Diesel pakettiautot vs akkuautojen määrä

Anonyymi

Dieselillä kulkevia pakettiautoja on käytössä lähes 350 000kpl

Täyssähköjen h autojen määrä on aika pieni.


Pihassa on 2005 citroen jumper 2.0hdi norm käyttöautona.

Euroopassa eu alueella on kymmeniä miljoonia pakettiautoja. Oman arvion mukaan täyssähköjen määrä ei koskaan nouse diesel pakettiautojen tasolle edes lähelle. Siis koskaan.

19

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nurkkapörräykseen käytettävät pakettiautot on helppo korvata patteriversoilla. Ei ole suurta haastetta löytää tilaa akuille.

      Kuorma-autot sitten vähän eri juttu. 2020 lopussa patterikuorma-autoja oli rekisterissä huikeat 7 kappaletta. Nyt ollaan varmaan jo 2-numeroisissa lukemissa.

      Patterikäyttöisyys kelpaa vain jakeluliikenteeseen kaupunkien sisällä. Patterikuorma-autoja on vasta tulossa markkinoille ja taitaa latausinfrakin olla puutteellista.

      Kaupunkien väliseen rahtiliikenteeseen...? Unohda koko juttu! Toimintasäteet nyt myynnissä olevilla autoilla jotain 400 km ja nämähän on aina optimioloissa elil lauhalla kesäkelillä.

      • Anonyymi

        No joo, muut paitsi Teslan Semi eivät taida pärjätä rahtiliikenteessä. Semistä tulee kaksi versiota: 500 km ja 800 km toimintamatkan mallit. Toimintamatka on mitattu täydellä kuormalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, muut paitsi Teslan Semi eivät taida pärjätä rahtiliikenteessä. Semistä tulee kaksi versiota: 500 km ja 800 km toimintamatkan mallit. Toimintamatka on mitattu täydellä kuormalla.

        Patterikuorma-autojen kanssa saa pidätellä hengitystä vielä pitkään. Ei riitä Suomessa 800 km toimintasädekään. Siitäkin taatusti riipaistaan siivu pois talvella.

        Kun ongelmaa lähdetään ratkomaan laittamalla entistä isompaa akkua, kasvaa myös tarvittava latausteho. Ei tällaiset sovi kuin jojotteluun pisteen A ja B välillä ja molemmissa päissä pitäisi olla useamman sadan kW suurteholaturi, mikä maksaa monta sataa tuhatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patterikuorma-autojen kanssa saa pidätellä hengitystä vielä pitkään. Ei riitä Suomessa 800 km toimintasädekään. Siitäkin taatusti riipaistaan siivu pois talvella.

        Kun ongelmaa lähdetään ratkomaan laittamalla entistä isompaa akkua, kasvaa myös tarvittava latausteho. Ei tällaiset sovi kuin jojotteluun pisteen A ja B välillä ja molemmissa päissä pitäisi olla useamman sadan kW suurteholaturi, mikä maksaa monta sataa tuhatta.

        Tesla Semi käyttää 1,5 MW laturia. Laturissa on mukana akusto, joten se ei tarvitse kovin kummoista sähköliittymää, vaan voi latautua hissukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, muut paitsi Teslan Semi eivät taida pärjätä rahtiliikenteessä. Semistä tulee kaksi versiota: 500 km ja 800 km toimintamatkan mallit. Toimintamatka on mitattu täydellä kuormalla.

        Ja täysi hyötykuorma on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Semi käyttää 1,5 MW laturia. Laturissa on mukana akusto, joten se ei tarvitse kovin kummoista sähköliittymää, vaan voi latautua hissukseen.

        Oolrait, ovat siis oikeasti miettineet tätä. Vrt. Norjalaisilla on sähkökäyttöisiä losseja, joilla on kanssa puskuriakut rannalla rajoittamassa sähköverkon kuormituspiikkejä. Mutta ihan halpoja ei tällaiset latausratkaisut ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patterikuorma-autojen kanssa saa pidätellä hengitystä vielä pitkään. Ei riitä Suomessa 800 km toimintasädekään. Siitäkin taatusti riipaistaan siivu pois talvella.

        Kun ongelmaa lähdetään ratkomaan laittamalla entistä isompaa akkua, kasvaa myös tarvittava latausteho. Ei tällaiset sovi kuin jojotteluun pisteen A ja B välillä ja molemmissa päissä pitäisi olla useamman sadan kW suurteholaturi, mikä maksaa monta sataa tuhatta.

        Postilla on jo useita akkukuorma-autoja.


      • "2020 lopussa patterikuorma-autoja oli rekisterissä huikeat 7 kappaletta. Nyt ollaan varmaan jo 2-numeroisissa lukemissa."
        Sähkökuorma-autoja liikennekäytössä 31.12.2021 9 kpl. Pakettiautoja vajaat 800 kpl.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tesla Semi käyttää 1,5 MW laturia. Laturissa on mukana akusto, joten se ei tarvitse kovin kummoista sähköliittymää, vaan voi latautua hissukseen.

        "vaan voi latautua hissukseen."
        Ei taida Semin akut sitten ehtiä täyttyä hissukseen latauksella edes vuorokaudessa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "2020 lopussa patterikuorma-autoja oli rekisterissä huikeat 7 kappaletta. Nyt ollaan varmaan jo 2-numeroisissa lukemissa."
        Sähkökuorma-autoja liikennekäytössä 31.12.2021 9 kpl. Pakettiautoja vajaat 800 kpl.

        Pakettiautot lähteneet hyvin vetämään, mutta kuorma-autojen tilanne on todella surkea. 2 uutta vuoden mittaan.... ellei toisesta päästä ole autoja poistunut.

        Raskaaseen liikenteeseen ei oikein mitään kunnon ratkaisua näköpiirissä. Metaani/biokaasu toimii nurkka-ajossa (Niemen muuttoautot Tampereella useita roska-autoja, jne.), mutta tankillisella pääsee muutaman sata km = joka päivä tankkaillaan ja tankkaus on selvästi hitaampi kuin henkilöautolla.

        Nesteytettyä metaania kokeilussa muutamalla kuorma-autolla, mutta tankkausasemia on vain muutama ja tässä riittää muutenkin ongelmia
        - kaasua haihtuu koko ajan "termospullosta", tankki tyhjenee itsekseen kuukaudessa, vaikkei ajaisi
        - metaani on paljon hiilidioksidia vahvempi kasvihuonekaasu, joten tankista karkaava kaasu on oikea ongelma
        - moottori on diesel, jolle metaani on ihan väärä polttoaine (ei syty puristettaessa), joten pitää koko ajan käyttää 10-15 % dieseliä sytykkeenä
        - näissä kaasumuunnoksissa dieselsuuttimet mitoitettu kaasukäytön mukaan, kaasun loppuessa. voi ajaa pelkällä dieselillä, mutta 400 hv sijaan käytössä enää 50 hv ja auto kulkee kaasu pohjassa 30 km/h

        Kaasu pitäisi polttaa otto/kaasumoottorissa. Hyvän puristuskestävyyden vuoksi ottomoottorin hyötysuhdetta voisi nostaa puristussuhdetta kasvattamalla, mutta silloin menetettäisiin mahdollisuus käyttää bensaa varapolttoaineena.

        Taitaa lopulta kaatua siihen, että dieselillä mennään vielä pitkään ja vaan ajan mittaan lisätään sekaan kasvavassa määrin biodieseliä ja myöhemmin myös synteettistä tavaraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakettiautot lähteneet hyvin vetämään, mutta kuorma-autojen tilanne on todella surkea. 2 uutta vuoden mittaan.... ellei toisesta päästä ole autoja poistunut.

        Raskaaseen liikenteeseen ei oikein mitään kunnon ratkaisua näköpiirissä. Metaani/biokaasu toimii nurkka-ajossa (Niemen muuttoautot Tampereella useita roska-autoja, jne.), mutta tankillisella pääsee muutaman sata km = joka päivä tankkaillaan ja tankkaus on selvästi hitaampi kuin henkilöautolla.

        Nesteytettyä metaania kokeilussa muutamalla kuorma-autolla, mutta tankkausasemia on vain muutama ja tässä riittää muutenkin ongelmia
        - kaasua haihtuu koko ajan "termospullosta", tankki tyhjenee itsekseen kuukaudessa, vaikkei ajaisi
        - metaani on paljon hiilidioksidia vahvempi kasvihuonekaasu, joten tankista karkaava kaasu on oikea ongelma
        - moottori on diesel, jolle metaani on ihan väärä polttoaine (ei syty puristettaessa), joten pitää koko ajan käyttää 10-15 % dieseliä sytykkeenä
        - näissä kaasumuunnoksissa dieselsuuttimet mitoitettu kaasukäytön mukaan, kaasun loppuessa. voi ajaa pelkällä dieselillä, mutta 400 hv sijaan käytössä enää 50 hv ja auto kulkee kaasu pohjassa 30 km/h

        Kaasu pitäisi polttaa otto/kaasumoottorissa. Hyvän puristuskestävyyden vuoksi ottomoottorin hyötysuhdetta voisi nostaa puristussuhdetta kasvattamalla, mutta silloin menetettäisiin mahdollisuus käyttää bensaa varapolttoaineena.

        Taitaa lopulta kaatua siihen, että dieselillä mennään vielä pitkään ja vaan ajan mittaan lisätään sekaan kasvavassa määrin biodieseliä ja myöhemmin myös synteettistä tavaraa.

        "Pakettiautot lähteneet hyvin vetämään"
        Pakettiautoista 0,23% sähköisiä. Kuorma-autoista 0,0095% sähköisiä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Pakettiautot lähteneet hyvin vetämään"
        Pakettiautoista 0,23% sähköisiä. Kuorma-autoista 0,0095% sähköisiä.

        Kyllä, mutta ladattavat pakettiautot ovat aika uusi juttu ja nyt ollaan vasta kasvukäyrän alussa - myynti tuplaantuu vuosittain. Ei siitä ole kauaa, kun hlöautoissakin sähkö oli 0,2 % autokannasta.

        Kuorma-autoissa ei taas näy vielä edes valoa tunnelin päässä. 2020 rekisteriin 5 autoa ja 2021 vain 2. Tästähän voisi päätellä, ettei koekäyttöön hankitusta kalustosta ole saatu kovin myönteisiä kokemuksia tai hinta nyt vaan on tolkuton.

        LNG kuorma-autoja näkyy tulleen 20 kpl 2021 ja CNG 75 kpl. Rekisterissä nyt yht. noin 400. Pakettiautoja n. 1000.

        Lin ja-autoissa luvut päinvastoin, 2021 rekisteröinnit sähkö 191 kpl vs. kaasu (CNG) 4 kpl. Rekisterissä 271 vs 56 kpl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta ladattavat pakettiautot ovat aika uusi juttu ja nyt ollaan vasta kasvukäyrän alussa - myynti tuplaantuu vuosittain. Ei siitä ole kauaa, kun hlöautoissakin sähkö oli 0,2 % autokannasta.

        Kuorma-autoissa ei taas näy vielä edes valoa tunnelin päässä. 2020 rekisteriin 5 autoa ja 2021 vain 2. Tästähän voisi päätellä, ettei koekäyttöön hankitusta kalustosta ole saatu kovin myönteisiä kokemuksia tai hinta nyt vaan on tolkuton.

        LNG kuorma-autoja näkyy tulleen 20 kpl 2021 ja CNG 75 kpl. Rekisterissä nyt yht. noin 400. Pakettiautoja n. 1000.

        Lin ja-autoissa luvut päinvastoin, 2021 rekisteröinnit sähkö 191 kpl vs. kaasu (CNG) 4 kpl. Rekisterissä 271 vs 56 kpl.

        Ja summaamalla kaikki sarakkeet (CNG LNG CNG/bensa sun muut yhdistelmät) 15 854 kpl metaanikäyttöistä ajoneuvoa. Hlöautoissa täyssähkö pääsi kaasuautoista ohi tänä vuonna, mutta pakettiautoissa ja raskaassa kalustossa vielä kakkosena.

        Vetyautoissakin kasvua 100 %, kun rekisteriin saatiin toinen vuonna 2021. ;-D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta ladattavat pakettiautot ovat aika uusi juttu ja nyt ollaan vasta kasvukäyrän alussa - myynti tuplaantuu vuosittain. Ei siitä ole kauaa, kun hlöautoissakin sähkö oli 0,2 % autokannasta.

        Kuorma-autoissa ei taas näy vielä edes valoa tunnelin päässä. 2020 rekisteriin 5 autoa ja 2021 vain 2. Tästähän voisi päätellä, ettei koekäyttöön hankitusta kalustosta ole saatu kovin myönteisiä kokemuksia tai hinta nyt vaan on tolkuton.

        LNG kuorma-autoja näkyy tulleen 20 kpl 2021 ja CNG 75 kpl. Rekisterissä nyt yht. noin 400. Pakettiautoja n. 1000.

        Lin ja-autoissa luvut päinvastoin, 2021 rekisteröinnit sähkö 191 kpl vs. kaasu (CNG) 4 kpl. Rekisterissä 271 vs 56 kpl.

        Pakettiautoissa varmaankin hieman samaa kuin matkailuautoissa, että painorajat tulee vastaan akkujen suuren painin takia. Matkailuautojakin on yli 20 000 kpl.
        Sähköpakussa n. 400-500 kg pienempi kantavuus.


    • Anonyymi

      Ja kun diesel pakut kielletään kokonaan, niin mitä jäbä sitten keksii?

      • Anonyymi

        Tuohon kieltoon menee aikaa 30 vuotta , on aikaa miettiä vielä .


    • Matkailuautojakin suunnilleen saman verran kuin sähköhenkilöautoja liikennekäytössä. Matkailuautolle ei ole vielä edes prototyyppiä sähköisenä.

      • Anonyymi

        Ja paljonko tuollaisen matkailuauton mittariin kertyy kilometrejä vuodessa? Entä mikä osa ajosta on nurkkapyöritystä, jossa polttomoottori kehnoimmillaan ja sähkö paras?

        Näin äkkipäätä matkailuauto kuulostaa melkein huonoimmalta mahdollisesta käyttökohteelta täyssähkötekniikalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja paljonko tuollaisen matkailuauton mittariin kertyy kilometrejä vuodessa? Entä mikä osa ajosta on nurkkapyöritystä, jossa polttomoottori kehnoimmillaan ja sähkö paras?

        Näin äkkipäätä matkailuauto kuulostaa melkein huonoimmalta mahdollisesta käyttökohteelta täyssähkötekniikalle.

        "Näin äkkipäätä matkailuauto kuulostaa melkein huonoimmalta mahdollisesta käyttökohteelta täyssähkötekniikalle."
        Varsinkin kun auton paino tulee esteeksi jos aikoo sähköistää. Mulla 10 vuotta vanha matkailuauto ja mittarissa 180 000km.
        Matkailuautolla ajetaan yleensä kerta reissulla pitkä matka, mutta ei todellakaan ajeta ympäri vuoden ja joka päivä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      123
      3094
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      34
      2463
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2425
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2119
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1690
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      171
      1388
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      289
      1222
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      1183
    9. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      21
      1130
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      62
      1077
    Aihe