Onko nyt meneillään tammikuuilmiö?

Anonyymi

"Tammikuuilmiöksi kutsutaan osakemarkkinoilla tammikuussa tapahtuvaa hintojen nousua. Tämä nousu on niin voimakasta, että se on tehnyt tammikuusta selkeästi keskiarvoltaan eniten osakkeiden hintaa nostavan kuukauden. Viisaan rahan on helppo ottaa tästä ilmiöstä kaikki irti ja ostaa osakkeita ennen vuoden loppua ja myydä tammikuun päätyttyä. Tässä artikkelissa käymme läpi mistä tammikuuilmiö johtuu ja kuinka sitä voi hyödyntää parhaiten sijoituksissa.

Mikä on tammikuuilmiö ja mistä se johtuu?
Ensimmäisen kerran ilmiö havaittiin vuonna 1942 kun investointipankkiiri Sidney B. Wachtel rupesi tutkimaan miksi pienten yhtiöiden osakkeet olivat järjestelmällisesti tuottavampia kuin markkinat keskimäärin tammikuussa. Hän tutki aineistoa vuodelta 1925 alkaen ja totesi, että kyseisenlaista ylituottoa tapahtui etenkin tammikuun ensimmäisellä puoliskolla.

Sijoittajat jotka myyvät osakkeensa joulukuussa, pystyvät vähentämään tappiot verotuksessa. Monella sijoittajalla on myös tapana laittaa ns. Vuosi pakettiin joulukuussa ja aloittaa puhtaalta pöydältä uusi sijoitusperiodi tammikuussa. Kolmantena syynä voidaan pitää monille työntekijöille maksettavia joulubonuksia. Tammikuussa on tavallista enemmän varallisuutta sijoitettavaksi ja kohonnut kysyntä nostaa myös osakkeiden hintoja. Neljänneksi syyksi on tarjottu institutionaalisia sijoittajia, joilla on tapana myydä vuoden lopussa rahastoistaan huonoimmin suoristuneet osakkeet.

Suurimpana syynä on kuitenkin pidetty sijoittajien vuodenvaihteessa kokemaa yleistä mielialan kohoamista ja optimismia."

5

239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kevään korvalle odottelen alennusta.
      Arvo-osakkeet ovat kalliita, ja samaa mieltä oli veteraanisijoittaja Sinkko arvo-osakkeiden hinnoista.
      Harmi vain juttu oli maksumuurin takana, kuten melkein kaikki ovat nykyään.

• Anonyymi

Toinen tammikuuilmiö on, että jos "pörssi" on plussalla tammikuun lopussa, niin usein myös koko vuosi on (vuoden lopussa) plussalla. Ja päinvastoin.

• Anonyymi

Nyt on pörssiromahdus meneillään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt on pörssiromahdus meneillään.

Jep. Ja kohta alkaa alennusmyynneistä ostot!

• Anonyymi

Ku kaupoissa on 10% ale väki hiipii nyrpeenä ohi - kun vastaava pörssissä, on maailmanloppu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      140
      2610
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1967
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1677
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1523
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1350
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      927
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      918
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe