Kristillinen lisävapaa

Loppiainen, eräs kirkkolain kautta työaikalaissa yleiseksi vapaaksi määritelty päivä, on kääntynyt iltaan. Kysyn kerrankin kääntäen:

Mikä kristillinen juhlapäivä on sellainen, jonka sinä haluaisit vapaaksi? Onko tapanasi ottaa aina tietty päivä vapaata jotta ehdit rauhassa pohdiskella jotain kristinuskon yksityiskohtaa?

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Millätavoin pitää viettää vappua? Olen varmaan aina viettänyt väärin enkä ole osannut pohdiskella oikeita maallisia asioita.

      • Ei sitä mitenkään pidä jos ei halua, mutta vappuun osaat varmasti sinäkin liittää jotain: ehkä serpentiinit ja ilmapallot, siman ja tippaleivät, ylioppilaslakit, tai työväenliikkeen kulkueet. Ja kaupungeissa on vapputoreja. Jos minun pitäisi anoa kaikki lomapäivät eikä olisi automaattisesti joulun, pääsiäisen ym. vapaita, hyvinkin voisi vappu olla yksi niistä mitä pyytäisin lomaksi.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei sitä mitenkään pidä jos ei halua, mutta vappuun osaat varmasti sinäkin liittää jotain: ehkä serpentiinit ja ilmapallot, siman ja tippaleivät, ylioppilaslakit, tai työväenliikkeen kulkueet. Ja kaupungeissa on vapputoreja. Jos minun pitäisi anoa kaikki lomapäivät eikä olisi automaattisesti joulun, pääsiäisen ym. vapaita, hyvinkin voisi vappu olla yksi niistä mitä pyytäisin lomaksi.

        Joo, osaan toki "liittää", mutta en tarvitse niistä yhtäkään omaan vappuuni olen sitten vapaalla tai töissä. Pitäisikö mietiskellä vappuun liittyviä asioita jotta viettää vappua?

        Toisaalta osaan liittää asioita myös jouluun vaikka joulunpyhät menivät töissä enkä varsinaisesti viettänyt joulua minkään kaavan mukaan. Nyt kaikkien pyhien jälkeen on reilusti vapaita tiedossa. Molempi parempi. Lauantaina voisi pohdiskella juutalaisten sapattiperinnettä kynttilän valossa ja sunnuntaina voisi mennä kirkkoon. Arkivapailla on sitten aikaa hoidella asioita ja ulkoilla mikäli säät suosii.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei sitä mitenkään pidä jos ei halua, mutta vappuun osaat varmasti sinäkin liittää jotain: ehkä serpentiinit ja ilmapallot, siman ja tippaleivät, ylioppilaslakit, tai työväenliikkeen kulkueet. Ja kaupungeissa on vapputoreja. Jos minun pitäisi anoa kaikki lomapäivät eikä olisi automaattisesti joulun, pääsiäisen ym. vapaita, hyvinkin voisi vappu olla yksi niistä mitä pyytäisin lomaksi.

        Vappu pitäisi Suomessa julistaa:
        - Työn ja sosialismin päiväksi 🇰🇬
        - Ateistien päiväksi
        Epävirallisesti:
        - kansalliseksi viinan- ja kiljunjuontipäiväksi.

        Mielellään minäkin pitäisin sen vapaana vaikka en ole ateisti, en käytä viinaa enkä kiljua enkä ole sosialisti.
        Mutta kyllä mulle vapaapäivä kelpaa !


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei sitä mitenkään pidä jos ei halua, mutta vappuun osaat varmasti sinäkin liittää jotain: ehkä serpentiinit ja ilmapallot, siman ja tippaleivät, ylioppilaslakit, tai työväenliikkeen kulkueet. Ja kaupungeissa on vapputoreja. Jos minun pitäisi anoa kaikki lomapäivät eikä olisi automaattisesti joulun, pääsiäisen ym. vapaita, hyvinkin voisi vappu olla yksi niistä mitä pyytäisin lomaksi.

        Kesä-, syys- ja talviloman hakemisessa on riittävästi. Vatvomista milloin lomansa saa pitää ja kuinka monta voi yhtäaikaa olla lomalla. Lisää samaa en kaipaa.


    • Anonyymi

      Mäntysalo taitaa olla sellainen tyyppi jolle millään ylimääräisellä vapaapäivällä ei ole oikein mitään merkitystä.
      Viihtyisät varmaan hyvin DDRssä.

      • Olen yrittänyt sanoa, että joihinkin vapaapäiviin liittyy jotain ja toisiin ei.

        Sillä ei tietysti ole väliä mihin liittyy juuri minulla. Sillä sen sijaan on, mikä on useimmille jotenkin muista erottuva päivä, jonka haluaa vapaaksi.

        Eri mieltä voi olla, mutta yrittäisitkö ensin ymmärtää mitä minä yritän sanoa. Äläkä jaksa jauhaa jostain DDR:stä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olen yrittänyt sanoa, että joihinkin vapaapäiviin liittyy jotain ja toisiin ei.

        Sillä ei tietysti ole väliä mihin liittyy juuri minulla. Sillä sen sijaan on, mikä on useimmille jotenkin muista erottuva päivä, jonka haluaa vapaaksi.

        Eri mieltä voi olla, mutta yrittäisitkö ensin ymmärtää mitä minä yritän sanoa. Äläkä jaksa jauhaa jostain DDR:stä.

        Ymmärsin yskän ja yritin selventää, että vapaa on vapaa oli se sitten "maallinen" tai kirkollinen. Jokainen saa liittää niihin mitä haluaa. Tai olla liittämättä.

        Ja paljon on ihmisiä vuorotöissä joilla vapaat sijoittuvat miten sattuu. Ma-pe 8 - 16 alkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Mutta ennenkuin aletaan hävittää vanhoja vapaita, täytyy lukita uudet. Muutenkin kuin omissa haaveissaan. Ettei joudu ojasta allikkoon.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olen yrittänyt sanoa, että joihinkin vapaapäiviin liittyy jotain ja toisiin ei.

        Sillä ei tietysti ole väliä mihin liittyy juuri minulla. Sillä sen sijaan on, mikä on useimmille jotenkin muista erottuva päivä, jonka haluaa vapaaksi.

        Eri mieltä voi olla, mutta yrittäisitkö ensin ymmärtää mitä minä yritän sanoa. Äläkä jaksa jauhaa jostain DDR:stä.

        "Sillä ei tietysti ole väliä mihin liittyy juuri minulla. Sillä sen sijaan on, mikä on useimmille jotenkin muista erottuva päivä, jonka haluaa vapaaksi."

        Tuosta olen kanssasi samaa mieltä. Toisaalta tämä keskustelupalsta ei ehkä ole oikea paikka jos tavoittelee "useimpien" mielipidettä. Vai tarkoititko "useimmilla" vapareita?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olen yrittänyt sanoa, että joihinkin vapaapäiviin liittyy jotain ja toisiin ei.

        Sillä ei tietysti ole väliä mihin liittyy juuri minulla. Sillä sen sijaan on, mikä on useimmille jotenkin muista erottuva päivä, jonka haluaa vapaaksi.

        Eri mieltä voi olla, mutta yrittäisitkö ensin ymmärtää mitä minä yritän sanoa. Äläkä jaksa jauhaa jostain DDR:stä.

        Entäs Kiina?


    • Anonyymi

      Kuules Jori, sinulle kun totuus on itseisarvo. Kerropa nyt totuus tuosta ei.luotu trollista.

      • Mikä totuus? Hän on joskus kertonut vaikuttavansa jossain Itä-Suomessa. Väite tuntuu ihan uskottavalta. En nyt äkkiseltään muista muuta.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mikä totuus? Hän on joskus kertonut vaikuttavansa jossain Itä-Suomessa. Väite tuntuu ihan uskottavalta. En nyt äkkiseltään muista muuta.

        Ei kai sillä ole mitään merkitystä missä asuu? Huomattelet ajoittain muille jankuttajille ja kaipailet asiallista keskustelua. Edustaako ei.luotu mieleistäsi asiallista keskustelua? Oletko vaparina onnellinen uskollisesta puolustajasta joka vuosikausia on jauhanut samaa jankutusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai sillä ole mitään merkitystä missä asuu? Huomattelet ajoittain muille jankuttajille ja kaipailet asiallista keskustelua. Edustaako ei.luotu mieleistäsi asiallista keskustelua? Oletko vaparina onnellinen uskollisesta puolustajasta joka vuosikausia on jauhanut samaa jankutusta?

        Ei taida vastata.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mikä totuus? Hän on joskus kertonut vaikuttavansa jossain Itä-Suomessa. Väite tuntuu ihan uskottavalta. En nyt äkkiseltään muista muuta.

        Jaa Itä-Suomessa? Ainahan tuo on väittänyt asuvansa ulkomailla. Onko sinulla Jori parempaa tietoa? On teillä hyvä tukija.
        "En, koska en ole vapaa-ajattelija, enkä asu Suomessa."
        "Miten niin en kuulu? En kuulu Suomen vapareihin, mutta tuen heidän toimintaa."
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17257769/ala-maksa-vaparien-jasenmaksua-2022


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa Itä-Suomessa? Ainahan tuo on väittänyt asuvansa ulkomailla. Onko sinulla Jori parempaa tietoa? On teillä hyvä tukija.
        "En, koska en ole vapaa-ajattelija, enkä asu Suomessa."
        "Miten niin en kuulu? En kuulu Suomen vapareihin, mutta tuen heidän toimintaa."
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17257769/ala-maksa-vaparien-jasenmaksua-2022

        Eikun perhana, sekoitin. "Sekulaari savolainen" oli tuo Itä-Suomessa asuvaksi ilmoittautuva.

        Mitä tulee teksteihin niin laita linkki jotta osaan kommentoida.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Eikun perhana, sekoitin. "Sekulaari savolainen" oli tuo Itä-Suomessa asuvaksi ilmoittautuva.

        Mitä tulee teksteihin niin laita linkki jotta osaan kommentoida.

        Yläpuolella oli linkki ja muitakin on runsaasti. Tiedät kyllä. Jos nörtti ei löydä niin se ei tahdo löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa Itä-Suomessa? Ainahan tuo on väittänyt asuvansa ulkomailla. Onko sinulla Jori parempaa tietoa? On teillä hyvä tukija.
        "En, koska en ole vapaa-ajattelija, enkä asu Suomessa."
        "Miten niin en kuulu? En kuulu Suomen vapareihin, mutta tuen heidän toimintaa."
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17257769/ala-maksa-vaparien-jasenmaksua-2022

        Siis? Hän kirjoitti jäsenmaksusta "Maksaisin varmasti jos asuisin Suomessa. Mutta maksan täällä vähän samantapaiselle yhdistykselle.". En näe tuossa moitittavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis? Hän kirjoitti jäsenmaksusta "Maksaisin varmasti jos asuisin Suomessa. Mutta maksan täällä vähän samantapaiselle yhdistykselle.". En näe tuossa moitittavaa.

        En minäkään. Kaikki syyt olla maksamatta vapaa-ajattelijoille jäsenmaksua ovat hyviä.


    • Anonyymi

      Mitä näiden kaiken maailman vapaa-ajattelijoiden kanssa pitäisi oikein tehdä.
      Mikään ei ole oikein mitenkään.
      Vaparien jäsenmäärä on noin 0,2 PROMILLEA Suomen kansasta, joten kyllä näille Ajattelijoille pitää kelvata nämä ylimääräiset vapaapäivät.

      Jos ei kelpaa niin sitten pitää muuttaa Pohjois-Koreaan. Kim lienee samoilla linjoilla vaparien kanssa. Kuulema kimiläisiä vituttaa kun jouluvalot kajastavat Etelä-Korean puolelta.
      Muistuttavat kristinuskosta

      Joten sinne vaan, Mäntysalo ja muut vaparit!
      P-Koreassa ei ole joulua eikä loppiaista
      Tuskin pääsiäistä ja juhannustakaan.

      Siellä vasta vapaa-ajattelijoille vapaus koittaa!

    • Anonyymi

      UPMssä on viiden viikon palkallinen vapaa lakkoavustuksilla
      Sosialistit lakkoilevat työpaikkoja vastaan jos ei makseta professorin tms palkkaa

      Lakko vie tosin vain muutaman miljoonan voitosta päivässä
      ja
      arvion mukaan 20 miljooaa viikossa

      paperiliitto pitää viiden viikon loman jona aikana voittoa katoaa noin
      sata miljoonaa joka nyt ei ole paljon
      mutta kuitekin vajaa parikymmentä senttiä osaketta kohden

      jos lakko kestää kolme kuukautta kuin myös on väläytelty
      kulut on parisataa miljoonaa eli vajaa 40 senttiä osaketta kohden

      OSTATEEKO OSAKETTA JOS UPM DIPPAA SOSIALISTILAKON TAKIA

      nimittäin UPM ON aika tuottava Saksan ja Uruguayn alueella
      ja sen pääomistaja on amerikkalainen iso rahasto joka ei turhaan omista
      mitään

    • Anonyymi

      Kumma juttu.
      Mäntysalokin saa nauttia kaikesta siitä hyvästä mitä kristinusko on tuonut Suomeen tullessaan - mutta haluaa suistua taas syvään pakanallisuuteen.
      ♨️🎃🗿🔥👽☠️👺🗝️🛡️⚔️♨️

    • Anonyymi
      07.01.2022 00:51
      kirjoitti:

      >>>Joten sinne vaan, Mäntysalo ja muut vaparit!
      P-Koreassa ei ole joulua eikä loppiaista
      Tuskin pääsiäistä ja juhannustakaan.<<<

      :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

      Koreasti Koreassa, Pohjoisessa Koreassa
      Kireässä Koreassa
      Vapari astuu pellon laitaa
      Vieres' korkeata piikkilanka-aitaa
      Vapari pottuja nyt maasta kaivaa
      Vartijakin, asemies, valvoo
      Vaparin liikkeitä kuin varjoo

      Vaparin ilo: suu maireassa hymys'
      Hän aattelee nyt vapahasti:

      " Pääsin eroon Pääsiäisest'
      Pitkästäkin Perjantaista
      Joutavista joulunpyhistä
      Loputtomista Loppiaisista "

    • Anonyymi

      Loppiainen on kristittyjen vanhimpia juhlia, jopa joulua vanhempi. Loppiaisen evankeliumiteksti kertoo kaukaa itäisiltä mailta vaeltaneista viisaista ja arvostetuista tietäjistä, jotka tulivat katsomaan Jeesus-lasta. He toivat mukanaan kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

      Kolmen kuninkaan (tietäjien) matka itäisiltä mailta Jerusalemiin ja Betlehemiin on kiinnostanut ja kiehtonut monia. Herodes yritti utsia tietäjiltä äsken syntyneen juutalaisten kuninkaan olinpaikkaa, mutta tietäjät saivat unessa Jumalalta käskyn palata toista kautta takaisin. Herodes siitä hermostui ja tapatti 2 v ja nuoremmat lapset.

      Ruotsin vaakunan *Tre Kronor* on otettu tästä kolmen kuninkaan raamatunkertomuksesta.

      Tietäjien määrää ei ole Raamatussa ilmoitettu. Taiteessa ja joulukorteissa
      tietäjiä on 3, koska mainitaan että he toivat kolmenlaisia lahjoja:
      kultaa, suitsuketta ja mirhaa.

      Joku on kuulemma selvitellyt Raamatusta sitäkin että tietäjiä olisi ollut 7 tai 8.
      Hän perustelee selvitystään Raamatun Miikan kirjan 5:4.
      En tiedä miten.

      Miika 5:4:
      *Ja hän on oleva rauha: jos Assur hyökkää maahamme, jos se astuu palatseihimme, niin me asetamme sitä vastaan seitsemän paimenta ja kahdeksan ruhtinasta.*

      Miten tietäjät lähtivät matkaan nähtyään juutalaisten kuninkaan tähden.
      Varmaan itämaan ihmiset olivat kuulleet juutalaisilta Messias-profetioista silloin kun juutalaiset olivat Baabelin vankeudessa nyk. Irakin alueella.

      Wikipedia:
      Juudan kuningaskunta, joka oli Israelia pienempi, vastusti Israelia pitempään valloittajia ja jopa laajeni vuosina 930–730 eaa. Raamatussa kerrotaan isien jumalalle kuuliaista kuninkaista profeetoista sekä huonoista hallitsijoista kuten Israelin kuninkaan Ahabin tyttärestä Ataljasta, joka hallitsi Juudaa 850-luvun eaa. jälkeen ja Baal-uskonsa takia surmattiin. Juudan kuningaskunta joutui Egyptin vasalliksi ennen kuin Babylonian kuningas Nebukadnessar II vuonna 587 eaa. hävitti Jerusalemin temppelin ja vei suuren osan kansasta vankeuteen Babyloniaan.
      [1]Raamatun mukaan Nebukadressar II vei suuren osan Jerusalemin asukkaista vankeuteen Babyloniin Juudan kuningas Jojakinin aikana antaen vain köyhien jäädä sinne[2]. Myöhemmin, Nebukadnessarin 19. hallitusvuotena, Sidkian hallitessa, Jerusalem hävitettiin piirityksen jälkeen täysin ja koko väestö vietiin pakkosiirtolaisuuteen.[3]. Kun Persian kuningas Kyyros Suuri myöhemmin valloitti Babylonin, hän myönsi juutalaisille oikeuden palata Juudaan[4]. Samalla hän antoi heille luvan rakentaa myös Jerusalemin temppeli uudestaan, mutta se saatiin rakennetuksi vasta Dareioksen hallitsijakaudella.[5] 
      Professori Simo Parpolan mukaan juutalaiset olivat omaksuneet täydellisesti Babylonian kulttuurin ja uskonnon, ja Juudaan palaajat toivat ne mukanaan jokseenkin sellaisenaan.[6]

      • Anonyymi

        "Herodes siitä hermostui ja tapatti 2 v ja nuoremmat lapset."

        Joulun jälkeen allakassa on viattomien lasten päivä. Aiemmin se on ollut pyhä ja neljäs joulupäivä, joten vapaa-ajattelijoilla on aihetta juhlaan. Joulunpyhiä (vapaapäiviä työstä) on vähennetty.


    • Anonyymi

      En, minä nauran teille hölmöille jotka uskoo moiseen tyhmäilyyn ylipäätään.

    • Anonyymi

      Ikävänpäivän tietysti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe