Hei, olisiko kenelläkään antaa vinkkejä nuorelle? Nyt en kaipaa mitään naljailua.
Olen siis parikymppinen, joka on juuri aloittanut haluamansa alan opinnot, ja todennut ettei opiskelijana ole varaa elää. Päätin siis aloittaa osa-aikatyön samanaikaisesti.
Käyn siis koulussa ja töissä, töissä olen noin puolet viikosta, eli en täysillä tunneilla.
Vaikka suunnittelen rahankäytön enkä ostele turhuuksia, ei minulla silti ole yhtään rahaa palkkatulon ja opintotuen jälkeen.
Minulle ei myönnetä asumistukea, koska käyn töissä.
Mistä tienaan nopeasti, kun palkkani tulee vasta kuun lopussa?
En saa pikavippejä syystä tai toisesta, luottotiedot ok, varmaan sitten siitä kun ei ole rahaa.
Onko jollain tiedossa joku pikavippipaikka, mistä saa luoton esim. 7vrk maksuajalla, kyse siis noin 50-100 euron lainasta?
”Mene töihin” kommentit eivät nyt auta, sillä käyn töissä, ja vaikka kövisin enemmän, niin se ei vaikuta nykytilanteeseen.
Olen yrittäny myydä ylimääräisiä tavaroita, mutta ei siitäkään mitään tule.
Tarvitsisin todella apua nyt, kiitos
Vinkkejä kaivataan
9
116
Vastaukset
- Anonyymi
Vähän nyt epäilen, ettet saisi asumistukea. Sinulla täytyy olla erittäin hyvät tulot tai asumiskustannukset todella todella pienet esim. Soluasunto.
Suosittelen tarkistamaan asian vielä kelan laskurilla.
Esim. Itse opiskelin AMK:ssa.
Sain opintotukea 250€ 650€(laina) ja kävin töissä samalla bruttopalkka noin 800€/kk.
Vuokra 600€/kk ja asuin Tampereella.
Sain asumistukea noin 280€/kk.- Anonyymi
Mikä on ”erittäin hyvät tulot”? Puolikas työaika ruokakaupassa eli 15-20h/vko pääosin iltaan ja viikonloppuun painottuen on kuitenkin n.1200€/kk ja alkaa vaikuttamaan tukiin.
- Anonyymi
Käytännössä et suunnittele rahasi käyttöä. Suunnittelet vain mihin haluaisit käyttää rahaa, jota sinulla ei ole. Pidä kirjaa mihin rahasi menee ja karsi siitä ne ”kahden kolikon” ostokset. Niihin menee yllättävän iso tuloista, vaikka vähän kerrallaan. Omillaan toimeentuleminen kannattaa opetella muuta kautta, kuin vippejä ottamalla. Nyt jos koet, että rahaa on 100€ liian vähän, niin ensi kuussa puuttuu 250€ ja kierre on pikkuhiljaa valmis. (Seuraavassa kuussa on maksettavana vippi, sen kulut ja edelleen menot ovat liian suuret tuloihin nähden, jos niitä ei laita kuriin)
- Anonyymi
Niillä joilla on huonoin takaisinmaksukyky, on suurin tarve vipeille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos on oppinut jo nuorena elämään kitsaasti, niin pystyy säästämään yli jääneitä varoja kuukausia eli kunnes tulee todellinen tarve niiden käyttöön.
Siis jemmarahaa pitää aina jäädä jonkin verran niin ei joudu talousongelmiin.
Näillä yksinkertaisilla opeilla on selvinnyt hyvin jo 50 vuotta. Suosittelen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne nimenomaan ei tarvitse vippejä ollenkaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne nimenomaan ei tarvitse vippejä ollenkaan
Höpsis. Takaisinmaksukyvyttömälle ei _saa_ kuluttajansuojalain mukaan lainata rahaa, vaikka lainanhakija olisi täysin rahaton (eli hänellä olisi äärimmäisen suuri rahan tarve).
- Anonyymi
Nykyään tuntuu olevan niin korkeat kriteerit elämiseen ettei juuri kellään ole varaa siihen.
Mihin on kadonnut se että yritetään päästä tavoitteeseen vaatimuksista tinkimällä?
Itse olen asunut parakkiasunnoissa, ostanut vain sitä ruokaa mitä on ollut vara syödä, jne.
Nyt tavoitteena on jäädä eläkkeelle ensi kesänä, painan raskasta hommaa jotta saan loput velat pois, ei ravintolakäyntejä, ei uusia autoja, ei turhia vaateostoja, ei turhia kodinelektroniikkaa.
Tavoite selvänä ja siihen pyrin.
Aloittajalla sama juttu, ammatti 1. sijalla ja kaikki muu palvelee sitä.
Halvempi asunto, ylimääräiset hankinnat jäihin, sellaista ruokaa jolla elää (herkut pois), tarvitseeko autoa? jos tarvitsee niin tarvitseeko koko ajan? Seisontaan väliaikana. Tiivistä opiskelua, vähennä kulutusta = lyhennät opiskeluaikaa ja saavutat tavoitteen aiemmin.
Jos lainaa tarvitset niin opintolainaa, ei missään nimessä pikavippejä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511248Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä14892- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 39832