Täristävät reuna- ja keskiviivoja alettiin tehdä parikymmentä vuotta sitten. Alkuun ne tuntuivat hyvältä idealta ja olivat vain tien reunassa.
Nyt ne ovat kasvaneet sellaisiin mittoihin, että hunontavat turvallisuutta.
Eipä ole ensimmäinen kerta, että jonkun asian kanssa mennään älyttömyyksiin ja se kääntyykin päälaeleen.
Kun täristävä reunaviiva oli ennen tien reunassa, on se nykyään kaistan reunassa. Urat ovat 20 cm leveät ja tulevat kaistan puolelle sekä keski- , että reunaviivan puolelta kaventaen ajokaistaa.
Urat jyrsitään niin valtaviksi, että ne alkavat "pelottaa" ja autoillessa keskittyy välttämään niiden päältä ajamista ja itse liikenne jää vähemmälle. Ajakaapa vaikka vasta uusittu Kemi'Oulu-väli. Vaikka kuinka yritätte, niin ette voi välttää ajamasta täry-uraan aika ajoin. Ja talviaikaan näkee kuinka tärinäviivaa vältellään ja ajourat muotoutuvat mihin sattuu, esim. keskiviivan päälle ohituskaistaosuuksilla.
Jotain tolkkua pitäisi tähänkin hommaan jo saada.
Täristävät tiemerkinnät vähentävät turvallisuutta
28
294
Vastaukset
- Anonyymi
Voi voi kuin onneton juttu ja osaamattoman ajatus.
Laittaa autosta kaistavahdin päällä niin et joudu tärinälle ja vaihda se huojakka Toyota sellaiseen autoon joka menee sinne minne ohjaat niin pysyt ilman avustimia kaistalla.Omat kokemukset kaistavahdeista on, että ne yrittävät ajaa keskellä kaistaa. Siis aivan väärässä kohdassa. Pitäisi ajaa oikeassa reunassa pääsääntöisesti.
Onneksi sen saa kytkettyä pois ja sijoitettua auton kuten kuuluukin.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Omat kokemukset kaistavahdeista on, että ne yrittävät ajaa keskellä kaistaa. Siis aivan väärässä kohdassa. Pitäisi ajaa oikeassa reunassa pääsääntöisesti.
Onneksi sen saa kytkettyä pois ja sijoitettua auton kuten kuuluukin.Mikä vika on ajaa keskellä omaa kaistaa? Vaikka " laissa" sanotaan, että pitää ajaa niin oikeassa laidassa kuin on turvallista, niin keskiosa on aivan yhtä pätevä linja.
Itse en myöskään pidä kaistavahtia päällä, koska keskityn ajamiseen ja haluan päättää mitä linjaa ajan ja mitä lammikoita väistelen ilman ratin tärinöitä tai auton automaattista ohjausta. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Omat kokemukset kaistavahdeista on, että ne yrittävät ajaa keskellä kaistaa. Siis aivan väärässä kohdassa. Pitäisi ajaa oikeassa reunassa pääsääntöisesti.
Onneksi sen saa kytkettyä pois ja sijoitettua auton kuten kuuluukin.Samaa mieltä. Kun ”normaali leveällä” henkilöautolla kun ajaa, jossa ratti normaalisti vasemmalla, niin sitä ajaa sopivasti reunassa, kun kuskin nenä on aika lähellä kaistan keskikohtaa.
Anonyymi kirjoitti:
Mikä vika on ajaa keskellä omaa kaistaa? Vaikka " laissa" sanotaan, että pitää ajaa niin oikeassa laidassa kuin on turvallista, niin keskiosa on aivan yhtä pätevä linja.
Itse en myöskään pidä kaistavahtia päällä, koska keskityn ajamiseen ja haluan päättää mitä linjaa ajan ja mitä lammikoita väistelen ilman ratin tärinöitä tai auton automaattista ohjausta.Ajan oikeassa reunassa, koska se on turvallisinta ja miellyttävintä. Eniten tilaa, jos vastaantulijalla tapahtuu jotain ja kauempana roiskuvasta vedestä, loskasta, nastoista, jne.
Etäisyys muihin tienkäyttäjiin on hyvä olla mahdollisimman suuri.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ajan oikeassa reunassa, koska se on turvallisinta ja miellyttävintä. Eniten tilaa, jos vastaantulijalla tapahtuu jotain ja kauempana roiskuvasta vedestä, loskasta, nastoista, jne.
Etäisyys muihin tienkäyttäjiin on hyvä olla mahdollisimman suuri.Mä ajelen nykyään kaistan vasemmassa reunassa just noiden tärinöiden takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä vika on ajaa keskellä omaa kaistaa? Vaikka " laissa" sanotaan, että pitää ajaa niin oikeassa laidassa kuin on turvallista, niin keskiosa on aivan yhtä pätevä linja.
Itse en myöskään pidä kaistavahtia päällä, koska keskityn ajamiseen ja haluan päättää mitä linjaa ajan ja mitä lammikoita väistelen ilman ratin tärinöitä tai auton automaattista ohjausta.Miksi on ajettava keskellä kaistaa ja ainakin jos on nastarenkain liikkeellä, rouhittava niitä uria vielä syvemmiksi. Kuluttavat kitkarenkaatkin ja kesärenkaatkin sitä ajouraa.
Kesärenkailla rengasäänet hiljaisemmat jos ei aja keskellä kaistaa, kuten havaintojeni mukaan ainakin noin 80 % kuitenkin ajaa.
- Anonyymi
Joo pistää jo miettimään mikä on motiivi noissa urissa. seuraava vaihe varmaan ne korvataa piikkimatoilla nii autoilijalta renkaat puhki kun ajaa reunaviivan päälle.
- Anonyymi
Etkö ymmärrä niiden tarkoitusta? Ne herättää kuskin jos auto tahattomasti ajautuu liian laitaan. Kyse on ihan sinun ja muiden autoilijoitten turvallisuudesta.
Pystytkö nyt ajattelemaan kuten normaali ihminen ajattelee? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärrä niiden tarkoitusta? Ne herättää kuskin jos auto tahattomasti ajautuu liian laitaan. Kyse on ihan sinun ja muiden autoilijoitten turvallisuudesta.
Pystytkö nyt ajattelemaan kuten normaali ihminen ajattelee?Missäsä sun lukutaitos on? Kuten aloittaja sanoi, urien päälle ajautuu tuon tuostakin väkisinkin. Ei siinä ole enää mitää herätevaikutusta jos auto tärrää muutenkin vähän väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missäsä sun lukutaitos on? Kuten aloittaja sanoi, urien päälle ajautuu tuon tuostakin väkisinkin. Ei siinä ole enää mitää herätevaikutusta jos auto tärrää muutenkin vähän väliä.
Miten niiden päälle voi väkisin ajautua? Eikö auto kulje sinne minne sitä ohjataan?
Pitää vaihtaa sellainen toyota pois mahdollisimman pian, vaarallinenhan tuollainen auto on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missäsä sun lukutaitos on? Kuten aloittaja sanoi, urien päälle ajautuu tuon tuostakin väkisinkin. Ei siinä ole enää mitää herätevaikutusta jos auto tärrää muutenkin vähän väliä.
Aika heikkotasoinen kuski, jos tärinäurien päälle ajautuu tuon tuosta. Hyvä jos edes muutaman kerran vuodessa tulee moinen itse koettua.
- Anonyymi
Harvoin ne urat kulkee täristyksien päälle ja taidat asua kovin pohjoisessa jos 1/2 vuotta ajelut ajourissa. Jänghän setä loukkaantui kun Toyota ei pysy ladulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika heikkotasoinen kuski, jos tärinäurien päälle ajautuu tuon tuosta. Hyvä jos edes muutaman kerran vuodessa tulee moinen itse koettua.
Hyvä että herätysraidat toimivat aloittajalle.
- Anonyymi
Urien leveys on muuten enemmän, jopa 30cm ellei enemmänkin.
Ja lisäksi niillä on huono vaikutus tien kuntoon, asfaltti rapautuu ja halkeilee nopeasti.- Anonyymi
Pyh, keksi lisää teorioita.
- Anonyymi
Kaistavahti korvaa jossain vaiheessa tärinäraidat, mutta siihen asti ne ovat kyllä erinomainen lisä.
- Anonyymi
Keskikaistatielläkin saattaa olla 5m kaistalla leveyttä, josta piennarta yli 2m ja tärinäreunaviiva estää sen käytön. Liikenne ajautuu lähelle keskikaidetta kun autoilijat pelkäävät ajavansa täryyn ja sitten ajavat päin kaidetta.
Tämäkö on turvallista?- Anonyymi
Kyllä sun pitäisi jo luopua ajokortista jos et tahdo pystyä ajamaan turvallisesti ja pelkäät tärinäraitoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sun pitäisi jo luopua ajokortista jos et tahdo pystyä ajamaan turvallisesti ja pelkäät tärinäraitoja.
Asia on juuri noin, aloittajan tulisi ihan vakavasti harkita onko hän tieliikennekelpoinen kuljettaja, jos hänen on vaikea pitää auto ajokaistalla. Tai siis ajokaistalla pitäminen häiritsee merkittävästi muuta ajosuoritusta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on juuri noin, aloittajan tulisi ihan vakavasti harkita onko hän tieliikennekelpoinen kuljettaja, jos hänen on vaikea pitää auto ajokaistalla. Tai siis ajokaistalla pitäminen häiritsee merkittävästi muuta ajosuoritusta!
Onko kyseessä nuori nainen, heille kuten myös nuorille miehille tyypillistä ajaa liian lähellä edelläajavaa.
- Anonyymi
Kuulostaa siltä että sinun ei ehkä kannattaisi enää ajaa autolla. :(
- Anonyymi
Ne tärinäraidat on sen takia, että voi vahdata huolettomasti älypuhelinta samalla kun ajaa.
- Anonyymi
Talvella näkee usein, että ne ajourat ovat syntyneet aivan vääriin paikkoihin. Usein on jopa tiemaalaus näkyvissä ajourassa. En ihmettele ollenkaan, että näin on, kun ei edes kesällä kyetä ajamaan oikeassa kohtaa kaistoja.
- Anonyymi
Talven tullen olen tutuissakin paikoissa ajellut tärinäraitojen yli, kun ajoväyläksi on sellainen aurautunut paikassa, jossa kaistaviivat on piirretty varsin kaistapäisesti. En tiedä miten kaistavahdit autoja tuollaisessa paikassa ohjailee, tärinäraitojen päälle vai 10 cm kinokseen kahlaamaan?
- Anonyymi
Tärinäraidat ovat ihan ok periaatteessa.
Käytännössä riittäisi vähempikin täristys, etenkin liittymissä ja rampeilla, missä ne ovat täysin tarpeettomia ja usein lumikeleillä luontaisesti muodostuvilla ajolinjoilla.
Kaikkein älytfömin on Mäntsälä-Porvoo välillä oleva (ollut?) kokeilu, jossa tien keskellä olevien täryraitojen väliin on jätetty lhan liian iso väli. Seurauksena talvella lumivallit keskellä tietä ja ihan liian kapeat pientareet.- Anonyymi
Eivät ajolinjat mitenkään luontaisesti muodostu. Mitä useampi kädetön laumasielu ajaa samasta kohtaa, niin sinne ne ajourat tuppaavat muodostumaan, eli usein päin peetä.
- Anonyymi
Pitää pikemminkin olla paljon enemmän tärinäuria joka paikassa. Ilman niitä ei törpöt ilmeisesti pysy kesälläkään oikeassa kohtaa kaistaa, vaan ovat aina ajelemassa tiemaalauksien päältä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453116- 1082553
- 512541
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402208Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4791866Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2491826- 1081820
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91664Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151597R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241442