Masennus ilman apua

Anonyymi

Okei en tiiä voi olla ettei kukaan tuu koskaan lukee tätä mutta haluan kysyä nopeasti asiaa.

Olen nyt siinä tilassa, että masentuneena mennään ja kaverit on huomauttanut asiasta, sekä psykologien ja muiden terveysvirkailioiden masennuskyselyitä täytetty ja kaikissa sama vastaus; vakavasti masentunut. Itsestäni taas tuntuu elämä ihan mahdottomalta ja olen viimein alkanut myöntää itselleni että jotain on pielessä. Siltikin kun uskalsin kertoa asiasta äidilleni, se sanoi vain että kyseessä on nuoruuden mielentilojen vaihteluita. Aina kun mieliala tulee takaisin ylös, kaikki on kunnossa.
Niinkuin mitä vittua?? Eihän kaikki masentuneet ole kokoajan nukkumassa, kokoajan ilmeettömänä, kokoajan tekemättömänä.
Jokatapauksessa en saa apua ammattilaiselta ja muutenkin koko homma tuntuu liian raskaalta. mitä pitäis tehdä? :)
T14

5

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei,

      Ensiapuun laitan sinulle linkin, jota kautta saat heti jutteluapua, kuuntelijaa... https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/

      Pahinta, mitä on tehdä, on jäädä asian kanssa yksin. Parasta ja ilmaista terapiaa on olla avoin ja keskustella asioista tipoittain ihmisten kanssa, jotka jaksavat kuunnella. Liikunta, vaikkapa pienet kävelyreissut aamupäivästä luonnossa auttaa. Normaalin elämänrytmin kiinnipitäminen on myös tärkeää. Samoin erilaiset harrastukset, joissa voi käyttää luovuuttaan, auttavat sinua jaksamaan, sietämään ja loppujen lopuksi nauttimaan kaikesta siitä hyvästä, kun niitä hyviä asioita alkaa yksi kerrallaan huomaamaan elämässään.

      Myös niin hyvät välit MOLEMPIIN vanhempiin, kuin se on mahdollista ja jos se yleensäkään on mahdollista syystä tai toisesta on erittäin tärkeää. Silloin huomaat, kuinka rakas ja tärkeä ihminen olet myös heille. Ja tiedätkö, aina on ihmisiä, joilla menee vielä ehkä huonommin kuin sinulla. Mitä sinä voisit tehdä heidän hyväkseen? Hetki aitoa läsnäoloa, pari kaunista sanaa ja enemmän korvia kuuntelemiseen, ystävällisyyttä, hymy tai hyvän päivän toivotukset jos voivat pelastaa jonkun päivän, ehkä enemmänkin. Sinusta välitetään! Laita hyvä kiertämään❣️

    • Anonyymi

      Masentuneen ei tarvitse olla neljän seinän sisälla ja maata kokoa päivää sängyssä.Olen jo 45-vuotias nainen ja ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 10 vuotta.Kun mietin niin ongelmat alkoi jo nuorena,mutta lapsena ei tunnistanut masennusta ja ahdistuneisuutta.

      Sulla on vielä mahdollisuudet saada parempi elämä,koska olet tunnistanut masennuksen ja pahan olon. Mä en voi laittaa tähän apua antavista nettisivuista koska ylläpito poistaa silloin viestini.

      Kun sairastuin nuorena aikuisena masennuksen niin siinä vaiheessa omalla kohdalla se hoito ei enää auttanut ja tehonnut.

      Silloin kun mulla oli masennus niin kyllä mä pystyin myös nauramaan.Mutta itkin myös paljon.Masennus ei myöskään tarkoita sitä että pitäisi olla itsetuhoisia ajatuksia.Itselläni ei ole koskaan ollut itsetuhoisia ajatuksia. Mun mielestä masentunut voi tuntea myös mielihyvää elämässä.Ja mun mielestä siitä hyvän olon tunteesta ei pidä tuntea huonoa omaatuntoa. On hyvä merkki että pystyt kuitenkin tuntemaan iloa.Toki on ihmisiä jotka makaa koko päivän sängyssä ja ei käy suihkussa/jaksa huolehtia itsestään. Itse kuulunut tuohon ryhmään ja sain monesti masennus diagnoosin.

      Mä uskon että sulla on vielä toivoa saada itsesi kuntoon koska et ole jäänyt sänkyyn makaamaan. Kannattaa googlettaa ja etsiä apua.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne ja hienoa, että olet lähtenyt hakemaan apua tilanteeseesi. Mainitsit, että et saa apua ammattilaiselta, mutta et kertonut sen tarkemmin mitä tarkoitat. On olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Näistä palveluista voi halutessaan saada tukea ja myös vinkkejä muuhun avun hakemiseen.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Eikö masentunutta luulisi auttavan työ, vaikka palkaton.
      Työ auttaisi enemmän kuin keskustelut ja asian jauhaminen.
      Ainakin maallikosta tuntuu, että vanha sanonta ”ottaa itseään niskasta” on tarkoitettu juuri masennuksen ja laiskuuden torjuntaan. Työtä pitäisi järjestää myös masentuneille.
      Suomessa on paljon mm. siivoustyötä, jossa ala työllistäisi mielellään palkatta myös vajaakuntoisia.

      • Anonyymi

        Pakko kommentoida.Mulla on kaksi ammattitutkintoa. Opiskelin ne yhteen pötköön koska en ollut työkykyinen ekan tutkinnon jälkeen.Toisen tutkinnon aikana sairastuin masenukseen ja paniikkihäiriöön.Valmistumisvuonna tulo työhönosoitus ja menin töihin.Olin kolme kuukautta kunnes sain potkut.Työ ei ole aina vastaus masennuksesta parantumiseen.Potkujen jälkeen jouduin kuntouttvaanm työtoimintaan jossa oli kaksi vuotta ja psyykeongelmat pahentuivat.Tämän jälkeen kävin työkkärin koulutuksissa ja kursseilla.Ja niiden jälkeen jouduin työkokeiluun,jonka jälkeen oireet paheni.Työtehtävät alkoivat helpoilla tehtävillä ja työtehtävät vaikeutuivat työkokeilun edetessä,Työkokeilujakson lopussa terveys heikkeni ja palasit tekemään helppoja töitä.Eli mun työkyky taantui kun sen olisi pitänyt parantua.

        Eli lyhyesti työ ei ole aina se ainoa oikea keinoa parantua psyykesairauksista.

        Kävin kyllä monia vuosia tarepoiossa,mutta kun ei se enää auttanut.Eli mitä varhaisemmassa vaiheessa pääsee puhumaan niin paremmat prosentit onnistua.Terapia ei poistanut oireita eikä se valitettavasti pyyhkinyt mun muistia tai muuttanut mun luonnetta.Lääkkeitä kokeiltiin mutta tulosetta koska lääkkeet ei poistaneet masenuksen ja ahdistuneisuuden syitä.

        Voin nyt hyvin koska masennuksen syyt on poistuneet elämästä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe