Loppuuko Markuksen evankeliumi kohtaan 16:8 vai jatkuuko se 16:20:een?
Mihin Markuksen evankeliumi loppuu?
25
206
Vastaukset
Raamatussa on huomautus: "Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.".
Alkuperäisessä Raamatussa ei siis ole kohtaa eikä se ole siis Markuksen.
https://www.youtube.com/watch?v=5EmKGxFsKlA&list=PLOIZVfWBfgQt-eV5tOwiJ8Krc_KFzS70E&index=51- Anonyymi
Tuo on taas innokkaiden lapsikasteen puolustajien väite, että Mark 16 loppuisi jakeeseen viisitoista , koska luvun loppuosa kumoaa sen väittämän, että kastamalla tehtäisiin opetuslapsia. Siinähän sanotaan selvästi, että kaste kuuluu vain uskoville:
"Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
Raamatussa on selvästi varoitettu poistamasta siitä pienintäkään piirtoa, tai lisäämästä siihen mitään, joten on naurettaavaa väittää, että Mark 16 luvun loppuun olisi lisätty jotain. Tämähän ei sovi lapsikasteen puolustajille, joiden pitää yrittää kaikin keinoin puolustaa oppiaan. - Anonyymi
En oikein nyt tiedä, että mikä olisi 'alkuperäinen Raamattu', mutta tuossa on kuvaus tyhjästä haudasta, kuten myös kuvaus, että kyseinen nuorukainen oli siellä, kun naiset saapuivat tyhjälle haudalle. Ja arvelet, ettei tarina olisi aito jatkosta Jeesuksen kummitteluilmestymisineen.
Ainakin Raamatun mukaan (Apt.19) mitään ylösnousemusta ei ole tapatunut, jota on sanottu Pyhän hengen vuodattamiseksi, koska opetuslapset eivät tienneet koko termiä ennen vuotta 53. Toinen asia on sitten, että Lyonin piispa Irenaeus kirjoittaa jo toisen vuosisadan alussa, että Jeesus kuoli varsin vanhana, ja hänellä oli henkilökohtainen yhteys Jeesuksen opetuslapsen kautta autenttiseen tietoon.
Mutta se mitä tarinasta voidaan päätellä - siis koko ristiinnaulitsemisesta - niin Jeesus ei tuolloin kuollut myöskään itse tarinan mukaan, koska tarinaan on jätetty juuri tähän viittaavat vihjeet. Anonyymi kirjoitti:
Tuo on taas innokkaiden lapsikasteen puolustajien väite, että Mark 16 loppuisi jakeeseen viisitoista , koska luvun loppuosa kumoaa sen väittämän, että kastamalla tehtäisiin opetuslapsia. Siinähän sanotaan selvästi, että kaste kuuluu vain uskoville:
"Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
Raamatussa on selvästi varoitettu poistamasta siitä pienintäkään piirtoa, tai lisäämästä siihen mitään, joten on naurettaavaa väittää, että Mark 16 luvun loppuun olisi lisätty jotain. Tämähän ei sovi lapsikasteen puolustajille, joiden pitää yrittää kaikin keinoin puolustaa oppiaan.Ei nyt kyse ole lapsikasteen puolustamisesta vaan siitä, että Markuksen evankeliumin jakeet 16:9-16:20 ovat jälkeenpäin lisätyt, niin kuin Raamattukin sen huomauttaa. Ne eivät ole alkuun kuuluneet Markuksen evankeliumiin.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on taas innokkaiden lapsikasteen puolustajien väite, että Mark 16 loppuisi jakeeseen viisitoista , koska luvun loppuosa kumoaa sen väittämän, että kastamalla tehtäisiin opetuslapsia. Siinähän sanotaan selvästi, että kaste kuuluu vain uskoville:
"Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
Raamatussa on selvästi varoitettu poistamasta siitä pienintäkään piirtoa, tai lisäämästä siihen mitään, joten on naurettaavaa väittää, että Mark 16 luvun loppuun olisi lisätty jotain. Tämähän ei sovi lapsikasteen puolustajille, joiden pitää yrittää kaikin keinoin puolustaa oppiaan.<<Tuo on taas innokkaiden lapsikasteen puolustajien väite>>
Markus kyllä kirjoittaa kasteesta evankeliuminsa ensimmäisissä luvuissa, kuinka Johannes kastoi (upotuskasteella), ja kuinka Jeesuskin otti kasteen.
En ole tietenkään kastetta vastaan. Kyse on siitä, että Markuksen evankeliumin loppu-osa ei kuulu alkuperäisesti Markuksen evankeliumiin, vaan sen ovat varhaiset kirkkoisät lisänneet myöhemmin.
- Anonyymi
Ainoa oikea tapa tutkia Raamattua, on selittää Raamattu Raamatun ilmoituksella: Opetuslapset menivät ja tekivät aivan kuin Markuksen evankeliumissa on kirjoitettuna: Ja hän (Jeesus) sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.
Ne, jotka näin olivat hajaantuneet, vaelsivat paikasta toiseen ja julistivat evankeliumin sanaa. Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani.
Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
Mutta hän pudisti elukan (kyykäärmeen) tuleen, eikä hänelle tullut mitään vahinkoa.
Ja he odottivat hänen ajettuvan tai äkisti kaatuvan kuolleena maahan. Mutta kun he olivat kauan odottaneet ja näkivät, ettei hänelle mitään pahaa tapahtunut,
Kirjoitat omaan korvasyyhyysi. MARKUKSEN EVANKELIUMIN KOHTA EI OLE MIKÄÄN JUMALAN ILMOITUKSEN ULKOPUOLINEN LISÄYS.
Sen sijaa Matteuksen evankeliumin: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", on mitä ilmeisemmin Sanan väännös tai lisäys. Apostolit eivät kastaneet ketään hokemalla: "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", vaan opetuslapset toimivat aivan kuin Sana opettaa:kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Jeesuksen seuraajat olivat tottuneet käyttämään Jeesuksen nimeä jo Herran vaeltaessa maan päällä: Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden.- Anonyymi
<<opetuslapset toimivat aivan kuin Sana opettaa:kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran JEESUKSEN NIMESSÄ<<
Ja sitten ottakaamme Jumalan sanasta Jeesuksen opetuksia Matteuksen evankeliumin 7.:stä luvusta:
<<7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun NIMES kautta ennustaneet ja sinun NIMESI kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun NIMESI kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT.'<< <<MARKUKSEN EVANKELIUMIN KOHTA EI OLE MIKÄÄN JUMALAN ILMOITUKSEN ULKOPUOLINEN LISÄYS.>>
Loppu (kohdat 16:9-16.20) on lisätty myöhemmin varhaisten kirkkoisien toimesta. Lue omasta Raamatustasi pieni präntti Markuksen evankeliumin lopusta.
"Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.".
"Alaston alastonta vasten" viittaisi parhaimmillaan tietenkin homoerotiikkaan, mutta silloin Jeesuksen olisi pitänyt olla bi, koska hän rakasti M. Mariaa kaikista eniten. 🥰
- Anonyymi
Mistä sinä sen tiedät? Mutta sen tiedämme kyllä, että Jeesuksella oli kaksi lasta, kuten Luther sanoi.
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät? Mutta sen tiedämme kyllä, että Jeesuksella oli kaksi lasta, kuten Luther sanoi.
Näin sanoo myös yksi Raamatun ulkopuolinen kirjoitus ja Jeesus kuulema suuteli Mariaa usein suulle.
- Anonyymi
Verum_an_falsum kirjoitti:
Näin sanoo myös yksi Raamatun ulkopuolinen kirjoitus ja Jeesus kuulema suuteli Mariaa usein suulle.
Niillä ei ole mitään merkitystä.
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät? Mutta sen tiedämme kyllä, että Jeesuksella oli kaksi lasta, kuten Luther sanoi.
Höpsis. Jeesuksella ei ollut lapsia eikä Luther sellaista sanonut.
- Anonyymi
Yksi_usko kirjoitti:
Höpsis. Jeesuksella ei ollut lapsia eikä Luther sellaista sanonut.
No, ei nyt ihan noin - sanoi vain Jeesuksen sortuneen 'kaksi kertaa haureuden syntiin', ja Nag Hammadista on tiedossa Paavalin kirje, jossa Paavali puhuu Jeesuksen 'esikoisest'a, ja jotta on lapsista esikoinen on oltava kaksi. Ja Lutherin: 'sortui kaksi kertaa haureuden syntiin', vahvistaa sitten tämän lukumäärän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, ei nyt ihan noin - sanoi vain Jeesuksen sortuneen 'kaksi kertaa haureuden syntiin', ja Nag Hammadista on tiedossa Paavalin kirje, jossa Paavali puhuu Jeesuksen 'esikoisest'a, ja jotta on lapsista esikoinen on oltava kaksi. Ja Lutherin: 'sortui kaksi kertaa haureuden syntiin', vahvistaa sitten tämän lukumäärän.
Tiedän, että ehdotukseni on teidän aivojen tavoittamattomissa, mutta ehdotan kuitenkin: Mitähän jos te kaikki koittaisitte hiljalleen alkaa heräämään horroksesta reaalimaailmaan? Alkaa pikkuhiljaa olemaan jo tosi kyseessä.
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, että ehdotukseni on teidän aivojen tavoittamattomissa, mutta ehdotan kuitenkin: Mitähän jos te kaikki koittaisitte hiljalleen alkaa heräämään horroksesta reaalimaailmaan? Alkaa pikkuhiljaa olemaan jo tosi kyseessä.
Koska "Jeesus tulee pian" ? 🙄
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1765167- 1004959
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?944444Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182723Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412718- 442247
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian322164Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2281913- 911848
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121821