Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

31.12. IS kovis

Paria vihjettä piti miettiä melko pitkään. Niihin on vinkki https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-viikonloppu-23-26-12-2021/#post-23600

88

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vihjeeseen KIISTELTÄVIÄ ei tule mitään kaukaa haettua, jos vihjeen tulkitsee laatijoiden tarkoittamalla tavalla.

    • Anonyymi

      Et vain tajunnut pystysuoraa sinistä.

      • En huomannut siinä vitsiä. Pystysuoraan menevän voi toki nähdä ekana sanaketjuna ja kaksi muuta ovat jatkoa, joten osana kokonaisuutta siinä voi nähdä pienen vitsin. Jos siinä on isompi vitsi, en sitä kekannut. Sanaketjut eivät minua erityisesti huvittaneet, mutta voihan syynä olla se, että en kekannut pystysuoran vitsiä ollenkaan. Saa kertoa minulle palautusajan päätyttyä, mikä oli vitsin idea, mutta en nyt just sitä halua paljastettavan.

        Pystysuoraan menevä sanaketju on kuitenkin eri tyylinen kuin kaksi muuta. Usein tiimin ristikoissa sanaketjut ovat samaa tyyliä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En huomannut siinä vitsiä. Pystysuoraan menevän voi toki nähdä ekana sanaketjuna ja kaksi muuta ovat jatkoa, joten osana kokonaisuutta siinä voi nähdä pienen vitsin. Jos siinä on isompi vitsi, en sitä kekannut. Sanaketjut eivät minua erityisesti huvittaneet, mutta voihan syynä olla se, että en kekannut pystysuoran vitsiä ollenkaan. Saa kertoa minulle palautusajan päätyttyä, mikä oli vitsin idea, mutta en nyt just sitä halua paljastettavan.

        Pystysuoraan menevä sanaketju on kuitenkin eri tyylinen kuin kaksi muuta. Usein tiimin ristikoissa sanaketjut ovat samaa tyyliä.

        Kysyin nettitutulta - joo, onhan se hauska. Asia selvä. Pitää korjata asia sivuilleni.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kysyin nettitutulta - joo, onhan se hauska. Asia selvä. Pitää korjata asia sivuilleni.

        Poistin toimintatapahuomautuksen - niitä en salli normaali ketjuissa. Otin kuitenkin kommentin huomioon. En halua omaa sivustoani pilata toimintatapakeskusteluilla. Toimintatapakeskustelua saa käydä foorumissani vain moderointiosastolla.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Poistin toimintatapahuomautuksen - niitä en salli normaali ketjuissa. Otin kuitenkin kommentin huomioon. En halua omaa sivustoani pilata toimintatapakeskusteluilla. Toimintatapakeskustelua saa käydä foorumissani vain moderointiosastolla.

        Täällä sen sijaan kelpaa käydä sitä ihan missä vaan.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Poistin toimintatapahuomautuksen - niitä en salli normaali ketjuissa. Otin kuitenkin kommentin huomioon. En halua omaa sivustoani pilata toimintatapakeskusteluilla. Toimintatapakeskustelua saa käydä foorumissani vain moderointiosastolla.

        Miksi kerroit tämän täällä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kerroit tämän täällä?

        Siksi, että kommentin laittaja on todennäköisesti klikannut tähän säikeeseen laittamaani linkkiä ja sitten laittanut kommentin. Klikkaajalle tiedoksi, miten toimin. En nyt anna kenenkään pilata mitään tavallista säiettä sivuillani. Jos toimintatapakommenteille antaa tilaa, ne voivat spoilata säikeitä.

        Moderaattoriosastolle saa tulla purkautumaan, mutta en mitä tahansa kielenkäyttöä sielläkään salli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä sen sijaan kelpaa käydä sitä ihan missä vaan.

        Myönnän, ettö olen tässä suhteessa epäreilu. Toimintatapakommentteja on tullut tehtyä tousten kommenttien perään. Mutta niitä on seurannut myös jonkun toisen kommentin vuoksi, joka on poikennut itse säikeen aiheesta, on ollut epäasillinen tai väärän mielikuvan antava.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Myönnän, ettö olen tässä suhteessa epäreilu. Toimintatapakommentteja on tullut tehtyä tousten kommenttien perään. Mutta niitä on seurannut myös jonkun toisen kommentin vuoksi, joka on poikennut itse säikeen aiheesta, on ollut epäasillinen tai väärän mielikuvan antava.

        Tuntuu pahalta kun Keisari saa mellastaa, päsmäröidä ja ohjeistaa mielensä kyllyydestä missä tahansa säikeessä. Keisari on paha Keisari ja tekopyhä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu pahalta kun Keisari saa mellastaa, päsmäröidä ja ohjeistaa mielensä kyllyydestä missä tahansa säikeessä. Keisari on paha Keisari ja tekopyhä.

        Olen mielestäni yrittänyt vain saada auttamisen pysyvän mielekkäissä rajoissa. Turhan paljon sitä olen kyllä yrittänyt.

        Autan kyllä hyvinkin paljon toisia ristikoiden ratkonnassa, joten, en ole paha ihminen.

        Joku ohjeisti minua foorumissani Laitoin moderaattoriosastolle, mistä on kyse.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/poistettuja-kommentteja/#post-23617

        Ohjeistus oli selkeä vastaveto minulle.

        Jos se on tekopyhyyttä, että poistan sivustollani tavallisista säikeistä minulle suunnatut ohjeistukset, olkoon tekopyhyyttä. Mutta omassa foorumissani niin on vain tehtävä, etteivät tavalliset säikeet pääse spoilaantumaan tämän sivuston tapaan.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Olen mielestäni yrittänyt vain saada auttamisen pysyvän mielekkäissä rajoissa. Turhan paljon sitä olen kyllä yrittänyt.

        Autan kyllä hyvinkin paljon toisia ristikoiden ratkonnassa, joten, en ole paha ihminen.

        Joku ohjeisti minua foorumissani Laitoin moderaattoriosastolle, mistä on kyse.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/poistettuja-kommentteja/#post-23617

        Ohjeistus oli selkeä vastaveto minulle.

        Jos se on tekopyhyyttä, että poistan sivustollani tavallisista säikeistä minulle suunnatut ohjeistukset, olkoon tekopyhyyttä. Mutta omassa foorumissani niin on vain tehtävä, etteivät tavalliset säikeet pääse spoilaantumaan tämän sivuston tapaan.

        Tekopyhä paha Keisari.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Olen mielestäni yrittänyt vain saada auttamisen pysyvän mielekkäissä rajoissa. Turhan paljon sitä olen kyllä yrittänyt.

        Autan kyllä hyvinkin paljon toisia ristikoiden ratkonnassa, joten, en ole paha ihminen.

        Joku ohjeisti minua foorumissani Laitoin moderaattoriosastolle, mistä on kyse.
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/poistettuja-kommentteja/#post-23617

        Ohjeistus oli selkeä vastaveto minulle.

        Jos se on tekopyhyyttä, että poistan sivustollani tavallisista säikeistä minulle suunnatut ohjeistukset, olkoon tekopyhyyttä. Mutta omassa foorumissani niin on vain tehtävä, etteivät tavalliset säikeet pääse spoilaantumaan tämän sivuston tapaan.

        Ainakin kaksi sivustoa viestiryöpyillään spoilannut tekopyhistelijä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kysyin nettitutulta - joo, onhan se hauska. Asia selvä. Pitää korjata asia sivuilleni.

        Ei voi olla totta! Ristikkoasiantuntija ei kyennyt itse havaitsemaan pysysuorien sinisten ideaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi olla totta! Ristikkoasiantuntija ei kyennyt itse havaitsemaan pysysuorien sinisten ideaa!

        No niin, nyt tulee pahalle Keisarille epämukava ja turvaton olo. Omia sivustoja koskee tietenkin eri säännöt kuin tätä äklöpalstaa. Täällä toimintatapamääräykset ovat osa normaalia Keisarin ohjeistusta ja päsmäröintiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi olla totta! Ristikkoasiantuntija ei kyennyt itse havaitsemaan pysysuorien sinisten ideaa!

        Minua hämäsi se, että pystysanat poikkesivat rakenteellisesti vaakasuoraan alkavista sanoista enkä huomannut ideaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No niin, nyt tulee pahalle Keisarille epämukava ja turvaton olo. Omia sivustoja koskee tietenkin eri säännöt kuin tätä äklöpalstaa. Täällä toimintatapamääräykset ovat osa normaalia Keisarin ohjeistusta ja päsmäröintiä.

        Eivät toimintapaehdotukseni ole vain minun mielipide, mutta ihan mahdoton sanoa, kuinka moni on kannallani ja kuinka moni ei.

        Tämä ei ole mikään yksityissivusto, joten täällä voi keskustella myös toimintatavoistakin. Moderaattorinkin mielipidettä olisi hyvä kuunnella.

        Yksityissivustollani voin itse täysin määritellä toimintatavat. En täysin samoja toimintatapoja ole tänne ehdottanut.

        Olisi nyt kuitenkin täälläkin viisasta keskittää toimintatapakeskustelut yhteen säikeeseen, etteivät ne joka säiettä pilaa. Niin minun kuin monen muun toimintatapakommentit nyt tuppaavat pilaamaan säikeitä.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Eivät toimintapaehdotukseni ole vain minun mielipide, mutta ihan mahdoton sanoa, kuinka moni on kannallani ja kuinka moni ei.

        Tämä ei ole mikään yksityissivusto, joten täällä voi keskustella myös toimintatavoistakin. Moderaattorinkin mielipidettä olisi hyvä kuunnella.

        Yksityissivustollani voin itse täysin määritellä toimintatavat. En täysin samoja toimintatapoja ole tänne ehdottanut.

        Olisi nyt kuitenkin täälläkin viisasta keskittää toimintatapakeskustelut yhteen säikeeseen, etteivät ne joka säiettä pilaa. Niin minun kuin monen muun toimintatapakommentit nyt tuppaavat pilaamaan säikeitä.

        Miksi kukaan haluaisi kirjoittaa toimintatapakommentteja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kukaan haluaisi kirjoittaa toimintatapakommentteja?

        Eivät kaikki pidä HP:n toimintaa hyvänä - sitä on muutkin kritisoineet. Toimintatapojen tulisi olla sellaisia, että ne kannustavat, mutta myös vähän ikään kuin potkivat ratkojaa omaan ajatteluun. Liian paljon valmiiksi purtua vain veltostuttaa eikä siitä saa ratkoonan iloa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Eivät kaikki pidä HP:n toimintaa hyvänä - sitä on muutkin kritisoineet. Toimintatapojen tulisi olla sellaisia, että ne kannustavat, mutta myös vähän ikään kuin potkivat ratkojaa omaan ajatteluun. Liian paljon valmiiksi purtua vain veltostuttaa eikä siitä saa ratkoonan iloa.

        Keisariko päättää mitkä ovat tämän palstan hyväksyttävät toimintatavat? Erikoiseen asemaan Keisari on itsensä ylentänyt. Joskus voisi ajatella omaa nenää pidemmälle. Eikä aina vaan - minä sitä ja minä tätä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keisariko päättää mitkä ovat tämän palstan hyväksyttävät toimintatavat? Erikoiseen asemaan Keisari on itsensä ylentänyt. Joskus voisi ajatella omaa nenää pidemmälle. Eikä aina vaan - minä sitä ja minä tätä.

        Eikös se moderaattori päätä. Jos hän poisti paljasteluryppäitä, eikö se kerro, että HP:n toimintatapa ei ole hyväksyttävä.

        Kyllä minä ihan oikeasti pyrin asettumaan toisten ratkojien asemaan. Tietenkin näkökulmiini vaikuttaa se, miten itse haluan toisilta apua saada. Kukaan ei voi olla täysin objektiivinen.

        Minä en todellakaan itse kaipaa HP:n paljastuksia, joten asia ei siinä mielessä kosketa itseäni.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Eikös se moderaattori päätä. Jos hän poisti paljasteluryppäitä, eikö se kerro, että HP:n toimintatapa ei ole hyväksyttävä.

        Kyllä minä ihan oikeasti pyrin asettumaan toisten ratkojien asemaan. Tietenkin näkökulmiini vaikuttaa se, miten itse haluan toisilta apua saada. Kukaan ei voi olla täysin objektiivinen.

        Minä en todellakaan itse kaipaa HP:n paljastuksia, joten asia ei siinä mielessä kosketa itseäni.

        Mutta silti Keisaroit päsmäröimässä ja ohjeistamassa jokaisessa mahdollisessa ja mahdottomassa säikeessä. Järjestyksenvalvojat taisivat poistella viestejä, koska Keisari ulisten valitti niistä jatkuvasti. Melko noloa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silti Keisaroit päsmäröimässä ja ohjeistamassa jokaisessa mahdollisessa ja mahdottomassa säikeessä. Järjestyksenvalvojat taisivat poistella viestejä, koska Keisari ulisten valitti niistä jatkuvasti. Melko noloa.

        Minun - ja usean muun mielestä myös - HP:n toiminya on vardin noloa. Niin äärimmäisen noloa toimintaa oli syytä yritää suitsia.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minun - ja usean muun mielestä myös - HP:n toiminya on vardin noloa. Niin äärimmäisen noloa toimintaa oli syytä yritää suitsia.

        Tekopyhä Keisari saarnaa omaa agendaansa joka paikassa. Eikö tämä koskaan lopu. Äklöpalsta ja someaddiktio vetävät puoleensa Keisaria, jonka on ihan pakko toimintatapakirjoitella koko ajan. Syyllinen on aina joku muu kuin KEISARI. Muut pakottavat Keisarin kirjoittelemaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tekopyhä Keisari saarnaa omaa agendaansa joka paikassa. Eikö tämä koskaan lopu. Äklöpalsta ja someaddiktio vetävät puoleensa Keisaria, jonka on ihan pakko toimintatapakirjoitella koko ajan. Syyllinen on aina joku muu kuin KEISARI. Muut pakottavat Keisarin kirjoittelemaan.

        02.01.2022 09:36 kommentti koettiin näemmä sen verran ärsyttävänä, että mentiin taas kerran asiasta sivuun. Tarkoitus oli tässä säikeessä pysyä pääosin ihan asiassa. Tällä kertaa asiasta sivuun meneminen oli oma syy. Syy omalle sivuraiteelle löytyy 02.01.2022 11:13. Ei ollut minulla tässä säikeessä tarkoitus laajemmin kirjoittaa toimintatavoista.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        02.01.2022 09:36 kommentti koettiin näemmä sen verran ärsyttävänä, että mentiin taas kerran asiasta sivuun. Tarkoitus oli tässä säikeessä pysyä pääosin ihan asiassa. Tällä kertaa asiasta sivuun meneminen oli oma syy. Syy omalle sivuraiteelle löytyy 02.01.2022 11:13. Ei ollut minulla tässä säikeessä tarkoitus laajemmin kirjoittaa toimintatavoista.

        Jatkoa. Ei kannata minun sitten täälläkään selitellä poistojani, vaikka joku täällä kävijä saattaa niitä ihmetellä. Pahoittelen tämän säikeen sivuraidetta ja siitä johtunutta ylimäöröidtä kirjoittelua.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minua hämäsi se, että pystysanat poikkesivat rakenteellisesti vaakasuoraan alkavista sanoista enkä huomannut ideaa.

        Olit varmaan ainoa, jolle tuo sanaleikki ei avautunut. Ja siitäkin huolimatta mainostat haluavasi keskustella (maltillisesti)aiheesta ja jakaa hippavinkkejä. Siis millä kompetenssillä? Lisäksi sinä ja "useat" muut paheksuvat sitä toista ketjua ja sen toimintatapoja. Huomasitko, että siellä ei ollut haparointia havaittavissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olit varmaan ainoa, jolle tuo sanaleikki ei avautunut. Ja siitäkin huolimatta mainostat haluavasi keskustella (maltillisesti)aiheesta ja jakaa hippavinkkejä. Siis millä kompetenssillä? Lisäksi sinä ja "useat" muut paheksuvat sitä toista ketjua ja sen toimintatapoja. Huomasitko, että siellä ei ollut haparointia havaittavissa.

        Jos jotain ei joskus huomaa, sitä sitten aletaan täällä (kuten ennen Sanarisin foorumissa) välittömästi mollaamaan. Kyllä minä olen todella paljon ihan oikein osuneita vinkkejä antanut. Muutama virhekin on toki tullut. Jotta minä en saisi mollauskommentteja, yhtään virhettä ei saisi tehdä. Ette te anonyymit ketään toista kehtaisi välittömästi alkaa mollaamaan, jos pienenkin syyn löytäisitte.

        Sain minä ristikon oikein ratkaistua, joten siinä mielessä ei minulla ole haparointia.

        Eipä siinä toisessa säikeessä mitään selityksiä pääkuvan sanaketjuihin liittyen ole. Yksi selitys on, minkä minäkin olisin voinut halutessani tehdä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos jotain ei joskus huomaa, sitä sitten aletaan täällä (kuten ennen Sanarisin foorumissa) välittömästi mollaamaan. Kyllä minä olen todella paljon ihan oikein osuneita vinkkejä antanut. Muutama virhekin on toki tullut. Jotta minä en saisi mollauskommentteja, yhtään virhettä ei saisi tehdä. Ette te anonyymit ketään toista kehtaisi välittömästi alkaa mollaamaan, jos pienenkin syyn löytäisitte.

        Sain minä ristikon oikein ratkaistua, joten siinä mielessä ei minulla ole haparointia.

        Eipä siinä toisessa säikeessä mitään selityksiä pääkuvan sanaketjuihin liittyen ole. Yksi selitys on, minkä minäkin olisin voinut halutessani tehdä.

        Tarkoitin selitystä tähän "Mikä on tuo ilkon jälkeen??"

        Muita selityksiä ei toisessa säikeessä ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olit varmaan ainoa, jolle tuo sanaleikki ei avautunut. Ja siitäkin huolimatta mainostat haluavasi keskustella (maltillisesti)aiheesta ja jakaa hippavinkkejä. Siis millä kompetenssillä? Lisäksi sinä ja "useat" muut paheksuvat sitä toista ketjua ja sen toimintatapoja. Huomasitko, että siellä ei ollut haparointia havaittavissa.

        Komm. 02.01.2022 16:16 käy ilmi miksi jäi huomasmatta. Kiinnitin huomiota vääriin seikkoihin. Niin käy joskus itse kullekin. Tuskin olin ainoa, jolta meni ohitse, joten ei kannat yleistää.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos jotain ei joskus huomaa, sitä sitten aletaan täällä (kuten ennen Sanarisin foorumissa) välittömästi mollaamaan. Kyllä minä olen todella paljon ihan oikein osuneita vinkkejä antanut. Muutama virhekin on toki tullut. Jotta minä en saisi mollauskommentteja, yhtään virhettä ei saisi tehdä. Ette te anonyymit ketään toista kehtaisi välittömästi alkaa mollaamaan, jos pienenkin syyn löytäisitte.

        Sain minä ristikon oikein ratkaistua, joten siinä mielessä ei minulla ole haparointia.

        Eipä siinä toisessa säikeessä mitään selityksiä pääkuvan sanaketjuihin liittyen ole. Yksi selitys on, minkä minäkin olisin voinut halutessani tehdä.

        Keisari: "Ette te anonyymit ketään toista kehtaisi välittömästi alkaa mollaamaan, jos pienenkin syyn löytäisitte."

        Ero on siinä, ettei täällä kukaan muu kuin sinä leuhki sillä, kuinka paljon ristikoita on omasta mielestään onnistunut ratkomaan täysin oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keisari: "Ette te anonyymit ketään toista kehtaisi välittömästi alkaa mollaamaan, jos pienenkin syyn löytäisitte."

        Ero on siinä, ettei täällä kukaan muu kuin sinä leuhki sillä, kuinka paljon ristikoita on omasta mielestään onnistunut ratkomaan täysin oikein.

        On tullut mainittua, jotta asiat osattaisiin suhteellistaa. Virheratkontoja, -tulkintoja tulee ja jotkut oleelliset asiat jäävät joskus noteetaamatta, mutta kokonaisuutta ajatellen vähän. Suoranaisia ratkontavirheitä tulee nykyisin harvoin, joten virheeni ovat pääosin tulkintavirheitä tai huomaamattomuuksia. Ihan hyvä, että virheeni huomataan, mutta virheet tulisi mainita aina asiallisesti, mollaamista välttäen.

        Joku kertoo Sanarisin foorumissa ratkoneensa vuosikymmeniä eli paljon pidemmän ajan kuin itse - ja silti hännellä välillä jää melko simppelikin vihje hoksaamatta. Tunnen empatiaa ratkojaa kohtaa tällaisissa tilanteissa. Joku ilkeämielinen olisi saattanut mollata. Vastaavaa tapahtuu siis kokeneemmillekin, mutta suhtautuminen on eri eli ei aleta mollaamaan.

        Kyllä HP:kin on virheitä tehnyt ja on joutunut virheitään uusilla kommenteilla paikkaamaan. Kovikset ovat koviksia ja niissä erinäusiä virheitä itse kullekin tulee. Virheistä huolimatta pidän HP:tä varsin hyvänä ratkojana enkä häntä halua jonkun satunnaisen virheen takia perin pohjin mollata.

        Minulla ei tässä suhteessa ole syytä käyttäytyä HP:tä kohtaan samaan tapasn kuin joku on minuun suhtautunut. Kun HP paljastelee, hän sillä pyrkii osoittamaan omaa kokemustaan ratkojana ja kehuu sillä. Periaatteessa HP:nkin jokainen ratkontamoka ansaitsisi joltakulta samantapaisen mollauksen kuin minun mokani, jos mollauksen syynä kerran on omalla ratkontaosaamisellaan leuhkiminen - leuhkimistahan HP:n toiminta on lähes jokaisen kommentin osalta! Ei hön juuri mitään muuta teekään.

        Vaikja arvistan HP:tä ratkojsna, en kuitenkaan lähde siitä, että kaikki, mitä HP nostaa esille, olisi aina oikein, minkä olen tuonut aiemmin selkeästi esille. Oletan, että hän tekee vähemmän virheitä kuin minä, mutta en missään nimessä halua kiistellä siitä kumpi meistä on parempi ratkoja. En halua sen paremmin itseäni kuin HP:täkään nostettavan ratkojana millekään jalustalle. Sillä seisovat meitä kumpaakin paremmat ratkojat.

        Ehkä kokemukseeni nähden teen virheitä tai en jotain huomaa jotain keskimääräistä enemmän, mutta en välttämättä. Ratkojien komukset ovat niin persoonakohtaisia ettei miitä kannata vertailla.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        On tullut mainittua, jotta asiat osattaisiin suhteellistaa. Virheratkontoja, -tulkintoja tulee ja jotkut oleelliset asiat jäävät joskus noteetaamatta, mutta kokonaisuutta ajatellen vähän. Suoranaisia ratkontavirheitä tulee nykyisin harvoin, joten virheeni ovat pääosin tulkintavirheitä tai huomaamattomuuksia. Ihan hyvä, että virheeni huomataan, mutta virheet tulisi mainita aina asiallisesti, mollaamista välttäen.

        Joku kertoo Sanarisin foorumissa ratkoneensa vuosikymmeniä eli paljon pidemmän ajan kuin itse - ja silti hännellä välillä jää melko simppelikin vihje hoksaamatta. Tunnen empatiaa ratkojaa kohtaa tällaisissa tilanteissa. Joku ilkeämielinen olisi saattanut mollata. Vastaavaa tapahtuu siis kokeneemmillekin, mutta suhtautuminen on eri eli ei aleta mollaamaan.

        Kyllä HP:kin on virheitä tehnyt ja on joutunut virheitään uusilla kommenteilla paikkaamaan. Kovikset ovat koviksia ja niissä erinäusiä virheitä itse kullekin tulee. Virheistä huolimatta pidän HP:tä varsin hyvänä ratkojana enkä häntä halua jonkun satunnaisen virheen takia perin pohjin mollata.

        Minulla ei tässä suhteessa ole syytä käyttäytyä HP:tä kohtaan samaan tapasn kuin joku on minuun suhtautunut. Kun HP paljastelee, hän sillä pyrkii osoittamaan omaa kokemustaan ratkojana ja kehuu sillä. Periaatteessa HP:nkin jokainen ratkontamoka ansaitsisi joltakulta samantapaisen mollauksen kuin minun mokani, jos mollauksen syynä kerran on omalla ratkontaosaamisellaan leuhkiminen - leuhkimistahan HP:n toiminta on lähes jokaisen kommentin osalta! Ei hön juuri mitään muuta teekään.

        Vaikja arvistan HP:tä ratkojsna, en kuitenkaan lähde siitä, että kaikki, mitä HP nostaa esille, olisi aina oikein, minkä olen tuonut aiemmin selkeästi esille. Oletan, että hän tekee vähemmän virheitä kuin minä, mutta en missään nimessä halua kiistellä siitä kumpi meistä on parempi ratkoja. En halua sen paremmin itseäni kuin HP:täkään nostettavan ratkojana millekään jalustalle. Sillä seisovat meitä kumpaakin paremmat ratkojat.

        Ehkä kokemukseeni nähden teen virheitä tai en jotain huomaa jotain keskimääräistä enemmän, mutta en välttämättä. Ratkojien komukset ovat niin persoonakohtaisia ettei miitä kannata vertailla.

        Tällaisenahan HP:n toiminnan kokevat varmaan monetkin henkilöt, vaikka eivät sitä näin tuo esille:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17255072/pupe-12022#comment-111973433

        En noin asiaa ilmaisisi, mutta nimen omaisesti pätemisenä ja siten leuhkimisena HP:n toiminnan moni kokee.

        En väitä, että itselläni ei olisi arvostuksen tarvetta. Vaikka teen virheitä, haluan, että osaamistani myös arvostetaan. Saan arvostusta sivustollani. En muuta kaipaa täälläkään.

        Kuten olen kertonut aiemminkin, guruksi en halua itseäni kutsuttavan - jos sitä haluaisin, se olisi kohtuutonta pätemisen tarvetta. Guruksi nimittämisen kokisin vaivaannuttavana, koska esim. Juha Neitolasta, jota voi pitää guruna, olen varsin kaukana. Sivustoni on kanssaratkojille, ei guruille. Täälläkin olen vain kanssaratkoja.

        Guruja nyt valitettavasti on vain Sanarisin foorumissa eikä sen paremmin minun kuin HP:n osaaminen yllä gurutasolle. Jos HP pyrkii saamaa paljasteluillaan guru-luokan arvostuksen, siinä hän joutuu raskaasti pettymään.

        Minulla vieraili kerran säännöllisest guru, mutta ei enää. On täällä muutaman kerran käväissyt guru, mutta tuskin hän enää milloinkaan täällä uudestaan käy.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tällaisenahan HP:n toiminnan kokevat varmaan monetkin henkilöt, vaikka eivät sitä näin tuo esille:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17255072/pupe-12022#comment-111973433

        En noin asiaa ilmaisisi, mutta nimen omaisesti pätemisenä ja siten leuhkimisena HP:n toiminnan moni kokee.

        En väitä, että itselläni ei olisi arvostuksen tarvetta. Vaikka teen virheitä, haluan, että osaamistani myös arvostetaan. Saan arvostusta sivustollani. En muuta kaipaa täälläkään.

        Kuten olen kertonut aiemminkin, guruksi en halua itseäni kutsuttavan - jos sitä haluaisin, se olisi kohtuutonta pätemisen tarvetta. Guruksi nimittämisen kokisin vaivaannuttavana, koska esim. Juha Neitolasta, jota voi pitää guruna, olen varsin kaukana. Sivustoni on kanssaratkojille, ei guruille. Täälläkin olen vain kanssaratkoja.

        Guruja nyt valitettavasti on vain Sanarisin foorumissa eikä sen paremmin minun kuin HP:n osaaminen yllä gurutasolle. Jos HP pyrkii saamaa paljasteluillaan guru-luokan arvostuksen, siinä hän joutuu raskaasti pettymään.

        Minulla vieraili kerran säännöllisest guru, mutta ei enää. On täällä muutaman kerran käväissyt guru, mutta tuskin hän enää milloinkaan täällä uudestaan käy.

        Kahta ihmistä olen nähnyt nimitettävän ristikkoguruksi, Veijo Wiréniä ja Erkki Vuokilaa.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tällaisenahan HP:n toiminnan kokevat varmaan monetkin henkilöt, vaikka eivät sitä näin tuo esille:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17255072/pupe-12022#comment-111973433

        En noin asiaa ilmaisisi, mutta nimen omaisesti pätemisenä ja siten leuhkimisena HP:n toiminnan moni kokee.

        En väitä, että itselläni ei olisi arvostuksen tarvetta. Vaikka teen virheitä, haluan, että osaamistani myös arvostetaan. Saan arvostusta sivustollani. En muuta kaipaa täälläkään.

        Kuten olen kertonut aiemminkin, guruksi en halua itseäni kutsuttavan - jos sitä haluaisin, se olisi kohtuutonta pätemisen tarvetta. Guruksi nimittämisen kokisin vaivaannuttavana, koska esim. Juha Neitolasta, jota voi pitää guruna, olen varsin kaukana. Sivustoni on kanssaratkojille, ei guruille. Täälläkin olen vain kanssaratkoja.

        Guruja nyt valitettavasti on vain Sanarisin foorumissa eikä sen paremmin minun kuin HP:n osaaminen yllä gurutasolle. Jos HP pyrkii saamaa paljasteluillaan guru-luokan arvostuksen, siinä hän joutuu raskaasti pettymään.

        Minulla vieraili kerran säännöllisest guru, mutta ei enää. On täällä muutaman kerran käväissyt guru, mutta tuskin hän enää milloinkaan täällä uudestaan käy.

        Joku taisi osua melko arkaan paikkaan kun Keisari äityi puolustamaan itseään todella perin pohjin. Lisäsikö vai vähensikö hän arvostustaan tällä avautumisella muiden silmissä on jokaisen tykönään mietittävissä. Erikoinen se joka tapauksessa oli. Näitä oman hännän nostoja nähtiin säännöllisesti Sanariksen palstalla. Varsinkin piilisten osalta Keisarin on ihan turha väittää, ettei hän pidä itseään guruna.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku taisi osua melko arkaan paikkaan kun Keisari äityi puolustamaan itseään todella perin pohjin. Lisäsikö vai vähensikö hän arvostustaan tällä avautumisella muiden silmissä on jokaisen tykönään mietittävissä. Erikoinen se joka tapauksessa oli. Näitä oman hännän nostoja nähtiin säännöllisesti Sanariksen palstalla. Varsinkin piilisten osalta Keisarin on ihan turha väittää, ettei hän pidä itseään guruna.

        Siinä mielessä olen guru, että olen ratkon 1975-1990-luvun alun SK:n piiliksiä ja tiedän, miten ne ovat vuosikymmenten varrella muuttuneet. Kaikkien vuosikymmenten piiliksiä olen ratkonut.

        Vihjeiden tulkinnan suhteen kyllä olen tehnyt harmittavia mokia, mutta myös selviä virheiden huomaamisia. Sanarisin foorumissa virheiksi väittämistäni piiliksiksiksi n. 50% osoittautui oikeiksi väitteiksi. Huono prosentti, joten tässä suhteessa minusta ei ole guruksi, vaikka nykyisin huteja teenkin harvemmin. Juha Neitolan lasken nykypiilisten guruksi ja luotan eniten hänen arviointeihinsa.

        Tavallisissa ristikoissa en ole missään suhteessa guru.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kahta ihmistä olen nähnyt nimitettävän ristikkoguruksi, Veijo Wiréniä ja Erkki Vuokilaa.

        Wireniä en minä guruksi nimittäisi. Miksi en pidä, olen toisessa säikeessä kertonut enkä tässä toista näkemyksiäni

        Eki ja Juha Hyvönen ovat minusta tavanomsisissa ristikoissa guruja. Piiliksissä Juha Neitola ja Eki. Juha Neitolaa arvostan siinä mielessä enemmän, että en laadintateknisessä mielessä ole häneltä kyseenalaista vihjettä tavannut. Ekillä puokestaa on pisin kokemus piiliksistä (muistaakseni vuodesta 1976 lähtien hän on niitä laatinut).


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Siinä mielessä olen guru, että olen ratkon 1975-1990-luvun alun SK:n piiliksiä ja tiedän, miten ne ovat vuosikymmenten varrella muuttuneet. Kaikkien vuosikymmenten piiliksiä olen ratkonut.

        Vihjeiden tulkinnan suhteen kyllä olen tehnyt harmittavia mokia, mutta myös selviä virheiden huomaamisia. Sanarisin foorumissa virheiksi väittämistäni piiliksiksiksi n. 50% osoittautui oikeiksi väitteiksi. Huono prosentti, joten tässä suhteessa minusta ei ole guruksi, vaikka nykyisin huteja teenkin harvemmin. Juha Neitolan lasken nykypiilisten guruksi ja luotan eniten hänen arviointeihinsa.

        Tavallisissa ristikoissa en ole missään suhteessa guru.

        Tuskinpa Suomesta löytyy Keisarin lisäksi kovin montaa muuta sellaista henkilöä, joka katsoo asialliseksi kehua itse itseään piilosanaguruksi. Varsinkaan sellaista, joka ei ole koskaan laatinut yhtään piilosanaa.


    • Anonyymi

      HP on ehdottomasti guru, vaikka se Tapiota ärsyttääkin. Ratkaisee kovikset muutamassa tunnissa. Harva siihen kykenee.

      Minne on muuten kadonnut viimeisin hp:n aloittama säie. Onko Tapio senkin kateuksissaan saanut poistatettua?

      • Et tiedä, miten nopeasti minä ratkon. En kerro koskaan aikaa, sillä en julkisesti halua kertoa ratkonta-aikojani kuten jotkut Sanarisin foorumissa tekevät.

        Vertaan ratkonta-aikojani useimmiten vain omiin ratkonta-aikoihini. Ratkonta-ajoilla on merkitystä vain siihen, miten vaikeaksi kunkin ristikon arvioin. Hyvin usein vaikeustasoarviointini on samankaltainen kuin mitä enemmistö Sanarisin foorumissa on ristikolle antanut. Kun ne poikkeuksetta osuvat lähelle yleistä mielipidettä, olen varsin hyvä vaikeustason arvioija. Silti minunkin arvioni ovat vain mututuntumaa kuten kaikki vaikeusastearviot - sen myöntää laatijatkin.

        Ihan vaan tiedoksi, että olen joskus ratkonut ristikon nopeammin kuin eräs hyvin arvostettu ratkoja (yleensä minulla on mennyt enemmän aikaa kuin hänellä). Jotta ei tule turhaa vertailua, en kerro ketä tarkoitan.

        On täysi arvaus väittää HP:tä minua nopeammaksi ratkojaksi, koska kumpikaan ei julkisesti kerro, miten nopeasti ristikon ratkoi. En halua HP:n nopeutta tietää, sillä en halua tässä asiassa kilpailla hänen(kään) kanssaan.

        Se, että en pidä HP:tä guruna ei liity mitenkään ratkontanopeuteen. Kyse on siitä, että hänkin on tehnyt ratkontamokia eikä siksi yllä minun arviossani guru-tasolle.

        Guru on myös sellainen, joka opastaa toisia ratkojia ymmärtämään vihjeiden logiikkaa. Tätä HP on tehnyt verrattain vähän. Jos hän ratkoisi aina oikein, selittäisi paljon ja aina oikein, hän voisi minun silmissäni ansaita gurun leiman. Minun silmissäni hän ei gurun asemaa ole ansainnut. Mutta jos jonain päivänä ansaitsisi, hän olisi silloin silmissäni paha guru.

        Vaikka itse selitän vihjeitä, en ole guru, koska selityksissäni on satunnaisesti virheitä. Minä en koskaan voi saada gurun asemaa, koska en kaikkia vihjeitä osaa selittää enkä aina selitä oikein. En tavoittele ristikoissa gurun asemaa, vaikka aika paljon niitä ymmärrän.


      • Varmaankin, mutta kyse ei ole kateudesta. En vain pidä HP:n toimintaa hyvänä. Koska en pidä HP:tä guruna, ei ole mitään syytä kateuteen. En kadehdi oikeita gurujakaan. Miksi kadehtisin, kun itse en kumminkaan koskaan guru voi olla.


      • Anonyymi

        Taitaa olla useampikin HPn aloittama ketju kadonnut. Onko kellään villejä veikkauksia, kenelle tästä kiitos kuuluu!?


    • Anonyymi

      Mä olen saanut tarpeekseni molemmista, sekä HP_stä että Tapio-Huuhaasta.
      Toinen ei kykene mihinkään muuhun kuin lapselliseen pätemiseen ja toinen ei tajua olla provosoimatta/provosoitumatta.

      Pitäiskö teidän mennä kaksistaan hiekkalaatikolle mätkimään toisianne lapioilla päähän tai kerrankin lätkästä k*rvät tiskiin ja mitata kummalla on isompi?

      Naurettavaa pelleilyä molemmilta.

      • Anonyymi

        Juurikin niin, kumpikin pitää toistaan spoilaajana ja melkein kaikki muut pitää kumpaakin!


      • Anonyymi

        Tää on niin totta! Ihan käsittämätöntä pelleilyä. Mikseivät voi mennä jonnekin muualle meuhkaamaan erinomaisuuttaan. Kyllä pistää niin vihaksi.


    • Anonyymi

      En ole HP, huuhaasta puhumattakaan, mutta HP:n soisin jäävän palstoille. Minä olen niin huono ratkoja ja vajavainen ihminen, että kaipaan suoria vastauksia avoimiin kohtiin.

      • Anonyymi

        No juuri niin, kun eivät näköjään mahdu samalla palstalle yhtäaikaa.

        HP voi kirjoittaa paljasteluketjujaan ja Huuhaa seuraajineen pysytellä poissa niistä, samoin HP pysytellä seuraajineen poissa Huuhaan ketjuista.

        Muut, järkevät ihmiset voi sitten valita kumpia lukee vai lukeeko kumpiakaan. Jutella sitten omissa ketjuissaan joista nämä kaksi voisi pysyä kaukana.

        Mikä siinä on näille kahdelle niin helavatan vaikeaa?


      • Anonyymi

        Sama täällä. Ratkon aina ensin minkä jaksan, viitsin,pystyn, kykenen ja osaan. Sitten kaivan HPn ketjun ja korjaan, jos on tullu virhe tai otan jonkun yksittäisen sanan ja taas mentiin.. Yleensä tässä vaiheessa ketjussa on jo huuhaa horisemassa omiaan ja mainostamassa sivujaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Ratkon aina ensin minkä jaksan, viitsin,pystyn, kykenen ja osaan. Sitten kaivan HPn ketjun ja korjaan, jos on tullu virhe tai otan jonkun yksittäisen sanan ja taas mentiin.. Yleensä tässä vaiheessa ketjussa on jo huuhaa horisemassa omiaan ja mainostamassa sivujaan.

        Jos noin toimit, se on varsin ok omalta kannaltasi eli et anna tarpeettomasti spoilata ratkontaasi.

        Jos kesken ratkonnan yrittää katsoa apua paljastusmassasta, taatusti spoilaa omaa ratkontaansa.

        Joku toinen kirjoitti:

        "Minä olen niin huono ratkoja ja vajavainen ihminen, että kaipaan suoria vastauksia avoimiin kohtiin."

        Minusta sinunkin kannattaisi ensin pyytää vinkki. Jos se ei riitä, vasta sitten suoraan ratkaisusana. Iloitsen itse eniten oikein mitoitetuista vinkeistä, jos apua tarvitsen.

        Olennaista on myös ymmärtää, miksi tuli se ratksisusana kuin tuli. Jos vain laittaa saadun ratkaisusanan ristikkoon ymmärtämättä, miksi tuli sellainen ratkaisusana kuin tuli, saadusta ratkaisusanasta ei jatkon kannalta ole mitään hyötyä. Paljastus ei silloin kehittänyt millään tavoin ratkontataidoissa.

        Sanaris tarjoaa parhaan avun ratkaisusanojen ymmärtämiseen. Ymmärrän minäkin niitä paljon, mutta en kaikkia. Vaikka ratkonnan palauttamisen aika olisi mennyt, oman ratkaisutaitonsa kehittämisen kannalta kannattaa kysyä jälkikäteenkin vihjeiden ideaa.

        Ihan oikeasti haluan sitä, että jokainen, joka ratkoo ristikoita, kehittyisi toiminnassaan.

        Olen ajatellut, että HP tarjoaa joillekin liian helpon tien. Voi olla, että sellaisia, jotka oikovat tosi paljon, on hyvin vähän.

        Vaikka moderaattori ei HP:n toimintaa oikeana pidä, se ei siihen puutu, jos asiasta ei valita. Ehkä voisin olla valittamatta.

        Mutta se edellyttää, että HP ei aloittamiani säikeitä pilaa. HP:n ei pidä tulla aloittamiini säikeisiin kertomaan ratkaisusanoja, jos toiveena on saada vain vinkkejä. Pyrin ensisijaisesti saamaan vinkkejä sivustollani, mutta kun siellä en aina saa, haluan pitää avoimena tämän sivuston varapaikkana. Saatan joskus pyytää ratkaidusanoja, jolloin toivon sellaisen saavani. Toivin vain, että minua kunnioitetaan.

        Autan ratkojia voimieni mukaan. Teen sen palkintoristikoiden osalta vain vinkein. Mutta minulla on toinenkin merkittävä, joskus merkittävämpikin apu. Se, mitä mikään toinen avoin sivusto ei voi tarjota, on se, että voin kertoa, missä ratkoja on ratkonut väärin. Siitä on usein todella iso apu ratkojille.

        Kerran itse pyysin eräältä nettititulta samalla periaatteella apua ja sain. Minun ei tarvinnut saada tietää nettitutultani ainuttakaan ratkaisusanaa. Mutta kun minulla oli paljon virheellisiä ratkaisusanoja, en tiedä, olisinko päässyt ratkonnassani ikinä loppuun asti. Ainakin aikaa olisi kulunut vielä järkyttävämpi määrä kuin nyt kului.

        Kun tämän tyyppistä apua ei täällä voi saada, on ymmärrettävää, että ratkaisusanoja halutaan.

        Tapani auttaa on myös sellainen, että en voi kovin montaa ratkojaa tavallani auttaa, sillä tapa on liian työläs.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos noin toimit, se on varsin ok omalta kannaltasi eli et anna tarpeettomasti spoilata ratkontaasi.

        Jos kesken ratkonnan yrittää katsoa apua paljastusmassasta, taatusti spoilaa omaa ratkontaansa.

        Joku toinen kirjoitti:

        "Minä olen niin huono ratkoja ja vajavainen ihminen, että kaipaan suoria vastauksia avoimiin kohtiin."

        Minusta sinunkin kannattaisi ensin pyytää vinkki. Jos se ei riitä, vasta sitten suoraan ratkaisusana. Iloitsen itse eniten oikein mitoitetuista vinkeistä, jos apua tarvitsen.

        Olennaista on myös ymmärtää, miksi tuli se ratksisusana kuin tuli. Jos vain laittaa saadun ratkaisusanan ristikkoon ymmärtämättä, miksi tuli sellainen ratkaisusana kuin tuli, saadusta ratkaisusanasta ei jatkon kannalta ole mitään hyötyä. Paljastus ei silloin kehittänyt millään tavoin ratkontataidoissa.

        Sanaris tarjoaa parhaan avun ratkaisusanojen ymmärtämiseen. Ymmärrän minäkin niitä paljon, mutta en kaikkia. Vaikka ratkonnan palauttamisen aika olisi mennyt, oman ratkaisutaitonsa kehittämisen kannalta kannattaa kysyä jälkikäteenkin vihjeiden ideaa.

        Ihan oikeasti haluan sitä, että jokainen, joka ratkoo ristikoita, kehittyisi toiminnassaan.

        Olen ajatellut, että HP tarjoaa joillekin liian helpon tien. Voi olla, että sellaisia, jotka oikovat tosi paljon, on hyvin vähän.

        Vaikka moderaattori ei HP:n toimintaa oikeana pidä, se ei siihen puutu, jos asiasta ei valita. Ehkä voisin olla valittamatta.

        Mutta se edellyttää, että HP ei aloittamiani säikeitä pilaa. HP:n ei pidä tulla aloittamiini säikeisiin kertomaan ratkaisusanoja, jos toiveena on saada vain vinkkejä. Pyrin ensisijaisesti saamaan vinkkejä sivustollani, mutta kun siellä en aina saa, haluan pitää avoimena tämän sivuston varapaikkana. Saatan joskus pyytää ratkaidusanoja, jolloin toivon sellaisen saavani. Toivin vain, että minua kunnioitetaan.

        Autan ratkojia voimieni mukaan. Teen sen palkintoristikoiden osalta vain vinkein. Mutta minulla on toinenkin merkittävä, joskus merkittävämpikin apu. Se, mitä mikään toinen avoin sivusto ei voi tarjota, on se, että voin kertoa, missä ratkoja on ratkonut väärin. Siitä on usein todella iso apu ratkojille.

        Kerran itse pyysin eräältä nettititulta samalla periaatteella apua ja sain. Minun ei tarvinnut saada tietää nettitutultani ainuttakaan ratkaisusanaa. Mutta kun minulla oli paljon virheellisiä ratkaisusanoja, en tiedä, olisinko päässyt ratkonnassani ikinä loppuun asti. Ainakin aikaa olisi kulunut vielä järkyttävämpi määrä kuin nyt kului.

        Kun tämän tyyppistä apua ei täällä voi saada, on ymmärrettävää, että ratkaisusanoja halutaan.

        Tapani auttaa on myös sellainen, että en voi kovin montaa ratkojaa tavallani auttaa, sillä tapa on liian työläs.

        Jos haluaa paljastaa, ainakiin sen tason massapaljastukset kuin HP teki PuPe 1/2022 ovat sellaisia, että niitä lukemalla taatusti spoilaa omaa ratkontaansa. Jos paljastaa pitäisi ainakin toimia sillä tavoin toisia ratkojia kunnioittaen, että ei ehdoin tahdoin spoilaa ratkontoja. Mitä isompi massapaljastus, sitä suurempi on vaara pilata toisten ratkontakokemus. Sana/kommentti ei pilanne ratkontanautintoa? En suosita suoria vastauksia, mutta jos niitä annetaan, vähin mitä voi toivoa on se, että yritetään välttää toisen ratkontailon pilaamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Ratkon aina ensin minkä jaksan, viitsin,pystyn, kykenen ja osaan. Sitten kaivan HPn ketjun ja korjaan, jos on tullu virhe tai otan jonkun yksittäisen sanan ja taas mentiin.. Yleensä tässä vaiheessa ketjussa on jo huuhaa horisemassa omiaan ja mainostamassa sivujaan.

        Tuossa "jaksan, viitsin," vähän kalskahti pahalta - annatko liian helposti periksi? Annatko joskus HP:n pilata ratkontanautintosi? Ei kannattaisi, sillä ilo ratkonnadta samalla myös vähenee.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos noin toimit, se on varsin ok omalta kannaltasi eli et anna tarpeettomasti spoilata ratkontaasi.

        Jos kesken ratkonnan yrittää katsoa apua paljastusmassasta, taatusti spoilaa omaa ratkontaansa.

        Joku toinen kirjoitti:

        "Minä olen niin huono ratkoja ja vajavainen ihminen, että kaipaan suoria vastauksia avoimiin kohtiin."

        Minusta sinunkin kannattaisi ensin pyytää vinkki. Jos se ei riitä, vasta sitten suoraan ratkaisusana. Iloitsen itse eniten oikein mitoitetuista vinkeistä, jos apua tarvitsen.

        Olennaista on myös ymmärtää, miksi tuli se ratksisusana kuin tuli. Jos vain laittaa saadun ratkaisusanan ristikkoon ymmärtämättä, miksi tuli sellainen ratkaisusana kuin tuli, saadusta ratkaisusanasta ei jatkon kannalta ole mitään hyötyä. Paljastus ei silloin kehittänyt millään tavoin ratkontataidoissa.

        Sanaris tarjoaa parhaan avun ratkaisusanojen ymmärtämiseen. Ymmärrän minäkin niitä paljon, mutta en kaikkia. Vaikka ratkonnan palauttamisen aika olisi mennyt, oman ratkaisutaitonsa kehittämisen kannalta kannattaa kysyä jälkikäteenkin vihjeiden ideaa.

        Ihan oikeasti haluan sitä, että jokainen, joka ratkoo ristikoita, kehittyisi toiminnassaan.

        Olen ajatellut, että HP tarjoaa joillekin liian helpon tien. Voi olla, että sellaisia, jotka oikovat tosi paljon, on hyvin vähän.

        Vaikka moderaattori ei HP:n toimintaa oikeana pidä, se ei siihen puutu, jos asiasta ei valita. Ehkä voisin olla valittamatta.

        Mutta se edellyttää, että HP ei aloittamiani säikeitä pilaa. HP:n ei pidä tulla aloittamiini säikeisiin kertomaan ratkaisusanoja, jos toiveena on saada vain vinkkejä. Pyrin ensisijaisesti saamaan vinkkejä sivustollani, mutta kun siellä en aina saa, haluan pitää avoimena tämän sivuston varapaikkana. Saatan joskus pyytää ratkaidusanoja, jolloin toivon sellaisen saavani. Toivin vain, että minua kunnioitetaan.

        Autan ratkojia voimieni mukaan. Teen sen palkintoristikoiden osalta vain vinkein. Mutta minulla on toinenkin merkittävä, joskus merkittävämpikin apu. Se, mitä mikään toinen avoin sivusto ei voi tarjota, on se, että voin kertoa, missä ratkoja on ratkonut väärin. Siitä on usein todella iso apu ratkojille.

        Kerran itse pyysin eräältä nettititulta samalla periaatteella apua ja sain. Minun ei tarvinnut saada tietää nettitutultani ainuttakaan ratkaisusanaa. Mutta kun minulla oli paljon virheellisiä ratkaisusanoja, en tiedä, olisinko päässyt ratkonnassani ikinä loppuun asti. Ainakin aikaa olisi kulunut vielä järkyttävämpi määrä kuin nyt kului.

        Kun tämän tyyppistä apua ei täällä voi saada, on ymmärrettävää, että ratkaisusanoja halutaan.

        Tapani auttaa on myös sellainen, että en voi kovin montaa ratkojaa tavallani auttaa, sillä tapa on liian työläs.

        En kaipaa kenenkään hyväksyntää tavalleni ratkoa ristikoita. Pointti (sikäli jos meni ohi) oli se, että soisin HPn ketjujen jäävän tälle alustalle. Itse kun en millään jaksa jaaritella aiheesta , metsästellä vihjeitä ja odotella vastauksia. HP on ollut ihan korvaamaton apu itselleni. Ja huom! En ole koskaan osallistunut arvontoihin, joten itse olen kokenut HPn toiminnan arvostelun epäreiluna. Toivottavasti voit huuhaa ymmärtää myös tämän kaltaisen tulokulman hänen ketjuihinsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En kaipaa kenenkään hyväksyntää tavalleni ratkoa ristikoita. Pointti (sikäli jos meni ohi) oli se, että soisin HPn ketjujen jäävän tälle alustalle. Itse kun en millään jaksa jaaritella aiheesta , metsästellä vihjeitä ja odotella vastauksia. HP on ollut ihan korvaamaton apu itselleni. Ja huom! En ole koskaan osallistunut arvontoihin, joten itse olen kokenut HPn toiminnan arvostelun epäreiluna. Toivottavasti voit huuhaa ymmärtää myös tämän kaltaisen tulokulman hänen ketjuihinsa.

        Yritän ymmärtää myös sinun näkökulmaasi, vaikka se poikkeaa aika paljon omastani. Kyllä minäkin joskus olen jonkin verran laiska, mutta yritän pitää laiskuuden sellaisella tasolla, että se on itselleni hyväksyttävää. Riippuu minullakin vireestä, miten paljon käytän apuja. Yleensä kyllä vaihdan helpompaan ristikkoon, kun vire on huono.

        En siis edusta äärimmäistä itsensä kiduttamisen linjaa. Tosi pahojen ristikoiden ratkonta on kyllä välillä itsensä kiduttamista, mutta niissä ihan oman itsekunnioitukseni vuoksi pyrin minimpimaan avun. Ratkonta saattaa pahimmillaan viedä viikkoja. Välillä jätän kesken, joten jotkut ristikot ovat olleet kesken kuukausiakin. En enää yritä huippuvaikeata ristikkoa ratkoa niin, että yritän saada sen valmiiksi peräkkäisinä päivinä.

        Fatkavihjeet kyllä haen. Jotkut kiduttavat itseään yrittäessään ratkoa ristikkoa, jonka ratkaisusanat ovat outoja, mutta tuntemattomat sanat pitäisi ratkoa vain risteävien avulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En kaipaa kenenkään hyväksyntää tavalleni ratkoa ristikoita. Pointti (sikäli jos meni ohi) oli se, että soisin HPn ketjujen jäävän tälle alustalle. Itse kun en millään jaksa jaaritella aiheesta , metsästellä vihjeitä ja odotella vastauksia. HP on ollut ihan korvaamaton apu itselleni. Ja huom! En ole koskaan osallistunut arvontoihin, joten itse olen kokenut HPn toiminnan arvostelun epäreiluna. Toivottavasti voit huuhaa ymmärtää myös tämän kaltaisen tulokulman hänen ketjuihinsa.

        "Toivottavasti voit huuhaa ymmärtää myös tämän kaltaisen tulokulman hänen ketjuihinsa"

        En ainakaan itse aloittamiini säikeisiin pidä kivana HP:n paljastuksia. Haluan niissä kumnioitettavan toimintaperiaatteitani.

        Avaa sinä tai HP uusi säie, jossa palkintoristikohin saa suoria vastauksia.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Tuossa "jaksan, viitsin," vähän kalskahti pahalta - annatko liian helposti periksi? Annatko joskus HP:n pilata ratkontanautintosi? Ei kannattaisi, sillä ilo ratkonnadta samalla myös vähenee.

        Olet melko alentuvan "kuuloinen" yrittäessäsi tyrkyttää omia toimintatapojasi. Olen aikuinen ihminen ja valitsemani tapa sopii minulle. Minulla ei ole alkeellisiakaan ambitioita tulla huippu ratkojaksi. Yritin ihan asiallisesti ja kiihkottomasti tuoda oman näkökulmani HPn ketjuihin ja sinä näit tilaisuuden "ojentaa" minua. Minulle nämä ovat VAIN ristikoita. Elämä ja sen todellinen suola ovat toisaalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En kaipaa kenenkään hyväksyntää tavalleni ratkoa ristikoita. Pointti (sikäli jos meni ohi) oli se, että soisin HPn ketjujen jäävän tälle alustalle. Itse kun en millään jaksa jaaritella aiheesta , metsästellä vihjeitä ja odotella vastauksia. HP on ollut ihan korvaamaton apu itselleni. Ja huom! En ole koskaan osallistunut arvontoihin, joten itse olen kokenut HPn toiminnan arvostelun epäreiluna. Toivottavasti voit huuhaa ymmärtää myös tämän kaltaisen tulokulman hänen ketjuihinsa.

        Jos nyt tämä linja saisi jäädä IS-säikeisiin, sekin olisi jotain. PuPe ja Iisakki on suunnattu kovisfaneille, joten niissä massapaljastukset tuntuvat erityisen oudoilta. Väitadon ristikkolehtiäkin sentään löytyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet melko alentuvan "kuuloinen" yrittäessäsi tyrkyttää omia toimintatapojasi. Olen aikuinen ihminen ja valitsemani tapa sopii minulle. Minulla ei ole alkeellisiakaan ambitioita tulla huippu ratkojaksi. Yritin ihan asiallisesti ja kiihkottomasti tuoda oman näkökulmani HPn ketjuihin ja sinä näit tilaisuuden "ojentaa" minua. Minulle nämä ovat VAIN ristikoita. Elämä ja sen todellinen suola ovat toisaalla.

        No erilaisten tapojen kirjo on varmaan suurempi kuin olen kuvitellut. Samarisin foorumin käyttäjät lienevät pääosin ristikkofaneja. Täällä toivotaan hyvinkin toisenlaista otetta. Olen varmaan henkisesti lähempänä Sanariksen porukan kirjoittajia.


    • Vähän kyllä säälin joitakin Sanarisin foorumissa kommentoijia. Moni kyselee Ekin foorumissa linkkejä, mutta ei linkkejä pettymyksekseen saa.

      Eki ei voi hyväksyä, että hänen foorumissaan saisi linkittää toisen foorumin säikeeseen, jossa annetaan ristikoihin vinkkejä. Että on muitakin kanavia, ei saisi tiedottaa.

      Koska tapani auttaa on työläs, en isoa joukkoa voi auttaa. Minulla ei ole siksi tarvetta olla kertomatta muista foorumeista. Koska massapaljastukset ovat minusta arveluttavia, en täällä ainakaan HP:n säikeisiin halua linkittää. Jos HP ei tule joka säikeeseen, voisin tännekin linkittää.

      • Anonyymi

        Sanaris-ristikkojen palkintokilpailut voidaan katsoa EV:n järjestämiksi. Sen takia EV:n toimintaa voitaisiin pitää erittäin epäeettisenä, jos hän edes välillisesti auttaisi joitakin ratkojia näissä palkintokilpailuissa.

        Toinen asia: Se, minne sinä linkität omilla sivuillasi, tuskin täällä kiinnostaa ketään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanaris-ristikkojen palkintokilpailut voidaan katsoa EV:n järjestämiksi. Sen takia EV:n toimintaa voitaisiin pitää erittäin epäeettisenä, jos hän edes välillisesti auttaisi joitakin ratkojia näissä palkintokilpailuissa.

        Toinen asia: Se, minne sinä linkität omilla sivuillasi, tuskin täällä kiinnostaa ketään.

        Se, että Eki järjestää palkintokisoja määrittää varmaan niin paljon hänen toimintaansa, että hänen täytyy pyrkiä pitämään fooruminsa käyttäjät tietämättöminä muista vaihtoehdoista. Tasapuolisuuden vuoksi hän soveltaa periaatetta muihinkin kuin itse julkaisemiinsa ristikoihin. Vain HS on poikkeus.

        Minä voin valita oman linjani vapaasti. Kunnioitan sen verran Ekiä, etten paljastuslinjalle palkintoristikoista mene.

        Sivuillani myös käy ihmisiä, jotka eivät missään nimessä halua muuta kuin vinkkejä. Näitä ratkojia minä pyrin sivuillani kunnioittamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanaris-ristikkojen palkintokilpailut voidaan katsoa EV:n järjestämiksi. Sen takia EV:n toimintaa voitaisiin pitää erittäin epäeettisenä, jos hän edes välillisesti auttaisi joitakin ratkojia näissä palkintokilpailuissa.

        Toinen asia: Se, minne sinä linkität omilla sivuillasi, tuskin täällä kiinnostaa ketään.

        Ekillä ja monen muun kirjoittajan vastaus vinkkien kyselijöille on se, että hänen fooru,issaan vinkkejä ei saa antaa kuin HS-säikeissä.


    • Anonyymi

      Etkö sä huuhaa tajua, että me aikuiset ihmiset osataan kyllä ihan itse omalla kohdallamme päättää miten halutaan ristikoita ratkoa? Mikä ihme sä olet sanelemaan jotain sääntöjä milloin on ok hakea avuksi valmiita ratkaisuja?
      Eiköhän nämä ristikot ole suurimmalle osalle ihmisistä ihan harmitonta hupia ja ajanvietettä. To aika minkä sä vietätä täällä ja vielä omaakin sivustoasi pyörität...no sulle ristikot saattaa olla koko elämä ja mikäs siinä, se on sun juttus.
      Mutta älä tule tänne päsmäröimään ja muille lakia lukemaan.

      • Anonyymi

        Juurikin noin! Jokaisen oma valinta millaista ketjua lukee ja sillä selvä.

        Paljasteluketjuilla on oma paikkansa ja omat käyttäjänsä ja huuhaan vuodatuksia voi lukea huuhaan ketjuista -jos kiinnostaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin! Jokaisen oma valinta millaista ketjua lukee ja sillä selvä.

        Paljasteluketjuilla on oma paikkansa ja omat käyttäjänsä ja huuhaan vuodatuksia voi lukea huuhaan ketjuista -jos kiinnostaa?

        Mutta jos aloitan säikeitä, jossa palkintoristikoihin toivon vain vihjeitä, toivon myös, että niitä HP eikä kukaan muukaan tule spoilaamaan ja trollaamaan. HP on nyt aika monta aloittamasni säiettä trollannut.

        Niiden tarkoitus on minulle vain olla tukena omaan ratkontaan tai auttaa niitö ratkojia, jotka ovat minulta apua kysyneet.

        Saa niissä muutkin kysellä omia kysymyksiään, mutta säikeen alussa esitettyä periaatetta noudattaen. Mitään yksityissäikeitä ei niiden ole tarkoitus olla.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Mutta jos aloitan säikeitä, jossa palkintoristikoihin toivon vain vihjeitä, toivon myös, että niitä HP eikä kukaan muukaan tule spoilaamaan ja trollaamaan. HP on nyt aika monta aloittamasni säiettä trollannut.

        Niiden tarkoitus on minulle vain olla tukena omaan ratkontaan tai auttaa niitö ratkojia, jotka ovat minulta apua kysyneet.

        Saa niissä muutkin kysellä omia kysymyksiään, mutta säikeen alussa esitettyä periaatetta noudattaen. Mitään yksityissäikeitä ei niiden ole tarkoitus olla.

        Itsehän aloitit spoilaamalla ja sittemmin kaikin tavoin sabotoimalla HP:n aloittamia lankoja. Ihmekös tuo, jos HP tai ainakin monet hänen kannattajansa ryhtyivät vastaiskuihin sinun aloittamissasi langoissa.


    • Anonyymi

      Aivan, kyllä se olit sinä huuhaa joka aloitit koko sodan. Ole nyt se järkevä ja pysy poissa HP:n ketjuista. Anna hänen paljastella sanoja ja anna niiden jotka niitä haluavat lukea, lukea niitä. Ei se sinulle kuulu niin millään tavalla.
      Ehkä sinäkin vastavuoroisesti sitten saat pitää omat ketjusi sellaisina kuin toivot.

      • Anonyymi

        Tolkun ääni!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolkun ääni!

        Ja kuten aina Keisari selittelee itsensä ulos tästä toteamalla, että oli pakkotilanne käydä toimintatapakeskustelua 😂😂😂


    • Joku kirjoitti aiemmin:
      "Olet melko alentuvan "kuuloinen" yrittäessäsi tyrkyttää omia toimintatapojasi. Olen aikuinen ihminen ja valitsemani tapa sopii minulle. Minulla ei ole alkeellisiakaan ambitioita tulla huippu ratkojaksi. Yritin ihan asiallisesti ja kiihkottomasti tuoda oman näkökulmani HPn ketjuihin ja sinä näit tilaisuuden "ojentaa" minua. Minulle nämä ovat VAIN ristikoita. Elämä ja sen todellinen suola ovat toisaalla."

      Mitä teet, jot et ymmärrä vihjettä ja sitä, miten se liittyy ratkaisusanaan?

      Niin täällä, omassa foorumissani kuin Sanarisin foorumissa ihmiset kertovat, etteivät he ymmärrä vihjeen ja ratkaisusanan välistä yhteyttä. Minä kuten moni muukin kokee, että tärkeää on myös ymmärtää vihjeen idea.

      Jos en ymmärrä logiikkaa, ainakin itse haluan ensin saada vinkin logiikasta. Jos sekään ei riitä, perusteellisemman selityksen. Omalla kohdaltani haluan auttamisen olevan asteittaista.

      Sanarisin foorumissa on monella hyvin tiukka linja. Vaikka ristikko olisi varmuudella oikein ratkottu, ristikko ei ole ratkottu, jos jokaista vihjettä ei ymmärrä.

      Minulla periaate on se, että ristikko on ratkottu, kun mikään kirjain ei ole arvaus. Tällöin yksittäinen vihje saattaa jäädä ymmärtämättä, mutta vihjeeseen liittyvä ratkaisusana on risteävien perusteella varmuudella oikein.

      • Anonyymi

        Taas Keisari pakottaa omaa toimintatapaansa pitäen sitä ainoana oikeana. Hän on niin maaninen ettei halua ottaa muiden mielipiteitä huomioon - ja sitten ihmettelee kun hänestä ei aina pidetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas Keisari pakottaa omaa toimintatapaansa pitäen sitä ainoana oikeana. Hän on niin maaninen ettei halua ottaa muiden mielipiteitä huomioon - ja sitten ihmettelee kun hänestä ei aina pidetä.

        Lupasi jossain, ettei tähän asiaan enää puutu!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taas Keisari pakottaa omaa toimintatapaansa pitäen sitä ainoana oikeana. Hän on niin maaninen ettei halua ottaa muiden mielipiteitä huomioon - ja sitten ihmettelee kun hänestä ei aina pidetä.

        Kysyin mielipidettä siitä, miten tärkeänä pidetään ristikon vihjeiden ymmärämistä.

        Kerroin eräiden henkilöiden mielipiteen. Kerroin oman mielioteeni.

        Muelipiteiden kysyminen ja niiden esittäminen ei ole päsmöröuntiä.

        Haluan aidosti ymmärtää toisten ajattelua. Tässä ei ole mistään muusta kyse.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Kysyin mielipidettä siitä, miten tärkeänä pidetään ristikon vihjeiden ymmärämistä.

        Kerroin eräiden henkilöiden mielipiteen. Kerroin oman mielioteeni.

        Muelipiteiden kysyminen ja niiden esittäminen ei ole päsmöröuntiä.

        Haluan aidosti ymmärtää toisten ajattelua. Tässä ei ole mistään muusta kyse.

        Ja sama oikoluettuna.

        Kysyin mielipidettä siitä, miten tärkeänä pidetään ristikon vihjeiden ymmärtämistä.

        Kerroin eräiden henkilöiden mielipiteen. Kerroin oman mielipiteeni.

        Mielipiteiden kysyminen ja niiden esittäminen ei ole päsmäröintiä.

        Haluan aidosti ymmärtää toisten ajattelua. Tässä ei ole mistään muusta kyse.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ja sama oikoluettuna.

        Kysyin mielipidettä siitä, miten tärkeänä pidetään ristikon vihjeiden ymmärtämistä.

        Kerroin eräiden henkilöiden mielipiteen. Kerroin oman mielipiteeni.

        Mielipiteiden kysyminen ja niiden esittäminen ei ole päsmäröintiä.

        Haluan aidosti ymmärtää toisten ajattelua. Tässä ei ole mistään muusta kyse.

        Olisin päsmäröinyt, jos olisin vaatinut aina selittämään vihjeet. Sitä en tehnyt.

        Jos joku kysyy selityksiä, niitä voidaan antaa. Kysyin vain sitä, miten paljon ihmiset kaipaavat selityksiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lupasi jossain, ettei tähän asiaan enää puutu!

        Ja joidenkin pitää aina tulkita ajatukseni väärin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lupasi jossain, ettei tähän asiaan enää puutu!

        En puuttunutkaan - ymmärsit kommenttini tarkoituksen väärin. Ei pidä aina tulkita kirjoitteluani tietystä näkökulmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lupasi jossain, ettei tähän asiaan enää puutu!

        Jos Huuhaa lupaa lopettaa jonkin asian tekemisen, niin silloin on varmaa, että hän tulee jatkamaan sen asian tekemistä. Kokemud on tämän opettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lupasi jossain, ettei tähän asiaan enää puutu!

        Viisi peräkkäistä Huuhaa-kommenttia. Kertoo aika paljon menosta täällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viisi peräkkäistä Huuhaa-kommenttia. Kertoo aika paljon menosta täällä.

        Ärsytti kun halutaan tahallaan ymmärtää väärin eikä asiallisesti vasta siihen, mitä kysyin.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Ärsytti kun halutaan tahallaan ymmärtää väärin eikä asiallisesti vasta siihen, mitä kysyin.

        Ärsyyntymisen aika on ohi. Tuntuu että kaikki muukin on tuhon omaa.


      • Anonyymi

        Kirjoitin tuon alkuperäisen tekstin, johon tässä viittaat ja vastaukseni siihen mitä teen, jos en ymmärrä kuuluu seuraavasti: vaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi. Kysyn esim. HPn ketjussa sanojen yhteyttä ja yleensä vastaus tulee tyhjentävästi ja ilman lisävihjeitä. Joskus heitän lehden takkaan, sytytän puut ja unohdan koko asian. Eikä se minua mitenkää jää valvottamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin tuon alkuperäisen tekstin, johon tässä viittaat ja vastaukseni siihen mitä teen, jos en ymmärrä kuuluu seuraavasti: vaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi. Kysyn esim. HPn ketjussa sanojen yhteyttä ja yleensä vastaus tulee tyhjentävästi ja ilman lisävihjeitä. Joskus heitän lehden takkaan, sytytän puut ja unohdan koko asian. Eikä se minua mitenkää jää valvottamaan.

        Aika terve suhtautuminen itse asiassa. Oman oppimisen kannalta on hyvä kysyä, mutta ei kaikkea ole pakko selvittää.

        Minulla välillä turhankin paljon tulee yritettyä selvittää logiikoita.

        Jos minulta foorumissani jotain kysyy, pyrin aina selvittää myös logiikat. Ne tosin kerron tyhjentävästi vasta ratkonnan palautusajan päätyttyä. Palautusajan jälkeen niistä parhaan selon saa Sanarisin foorumissa, jos asia vielä kiinnostaa.


    • Voisko nyt esittää omia kokemuksia kysymykseeni, jonka aiemmin esitin:

      "Mitä teet, jos et ymmärrä vihjettä ja sitä, miten se liittyy ratkaisusanaan?"

      Tähän voisi kommentoida kuka tahansa. Aiemmin toin tähän näkökulmia eikä niitä kannata toistaa.

      Etsitkö selitystä? Pyydätkö selitystä? Menetkö vain eteenpäin etkä välitä, tuliko vihje ymmärretyksi vai ei?

      • Anonyymi

        Miksi meidän toisten pitäisi täällä vastata sinun kysymyksiisi? Itse sinä et missään tapauksessa suostu käyttäytymään niin kuin enemmistö täällä toivoisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi meidän toisten pitäisi täällä vastata sinun kysymyksiisi? Itse sinä et missään tapauksessa suostu käyttäytymään niin kuin enemmistö täällä toivoisi.

        Haluaisin vain ymmärtää paremmin toisia. Ei esittämissäni kykymyksissä muusta ole kyse.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Haluaisin vain ymmärtää paremmin toisia. Ei esittämissäni kykymyksissä muusta ole kyse.

        Et sinä todellisuudessa mitään muuta halua kuin päsmäröidä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä todellisuudessa mitään muuta halua kuin päsmäröidä.

        Se on sinun oletuksesi. 05.01.2022 15:33 olin ihan tosissani. Mutta jos ei saa vastausta, ei ymmärrys laajene.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Se on sinun oletuksesi. 05.01.2022 15:33 olin ihan tosissani. Mutta jos ei saa vastausta, ei ymmärrys laajene.

        Itse asiassa joky vastasi ja ihan hyvän vastauksen antoikin 05.01.2022 17:48, siitä kiitos.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe