Tässä vielä lisää Heinon vanhoja kirjoituksia

Anonyymi

Kuuntelin mielenkiinnolla appiukkoni saarnaa, hän vaikuttaa vähän hermostuneelta, oli vuosi ennen tuota saarnaa, käynyt SRK:n käskystä julistamassa meidät pannaan. Puhuin hänen kanssaan puhekiellostani ja henkiopista, ei hän mitään uskaltanut sanoa koko henkiopista, koska tiesi, että Heikki Saari oli toisten johtokunnan jäsenten kanssa omaksunut opin. Sanoi, että ei sinussa mitään väärää henkeä ole. Jatkoi; ei se mitään jos pieni kaatuu, mutta se vasta rommaus on kun iso kaatuu.

Kun, sitten H. Saari kaatui, kertoivat minulle, että Ville oli itkenyt ilosta. Mutta henkiopin puolelle hän kuitenkin sortui ja katkaisi kaiken kanssakäymisen tyttärensä perheeseen ja voisin kertoa muutakin, mutta olkoon kertomatta. Vaimoni näkee enneunia jotka ovat aina toteutuneet. Ville Suutari kuoli 1988 ja vähää ennen hänen kuolemaansa vaimoni näki unessa isänsä kuoleman, myös ajankohdan.

Päätimme käydä hänet hyvästelemässä, hän oli sairaalassa, kuihtunut ihan pieneksi. Keskustelimme uskosta – tietenkin. Muistutin häntä missä meidän turvamme on, miten henkioppi on ihmisten harhaa. Pappa suuttui minulle niin, että hänen hennoksi kuihtunut kehonsa tärisi, joten kysyin; miksi sinä pappa suutut minulle? Hän sanoi: ”Kun sinä puhut niin tyhmiä.”

Sanoin silloin; en minä ole puhunut yhtään omaa ajatusta, vaan sinun saarnoja olen muistellut ja raamatun kirjoituksia. Silloin häneltä pääsi itku ja hän pyysi, että muistaisimme häntä. Mutta väärästä henkiopista hän ei luvannut luopua, koska silloin olisi luopunut vanhoillislestadiolaisesta Jumalan valtakunnasta. Hän varotti meitäkin, että ilman ry:n uskovia emme pysy uskomassa.

Olen hyvin paljon keskustellut uskosta ja opista hänen kanssaan, mutta enpä muista olenko Paavalin kääntymyksestä keskustellut? Hän toteaa, että Ananias saarnasi Saulukselle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Näin raamattu ei todista. On kirjoitettu:
"Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."(Ap.t.9:17)

Miksi sitten Jumala käski Ananiaksen mennä Sauluksen luokse? Ananias vastaa tähän: ”Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." Miksi Saulus oli vielä sokea, vaikka oli tavannut Jeesuksen uskonut häneen ja lähtenyt seuraamaan sitä tietä jonka Jeesus hänelle osoitti.

Jeesuksen täytyi näin tehdä, sillä vaikka Saulus uskoi Jeesuksen Jumalan pojaksi, hänet täytyi ohjata seurakunnan yhteyteen ja myös uskovilta ottaa pelko pois ja näin avata Sauluksen silmät näkemään Jumalan lapsijoukko. Ananias myös kastoi Sauluksen ja tämänkin takia Sauluksen piti tavata Ananias.
Ville Suutari oli karismaattinen, sanoisinko vielä, että hän omasi runollista lahjakkuutta jota hän käytti kielikuvissa. Oikein hän toteaa: ”Me olemme Kristuksessa vapaita.

19

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikein Heino on ymmärtänyt sen, että ei kaikki saarnamiehet uskoneet ko. henkioppiin. Tämmöinen saarnamies oli myös Arvi Hintsala, mutta he olivat tajunneet, että yhteisöllä on paljon voimaa. Olihan johtohenkilöistä monet opettaneet vl. uskovia jo vuosikymmeniä tätä Heikki Saaren jalostamaa henkioppia. (Saari ei ole itse keksinyt ko. oppia, vaan se on paljon vanhempaa perua)
      Tämän järjestäytyneen yhteisön voiman voimme nytkin korona-aikana havaita. Heillä on edusmiehiä jopa eduskunnassa, jotka hankkivat rahallista tukea toimillaan. (korona korvaus: 7000000 euroa)

    • Anonyymi

      Minäpä lainaan toista Heinon kirjoitusta, joka läheisesti liittyy tähän Sauluksen uskoontuloon. Tässä tuo kirjoitus, lue ajatuksen kanssa, niin ehkä ymmärrät, että usko tulee ainoastaan Jumalalta, eikä toiselta uskovalta, vaikka uskovilla on saarnavirka. Luetaanpa Heinon kirjoitus:

      Paljon on puhuttu Pyhän Hengen jatkumosta ja tämä onkin hyvin tärkeä asia tietää, sillä maailmassa on hyvin paljon kristillisiä uskontoja ja kaikki he kertovat olevansa niitä aitoja – oikeita uskovia. Toi-set ovat hyvin eksklusiivisia, toiset vähemmän. Olen tavannut semmoisia uskovia jotka toteavat, että he eivät välitä mitään opista, vaan ainoastaan uskosta Jeesukseen.

      Tästä oppiasiasta on juuri kysymys Paavalin uskoontulossa. Vanhoillislestadiolaisuudessa, niin kuin esikoislestadiolaisuudessa halutaan, että valta pysyisi heidän hyppysissään. Ei sovi ihmiselle se, ettei heillä olisi yhtään valtaa ohjata ihmisiä oikein uskomaan. Kun Jeesus opetti, hänen opetuksensa sai-vat ihmiset joko hänen puolelle tai häntä vastaan: ”Kansan keskuudessa hän oli yleisen kiistelyn ai-heena. Toiset kiittivät: "Hän on hyvä mies", toiset sanoivat: "Kaikkea muuta, hän on kansanvillitsijä."

      Miten siis usko, siis sanoma Jumalan sovinnosta, eli evankeliumista leviää? Jeesus lähetti opetuslap-sensa kertomaan tätä ilosanomaa kaikkeen maailmaan: ”Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maail-maan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.”
      Nyt meidän mieleemme nousee kysymys, että onko tämä ainoa tapa saada ihmisten tietoisuuteen Jumalan suuri lunastustyö ihmisen pelastamiseksi?

      Jumala on kyllä oikein kädestä pitäen näyttänyt meille, miten sanoma Jeesuksesta leviää maailmas-samme eri tavoilla, ei ainoastaan ennen uskoneitten kertomana. Luetaanpa välillä, niin ei tule liian yksipuheinen kirjoitus:
      ”Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa.
      Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
      mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansal-le.” (Luuk.2:8-10)

      Olivatko nuo paimenet hyvin yksinkertaisia, koska näyttäisi, että he taisivat uskoa tuo enkelten tuo-man viestin, jota ei yksikään ihminen heille todistanut? Uskomisen ehkä kaikkein vaikein kohta on se, että meillä ihmisillä ei ole yhtään valtaa, on vain saarnavirka ja sekin taitaa olla melkein velvolli-suus, itse Jumala vaikuttaa meissä halun kertoa uskostamme.

      Entäs sitten, jos ei kuule seuroissa selitettävää sanaa, miten voi ymmärtää uskoa oikein? Tästä uu-denliiton ajasta jo Jeremias ennustaa:
      "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
      Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän kä-teensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
      "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini hei-dän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
      Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksen-sa enkä enää muista heidän syntejään." (Jer.31:31-34)

      • Anonyymi

        Tässä tuon kirjoituksen loppuosa. Oli liian pitkä, joten pitää laittaa kahdessa osassa. Luetaanpa:

        Eikö vain olekin vaikea Raamatun kohta tuommoinen! Jumalako itse taivaasta opettaisi minua, mi-nua melko tyhmää ihmistä tuntemaan taivaallisia asioita? Tätä asiaa ne fariseuksetkin epäilivät, että mistä Jeesus oli oppinsa saanut, kun ei ollut heidän opissaan ollut? Mitä Jeesus heille vastasi? Lue-taanpa:
        ”Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettä-nyt.
        Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.” (Joh.7:16,17)

        Nyt me ajattelemme, että niinhän se Jeesus, hän oli itse Jumala, mutta miten sitä me pienet ihmiset voimme tietää miten uskotaan oikein? Luitteko nyt tarkasti, mitä Jeesus sanoi? Hän vakuutti: ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville:”
        Ja mehän haluamme uskoa oikein, niin kuin Jumalan sana, siis Jeesus opettaa. Siis Jumalako voi lah-joittaa ihmiselle uskon, että kukaan uskova julistaisi noita synninpäästönsanoja; Jeesuksen nimessä ja veressä ovat syntisi anteeksi.

        On kuitenkin hyvä, että meille heikoille uskoville toinen ihminen todistaa tämän, että Jumala huolii sinut lapsekseen oman poikansa lunastamaksi. Muistelen, että kerroin vanhan tapauksen kirjassani, mutta ei taida haitata, jos kerron täälläkin, sillä se selventää tätä asiaa. Minäpä kerron:

        Olin käymässä äitini luona, kun pihaan ajoi taksi. Taksin ovi aukeni, mutta ketään ei tullut taksista ulos. Menimme äidin kanssa pihalle, taksissa istui hyvin sairas nainen. (syöpä) Nainen puhui äidilleni:
        – Sanoit kauan sitten, että Jumala on varannut paikan taivaassa minullekin, ei tarvitse muuta kuin uskoa. En silloin halunnut uskoa, mutta nyt kun haluaisin, en kykenekään uskomaan ja sen takia olen lähtenyt sinulta kysymään, että vieläkö tuo taivaspaikka on minulle varattuna, vai onko se annettu jollekin toiselle?

        Äitini vakuutti, että kukaan toinen ei ole saanut paikkaasi ja voin todistaa, että näin on. Sinä saat uskoa syntisi anteeksi annetuiksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja olla vapaa.
        Tämän todistuksen kuultuaan nainen kykeni uskomaan, että Jumala huolii hänen lapseuteensa. Taksi vei hänet takaisin kotiinsa, vapahdettuna, kiitävänä, Jumalaan turvautuvana uskovana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tuon kirjoituksen loppuosa. Oli liian pitkä, joten pitää laittaa kahdessa osassa. Luetaanpa:

        Eikö vain olekin vaikea Raamatun kohta tuommoinen! Jumalako itse taivaasta opettaisi minua, mi-nua melko tyhmää ihmistä tuntemaan taivaallisia asioita? Tätä asiaa ne fariseuksetkin epäilivät, että mistä Jeesus oli oppinsa saanut, kun ei ollut heidän opissaan ollut? Mitä Jeesus heille vastasi? Lue-taanpa:
        ”Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettä-nyt.
        Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.” (Joh.7:16,17)

        Nyt me ajattelemme, että niinhän se Jeesus, hän oli itse Jumala, mutta miten sitä me pienet ihmiset voimme tietää miten uskotaan oikein? Luitteko nyt tarkasti, mitä Jeesus sanoi? Hän vakuutti: ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville:”
        Ja mehän haluamme uskoa oikein, niin kuin Jumalan sana, siis Jeesus opettaa. Siis Jumalako voi lah-joittaa ihmiselle uskon, että kukaan uskova julistaisi noita synninpäästönsanoja; Jeesuksen nimessä ja veressä ovat syntisi anteeksi.

        On kuitenkin hyvä, että meille heikoille uskoville toinen ihminen todistaa tämän, että Jumala huolii sinut lapsekseen oman poikansa lunastamaksi. Muistelen, että kerroin vanhan tapauksen kirjassani, mutta ei taida haitata, jos kerron täälläkin, sillä se selventää tätä asiaa. Minäpä kerron:

        Olin käymässä äitini luona, kun pihaan ajoi taksi. Taksin ovi aukeni, mutta ketään ei tullut taksista ulos. Menimme äidin kanssa pihalle, taksissa istui hyvin sairas nainen. (syöpä) Nainen puhui äidilleni:
        – Sanoit kauan sitten, että Jumala on varannut paikan taivaassa minullekin, ei tarvitse muuta kuin uskoa. En silloin halunnut uskoa, mutta nyt kun haluaisin, en kykenekään uskomaan ja sen takia olen lähtenyt sinulta kysymään, että vieläkö tuo taivaspaikka on minulle varattuna, vai onko se annettu jollekin toiselle?

        Äitini vakuutti, että kukaan toinen ei ole saanut paikkaasi ja voin todistaa, että näin on. Sinä saat uskoa syntisi anteeksi annetuiksi Jeesuksen nimessä ja veressä ja olla vapaa.
        Tämän todistuksen kuultuaan nainen kykeni uskomaan, että Jumala huolii hänen lapseuteensa. Taksi vei hänet takaisin kotiinsa, vapahdettuna, kiitävänä, Jumalaan turvautuvana uskovana.

        Nuo ylimääräiset tavuviivat eivät ole minun tai Heinon tekemiä, vaa tämän ohjelman.


    • Anonyymi

      Kun lukee näitä erotettujen kirjoituksia, tuntee ihan selvästi, että Jeesuksen seuraajille on käynyt ihan niin kuin Jeesus toteaa, että hänen ja seuraajiensa kohtalo täällä maanpäällä tulee olemaan tämä:
      ”Kun he tekivät taivalta, muuan mies sanoi Jeesukselle: "Minä seuraan sinua, minne ikinä menetkin."
      Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi." (Luuk.9:57,58)

      Uskallapa vain tunnustaa uskosi hoitajien edessä, silloin ei ole ”majatalossa sijaa sinulle”. Näin taisi käydä Heinollekin ja monelle muullekin, mutta ei hätää Jeesus sanoo:
      ”Jeesus sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
      Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka sen minun tähteni kadottaa, on sen pelastava.” (Luuk.9:23,24)

      Lisäksi Jeesus sanoo: ”minun ristini on kevyt kantaa”, eli tuo ristin kantaminen tarkoittaa Jeesuksen seuraamista. Jeesus oli kuuliainen Isän tahdolle ja näin sai ihmisiltä pilkat niin kuin saavat kaikki jotka eivät tottele SRK:ta vaan ovat uskollisia Jeesuksen seuraajia.

    • Anonyymi

      Olen nyt lukenut näitä kirjoituksia oikein ”ajatuksen ” kanssa. En voi kuin ihmetellä miten ”tomppeleita” uskovat ovat, että heitä kyetään ohjaamaan suureen kuoppaan ja paimentamaan sillä, eli pitämään kuopassa kertomalla, että tämä kuoppa on Jumalan valtakunta.

      Ymmärtäisin jos elettäisiin 1500 lukua, jolloin papit saarnasivat latinaksi, eikä kansa ymmärtänyt vieraasta kielestä sanaakaan. Vasta kun Mikael Agricola suomensi Raamattua, ihmiset itse kykenivät lukemaan Jumalan sanaa. Osa ihmisistä vastusti myös suomentamista, koska latinaa pidettiin jumalallisena kielenä. Mikael Agricola voitti kuitenkin vastustajat ja siksipä hän kirjoittaa rukouskirjan esipuheesta vuodelta 1544: "Kyllä se kuulee suomen kielen, joka ymmärtää kaikkein mielen".

      Me uskovat taidamme olla juuri noita tomppeleita. Sanoohan itse Jeesus näin Emmauksen tiellä opetuslapsilleen, kun he eivät ymmärtäneet yhtään miksi Jeesuksen tuli kuolla.: ”Ja hän sanoi heille: oi te tomppelit ja hitaat sydämestä uskomaan niitä kaikkia, mitä prophetat puhuneet ovat!” (Luuk. 24:25)
      Tämän kohdan lainasin Bibliasta, koska mielestäni Biblia sanoo tämän kohdan hyvin selkeästi.

      Jeesuksen täytyi avata opetuslasten ymmärrys ymmärtämään:
      ”Kun hän sitten aterioi heidän kanssaan, hän otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja antoi sen heille.
      Silloin heidän silmänsä aukenivat ja he tunsivat hänet. Mutta samassa hän jo oli poissa heidän näkyvistään.
      He sanoivat toisilleen: "Eikö sydämemme hehkunut innosta, kun hän kulkiessamme puhui meille ja opetti meitä ymmärtämään kirjoitukset?" (Luuk.24:30-32)

      Samanlainen tunne tulee nytkin, kun lukee näitä kirjoituksia ja hoksaa, että olen ollut juuri tuommoinen ”Tomppeli” Opetuslasten sydän hehkui innosta, kun Jeesus avasi heidän sydämensä ymmärtämään. Tätä meidänkin tulee pyytää, että ymmärtäisimme oikein uskoa, ettei meitä johdatettaisi suureen kuoppaan. Jeesuksen lampaiden tulee olla vapaita ja kulkea Hyvän Paimenen johtaessa parhaille ruokapaikoille.

    • Anonyymi

      Heino Korpela
      11.03.2014 10:13

      Jumalan rauhan terveisiä, teille kaikille palstalaisille! Näin monet lapsuuteni aikaiset uskovat tervehtivät. Näin he ilmaisivat, että heillä on Jumalan rauha sydämellään ja toivoivat, että tervehdittävilläkin olisi tämä rauha. Tuo Tertun kirjoitus sai minut miettimään, miten pienillä ja viattomilla, jos vielä sanoisin, että hyvää tarkoittavilla ajatuksilla raamatun sana kääntyy väärille urille.

      Luetaanpa: Terttu Keränen: ”Monet meistä toivovat sielunhoitoa pyytämättäkin. Toivon, että jos teen syntiä tai loukkaan, minulle itselleni tullaan puhumaan, eikä moitita takanapäin. Joskus voi joutua niin tiukkaan uskonnolliseen umpisolmuun, ettei osaa edes apua pyytää. On vain paha olo. Silloin arvostaa uskonystävän lempeää lähestymistä.”

      Tämä Tertun kirjoitus on juuri sitä, mitä SRK opettaa tänä päivänä! Minä en missään tapauksessa toivo, että toinen (toiset) uskova alkaisi tarkkailla sieluntilaani. Kun sitten toinen uskova olisi päätellyt, että kehno uskova se on tuo Heino – täytyypä alkaa häntä hoitamaan.

      Aina olen pyytänyt, että minua hoitaisi vain oikea puutarhuri. Niin kuin viinipuuvertauksessa Jeesus sanoo: ”Isäni on puutarhuri”, vain tämän puutarhurin hoitaessa saamme oikeanlaista hoitoa. Miten oikea puutarhuri sitten hoitaa? Nyt kun me tätä asiaa mietimme, niin otetaanpa avuksemme Tertun esille ottama toinen Jeesuksen vertaus, nimittäin ”elävän veden lähde”, niin voimme ehkä ymmärtää.

      Jeesus sanoi: ”joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.”

      Tästä Jeesuksen vertauksesta, me näemme, että uskova on elävän veden lähde. Lähde kulkee siis uskovan ihmisen mukana. Mutta sitten tuleekin eteemme kysymys; kuka ammentaa tätä vettä, joka on tuossa ihmisessä? Jos ammentaja olisi tuo uskova ihminen, hän voisi tarjota vettä ja sanoisi; minussa on elävä lähde, minäpä annan sinulle elävää vettä? Jos näin olisi, voisi toinen oksa sanoa, vieressään olevalle oksalle; oho, onpas sinulla liikakasvua! Minä leikkaan liikakasvun pois! Jos näyttäisi ihan kuivalta, katkaisisi koko oksan ja heittäisi tuleen. Tästä me näemme, miten hulluksi vertaus menee, jos ihminen alkaisi soveltaa vertausta oman uskonyhteisönsä tarpeisiinsa.

      Jumala hoitaa itse lampaansa. Hes. 34:15 ”Minä kaitsen itse lampaitani ja vien itse ne lepäämään — näin sanoo Herra Jumala. 16 Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita.”

      Miten Jumala hoitaa Kristuksen laumaa? Ei mitenkään muuten, kuin evankeliumilla, jota Jeesus on lähettänyt uskovat kertomaan ihmisille. Toinen oksa ei siis hoida toista oksaa! Eikä lähteen omaava itse ammenna elävää vettä! Vaan on niin kuin Paavali sanoo: 2 kor. 4:7 ”Tämä aarre on meillä saviastioissa, jotta nähtäisiin tuon valtavan voiman olevan peräisin Jumalasta eikä meistä itsestämme.”

      Jeesus sanoo: Matt. 24:14 ”Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.” Evankeliumin saarnaaminen kuuluu kaikille uskoville, eikä ainoastaan papeille/saarnamiehille. Elävän lähteen omaava uskova siis kertoo; minä olen päässyt omistamaa tätä elävää vettä ja minä haluan kertoa, miten sinäkin voit tulla elävän veden lähteeksi.

      Terttu kirjoittaa: ”Pahuus ei lähde meistä tässä elämässä, vaikka K24:n virtuaalinen hoitokokous on vuosikausia kurittanut meitä kovalla kritiikillä.” Kysyn sinulta Terttu, miksi koet keskustelun täällä ”kurittamisena”? Suoraa asiatonta kritiikkiä täällä on hyvin vähän, sitä vastoin keskustelua on paljon. Tarkoitan keskustelulla, että on eri näkökulmia ja erilaista uskon ymmärrystä. Ei se ole kurittamista, jos otetaan esiin uskonasia, joka koetaan raamatun sanan kanssa ristiriitaiseksi.

      Minä en allekirjoita tuota karjalaismummon ymmärrystä: ”Sie et ossoo sannoo kui paha mie oon.” Uskova ihminen on armahdettu syntinen, eikä hänen tarvitse vaikeroida pahuuttaan, vaan voi iloita Daavin tavoin: Ps. 35:28 ”Minun suuni julistaa sinun uskollisuuttasi, ylistää sinua päivästä päivään.”

    • Anonyymi

      Ananias sanoo Saulukselle sen jälkeen kun on saanut näkönsä.

      Ap. t. 22:16

      Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

      Siis Ananias käskee Saulusta huutmaan avuksi Herran nimeä ja antaa kastattaa, jotta synnnit pestäisiin pois.

      SRK väärän opetuksen myrkyn Ville kuin liki kaikki muutkin SRK-valtakuntalaiset ovat imeneet ja valheopetustaan jatkaneet jotta saisivat tuostakin valheesta tukea väärään väännetyyn eksytysopiin.

      • Anonyymi

        Kirjoitat: ”Siis Ananias käskee Saulusta huutmaan avuksi Herran nimeä ja antaa kastattaa, jotta synnnit pestäisiin pois.”

        Tämä harha on monella herätysliikkeillä, kuten sinullakin, eli etsitte jonkin yksittäisen Raamatun kohdan ja ryhdytte uskomaa, että tässä on totuus. Ette siis etsi Jumalan tahtoa, jota meidän kaikkien tulisi aina etsiä.

        Miten Jeesus siis opetti kasteesta: Eikö hän sanonut, että joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Siis tulee jo uskoa ennen kuin kastetaan, eli kun uskoo ovat synnit anteeksiannetut uskon kautta, eikä kaste ole parannus. Kaste on uskoville tarkoitettu, eli Jeesuksen opetuksen seuraamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat: ”Siis Ananias käskee Saulusta huutmaan avuksi Herran nimeä ja antaa kastattaa, jotta synnnit pestäisiin pois.”

        Tämä harha on monella herätysliikkeillä, kuten sinullakin, eli etsitte jonkin yksittäisen Raamatun kohdan ja ryhdytte uskomaa, että tässä on totuus. Ette siis etsi Jumalan tahtoa, jota meidän kaikkien tulisi aina etsiä.

        Miten Jeesus siis opetti kasteesta: Eikö hän sanonut, että joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Siis tulee jo uskoa ennen kuin kastetaan, eli kun uskoo ovat synnit anteeksiannetut uskon kautta, eikä kaste ole parannus. Kaste on uskoville tarkoitettu, eli Jeesuksen opetuksen seuraamista.

        Ap. t. 22:16

        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Vai pidät tuotakin Raamatun totuutta harhana. Niin teille eksyneille sekin sitä on.

        Jeesus sanoi, ettö joka uskoo ja kastetaan pelastuus. Ensin usko ja sitten uskoon tullut kastetaan.

        Vl-puhujat väittävät että kaste ei pelasta.

        Jeesuksen sanoja ette pääse pakoon.
        Mark. 16:16

        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        Sekään Vapahtajani sana ei teille kelpaa.

        Room. 6:4

        Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

        Siis kastetaan Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen eli pelastuksen aarteisiin.

        Hävetkää te kasteen omavanhurskaat halveksijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap. t. 22:16

        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Vai pidät tuotakin Raamatun totuutta harhana. Niin teille eksyneille sekin sitä on.

        Jeesus sanoi, ettö joka uskoo ja kastetaan pelastuus. Ensin usko ja sitten uskoon tullut kastetaan.

        Vl-puhujat väittävät että kaste ei pelasta.

        Jeesuksen sanoja ette pääse pakoon.
        Mark. 16:16

        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        Sekään Vapahtajani sana ei teille kelpaa.

        Room. 6:4

        Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

        Siis kastetaan Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen eli pelastuksen aarteisiin.

        Hävetkää te kasteen omavanhurskaat halveksijat.

        ”Hävetkää te kasteen omavanhurskaat halveksijat.” Tämä on sitä Jussi Pellikan ominta kirjoittelua! Eli suutut kun et malta rauhassa lukea, mitä toinen kirjoittaa. Voi olla, että et yhtään ymmärrä muitten kirjoittamia kommenttia, kuin itsesi kirjoittamia. Kun näin on, suutut oikeastaan itsellesi, eli ymmärtämättömyyteesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Hävetkää te kasteen omavanhurskaat halveksijat.” Tämä on sitä Jussi Pellikan ominta kirjoittelua! Eli suutut kun et malta rauhassa lukea, mitä toinen kirjoittaa. Voi olla, että et yhtään ymmärrä muitten kirjoittamia kommenttia, kuin itsesi kirjoittamia. Kun näin on, suutut oikeastaan itsellesi, eli ymmärtämättömyyteesi

        Kommentti sivusta;

        Ap. t. 22:16
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Tuo on Jumalan sanaa.

        Saulukselle sanotaan että hänen pitää rukoilla avuksi Herran nimeä ja uskoon tullut Saulus kastetaan Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja silloin hänestä pestään kasteessa synnit pois ja hän saa sinetiksi Pyhän Hengen.
        Ilmeisesti Ananias tuon jälkeen kastoi, vaikka sitä ei suoraan mainita.

        Herra Jeesus opettaa
        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Eli pelastukseen tarvitaan uskoon tulleen kaste. Vasta silloin on pelastus sinetöity.

        Jos ei ota kastetta ei ole oikeata uskoakaan. Usko uskoo kasteen.

        Kasteen jälkeen synnistä kun niitä tulee pitää tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.

        Puhe ettei kaste pelasta on väärää puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti sivusta;

        Ap. t. 22:16
        Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Tuo on Jumalan sanaa.

        Saulukselle sanotaan että hänen pitää rukoilla avuksi Herran nimeä ja uskoon tullut Saulus kastetaan Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja silloin hänestä pestään kasteessa synnit pois ja hän saa sinetiksi Pyhän Hengen.
        Ilmeisesti Ananias tuon jälkeen kastoi, vaikka sitä ei suoraan mainita.

        Herra Jeesus opettaa
        Mark. 16:16
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Eli pelastukseen tarvitaan uskoon tulleen kaste. Vasta silloin on pelastus sinetöity.

        Jos ei ota kastetta ei ole oikeata uskoakaan. Usko uskoo kasteen.

        Kasteen jälkeen synnistä kun niitä tulee pitää tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.

        Puhe ettei kaste pelasta on väärää puhetta.

        En ole sanonut, ettei kaste kuulu pelastukseen, vaikka näin väität. Olen kertonut, että kaste on Jeesuksen seuraamista opissa ja elämässä. Vaikka kuinka käsityksesi osoittautuisi vääräksi, et luovu väärästä ymmärryksestäsi, vaan jatkat väärän puoltamista. Sinä et kirjoita sivusta! Mikset puhu totta? Olet takuuvarmasi Jussi, sillä olen lukenut viestejäsi paljon ja tunnen kirjoitustyylisi ja sen, miten uskot, eli uskosi on omintakeinen,
        Muistelen, että Heino on kirjoittanut kasteesta, etsin kirjoituksen ja laitan tänne. Minä en viitsi jaarata kanssasi enempää, se on toivotonta ja ajanhukkaa.


    • Anonyymi

      ”Jeesus sanoi: ”joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.”
      Tämä Jeesuksen toteama sana: ”joka juo minun antamaa vettä, ei koskaan ole janoissaan.” Toisaalta Jeesus sanoo, että joka juo hänen antamaa vettä, hänestä tulee elämän veden lähde.

      Nyt jos me ihmisjärjellä ajattelemme niin eikö olisi ihan mahdollista, jos kerran omaa tuommoisen elämänveden lähteen, että ihminen kykenisi jakamaan omasta lähteestä toisille ihmisille elävää vettä. koska tuommoisesta lähteestä ei vesi lopu. Tämmöinen käsitys se kait on SRK:n uskoville tullut, että kun he ovat tuon lähteen saaneet, he voivat elävää vettä myös jakaa.

      Mutta Jeesus ihan selvin sanoin sanoo: ”joka juo minun antamaa vettä, ei koskaan ole janoissaan. ”Ei sano, että kun saa Jeesuksen/Jumalan antamaa vettä tulee sen veden jakajaksi, vaan sanoo, että tuo vesi muuttuu ihmisessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään. Usko onkin aina Jumalan lahja, eikä saarnamiesten jakamaa. Ihmisellä on ainoastaan saarnavirka:
      ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.” (2.kor.5:19)

      Saarnavirka onkin sitä, että uskovan tulee kertoa, miten tuon elävän veden lähteeksi voi ihminen päästä, ei pidä luulla, että ihminen kykenisi antamaan elävää vettä toiselle ihmiselle. Jumala itse ilmoittaa ja kutsuu, niin kuin Jesaja saarnaa:
      ”Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen! Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää, ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!
      Miksi punnitsette hopeaa maksuksi siitä, mikä ei ole leipää, vaihdatte työstä saamanne palkan siihen, mikä ei tee kylläiseksi? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvin, te saatte nauttia parhaista herkuista.” (Jes.55:1,2)

      Kun Jeesus sano, että joka juo tuota elävää vettä, ei enää koskaan janoa ja miksi ei jano saavuta uskovaa? Juuri tätä Jeesus opettaa, eli sanoo, että ihminen joka juo sitä vettä jota Jeesus antaa, se ihminen muuttuu elävän veden lähteeksi. Eihän voi tulla semmoiselle jano, jolla on itsessään elävä lähde. Tämänkö takia Paavali sanoo, että ”vanhurskas on elävä uskostansa.”

    • Anonyymi

      Olisi mukava kuunnella Anna-Liisa Mikkelin haastattelu. Ehkä tulevaisuudessa yöaikaan Yle Puheelta. Onko jo kuuntavissa jossain?

    • Anonyymi

      Kaste on
      suuri kynnys monelle uskonsuunnalle. Kasteen merkityksestä ja vaikutuksesta on monenlaisia käsityksiä, ja tämän takia en ole siihen ”lusikkaani pistänytkään”, koska tulee olla aikaa keskusteluun ja paljon viisautta Jumalalta, ettei ketään loukkaa, sillä monet uskonnonsuunnat ovat tehneet mielestäni hyvin ”yksioikoisia” päätöksiä kasteen vaikutuksesta. Yksi tämmöinen harha on, ettei lasta voida kastaa, kun lapsi ei osaa uskoa. Minä olen sitä mieltä, että silloin tehdään syntiä, jos estetään lasta pääsemästä kasteenarmoliittoon.
      Vanhanliiton merkkinä oli ympärileikkaus, ympärileikkaus tehtiin kahdeksanpäivän ikäisille poikavauvoille, mutta kyllä Jumala silloinkin kastoi seuraajansa. Jumala asetti kansansa johtajaksi Mooseksen. Paavali selittää kuinka Jumala kastoi Israelin kansan Mooseksen seuraajaksi, mutta kuitenkin vanhanliiton uskovilla oli sama ruoka, kuin tämänkin päivän uskovilla:
      ”Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.
      Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa.
      ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.” (1.Kor.10:2,3,4)
      Tällä parannuksen kasteella jolla Israelin kansaa Johannes Kastaja kastoi. Hän kehotti uskomaan, tämän profeetan päälle, josta Mooses ilmoittaa Israelin kansalle:
      "Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella.” (5.Moos.18:15)
      Kun ihmiset kysyivät Johannes Kastajalta: ”oliko Johannes ehkä Messias”. Johannes vastasi:
      ”He saivat Johannekselta vastauksen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.” (Luuk.3:16)
      Me löydämme Raamatusta kolmenlaista kastetta, eli jo vanhanliiton aikana Jumala kastoi Israelin kansan parannuksen kasteella meressä ja pilvessä ja tätä kastetta jatkoi Johannes Kastaja, joka kaste lakkaa Kristuksessa.
      Jeesus itse asetti kasteen:
      ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
      ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt.28:19,20)
      Mitä se sitten kaste meissä vaikuttaa, saadaanko kasteessa esim. synnit anteeksi? Sanon tähän, ei saada! Sillä Jeesus itse sanoo, että kastettavan tulee ensin uskoa, ennen kuin kastetaan. Toisin sanoen kastettavalla on jo synnit anteeksi annetut, ennen kuin hänet kastetaan:
      ”Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mark.16:16)
      Paavali selittää kasteen vaikutusta Rooman kristityille:
      ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
      Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room.6:3,4)
      Eli meidät kasteen kautta liitetään Kristuksen lunastustyön kautta, Jumalan tekemään uuteen liittoon. Tästä liitosta Jumala on ilmoittanut:
      "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.

    • Anonyymi

      Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
      "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Jerem.31:31,32,33)
      Miten sitten vastaisimme kysymykseen: ”Onko kaste edellytys taivaaseen pääsylle?” Tähän voidaan vastata, kyllä ja ei. Toisin sanoen, jos aikuinen ihminen haluaa uskoa, mutta ei ole kastettu ja hän kieltäytyy kasteesta, hän tämän kieltäytymisensä kautta kieltäytyy armoliitosta Jumalan kanssa, joten ei hän silloin seuraa Jeesusta, vaan omaa itsekästä itseään.
      Lapsi tulee autuaaksi Jeesuksen lunastustyön kautta, eli lapsi on myös Pyhästä Hengestä osallinen jo ennen syntymäänsä. Vaikkei lasta kastetakaan, lapsi on pyhitetty jo äidin kohdussa ja taivaskelpoinen. Tästä on meillä todistus monissa raamatunkohdissa:
      ”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi.” (Jerem.1:5)
      ”Samalla hetkellä, kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani.” (Luuk.1:44)
      On vain yksi kaste, ei ole aikuisten ja lasten kastetta olemassa vain uskovien kaste:
      ”Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!” (Efes.4,5)
      ”Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.” (1.Kor.12:13)
      Osaako sitten lapsi uskoa? Toiset sanovat, että osaa ja toiset, ettei osaa ja tämän takia kieltävät lapsilta pääsyn kasteen armoliittoon! Monet herätysliikkeet vetoavat siihen, että Jeesus ei kastanut lapsia. Tähän minä sanon, että Jeesus ei kastanut ketään:
      ”tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa.” (Joh.4:2)
      Vaikka näin on, niin monet vetoavat tähän Raamatun kohtaan:
      ”Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse. Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.” (Mark.10:15,16)
      Ne jotka kieltävät lapsilta pääsyn kasteenarmoliittoon, he siunaavat lapset ja luulevat silloin tekevänsä Jeesuksen esimerkin mukaisesti. Kun Jeesus siunasi lapsia, ei hän tällä teollaan näyttänyt esimerkkiä siitä, että lapsia ei pidä kastaa. Siunatkaa vaan lapsia, se on Jeesuksen esimerkki, että me rakastamme ja pidämme kaikkia lapsia Jumalanlapsina ja näin pitää Jumalakin.
      Osaako se sitten vauva uskoa? Eihän se vauva osaa uskoa ja tämän takia Jeesus kastekäskyssä sanookin:
      ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
      ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt.28:19,20)
      Eli Jumala toimii kasteessa ja liittää vauvan kasteenarmoliittoon – uuteen liittoon jonka hän on jo vanhanliiton aikana luvannut:
      "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.” (Jerem. 31:31)
      Suomi 24:sella nimimerkki ”on aika” kirjoitti: ”Nämä kaikkihan kuolivat erämaahan 1. Kor 10: 5 tottelemattomuutensa tähden, joten jos se kuvaisi kastetta, niin silloinhan kaikki tuhoutuisivat.”
      Mitä ihmettä sinä kirjoitat! Yritätkö kertoa, että joka on kastettu, se on automaattisesi taivaskelpoinen, elipä hän, miten vain! En minä ole kirjoittanut, että kaste tekisi meidät vanhurskaaksi! Kyllä minä olen samaa mieltä Paavalin kanssa:
      ”Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen Kristus Jeesus on armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska

    • Anonyymi

      kirkkautta mutta saavat hänen Kristus Jeesus on armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska lunastanut heidät vapaiksi.” (Room.3:22-24)
      Kirjoitit näinkin: ”Huom SIUNATTAVAKSI, ei kastettavaksi. Jos Jeesus olisi tarkoittanut, että lapset pitää kastaa, tässähän olisi ollut hyvä tilaisuus siihen.”
      Usko nyt hyvä ystävä, että en minä ole sanonut, että olisi väärin siunata lapsia! Päinvastoin Jeesus antoi itse esimerkin meille, että me siunaisimme ja rakastaisimme kaikkia lapsia Jumalan lapsina. Sanot: ”tässähän olisi ollut hyvä tilaisuus kastaa lapsi”! Voi, voi sinua! Etkö ymmärrä, että Jeesus ei sillä hetkellä kastanut, eikä kieltänyt kastamasta lasta! Ei Jeesus silloin kastanut aikuisia, eikä lapsia, eikä Jeesus itse kastanut ketään, vaan opetuslapset kastoivat. Älä tee omia johtopäätelmiä, joille et löydä tukea Raamatusta!
      Taasen kirjoitat semmoista, jota en ole sanonut: ”Raamattu ei tunne sanaa kasteen armoliittoa.
      Sekin on kirkkolaitoksen keksintö, jossa pyritään antamaan kasteelle maaginen voima, joka uudesti synnyttää lapsen.”
      Minä en ole sanonut, että kasteessa tapahtuisi uudestisyntyminen! Ihmiset ovat saaneet tämän käsityksen Jeesuksen sanoista:
      ”Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.” (Joh.3:5)
      Mitä Jeesus tarkoitti, kun hän puhui yhtä aikaa vedestä ja hengestä? Ei Jeesus puhunut tyhjänpäiväisiä niin tärkeässä asiassa kuin uudestisyntyminen on.
      Pietari selittää tätä, miksi vesi on myös ollut ja on pelastava tekijä. Pietari kirjoittaa:
      ”jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.” (1.Piet.3:20)
      Eli tässä me näemme, miten Jumalansana kätkee sisälleen uskon, eli Nooa pelastui uskon kautta, vesi kantoi Nooan perheineen, koska he uskoivat. Kun Jeesus sanoi: ”jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.” Tarkoitti hän tätä Nooan uskoa, toisin sanoen: Ihminen uudestisyntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta uskon kautta.
      Miksi sinä väität, ettei kasteen armoliittoa Raamattu tunne? Jumala on ilmoittanut uudesta liitosta monissa Raamatun kohdissa, mm. Jesaja kautta sanoo:
      ”Kuulkaa minua, tulkaa minun luokseni, kuulkaa, niin te saatte elää! Minä teen ikuisen liiton teidän kanssanne ja lupaan olla liitossani uskollinen, niin kuin olin uskollinen Daavidille.” (Jes.55:3)
      Tästä liitosta Paavali kirjoittaa ja tähän armoliittoon, me kasteen kautta liitämme lapsemme:
      ”Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden.” (2.Kor.5:21)
      Tästä armoliitosta Paavali kirjoittaa myös Kolossilaisille:
      ”ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää. Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois. Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol.2:10-12)
      Sinä kirjoitat omia ajatuksiasi ja itse sekavasti. Luehan kirjoitustasi: "Jeesus ja hänen opetuslapsensa kastoivat uskoon tulleita.” Ei tässäkään kastettu lapsia, joten Jeesuksen opetuksen mukaan lapsia on turha kastaa, koska he ovat sellaisenaan taivaskelpoisia."
      Ei kasteen tarkoitus ole tehdä ihmistä taivaskelpoiseksi! Ihminen on taivaskelpoinen sillä hetkellä, kun hän uskoo Jeesuksen luunanastustyön kautta tulevan Jumalan anteeksiantamuksen. Jos ei näin olisi, ei ristinryöväri olisi päässyt taivaaseen. Minä olen kyllä jo monesti selittänyt, että kasteessa ei vanhurskauteta ihmistä. Kasteessa ihminen liitetään näkyvällä tavalla siihen , joka uskolla omistetaan. Ymmärrätkö sinä mitä minä kirjoitan?

      Jospa minä selitän näin: Kun sinä sanot: "Jeesuksen opetuksen mukaan lapsia on turha kastaa, koska he ovat sellaisenaan taivaskelpoisia." Näin on myös aikuinen joka on tehnyt parannuksen

    • Anonyymi

      "taivaskelpoinen" - ristinryövärikin oli! Taivaskelpoisuuden takia ei ketään kasteta, vaan se on näkyväinen sakramentti jolla liitetään näkyväisesti ihminen Jumalan tekemään armoliittoon, Jeesuksen käskyn mukaan. Johon liittoon hän on jo uskon kautta kuulunut. Näin hänestä tulee näkyvällä tavalla Kristuksen seurakuntaruumiin jäsen.
      Sinä itse sekoitat nyt kaksi kastetta: vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen. Pyhän Hengen kaste saadaan silloin kun uskotaan evankeliumi. Silloin tapahtuu tämä, jonka Johannes Kastaja ennustaa: ”He saivat Johannekselta vastauksen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.” (Luuk.3:16)
      Jos tutkisit enempi Jumalan Sanaa, niin et väittäisi, kuten kirjoitit: ”Siinä puhutaan Pyhän Hengen kasteesta, joka vuodatettiin ensimmäisen kerran helluntaina.” Kyllä Pyhä Henki on vaikuttanut maailmassa jo maailman luomisessa. Myös vanhantestamentin uskovaisissa vaikutti Jumala henkensä kautta:
      1 Sam. 16:13 ”Samuel otti öljysarvensa ja voiteli Daavidin siinä veljesten keskellä, ja Herran henki tuli Daavidiin ja pysyi hänessä siitä päivästä alkaen. Sitten Samuel palasi Ramaan.”
      Minä en varmaan osaa kyllin selvästi selittää kasteen merkitystä, joten toivotaan, että keskusteluun tulee mukaan sellaisia jotka paremmin taitavat selittää. Mielestäni ymmärrys aukeaa kyllä sitä kautta, jos ymmärtää kasteen merkityksen. Ristinryöväriä ei kastettu ja kuitenkin Jeesus itse todistaa:
      Luuk. 23:43 ”Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." Eikö siis kasteella olekaan merkitystä, koska taivaaseen pääsee, vaikkei ole kastettu?
      Tässä tulee nyt esiin kasteen merkitys! Taivaaseen on siis mahdollista päästä ilman, että on kastettu! Näin pääsevät kaikki lapset taivaaseen joita ei ole keritty kastaa, tai vanhemmat eivät ole huolehtineet, että heidät olisi kastettu. Ristinryövärillä ei ollut mahdollisuutta kastattaa itseään ja hänkin pääsi taivaaseen, eli kastamattomuus ei ole este taivaaseen pääsyyn! Mutta jos me kieltäydymme kasteesta, tai estämme toisilta kasteelle pääsyn, niin silloin emme itse pääse taivaaseen, koska emme seuraa Jeesusta ja Hänen opetustaan.
      En tiedä kuinka yleinen käsitys Ry:n uskovien keskuudessa on, että vauva osaa uskoa. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että lapsi on Jumalan lapsi, sen takia, että Jeesus on kaikki ihmiset lunastanut. Jumala on Jesajan kautta sanonut Israelista ja samalla myös meille:
      Jes. 43:Ja nyt -- näin sanoo Herra, joka sinut loi, Jaakob, joka sinut muovasi, Israel: -- Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.
      Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala eikä liekki sinua polta.
      Mutta minä, minä itse pyyhin pois sinun rikkomuksesi oman itseni tähden enkä muistele sinun syntejäsi.” (Jes.43:2 ja 25)
      Tämän Jumalan lunastustyön kautta vauva on kuitenkin ”uskovainen” ja kelvollinen kasteelle ja voidaan olla ihan varmoja, että Jumala itse toimii kasteessa ja liittää vauvan siihen liittoon josta Paavali kirjoittaa:
      ”Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.” (1.Kor.12:13)
      Minä olen monen saarnamiehen kuullut saarnassaan vetoavan tähän Raamatun kohtaan. Kun perustellaan vauvan uskoa:
      "Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa.” (Kark.9:42)
      Kun tätä Raamatun kohtaa tarkemmin tutkii, niin huomaa, että ei Jeesus tarkoittanut yksinomaan lapsia, kun hän sanoo: ”näistä vähäisistä”. Vaan kaikkia niitä uskovia, jotka ovat Jeesuksen laumassa niitä ”vähäisempiä”, että heitä tulisi vahvempien holhota, niin kuin Paavali neuvoo:
      ”Kehotamme teitä, veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä.” (1.Tes.5:14)

      Jos joku haluaa uskoa, että vauva osaa uskoa, niin minulle se sopii. Olen kyllä sitä mieltä, että vauva ei osaa uskoa, mutta vauva on jo ennen syntymäänsä osallinen Pyhästä Hengestä, sen Raamattu meille todistaa. Joka kieltää lapsilta pääsyn tulla liitetyksi kasteen kautta näkyvään Kristuksen seurakuntaruumiiseen, tekee suuren synnin. Kukaan ei ole niin kelvollinen tähän Kristuksen lunastustyön osallisuuteen kuin lapsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      27
      3693
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      294
      3466
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      29
      2311
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      34
      2120
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      2012
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1761
    7. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      48
      1724
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1485
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1353
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1236
    Aihe