden käytön helppoutta tai vaikeutta ja kenenkään autotallien/-katoksien leveyttä. Taistele vaan rauhassa oman 7-metrisen johtosi kanssa. Yhtä totuutta ei sähköautojen latauksissa ole. Joten lopeta jo itsesi enemmän naurunalaiseksi tekeminen.
Anonyymi kirjoitti:
Ole jo höpöttämättä joutavia. Et tiedä kaiken maailman latauslaitteiden käytön helppoutta tai vaikeutta ja kenenkään autotallien/-katoksien leveyttä. Taistele vaan rauhassa oman 7-metrisen johtosi kanssa. Yhtä totuutta ei sähköautojen latauksissa ole. Joten lopeta jo itsesi enemmän naurunalaiseksi tekeminen.
Julkisissa kiinteäjohtoisissa latureissa on todellakin lyhyet johdot. Kiinteäjohtoisissa kotilatureissa jos on lyhyt johto, niin vaati tarkan pysäköimisen, että johto yltää. Jos on pitkä johto, niin vaatii kelaamisen tai muuten se johto on aika likainen käsiteltäväksi, jos makaa maassa ja sen päälle ajaa helposti, jne,
Tämä on totta, oli laturi sitten mikä tahansa.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Julkisissa kiinteäjohtoisissa latureissa on todellakin lyhyet johdot. Kiinteäjohtoisissa kotilatureissa jos on lyhyt johto, niin vaati tarkan pysäköimisen, että johto yltää. Jos on pitkä johto, niin vaatii kelaamisen tai muuten se johto on aika likainen käsiteltäväksi, jos makaa maassa ja sen päälle ajaa helposti, jne,
Tämä on totta, oli laturi sitten mikä tahansa.Vaihtoehtoisesti voi hieman käyttää aivojaan, kun suunnittelee autotallin latauslaitteen paikan.
Anonyymi kirjoitti:
Vaihtoehtoisesti voi hieman käyttää aivojaan, kun suunnittelee autotallin latauslaitteen paikan.
Mulla ei ole laturi (mukana tullut) tallissa, vaan tallin seinässä. Julkisissa latureissa lyhyt johto, mutta kun ei ole kelausta niinkuin on polttoainepumpulla, niin ne johdot on maassa likaantumassa ja keskenään sotkussa.
- Anonyymi
NIUVAN vety vöyhöttäjän DISSAUSTA ! ! Sähköauto DISSAUSTA ! ! ! Älä kommentoi ! ! Älä mene trolli miinaan ! ! DISSAUSTA ! ! DISSAUSTA ! ! TROLLAUSTA ! ! TROLLAUSTA ! !
- Anonyymi
Kyllä nyt kelpaa latailla kun sähkö on näin halpaa. Satasella voi saada jopa akun täyteen pörssisähköä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nyt kelpaa latailla kun sähkö on näin halpaa. Satasella voi saada jopa akun täyteen pörssisähköä!
🤣👍
- Anonyymi
Vitutus näkyy jo latausasemilla. Ilkivaltaakin jo esiintyy.
"Jo kaksinumeroinen määrä kalliita julkisia pikalatureita on hajonnut osin hyvinkin pahasti, kun latausasemilta on poistuttu huolimattomasti," kertoo asiasta huolestunut Sähköautoilijat ry.
Yhdistys on saanut asian tietoonsa useilta eri latausoperaattoreilta. Käytännössä tapaukset ovat toistaneet kaavaa, jossa laturin maassa roikkuva kaapeli on päässyt lataajalta epähuomiossa vetokoukun ja auton puskurin väliin.
https://www.is.fi/autot/art-2000008447616.html- Anonyymi
Tumpeloille kaikki on mahdollista.
- Anonyymi
Ei liene kovin suuresti erilaista kuin lämmitysjohdon laittelu polttomoottoriautoon pakkasilla.
- Anonyymi
On se raskaampaa sähköautokateellisille.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Vanhaan aikaan, mutta nykyään lämmitetään kaukosäätöisellä webastolla.
Aika kälyinen on sinun ladattava hybridisi jos sitä pitää bensalla lämmittää. Kunnon hybridit lämpiää kännykällä kauko-ohjatusti samalla kun akku latautuu.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Vanhaan aikaan, mutta nykyään lämmitetään kaukosäätöisellä webastolla.
Minäkin käytin edellisellä autolla Webastoa. Koska ajomatkat olivat usein lyhyitä, oli lisänä myös akkulaturi kytkettynä pikaliittimellä. Muuten akku olisi ollut tyhjä viikossa.
Anonyymi kirjoitti:
Aika kälyinen on sinun ladattava hybridisi jos sitä pitää bensalla lämmittää. Kunnon hybridit lämpiää kännykällä kauko-ohjatusti samalla kun akku latautuu.
Mulla ladattava hybridi, joka lämpiää kännykällä samalla akku latautuu. Ei mun plugarissa ole edes ulkopuolista lämmitintä.
Tarkoitin tuolla kommentillani polttomoottoriautoja yleensä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin käytin edellisellä autolla Webastoa. Koska ajomatkat olivat usein lyhyitä, oli lisänä myös akkulaturi kytkettynä pikaliittimellä. Muuten akku olisi ollut tyhjä viikossa.
Kävellen olisit jo perillä!
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mulla ladattava hybridi, joka lämpiää kännykällä samalla akku latautuu. Ei mun plugarissa ole edes ulkopuolista lämmitintä.
Tarkoitin tuolla kommentillani polttomoottoriautoja yleensä.Mullakin on mutta miten te saatte ladattua auton ja vielä lämmitetyäkin sen kännykällä ? Mulla joka kerran Weconnect herjaa että latausjohto irti ei ei tunnista kännykkää latauslaitteeksi vaikka tosi tarkkaan olen sen liittänyt. Mitä teen väärin ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mullakin on mutta miten te saatte ladattua auton ja vielä lämmitetyäkin sen kännykällä ? Mulla joka kerran Weconnect herjaa että latausjohto irti ei ei tunnista kännykkää latauslaitteeksi vaikka tosi tarkkaan olen sen liittänyt. Mitä teen väärin ?
Kaha53:lla on vähän oudot lauserakenteet, samoin kuin ajatuksen juoksukin.
Kaiken kaikkiaan outo tapaus kun esiintyy päällepäsmärinä ladattavan japsihybridin kokemuksellaan ja varmaankin omasta mielestään vakuuttavana asiantuntijana täyssähköautojen ominaisuuksista keskusteltaessa. Anonyymi kirjoitti:
Mullakin on mutta miten te saatte ladattua auton ja vielä lämmitetyäkin sen kännykällä ? Mulla joka kerran Weconnect herjaa että latausjohto irti ei ei tunnista kännykkää latauslaitteeksi vaikka tosi tarkkaan olen sen liittänyt. Mitä teen väärin ?
Mulla Outlander ja sen omalla apilla saa lämmitettyä/viilennettyä ja ajastaa ne ja myös latauksen. Appi toimii wifillä, joten kantama ei ole kovin suuri.
- Anonyymi
Tulevaisuudessa esson parlamenntti vie latauspaikat kahvia hörppiessä ja osa syö ja juo sekä osa odottaa latausvuoroaan... Osa vie johdot mukanaan vetonoukussa ja vakuutusmaksut nousee.
- Anonyymi
Naistalouksille ei suositella sähikäistaä
Jatkuva lataaminen etoo ja hermostuttaa.
- Anonyymi
Ei niitä tarvitse aina latailla, miksi pitäisi?
- Anonyymi
Siksi kun kotona vli vain latailla yhtä autoa kerrallaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kun kotona vli vain latailla yhtä autoa kerrallaan
12 tunnin aikana sähköä saa ladattua 700 km verran, joten ongelma on vasta kuin tämä luku ylittyy päiväkohtaisesti. Sitten pitää vaihtaa 3x25A vaikkapa 3x35A tai 3x50A liittymään.
Käytännössä ongelmaa ei kuitenkaan ole edes 3x25A liittymällä ja taidat tietää sen itsekin. Kunhan suuta pitää päästä aukomaan oli järkeä tai ei. Anonyymi kirjoitti:
12 tunnin aikana sähköä saa ladattua 700 km verran, joten ongelma on vasta kuin tämä luku ylittyy päiväkohtaisesti. Sitten pitää vaihtaa 3x25A vaikkapa 3x35A tai 3x50A liittymään.
Käytännössä ongelmaa ei kuitenkaan ole edes 3x25A liittymällä ja taidat tietää sen itsekin. Kunhan suuta pitää päästä aukomaan oli järkeä tai ei.Kerropa sähköautoja joiden range on 700 km. 7 tunnin aikana saa ladattua esimerkiksi volkkariin 400 km rangea, jos lataa 3x16A, jolloin muuhun käyttöön ei sitten paljoa jääkään.
Tuo 12 tuntia ja 700 km vaatii sitten jo 22 kW laturin (3x32A).
Aika vähän sulla on tietämystä sähköautoista ja sähköstä, mutta "Kunhan suuta pitää päästä aukomaan oli järkeä tai ei."- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kerropa sähköautoja joiden range on 700 km. 7 tunnin aikana saa ladattua esimerkiksi volkkariin 400 km rangea, jos lataa 3x16A, jolloin muuhun käyttöön ei sitten paljoa jääkään.
Tuo 12 tuntia ja 700 km vaatii sitten jo 22 kW laturin (3x32A).
Aika vähän sulla on tietämystä sähköautoista ja sähköstä, mutta "Kunhan suuta pitää päästä aukomaan oli järkeä tai ei.""Kerropa sähköautoja joiden range on 700 km."
Miten tämä liittyy asiaan? Autoja voi olla useampi kuin yksi.
Siis väität oikeasti, että 11 kW ei voi ladata 700 km toimintamatkaa 12 tunnissa?
Noin 6 tuntia riittää lataamaan Tesla Model 3 LR AWD:n akun liki tyhjästä täyteen. WLTP 600 km, pääsee kesäkeleillä 450 km ja talvella pakkasilla 350 km.
"7 tunnin aikana saa ladattua esimerkiksi volkkariin 400 km rangea, jos lataa 3x16A, jolloin muuhun käyttöön ei sitten paljoa jääkään."
Aivan, eikös tuosta tule 685 km toimintamatkaa "volkkariin" noillakin arvoilla 12 tunnin aikana? 3x16A jää silti 3x9A muuhun käyttöön. Vaikka kuormantasaus hieman hidastaisi latausta kotona olon aikana, sillä on käytännössä hyvin pieni merkitys. Harvoin omakotitalo maalämmöllä yli 3x9A käytännössä vie, poislukien saunominen ja liedet.
Jos tuo on ongelma, korottaa sulakekoon vaikka 3x35A. Ainakin täälläpäin siirron kuukausimaksu (4,50€) ja kWh (2,15 senttiä/kWh) pysyy samana 3x50A saakka. Anonyymi kirjoitti:
"Kerropa sähköautoja joiden range on 700 km."
Miten tämä liittyy asiaan? Autoja voi olla useampi kuin yksi.
Siis väität oikeasti, että 11 kW ei voi ladata 700 km toimintamatkaa 12 tunnissa?
Noin 6 tuntia riittää lataamaan Tesla Model 3 LR AWD:n akun liki tyhjästä täyteen. WLTP 600 km, pääsee kesäkeleillä 450 km ja talvella pakkasilla 350 km.
"7 tunnin aikana saa ladattua esimerkiksi volkkariin 400 km rangea, jos lataa 3x16A, jolloin muuhun käyttöön ei sitten paljoa jääkään."
Aivan, eikös tuosta tule 685 km toimintamatkaa "volkkariin" noillakin arvoilla 12 tunnin aikana? 3x16A jää silti 3x9A muuhun käyttöön. Vaikka kuormantasaus hieman hidastaisi latausta kotona olon aikana, sillä on käytännössä hyvin pieni merkitys. Harvoin omakotitalo maalämmöllä yli 3x9A käytännössä vie, poislukien saunominen ja liedet.
Jos tuo on ongelma, korottaa sulakekoon vaikka 3x35A. Ainakin täälläpäin siirron kuukausimaksu (4,50€) ja kWh (2,15 senttiä/kWh) pysyy samana 3x50A saakka."Aivan, eikös tuosta tule 685 km toimintamatkaa "volkkariin" noillakin arvoilla 12 tunnin aikana?"
Mutta se on ongelma, että 7 tunnin aikana saa 400 km rangea ja akku täynnä. Ei voi ladata 12 tuntia yhteen menoon. Täytyisi ajaa akku välillä tyhjäksi.
Sinun logiikalla kaikissa autoissa on ääretön range kun lataa/tankkaa ja korjaa välillä.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Aivan, eikös tuosta tule 685 km toimintamatkaa "volkkariin" noillakin arvoilla 12 tunnin aikana?"
Mutta se on ongelma, että 7 tunnin aikana saa 400 km rangea ja akku täynnä. Ei voi ladata 12 tuntia yhteen menoon. Täytyisi ajaa akku välillä tyhjäksi.
Sinun logiikalla kaikissa autoissa on ääretön range kun lataa/tankkaa ja korjaa välillä.Luepa hieman ylempää. Tässä oli aiheena *useampi* kuin yksi auto latauksessa kerrallaan...
Anonyymi kirjoitti:
Luepa hieman ylempää. Tässä oli aiheena *useampi* kuin yksi auto latauksessa kerrallaan...
No jos käy yöllä vaihtamassa johdon toiseen autoon, niin sitten. Mutta jos lataa 12 h 3x16A teholla, niin ei kovasti jää sähköä muihin toimintoihin 25A pääsulakkeilla..
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kerropa sähköautoja joiden range on 700 km. 7 tunnin aikana saa ladattua esimerkiksi volkkariin 400 km rangea, jos lataa 3x16A, jolloin muuhun käyttöön ei sitten paljoa jääkään.
Tuo 12 tuntia ja 700 km vaatii sitten jo 22 kW laturin (3x32A).
Aika vähän sulla on tietämystä sähköautoista ja sähköstä, mutta "Kunhan suuta pitää päästä aukomaan oli järkeä tai ei."Jos autolla pitää ajaa 700 km päivässä, tehdä jotain töitäkin ja pitää useampi tauko, niin ei taida ehtiä kotiin lataamaan 12 tunniksi ennen seuraavaa keikkaa!!
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
No jos käy yöllä vaihtamassa johdon toiseen autoon, niin sitten. Mutta jos lataa 12 h 3x16A teholla, niin ei kovasti jää sähköä muihin toimintoihin 25A pääsulakkeilla..
Kummankin auton voi laittaa lataukseen ihan samaan aikaan. Joko kuorman tasauksella tai autosta ajastamalla.
Dynaaminen kuorman tasaus tekee sähköautoilusta helppoa. Anonyymi kirjoitti:
Kummankin auton voi laittaa lataukseen ihan samaan aikaan. Joko kuorman tasauksella tai autosta ajastamalla.
Dynaaminen kuorman tasaus tekee sähköautoilusta helppoa.Sellaisia 11kW kotilatureita, joissa on kaksi johtoa ei taida olla kovinkaan montaa myynnissä. Jos lataus vie 12 h teholla 3x16A, niin muille laitteille ei sitten paljoa jääkään 3x25A pääsulakkeilla (3x9A eli 6kW). Liesi, astianpesukone ja pyykinpesukone, kuivausrumpu, jne.
Kuormantasauksella ei lataudu 12 tunnissa 700 km.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sellaisia 11kW kotilatureita, joissa on kaksi johtoa ei taida olla kovinkaan montaa myynnissä. Jos lataus vie 12 h teholla 3x16A, niin muille laitteille ei sitten paljoa jääkään 3x25A pääsulakkeilla (3x9A eli 6kW). Liesi, astianpesukone ja pyykinpesukone, kuivausrumpu, jne.
Kuormantasauksella ei lataudu 12 tunnissa 700 km.Sellaisia latureita on, jotka osaavat keskenään neuvotella dynaamisen kuorman jaon, ottaen huomioon myös talon muun kulutuksen.
Katsoinpa huvikseni talon (päälle 200 neliötä, sisälämpö 21C) korkeimman keskimääräisen tuntikulutuksen -20C pakkasilla: 3,87 kW, 8.12.2021, kello 6 aamulla. Toinen piikki, varmaankin juuri pyykinpesusta, uunista, liedestä ja astianpesukoneesta oli aiemmin 7.12.2021 kello 18:00, 5,54 kW. Muutoin kaikki tunnit olivat selvästi alle 4 kW, enimmäkseen alle 3 kW.
Auton ollessa latauksessa kuormanhallinta ei ole joutunut tietääkseni kertaakaan rajoittamaan lataustehoa joulukuun puolella! Anonyymi kirjoitti:
Sellaisia latureita on, jotka osaavat keskenään neuvotella dynaamisen kuorman jaon, ottaen huomioon myös talon muun kulutuksen.
Katsoinpa huvikseni talon (päälle 200 neliötä, sisälämpö 21C) korkeimman keskimääräisen tuntikulutuksen -20C pakkasilla: 3,87 kW, 8.12.2021, kello 6 aamulla. Toinen piikki, varmaankin juuri pyykinpesusta, uunista, liedestä ja astianpesukoneesta oli aiemmin 7.12.2021 kello 18:00, 5,54 kW. Muutoin kaikki tunnit olivat selvästi alle 4 kW, enimmäkseen alle 3 kW.
Auton ollessa latauksessa kuormanhallinta ei ole joutunut tietääkseni kertaakaan rajoittamaan lataustehoa joulukuun puolella!Mutta eikös niitä autoja ladata illalla/yöllä? Klo 18-19 -> 6-7?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mutta eikös niitä autoja ladata illalla/yöllä? Klo 18-19 -> 6-7?
Teslan voi ainakin ajastaa lataamaan ihan milloin haluaa. Mutta eipä silti olisi ollut mitään väliä, ei edes ilman kuorman tasausta pakkasilla samaan aikaan kun sähkölaitteet keittiössä ja kodinhoitohuoneessa laulaa pakkasilla!
Tämä saa riittää. Ei latauksesta ongelmaa saa tekemälläkään. Anonyymi kirjoitti:
Teslan voi ainakin ajastaa lataamaan ihan milloin haluaa. Mutta eipä silti olisi ollut mitään väliä, ei edes ilman kuorman tasausta pakkasilla samaan aikaan kun sähkölaitteet keittiössä ja kodinhoitohuoneessa laulaa pakkasilla!
Tämä saa riittää. Ei latauksesta ongelmaa saa tekemälläkään.Jos 12 tuntia ladataan ja oletetaan, että autoa käytetään, niin kyllä silloin latauksen täytyy tapahtua 12 tunnin aikana, eikä pätkissä.
- Anonyymi
Olette te sähkisfundamentalistit veikeää porukkaa. Jos teille sanoo että johtojen kanssa puljaaminen on ikävää, te vastaatte että ”ei niitä tarvitse aina latailla, miksi pitäisi?” ja taas jos toimintamatkasta jotain huomauttaa, niin ”ei haittaa, koska yöllä ladataan ja aamulla akku on aina täynnä.”
Siis lataatte aina ja ette aina lataa, selvä… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olette te sähkisfundamentalistit veikeää porukkaa. Jos teille sanoo että johtojen kanssa puljaaminen on ikävää, te vastaatte että ”ei niitä tarvitse aina latailla, miksi pitäisi?” ja taas jos toimintamatkasta jotain huomauttaa, niin ”ei haittaa, koska yöllä ladataan ja aamulla akku on aina täynnä.”
Siis lataatte aina ja ette aina lataa, selvä…Sinäkin ymmärtänet että lataustarve riippuu ihan suoraan kilometreistä. Keskimääräisillä kilometreillä (15-18 tkm/v) riittää lataus kerran-kaksi viikossa, sitten jos tulee 50 tkm vuoteen niin joutuu todennäköisesti lataamaan joka yö/vuorokausi. Kasvaahan se polttomoottoriautonkin tankkauskertojen määrä ihan suorassa suhteessa kilometreihin.
- Anonyymi
Bensaletku on kätevä, siitä virtaa bensaa yli euron arvosta joka sekunti.
- Anonyymi
Varmaan tympii monilla, sähkömoottorin sisältäviltä bensa ja diesel autoilla joutuu kyläkauppareissun laittamaan takaisin laturiin jos aikoo ajaa sähköllä.
On kyllä liiallista vahtimista ja ison kaapelin kanssa heilumista.
Pitää sanoa en kadehdi ja olen tyytyväinen että auto kulkee bensalla, on mukava jättää mihin tahansa ja mennä autoon ja ajaa sinne minne hyvittaa.- Anonyymi
Kauppareissulla yhtä kokeilua lukuunottamatta ladannut 0 kertaa. Aivan ihmeellisiä kommentteja täällä kyllä näkee.
Anonyymi kirjoitti:
Kauppareissulla yhtä kokeilua lukuunottamatta ladannut 0 kertaa. Aivan ihmeellisiä kommentteja täällä kyllä näkee.
Miksi et ole ladannut kauppareissuilla? Miksi kaupat K ja S asentavat latureita marketteihinsa, jos kerta ihmiset ei sun mielestäsi niissä lataa?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Miksi et ole ladannut kauppareissuilla? Miksi kaupat K ja S asentavat latureita marketteihinsa, jos kerta ihmiset ei sun mielestäsi niissä lataa?
Ladatkoon muut, mitä ihmettä varten siellä lataisin, kun kotona saa sähköä puoleen hintaan?
Anonyymi kirjoitti:
Ladatkoon muut, mitä ihmettä varten siellä lataisin, kun kotona saa sähköä puoleen hintaan?
No onko K- ja S-ryhmäläiset tyhmiä, kun laittavat latureita kauppojensa yhteyteen?
- Anonyymi
Hyvin jaksaa latailla kerran tai kaksi viikossa joko kotona tai työpaikalla. Jos tuo tuntuu työläältä, niin kannattaako elämänsä taakkaa kantaa vaan lopettaa itsensä.
- Anonyymi
Menemme Rovaniemeen jouluksi sähikäisellä
Varaamme aikaa 30 tuntia menomatkaa.
Yöksi Seinäjoelle ja Ouluun.
Jatkuvia latauspaikkoja zgooglailen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menemme Rovaniemeen jouluksi sähikäisellä
Varaamme aikaa 30 tuntia menomatkaa.
Yöksi Seinäjoelle ja Ouluun.
Jatkuvia latauspaikkoja zgooglailen.Me taas mennään asuntovaunun kanssa Rääkkylästä Nunnaseen.
Lataus 100km välein ja loppumatka kanisterisähköllä. - Anonyymi
Hyvä tuommoisten on huudella, joille auto on vain koriste ja statussymboli. Toista se on meidän jotka joutuvat myös ajamaan omillaan. Ja silloin yli 1000km range on mukavuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä tuommoisten on huudella, joille auto on vain koriste ja statussymboli. Toista se on meidän jotka joutuvat myös ajamaan omillaan. Ja silloin yli 1000km range on mukavuutta.
Silloin pitää ehdottomasti ostaa Nissan Leaf 24kWh akulla.
- Anonyymi
Widuddaa ja kylmii jatkuva ladailu.
Lataan Maijaa ensi yönä. - Anonyymi
kontaktit kuluu...aikansa kun tökkii töpseliä seinään niin kipunoi,,.
- Anonyymi
Kyllä vaan tympii. Ostin ladattavan juuri siksi että minulla ei ollut siihen rahaa, ei laturia, ei omakotitaloa eikä vaimoa. Käyn joka viikko Leviltä helsingissä ihan vain sen takia että tympii ladata siinä matkalla 7 kertaa ja pelottaa pääsenkö perille. Seuraavaksi ajattelin ostaa Ferrarin koska olen niistäkin kateellinen eikä niihinkään ole varaa. Vähän joskus helpottaa kun kapakasta tullessani vedän kiiltävään bemarin oveen pitkät naarmut. Sitten tulen tänne suomi24....
- Anonyymi
Kyllä alle 50 km yhdellä latauksella toimiva ladattava hybrid on lelu, joka sopii vain papoille, jos muuta puuhastelua niillä ei enää ole
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563141Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193961- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810