Pitkäkölisen köliprofiili, NACA tms.?

Anonyymi

Eväkölit ja peräsinevät muotoillaan poikkeuksetta hydrodynaamisiksi profiileiksi, mutta entä pitkäkölisten veneinen kölit? Onko nekin muodoltaan valtavia NACA-profiileja tms.? Ja toimiiko profiilimuoto ylipäätään skaalautuvasti, jolloin pitkäkölikin voisi olla hydrodynaamisesti tehokas, jolloin merkittävin vastus syntyisi eväköliä suuremmasta märkäpinta-alasta.

Jos esim. osa pitkäkölisten köleistä on NACA tms. profiileja ja osa ei sinne päinkään, niin missä veneissä tällainen hydrodynaamisesti hyvä pitkäköli mahdollisesti olisi?

Sen verran olen katsellut, ettei ainkaan ns. täyskölillä varustetuissa CA tyyppisissä kostereissa yms. , jossa köli alkaa loivasti ihan keulasta asti, ei ole minkään sortin profiilimuotoa havaittavissa, mutta entä pitkäkölisissä, joissa köli alkaa jyrkemmin?

Tämä tuli lähinnä mieleen siitä, että miksei myös pitkäköli voisi olla naca tms. profiili?

7

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan niissä tietysti NACA-profiili, jos suunnittelija ja valmistaja ovat olleet alkuunkaan tehtäviensä tasalla. NACA-profiilit skaalautuvat hyvin eri mittasuhteisiin. Niitä löytyy eri paksuussuhteille.

      Mutta ei se NACA-profili pelasta pitkäkölistä huonolta nostovoima-vastus suhteelta. Se tulee jo päämitoista.

    • Anonyymi

      Pitkäkölinen on veneiden aatelisia ja kokeneiden merimiesten valita.

    • Anonyymi

      Kai pitkiinkin köleihin voi jonkunlaisen NACA-profiilin muotoilla, mutta se jää väkisin vaisuksi ja merkitykseltään vähäiseksi, ellei mitättömäksi. Pitkät kölit tehdään kestämään ja vakauttamaan menoa, eikä niillä varustetuilla pursilla tavoitella nopeutta. Jos pitkään köliin saisi hyödyllisen NACA-profiilin heikentämättä kölin kestävyyttä, se olisi varmaan jo yleisessä käytössä. Näin näkee tämän asian mm. Nauticatien pitkiä kölejä arvostava Meripoikanen.

    • Anonyymi

      Kysymys on hyvä!
      Pitkäkölisen perusongelma lienee kölin mittasuhteissa, kuten edellä jo mainittiinkin. Purjeveneiden "tavallisella" nopeusalueella toimivat oman kokemukseni perusteella parhaiten hydrodynaamiset profiilit, joiden suurin paksuus on noin 10 - 12% jänteen pituudesta (tai evän leveydestä, miten asian nyt haluaa ilmaista).
      Paksuimman kohdan etäisyys profiilin johtoreunasta vaikuttaa suuresti siihen millä nopeusalueilla profiili on tehokkaimmillaan, mutta se ei kuulu varsinaisesti tähän kysymykseen.
      Yllä olevan "nyrkkisäännön" mukaan pitkästä kölistä tulee profiililtaan aivan liian litteä ja sellaisena varmaankin tehoton.
      Jos kysymyksessäsi on niin sanottu käytännön ulottuvuus ja haluaisit etsiä / kehittää pitkään köliin mahdollisimman toimivan profiilin, kannattaa perehtyä NACA-järjestelmään laajemminkin: melko yllättävien mittasuhteiden pohjalta on muokattavissa profiili, jonka virtausvastuksen ja nosteen suhde on kohtuullinen, jopa hyvä. Näin varsinkin matkaveneessä, josta ei tarvitse puristaa irti kaikkea mahdollista vauhtipotentiaalia.
      Jos suunnittelet aiheeseen liittyen jotakin projektia, toivotan onnea ja kärsivällisyyttä!

      • Anonyymi

        Ei se paksuus tee profiilista hyvää. Eväkölissä optimoidaan miten saadaan paino sijoitettua köliin ja silti pidettyä evä riittävän hoikkana. Silloin usein päädytään reiluun 10%, joskus 15-18% alueelle.

        Vastus on pienempi hoikissa profiileissa ja nostovoima pysyy samana eli ne ovat parempia. Ongelmaksi tulisi suuret kohtauskulmat, joilla ohut sakkaa aiemmin kuin paksu. Mutta pitkäkölisen mittasuhteilla tämä ei ole ongelma. Se ei toimi alkuunkaan 2D profiilin eli äärimmäisen syvän kölin tavoin, vaan sakkaa paljon paljon myöhemmin ja on paljon paljon tehottomanpi eli nostovoima on pienempi ja vastus suurempi samalla kohtauskulmalla.

        Ei siis ole mikään ongelma, että pitkäkölisen profiili on hoikka. Ongelma on itse päämitoissa. Eväköli on paljon tehokkaampi. Syvä ja kapea eväköli on erityisen tehokas, mutta se vaatii jo paksuutta profiiliin, jotta ei sakkaa liian herkästi.


    • Anonyymi

      Metriluokkien veneiden kölit ovat evämäisiä verrattuna esim. CA-köleihin. Silti niiden jänne on niin pitkä, ettei niihin järkevää profiilin paksuutta saa. Johtoreuna on kyllä pyöreä ja köli päätyy ohueen, jopa terävään peräsimen jättöreunaan. Pinta-alaa on niin paljon, että erittäin hyvin niillä nousukulmien puolesta kryssii, märkäpinta vain on hidaste. Luokkasääntö estää tehokkaasti rungon muotoilun niin, että märkäpinta edes uusissa eväkölisissä olisi varsinaisesti pieni, runko on edelleen oleellinen osa köliä.

    • Anonyymi

      Köli olkoon koko pituudeltaan osa osin epäsymmetristä ja symmetristä runkoa, jossa vastusominaisuudet pysyvät samoina virtaussuunnan vaihtuessa päinvastaiseksi. Ainiin, proa keksittiin jo 1300v-? sitten ja toimii yhä vieläkin. Ohjausairon vaihto perästä keulaa shuntin yhteydessä ja muita sivuvaikutuksia luvassa, myönnetään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6284
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3130
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      939
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe