Uutisissa usein puhutaan marginaaliverosta tai rajaverosta. Yritin löytää verokortista oman marginaaliveroprosenttini, mutta sitä ei lue siellä. Mikä vero tämmöinen on ja kuka kyseisen veron saa (kirkko, kunta, valtio, kela)?
Mikä ihmeen marginaalivero
4
306
Vastaukset
- Anonyymi
Kun tulosi nousevat, myös veroprosenttisi nousee. Kohonnutta veroprosenttia peritään kaikista ansioista, ei vain lisätuloista. Tällöin lisätuloista maksetaan laskennallisesti marginaaliveroprosentin verran veroa.
Esimerkki:
Tulosi ovat 35000 e/v. Palkasta sinulta vähennetään verot ja sosiaaliturvamaksut, keskimäärin 25,2 %. Käteen jää 26 187 e.
Vuosittaiset tulosi nousevat 1000 e:lla 36000 e:oon. Veroprosenttisi sosiaaliturvamaksut mukaan lukien on 25,8 %. Käteen jää 26 706 e.
Eli kun tulosi nousivat 1000 e:lla, käteen siitä sinulle jäi 519 enemmän, eli maksoit veroa 481 euroa enemmän. Maksoit siis 1000 e:n lisäansiosta 481 euroa veroa, eli marginaaliveroprosenttisi on 48,1 %.
Lähde: Veronmaksajat. https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/#2cce405a - Anonyymi
Se on sama, kuin tilikitsisi sammalia hirren rakoon.
- Anonyymi
Kysymys on aiheellinen. Taannoin paljastui, että himoverottajapuolueen Jutta Urpilainenkaan ei tiennyt, mitä marginaalivero tarkoittaa.
- Anonyymi
Ministeri Tuppuraisen mukaan "valtionyhtiöiden hallituspalkkiot ovat jopa 150% pienempiä kuin eräissä yksityisissä firmoissa".
Demari osaa vain jakolaskun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799