Karhilan mukaan Suomen ilmavoimien touhu oli amatöörimäistä verrattuna saksalaisten toimintaan

Anonyymi

Karhilalla oli mahdollisuus tehdä havaintoja kesällä 1944. Hän piti Luftwaffea paljon ammattimaisempana. Suomen ilmavoimien meininki oli hänen mukaan amatöörimäistä.

45

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ” Suomen ilmavoimien meininki oli hänen mukaan amatöörimäistä.”

      Totta kai! Olimmehan me monta kymmentä kertaa pienempi organisaatio kaluston ja miehistön suhtaan!

    • Anonyymi

      Ja silti Luftwaffea vietiin kuin mätää kukkoa vuonna 1944.

      • Anonyymi

        ” Ja silti Luftwaffea vietiin kuin mätää kukkoa vuonna 1944.”

        Eikä ihm, kun vastassa oli puoli maapalloa! Tarkkispoika haluaa aina nähdä molemmat osapuolet tasavahvoina;-D


    • Anonyymi

      Suomen Sodat-nimisen opuksen mukaan (osa 9) Suomen ilmavoimat kuluttivat vain 28400 tonnia lentopolttoainetta jatkosodan aikana. Kun sotalentojen määrä oli noin 51 000 havaitaan ettei lentäjäkoulutukseen ole jäänyt erityisen paljon polttoainetta. Onhan sotalentojen lisäksi syytä muistaa myös siirtolentojen määrät. Pommikoneet saattoivat lennolla ilmaista 1 000 litraa polttoainetta ja hävittäjäkoneetkin yli 200 litraa.

      • Anonyymi

        Sinä pöhvelö et älyä mitään lentokoneiden polttoaineenkulutuksesta ja -määristä.


      • Anonyymi

        >>Suomen Sodat-nimisen opuksen mukaan (osa 9)<<

        Eipä tuommoista opusta olekaan, pöhvelö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Suomen Sodat-nimisen opuksen mukaan (osa 9)<<

        Eipä tuommoista opusta olekaan, pöhvelö!

        Suomen Sota-kirjasarja. Julkaistu 1960-luvun alussa. Painettu Kuopiossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen Sota-kirjasarja. Julkaistu 1960-luvun alussa. Painettu Kuopiossa.

        Pöhvelö ei tajua edes kirjoista mitään, saati nyt niiden julkaisuajoista tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen Sota-kirjasarja. Julkaistu 1960-luvun alussa. Painettu Kuopiossa.

        11-osainen ”Suomen sota 1941-1945” , jonka kaikki osat on toimittanut sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. so. nykyinen Maanpuolustuskorkeakoulun sotahistorian laitos.

        OSAT:

        Suomen sota 1941-1945. 1. osa/toimittanut sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Sotateos, 1965

        Suomen sota 1941-1945. 2. osa: Laatokan Karjalan valtaus ja eteneminen Aunuksen kannakselle / toimittanut Puolustusvoimain pääesikunnan sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Kivi, 1952

        Suomen sota 1941-1945. 3. osa: Karjalan kannaksen valtaus kesällä 1941 / Eero Kuussaari / toimittanut Puolustusvoimain pääesikunnan sotahistoriallinen toimisto. Helsinki : Kivi, 1951

        Suomen sota 1941-1945. 4. osa: Karjalan armeijan eteneminen Maaselän kannakselle v. 1941 / A. Petramaa / toimittanut Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Kivi, 1954

        Suomen sota 1941-1945. 5. osa: Sotatoimet Seesjärven ja Jäämeren välillä v. 1941 /A. Petramaa, V. Pesonius / toimittanut Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Kivi, 1954

        Suomen sota 1941-1945. 6. osa: Asemasotavaihe maarintamilla/toimittanut Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Kivi, 1956

        Suomen sota 1941-1945. 7. osa: Venäläisten suurhyökkäys Karjalan kannaksella kesällä 1944/ Eero Kuuussari / toimittanut Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Kivi, 1957

        Suomen sota 1941-1945. 8: Sotatoimet Laatokan ja Jäämeren välillä 1944-1945/toimittanut Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Kivi, 1958

        Suomen sota 1941-1945. 9. osa: Merivoimat, ilmavoimat, kotijoukot ja naisjärjestöt/toimittanut Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki: Sotateos, 1960

        Suomen sota 1941-1945. 10. osa/toimittanut Sotahistoriallisen tutkimuslaitoksen sotahistoriallinen toimisto. Helsinki 1961

        Suomen sota 1941-1945. 11. osa: Sotatalous / E. O. Tirronen /toimittanut Sotatieteen laitoksen sotahistorian toimisto. Porvoo: WSOY, 1975


      • Anonyymi

        Sivulla 349: 1941-44 yhteensä 28,3 milj. kiloa polttoainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivulla 349: 1941-44 yhteensä 28,3 milj. kiloa polttoainetta.

        Torjuntavoittonatsi-Pöhveli hävisi debatin jopa Suomen ilmavoimien kuluttamasta lentopolttoainemäärästä jatkosodassa. 😂🤣


    • Olihan siinä sekin, että suomalaisten lentomekaanikkojen huoltaessa, korjatessa, paikatessa ja improvisoidessa ilman varaosia saksalaiset laittoivat uutta peliin ja menoksi.

      Ero kuin kesäautotallilla ja Formula Yksi -tallilla. ; )

    • Anonyymi

      Suomaliset mekaanikot saivat esim. mersun moottorin kestämään paljon pidemmälle kuin sakemannien suosittelema 50h

      • Anonyymi

        Mersun moottorien kestoikä laski melkoisesti kun DB605 moottorin kampiakselin isot runkokuulalaakerit muutettiin liukulaakereiksi.

        Suomalaiset saivat sotasaaliiksi 1944 syksyllä Kemin lentokentältä 30 uutta Me109:n DB 605 moottoria. Saksalaiset eivät ehtineet tuhota niitä kun kenttä vallattiin niin yllättäen. Näitä ei annettu ry$$ille. Näiden moottorien ansiosta koneilla lennettiin vielä 1950 -luvun puolellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersun moottorien kestoikä laski melkoisesti kun DB605 moottorin kampiakselin isot runkokuulalaakerit muutettiin liukulaakereiksi.

        Suomalaiset saivat sotasaaliiksi 1944 syksyllä Kemin lentokentältä 30 uutta Me109:n DB 605 moottoria. Saksalaiset eivät ehtineet tuhota niitä kun kenttä vallattiin niin yllättäen. Näitä ei annettu ry$$ille. Näiden moottorien ansiosta koneilla lennettiin vielä 1950 -luvun puolellakin.

        "Mersun moottorien kestoikä laski melkoisesti kun DB605 moottorin kampiakselin isot runkokuulalaakerit muutettiin liukulaakereiksi."

        Puhut taas höpöjö!
        Ei moottorin kampiakseleissa käytetä kuulalaakereita vaan rullalaakereita, kuulalaakerit eivät kestä kampiakeliin kohdistuvia kovia iskuvoimia.


    • Anonyymi

      Taas yksi tyyppi säveltää iänikuisia pudotusketjujaan.

    • Anonyymi

      Ja lähteet ovat venäjän kielellä, joita kukaan ei voi tarkistaa. Ja rehellisyys kun ei ole miekkoselle luonteenomainen piirre!

    • Anonyymi

      Laivat kulki Saksasta Suomeen ja takaisin ihan "aseveljeyden" loppuun saakka.

      Esimerkiksi ASEITA, ammuksia ja elintarvikkeita yms. tavaraa tuotiin Terän kirjan mukaan 26.9.1940 - 7.9.1944 kaikkiaan 119 445 538 kg.

      Siis aikamoinen määrä, eli yhteensä 88 laivalastillista!

      Ja polttoaineet päälle, 120 kertaa laivoilla tuotiin polttoaineita Saksasta. Dieselöljyä näyttää tulleen vielä 27.8.1944 2100 tonnia.
      Samaten samalla laivalla moottoribensiiniä 719 tonnia.

      Saksa toimitti Suomelle kaikkiaan 31 614 291 kg lentokonebensiiniä 1941-1943 vuoden loppuun mennessä.

      Moottoribensiiniä 1940-1944 yhteensä 126 478 242 kg

      Dieselöljyä 1940-1944 17 193 927 kg 2 976 878 kg

      Polttoöljyä 1941-1943 11 394 438 kg

      Lähteenä Martti V. Terä Tienhaarassa, Syksyn 1940 tapahtumat Barbarossa suunnitelman taustaa vasten.

      Kesällä 1944 taisi noiden lisäksi osasto Kuhlmayn tarvitsemat korkeaoktaaniset polttoaineet tulla Lapista, Saksan armeijan omista varastoista.

    • Anonyymi

      28400 tonnilla lentopolttoainetta ei koulutettu huippuluokan lentäjiä 1941-44. Juutilainenkin moitti uusi luutnantteja etteivät pysyneet muodostelmassa (vaan lensivät pakoon).

    • Anonyymi

      Eivät lentäneet ja tämän vahvisti myös Heimo Lampi kirjassaan. Kesällä 1944 samat miehet lensivät aamusta iltaan eikä yksikään väistynyt!

      • Anonyymi

        Toistakymmentä ammuttiin alas niin että kuolivat. Nimittäin Hävittäjälentolaivue 24:ssä.


    • Anonyymi

      Messerschmitt Bf-109 G2 ja G6 ja G8

      Niitä saatiin 159 kpl. (48 kpl G2, 109 kpl G6 ja 2 kpl G8)

      Koneilla saatiin 663 ilmavoittoa ja sotatoimissa menetettiin 34 omaa konetta.

      • Anonyymi

        Pa$kat saavutettiin 663 ilmavoittoa. Niillä lentäneet pilotit vain esittivät 663 ilmavoittoväitettä. Todellisia pudotuksia vain reilu 150.


    • Anonyymi

      Heimo Lammen mukaan toistakymmentä Hävittäjälentolaivue 24:n lentäjää henkisesti romahti ja siirrettiin muihin hommiin. Monella valui paskaa lahkeista, niin paljon pelkäsivät nousta ilmataisteluihin.

      • Anonyymi

        "Monella valui paskaa lahkeista,"

        Itselläsi taisi valahtaa lahkeeseen kun ajattelit asiaa.

        Kyllä mudenkin maiden lentäjät kärsivät henkisesti, kun jatkuvasti kavereita kuoli viereltä. Heidät siirrettiin ylensä tietyn suuren lentotuntimäärän jälkeen muihin tehtäviin. Monet eivät tietysti halunneet lähteä.

        Joku suomalainen lentjäveteraani kuitenkin sanoi, että heillä oli paremmat oltavat kuin rintamamiehillä jotka eivät päässeet aina illaksi rintaman takana oleviin tukikohtiin vaan piti olla jatkuvassa jännityksessä.


      • Anonyymi

        Olet tuon valheellisn väitteen esittänyt saman kirjan perusteella useamman kerran! Hankin saman kirjan ja luinbsen.
        Lampi kertoi, että vuosina 1941-1943 joitakn ”loppuun lennettyjä” tapaksia oli ja heitä siirrettiin kouluttajiksi paslkasta hän ei puhunut mitään. Kesän 1944 torjunnassa mukana olleet lensivät jatkuvasti alusta loppuun eikä yksikään väistynyt.

        Tarkkispojalla on ilmeinennhalu oika mutkia saadakseen ’kehitettyä’ asioista ikäviä tulkintoja, joten siinä melessä on miehen oma lahje pahasti ruosteessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet tuon valheellisn väitteen esittänyt saman kirjan perusteella useamman kerran! Hankin saman kirjan ja luinbsen.
        Lampi kertoi, että vuosina 1941-1943 joitakn ”loppuun lennettyjä” tapaksia oli ja heitä siirrettiin kouluttajiksi paslkasta hän ei puhunut mitään. Kesän 1944 torjunnassa mukana olleet lensivät jatkuvasti alusta loppuun eikä yksikään väistynyt.

        Tarkkispojalla on ilmeinennhalu oika mutkia saadakseen ’kehitettyä’ asioista ikäviä tulkintoja, joten siinä melessä on miehen oma lahje pahasti ruosteessa!

        Ryyppyputki oli tekosyy jonka taakse moni mersulentäjä kätki sotapelkonsa. Mersulentäjien rankat liioittelut ilmavoitoissa saattavat olla eräs seuraus myös sotapeloista ja siitä ettei ilmataistelu taivaalla sujunutkaan niin loistavasti kuin jälkipolville uskoteltiin.


    • Anonyymi

      Luutnantti Saukkonen väsyi henkisesti ja alkoi ryyppäämään. Joutui puntisreissun vuoksi sotaoikeuteen ja tuomittiin työpalveluun. Tuomio 8.6.44. Seuraavana päivänä alkoi tapahtua isoja asioita taivaalla ja Suomen ilmavoimien voimattomuus paljastui.

      • Anonyymi

        Oho! Löytyi sentään yksi?


    • Anonyymi

      Se on ihan tosiasia, ettei saatu uudenaikaisimpia saaliskoneita ilmaan, koska niissä oli mekaanikoille tuntemattomia sähkölaitteita ja putkistoja.

    • Anonyymi

      Ei sotasaaliskoneita edes haluttu mukaan ilmasotaan!

      PE-2 taisi olla ainoa käytössä ollut malli!

    • Anonyymi

      Nyt herää kysymys, kuinka valtavan amatöörimäistä oli Ryssän ilmavoimien toiminta. Suomalainen kun pudotti paskasakkia suhteessa 10:1.

      • Anonyymi

        Ei muuten pudottanut kesällä 1944. Hävittäjien välisissä taisteluissa kesäkuussa suomalaiset menettivät Kannaksella 14 hävittäjäkonetta ja ampuivat alas vain hieman yli 30 konetta. Homma ei onnistunut alkuunkaan niin hyvin kuin sodan jälkeen kansalle uskoteltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten pudottanut kesällä 1944. Hävittäjien välisissä taisteluissa kesäkuussa suomalaiset menettivät Kannaksella 14 hävittäjäkonetta ja ampuivat alas vain hieman yli 30 konetta. Homma ei onnistunut alkuunkaan niin hyvin kuin sodan jälkeen kansalle uskoteltiin.

        Todellisia lukuja emme tiedä! Emme ainakaan ilman luotettavampaa tutkijaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisia lukuja emme tiedä! Emme ainakaan ilman luotettavampaa tutkijaa!

        Kyllä tiedämme. 194 koneen tappiot Leningradin Rintamalle ja Itämeren Laivastolle. Niistä 60-65 ampui alas ilmatorjunta ja lentäjät 129-134. Lentäjien potista yli puolet meni Osasto Kuhlmeylle, 3./JG54:lle sekä 3. F(22):lle. Esimerkiksi Il-2 koneista joita NL menetti 94, kaikkiaan 45 pudotti ilmatorjunta ja 33 Osasto Kuhlmey. Suomalaisten saldo on laskettu olleen vain 16. Väitteitä Il-2 koneista oli suomalaisilla kuitenkin 79. Siis vain 1/5 Il-2 koneiden väitteistäkin oli todellisia pudotuksia.


    • Anonyymi

      Kuhlmayn taisteli urhokkaasti. Mitenhän olisi käynyt ilman saksalaislentäjiä.

    • Anonyymi

      ” Kuhlmayn taisteli urhokkaasti. Mitenhän olisi käynyt ilman saksalaislentäjiä.”

      Hyvä havainto! On vaikeata edes kuvitella lento-osasto Kuhlmeytä ilman saksalaislentäjiä!

    • Anonyymi

      Johan vitsin murjasit

    • Anonyymi

      Suomalaisten rintamalla olleet lentotukikohdatkin olivat alkeellisia. Ei kunnon tiloja edes korjata vaurioituneita koneita. Homma pysyi pystyssä vain Saksasta Suomeen ulottuneen ilmasillan avulla. Käytännössä Suomi eli kädestä suuhun. Uudet hävittäjät otettiin tilalle entisten menetysten ja vaurioituneiden tilalle. Ilman jatkuvaa konevirtaa mersuja ei olisi pian noussut yhtään ilmaan.

      Paremmin homma olisi ehkä toiminut jos pari Fw-190 staffelnia lisää olisi tullut Immolaan ja Lappeenrantaan sillä amatöörejähän suomalaiset olivat.

    • Anonyymi

      Suomalaiset lentäjät olivat kuin lauma hyviä kansallisen potkupallosarjan pelaajia. Mutta eivät sillä tasolla pelaavia voi verrata Saksan Bundesliigassa pelaaviin. Taso ei voinut nousta kummoiseksi. NL käytti Suomen rintamalla myös usein keskimäärin vanhempaa kalustoaan. Kun sitten vastaan tuli etupääsä Jak-9 ja La-5 koneita oli jo bf 109-G-2 vaikeuksissa.

      • Anonyymi

        Kannattaa muistaa että Kannaksen 1944 kesäkuun suomalaisten noin 60 ilmavoittoon sisältyvät myös Brewster-lentäjien 4 tai 5 pudotusta joista yksi oli Airacobra ja loput pommikoneita. Mersulentäjät saivat siis lopultakin vain noin 55 ilmavoittoa vaikka väittivät pudottaneensa kesäkuun aikana Kannaksella 314 konetta. Törkeää ilmavoitottojen liioitteluhan tuollainen on ollut. Melkein jo samaa tasoa kuin Karjalan Rintamalla neuvostoliittolaisten ja III./JG54-lentäjien vedätykset.


    • Anonyymi

      Karhila lensi Keihäsmatkojen koneita.

      • Anonyymi

        Keihäsmatkat meni konkurssiin. Ja Suomi antautui syyskuussa 1944. Näin totesi Mannerheim Paasikivelle lokakuussa 1944.


    • Anonyymi

      Nykymittapuun mukaan ilmasota 1939-45 oli alkeellista ja koneet lentäjien turvallisuuden kannalta suorastaan hengenvaarallisia.

    • Anonyymi

      Sota-aikana lentäminen oli hengenvaarallista!

      Onneksi meillä oli osaavia lentäjiä!

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe