Kuuluuko sääli kristinuskoon?

Anonyymi

Täällä on puhuttu uskosta, ja helluntailaiset pitävät sitä tekona. Entä sääli, kuuluuko se uskontoihin ja onko sekin joidenkin uskovaisten mielestä teko?

39

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietysti sääli kuuluu kristinuskoon.

      Monet pitävätkin kristittyjä säälittävinä.

      Samoin säälin kerjääminen kuuluu kristinuskoon. Sitä kerjätäänkin monella eri tavalla. Jotkut kristityt kerjäävät sitä uhriutumalla, toiset taas esittämällä säälittävän typerää. Myös sairaskohtausten, kuten epilepsian tai mielenvikaisuuden, esittäminen on yleinen tapa kristittyjen parissa kerjätä sääliä kanssaihmisiltä.

      • Anonyymi

        Tämä uskovaisten harjoittama matelu, uhriutuminen ja säälin kerjääminen aiheuttaa minussa vaan myötähäpeän tunteen.
        Sitten kun tämä toiminta jatkuu se aiheuttaa minussa myös suuttumuksen tunteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä uskovaisten harjoittama matelu, uhriutuminen ja säälin kerjääminen aiheuttaa minussa vaan myötähäpeän tunteen.
        Sitten kun tämä toiminta jatkuu se aiheuttaa minussa myös suuttumuksen tunteen.

        Sama juttu täällä.ja toisten arvostelu mitä hirveimmin sanoin. Maailmanlopun pelottelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu täällä.ja toisten arvostelu mitä hirveimmin sanoin. Maailmanlopun pelottelu.

        Kiva että maailmanloppu yhä pelottaa, syystäkin!!


    • Anonyymi

      Mikähän siinä on kun en jeesusta sääli 🤔

      • Hänellehän kävi kuulemma paremmin kuin hyvin, joten kateus olisi relevantimpi tunne.


      • Anonyymi

        Jeesuksella on kaikki valta tuomita kaikki ihmiset joten ei Häntä tarvitsekaan sääliä.
        Säälikää itseänne jos olette matkalla ikuiseen hirveyteen ja kauhuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksella on kaikki valta tuomita kaikki ihmiset joten ei Häntä tarvitsekaan sääliä.
        Säälikää itseänne jos olette matkalla ikuiseen hirveyteen ja kauhuun.

        Tämä tuntuu olevan yleinen väärinkäsitys uskovaisten keskuudessa. Jeesuksen tuomiovalta ulottuu kuitenkin vain häneen uskoviin eikä siten koske niitä jotka eivät häneen usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tuntuu olevan yleinen väärinkäsitys uskovaisten keskuudessa. Jeesuksen tuomiovalta ulottuu kuitenkin vain häneen uskoviin eikä siten koske niitä jotka eivät häneen usko.

        Fiktiolla ei ole lainkaan valtaa!


    • Anonyymi

      Eipä tunnu kuuluvan. Ainakaan lahkolaisten.

    • Anonyymi

      Sääli on sairautta , pakkasilla säälii eläimiä.
      Pakkasilla pärjää sopeutuneet ja niitä ei sääli 🤔

    • Anonyymi

      "Täällä on puhuttu uskosta, ja helluntailaiset pitävät sitä tekona."

      Helluntaissa puhutaan lain teoista, joita tulee kyllä tehdä, mutta pelastavaa vaikutusta lain teoilla ei ole. Usko sinänsä ei ole lain teko, koska laissa ei ole määräystä uskoa Jeesukseen. Usko on suositus, evankeliumin suositus, usko Jeesukseen on Jumalan tahto jokaisella, mutta vain piskuinen lauma sen uskon Jeesukseen ottaa vastaan. Valtava enemmistö on joko ateisteja tai nimikristittyjä liberaaleine poliittisine aatteineen ja vain harva Jeesukseen uskova uudestisyntynyt eli Jumalan lapsi.

      • Anonyymi

        Sääli taasen on ihmisen ominaisuus ja uskovan kohdalla se kohdistuu ateisteihin ja nimikristittyihin, jotka eivät ymmärrä mikä voima Jeesuksella on, kun Hän elää ihmisessä ja vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen. Olemme aina oikeassa eli totuudessa ja jos hairahdumme niin Jeesus joko ojentaa meidät totuuteen tai sitten noutaa vaikka kiven kolosta eksyneen lampaansa. Meitä uskovia ei tarvitse sääliä, sillä meillähän on universumin kaikkinaiset voimat käytössä ja turva tuki mikä ei petä.


    • Vastaus aloittajalle: Tietenkin kuuluu.

    • Anonyymi

      Jos ihminen ei tunne sääliä, silloin hän ei pysty rakastamaankaan. Lue Jeesuksen kertomus laupiaasta samarialaisesta.

      • Anonyymi

        Uskovaisia on turha sääliä eli empaattinen myötähäpeä lienee se oikea tunne millä heihin suhtautua.
        Hieman samalla sarkastisesti hymyillen.
        Tuolla pärjää siihen vääjäämättömään suuttumukseen asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisia on turha sääliä eli empaattinen myötähäpeä lienee se oikea tunne millä heihin suhtautua.
        Hieman samalla sarkastisesti hymyillen.
        Tuolla pärjää siihen vääjäämättömään suuttumukseen asti.

        Sääli on aika paljonpuhuva sana Raamatussakin

        2. Moos. 2:6
        Avatessaan korin hän näki, että siinä oli lapsi, joka itki. Faraon tyttären valtasi sääli, ja hän sanoi: "Tämä on varmaan heprealaisten poikia."
        5. Moos. 13:8
        (13:9) älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan,
        5. Moos. 28:50
        He ovat häikäilemätöntä kansaa, joka ei kunnioita vanhusta eikä sääli poikasta. [Valit. 4:16, Valit. 5:12]
        1. Sam. 15:3
        Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, härät ja lampaat, kamelit ja aasit.'"
        2. Kun. 5:20
        Jumalan miehen palvelija Gehasi alkoi ajatella: "Suotta herrani sääli tuota syyrialaista, kun ei huolinut sitä, minkä hän oli tuonut mukanaan. Niin totta kuin Herra elää, minä juoksen hänen peräänsä, että saisin häneltä jotakin."
        2. Aik. 36:15
        Herra, heidän isiensä Jumala, lähetti sananviejiään yhä uudelleen varoittamaan heitä, sillä hänen tuli sääli kansaansa ja omaa asuinsijaansa.
        Sananl. 3:34
        Säälimätöntä ei Herra sääli, mutta nöyrille hän antaa armonsa. [Job 22:29 ]
        Jes. 13:18
        Heidän jousensa kaatavat nuorukaiset. Kohdun hedelmää he eivät sääli, eivät armahda lasta.
        Jes. 27:11
        ja kun oksat kuivettuvat risuiksi, naiset tulevat ja katkovat ne polttopuiksi. Se kansa hylkää viisauden. Siksi sen luoja ei sitä sääli, hän, joka sen loi, ei sitä armahda.
        Hes. 5:11
        "Tämän vuoksi sanoo Herra Jumala: Niin totta kuin elän, näin minä teen. Koska olet saastuttanut minun temppelini kaikin iljetyksin ja kauhistavin menoin, minä puolestani ajan pääsi paljaaksi. Sen teen, en sääli enkä säästä.
        Hes. 8:18
        Nyt minä annan vihani puhua. Sen teen, en sääli enkä säästä. Huutakoot minun korviini miten kovaa tahansa, minä en heitä kuule." [Ps. 18:42 ]
        Hes. 9:10
        Niinpä en minäkään sääli enkä säästä. Minä rankaisen heitä heidän tekojensa mukaan."
        Hes. 20:17
        Silti minun tuli heitä sääli, enkä minä hävittänyt heitä, en tuhonnut heitä autiomaassa.
        Hes. 24:14
        Minä, Herra, olen puhunut. Niin käy, niin minä teen, minä en päätöstäni muuta, en sääli enkä säästä. Tekojesi mukaan saat tuomiosi. Näin sanoo Herra Jumala."
        Hoos. 11:8
        Miten minä voisin hylätä sinut, Efraim, jättää sinut, Israel! Miten voisin hylätä sinut niin kuin hylkäsin Adman, tehdä sinulle niin kuin tein Seboimille!* Minun sydämeni heltyy, minut valtaa sääli. [Adma ja Seboim olivat Sodoman ja Gomorran lähellä sijainneita kaupunkeja, ks. 1. Moos. 19:25 ja 5. Moos. 29:22.][ 5. Moos. 29:22]
        Sak. 11:5
        joita niiden omistajat tappavat tuntematta syyllisyyttä. He myyvät niitä, ja jokainen sanoo: 'Jumalan kiitos, minä olen rikastunut!' Edes paimenet eivät sääli lampaita. [Ps. 44:23; Room. 8:36]
        Matt. 9:36
        Kun hän näki väkijoukot, hänet valtasi sääli, sillä ihmiset olivat näännyksissä ja heitteillä, kuin lammaslauma paimenta vailla. [4. Moos. 27:17; Jes. 53:6; Sak. 10:2; 1. Piet. 2:25]
        Matt. 14:14
        Kun hän veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli ja hän paransi kaikki sairaat. [Matt. 9:36 ]
        Matt. 18:27
        Kuninkaan tuli sääli palvelijaansa, ja hän päästi miehen menemään ja antoi velan anteeksi.
        Mark. 6:34
        Kun Jeesus veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli, sillä he olivat kuin lammaslauma paimenta vailla. Hän alkoi opettaa ja puhui heille pitkään. [Matt. 9:36 ]
        Mark. 9:22
        "Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!"
        Luuk. 10:33
        "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli.


      • Anonyymi

        Minä en tunne rakkautta , mutta pystyn säälimään , selitä debiili se !!!


    • Anonyymi

      > Kuuluuko sääli kristinuskoon?

      Sanoisin, että armo kuuluu.

      "armahtakaa toisia,"
      Juud. 1:22

    • Eiköhän empatiaan lukeutuva säälikin kuulu ihan perusihmisyyteen joka ei varsinaisesti ole sidottu mihinkään uskonnolliseen kontekstiin.

      Ehkä pikemminkin tarkoitat armollisuutta niin totta kait. Koska jokaisen jopa aitouskovienkin pitäisi ymmärtää se, että sillä tuomion julistamisella ei sinne taivaaseen ole asiaa. Toisekseen jopa osa eläimistä kykenee empatiaan ja armoon, ottamalla vaikkapa orvon huolehtiakseen.

      Enkä nyt tietenkään tarkoita mitään sellaista , että kaiken sydänjuuriaan myöten hyväksyä mitä tuo sitten omasta mielestään tarkoittaakin , vaan armollisuutta nähdä asiat sen toisen näkökulmasta edes hetken.

    • Sääli on kielitoimiston sanakirjan mukaan termi, joka pitää ymmärtää sen kontekstin kautta – eli missä yhteydessä se on ilmaistu.

      Varsinaisesti se tarkoittaa ”toisen ihmisen mielipahaan, suruun, kärsimykseen, onnettomuuteen tms. kohdistuva osanoton tunne, myötätunto(isuus).”

      Mutta se voi olla ”alentuvaa, halveksivaa t. vaivautunutta suhtautumista ilmaisemassa.”

      Tai esiintyy ”pahoittelevissa ilmauksissa: vahinko, harmi, harmillista, surullista, murheellista, valitettavaa.” tarkoituksessa.

      Suomen kieli on rikasta kieltä!

      Eli kun se ilmaistaan tuossa varsinaisessa merkityksessä niin kyllä - se on uskon tuoma hedelmä!

      • Anonyymi

        Kristinuskoon ei kuulu myötätunnon osoittaminen heille ketkä ovat omasta tahdostaan helvettiin menossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskoon ei kuulu myötätunnon osoittaminen heille ketkä ovat omasta tahdostaan helvettiin menossa.

        Tämän olen huomannut monien uskovaisten käyttäytymisessä ja puheissa. Lähimmäisenrakkaus ei heitä kiinnosta. Heille on tärkeintä vain minä, minä, ja taas vain minä...


      • Anonyymi

        Hyvä tietopuolinen kommentti sinulta "mummomuori". Mietin: olenko käyttänyt sitä sanaa joskus kielteisessä merkityksessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskoon ei kuulu myötätunnon osoittaminen heille ketkä ovat omasta tahdostaan helvettiin menossa.

        Oho! Jeesus vaatii oikeastaan vielä enemmän:
        Matt.
        5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä tietopuolinen kommentti sinulta "mummomuori". Mietin: olenko käyttänyt sitä sanaa joskus kielteisessä merkityksessä.

        ”Mietin: olenko käyttänyt sitä sanaa joskus kielteisessä merkityksessä.”

        Kyllähän sitä saattaa joskus erehtyä näin tekemään. Parempi vain yrittää välttää, jos suinkin mahdollista.


    • Anonyymi

      Kristinuskoon kuuluu paljon sitä ja tätä mutta vauvakaste siihen ei kuulu.

      • Anonyymi

        Mikä se "vauvakaste" on? En ole kuullutkaan. Vaipanvaihtoko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se "vauvakaste" on? En ole kuullutkaan. Vaipanvaihtoko?

        Huono kuulo sinulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se "vauvakaste" on? En ole kuullutkaan. Vaipanvaihtoko?

        Kyllä se on pyllynpesu vaipanvaihdon yhteydessä. Kristityt vanhemmat haluavat pitää vauvansa hygieniasta huolta. Kiitos Jeesus!


    • Anonyymi

      Koko Raamatusta ei löyty yhtään kehoitusta tai esimerkkiä, joissa Aadamin synnin tai minkä tahansa synnin pois pesemiseksi vauvan tai jopa aikuisen päähän oli valutettu vettä.
      Vaan Jo Raamatun ensimmäisillä sivuilla lukee: Seetille syntyi poika, ja hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran nimeä.
      Sana todistaa: Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
      Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

      • Anonyymi

        Onko kristillinen kaste sinulle ongelma? Miksi?


    • Anonyymi

      Uskovaiset juhlivat kärsimystä ristillä , se kertoo kaiken heistä.

    • Anonyymi

      Lutherin mukaan Saatana alkaa vaatia sääliä osakseen, kun se paljastetaan.

      • Missähän tuosta on mainitaa? :D


      • Anonyymi

        Ja samalla paholainen alkaa Lutherin mukaan itkemään ja siteeraamaan Raamattua. Täälläkin eri muodoissaan esiintyy tämä sama ilmiö pahojen ihmisten taholta.


    • Anonyymi

      Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaus, että sääli kuuluu osana kristinuskoa ...

      Matt. 9:36
      Ja nähdessään kansanjoukot hänen tuli heitä sääli, kun he olivat nääntyneet ja hyljätyt niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta.


      Matt. 20:34
      Niin Jeesuksen tuli heitä sääli, ja hän kosketti heidän silmiänsä, ja kohta he saivat näkönsä ja seurasivat häntä.

      Tarkasti ottaen sääli on eräs syy miksi julistamme evankeliumia ja Jumalan Sanan totuuksia kaikelle kansalle.

    • Anonyymi

      Miten sääli tai myötätunto voisi kuulua uskontoon, jonka ydin on se, että ajatusrikoksista tuomitaan ikuiseen kidutukseen?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      365
      12339
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2522
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      60
      2482
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2037
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      169
      1970
    6. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      80
      1927
    7. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      132
      1847
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1475
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1440
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1414
    Aihe