Juutalaiselle ensin...

Anonyymi

Room. 3:1-2
Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta? Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.

Room. 3:29-30
...onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

Alla pari videota, jossa puhutaan Jeesuksesta (myös ns. Jumalan kolminaisuudesta) messiaanisten juutalaisten selittämänä. Heidän selontekonsa valaisee myös sitä, kuinka koko raamattua, siis vanhaa ja uutta testamenttia, kuuluu yhdessä ymmärtää ja tulkita:

Discover the Jewish Jesus - Follow Messiah #3
https://www.youtube.com/watch?v=_e6wFpDbOhg

Study like a Berean - Messiah In The Hebrew Bible - Dr. Seth Postell
https://www.youtube.com/watch?v=JwriRhHv5Jc

Jumalan seuraaminen pelkästään vanhan testamentin pohjalta on vähän kuin kuuntelisi Jumalaa vain toisella korvalla ja uskoisi häntä vain puoliksi. Sama niiden uuden liiton uskovien kohdalla, jotka hylkäävät vanhan testamentin ja lukevat vain uutta testamenttia.

Room. 1:16
Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.

"To The Jew First" - by Dr. Erez Soref
https://www.youtube.com/watch?v=YqEfZstsmjg

https://www.oneforisrael.org/

https://uusitie.com/messiaan-tuntomerkit-annettiin-etukateen/

(Jos ei ymmärrä englantia, annettuihin videoihin saa valittua asetuksista suomenkielisen käännöksen. Koska käännös on automaattinen, se on paikoitellen kuitenkin kömpelöä, siis huonoa suomea.)

21

1485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ympärileikkauksesta tiedän sen, että juutalaisilla on huono itsetunto, niin pitää nahka leikata, että jorma näyttää edes vähän isommalta. 🤣

      • Anonyymi

        Tai sitten on asia toisin päin.

        Olen nimittäin nähnyt juutalaisten itsensä tekemän parodialaulun, jossa laulettiin siitä, kuinka Jumala käski näpsäistä jonkun verran pois, jotta pakanat eivät olisi niin kateellisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten on asia toisin päin.

        Olen nimittäin nähnyt juutalaisten itsensä tekemän parodialaulun, jossa laulettiin siitä, kuinka Jumala käski näpsäistä jonkun verran pois, jotta pakanat eivät olisi niin kateellisia.

        Tarkoitatko, että juutalaisen jorman esinahka on liian pitkä? Sitä ei lasketa varren pituudeksi. Sehän on ylimääräistä nahkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että juutalaisen jorman esinahka on liian pitkä? Sitä ei lasketa varren pituudeksi. Sehän on ylimääräistä nahkaa.

        En minä sitä parodiaa keksinyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä sitä parodiaa keksinyt.

        Mistä tulee sanonta, että kiiltää, kuin juutalaisen kalu kuutamolla? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tulee sanonta, että kiiltää, kuin juutalaisen kalu kuutamolla? :)

        Sinun omasta päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun omasta päästä.

        Ihanko totta? 🤣


    • Anonyymi

      Paavali

      Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia, hän on tullut vahvistamaan Isille annetut lupaukset, todistaakseen, että Jumala pysyy sanassaan,. Hän on tullut myös, että muut kansat voivat iloita yhdessä hänen kansansa kanssa.

      Onko tämä toteutunut? Onko jeesuksesta ollut mitään hyötyä hänen kansalleen, vai päinvastoin.

      • Anonyymi

        Jeesus oli pelkästään hyödyksi kansalleen, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan, sanoo raamattu.

        Kaikki ensimmäiset opetuslapset olivat juutalaisia. Paavali meni aina ensimmäiseksi synagogaan siellä, minne saapui ja vasta sitten pakanoitten luokse, koska käsky kuului viedä evankeliumi ensin juutalaisille. Ja juutalaisia tuli uskoon. Suurempi kansallinen herääminen tulee vasta myöhemmin raamatun mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus oli pelkästään hyödyksi kansalleen, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan, sanoo raamattu.

        Kaikki ensimmäiset opetuslapset olivat juutalaisia. Paavali meni aina ensimmäiseksi synagogaan siellä, minne saapui ja vasta sitten pakanoitten luokse, koska käsky kuului viedä evankeliumi ensin juutalaisille. Ja juutalaisia tuli uskoon. Suurempi kansallinen herääminen tulee vasta myöhemmin raamatun mukaan.

        Raamattu sanoo myös, että se, etteivät Jeesuksen omat eli juutalaiset ottaneet häntä kansana vastaan, oli meidän pakanoitten pelastukseksi. Kaikki kuului siis Jumalan suunnitelmaan, jotta pakanatkin saisivat kuulla Jumalasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu sanoo myös, että se, etteivät Jeesuksen omat eli juutalaiset ottaneet häntä kansana vastaan, oli meidän pakanoitten pelastukseksi. Kaikki kuului siis Jumalan suunnitelmaan, jotta pakanatkin saisivat kuulla Jumalasta.

        Vaikka he olisivatkin ottaneet Hänet vastaan, olisi evankeliumi silti tuotu meillekin. Koska Jeesuksen lähetyskäsky.


    • Anonyymi

      Hyvää uutta vuotta 2022 myös Suomen juutalaisille.

    • Anonyymi

      > Jeesuksesta (myös ns. Jumalan kolminaisuudesta)

      Itse toivoisin, että Juutalaiset tietäisivät, ettei kolminaisuusoppi ole Raamatusta. Raamatun mukaan on vain yksi tosi Jumala, joka on suurempi kuin Jeesus.

      "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
      Joh. 17:3

      "...Isä on minua suurempi."
      Joh. 14:28

      "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
      Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

      Tuon jälkeen olisi hyvä tietää, Jeesuksen kautta Jumala on tehnyt sen uuden liiton, josta kerrotaan jo Vanhassa Testamentissa.

      http://www.kolumbus.fi/r.berg/lisayksia.html#Uusi_ja_Vanha_liitto

      • Anonyymi

        Yhden Jumalan "kolminaisuus" (Isä, Poika, Pyhä Henki) käy ilmi jo VT:n Jesajan kirjasta 48:16 "...HERRA on lähettänyt MINUT ynnä oman HENKENSÄ.

        HERRA MINUT HENKENSÄ = 3.

        Muutenkin koko VT on kirja Kristuksesta, koska Jahve ja Herra VT:ssa on sama kuin Kristus, minkä ymmärtäisi, jos lukisi sekä VT:n että UT:n kokonaisuudessaan. UT kertoo, että Kristus johdatti israelilaisia erämaassa.

        Jeesuksesta, joka on Jumalan Sana, sanotaan UT:ssa, Joh. 1:1 "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA."

        Myös Isä Jumala kutsuu Poikaansa Jumalaksi, Hepr. 1:7-8 "Ja enkeleistä hän (Isä Jumala) sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi"; mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

        Jeesus sanoo itseään Jumalaksi, Ilm. 1:7-8 "Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. "Minä olen A ja O", sanoo Herra JUMALA, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias."

        Totta on se, että Isä on suurempi. On siis olemassa hierarkia Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä. Mutta toistaiseksi kaikki on annettu Pojalle.

        1. Kor. 15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

        Jos olisit lukenut aiemmat kommentit, olisit huomannut videolinkit, joissa messiaaniset juutalaiset itse opettavat, millä tavoin Jumala on kolminaisuus. Kolminaisuusoppi ei siis ole mikään valhe tai este tulla Jeesuksen tykö. Vain totuus tekee vapaaksi. Myös juutalaisen.


      • Anonyymi

        Kolminaisuus löytyy Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden Jumalan "kolminaisuus" (Isä, Poika, Pyhä Henki) käy ilmi jo VT:n Jesajan kirjasta 48:16 "...HERRA on lähettänyt MINUT ynnä oman HENKENSÄ.

        HERRA MINUT HENKENSÄ = 3.

        Muutenkin koko VT on kirja Kristuksesta, koska Jahve ja Herra VT:ssa on sama kuin Kristus, minkä ymmärtäisi, jos lukisi sekä VT:n että UT:n kokonaisuudessaan. UT kertoo, että Kristus johdatti israelilaisia erämaassa.

        Jeesuksesta, joka on Jumalan Sana, sanotaan UT:ssa, Joh. 1:1 "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA."

        Myös Isä Jumala kutsuu Poikaansa Jumalaksi, Hepr. 1:7-8 "Ja enkeleistä hän (Isä Jumala) sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi"; mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

        Jeesus sanoo itseään Jumalaksi, Ilm. 1:7-8 "Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. "Minä olen A ja O", sanoo Herra JUMALA, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias."

        Totta on se, että Isä on suurempi. On siis olemassa hierarkia Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä. Mutta toistaiseksi kaikki on annettu Pojalle.

        1. Kor. 15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

        Jos olisit lukenut aiemmat kommentit, olisit huomannut videolinkit, joissa messiaaniset juutalaiset itse opettavat, millä tavoin Jumala on kolminaisuus. Kolminaisuusoppi ei siis ole mikään valhe tai este tulla Jeesuksen tykö. Vain totuus tekee vapaaksi. Myös juutalaisen.

        Ihan hyvä yritys kumota Jeesuksen sanat. Ihemettelen kuitenkin, jos pidät Jeesusta Jumalana, miksi kumoat hänen sanat?

        > Jeesuksesta, joka on Jumalan Sana, sanotaan UT:ssa, Joh. 1:1 "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA."

        Millä perusteella Jeesus on Jumalan sana?

        > "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

        Sitten meidän pitää varmaan pitää myös Moosesta Jumalana, koska:

        Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi.
        Ex. 7:1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä yritys kumota Jeesuksen sanat. Ihemettelen kuitenkin, jos pidät Jeesusta Jumalana, miksi kumoat hänen sanat?

        > Jeesuksesta, joka on Jumalan Sana, sanotaan UT:ssa, Joh. 1:1 "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA."

        Millä perusteella Jeesus on Jumalan sana?

        > "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

        Sitten meidän pitää varmaan pitää myös Moosesta Jumalana, koska:

        Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi.
        Ex. 7:1

        Sekava kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvä yritys kumota Jeesuksen sanat. Ihemettelen kuitenkin, jos pidät Jeesusta Jumalana, miksi kumoat hänen sanat?

        > Jeesuksesta, joka on Jumalan Sana, sanotaan UT:ssa, Joh. 1:1 "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli JUMALA."

        Millä perusteella Jeesus on Jumalan sana?

        > "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."

        Sitten meidän pitää varmaan pitää myös Moosesta Jumalana, koska:

        Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljesi Aaron on oleva sinun profeettasi.
        Ex. 7:1

        >> minä asetan sinut jumalaksi faraolle <<

        No eipä ole kummoinen jumala, jos yhden ihmisen jumala on.

        Eikä tässä todelliseen Jumalaan kyllä viitatakaan, vaan lähinnä ylempään, tuomarin asemaan faaraoon nähden.

        Jeesushan nimitti myös juutalaisia jumaliksi, koska heille Jumalan sana tuli.

        Joh. 10:34 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli... 36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?


    • Anonyymi

      Juutalaisuus ei kuulu ihmisuhriuskontoihin, ei kuulunut aikoinaan ja toivottavasti ei tulevaisuudessakaan. Ja papait söivät lammasta, ei Jeesuksen ruumista ja verta.

      Ihmisuhri ei ole hengellistä, se on lihallista.

      • Anonyymi

        >> Jeesuksen ruumista ja verta <<

        Vanhassa testamentissa ihmiset kyllä söivät ihmisiä: Valit. 4:10 Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani, sortuessa.

        Jeesuksen verta ja lihaa ei ole kukaan koskaan juonut eikä syönyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Jeesuksen ruumista ja verta <<

        Vanhassa testamentissa ihmiset kyllä söivät ihmisiä: Valit. 4:10 Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani, sortuessa.

        Jeesuksen verta ja lihaa ei ole kukaan koskaan juonut eikä syönyt.

        Et ole koskaan ehtoollista nauttinut?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe