500 vuotta sitten kun hevosia käytti vain armeija ja hienompi väki ei härkävankkureilla lähdetty lapsia kasteelle viemää syrjäseuduilla ,kun kastettava pystyi hiihtämään kirkkoon meni vasta sitten kasteelle henkilö oli joka tapauksessa kristillisen kulttuurin piirissä muutoinkin,käytäntö oli siis vaihteleva.
Kastehistoria
77
69
Vastaukset
- Anonyymi
On aika jo luopua ihmisten lapsikaste kusetuksesta sillä apostoli Pietari kirjoittaa.
KR 1933/-38, 1Piet 1:18 -25
tietäen,
ettette ole millään katoavaisella,
ette hopealla ettekä kullalla,
lunastetut turhasta,
isiltä peritystä vaelluksestanne,
vaan Kristuksen kalliilla verellä,
niinkuin virheettömän
ja tahrattoman karitsan,
hänen,
joka tosin oli edeltätiedetty
jo ennen maailman perustamista,
mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan,
joka herätti hänet kuolleista
ja antoi hänelle kirkkauden,
niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen
ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
te,
jotka olette uudestisyntyneet,
ette katoavasta,
vaan katoamattomasta siemenestä,
Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho,
ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen;
ruoho kuivuu,
ja kukkanen varisee,
mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti."
Ja tämä on se sana,
joka on teille ilosanomana julistettu.
1.Pietarin kirje: 3:21
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa,
kasteena
- joka ei ole lihan saastan poistamista,
vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta
- Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta- Anonyymi
"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi,
niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"
"Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu"
Apt: 2: 38-39
Paavali julisti omille kuulijoilleen, "teille, ja teidän lapsillenne", niin täytyihän näillä kuulijoilla olla lapsia (perhekunnat), kun kerran Paavali sanoo "TEIDÄN lapsillenne"
että siis Alkuseurakunta kastoi "teille ja teidän lapsillenne" , siis : he, ja heidän lapsensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi,
niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"
"Sillä TEILLE ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu"
Paavali julisti omille kuulijoilleen, "teille, ja teidän lapsillenne", niin täytyihän näillä kuulijoilla olla lapsia (perhekunnat), kun kerran Paavali sanoo "TEIDÄN lapsillenne"
että siis Alkuseurakunta kastoi "teille ja teidän lapsillenne" , siis : he, ja heidän lapsensa.Alkuseurakunta ei kastanut vauvoja. Mutta kun kirkko alkoi kastaa vauvoja seurakuntiin tuli sen vuoksi epäjärjestys ja tämän epäjärjestyksen takia oli aloitettava RIPPIKOULUT.
Oikea kaste kaava löytyy tästä linkistä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17139796/kaste-on-hyvan-omantunnon-liito
Siis joka uskoo ja ihan itse ottaa kasteen se pelastuu.
KR 1933/-38
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuseurakunta ei kastanut vauvoja. Mutta kun kirkko alkoi kastaa vauvoja seurakuntiin tuli sen vuoksi epäjärjestys ja tämän epäjärjestyksen takia oli aloitettava RIPPIKOULUT.
KR 1933/-38
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.Kyllä kastoi alkuseurakunta kaiken ikäisiä. Ja rippikoulut nimenomaan on siksi että kastetut saavat myös opetusta.
Tuokin uudestikastajat yrittää muutella Raamattua. Hän väittää että "Siis joka uskoo ja ihan itse ottaa kasteen se pelastuu." mutta niin Raamattu ei sano. Raamattu sanoo: "joka uskoo ja kastetaa pelastuu" Mutta ukastajat opettavat tämänkin juuri toisinpäin: "joka uskoo pelastuu ja pelastunut menee kasteelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuseurakunta ei kastanut vauvoja. Mutta kun kirkko alkoi kastaa vauvoja seurakuntiin tuli sen vuoksi epäjärjestys ja tämän epäjärjestyksen takia oli aloitettava RIPPIKOULUT.
KR 1933/-38
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.KR 1933/-38, Ap.t. 22:6-16
Niin tapahtui, kun minä matkalla ollessani lähestyin Damaskoa, että keskipäivän aikaan yhtäkkiä taivaasta leimahti suuri valo minun ympärilläni; ja minä kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan minulle:
'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
Niin minä vastasin:
'Kuka olet, herra?'
Ja hän sanoi minulle:
'Minä olen Jeesus Nasaretilainen,
jota sinä vainoat.'
Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui.Ja minä sanoin:
'Herra, mitä minun pitää tekemän?'
Herra sanoi minulle:
'Nouse ja mene Damaskoon,
niin siellä sinulle sanotaan kaikki,
mikä sinulle on tehtäväksi asetettu.'
Ja kun minä sen valon kirkkaudesta tulin näkemättömäksi,
taluttivat seuralaiseni minua kädestä,
ja niin minä tulin Damaskoon.
Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
tuli minun tyköni,
astui eteeni
ja sanoi minulle:
'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen.'
Ja sillä hetkellä minä sain näköni
ja katsoin häneen.
Niin hän sanoi:
'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa
ja näkemään Vanhurskaan
ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä,
sen todistaja,
mitä olet nähnyt
ja kuullut.
Ja nyt,
mitä viivyttelet?
Nouse,
huuda avuksi hänen nimeänsä
ja anna kastaa itsesi
ja pestä pois syntisi.' - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kastoi alkuseurakunta kaiken ikäisiä. Ja rippikoulut nimenomaan on siksi että kastetut saavat myös opetusta.
Tuokin uudestikastajat yrittää muutella Raamattua. Hän väittää että "Siis joka uskoo ja ihan itse ottaa kasteen se pelastuu." mutta niin Raamattu ei sano. Raamattu sanoo: "joka uskoo ja kastetaa pelastuu" Mutta ukastajat opettavat tämänkin juuri toisinpäin: "joka uskoo pelastuu ja pelastunut menee kasteelle.Alkuseurakunta kastoi kyllä kaikenikäisiä, mutta vain niitä, jotka olivat tulleet uskoon. Muita Jerusalemin asukkaita ei kastettu eikä vauvoja eikä sukulaisia kastettu.
Ap 2:41
"41Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa."
Miksihän tuo käytäntö ei kelpaa luterilaisille? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuseurakunta kastoi kyllä kaikenikäisiä, mutta vain niitä, jotka olivat tulleet uskoon. Muita Jerusalemin asukkaita ei kastettu eikä vauvoja eikä sukulaisia kastettu.
Ap 2:41
"41Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
42Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa."
Miksihän tuo käytäntö ei kelpaa luterilaisille?Kun kaikenikäisiä kastettiin niin silloin myös pieniä lapsia kastettiin.
Tämä käytäntö kelpaa luterilaisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kaikenikäisiä kastettiin niin silloin myös pieniä lapsia kastettiin.
Tämä käytäntö kelpaa luterilaisille.helluntailaisten mielestä lapset ei kuulu perhekuntaan ??
"joka ei huolehdi omaisistaan ja VARSINKAAN perhekuntalaisistaan, niin hän on
KIELTÄNYT uskon ja on uskotonta pahempi"
1 Tim: 5: 8
niin, kaste ON nimenomaan uskon asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
helluntailaisten mielestä lapset ei kuulu perhekuntaan ??
"joka ei huolehdi omaisistaan ja VARSINKAAN perhekuntalaisistaan, niin hän on
KIELTÄNYT uskon ja on uskotonta pahempi"
1 Tim: 5: 8
niin, kaste ON nimenomaan uskon asia.Sinä valehtelet ja sekoitat taas asioita. Tuo Raaamatun kohta ei puhu kasteesta vaan se puhuu taloudellisesta huolenpitämisestä. Miksi sinä et lainaa Raamattua riittävän pitkälle, jotta totuus tulisi ilmi. Sinä teet pelkkää pahuuttasi väärän tulkinnan liian lyhyebn lainauksen perusteella.
Tässä puhutaan siitä, että jos joku läheinen on taloudellisesti riippuvainen uskovaisesta, uskovaisen on autettava häntä. Esim. lapset ovat riippuvaisia vanhemmistaan ja muutkin läheiset voivat olla tilapäisesti rahavaikeuksissa. Joku voi olla sairas ja tarvii apua.
1.Timoteuksen kirje:
5:4 Mutta jos jollakin leskellä on lapsia tai lapsenlapsia, oppikoot nämä ensin hurskaasti hoitamaan omaa perhekuntaansa ja maksamaan, mitä ovat velkaa vanhemmilleen, sillä se on otollista Jumalan edessä.
........
5:16 Jos jollakin uskovaisella naisella on leskiä, niin pitäköön niistä huolen, älköönkä seurakuntaa rasitettako, että se voisi pitää huolta oikeista leskistä.
Paavali puhuu tässä luvussa aivan selvästi taloudellisesta huolen pitämisestä. Siihen aikaan ei ollut sosiaalitoimistoa.
Erittäin sairasta on se, jos tuollaisella jakeella (1.Tim5:8) yritetään perustella vauvakastetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä valehtelet ja sekoitat taas asioita. Tuo Raaamatun kohta ei puhu kasteesta vaan se puhuu taloudellisesta huolenpitämisestä. Miksi sinä et lainaa Raamattua riittävän pitkälle, jotta totuus tulisi ilmi. Sinä teet pelkkää pahuuttasi väärän tulkinnan liian lyhyebn lainauksen perusteella.
Tässä puhutaan siitä, että jos joku läheinen on taloudellisesti riippuvainen uskovaisesta, uskovaisen on autettava häntä. Esim. lapset ovat riippuvaisia vanhemmistaan ja muutkin läheiset voivat olla tilapäisesti rahavaikeuksissa. Joku voi olla sairas ja tarvii apua.
1.Timoteuksen kirje:
5:4 Mutta jos jollakin leskellä on lapsia tai lapsenlapsia, oppikoot nämä ensin hurskaasti hoitamaan omaa perhekuntaansa ja maksamaan, mitä ovat velkaa vanhemmilleen, sillä se on otollista Jumalan edessä.
........
5:16 Jos jollakin uskovaisella naisella on leskiä, niin pitäköön niistä huolen, älköönkä seurakuntaa rasitettako, että se voisi pitää huolta oikeista leskistä.
Paavali puhuu tässä luvussa aivan selvästi taloudellisesta huolen pitämisestä. Siihen aikaan ei ollut sosiaalitoimistoa.
Erittäin sairasta on se, jos tuollaisella jakeella (1.Tim5:8) yritetään perustella vauvakastetta.Varsinkin kun vauvakaste on pakanallinen rituaalikaste ja se vain pahentaa vauvan tilannetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsinkin kun vauvakaste on pakanallinen rituaalikaste ja se vain pahentaa vauvan tilannetta.
Vauvakaste on sinun mielikuvituksessasi. Raamatun mukaan uudessa liitossa on yksi kaste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauvakaste on sinun mielikuvituksessasi. Raamatun mukaan uudessa liitossa on yksi kaste.
Hän tarkoittanee pakanallisella rituaalilla uudestikastetta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kaikenikäisiä kastettiin niin silloin myös pieniä lapsia kastettiin.
Tämä käytäntö kelpaa luterilaisille.Kastettiin vain USKOONTULLEITA, yritä sisäistää nyt tämän vuoden aikana tuo ain atarjolla ollut fakta.
ikä on sivuseikka, omakohtainen uskoontulo on ratkaiseva kriteeri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kastettiin vain USKOONTULLEITA, yritä sisäistää nyt tämän vuoden aikana tuo ain atarjolla ollut fakta.
ikä on sivuseikka, omakohtainen uskoontulo on ratkaiseva kriteeri.Uskoontulleet perhekuntinee, oliko vaikeaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kastettiin vain USKOONTULLEITA, yritä sisäistää nyt tämän vuoden aikana tuo ain atarjolla ollut fakta.
ikä on sivuseikka, omakohtainen uskoontulo on ratkaiseva kriteeri.ei ole mailman alusta tapahtunut että mistään mitään tietämätön vauveli olisi tullut uskolle kuuliaiseksi, näin terveessä opissa ja maalaisjärjessä.
kirkon piirissä ei kummallakaan ole paljoa tekemistä, se selviää jo pienelläkin historian tutkimisella.
paljonko on hengellisyyttä tervettä kristillisyyttä ja maalaisjärkeä siinä että aletaan vedessä kelluttamalla tutkia onko joku noita vaiko ei ole!!??
kirkon historia on jonossa vastaavaa eli ei paljoa tarvita korkeaa hattua voidakseen tehdä terveitä johtopäätöksiä mistä on kysmys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoontulleet perhekuntinee, oliko vaikeaa
kuka perhekunnassa kastettiin ilman omaa uskoontulemista j a millä perusteella, kerro?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei ole mailman alusta tapahtunut että mistään mitään tietämätön vauveli olisi tullut uskolle kuuliaiseksi, näin terveessä opissa ja maalaisjärjessä.
kirkon piirissä ei kummallakaan ole paljoa tekemistä, se selviää jo pienelläkin historian tutkimisella.
paljonko on hengellisyyttä tervettä kristillisyyttä ja maalaisjärkeä siinä että aletaan vedessä kelluttamalla tutkia onko joku noita vaiko ei ole!!??
kirkon historia on jonossa vastaavaa eli ei paljoa tarvita korkeaa hattua voidakseen tehdä terveitä johtopäätöksiä mistä on kysmys.Jeesuksen opetus taas on ihan toinen!
Mutta lahkojen piirissä ei Jeesusta kunneella
Ei tarvi paljon lukea tuon kääkän juttuja että tietää mikä väkivallan ihannointi siellä on
Tutkikaa uskontojen uhrien tuki ry:tä niin tiedätte miten asiat on - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kuka perhekunnassa kastettiin ilman omaa uskoontulemista j a millä perusteella, kerro?
Jeesusken käskyn perustella. Tutkipa mitä Jeesus käskee tehdä, uskallatko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen opetus taas on ihan toinen!
Mutta lahkojen piirissä ei Jeesusta kunneella
Ei tarvi paljon lukea tuon kääkän juttuja että tietää mikä väkivallan ihannointi siellä on
Tutkikaa uskontojen uhrien tuki ry:tä niin tiedätte miten asiat onMiksi veivaat asiaa vaikka mihin ja linkität asioita joilla ei ole mitään tekemsitä aiheen kanssa!?
ja tuo väkivaltajuttu on jo ihan naurettavaa luettavaa !
miksi et ole hiljaa kun mihinkään et saa mitään järjellistä vastausta aikaan !
se kertoisi jo pienestä kipinästä pipn alla.
ja missä Jeesus mahtaa opettaa vaunuasukkaan uskomisesta jotain hah ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesusken käskyn perustella. Tutkipa mitä Jeesus käskee tehdä, uskallatko?
Jeesus käskee saarnata evankeliumia ja sen vastaanottaneet kastetaan kuten koko uudenliiton toiminnasta voidaan lukea!
milloin ajattelitte lukea siitä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi veivaat asiaa vaikka mihin ja linkität asioita joilla ei ole mitään tekemsitä aiheen kanssa!?
ja tuo väkivaltajuttu on jo ihan naurettavaa luettavaa !
miksi et ole hiljaa kun mihinkään et saa mitään järjellistä vastausta aikaan !
se kertoisi jo pienestä kipinästä pipn alla.
ja missä Jeesus mahtaa opettaa vaunuasukkaan uskomisesta jotain hah !Miski veivaat asiaa ja väistät kysymuyksen kun Jeesus itse opettaa lapsen uskosta ja kertoo lähetyskäskyssään miten meidän on tojmittavat
Voit tietysti jatkaa välivaötajuttujasi, kertoo vain epätoivosta ja siitä ettei mitään Raamatun tukea ole opillesi.
Taitaa pääsäkin olla aika iso pipi, sen verren levottomia juttuja tulee
- Anonyymi
tarkoittaa kirkon toimituksia joihin ei usko kuin pieni prosentti niitä veivaavista papeista kummeista ja muusta saattoväestä.
noin kirkollinen uutisointi asiasta kertoo.- Anonyymi
Niin, ateistit ja uudestikastajat eivät usko Jumalan Sanan lupauksiin.
Onneksi Jeesuksen omat uskovat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi Jeesuksen omat uskovatmiksi kieputat asiaa nurinniskoin alkaako kirkon pappiskunta sillä seurat aJeesusta ja tervettä oppi !?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi Jeesuksen omat uskovatNiin, ei ateistit usko Jumalan lupauksiin, kristityt uskovat.
Kääkän on turha parkua vastaan. Ei hänen ole pakko Jeesusta uskoa. Sedät voivat toki kerätä rahaa Jeesuksen hylkäämällä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei ateistit usko Jumalan lupauksiin, kristityt uskovat.
Kääkän on turha parkua vastaan. Ei hänen ole pakko Jeesusta uskoa. Sedät voivat toki kerätä rahaa Jeesuksen hylkäämälläjahas eli tuollaisen heitti arpakone foorumin tauluun !
samanlaisia tulee vastausropoteilta kun kysyy mitä tahansa !
kerro miten sedät kerää rahaa, kuinka sinun rahasi vietiin, selitä hiukan huoh !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jahas eli tuollaisen heitti arpakone foorumin tauluun !
samanlaisia tulee vastausropoteilta kun kysyy mitä tahansa !
kerro miten sedät kerää rahaa, kuinka sinun rahasi vietiin, selitä hiukan huoh !!jaa rahako tuli taas kääkän mileeen.
sananlaista perkumista rahasta se on joka asiassa
sedät kerää raaan kun uusia jäseniä tulee toimintaa tukemaan, oliko uusi asia huoh !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jaa rahako tuli taas kääkän mileeen.
sananlaista perkumista rahasta se on joka asiassa
sedät kerää raaan kun uusia jäseniä tulee toimintaa tukemaan, oliko uusi asia huoh !!raha tuli mieleen koska siitä kirjoitit pari taulua ylempänä, eli vastasin siihen, menikö tajuntaan !
mitään rahaa kerääviä setiä ei ole olemassa, kerro miten sinulta kerättäisiin rahaa jonkun setien toimesta !?!
miksi teidän juttunne ovat noin järjettömiä, eikö totuudessa voisi pysyä vaikka sitten uskoisi paavin äitin siskoon hah. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
raha tuli mieleen koska siitä kirjoitit pari taulua ylempänä, eli vastasin siihen, menikö tajuntaan !
mitään rahaa kerääviä setiä ei ole olemassa, kerro miten sinulta kerättäisiin rahaa jonkun setien toimesta !?!
miksi teidän juttunne ovat noin järjettömiä, eikö totuudessa voisi pysyä vaikka sitten uskoisi paavin äitin siskoon hah.Raha tulee mieleen koko ajan koska se on kääkällä aina mielessä
Rahaa keräviä setiä on ympäri kristikuntaa, jossa oma porukka on se oikea ja siihen pitää liittyä ja antaa lahjoituksia, vapaaehtoisesti toki mutta jos et maksaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei ateistit usko Jumalan lupauksiin, kristityt uskovat.
Kääkän on turha parkua vastaan. Ei hänen ole pakko Jeesusta uskoa. Sedät voivat toki kerätä rahaa Jeesuksen hylkäämällä"ottakoon kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
anteeksisaamiseksi, niin te SAATTE Pyhän Hengen lahjan."
"Sillä TEILLE ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu"
Paavali siis julistaa omille KUULIJOILLEEN "lapsillenne", täytyihän perheissä olla silloin
lapsia.
"hänet ja kaikki hänen OMAISENSA kastettiin, kohta"
Apt: 16: 33
"Ja hänet ja hänen PERHEKUNTANSA oli kastettu"
Apt: 16: 15
perhekunnan ja omaisten uskon-ratkaisusta raamattu ei kerro, vaan KAIKKI kastettiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ottakoon kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
anteeksisaamiseksi, niin te SAATTE Pyhän Hengen lahjan."
"Sillä TEILLE ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu"
Paavali siis julistaa omille KUULIJOILLEEN "lapsillenne", täytyihän perheissä olla silloin
lapsia.
"hänet ja kaikki hänen OMAISENSA kastettiin, kohta"
Apt: 16: 33
"Ja hänet ja hänen PERHEKUNTANSA oli kastettu"
Apt: 16: 15
perhekunnan ja omaisten uskon-ratkaisusta raamattu ei kerro, vaan KAIKKI kastettiin.Niin on! Vanhemmat ovat lapsista vastuussa ja päättävät tietysti lastetaanko heidät vai ei.
Tuo uudestikastajafariseuskääkkä ei usko mitään mitä apostolit opettaa. eikä Jeesuksen käskyä niin siksi hän parkuu noin lujaa
- Anonyymi
Katselin parikin dokua pkorean ihmisitä ja tulee todenneeksi että ihmiset voidaan aivopestä vaikka kuinka mielettömiin uskomuksiin.
sama toistuu uskonnollisuuden piirissä, ei ol emitään peräseinää uskomuksien järjettömyydellä kunhan siihen on imetty oppi maitopaukusta j a monta sukupolvea.
Jeesus kuulemma opettaa että vauvat uskoo.. ok eiköhän se jo riitä malliksi.- Anonyymi
Jeesus sanoo suoraan että pieni lapsi uskoo. Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä?
Kääkällä on taas vauvat mielessä. Ehkä se kertoo mitä siellä päässä koko ajan liikkuu - Anonyymi
Mielenkiitoista että tuo ateistinen vanhus vertaa KRistuksen sanomisen uskomista aivopesuun.
Taitaa itse olla aivopesun uhri - Anonyymi
"kuulemma sanoo,
"yhden näistä pienistä, jotka USKOVAT"
Mark: 9: 42 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kuulemma sanoo,
Mark: 9: 42Miksihän luterilaiset uskoo Jeesusta mutta eivät Mormonin kirjaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kuulemma sanoo,
Mark: 9: 42Pieni lapsi voi kyllä uskoa mutta vauva ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieni lapsi voi kyllä uskoa mutta vauva ei.
"vauvat ei . . .
"Katsokaa ettette halveksu YHTÄKÄÄN näistä PIENISTÄ; sillä minä sanon teille, että
heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa"
Matt: 18: 10
"Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen"
Matt: 21: 16
"valmistanut", Jeesus syntyi maailman Vapahtajaksi täyttämään Isän tahtoa, ja ristillä Jeesus sanoi: "se on täytetty". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vauvat ei . . .
"Katsokaa ettette halveksu YHTÄKÄÄN näistä PIENISTÄ; sillä minä sanon teille, että
heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa"
Matt: 18: 10
"Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen"
Matt: 21: 16
"valmistanut", Jeesus syntyi maailman Vapahtajaksi täyttämään Isän tahtoa, ja ristillä Jeesus sanoi: "se on täytetty".Miksihän lut kirkko halveksii pieniä lapsia ja väittää heitä syntisiksi?
Kastamattomat lapsetkin voivat tuoda kiitoksen Jumalalle. Syntisyydestäköön vai mistä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksihän lut kirkko halveksii pieniä lapsia ja väittää heitä syntisiksi?
Kastamattomat lapsetkin voivat tuoda kiitoksen Jumalalle. Syntisyydestäköön vai mistä?Koska Raamatun mukaan kaikki ovat syntisiä. Ei se ole kenenkään halveksimista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksihän lut kirkko halveksii pieniä lapsia ja väittää heitä syntisiksi?
Kastamattomat lapsetkin voivat tuoda kiitoksen Jumalalle. Syntisyydestäköön vai mistä?perisynti, jonka lahkot KIELTÄÄ.
"Niinkuin KAIKKI kuolevat Aadamissa , niin myös KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa"
1 Kor: 15: 22 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska Raamatun mukaan kaikki ovat syntisiä. Ei se ole kenenkään halveksimista
Jeesus on ainoana vailla syntiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska Raamatun mukaan kaikki ovat syntisiä. Ei se ole kenenkään halveksimista
Raamatun kirjootuksia olisi hyvä ymmärtää, muuten tulee hulluja päätelmiä, kuten sekin että vastasyntynyt on syntinen !
voiko vähäjärkisempää ajatust akeksiä muut kuin kirkkoisät kaikessa viisaudessaan.
kuten esm että kelluttamalla vedessä tutkittiin onko noita vaiko ei ole !
eikö ollutkin suuri hengellinen viisaus siinäkin vallalla häh !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun kirjootuksia olisi hyvä ymmärtää, muuten tulee hulluja päätelmiä, kuten sekin että vastasyntynyt on syntinen !
voiko vähäjärkisempää ajatust akeksiä muut kuin kirkkoisät kaikessa viisaudessaan.
eikö ollutkin suuri hengellinen viisaus siinäkin vallalla häh !?Calileikin olisi poltettu roviolla jos ei olisi henkensä pitimiksi peruuttanut lausumaansa jossa maa kiertää aurinkoa !
joko sakastissa ollaan selvillä mikä kiertää ketäkin häh? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on ainoana vailla syntiä
miksi se perisynti ei tarttunut häneen mariasta, onko tietoa?
luulis että se varsinkin eevoista periytyy vai mitä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eikö ollutkin suuri hengellinen viisaus siinäkin vallalla häh !?Raamatun mukaan kaikki ovat syntisiä
Jeesus oli ainoa vailla syntiä
Mutta uudestikastajat eli tuo tappamisen ihannoijat eivät Raamattua usko
Molotuskurssit sitten täytti sen hengellisen viisauden, oi että - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Calileikin olisi poltettu roviolla jos ei olisi henkensä pitimiksi peruuttanut lausumaansa jossa maa kiertää aurinkoa !
joko sakastissa ollaan selvillä mikä kiertää ketäkin häh?Onko iellarissa tuo tappaminen suuressakin suosiossa?
Kiertääkö kellarissa kääkkä kehää, hehe - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
perisynti, jonka lahkot KIELTÄÄ.
"Niinkuin KAIKKI kuolevat Aadamissa , niin myös KAIKKI tehdään eläviksi Kristuksessa"
1 Kor: 15: 22nyt olisi taas tarvetta sille raamatun ymmärtämiselle,. eli kysmys kuuluu, ketä ne KAIKKI ovat tässä kontekstissa?
onko se nyt niin että jos raamatussa lukee "kaikki", niin hevonenkin on syntiä tehnyt, eikö vain ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun mukaan kaikki ovat syntisiä
Jeesus oli ainoa vailla syntiä
Mutta uudestikastajat eli tuo tappamisen ihannoijat eivät Raamattua usko
Molotuskurssit sitten täytti sen hengellisen viisauden, oi ettäNiin,... sinulle ei ole annettu enempää mikä kommentistasi käy ilmi !
osanotoksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko iellarissa tuo tappaminen suuressakin suosiossa?
Kiertääkö kellarissa kääkkä kehää, heheotan osaa toki sinunkin hehetyskommenttiisi !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nyt olisi taas tarvetta sille raamatun ymmärtämiselle,. eli kysmys kuuluu, ketä ne KAIKKI ovat tässä kontekstissa?
onko se nyt niin että jos raamatussa lukee "kaikki", niin hevonenkin on syntiä tehnyt, eikö vain !Niin, ukastajille pitää oikein keksiä konteksti kun ei isata suomea 😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin,... sinulle ei ole annettu enempää mikä kommentistasi käy ilmi !
osanotoksiSinulla ei ole mitään tarjottavaa palstalle joten pysy pois
Neuvoksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla ei ole mitään tarjottavaa palstalle joten pysy pois
NeuvoksiEi voi kuin sääliä käkätystä
Pahoillani ilen sen typeryydestä
Osanotoksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
nyt olisi taas tarvetta sille raamatun ymmärtämiselle,. eli kysmys kuuluu, ketä ne KAIKKI ovat tässä kontekstissa?
onko se nyt niin että jos raamatussa lukee "kaikki", niin hevonenkin on syntiä tehnyt, eikö vain !"koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti"
Room: 8: 22
Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: "Älä syö siitä", niin KIROTTU on MAA sinun tähtesi. VAIVAA nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi"
1 Moos: 3: 17
jokainen tietää että maanviljely ruoan tuotanto karjaeläinten hoito on "vaivaa nähden", vielä nykyäänkin työlästä, ja sää- riippuvaista, siis niinkuin Paavali sanoo:
"KOKO luomakunta", siihen kuuluu siis KAIKKI.
"maa on kirottu syntien tähden" , jo paratiisista karkotuksen jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti"
Room: 8: 22
Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: "Älä syö siitä", niin KIROTTU on MAA sinun tähtesi. VAIVAA nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi"
1 Moos: 3: 17
jokainen tietää että maanviljely ruoan tuotanto karjaeläinten hoito on "vaivaa nähden", vielä nykyäänkin työlästä, ja sää- riippuvaista, siis niinkuin Paavali sanoo:
"KOKO luomakunta", siihen kuuluu siis KAIKKI.
"maa on kirottu syntien tähden" , jo paratiisista karkotuksen jälkeen.kaikki on ihan maaginen sana, eikö olekkin !
kun Jeesus laittoi ehtoollisen ja tarjosi pikaria sanoen, mm" juokaa tästä kaikki...." niin hetikö ensimmäinen joi astian tyhjäksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kaikki on ihan maaginen sana, eikö olekkin !
kun Jeesus laittoi ehtoollisen ja tarjosi pikaria sanoen, mm" juokaa tästä kaikki...." niin hetikö ensimmäinen joi astian tyhjäksi?Sinulle ehkä on
- Anonyymi
Lut kirkossa varmaan vauvatkin osaavat puhua ja huutaa aamenta, koska Raamattuun on kirjoitettu:
"Ja kaikki kansa sanoi aamen."
Vai koskeeko se vain kummeja?- Anonyymi
helluntailaisuus on ihmistekoinen oppi.
rakastavat "ensimmäisiä sijoja pidoissa"
laittavat itsensä ja "ratkaisunsa" Jumalan ratkaisun edelle:
JEESUS sanoo:
"ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"
Joh: 15: 16
"Ja HÄN on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman
syntien sovittaja"
1 Joh: 2: 2 - Anonyymi
Taas tuolla yhdellä on vauvat mielessä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
helluntailaisuus on ihmistekoinen oppi.
rakastavat "ensimmäisiä sijoja pidoissa"
laittavat itsensä ja "ratkaisunsa" Jumalan ratkaisun edelle:
JEESUS sanoo:
"ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"
Joh: 15: 16
"Ja HÄN on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman
syntien sovittaja"
1 Joh: 2: 2Väkistenkö Jeesus valitsi oppilaansa ja kynkkyytti niitä pitkin poikin juuttaan maata?
taa solis kysyntää sille raamatun ymmärtämiselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas tuolla yhdellä on vauvat mielessä
oi kunpa sinullakin olisi jotain joskus mielessä!
kaivaten - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väkistenkö Jeesus valitsi oppilaansa ja kynkkyytti niitä pitkin poikin juuttaan maata?
taa solis kysyntää sille raamatun ymmärtämiselle.Jeesus valitsi ei ihminen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
oi kunpa sinullakin olisi jotain joskus mielessä!
kaivatenOi kumpa olisikin sinulla jotakin asiaankuuluvaa sanottavaa
Mietittäväksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus valitsi ei ihminen
Jeesus valitsi opetuslapsensa mutta nämä tekivät vapaaehtoisesti ratkaisun lähteä seuraamaan Jeesusta. Ei siinä tarvittu mitään kummeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus valitsi opetuslapsensa mutta nämä tekivät vapaaehtoisesti ratkaisun lähteä seuraamaan Jeesusta. Ei siinä tarvittu mitään kummeja.
Mutta opetusta siihen tarvittiin ja sitä Jeesus antoi, eikä tarvittu helluntaisetiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta opetusta siihen tarvittiin ja sitä Jeesus antoi, eikä tarvittu helluntaisetiä
mutta helluntain jälkeen helluntaisetä piti yhden saarnan ja kolmetuhatta kääntyi ja tuli uskolle kuuliaiseksi !
suomessa lienee parituhatta pappia jotka saarnaavat joka pyhä mutta kukaan ei käänny eikä tule uskovaksi !
missävika - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mutta helluntain jälkeen helluntaisetä piti yhden saarnan ja kolmetuhatta kääntyi ja tuli uskolle kuuliaiseksi !
suomessa lienee parituhatta pappia jotka saarnaavat joka pyhä mutta kukaan ei käänny eikä tule uskovaksi !
missävikanäin on mennyt jo 500v x 52 viikkosaarnaa x 2000 pappia => 52 miljoonaa saarnaa ja nollatulos !
kamalistukseksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
missävikaKuulinkin jonkun kertoneen ettei helluntaissa kukaan tule enää uskoon
Olisiko vika siinä että Jumalan sanasta ei pidetä kiinni? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
näin on mennyt jo 500v x 52 viikkosaarnaa x 2000 pappia => 52 miljoonaa saarnaa ja nollatulos !
kamalistukseksino ei sentään, kirkosta on eronnut pian miljoona maksajaa 20v periodilla !
tulosta on tullut!
huokaukseksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
näin on mennyt jo 500v x 52 viikkosaarnaa x 2000 pappia => 52 miljoonaa saarnaa ja nollatulos !
kamalistukseksiVoi evankeliumia on saarnattu enemmän kuin 500 vuotta, tutkipa asioita ennen kuin nolasat itsesi pahemmin.
Neuvoksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi evankeliumia on saarnattu enemmän kuin 500 vuotta, tutkipa asioita ennen kuin nolasat itsesi pahemmin.
Neuvoksino hyvä jos on, laskelma koski vain 500 vuoden aikaa.
tietoksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kamalistukseksimikä on nollatulos ??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no hyvä jos on, laskelma koski vain 500 vuoden aikaa.
tietoksiIhan turhaa
Tiedoksi
- Anonyymi
kyllä lapsia vietiin hevosreellä, ne oli senajan kulkuneuvoja.
Lapsia nimenomaan kastettiin kirkoissa, ja aiemmin ollut vauvan "kokokaste", vaan kun kirkot oli kylmiä, ja vaatetus siihen aikaan se mitä oli. ei ollut kertavaippoja, vaan lapset sitten märissään puettiin jotain uutta kuivaa vaatetta, mitä ny mukaaan sai mahtuun.
sitten jossain vaiheessa siirryttiin, pirskottamiseen, siitä raamatussa:
( kodeissakin kastettiin, kun perheet oli suuria, eikä toisia lapsia voinut yksin kotiin jättää)
Ja puhdistaaksesi heidät : tee näin: "pirskota heihin synnistä puhdistavaa vettä"
4 Moos: 8: 7- Anonyymi
500v sitten oli härkävankkureita,armeija ja parempi väki omisti hevosia.
- Anonyymi
Yrittääköhän tuo "veden pirskoittaja" puolustaa uudestikastetta, koska leeviläiset papit pirskoitettiin aina ennen palvelusvuoroa tuolla "puhdistavalla vedellä"? Uudelleen ja uudelleen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yrittääköhän tuo "veden pirskoittaja" puolustaa uudestikastetta, koska leeviläiset papit pirskoitettiin aina ennen palvelusvuoroa tuolla "puhdistavalla vedellä"? Uudelleen ja uudelleen!
Eihän tuossa puhuttu uudelleen kasteesta vaan kasteen esikuvasta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1054978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413289Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192326Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2381442Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761217
- 731190
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311158Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059