Miksi facebook "vety" melko vähän keskustelua?

Anonyymi

Eikö tämän suomi24 perusteella pitäisi olla todella paljon intoa vetyautoilussa että myös facebookissakin "vety" keskusteltaisiin pitkästi ja syvästi vetyajoneuvojen tekniikasta? Onko totuus se että moni on vain mielenkiinnosta liittynyt vetyautoja kohtaan, lukenut hetken kirjoituksia (keksintöjen hypettämistä) ja tullut siihen tulokseen että.... ei kiinnosta... jättäen jäsenyytensä roikkumaan? Toisinsanoen aidosti aktiivista reilusta 900 jäsenestä on alle 100? Mutta luulisi sitten sen pienen joukon pitävät todellä ääntä "omassa valtakunnassaan" laittaen kaikille vetykriitikoille jauhot suuhun ja suomi24 palsta jäisi toiseksi? Onko niin ettei ehkä kuitenkaan vetyautoja kehdata hypettää omalla nimellä, koska ihan aidosti harva niihin uskoo mutta sitä ei täällä suomi24 palstalla myönnetä? Onko kyselty tuttavia mukaan, mutta eivät ole halunneet liittyä koska "ei koske mua, eihän täällä ole edes vetytankkausasemia, turha opiskella vetyautoista vielä" asenteen takia?

Kun vastaavasti facen "Sähköautot - Nyt!" keskustelua vertaa, niin todella paljon puhetta ja myös väittelyäkin. Jäseniä toki hurjasti enemmän (20 800) jolloin juttua riittää, mutta ihmettelen ettei kuitenkaan aitoa aktiivisuutta ole vety ryhmässä koska täällä suomi24 palstalla sitä intoa riittää?

Onko totuus siis nimeltään propaganda jota täällä suomi24 on helppoa harjoittaa, mutta facessa siihen saatettaisiinkin puuttua kun ei välttämättä kestä tieteellistä tarkastelua? Jos syynä ei ole mielestäsi propaganda, niin MIKÄ sitten mahtaa olla SYYNÄ?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Propaganda

63

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaha, missio päällä, eli onkos se pikaisesti laukeava nyt sitten vaihteeksi liikkeellä vety-joulumessunsa nimissä ;-)

      "Sähköautot - Nyt!"

      Tuo tulisi laittaa todellisuutta vastaavaan muotoon: "Sähköautot - Nyt! ... 0,58%"

      Avaaja messuaa ja pitää paljon ääntä vähästä, mutta se pieni elämänilo hänelle suotakoon ;-)

    • Anonyymi

      Teslan kotimaassa Yenkeissä sähköautoja on 2,5% henkilöautokannasta, eivätkä läheskään kaikki sellaisen ostaneet ole siihen tyytyväisiä.

      "Joka viides sähköautoilija palasi polttomoottorin pariin – amerikkalais­tutkimuksesta löytyivät myös perustelut"

      "Sähköauton hankkineista osa lipeää rivistä, kun he valitsevat seuraavan auton."

      - https://www.is.fi/autot/art-2000007954707.html

      .

      Elon Muskilla on hieman veroja kuitattavanaan ja siksi laittanut mukavan siivun Teslan osakkeitaan lihoiksi.

      "Elon Musk sells more than $1.1 billion in Tesla stock"

      "Elon Musk faces a $15 billion tax bill, which is likely the real reason he's selling stock"

      - https://www.cnbc.com/2021/11/07/elon-musk-faces-a-15-billion-tax-bill-which-is-likely-the-real-reason-hes-selling-stock.html

      .

      Muskin kannattaisi ehkä laittaa vähän reippaammin lihoiksi osakkeitaan ennenkuin tuon dramaattisesti ylihintaisen osakkeen kupla puhkeaa.

      "But many Wall Street analysts say Tesla's bloated stock price is a bubble that's bound to pop."

      "You can play with the numbers any way you like, but one or the other of the required assumptions still seems very difficult to conceive in any imagined scenario," the analysts said."

      "Tesla shares are in our view and by virtually every conventional metric not only overvalued, but dramatically so."

      - https://www.businessinsider.fr/us/tesla-stock-price-rally-explained-elon-musk-electric-vehicle-frenzy-2021-2?op=1

      ;-)

    • Anonyymi

      Et siis kyennyt vastaamaan ketjun alkuperäiseen kysymykseen vaan koitat kääntää aloituksen aihetta muualle koska se on sinulle hyvin kiusallista?

      • Anonyymi

        Hää tällää vaan noita loputtomia linkkejään.


      • Anonyymi

        Nimenomaan vastasin laittamalla asiat niidne oikeisiin mittasuhteisiin.

        "Sähköautot - Nyt! ... 0,58% !"

        Nopeasti laukeva ma**urboi kroonisesti täysin keskeneräisellä asialla.

        "... kääntää aloituksen aihetta muualle koska se on sinulle hyvin kiusallista?"

        Kiusallisen ontuva projisointiyritys, sillä vain joillekin yhden aatteen fanaatikoille jokin on kiusallista.

        Miksi mikään vetyautojen nykytilanteen suhteen olisi kiusallista ja jonka suhteen poliittiset linjauksetkin ovat edelleen ns. vaiheessa ja jotka tulevat sitten ratkaisemaan vetyautojen lopputuleman *yksiyiskäytössä, __puolesta tai vastaan__. Kaikki on vielä alkutekijöissään.

        Mitä kääntämisiin tulee, niin palstan hyvin aktiivinen anti-vety-jeesushan toistuvasti kääntää kaiken sähköautoon ja meuhkaa innolla sen suuresta menestyskestä, eli ..... 0,58%:sta ... jolle on oikein fani-face-ryhmäkin olemassa, hallelujah' ;-)

        Ekologista autoahan ei vielä olla edes innovoitu, mutta näen vety-autossa radikaalisti enempi eko-potentiaalia kuin kaivostoiminnaltaan mega-saastuttavassa sähköautossa.

        ****

        Mutta tässä vaiheessa autoilun historian elinkaarta näkisin kiinnostavimpana vaihtoehtona jonkin ekologisesti kestävällä pohjalla olevan __synteettisen polttoaineen innovoinnin__, polttoaine jota voisi kloonata kohtuullisella energialla loputtomasti myös paikallisissa pienemmissä yksiköissä.

        Syntettisiähän tutkitaan ja kehitellään, mutta saas sitten nähdä josko sieltä jotakin toimivaa joskus syntyisi.

        ;-)


      • Anonyymi

        Tuo ad hominem sopii melko monilta osin juurikin palstalla suorastaan uskonkiihkon kaltaisella innolla julistelevan anti-vety-jeesuksen toimintatapoihin.

        Onhan se hienoa tehdä joistakin autoasioista itselleen uskonto, identiteetti ja (ontuvan) egonsa jatke ... vai onkohan anti-vety-jeesus mahdollisesti sileäposkinen ja geelitukkainen nuori s-autoautomyyjä pientä reviiriään lobbaamassa ;-)

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ad hominem sopii melko monilta osin juurikin palstalla suorastaan uskonkiihkon kaltaisella innolla julistelevan anti-vety-jeesuksen toimintatapoihin.

        Onhan se hienoa tehdä joistakin autoasioista itselleen uskonto, identiteetti ja (ontuvan) egonsa jatke ... vai onkohan anti-vety-jeesus mahdollisesti sileäposkinen ja geelitukkainen nuori s-autoautomyyjä pientä reviiriään lobbaamassa ;-)

        ;-)

        Kyllä huono käytöksesi nimenomaan paljastaa sen että olet heikoilla. Et sinä muuten sellaisia keinoja käyttäisi jos kannattamasi vetyautot ja/tai vetytalous aidosti ihmisiä kiinnostaisi. Silloinhan vastapuoli pitää jotenkin leimata huonoksi toisten silmissä ja toivoa että se propaganda menee suitsait sukkelaan kyselemättä läpi... kunnes se totuus myöhemmin selviää ja näytätkin heidän silmissään vain pahikselta joka on johtanut heitä harhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä huono käytöksesi nimenomaan paljastaa sen että olet heikoilla. Et sinä muuten sellaisia keinoja käyttäisi jos kannattamasi vetyautot ja/tai vetytalous aidosti ihmisiä kiinnostaisi. Silloinhan vastapuoli pitää jotenkin leimata huonoksi toisten silmissä ja toivoa että se propaganda menee suitsait sukkelaan kyselemättä läpi... kunnes se totuus myöhemmin selviää ja näytätkin heidän silmissään vain pahikselta joka on johtanut heitä harhaan.

        "Et sinä muuten sellaisia keinoja käyttäisi jos kannattamasi vetyautot ja/tai vetytalous aidosti ihmisiä kiinnostaisi."

        Mitäs tuohon muuta toteamanaan kuin, että lapsilla on lapsen mieli.

        Vetytaloushan on vastan ottamassa aivan ensi asekeleitaan ja siitä on todella vähän mediassa edes pintapuolisia ja / tai lyhyitä mainintoja, vain joitakin harvoja artikkeleita, tämä tossunkuluttaja-massoja ajatellen, mutta poliitisissa linjuaksissa ja alan teollisuuden piirissä tilanne on toinen. Yksityiset vetyautot ovat sitten vielä asia aivan erikseen.

        "Silloinhan vastapuoli pitää jotenkin leimata huonoksi toisten silmissä ja toivoa että se propaganda menee suitsait sukkelaan kyselemättä läpi... "

        Miksi kissaa ei tulisi kutsua kissaksi?

        Palstan poikkeusellisen ahkera yhden aatteen anti-vety-jeesushan liikku jatkuvasti älyllisesti epärehellisten, kaksien punnuksien ja yksisilmäisten vetten päällä ... mistä sitten lienee elämänmissionsa kumpuaakin.

        " ... kunnes se totuus myöhemmin selviää ja näytätkin heidän silmissään vain pahikselta joka on johtanut heitä harhaan."

        Toistetaan. Mitäs tuohon muuta toteamanaan kuin, että lapsilla on lapsen mieli.

        Lukuisat kerrat olen toistanut, että seuraan mitä nyt vasta alullaan olevan vetytalouden _isossa kuvassa_ on tapahtumassa ja olen linkittänyt fakta-aineistoon sen suhteen.

        Moneen kertaan olen myös toistanut, että aika sitten näyttää miten homma tulee kehittymään.

        Koettihan perin lapsellinen anti-vety-messias penäämällä penätä minulta jopa lausuntoa siitä milloin vetyautot lyövät kunnolla läpi Californissa.

        Mitä __yksityiseen vety-autoiluun__ EU:ssa tulee, niin sen suhteensa ei vielä ole edes tehty lopullisia poliittisia linjauksia ja päätöksiä.

        Vasta sen jälkeen voi hahmottaa mitä sen suhteen tulee pidemmällä aikajanalla tapahtumaan, puolesta tai vastaan.

        ***

        PS.

        Minulla ei ole mitään tekemistä tuon jonkun oudon vety-foldaajan kanssa, joka muutaman sanan tahdilla vaikuttaa kovasti heiluvan vähän kaikkialla.


    • Anonyymi

      "Kaliforniassa 20 prosenttia pistokehybridien omistajista ja 18 prosenttia täyssähköisillä ajaneista vaihtoivat polttomoottoriautoon siksi, että lataaminen tuntui hankalalta tai kodin tarjoama latausteho oli vähäinen."

      Joka viides osti polttomoottoriin eli 80% osti seuraavankin kerran täyssähköauton, joka kertoo siitä että sähköautoja kannatettaan. Paljonkos 80% sitten tekee maltillisesti viidessä vuodessa kun tämä aina vain kasvava luku kertaantuu joka vuosi myyntitilastoissa? Artikkelissa ei muuten puhuttu mitään vaihtamisesta vetyautoon vaan polttomoottoriautoista ja aloitus koski vetyautokeskusteluja facessa. Toki varmaan pieni prosentti oikeasti vaihtoi täyssähkärin vetyautoon, koska Kaliforniassa se on varmasti mahdollista?

      Paljonko luvut mahtavat olla sitten vetyautoilijoilla? Kuinka moni heistä on palannut polttomoottorien ja sähkö/hybridin pariin? Facen mukaan varoittelua esiintyy kovasti vetyauton ostoa harkitsevalle että harkitse kahdesti jos vetyauto on talouden ainut auto (vedyn jatkuva loppuminen Kaliforniassa tankkausasemilla), joka ei ole hyvä merkki kun auton vaihtoa mietitään.

      • Anonyymi

        "Paljonko luvut mahtavat olla sitten vetyautoilijoilla? Kuinka moni heistä on palannut polttomoottorien ja sähkö/hybridin pariin?"

        Pelkkiä ensisyklin ns. normaaleja ongelmia. Pupu-autojahan siellä on ollut huomattavasti pidempään ja niiden infra on helppoa ja edullista laittaa pystyyn, jossa tarvitsee vain bykata latausasemia ja liittää ne jo valmiina oleviin kansallisiin verkkoihin vs. vetyverkon haasteellisuus.

        Olet nyttemmin lukuisten fakta-aineistoon linkityksieni myötä hyvin tietoinen siitä miten mittavasti Californiassa jatketaan myös vetyautoiluun investointeja, Shell mukaanlukien, mutta sekin tietty ottaa aikansa.

        Mutta kuten olen lukuisia kertoja maininnut, niin _seuraan isoa kuvaa_ ja aika sitten näyttää mikä on lopputulema ja millä aikajanalla sen suhteen mitä __yksityiseen vetyautoiluun__ tulee.

        Nopeasti laukeaville yhden ainoan aatteen uskoville asiat tietty näyttäytyvät eri valossa ;-)


    • Anonyymi

      MIKSI facebook VETY ei ole juurikaan KESKUSTELUA? MIKÄ on tähän syynä?

    • Anonyymi

      "Kissaa ei kiinnosta." :D

    • Anonyymi

      Ei vetyyn uskota, ei siitä tarvitse keskustella. Ihan turhaa vaivaa.

    • Anonyymi

      Taisit osua kipeään paikkaan, vety ei kiinnosta ja raivo on sen mukaista. ;O)

    • Anonyymi

      Sen takia pitää hulluna laittaa vetyavauksia sähkäreiden puolelle.... koska se ei kiinnosta täällä ja juuri kukaan ei ole niitä lukemassa muuten.

    • Anonyymi

      "Eikö tämän suomi24 perusteella pitäisi olla todella paljon intoa vetyautoilussa että myös facebookissakin "vety" keskusteltaisiin pitkästi ja syvästi vetyajoneuvojen tekniikasta? "

      Pieni vilpitön kysymys.

      Miten on edes mahdollista tehdä noin naivi ja suorastaan idioottimainen kysmyksen- ja vastakkainasettelun avaus?

      ***

      Mutta avataan hieman tuota sinulle älyllisesti haasteellista asiaa muutamalla vastakysymyksellä.

      Kuinka kauan ja millaisella medianäkyvyydellä sähköautoja on lobattu ja sittemmin valmistajien toimesta markkinoitu suurella näkyvyydellä suunnilleen jokaisen mahdollisen mediakanavan kautta.

      Millaisella näyttävyydellä EU-maiden hallitukset ovat jyräneet ja kiveen kaivertaneet tulevan polttarikiellon ja ovat _pakottamassa kansakunnat sähköautoon_, jota vielä aivopesullisen valheellisesti puhtaana ja peräti nollapäästöisenä lobbaillaan suunnilleen joka tuutuista käsin.

      Tämän hetken tulema tuosta valtaisasta myllytyksestä on kotimaassa 0,58 %.

      vs

      Entä aivan ensimetreillään olevien vetyautojen media- ja poliitinen näkyvyys, saatavuus ja infran tulanne.

      Onko _vetyautojen yksityiskäytöstä_ tehty poliittiset linjaukset ja päätökset kuten sähköautojen vastaavasta, ei ole.

      Yhden ainoan aatteen saarnamiehellä ja nopeasti laukeavalla on nopeasti laukeavan logiikka ja ongelmat ;-)

      Simple like this ;-)

      ps. Sitten vielä bonuksena, nopeasti laukeava saarnamies suuressa logiikassaan projisoi ja yleistää vetyautoiluun liittyväksi jonkun yksittäisen muutamasanaisen ja oudon vety-foldaajan s24 palstatuotannot.

      En osaa varmuudella ratkaista onko kyse suorastaan älyllisestä karenssista, älyllisestä epärehellisyydestä, mielen yksinkertaisuudesta vai ihan puhdasverisestä ja laskelmoidusta trollailusta vai vähän kaikista manituista ja vielä bonuksena jostakin aivan arvoituksellisesta mielen (pakkomielteisestä) moodista ;-)

    • Anonyymi

      Vetynarsistia ituttaa että nyt joutuu konkreettisesti tunnustamaan.... vety ei kiinnosta. Vain täällä suomi24 on vain muutamien aktiivista hypettämistä nimettömänä jonka facebook paljastaa.

    • Anonyymi

      Vetyautoa on kehitetty jo vuodesta 1807. 90-luvulta saakka ihan tosissaan yritetty kehittää vetyautoja uskoen aidosti ihan lähivuosina läpimurtoon. Kaliforniassa yli 17 vuotta ja 48 vetytankkausasemaa... eikä silti lähde nousuun. Internet on toiminut jo suomessakin 90-luvulta saakka mukaanlukien myös 80-luvun modeemiajan BBS keskustelut, joten tietoa on voinut kyllä levittää vetyautoista jos olisi ollut halua.... mutta kun oli sen verran huono tuote aikoinaan, niin ketään ei kiinnostanut.

      Aikaa on annettu, ihan turha selittää ja aukoa päätään kuvitellen että se jotenkin totuutta muuttaisi. ;-) Niin että kyllä se olet sinä joka tässä parhaansa mukaan koittaa sekoittaa keskustelua kun sinua ottaa päähän kun kupla vedyn kiinnostusta kohtaan puhkeaa olemattoman facebook vety perusteella niin jäsenmäärissä kuin keskustelun tasossa.

      https://www.hydrogencarsnow.com/index.php/1807-1986/

      https://hydrogenus.org/general/factSheet_history.pdf

      https://www.greencarfuture.com/hydrogen/history-of-hydrogen-cars

    • Anonyymi

      Edelleenkin kysyn MIKSI facebook vety on hiljaista, mutta täällä ei? Täällä suomi24 puolella on helpompaa valehdella "megasaasteista" ja muista suurista tulevaisuuden näkymistä vetyautoilua kohtaan vaikka maailman vetyautojen myyntiluvut kertoo toista vaikka useammassa maassa vetyautoilua on jo tuettu vetytankkausasemien muodossa jo monta vuotta?

    • Anonyymi

      Eiköhän vetynarsismi ole myös pakkomieleistä oman asian ajamista. Henkinen väkivalta kuuluu tälläisen ihmisen työkalupakkiin edistääkseen asiaansa.

      • Anonyymi

        "Eiköhän vetynarsismi ole myös pakkomieleistä oman asian ajamista. Henkinen väkivalta kuuluu tälläisen ihmisen työkalupakkiin edistääkseen asiaansa."

        No, harrastellaampa hieman tuota samaa sanaleikkiä.

        Anti-vety-narsisti harrastelee ahkerasti älyllistä epärehellisyyttä ja kieroilua vain voidakseen foldata omaa yhden ainoan aatteen uskon agendaansa.

        Hänen työkalupakkiinsa kuuluu _väittää valheellisesti vastapuolen kannaksi_ ja näkökulmaksi sellaista jota ei en ole edes rivienvälisesti ilmaissut.

        Sitten paatunut anti-vety-narsisti kirjoittaa vastineen tuohon valheelliseen itse luomaansa väittämään, rakennellen toistuvasti vastapuolen kannoista täysin valheellisen mieleukuvan.

        Miksi yhden ainoan aatteen anti-vety-jeesus toistuvasti ja aina vain jatkuvasti kokee tarpeekseen tukeutua tuollaisiin itse itselleen rakentamiinsa olkinukkeihin.

        ;-)


    • Anonyymi

      "Miten on edes mahdollista tehdä noin naivi ja suorastaan idioottimainen kysmyksen- ja vastakkainasettelun avaus?"

      Jälleen kerran et osaa vastata kysymykseen. MIKSI facebook VETY ei juurikaan ole keskustelua? Ainakaan lähellekkään niin runsaasti kuin täällä suomi24 palstalla?

    • Anonyymi

      Vastaus: Täällä tehdään propagandaa muutamien henkilöiden toimesta vetyauton hyväksi esiintyen eri kirjoitustyyleillä nimettömänä. Facebook vety paljastaisi että todellisia vedyn kannattajia on vähän ja on ikävämpää vielä nimillä pitää KULISSEJA pystyssä. Ilmankos vetynarsisti tästä paljastuksesta menetti hermonsa. ;-)

    • Anonyymi

      Nyt ne vetyautot tulee! Hienoa, Mahtavaa ja Ihanaa!

      Haluan ehdottomasti ostaa Mirain heti kun se tulee, koska 70 000€ autosta on pikkuraha, etenkin kun se pitää huoltaa 8tkm välein! Haluan ehdottomasti tukea lasipalatsia 5-6x vuodessa määräaikaishuoltojen varjolla ja maksaa tankkauksista 5-6x enemmän kuin naapurin Tesla Tero tai ID.3 Ismo. Ja onhan se aivan naurettavaa että ne sähköautomiehet kotona vaan tökkää johdon kiinni ja lähtee aamulla “täydellä tankilla”! Mieluummin mä ajelen täältä kotoa 20km tankkaamaan kallista vetyä kuin hoidan sen kotipihassa. Tarkemmin ajateltuna voisin yhdistää tankkausreissut huoltoreissuihin niin ne menee samoilla kipeillä, säästyy aikaa!

      Suurella innolla odotan myäs Lapin reissuja vetyautollani! Voi sitä riemua kun ajelen Saariselälle talvella ja tankkaan matkalla vain pari kertaa ja sekin kestää muutaman minuutin per kerta. Toivon että kukaan muu ei ole samaan aikaan liikenteessä, sillä kismittäisi istua vetyasemalla jonottamassa omaa vuoroaan kun edessä on neljä autoa. Mutta samalla kun se vetyasema paineistuu 15min joka tankkauksen jälkeen niin mä voin hehkuttaa somessa ja suomi24:ssä kuinka kätevää ja ihanaa tää vetyautoilu on. Kateellisena katson kun sähköautoilijat pysähtyvät vartiksi HPC-asemalle, käyvät kusella, juovat kahvit ja jatkavat matkaa. Onneksi ajatus muutaman minuutin tankkauksesta lämmitää mieltä ja jaksan vielä odottaa 45min ja sitten on mun vuoro! Paitsi jos se vetyaseman “vetypistooli” on jäätynyt pakkasen ja useamman perättäisen tankkaajan takia. Toivottavasti toi edellinen saa sen pistoolin irti, koska tässä lähin vetyasema on 300km päässä ja mun tankki on aivan kuiva.

      Mutta jahka mä pääsen joskus sinne Saariselälle niin ainakaan ei tarvii laittaa autoa lataukseen. Toivottavasti se Rovaniemen vetyasema toimii, koska menomatkalla se on viimeinen vetyasema ennen Inaria. Vähän harmittaa, että vety ei riitä siellä Saariselällä mihinkään ylimääräiseen ajeluun tai en pääse takas Rolloon. Mutta ainahan mä voi ajaa taksilla tai vuokrata koiravaljakon. Köyhät kyykkyyn, täältä tulee tuore vetyautoilija!

      Vetykoukkua en tosin ota Miraihin, koska sellaista siihen ei saa. Ehkä naapurin Tesla Tero voi tarvittaessa vetää mun polttopuut mökille sen Model 3 Performancella (jossa siis koukku). En kyllä ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat tehokkaan auton. Miksi auton pitää kiihtyä yhtään yli 9 sekunnin nollasta sataan? Ohittaa voi kyllä ohituskaistalla. Mieluummin mä maksan autosta joka kiihtyy sataseen yhdeksässä sekunnissa sen 70 000€ kuin ottaisin vähän halvemmalla auton joka kiihtyy sataseen 3,1 sekunnissa. Ei mitään tolkkua jos auto kiihtyy noin nopeasti. Minun nykyinen Corolla kiihtyy nollasta sataan karvan alle 14s ja sillä olen hyvin pärjännyt, siispä sen pitää kelvata kaikille muillekin.

      Niin ja sitten se paras juttu Miraissa! TILAT!
      Auto on ulkomitoiltaan yhtä suuri kuin Tesla Model S, mutta sen sisä- ja tavaratila on pienempi kuin VW ID.3:ssa. Erityisesti pidän siitä, että takapenkit eivät kaadu (koska niiden takana on akku), sekä siitä tutusta ja turvallisesta kardaanitunnelista joka varmistaa takamatkustajien ahtaat olot. Ei se oikeasti ole kardaanitunneli vaan siellä lattian alla on piilossa vetytankki, samanlainen jonka takia se takakontti on niin pieni. Eipähän ainakaan tarvitse pakata niin paljoa tavaraa Lapin reissulle ja nalkuttavan muijan pistän istumaan sinne taakse keskelle. Se jankuttaa että naapurin Tesla Model 3 on paljon suurempi auto niin sisä- ja tavaratiloiltaan kuin Mirai ja siinä kaatuu penkit, eikä ole sitä hiton suurta vetytankkia lattiassa.

      Kun kovilla pakkasilla Mirain vetyjärjestelmä jäätyy umpeen, voin pyytää taas naapurin Tesla Terolta kyydin kirkolle sunnuntaisin ja ma-pe aamuisin SEO:n baariin (koska Essoa ei enään ole). Siellä SEO:n baarissa me sitten kehutaan toisillemme vetyautojamme ja arvaillaan kuka tuli pakkasaamuna taksilla ja kuka naapurin sähköautolla kun omat vetyautot ei tosiaan toimi pakkasilla. Kyllä ne toimii jos on vaan -20c pakkaset, mutta kulutus minun nurkka-ajoissani kolminkertainen kesäkeleihin verrattuna, MUTTA tankkaus on nopeaa jos ei tarvitse odottaa sitä vetyaseman paineistusta. Kesällä puolitankillista riittää puolet pidempään ajoon kuin talvella täysi tankillinen. Siitä mä just tykkään vetyautoissa, että kesällä kulutus on pientä, enhän mä talvella aja kuin sinne Saariselälle kerran tai kaksi, mutta vaan pikkupakkasilla. Tarkennetaan sen verran että vaikka talven nurkka- ja pätkäajossa kulutus on aivan tautinen niin pitkällä matkalla se kyllä tasoittuu ja menee “melko pienellä”, jopa 400km täydellä tankilla!

      Aivan huippua, että vetyautot vihdoin tulee, eikä tarvitse joka aamu ja ilta uhrata kuutta sekunttia siihen sähköauton latauskaapelin kytkemiseen. Säästyneen ajan käytän vetyasemalla jonottaen ja huollossa ILMAISTA kahvia juoden. Tulee huollon kaverit tutuiksi, ehkäpä saan niistä Facebook kavereita?

      Terveisin SEO:n baarin Vetyauto Ville, Kaikkien Alojen Asiantuntija.

    • Anonyymi

      Alkuperäinen kysymys oli miksi facebook vierastetaan mutta täällä suomi24 on kuhinaa? Ihmetteli että miksei siellä facessa pidetä yhteisönä ahkerasti hyvää vetypössistä yllä asiallisen keskustelun merkeissä missä voi myös oppia asiallisemmin kuin täällä suomi24, jossa paljon huuhaa kommentointia jotka ei liity vetyautoihin juuri mitenkään. Turhat rääkymiset tappaa monien asiakeskustelijoiden innon ja sitähän tuo vetynarsisti nimenomaan pyrkii tekemään.

    • Anonyymi

      Vetynarsistin heikkous on kateus ja että hänen maailmansa sivuutetaan. Kaikki muuthan ovat väärässä, todisteista viis.

    • Anonyymi

      Miksi sinne fasun vetyyn ei laiteta samoja havaintoja kuin tänne?

    • Anonyymi

      Eli yllä olevat yhden ainoan aatteen uskovat eivät osaa sisäistää edes lukemaansa vaikka sen heille rautalangasta taivuttaa .... mutta laitetaan uudestaa kun vastaus koetettiin nollasisällön foldausksen ja hoennan alle hukuttaa ;-)

      "Eikö tämän suomi24 perusteella pitäisi olla todella paljon intoa vetyautoilussa että myös facebookissakin "vety" keskusteltaisiin pitkästi ja syvästi vetyajoneuvojen tekniikasta? "

      Pieni vilpitön kysymys.

      Miten on edes mahdollista tehdä noin naivi ja suorastaan idioottimainen kysmyksen- ja vastakkainasettelun avaus?

      ***

      Mutta avataan hieman tuota sinulle älyllisesti haasteellista asiaa muutamalla vastakysymyksellä.

      Kuinka kauan ja millaisella medianäkyvyydellä sähköautoja on lobattu ja sittemmin valmistajien toimesta markkinoitu suurella näkyvyydellä suunnilleen jokaisen mahdollisen mediakanavan kautta.

      Millaisella näyttävyydellä EU-maiden hallitukset ovat jyräneet ja kiveen kaivertaneet tulevan polttarikiellon ja ovat _pakottamassa kansakunnat sähköautoon_, jota vielä aivopesullisen valheellisesti puhtaana ja peräti nollapäästöisenä lobbaillaan suunnilleen joka tuutuista käsin.

      Tämän hetken tulema tuosta valtaisasta myllytyksestä on kotimaassa 0,58 %.

      vs

      Entä aivan ensimetreillään olevien vetyautojen media- ja poliitinen näkyvyys, saatavuus ja infran tulanne.

      Onko _vetyautojen yksityiskäytöstä_ tehty poliittiset linjaukset ja päätökset kuten sähköautojen vastaavasta, ei ole.

      Yhden ainoan aatteen saarnamiehellä ja nopeasti laukeavalla on nopeasti laukeavan logiikka ja ongelmat ;-)

      Simple like this ;-)

      ***

      Niin, ja toistetaan edelleen ... olen täysin eri henkilö kuin tuo outo pitkin eri palstoja vety-foldausta muutamalla saattosanalla harrasteleva ... muttajos siitä jotakin positiivistä koettaa hakea, niin koettaa tiedotaa että vetyautojen suhteen on alkanut edes jotakin pientä uuden kajastavaa liikettä tapahtumaan.

      Hän vain erehtyy pahasti aikataulukuvitelmissaan, sillä jos _yksityiset vetyautot_ ottavat ilmaa siipiensä alle, niin se tulee ottamaan edelleen hyvin paljon aikaa.

      PS.

      Kiinnostuin vetytaloutta, sekä vetyautoihin liittyvää hieman seuraamaan muutama viikko sitten, kun siitä tuli ulkolaisella uutiskanavalla tiivistetty katsaus, jossa parin ns. alan asiantuntijan kannanotossa maalattiin vetyautojen pidemmällä aikajanalla ottavan paikkansa. Kyseisissä uutisissa manittiin mm. PSA:n vety-pakujen lanseeraus.

      ;-)

    • Anonyymi

      Johtuisiko se siitä että vedystä ei olla kiinnostuneita riittävän aidon syvällisesti edes vetyä kannattavalla suomenkielisellä palstalla... koska sen tekniikan tarkempi analyysi ei yksinkertaisesti kiinnosta omalla (tai tekaistulla) nimellä? Siellä ei puhuta MERKITTÄVÄSTI vetyautoilla pärjäämisestä ympärivuotisesti, ei tankkauskokemuksista ulkomailla, vedyn kulutuksesta talvella (esim. Kanada), pohdita mikä vetyauto kannattaisi seuraavaksi ostaa, vedyn politiikan kehittymisestä, mahdollisista uusista SUOMEN vetytankkausasemien sijainneista, veikkauksia vetyauton vakuutuksista/huolloista/korjauksista/katsastuksesta, vedyn tulevaisuuden hinnoista, vetyautojen jälleenmyyntiarvoista/markkinoista, arvailla koska suomessa vetyautot lyö itsensä läpi, polttokennojen/ajoakun/vetysäiliöiden kestävyydestä, ... siis aitoa KESKUSTELUA peilaten uutisvirtaan ja ulkomaisten vety keskusteluihin, Sitä ei vain ole. MIKSI???? Sen sijaan ulkomaalaisilla vetyautojen merrkikohtaisissa keskusteluissa on paljon enemmän pohdintaa vetyautoilun arjesta ja mitä se on ehkä myös tulevaisuudessa. Mutta kun "sähköautot - Nyt!" puolella on todella paljon keskustelua, niin tullaan sitten tätäkin ketjua sotkemaan kateuden takia koska ei vain voida kestää ettei vety kiinnosta?

      Siellä "vety" facessa kyllä jaksetaan lähinnä hypettäää uudesta vetyajoneuvoista.... jostakin tulevasta, mutta sekin yleensä hyvin lyhyesti keskustelun tyrehtyessä nopeasti. Ihankuin se toimisi lähinnä "kattokaa mitä mä löysin, eix oo hieno.... noniin ei mua paljoa kiinnosta ku ei teitäkään, turhaa täs yksin turista....". :D

      Ei se vetytalous oikeasti kiehdo kuin vain pientä joukkoa... ja sitähän täällä suomi24 pyritään uskottelemaan että vedyssä on tulevaisuutta vaikka kiinnostuksen latteus osoittaa että suomen osalta ollaan aika heikossa asemassa edes sen kiinnostuksen osalta. Ei mene välttämättä vetyautot kaupaksi kun viimeinkin muutama julkinen vetytankkausasema saadaan Suomeenkin.

      Joten, vetynarsisti voi asiallisesti nyt hyödyntää "vety" palstaa ja laittaa sinne omia postauksia edistäen vetyautoilua lukuisilla linkeillä perusteluineen. Voisit saada muitakin mukaan keskusteluihin ja myös kannatusta jopa ihailun kera (joka on narsistiselle ihmiselle tärkeää). ;o)

    • Anonyymi

      Vety palstalla on jopa sähköautoilijoiden vetyauto jakso. Suorastaan ihmettelen ettei sen jakson sisältöä edes jossain yksityiskohdassa kiistetä monen päivän jälkeenkään, koska käytännössä jakso ei kehunut oikein mitenkään vetyautoja? Siis vedyn kannattajien päämajassa? Yleensä vetyautojen kannattajat kyllä löytää jotain sanomista yksityiskohdista.... mutta ei ainuttakaan kommenttia. Nyt kipinkapin kertomaan mikä tieto on virheellistä jaksossa. Vai kävikö niin ettei juuri kukaan edes vaivautunut kuuntelemaan jaksoa?

      https://www.youtube.com/watch?v=4D8Tw4npFvw

      ja unohtunut kommentti jakso mitä ei ollut vety palstalla.

      https://www.youtube.com/watch?v=y6oHGigmKUA

      https://www.facebook.com/groups/vetyh/posts/1548826682154673/

    • Anonyymi

      Kyllä tämä vetynarsisti haluaa näyttää omaa älykkyyttään .... missaamalla heti alussa ketjun aloituksen ja puhumaan aivan muusta.... ja lopuksi väittää että vastasi jo kysymykseen ja muut ovat vain vähä-älyisiä lapsia. :D

    • Anonyymi

      MIKSI siistä ISOSTA KUVASTA ei juurikaan sitten keskustella facen vetyssä?

    • Anonyymi

      Sehän johtuu siitä ettei iso kuva kiinnosta. ;)

    • Anonyymi

      Voidaanko tästä vetää sellainen johtopäätös että moni vain odottaa jotain ihanaa vetyautoja kuvitellen sen olevan helppoa kuten mainospuheissa? Senkus vain ostaa auton ja se toimii niinkuin polttomoottoriautotkin? Vähän vain tankkaa ja se on siinä?

      Vai onko totuus ettei vetyautot oikeasti kiinnosta siinä määrin että sellaisen itse ostaisi lähitulevaisuudessa SUOMESSA, joten ei siitä tarvitse edes paljoa keskustella kun ei sillä tuotteella ole vielä käyttöä? Riittää että pintapuolisesti niitä hypettää netissä... ja nimenomaan nimettömänä kun facessa se olis niinku noloa?

      • Anonyymi

        "Vai onko totuus ettei vetyautot oikeasti kiinnosta siinä määrin että sellaisen itse ostaisi lähitulevaisuudessa SUOMESSA ... "

        Hah, "fb-pupu-fani-poikanen NYT! 0,58% !" maalailee ensin täysin idioottimaisen ja epärealistisen aikaolettaman ja sitten "osaa kertoa" ettei se ole mahdollista, sekä sitten foldaa tuota samaa idiotismia ketjuista toisiin ... ehkä se nopeasti laukeavalle tuottaa jotakin aivan arvoituksellista tyydyystä ;-)

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vai onko totuus ettei vetyautot oikeasti kiinnosta siinä määrin että sellaisen itse ostaisi lähitulevaisuudessa SUOMESSA ... "

        Hah, "fb-pupu-fani-poikanen NYT! 0,58% !" maalailee ensin täysin idioottimaisen ja epärealistisen aikaolettaman ja sitten "osaa kertoa" ettei se ole mahdollista, sekä sitten foldaa tuota samaa idiotismia ketjuista toisiin ... ehkä se nopeasti laukeavalle tuottaa jotakin aivan arvoituksellista tyydyystä ;-)

        ;-)

        En ole kenelle vastasit, mutta vastapuoli taisi voittaa defaulttina, kun alennuit nimittelyyn. Sillälailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kenelle vastasit, mutta vastapuoli taisi voittaa defaulttina, kun alennuit nimittelyyn. Sillälailla.

        Default-voittohaaveet ovat toki sallittuja fantasioita, mutta kutsun kissaa kissaksi, vaikka se joitakin yhden ainoan aatteen yksisilmäisiä fanipoikia riskeeraa hieman kiusatakin ;-)

        Mutta tuo idiotismi-default-aikajanan maalailu argumenttinä on todellakin ihan sitä itseään, debaatissa puhtaan älyllistä idiotismia, eli alleviivaan edellisen kommenttini.

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Default-voittohaaveet ovat toki sallittuja fantasioita, mutta kutsun kissaa kissaksi, vaikka se joitakin yhden ainoan aatteen yksisilmäisiä fanipoikia riskeeraa hieman kiusatakin ;-)

        Mutta tuo idiotismi-default-aikajanan maalailu argumenttinä on todellakin ihan sitä itseään, debaatissa puhtaan älyllistä idiotismia, eli alleviivaan edellisen kommenttini.

        ;-)

        Idiotismia todellakin jaksat suoltaa. Mutta lopetan tähän, en halua tulla mukaan noin älyllisesti epärehelliseen keskusteluun.

        Hyvää joulua, moi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiotismia todellakin jaksat suoltaa. Mutta lopetan tähän, en halua tulla mukaan noin älyllisesti epärehelliseen keskusteluun.

        Hyvää joulua, moi.

        "Idiotismia todellakin jaksat suoltaa. Mutta lopetan tähän, en halua tulla mukaan noin älyllisesti epärehelliseen keskusteluun."

        Tuo varmaankin ihan järkevä ratkaisu ylempänä esittämäsi idiotismi-vastakkainasettelun jälkeen.

        Kas kun suuren pinta-alan Suomeen on laajalla haarukalla arvioitu rakennettavan 25-40 vetyasemaan _vuosikymmenen loppuun mennessä_, niin eiköhän jokainen terveellä logiikalla varustettu osaa tehdäs siitä suuntaa antavan oikeat johtopäätökset, eli noiden lukujen varassa ei suuren suuresti vetyautoilla _yksitysikäytössä_ ajella edes noin kymmeneen vuoteen ja sittenkin asia vielä avoin.

        Tuo harrukan ylälaita 40-vetyasemaakin on melko rajallinen luku Suomen kokoiseen maahan, mutta voisi sopia osassa ammattikäyttöä.

        Mutta tilanne on toinen vaikkapa Saksassa jossa jo nyt on noin 100 vetyasemaa ja niitä tehdään pikkuhiljaa kaiken aikaa lisää.

        ps. Pukki-perkule ei tullut käymään, ei edes piipun kautta, sinäkös sen karkoitit ;-)


    • Anonyymi

      vain pösilö käyttää facebook!

    • Anonyymi

      Heräää aiheellisesti kysymys onko tuo palstalla anti-vety-foldaustaan ahkerasti harrasteleva "face -NYT! - 0,58% ! - fani" ihan oikeasti älyllisesti raskaamman puoleisesti rajallinen, ainakin foldauksensa sisältöineen on aivottomuushypöteesin kassa hyvin linjassaan ... mutta hyvin on oppinut trollaamaan ;-)

      Hänelle jokin face-fani-ryhmä on yhtä kuin mittari -> suhteessa globaalin tason mittavat vetyhankkeet, valtioiden ja suurten taloudellisten tahojen liikkeelle laittamina ;-)

      Mutta kovasti hänellä vaikuttaa olevan energiaa noihin ahkeriin face-fani-hiekkalaatikkotason leikkeihinsä.

      ;-)

      • Anonyymi

        Olisikohan vetyfaneja pikkuriikkinen murto-osa niihin verrattuna, jotka tietävät, ettei vedystä liikennekäytössä koskaan tule mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan vetyfaneja pikkuriikkinen murto-osa niihin verrattuna, jotka tietävät, ettei vedystä liikennekäytössä koskaan tule mitään?

        "Olisikohan vetyfaneja pikkuriikkinen murto-osa niihin verrattuna, jotka tietävät, ettei vedystä liikennekäytössä koskaan tule mitään?"

        No, vetyfaneista en tiedä eivätkä kiinnosta, mutta moni vetyalan taho vaikuttaa selkeästi arvioivan vetyautojen olevan osa tulevaisuutta, vaikka eivät ihan heti ja tässä tule olemaankaan, sillä kalliita infrahaasteitaa piisaa.

        "Toyota on kaikesta huolimatta vakuuttunut, että tie kohti paikallispäästöttömyyttä ei ole vain ja ainoastaan täyssähköinen. Nollapäästöisyyteen on sen mukaan useita teitä: täyssähkö, polttokenno ja vety polttomoottoreissa."

        - https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-vaikka-vakisin-eurooppaan-toyotan-tulevaisuus/

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olisikohan vetyfaneja pikkuriikkinen murto-osa niihin verrattuna, jotka tietävät, ettei vedystä liikennekäytössä koskaan tule mitään?"

        No, vetyfaneista en tiedä eivätkä kiinnosta, mutta moni vetyalan taho vaikuttaa selkeästi arvioivan vetyautojen olevan osa tulevaisuutta, vaikka eivät ihan heti ja tässä tule olemaankaan, sillä kalliita infrahaasteitaa piisaa.

        "Toyota on kaikesta huolimatta vakuuttunut, että tie kohti paikallispäästöttömyyttä ei ole vain ja ainoastaan täyssähköinen. Nollapäästöisyyteen on sen mukaan useita teitä: täyssähkö, polttokenno ja vety polttomoottoreissa."

        - https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-vaikka-vakisin-eurooppaan-toyotan-tulevaisuus/

        ;-)

        Olenkin jo kaivannutkin noita sinun vetyrunkkujen linkkejäsi! Siitä huolimatta: Hyvää Tapaninpäivää sinne pilvilinnaasikin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenkin jo kaivannutkin noita sinun vetyrunkkujen linkkejäsi! Siitä huolimatta: Hyvää Tapaninpäivää sinne pilvilinnaasikin!

        "Olenkin jo kaivannutkin noita sinun vetyrunkkujen linkkejäsi! Siitä huolimatta: Hyvää Tapaninpäivää sinne pilvilinnaasikin!"

        Vai niin siinä sitten kävi tänäkin vuonna, eli Pukki ei sitten vieläkään tuonut lahjaksi luetun ymmärtämistä, henkistä kypsyyttä, malttia ja järkeä ... ehkä sitten ensivuonna ... tai seuraavana ... tai .... no, toivotaan ainakin ;-)

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joulupukin-reen-vakuuttaminen-olisi-todella-kallista-kuskin-ika-ja-polttoaine-nostaisivat-maksun-tahtitieteellisiin-lukemiin/8314484

        Mutta todettakoon edelleen ja uudestaan, niin mikäli yksityinen vetyautoilu joskus ottaa ilmaa siipiensä alle Suomesa, niin sitä odotellessa ehtinee ajaa yhden uuden polttarin kiertoon, näin arvelisin nykytiedon valossa.

        Muualla EU:ssa kuten Saksassa vetyautoilu todennäköisesti etenee paremmalla tahdilla, sillä onhan siellä jo noin 100 tankkauspaikkaa.

        PSA:n vetypakujen maltilliset ensiaskeleet ovat nyt todellisuutta.

        "Peugeot, Citroen, Opel start production of hydrogen vans"

        - https://europe.autonews.com/automakers/peugeot-citroen-opel-start-production-hydrogen-vans

        ps. Niin, ja todettakoon toistamiseen, niin olen aivan eri henkilö kuin tuo joka pommittelee vetyuutisia vähän kaikkialla, provoillenkin .... näkisin että "hieman" liikaa intoa aikataulutoiveissaan ... mutta jos positiivistä hakee puuhastaan, niin ei aihe ihan kokonaan unohdu.

        ;-)


    • Anonyymi

      Kuka nyt vetyuskoa omalla nimellä tunnustaa...

      • Anonyymi

        "Kuka nyt vetyuskoa omalla nimellä tunnustaa..."

        Vety-uskoista paha mennä sanomaan, mutta ainakin ja mm. EU-päättäjät ovat linjanneet sen yhdeksi osaksi taistelussa hiilioksidipäästäjen kasvua vastaan, niin teollisuudessa kuin mobiliteetissäkin.

        Myös autonvalmistajat ovat kasvattaneet siihen investointejaan kuten Toyotakin, joka juuri avasi uuden kennosukupolven kennotehtaan Belgiaan.

        Samoin vetyinfran rakentajat ahertavat EU:ssa lisäasemien rakentamisessa vaikka homma toki eteneekin hyvin verkkaisesti, eli kyse ei ole nopeasti laukeavien prosessista.

        Sen sijaan fb-fanipoiken pikkuryhmää kuulema ohjalillaan ihan kulttien metodeilla ...

        ;-)


    • Anonyymi

      Vety liikennekäytössä on nyt ja aina muutaman tahon lobbaama, jotka kärsivät sähköautosiirtymässä.

      Ei se tule laajamittaiseen käyttöön, koska on yksinkertaisesti äärimmäisen kallis ja epäkäytännöllinen autoilijoille.

      Näillä nurkilla ratkaistaan myös tuleeko se edes raskaaseen liikenteeseen. Lyhyillä (alle 1000 km) reiteillä sähkö voittaa käytännössä varmasti. Pidemmillä jää nähtäväksi, veikkaan dieselin pitävän niissä pintansa.

      • Anonyymi

        "Vety liikennekäytössä on nyt ja aina muutaman tahon lobbaama, jotka kärsivät sähköautosiirtymässä."

        Maailama ei todellakaan ole noin simppeli ja vetyä käytetää jo nyt mm. raideliikenteessä, busseissa ja laivoissa ja sitä suunnitellaan energiaksi lentokoneisiin.

        Toisaalta, useampi duracel-valmistaja on alakanut investoida lisää myös vetyautoihin ja tuo uusia malleja markkinoille.

        Raskaassa liikenteessä tällä hetkellä kehitellään sekä sähköä että vetyä, joskin rekoissa jo pelkkä akkujen paino muodostuu aivan kohtuutomaksi.

        Moottori: "Toyota kertoo myös syyn vedyllä kulkevien henkilöautojen kehittämiseen näin aikaisessa vaiheessa. Tehokkaiden vetymoottoreiden kehittäminen raskaan kaluston käyttöön vie aikaa, joten on helpompi aloittaa vähemmän tehoa vaativista kevyemmistä laitteista. Tämä ei siis suinkaan tarkoita, että yksityisautoilun vetytarpeet olisivat raskaan liikenteen edellä."

        - https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-vaikka-vakisin-eurooppaan-toyotan-tulevaisuus/

        "Ei se tule laajamittaiseen käyttöön, koska on yksinkertaisesti äärimmäisen kallis ja epäkäytännöllinen autoilijoille."

        Mukava lukea toistamiseen tuollaisia täysin fanaattisen musta-valkoisia kannanottoja "äärimmäisen" kalliineen.

        Kas kun nykytiedon valossa pitkällä aikajänteellä (2030) kokonaiskustannukset, vetykilon hintoineen saadaan kuluttajaystävälliselle tasolle.

        Toyota kertoi vetyauton hinnan laskevan lähitulevaisuudessa polttarin tasolle tai jopa allekein.

        Nykyisellä vetykennolla ajaa 300 000 km ja uudempien sukupolvien kennoilla ehkä jopa enempi.

        Missä on epäkäytännöllisyys, kun komean rangen vetyauton tankkaa muutamassa minuutissa. Tässä tietenkin ajatus, että riittävä infra on sitten joskus tulevaisuudessa vamiina.

        Luonnollisestikaan yksityiskäytön vetyautoilu ei ole nopeasti laukeavien alaa, se ei ole tässä nyt ihan heti ja kohta, sillä se tulee edelleen viemään paljon aikaa. Suomessa sitä odotellessa voi ostaa uuden polttarin ja ajaa sen kierrätykseen, no horry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vety liikennekäytössä on nyt ja aina muutaman tahon lobbaama, jotka kärsivät sähköautosiirtymässä."

        Maailama ei todellakaan ole noin simppeli ja vetyä käytetää jo nyt mm. raideliikenteessä, busseissa ja laivoissa ja sitä suunnitellaan energiaksi lentokoneisiin.

        Toisaalta, useampi duracel-valmistaja on alakanut investoida lisää myös vetyautoihin ja tuo uusia malleja markkinoille.

        Raskaassa liikenteessä tällä hetkellä kehitellään sekä sähköä että vetyä, joskin rekoissa jo pelkkä akkujen paino muodostuu aivan kohtuutomaksi.

        Moottori: "Toyota kertoo myös syyn vedyllä kulkevien henkilöautojen kehittämiseen näin aikaisessa vaiheessa. Tehokkaiden vetymoottoreiden kehittäminen raskaan kaluston käyttöön vie aikaa, joten on helpompi aloittaa vähemmän tehoa vaativista kevyemmistä laitteista. Tämä ei siis suinkaan tarkoita, että yksityisautoilun vetytarpeet olisivat raskaan liikenteen edellä."

        - https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vety-vaikka-vakisin-eurooppaan-toyotan-tulevaisuus/

        "Ei se tule laajamittaiseen käyttöön, koska on yksinkertaisesti äärimmäisen kallis ja epäkäytännöllinen autoilijoille."

        Mukava lukea toistamiseen tuollaisia täysin fanaattisen musta-valkoisia kannanottoja "äärimmäisen" kalliineen.

        Kas kun nykytiedon valossa pitkällä aikajänteellä (2030) kokonaiskustannukset, vetykilon hintoineen saadaan kuluttajaystävälliselle tasolle.

        Toyota kertoi vetyauton hinnan laskevan lähitulevaisuudessa polttarin tasolle tai jopa allekein.

        Nykyisellä vetykennolla ajaa 300 000 km ja uudempien sukupolvien kennoilla ehkä jopa enempi.

        Missä on epäkäytännöllisyys, kun komean rangen vetyauton tankkaa muutamassa minuutissa. Tässä tietenkin ajatus, että riittävä infra on sitten joskus tulevaisuudessa vamiina.

        Luonnollisestikaan yksityiskäytön vetyautoilu ei ole nopeasti laukeavien alaa, se ei ole tässä nyt ihan heti ja kohta, sillä se tulee edelleen viemään paljon aikaa. Suomessa sitä odotellessa voi ostaa uuden polttarin ja ajaa sen kierrätykseen, no horry.

        "Mukava lukea toistamiseen tuollaisia täysin fanaattisen musta-valkoisia kannanottoja "äärimmäisen" kalliineen."

        Ai kissaa ei saa kutsua enää kissaksi?

        "Kas kun nykytiedon valossa pitkällä aikajänteellä (2030) kokonaiskustannukset, vetykilon hintoineen saadaan kuluttajaystävälliselle tasolle."

        Puheita on kyllä ollut, mitään konkreettista nolla. Vety ei tule olemaan halpaa, vaikka sähkö olisi ilmaista.

        "Missä on epäkäytännöllisyys, kun komean rangen vetyauton tankkaa muutamassa minuutissa. Tässä tietenkin ajatus, että riittävä infra on sitten joskus tulevaisuudessa vamiina."

        Tuo muutamassa minuutissa on tässä vaiheessa jo niin naurettava, että en ymmärrä miksi sitä jaksat toistella. Muutamassa minuutissa, jos vedyn paineistusta ja niille harvoille tankeille ajamista ei oteta huomioon. Suurimmalle osalle sellaisin tunnin ajomatkan päässä. Lähempänä paria tuntia siis totuus, vuonna 2030.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mukava lukea toistamiseen tuollaisia täysin fanaattisen musta-valkoisia kannanottoja "äärimmäisen" kalliineen."

        Ai kissaa ei saa kutsua enää kissaksi?

        "Kas kun nykytiedon valossa pitkällä aikajänteellä (2030) kokonaiskustannukset, vetykilon hintoineen saadaan kuluttajaystävälliselle tasolle."

        Puheita on kyllä ollut, mitään konkreettista nolla. Vety ei tule olemaan halpaa, vaikka sähkö olisi ilmaista.

        "Missä on epäkäytännöllisyys, kun komean rangen vetyauton tankkaa muutamassa minuutissa. Tässä tietenkin ajatus, että riittävä infra on sitten joskus tulevaisuudessa vamiina."

        Tuo muutamassa minuutissa on tässä vaiheessa jo niin naurettava, että en ymmärrä miksi sitä jaksat toistella. Muutamassa minuutissa, jos vedyn paineistusta ja niille harvoille tankeille ajamista ei oteta huomioon. Suurimmalle osalle sellaisin tunnin ajomatkan päässä. Lähempänä paria tuntia siis totuus, vuonna 2030.

        "Ai kissaa ei saa kutsua enää kissaksi?"

        No, penikka taas apinoiden lainailee allekirjoittaneen ilmaisuja, mutta tuleehan kainalokeppejä jostakin etsiä ommaa rajallista henkistä kapasiteettiä kompensoimaan ... samalla kun ei kykene vastaamaan edes omiin huutoihinsa ;-)

        "Ei se tule laajamittaiseen käyttöön, koska on yksinkertaisesti äärimmäisen kallis ja epäkäytännöllinen autoilijoille."

        Kas kun et tuonut yhtään yksilöiytyä konreettista asiaa tuon toistuvan fantasia-väittämän tueksi, mutta helppo aukoa suurta suuta ilman vastuuta.

        Toisekseen tuossa epäkypsän yksisislmäisessä duracel-uskonvimmassasi kommentoit toistamiseen ristiin itsesi kanssa .... puhut itse itsesi nurkkaan toistamiseen ... mutta sitäkin se keskenkasvuisuus tuppaa teettämään ..... ja varsinkin kun fb-faniryhmän isojen poikien hokemia täällä toistelee papukaijan tavoin, niitä aidosti itse edes sisäistämättä.

        Väitit seuraavaa alla olevaa simplissimeä maailmankuvaa, mutta sitten vastineen saatuasi tuli kiire skipata vastine ... kas kun juurikin ne monet duracel-valmistajat ovat alkaneet __investoida yhä lisää vetyautoihin__ tuoden vielä uusia malleja markkinoille.

        "Vety liikennekäytössä on nyt ja aina muutaman tahon lobbaama, jotka kärsivät sähköautosiirtymässä."

        Kun lähdetään siitä ajatuksesta, että jossakin vaiheessa tulevaisuudessa on _riittävän_ kattava vetyverkko, niin näen vetyauton ainoana miinuspuolena niiden tankkien viemän tilan. Joskin kennojen hyötysuhteen kasvaessa voitaneen ainakin jonkin verran saada tankkeja pienennettyä.

        "Muutamassa minuutissa, jos vedyn paineistusta ja niille harvoille tankeille ajamista ei oteta huomioon. Suurimmalle osalle sellaisin tunnin ajomatkan päässä. Lähempänä paria tuntia siis totuus, vuonna 2030."

        Voi sentään tuota suoranaista fanaattisuuden idiotismia, mutta penikkatautiselle ominaista.

        Vetyautot eivät todellakaan ole keskenkasvuisten ja aitoa kokemattomien sormilleen nopeasti laukeavien alaa.

        Olen useaan kertaan maninnut, että arvioitujen vuosikymmenne loppuun mennessä bykattavien 25-40 aseman haarukan ylälaidankin olevan varsin rajallinen Suomen kokoiseen maahan ja siksi vetyauto tuolloinkin soveltuisi rajalliselle osalla autoilijoita, ehkä paremmin osalle yrityksiä.

        Useampaan kertaan olen myös maninnut, että Suomessa voi odotellessa ostaa uuden polttarin ja ajaa sen kiertoon, ennenkuin vetyauto alkaa olla mahdollinen vaihtoehto.

        There's no hurry


    • Anonyymi

      Missä muualla voi vedystä keskustella (asiallisesti) kuin facebook vety ja täällä suomi24 vetyautot? Vauva ja kauppalehti myös tarjoaa keskustelua, mutta melko huonosti.

    • Anonyymi

      Vetynarsisti on meidän iki oma Kiroileva Hiili. Käy niin kuumana että kaikki jotka hänen tiellensä osuu poikkiteloin saa mielikuvituksellista jaskapuhetta niskaansa kun ei malta pysyä aiheessa. Ihqua että hermostuu, niin tietää kyseenalaistaa toistekkin. :D

    • Anonyymi

      "Mitä kääntämisiin tulee, niin palstan hyvin aktiivinen anti-vety-jeesushan toistuvasti kääntää kaiken sähköautoon ja meuhkaa innolla sen suuresta menestyskestä, eli ..... 0,58%:sta ... jolle on oikein fani-face-ryhmäkin olemassa, hallelujah' ;-)"

      Siellä on paljon fiksumpaa porukkaa kuin sinä. Sen voi kuka tahansa todeta kun lukee kirjoituksia. Ei siellä ole sinunlaista tyhmyyttä mitata prosentteina kannatuksen suuntaa ja samaan aikaan vaieta mitä ne prosentit vetyautoista sitten puolestaan on per maa ulkomailla.... niiin.... PROSENTTEINA jotka ovat jopa laskevaan suuntaan muutamassa maassa. Sitten vielä dissata suomenkielistä sähköautoilijoiden aktiivista ryhmää kun vastaava vety ryhmä on melko hiljainen kun pitäisi verrata jotenkin kannatusta toisiinsa kun jopa ulkomaillakin ne ryhmät ovat melko pieniä.... eli ei paljoa vetyautot ulkomaillakaan kiinnosta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250419/missa-muualla-voi-keskustella-vetyautoista

      • Anonyymi

        "Ei siellä ole sinunlaista tyhmyyttä mitata prosentteina kannatuksen suuntaa ..."

        Missähän leirissä se tyhmyys mahtanee asustaa.

        Kas kun valtaisasta lobbauksesta ja valtiontuista huolimattaa duracelien osuus todellakin on vaivaiset 0,58 % henkilöautokannasta.

        Samaan aikaan edelleenkin ostetaan kalliita hybridejä, mutta ei duraceliä, eli rahan puutteesta ei ole kyse.

        Hybridin osto jo itsesään on osoitus luottamuksen puutteesta duracel-konseptiin.

        " ja samaan aikaan vaieta mitä ne prosentit vetyautoista sitten puolestaan on per maa ulkomailla.."

        Miksi toistamiseen valehtelet aivottomasti itsellesi ja toisille?

        Kukaan eikä missään ole "vaiennut" vetyautojen nykytilanteesta, vaan juuri päinavstoin. Ainoa vaikenemisiväittämä tapahtuu duracel-fanaatikon omissa epärehdeissä aivoissa.

        Kaikkihan sen tietävät ja ymmärtävät ... paitsi nopeasti laukeava duracel-fanaatikko ... että vetyautoilun todelliseen potentiaaliinhan on vasta alettu herätä ja kaikki on aivan alkutekijöissään, poliittiisltakin linjauksiltaankin.

        Myös vetyinfran bykaaminen on haasteiltaan aivan eri luokkaa kuin helppo latausasemin rakentelu ja liittäminen jo valmiisiin kansallisiin runkoverkkihin.

        Kuitenkin jostakin sattuneesta syystä, Teslan kotimaassa USA:ssakin duraceleitä on vaivaiset 2,5% henkilöautokannasta.


    • Anonyymi

      Rikolliset peittävät jälkensä, samoin tekee vetyuskovaiset, omalla nimellä ei haluta esiintyä sanojensa takana peläten tuttavapiirissä kasvojen menetystä.

    • Anonyymi

      No paljonko ne vetyautoilijoiden prosentit ovat per maa jos se ei ole vaiettu asia? Et edelleenkään suostu vastaamaan koska joutuisit myöntämään että prossat on todella paljon pienempi? On valheellista dissata ja naureskella tällä hetkellä sähköautojen prosentteja autokannassa kun omat prosentit ovat selvästi surkeammat. Mutta niinhän ne narsistit tekee että aina selittelee itselleen muuteltua totuutta voidakseen selittää itse itselleen oman voittonsa, koska häviäminen on kivuliasta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Edelleenkin vety facessa melko hiljaista. Muistuttaa vain vedyn mainospalstaa eikä todellista mielenkiintoa vetytalouteen ja vetyajoneuvoihin ole. Muutenhan niistä keskusteltaisiin ja kyseltäisiin enemmän jakaen tietoa.

    • Anonyymi

      Ihankuin jotenkin vetyautoista keskustelua hävetään siellä. Kumman hiljaista.

    • Anonyymi

      Keskustelu vedystä on jäänyt myös Suomessa tyngäksi. Facebook ryhmä "vety" noin 1100 jäsentä ja jäänyt kasvu jurnaamaan paikoilleen. Keskustelu vety ryhmässä olematonta, joten toimii lähinnä vain (epätoivoisena) vetyuutisten mainospaikkana. Ihme ettei edes omassa vedyn temppelissä haluta keskustella omalla nimellä, mutta propagandaa käydään kyllä muutaman toimesta ahkeasti nimettömästi täällä suomi24 puolella. Jopa "sähköautot nyt" keskustellaan vedystä omalla nimellä rajoitetusti sääntöjen puitteissa.

      Juuri kukaan ei kysy mitään vetytekniikasta facen vedyssä. Monet vähäiset kommentit ovat melko lyhyitä eikä niistä opi juuri mitään uutta. Ihmisiä ei kiinnosta vetyautot eikä vetytalous, koska aitoa hyvää keskustelua ei synny.

      Herää kysymys, jos vetyautoista ei keskustella edes, niin miten niitä saadaan Suomessa kaupaksi? Kun ei edes haeta tietoa niistä keskusteluiden muodossa, niin vaikeata niitä on myös kaupata.... koska ei kiinnosta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17743607/vetytekniikka-ei-kiinnosta-juuri-ketaan-

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe