Mitenkä tästä hautaustoimesta on tullut vapareille elämääkin suurempi kysymys. Vapareita närästää se kun kaikki seurakunnat eivät anna vapareille hautausmaan kappeleita käyttöönsä.
Hautaustoimilakia pitäisi muuttaa siten, että vapaa-ajattelijat haudataan valtion ylläpitämille hautausmaille. Vapaa-ajattelijoilla on myös omia, jumalattomien hautausmaita. Valtio järjestäisi vapaa-ajattelijoille 4 - 5 hautausmaa-aluetta eri puolille Suomea, jonne voi haudata vapariruumiita merkityille paikoille omalla kustannuksella.
Valtio rakentaisi näille hautausmaille tunnustuksettoman kappelin, jonka huolto kuuluu vapaa-ajattelijoille. Vaparit voivat merkitä nämä hautausmaat ja kappelit omiksi reviireikseen liekkimalja-tunnuksin.
Tämän jälkeen valtio ei maksa enää kirkolle vuosittaista hautausrahaa vapaa-ajattelijayhdistykseen kuuluvista henkilöistä.
(Onko se nykyisin 20 €/henkilö/vuosi?).
Kirkko palauttaa valtiolle elossa olevista vapareista ennakkoon saamansa hautausrahat. Esim jos 37 vuotias eroaa kirkosta ja liittyy vapariyhdistykseen, niin kirkko palauttaa valtiolle tästä henkilöstä saamansa hautausrahan:
37 x 20 € = 740 €.
Tässä on se hyvä että vapaa-ajattelijat saadaan pullautettua ulos kirkon hautaustoimesta tekemään omia kuolemanriittejään omissa vaparikappeleissaan.
Ei muuta kuin kansalaislakialoitetta ko. asiasta väsäämään, niin vapareiden ikuinen kappelipropleema kirkon kanssa tulee tiensä päähän.
Olen ensimmäisten allekirjoittajien joukossa.
Eikö niin, Mäntysalo ?
VAPAA-AJATTELIJAN KUOLEMA JA HAUTAUS
7
74
Vastaukset
On kiistatonta, että evlut kirkon jäsenmäärä on laskenut viimeisen parin vuosikymmenen aikana merkittävästi. Liki kiistattomana voi pitää sitäkin, että tämä lasku tulee jatkumaan.
Eikö sinusta tunnu hassulta tällöin sitoa jokin julkisen vallan toiminta evlut kirkon olemassaoloon?? Tilanne hautaustoimilakia säädettäessä vuosituhannen vaihtuessa oli toinen, silloinhan evlut kirkon asema näytti hyvinkin vakaalta. Eduskuntaa ei voi syyttää virhearviosta, mutta nyt pitäisi nähdä muuttuva todellisuus.- Anonyymi
Suomessa kuolee vuosittain yli 50 000 ihmistä. Kuinka montaa läheistä, sukulaista ja ystävää se koskettaa?
- Anonyymi
Moninkertainen määrä, tai monikymmenkertainen?
Vähän tätä sivuten. Oikeasti paistelen makkaraa vaihdellen lähiseudun laavuilla (Kintulammi.fi olkoon tässä suositukseni). Kuvitellaan kuitenkin, että minulla olisi aivan tietty lempireitti, ja tietty kivi jossa tykkäisin juoda termospullosta kahvit.
Kuinka pahana pitäisit, jos minun tuhkani laittomasti siroteltaisiin juuri tuollaisen kuvitteellisen kiven juureen?- Anonyymi
En ole aloittaja, muuten vaan ihmettelen. Mikä sen tuhkien sirottelun luontoon estää? Haluaisitko kuvitteellisen kiven juureen kuvitteellisen hautamuistomerkin tai haluaisiko ehkä läheisesi? Ja poistaisiko tuhkien sirottelu luontoon kappeliongelman?
https://www.metsa.fi/maat-ja-vedet/luvat/suostumus-vainajan-tuhkan-sirotteluun/ Anonyymi kirjoitti:
En ole aloittaja, muuten vaan ihmettelen. Mikä sen tuhkien sirottelun luontoon estää? Haluaisitko kuvitteellisen kiven juureen kuvitteellisen hautamuistomerkin tai haluaisiko ehkä läheisesi? Ja poistaisiko tuhkien sirottelu luontoon kappeliongelman?
https://www.metsa.fi/maat-ja-vedet/luvat/suostumus-vainajan-tuhkan-sirotteluun/Asiallisesti ottaen ei estä mikään. Muodollisesti ottaen laki vaatii maanomistajan luvan, eli periaatteessa esim. Näsijärven Tampereelle kuuluvassa osassa on tietty hehtaari johon tuhkan saa sirotella. Käytännössä tosiaan ei ole rannalla virkamiestä virkakiikareilla seuraamassa missä kohdin tuhkauurna avataan.
- Anonyymi
Aiotteko aloittaa oikeudenkäynnin Venäjää vastaan että se on varastanut kirkkorakennukset Viipurissa jne samalla kun kirkko Suomessa on ottanut täällä rakennukset haltuunsa
Suomen valtiollahan ei ole oikeutta antaa Venäjälle yksityisomaisuutta Viipurissa jne eikä tällainen ole edes rauhansopimiksessa ja lisäksi Venäjä on allekirjoittanut YKn omaisuudensuojasopimuksen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332162Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601426Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171058- 601054
TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89984Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832