Pyörävanhukseni on kuljettanut minua jo 35 000 - 40 000 km. Lähes kaikki liikkuvat osat on vaihdettu vuosien varrella kerran - kuudesti, mutta nyt pyörä on aivan loppuun ajettu.
Kyseessä on VM1995 tai 1996 DBS Sreet Track. Pyärä on Altus etuvaihtajalla ja STX takavaihtajalla varustettu 3x7 vaihteinen retro hybridi pyörä. Huolimatta painavasta teräsrungosta ja suorasta ohjaustangosta, pyörä on ollut varsin nopea ja haluaisin sen pitää tallissa vähän sateisemman päivän varalle...
Minkälaista hintalappua voi odottaa, mikäli säilytän pyörästä rungon ohjaustankoineen, haarukoineen ja istuimen tolppineen. Kaikki muu uusiksi ja vielä alkuperäistä paremmilla osilla ja vähän vielä vauhdikkaampaan suuntaan?
Tuleeko jotain ongelmia vastaan, mikäli pyörää lähtee päivittämään esimerkiksi täydelliseen 105 tai Ultegra osasarjaan. siltä osin kuin suora ohjaustanko antaa myöden?
Onko noille seteille suunniteltu vaihtajaa ja jarrukahvoja suoralle ohjaustangolle? Ilmeisesti vaihtajaksi ainakin voi käyttää Shimanon SL-RS700?
Kunnianosoitus vanhukselle
22
180
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikkea voi tehdä jos osaa metallia työstää: hitsata, sorvata, koneistaa... Puuseppä rakentaa pyöränsä tietenkin sitten puusta.
- Anonyymi
Toiset tekee mitä osaa ja toiset mitä haluavat.
- Anonyymi
Kaikkea voi tehdä ainakin jossain rajoissa. Maantie osasarjojen vaihtajajien kanssa voi käyttää suoriiin tankoihin tarkoitettuja vipuja kunhan vaihteiden määrä täsmää. Maantieosasarjat unohtaisin koska niistä et hyödy mitenkään ainakaan merkittävästi. Teoreettista nopeutta saat jonkin verran mutta samalla menetät kevyen pään välityksiä. Helpointa olisi varmaan lähteä miettimään yhden eturattaan systemiä. Lähtökohtana voisi olla grx tai joku maastopuolen osasarja vaikkapa deore. Koska suunnittelet pyörää vähäisempään ajoon niin kovin kalliita osia ei kannata laittaa. Tämän päivän osat on kuitenkin parempia kuin alkuperäiset. Jarrujen puolella joudut tyytymään vannejarruihin tai joudutaan hitsauspuuhiin. Mitään järkeä projektissa ei juuri välttämättä ole mutta jos jotain haluaa niin sitten mennään sillä. Itse tein ensimmäisen maastopyöräni rungosta peilinkehykset, muut osat kierrätykseen.
- Anonyymi
Kaikki loppuun ajettu eli kiekotkit pitää ostaa, että taitaa tulla uusi pyörä halvemmaksi varsinkin jos ihan oikeasti vielä parempia osia laittaa.
- Anonyymi
Juu, ei tuossa olo kyse siitä, etteikö parempaa saisi halvemmalla paketissa tai että onko asiassa edes järkeä.
Uusi 105 sarjalainen suoratankoinen maksaa noin 1200€ tuleeko tuota "nimellisarvoltaan"10€ runkoa käyttäen lopputuloksesta suoraan kalliimpi?Eihän noissa "vanhan uudeksi" rakentamisissa yleensä mitään varsinaista järkeä tahdo olla, kyse on monasti enemmänkin tunteesta.
Hieman oli auksi haastavaa löytää sopiva verrokkimalli joka olisi "105 sarjalainen suoratanko" (kun nuo 105 osasarjat ovat yleensä käyratankoisissa maantiepyörissä) mutta Canyonin Roadlite 6 voisi sitten olla tälläinen sopiva "verrokkipyörä", jonka listahinta näyttäisi olevan Canyonin sivuilli 1249€
Nyt jos hankitaan tuota Canyonia vastaavaa osasarjaa (vaihteisto, voimansiirto, vanteet/renkaat, jarrut=vannejarrut) niin kyllä sen osasarjan hinta on 1xxx€ ei siitä mihinkään pääse.
Ja tämä laskelma ilman sitä että ihmetellyt ollenkaan tuon vanhan rungon rakenneratkaisuja ja sitä miten on rakenneltavissa ja toteutettavissa todellisuudessa.santtu_1975X kirjoitti:
Eihän noissa "vanhan uudeksi" rakentamisissa yleensä mitään varsinaista järkeä tahdo olla, kyse on monasti enemmänkin tunteesta.
Hieman oli auksi haastavaa löytää sopiva verrokkimalli joka olisi "105 sarjalainen suoratanko" (kun nuo 105 osasarjat ovat yleensä käyratankoisissa maantiepyörissä) mutta Canyonin Roadlite 6 voisi sitten olla tälläinen sopiva "verrokkipyörä", jonka listahinta näyttäisi olevan Canyonin sivuilli 1249€
Nyt jos hankitaan tuota Canyonia vastaavaa osasarjaa (vaihteisto, voimansiirto, vanteet/renkaat, jarrut=vannejarrut) niin kyllä sen osasarjan hinta on 1xxx€ ei siitä mihinkään pääse.
Ja tämä laskelma ilman sitä että ihmetellyt ollenkaan tuon vanhan rungon rakenneratkaisuja ja sitä miten on rakenneltavissa ja toteutettavissa todellisuudessa.Jos tuota osasarjojen hintaa alkaa pilkkomaan (ja verrokkina tuon Canyon Roadlite:n osat niiltä osin kun on toteutettavissa vanhaan pyörään)
Vanteet (vannejarrulliset vastaavantason kiekot) renkaat 300€
Kampisarja polkimet takapakka ketjut 300€
Etu/takavaihtaja vaihdevivut 250€
Jarrut (vannejarrut) 100€
Eli nuo osasarjat nopeasti saksan verkkokaupoista katsottuja hintoja.
toimituskuluineen ja "pikkutilpehööreineen" ollaan tosiaan jossain siellä 1000€:n tietämillä pelkästään kyseisten osien osalta. Ja toisaan en ole yhtään ottanut huomioon mikä keskiö taikka vannekiinnitystyyppi/takahaarukan leveys yms. vanhassa pyörässä on eli onko kyseiset osat oikeasti pyörään rakennettavissa vaiko ei.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eihän noissa "vanhan uudeksi" rakentamisissa yleensä mitään varsinaista järkeä tahdo olla, kyse on monasti enemmänkin tunteesta.
Hieman oli auksi haastavaa löytää sopiva verrokkimalli joka olisi "105 sarjalainen suoratanko" (kun nuo 105 osasarjat ovat yleensä käyratankoisissa maantiepyörissä) mutta Canyonin Roadlite 6 voisi sitten olla tälläinen sopiva "verrokkipyörä", jonka listahinta näyttäisi olevan Canyonin sivuilli 1249€
Nyt jos hankitaan tuota Canyonia vastaavaa osasarjaa (vaihteisto, voimansiirto, vanteet/renkaat, jarrut=vannejarrut) niin kyllä sen osasarjan hinta on 1xxx€ ei siitä mihinkään pääse.
Ja tämä laskelma ilman sitä että ihmetellyt ollenkaan tuon vanhan rungon rakenneratkaisuja ja sitä miten on rakenneltavissa ja toteutettavissa todellisuudessa.Canyon Roadlite 6 on juuri sen tyyppinen, jonka suuntaan tuo vanhus oli tarkoitus rakentaa. Varsinaisesta pyöräpulasta en kärsi, mutta sade- ja retroilupäivänä olisi mukava ottaa päivitetty DBS käyttöön.
Siihen tässä hain vähän vihjettä, että onko noin 25 vuotiaassa pyörärungossa jotain sellaista, joka aiheuttaa sen, että projekti ei onnistu. Jarrut nyt näyttävät ainakin olevan asia, jossa runko rajaa vaihtoehtoja, tosin levyjarruja en välttämättä olisi edes harkinnut. Mahtaako olla muuta? Onko niin että uusien pyörien runko on pysynyt tärkeimmissä kohdissaan mitoitukseltaan ja kiinnityspisteiltään samassa standardissa kuin 25 vuotiaassa teräsrungossa , niin että esimerkiksi kammet, uudet vannejarrut yms. menevät paikoilleen mitoituksen ja kiinnityspisteiden suhteen? - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Jos tuota osasarjojen hintaa alkaa pilkkomaan (ja verrokkina tuon Canyon Roadlite:n osat niiltä osin kun on toteutettavissa vanhaan pyörään)
Vanteet (vannejarrulliset vastaavantason kiekot) renkaat 300€
Kampisarja polkimet takapakka ketjut 300€
Etu/takavaihtaja vaihdevivut 250€
Jarrut (vannejarrut) 100€
Eli nuo osasarjat nopeasti saksan verkkokaupoista katsottuja hintoja.
toimituskuluineen ja "pikkutilpehööreineen" ollaan tosiaan jossain siellä 1000€:n tietämillä pelkästään kyseisten osien osalta. Ja toisaan en ole yhtään ottanut huomioon mikä keskiö taikka vannekiinnitystyyppi/takahaarukan leveys yms. vanhassa pyörässä on eli onko kyseiset osat oikeasti pyörään rakennettavissa vaiko ei.Jos ihan väkisin haluaa tehdä tuon, eivät nuokaan ongelmat ole ylittämättömiä. Sorvaaja tekee millaisen sovitteen tahansa, ei ole mikään vaativa tai vaikea työ ja voi teettää vaikka jossakin oppilaitoksessa edullisesti. Takahaarukkaakin voidaan levittää helposti ja vanteen kiinnitystapa muuttaa ilman, että lujuus kärsii. Onko sitten järkeä? Saman verran kuin auton tuunaamisessa, eli ei juurikaan. Rahallisesti siis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ihan väkisin haluaa tehdä tuon, eivät nuokaan ongelmat ole ylittämättömiä. Sorvaaja tekee millaisen sovitteen tahansa, ei ole mikään vaativa tai vaikea työ ja voi teettää vaikka jossakin oppilaitoksessa edullisesti. Takahaarukkaakin voidaan levittää helposti ja vanteen kiinnitystapa muuttaa ilman, että lujuus kärsii. Onko sitten järkeä? Saman verran kuin auton tuunaamisessa, eli ei juurikaan. Rahallisesti siis.
Kommentti huokuu suurta hölmöyttä ja täysin järjettömiä väittämiä. Vai että sorvaamalla ja levittämällä? En ole taas hetkeen typerämpää lukenut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ihan väkisin haluaa tehdä tuon, eivät nuokaan ongelmat ole ylittämättömiä. Sorvaaja tekee millaisen sovitteen tahansa, ei ole mikään vaativa tai vaikea työ ja voi teettää vaikka jossakin oppilaitoksessa edullisesti. Takahaarukkaakin voidaan levittää helposti ja vanteen kiinnitystapa muuttaa ilman, että lujuus kärsii. Onko sitten järkeä? Saman verran kuin auton tuunaamisessa, eli ei juurikaan. Rahallisesti siis.
En ole vähään aikaan hölmömpää kommenttia lukenut. Vai että sorvaamalla ja levittämällä? Just joo.
- Anonyymi
Onpas kulunut polkupyörä, siihen nähten, että vuodessa on poljettu korkeintaan 1600 kilometriä. Polkupyöräilijä polkee tuon verran yhdessä kesäkuukaudessa. Oli miten oli, syön mitä syön, edes Altus ei voi olla noin huono, paitsi jos polkupyörää on säilytetty ulkona vuoden läpeensä. Joskus tein viisitoista vuotta vanhasta projektin, ja mämmistä kypärän. Sillä polkupyörällä oli poljettu taatusti enemmän kuin 50000 kilometriä. Alkuperäiset kiekot edelleen täysin toimivat. Edes takavanne ei ollut puhki vannejarruista huolimatta. Jopa etukumi alkuperäinen. Halkeillut ja loppuun ajettu, mutta ikinä ei sisurikaan puhjennut. Altuksen osasarjoilla. Ainoastaan etuvaihtaja jumitti kaksilla rattailla, vaijerit vaihdettu kaksi kertaa koko elinaikana, ja takapakka kerran, joka jokseenkin loppu mutta toimi joten kuten. Purin polkupyörän ja puhdistin vaihtajat ja jumiutuneen joustohaarukan kiinteään sellaiseen. Uudet Altuksen vaihdevivut, ja avot! vielä uudet ulkokumit niin johan kulki liukkaasti ja kevyesti.
Juuri mitään järkeä ole vaihtaa vanhan paskan vaihteistojärjestelmää johonkin nykyaikaiseen kalliiseen. Jos sen saa toimimaan jotenkin, niin varmaa on että mitään etua semmoisesta saa. Runko on edelleen se jäätävän painava romu. Kun hankkii kalliin nykyaikaisen kevyen maantiepolkupyörän huomaa jo ensipolkaisulla mitä polkupyöräily parhaimmillaan voikaan olla. Silmät ja kehoa avaava kokemus semmoinen.- Anonyymi
On itsellä myös muutama sellainen silmät ja kehon avaava hiilikuituinen laite, mutta se ei ollut varsinainen pointti. Voi olla, että tuo kilometrihaarukka oli aika vaatimattomasti alakanttiin, se kun on ajettu pääosin ennen sports-trackerin valvovaa silmää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On itsellä myös muutama sellainen silmät ja kehon avaava hiilikuituinen laite, mutta se ei ollut varsinainen pointti. Voi olla, että tuo kilometrihaarukka oli aika vaatimattomasti alakanttiin, se kun on ajettu pääosin ennen sports-trackerin valvovaa silmää...
Oli miten oli, syön mitä syön, sitäkin suuremmalla syyllä ihmettelen miksi ryhtyä moiseen vanhaikäisen polkupyörän kanssa. Yleensä kait on hyväksyttävämpää uusia vanhaa samanarvoisilla osasarjoilla kuin alunperinkin oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli miten oli, syön mitä syön, sitäkin suuremmalla syyllä ihmettelen miksi ryhtyä moiseen vanhaikäisen polkupyörän kanssa. Yleensä kait on hyväksyttävämpää uusia vanhaa samanarvoisilla osasarjoilla kuin alunperinkin oli.
Nyt ei olla fillarifoorumilla ja sen kirjoittamattomilla säännöillä.
Pyöräily on fiilisjuttu. Jos pyörästä on 25 ajetun vuoden jälkeen jäänyt hyvä fiilis, saa ja siihen voi laittaa mitä haluaa.
Uusissakin pyörissä on samoissa rungoissa eritasoisia osasarjoja.
Vaihtajankorvakkeet ovat yhä samoja kuin 25v sitten, keskiö ja siten kammat on uusittavissa, jarrut voi päivittää, kiekkoja löytyy.
Osasarjat ovat kulutustavaraa loppupeleissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On itsellä myös muutama sellainen silmät ja kehon avaava hiilikuituinen laite, mutta se ei ollut varsinainen pointti. Voi olla, että tuo kilometrihaarukka oli aika vaatimattomasti alakanttiin, se kun on ajettu pääosin ennen sports-trackerin valvovaa silmää...
"Kun hankkii kalliin nykyaikaisen kevyen maantiepolkupyörän huomaa jo ensipolkaisulla mitä polkupyöräily parhaimmillaan voikaan olla. Silmät ja kehoa avaava kokemus semmoinen."
Ja seuraavana kesänä pitää hankkia uusi romu. Pyöräily pysyy samana mutta pyörä vaan on silloin eri. Pyöräily on pyöräilyä, se ei muutu pyörää vaihtamalla. Kulutushysteria on kulutushysteriaa ja tavaran perässä juoksemista. Se ei muutu pyörää vaihtamalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun hankkii kalliin nykyaikaisen kevyen maantiepolkupyörän huomaa jo ensipolkaisulla mitä polkupyöräily parhaimmillaan voikaan olla. Silmät ja kehoa avaava kokemus semmoinen."
Ja seuraavana kesänä pitää hankkia uusi romu. Pyöräily pysyy samana mutta pyörä vaan on silloin eri. Pyöräily on pyöräilyä, se ei muutu pyörää vaihtamalla. Kulutushysteria on kulutushysteriaa ja tavaran perässä juoksemista. Se ei muutu pyörää vaihtamalla.Kyllä huomaa että ei olla siellä nyt koskaan poljettukaan Polkupyörää. Isolla peellä. Enkä nyt tarkoittanut takapuolen leveyttä, vaan polkupyörän ihanaa keveyttä.
Anonyymi kirjoitti:
"Kun hankkii kalliin nykyaikaisen kevyen maantiepolkupyörän huomaa jo ensipolkaisulla mitä polkupyöräily parhaimmillaan voikaan olla. Silmät ja kehoa avaava kokemus semmoinen."
Ja seuraavana kesänä pitää hankkia uusi romu. Pyöräily pysyy samana mutta pyörä vaan on silloin eri. Pyöräily on pyöräilyä, se ei muutu pyörää vaihtamalla. Kulutushysteria on kulutushysteriaa ja tavaran perässä juoksemista. Se ei muutu pyörää vaihtamalla.Eiköhän tuo asia ole hyvin yksilöllinen asia.
On henkilöitä joille eriasteinen polkupyörien rakentaminen on isompi osa harrastusta kuin niillä ajaminen (saattaa olla henkilöitä jotka eivät edes oikeastaan aja rakentamillaan pyörillä).
On henkilöitä joille mielenkiinnon säilyminen vaatii kaluston uusimisen parin kesän välein.
On henkilöitä jotka haluavat toisentyylisen pyörän kuin heidän entinen pyöränsä on.
On henkilöitä jotka haluavat useita pyöriä (ja osa jopa harrastaa pyörien eriasteista keräilyä)
On henkilöitä jotka tyytyväisenä ajavat samalla pyörällä tyytyväisinä vuosikymmenestä toiseen.
Ei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa harrastaa pyöräilyä ja polkupyöriä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä huomaa että ei olla siellä nyt koskaan poljettukaan Polkupyörää. Isolla peellä. Enkä nyt tarkoittanut takapuolen leveyttä, vaan polkupyörän ihanaa keveyttä.
Yli 5000km tulee vuosittain.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eiköhän tuo asia ole hyvin yksilöllinen asia.
On henkilöitä joille eriasteinen polkupyörien rakentaminen on isompi osa harrastusta kuin niillä ajaminen (saattaa olla henkilöitä jotka eivät edes oikeastaan aja rakentamillaan pyörillä).
On henkilöitä joille mielenkiinnon säilyminen vaatii kaluston uusimisen parin kesän välein.
On henkilöitä jotka haluavat toisentyylisen pyörän kuin heidän entinen pyöränsä on.
On henkilöitä jotka haluavat useita pyöriä (ja osa jopa harrastaa pyörien eriasteista keräilyä)
On henkilöitä jotka tyytyväisenä ajavat samalla pyörällä tyytyväisinä vuosikymmenestä toiseen.
Ei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa harrastaa pyöräilyä ja polkupyöriä."Ei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa harrastaa pyöräilyä ja polkupyöriä."
Kummallekohan nyt vastasit. Tuota juuri tarkoitin että yhtä oikeaa tapaa ei ole.
Jos ainoa oikea tapa pyöräilystä nauttimiseen edellyttää nykyaikasita kallista pyörää, silloin se mikä nyt on nykyaikainen on parissa vuodessa vanhentunut romu ja uusi pitää hommata että voi taas nauttia pyöräilystä. Näin markkinamiehet haluaakin harrastajan ajattelevan ja kehittelevät kaikennäköistä harrastajan rahojen menetykseksi. Anonyymi kirjoitti:
"Ei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa harrastaa pyöräilyä ja polkupyöriä."
Kummallekohan nyt vastasit. Tuota juuri tarkoitin että yhtä oikeaa tapaa ei ole.
Jos ainoa oikea tapa pyöräilystä nauttimiseen edellyttää nykyaikasita kallista pyörää, silloin se mikä nyt on nykyaikainen on parissa vuodessa vanhentunut romu ja uusi pitää hommata että voi taas nauttia pyöräilystä. Näin markkinamiehet haluaakin harrastajan ajattelevan ja kehittelevät kaikennäköistä harrastajan rahojen menetykseksi.Tuo ei varmastikkaan ole olleenkaan ainoa tapa nauttia pyöräilystä, mutta silti se on yksi tapa ja joillekkin/joidenkin mielestä juurikin se oikea hänelle. Ja sitä taasen on turha sanoa jonkun toisen onko joku oikea/väärä tapa.
ja etenkin tällähetkellä kun uusista pyöristä yhä pulaa, niin oman vanhan pyörän myynti on suhteellisen helppoa ja siitä saa kohtuullisen hinnan, niin kerran vuodessa/kahdessa tapahtuva kaluston uusiminen ei ole ollenkaan huono asia, jos vain onnistuu saamaan itseään miellyttävää kalustoa (joka ei tämän hetkisessä pyörien saatavuustilanteessa ole ollenkaan itsestäänselvää).
- Anonyymi
Minulla on kaksi maantiekilpuria, joilla olen kummallakin ajanut noin 40 000 km. Ne eivät ole enää aktiivikäytössä, mutta täysin huollettuja ja hyvässä ajokunnossa. Jos huoltaa pyöräänsä hyvin, ensimmäisenä pettää runko. Näin minulle on käynyt parin halvemman pyörän kanssa, joista meni takahaarukan ketjunpuoleinen putki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk275055Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133048Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141259Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.481139Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231074PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht138924Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport43889- 113836
- 37804
- 142733