150. Elämää vielä tammikuussakin -22

Mie nyt poikkeuksellisesti avaan uuden ketjun, ilman sen pidempiä prologeja.

576

3517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos paljon siulle, DrWhoo uuden aloituksesta.

Minua niin kiinnostaa tuo perimisjuttu nyt, että aion jatkaa siitä vielä, kun näin kohdalle sattui. Ja aika yllättäen.

• Joo, kyllä se on tärkee juttu, enpä ole itse tullut edes ajatelleeksi testamentin tarvetta.
        Meillä ei ole avioehtoa ja vain yksi perillinen, joten ei tässä tappauksessa liene ihan välttämätön juttu.

"Tehkää vaan ihmiset testamentteja. Varsinkin järjissänne ollessa."

Ja tuota, onkos tuo jälkimmäinen lause ihan ehdoton vaatimus..meikä ei aina ole ihan varma tuosta..

• Ja jotta pysytään masentavissa aiheissa, kerrottakoon että rva W:lle nousi nyt 38.5 asteen kuume. Koronatesti näytti negatiivista, mutta luulenpa et huomenna jo antaa positiivista.
      Olisi nimittäin vaikea uskoa että kyseessä olisi mikään muukaan tauti. Hän ollut jo pitkään etätöissä kotona, ja viime viikon torstain jälkeen kumpikaan meistä ei
      ole tavannut ketään muuta. Eli mistä olisi voinut jonkun muun taudin tartunnan saada.

• Kyllä rva W on varmaan koronan saanut sinulta, toivottavasti lievän, kuten sinullakin. Onko makuaisti vielä tallella hänellä? Kaikilta se ei kuitenkaan mene.

Tuosta avioehdosta ja testamentista, voi ne tehdä myöhemminkin, mutta mieluiten ennen dementian iskemistä. Olen lukenut aika paljon noista viime aikojen perintöriidoista, milloin henkilö on yhtäkkiä ennen kuolemaansa tehnyt uuden testamentin, jolloin perijät yrittävät saada sen kumotuksi vedoten henkilön oikeustoimikykyyn. Usein se uusi perijäksi määrätty on joku sukuun kuulumaton joka on auttanut vanhusta viime aikoina, tai peräti lakimies, joka on uuden testamentin tehnyt.

• Calvados kirjoitti:

Kyllä rva W on varmaan koronan saanut sinulta, toivottavasti lievän, kuten sinullakin. Onko makuaisti vielä tallella hänellä? Kaikilta se ei kuitenkaan mene.

Tuosta avioehdosta ja testamentista, voi ne tehdä myöhemminkin, mutta mieluiten ennen dementian iskemistä. Olen lukenut aika paljon noista viime aikojen perintöriidoista, milloin henkilö on yhtäkkiä ennen kuolemaansa tehnyt uuden testamentin, jolloin perijät yrittävät saada sen kumotuksi vedoten henkilön oikeustoimikykyyn. Usein se uusi perijäksi määrätty on joku sukuun kuulumaton joka on auttanut vanhusta viime aikoina, tai peräti lakimies, joka on uuden testamentin tehnyt.

Ei ole hänellä vielä oikeastaan muuta kuin tuo kuume. Ja melkosta väsymystä. Itellänikin on tallella makuaisti, mutta ei hajuaistia lainkaan. Nää oireet ilmeisesti voi olla hyvinkin vaihtelevat eri immeisillä.

Luin tuossa aika oudon uutisen: Lufhansa väittää että he joutuvat lentämään tänä vuonna 18 000 tyhjää "haamulentoa". Kun ei ole matkustajia siis. EU:n sääntöjen mukaan lentoyhtiön pitää kuulemma lentää tietty määrä lentoja säilyttääkseen oikeutensa tiettyyn määrään lähtö -ja laskeutumisaikoja. EU tosin väittää että Lufthansa liiottelee. Mutta joka tapauksessa, jos uutisessa on vähääkään totuutta, jos joudutaan lentämään yhtäkään tyhjää konetta tällaisten syiden vuoksi, vastuulliset EU-idiootit pitää laittaa välittömästi vankilaan. Ja heittää oven avaimet pois.

• Kiitokset edellisestä ja kiitos tästä uudesta! Nyt on taas kaistaa!

On se hyvä, kun ei ole turhan paljon tuota maallista mammonaa ja sukunsa tietää! Ei ole tullut testamenttia tehtyä, mutta kun on tarkasti tiedossa lasten lukumäärä ja tietää tarkasti mitä omistaa, eikä velkoja ole, niin aika huoletta voi olla. Kotini omistan minä yksin ja se ainakin jää kolmelle lapselleni tasan jaettavaksi. Velattomana. He, kaikki kolme, ovat aina sanoneet minulle, että käytä kaikki mahdollinen itseesi. Ota vaikka käänteinen asuntolaina ja käy vaikka kuinka usein missä haluat, kampaajalla sun muualla. En kuitenkaan ota mitään velkaa, se on varma. He kaikki tulevat hyvin toimeen, eivätkä odottele perintöjä ja sekin on hyvä asia. Lasteni toinen vanhempi on varmaan siirtänyt kaiken mahdollisen omaisuutensa toisen miehen lapsille, mutta jos se on tehnyt hänet onnelliseksi, niin sen onnensa pitäköön! Minä sain hänen avullaan nämä kolme minun elämäni parasta asiaa, sain lapseni.

No, tämäpä tästä! Nyt takaisin tähän Elämä-ketjun arkeen. Viikonloppu lähestyy, joten nopeasti meni tämäkin ehjä viikko. Tuleekohan huomisaamuna Jälkiviisaat? Jos tulee, niin täytyisi herätä katsomaan heidänkin viisastelujaan jo heti aamusta. Uusinta tulee kyllä iltapäivällä.

• Lapsiesi lakiosaa entinen miehesi ei voi lapsiltaan pois ottaa, jolleivat ole tehneet mitään rikollista.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Lapsiesi lakiosaa entinen miehesi ei voi lapsiltaan pois ottaa, jolleivat ole tehneet mitään rikollista.

Kyllä sen oman omaisuutensa voi hämärtää näkymättömiin ja olemattomiin kun on tarpeeksi pahantahtoinen, eikä halua edes omille, erittäin hyville ja kaiken arvostuksen ansaitseville lapsilleen mitään antaa, koska lapset eivät ole riemuiten hyväksyneet isänsä kaikkia tekoja. Häntä kun ei saanut yhtään arvostella. Siinähän se minunkin "syntini" on. Vuosikymmenet suorastaan palvoin häntä ja sitten vihdoin, kun totuus valkeni, minäkin muutuin. Ei uponnut enää valheet minuunkaan ja nyt sitten ovat asiat näin.

Enempää en halua tästä enää puhua.

Kirjautuminen oli pois, enkä jaksanut enää kirjautuakaan, mutta tuohon halusin vielä vastata, kun kerran puhumaan ryhdyin.

Hyvää yötä kaikille!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sen oman omaisuutensa voi hämärtää näkymättömiin ja olemattomiin kun on tarpeeksi pahantahtoinen, eikä halua edes omille, erittäin hyville ja kaiken arvostuksen ansaitseville lapsilleen mitään antaa, koska lapset eivät ole riemuiten hyväksyneet isänsä kaikkia tekoja. Häntä kun ei saanut yhtään arvostella. Siinähän se minunkin "syntini" on. Vuosikymmenet suorastaan palvoin häntä ja sitten vihdoin, kun totuus valkeni, minäkin muutuin. Ei uponnut enää valheet minuunkaan ja nyt sitten ovat asiat näin.

Enempää en halua tästä enää puhua.

Kirjautuminen oli pois, enkä jaksanut enää kirjautuakaan, mutta tuohon halusin vielä vastata, kun kerran puhumaan ryhdyin.

Hyvää yötä kaikille!

Unohdinpa jo allekirjoittaakin tuon edellisen!

Rapu - minä se olin ja olen!

• Minä en enää unelmoikaan ylös noususta ennen yhdeksää. Viime aikoina on mennyt jopa kymmeneen. Valvon yöllä niin paljon, että jossain välissä on pakko nukkua, etten vallan tule vielä pörrömmäksi kuin muuten olen. Yritän kuitenkin nykyään vältellä päikkäreitä, koska myöhäisen aamunousun takia nekin siirtyvät myöhäiseen iltapäivään. Tänään oli pakko ottaa pikkunokkarit, oli huonon yön jälkeen niin töötti olo. JA kun en nuku, niin pumppukin tuppaa lyödä mitä sattuu, eikä se ole kivaa. Onneksi puhelin soi, joten en kerinnyt nukkua kuin vajaan puoli tuntia. Siippa taas on nykyään kovin väsynyt ja nukkuu monena päivänä kahdetkin nokkarit. Yöllä onneksi nukkuu kuitenkin suht hyvin.

Juuri laitoin omenapiirakan uuniin, vuoden vanhoista ompuista ja omppusoseesta. Niitä on vielä jäljellä aika paljonkin. Pitää vielä väsätä vaniljakastike, ja niistä saakin sitten hyvän iltapalan. Yleensä iltapala on minulla jotain muuta kuin makeaa, mutta lämmin piirakka ja vaniljakastike houkuttaa tänään.

Whoo ihmetteli (kiva kun hoidit meille uutta tilaa) mistä tauti olisi tullut. Minusta tuntuu, että se tosiaan tulee jo diginäkin;)) Sitä joku aika sitten jo täälläkin epäilin. Ei voi olla muutoin. Yksi tuttu, joka eilen kertoi positiivisen testituloksen saaneensa, kertoi, ettei ole käynyt missään muualla kuin kaupassa, ei edes apteekissa. Eli virusta on kaikki paikat täynnä. Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla.

Toivotan kauniita unia, tai edes unia, ettei ketään vaivaisi sama ongelma kuin minua.

• Ennen yhdeksää? Toivottavasti kyse on sentään aamu yhdeksästä. Miekiin joka yleensä nousen jo ihmisten aikaan kuudelta, olen nyt omikronin aikana nukkunut yli seitsämään. Pitäisköhän tuosta huolestua..

Jep juu, omikoroni leviää kuin kulovalkea. Toimintaohjeet testien ym karanteenien suhteen muuttuvat tunneittain. Hienoa kun homma on hanskassa. Poikkeustilaakin parin viikon sisällä pukkaa.

• Anonyymi

Tässäkin ihana pottureseptinäyte. Tämäkin itäblokin ruokavaliosta. Taidasn olla geneettisesti kommunisti sillä minäkin tykkään potuista ja laardista. Laardia harvemmin näkee länsimaisissa reseptiohjeissa mutta hyvinkin paljon itämaisissa ja erityisen paljon kiinalaisessa ruokavaliossa. Tykkään myös kiinalaisesta ruoka virittämisestä noin yleisellä tasolla. Tietenkään en ole perso syömään kaikkea mikä liikkuu toisin kuin kiinalaiset joille mehiläiset ja käärmeet ovat vain hyvää proteiinia siinä missä rotat ja koirat. Jotenkin pitäisi minun olla tosi nälkäinen turvautuakseni noihin eväänä!
      Mutta se laardi ja ankanrasva ja potut. Siinä se paratiisimainen maku.
      Tosin läntisen maailmankin kulinaristgit ja elintartviketieteilijät ymmärtävät rasvan ja nimenomaan eläinrasvan sujuren merkityksen maun levittämisessä muuten mauttomiin raaka aineisiin joihin oikeastaan pottukin kuuluu.
      Toisaalta mikä on maistuvampaa kuin muuten mauton uusi keitetty pottu tavallisen suolaisen voinokareen kanssa. Sehän on yhtä nautinnollista kuin mikkeliläinen muiukkukukko voimapilla lämpimänä
      https://www.youtube.com/watch?v=AOirSKsgRDA
      Liitän tätä maistuvaa kulinariaa surullisten perintö ja maku ja hajuaistin menetysten joukkoon maistuttamaan elämää hiukan makoisammalta.
      Esimerkiksi Puosu voisi mielestäni mionien hyvien harrastustensa ohella laittaa vaikka pienen sikakarsinan ja kasvattaa omat joulupossut vaikka puolasta hankituista pikkuporsahista joissa on vielä se alkuperäinen laardi rakenteellisesti geeneissä mukana.
      Niitä possuja joita ei sitten itse jaksa syödä tai säilöäpekonina tai pakastaa niin voisi vaikka lahjoittaa Turun köyhille.
      Rasvan pakastaminenhan rajoittaa sen pakastesäilyvyyttä, siksi rasva olisi pitkäaikaissäilöttävä jollain muulla säilöntämenetelmistä

• Anonyymi
    • Jahas, on taas uutta valkoista paperia nenän edessä

Tuo testamentti kiinnostaa. Mitä sillä voidaan oikeastaan muuttaa normaalitapauksissa kuin vaikkapa siirtää lapsenlapsille se perimisoikeus eli hypätä yksi perintöveromaksu yli

No jotkut tietysti voivat testamentata kirkolle kaiken, mutta sen saa kait sellaisen testamentin rintaperillinen rikki

Jos ja kun meistä jompikumpi heittää veivinsä ja sitten perijät muka kuvittelevat perivänsä kokonaan Picasson taulumme, niin erehtyvät, sillä leski saa siitä puolet sen arvosta. On sillä nyt sitten nimenä perimys tai saanti, minulle sillä ei ole väliä. Leski kait saa suuresta tilistänikin puolet häh !!! Jos ei saa, niin otan het pankista kaikki rahat ulos ja annan mutta siihen pitää tilata kuorma-auto kuljettamaan "saannin" kotiamme ja patjat pitää suurentaa

• Se on tosta kuolemisesta tullut melkoinen byrokraattinen viidakko. Menee usein vuosia ennenkuin voi sanoa että vainajasta on enää vain muistot jäljellä.

Pitäis tosiaan itekkin tässä vaiheessa, pikku hiljaa, vielä kun edes jotenkin ajatus pelaa, ajatella mm. edunvalvontavaltuutusta, hoitotahtoa ja testamenttia. Ja mitähän vielä.
        Sitä vaan aattelee että se on sitten joskus kun tulee vanhaksi..

• Sitähän minäkin tässä ihmettelen. U:n kuolemasta johtuen hänen tileistään tuli ns perikunta, jonka tililta ei saa maksaa edes joulu- ja tammikuun vuokraa, joten ne menot oli vedetty pois perukirjaluonnoksesta. Meidän molempien nimet ovat vuokrasopimuksessa. Sitten pankin kulut, jotka menevät jokaisesta laskusta eivät ole perukirjassa varoja vähentämässä. Ja kaiken huippu, jos jättäisin pesän ns jakamattomaksi, en saisi edes muuttaa rahaksi U;n osakkeita, vaan ne jäisivät sellaisenaan perikunnan tilille. En saisi siis edes tasinkoa. Poikammekaan ei halua, että osakkeet jäävät sellaisenaan sinne, vaan ne muutetaan rahaksi, samoin se yksi U:n säästötili lakkautetaan ja rahat siirretään jakoon.

Pankki on ne vuokrat maksanut U;n tililtä, mutta perukirjassa ovat siis varoja lisäämässä ja näin ollen perintöveron alaisina varoina.

Appi kertoi aikoinaan tapauksesta, joka on kuulemma tosi. Karjalan kannaksella oli aikoinaan ollut isohko maatalo, niin kun kahdelle veljekselle tuli riita talosta, niin se todella halkaistiin kahtia ja toinen veljistä siirrätti oman puoliskonsa omalle tontilleen.

• Monia Picasson tauluja voi kopioida ihan amatööripohjalta jos tykkää siveltimen pyörittelystä ja färeistä. Kohtuullisen samannäköisä niistä saa rustattua kuin itse Picasso. Picasso tunnetusti itsekin kopioi omia teoksiansa liukuhihnatyönä.
        Tarina kertoo että taiteenkeräilijä meni Picasson luo gallerista ostamansa taulun kanssa ja kysyi "onko tämä sinun tekemäsi".Picasso siihen ollenkaan taulua katsomatta :"Kyllä on". Taiteenkeräilijä : "Hieno juttu se on aito Picasso eikä mikään kopio". Picasso rykäisi nyrkkiinsä: "Kyllä se on kopio" .
        Taiteen yksi peruspilari on että taiteiija ei paljasta suinkaan kaikille mitä taulu oikeasti esittää. Mikä on tauluun piilotettu sanoma. Katsoja saa itse tulkita oman kykynsä pohjalta. Joku näkee vain valokuvamaisen jäljennöksen jostain maisemasta jne. . Taiteilija kehveli on todennäköisesti kuvannut ihan jotain muuta kuin kaunista maisemaa. Maisema on vain keino esittää asia visuaalisesti.Toki on niitäkin kun maalaavat vain näkemäänsä materialistista todellisuutta kopioiden. Siihen tosin olemassa parempi väline. Valokuvauskamera tai älykännykkä. Puosu

• Puosu kirjoitti:

Monia Picasson tauluja voi kopioida ihan amatööripohjalta jos tykkää siveltimen pyörittelystä ja färeistä. Kohtuullisen samannäköisä niistä saa rustattua kuin itse Picasso. Picasso tunnetusti itsekin kopioi omia teoksiansa liukuhihnatyönä.
        Tarina kertoo että taiteenkeräilijä meni Picasson luo gallerista ostamansa taulun kanssa ja kysyi "onko tämä sinun tekemäsi".Picasso siihen ollenkaan taulua katsomatta :"Kyllä on". Taiteenkeräilijä : "Hieno juttu se on aito Picasso eikä mikään kopio". Picasso rykäisi nyrkkiinsä: "Kyllä se on kopio" .
        Taiteen yksi peruspilari on että taiteiija ei paljasta suinkaan kaikille mitä taulu oikeasti esittää. Mikä on tauluun piilotettu sanoma. Katsoja saa itse tulkita oman kykynsä pohjalta. Joku näkee vain valokuvamaisen jäljennöksen jostain maisemasta jne. . Taiteilija kehveli on todennäköisesti kuvannut ihan jotain muuta kuin kaunista maisemaa. Maisema on vain keino esittää asia visuaalisesti.Toki on niitäkin kun maalaavat vain näkemäänsä materialistista todellisuutta kopioiden. Siihen tosin olemassa parempi väline. Valokuvauskamera tai älykännykkä. Puosu

Taiteen märitelmä on asia mistä on ennekin täällä väännetty. Mitä se oikeastaan on, ei ole tullut täyttä selvyyttä. Joltain suomalaiselta taitelijalta kysyttiin hiljattain, mikä tekee tauluistasi taidetta? Taitelija vastasi: Se että olen taitelija.

Niin kai sitten. Mitä tulee taiteen hinnanmuodostukseen, siinä pätee puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki.

Tuolla eräällä toimistolla on seinällä kehystetty maalaus, joka on saanut usein asiantuntevia katseita ja erilaisia arveluja kenenkäs työ mahtaa olla kyseessä. Tosiasia on se, että se on pala kovalevyä johon on putsattu erivärisiä maalipensseleitä moneen kertaan. Kerran piruuksissani leikkasin levyn tasamuotoiseksi ja laitoin sen löytämiini kehyksiin, ja ei muuta kuin seinälle. Ja tämä tarina on tosi.

• Calvados kirjoitti:

Sitähän minäkin tässä ihmettelen. U:n kuolemasta johtuen hänen tileistään tuli ns perikunta, jonka tililta ei saa maksaa edes joulu- ja tammikuun vuokraa, joten ne menot oli vedetty pois perukirjaluonnoksesta. Meidän molempien nimet ovat vuokrasopimuksessa. Sitten pankin kulut, jotka menevät jokaisesta laskusta eivät ole perukirjassa varoja vähentämässä. Ja kaiken huippu, jos jättäisin pesän ns jakamattomaksi, en saisi edes muuttaa rahaksi U;n osakkeita, vaan ne jäisivät sellaisenaan perikunnan tilille. En saisi siis edes tasinkoa. Poikammekaan ei halua, että osakkeet jäävät sellaisenaan sinne, vaan ne muutetaan rahaksi, samoin se yksi U:n säästötili lakkautetaan ja rahat siirretään jakoon.

Pankki on ne vuokrat maksanut U;n tililtä, mutta perukirjassa ovat siis varoja lisäämässä ja näin ollen perintöveron alaisina varoina.

Appi kertoi aikoinaan tapauksesta, joka on kuulemma tosi. Karjalan kannaksella oli aikoinaan ollut isohko maatalo, niin kun kahdelle veljekselle tuli riita talosta, niin se todella halkaistiin kahtia ja toinen veljistä siirrätti oman puoliskonsa omalle tontilleen.

En oo viitsinyt ehdottaa vaimolle, että pitäisimme kaikki tilit sellaisina, että kummallakin on käyttöoikeus

Itselläni ei ole enää, kiitos kaikkien teidän, syytä tehdä testamenttia.

Mutta. Et luultavasti joudu heitteille, vaikka vuokrat maksamatta. On kait sentään oikeus ottaa sosiaalityöhön yhteys, niin pienellä eläkkeellä ei vuokraa pysty edes maksamaan, jos meinaa elääkin eli eikun sossu maksakoot ainakin väliaikaisesti. Hehän kait maksavat kaikkien pahoinvoivien nuortenkin kaikki kustannukset ja kakskymppisten eläkkeet, pärskeletto

Tämä ei tarkoittanut sitä, että monella nuorella on myös aitoja vaikeuksia. Tää on julma maailma heikkoja kohtaan. Kyllä pörriäiset saavat kiikuttaa omaisuuksia sinne tänne ja jos oikeutta itsellesi haet, niin maksat lakimiehille maltaita. Kannattas alkaa kasvattaa mallasta

• Puosu kirjoitti:

Monia Picasson tauluja voi kopioida ihan amatööripohjalta jos tykkää siveltimen pyörittelystä ja färeistä. Kohtuullisen samannäköisä niistä saa rustattua kuin itse Picasso. Picasso tunnetusti itsekin kopioi omia teoksiansa liukuhihnatyönä.

Taide jakaa ja jakautuu ja paljon on nykyään ns. taiteilijoita. Ihan tyrkylle asti taidelukioissa kaiken moisia kiekujiakin, vaikka tarvittas hoitohenkilöitä.

Valokuvaakaan ei saisi muutella ... muka. Mikä on aitoa, mikä epäaitoa. Onnekseni ei taide minua suuremmin kiinnosta. Voin jopa sytyttää takan tuolla Picassollani eikä siis enää kiinnosta sekään, kuinka paljon Picasson polttaminen lisää pienhiukkasia

• myllynkivi kirjoitti:

En oo viitsinyt ehdottaa vaimolle, että pitäisimme kaikki tilit sellaisina, että kummallakin on käyttöoikeus

Itselläni ei ole enää, kiitos kaikkien teidän, syytä tehdä testamenttia.

Mutta. Et luultavasti joudu heitteille, vaikka vuokrat maksamatta. On kait sentään oikeus ottaa sosiaalityöhön yhteys, niin pienellä eläkkeellä ei vuokraa pysty edes maksamaan, jos meinaa elääkin eli eikun sossu maksakoot ainakin väliaikaisesti. Hehän kait maksavat kaikkien pahoinvoivien nuortenkin kaikki kustannukset ja kakskymppisten eläkkeet, pärskeletto

Tämä ei tarkoittanut sitä, että monella nuorella on myös aitoja vaikeuksia. Tää on julma maailma heikkoja kohtaan. Kyllä pörriäiset saavat kiikuttaa omaisuuksia sinne tänne ja jos oikeutta itsellesi haet, niin maksat lakimiehille maltaita. Kannattas alkaa kasvattaa mallasta

Kyllä vuokrani on maksettu ja U:n tililtä, eli pankki hyväksyi, mutta nyt perunkirjoittaja on jättänyt ne pois U:n tilin menoista, ikään kuin ne eivät kuuluisi perikunnalle, vaan yksin minulle. Ei niitä summia ole minunkaan tililtä viety, kuten ei niitä pankinkaan kuluja, vaikka nekään eivät kuulemma kuulu perikunnan maksettavaksi, vaikka juuri sen takiahan ne pankin kulut menevät, koska en itse niitä voi maksaa, kuten aina ennen, koska oli tilinkäyttöoikeudet. Tämäkin lakimies tulee maksamaan minulle melkoisesti maltaita, joka ajattelee näköjään vain verottajan etua, ei minun.

• DrWhoo kirjoitti:

Taiteen märitelmä on asia mistä on ennekin täällä väännetty. Mitä se oikeastaan on, ei ole tullut täyttä selvyyttä. Joltain suomalaiselta taitelijalta kysyttiin hiljattain, mikä tekee tauluistasi taidetta? Taitelija vastasi: Se että olen taitelija.

Niin kai sitten. Mitä tulee taiteen hinnanmuodostukseen, siinä pätee puhtaasti kysynnän ja tarjonnan laki.

Tuolla eräällä toimistolla on seinällä kehystetty maalaus, joka on saanut usein asiantuntevia katseita ja erilaisia arveluja kenenkäs työ mahtaa olla kyseessä. Tosiasia on se, että se on pala kovalevyä johon on putsattu erivärisiä maalipensseleitä moneen kertaan. Kerran piruuksissani leikkasin levyn tasamuotoiseksi ja laitoin sen löytämiini kehyksiin, ja ei muuta kuin seinälle. Ja tämä tarina on tosi.

Kerran telkan haastattelussa eräältä japanilaiselta taiteilijalta (jolla oli näyttely Hesassa joku vuosi sitten) kysyttiin, mitä taide on. Mies mietti hetken ja sanoi: se on osa elämää. Ja niin onkin. Ainakin minulle. Ei suinkaan kaikki taide minullekaan, vaan tietyt osat siitä. Jollekin muulle se on sitten taas toinen osa, jne. Minulta puuttuisi paljon, jos en esim. musiikkia saisi kuunnella, ja joskus vielä itse "tehdäkin", eli pimputella pianoa.

• amummu kirjoitti:

Kerran telkan haastattelussa eräältä japanilaiselta taiteilijalta (jolla oli näyttely Hesassa joku vuosi sitten) kysyttiin, mitä taide on. Mies mietti hetken ja sanoi: se on osa elämää. Ja niin onkin. Ainakin minulle. Ei suinkaan kaikki taide minullekaan, vaan tietyt osat siitä. Jollekin muulle se on sitten taas toinen osa, jne. Minulta puuttuisi paljon, jos en esim. musiikkia saisi kuunnella, ja joskus vielä itse "tehdäkin", eli pimputella pianoa.

Musiikki on taiteista jalointa, ainakin miulle.

Miekiin osaan pari pimputusta pianolla, meil on sähköinen Roland. Ei mikään leikkikalu kuitenkaan. En tosin viittaa musiikin taiteellisella jaloudella omaan "soittooni".

• Calvados kirjoitti:

Kyllä vuokrani on maksettu ja U:n tililtä, eli pankki hyväksyi, mutta nyt perunkirjoittaja on jättänyt ne pois U:n tilin menoista, ikään kuin ne eivät kuuluisi perikunnalle, vaan yksin minulle. Ei niitä summia ole minunkaan tililtä viety, kuten ei niitä pankinkaan kuluja, vaikka nekään eivät kuulemma kuulu perikunnan maksettavaksi, vaikka juuri sen takiahan ne pankin kulut menevät, koska en itse niitä voi maksaa, kuten aina ennen, koska oli tilinkäyttöoikeudet. Tämäkin lakimies tulee maksamaan minulle melkoisesti maltaita, joka ajattelee näköjään vain verottajan etua, ei minun.

Mie en ole hautaan hoidellut kuin omat vanhempani. Silloin molemmilla kerroilla lakiasiat hoiti OP:n lakimies. Ihan sujuvasti ja mielestäni kohtuukustannuksilla kaikki sujui. Tosin kyseessä oli varaoiltaan hyvin pienet pesät, juuri ja juuri varat riitti peittämään kaikki kulut. Miullahan on sisaruksiakin, mutta varojen puuttuessa ei riitaakan tullut.

Tuossahan oli taustalla myös se, että sisarukseni eivät enää vuosikymmeniin olleet missään tekemisissä vanhempieni kanssa. Mutta se on taas ihan eri tarina.

• Anonyymi
        Puosu kirjoitti:

Harmi, että minultakin on maalaustaiteen katselu ja keskustelu täysin jäähtynyt tai hyytynyt.
        Joskus sekin kiinnosti niin että oli sillekin tai onhan se vieläkin ihan oma aihekansionsa kokolailla mittavalla sisällöllä. Siellö oli muunmuassa suuri koostelma australian aboriginaalien taidetta jota voi tavallaan picassoon verrata tai sanoisinko tarkennin miderniin taiteeseen picassomaiseen kubistiseen tyyliin,
        Nämä aiheet pakkaavat unohtumaan jos niistä ei kukaan keskustele ja itsellä on jokin aihe pecking jonossa hiukan alempana.
        Hyvä että joku edes tämän verran taidettakin sivuaa. Hyvässä lykyssä se jättää jälkeensä kipinän, mistä syntyy hiili, mistä leimahtaa lieska.....!
        Musiikkikin putkahtelee ryöpsäyksinä useammin esiin. No ehkä siksi, että musiikki hieroo ihan eri nystyröitä korvien kautta kuin kuvataide silmien kautta nautittuna
        Onneksi syömättä ei kukaan selviä joten sapuskasta voi aina kirjoitella, samoin kuin metsistä ja puusta joista voi aina keskustella ellei pää ole umpiluusta.
        Runous muuten kiinnostaa yllättävän monia ihmisiä. Minäkin käytän aika usein riimitettyjä ilmaisuja.
        Röyh

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Musiikki on taiteista jalointa, ainakin miulle.

Miekiin osaan pari pimputusta pianolla, meil on sähköinen Roland. Ei mikään leikkikalu kuitenkaan. En tosin viittaa musiikin taiteellisella jaloudella omaan "soittooni".

Minulla on Hellas, ihan akustinen värkki. Minua kyllä potuttaa, kun oma soittamiseni on jo tosi vaikeata sormien nivelten takia. Jotakin kyllä pystyn soittamaan, mutta kaikki nopeampia juoksutuksia sisältävät sävellykset eivät enää onnistu. Ja just sellaisia tietysti haluaisin soittaa. Olen vähän niin kuin eräs ruokien suhteen todella kranttu serkkuni, joka äidilleen pikkupoikana sanoi, että "minä söisin sitä mitä meillä ei ole". Tavoitteita kuitenkin pitää olla;)
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Minulla on Hellas, ihan akustinen värkki. Minua kyllä potuttaa, kun oma soittamiseni on jo tosi vaikeata sormien nivelten takia. Jotakin kyllä pystyn soittamaan, mutta kaikki nopeampia juoksutuksia sisältävät sävellykset eivät enää onnistu. Ja just sellaisia tietysti haluaisin soittaa. Olen vähän niin kuin eräs ruokien suhteen todella kranttu serkkuni, joka äidilleen pikkupoikana sanoi, että "minä söisin sitä mitä meillä ei ole". Tavoitteita kuitenkin pitää olla;)
        am

Eikös heikkosormiselle nimenomaan tollanen sähkö eli digitaalipiano olis paree valinta? Sellaista on yleensä kevyempi pimputella. Tosin juuri tätä ominaisuutta "oikeat" pianistit vieroksuu. Löytyy
        kyllä nykyään kalliita digitaalipianoja joissa on huippu flyygelin kosketus. Ja äänen saa halutessaan kuulokkeista.

Akustista pianoa pitää lisäksi virityttää, ja sen kerrostalo-ominaisuudet ovat huonot.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Eikös heikkosormiselle nimenomaan tollanen sähkö eli digitaalipiano olis paree valinta? Sellaista on yleensä kevyempi pimputella. Tosin juuri tätä ominaisuutta "oikeat" pianistit vieroksuu. Löytyy
        kyllä nykyään kalliita digitaalipianoja joissa on huippu flyygelin kosketus. Ja äänen saa halutessaan kuulokkeista.

Akustista pianoa pitää lisäksi virityttää, ja sen kerrostalo-ominaisuudet ovat huonot.

Niinhän ne sanoo. Minusta sähkö-/digipiano ei ole piano. Olen siinä(kin) suhteessa juntti. Flyygeli olisi joskus ollut unelmani, mutta olisi vaatinut simona fyffeä: iso kämppä maksaa ja flyygelikin maksaa.

Nykyään käytettyjä pianoja saa kunhan vain hakee pois sellaista myyvältä. Ei ole enää arvoa. Tosin paljon on ihmisillä huonojakin pianoja, ja käytetyn ostaminen on herrassaan, ellei ole edes jonkinlainen osaaja arvioimassa konetta. Paljon on just sellaisia, joissa viritys ei pysy. Meillä on Hellas, joka on todella hyvä peli. Virittäjä on sitä kehunutkin. Nyt po. virittäjä on jo mennyt manan maille, joten pitäisi löytää uusi. Hyvän uuden löytäminen vaatii vähän taustaselvitystä.

Meillä piano on ihan paikallaan, kun asutaan rivarissa, missä ei naapurin ääniä kuulu. Kerrostalossakin kyllä pärjäisi, kun käyttää vaimenninta. Kuulokkeiden kanssa en suostuisi soittamaan. En tykkää kuulokkeiden kanssa musiikkia kuunnellakaan. Siippa aina ihmettelee, kun en niitä käytä, mutta niiden kanssa kuuntelu on liian täydellistä. No, se on minun kummallisuuksiani; taas yksi niistä.
        am

• Aurinkoista perjantaita!

Tuulee kyllä niin, että tukka lähtisi, jos ei vielä oma olisi ja juurilla kiinni päänahassa, jos tuonne ulos pitäisi mennä. Muuten sää on kirkas ja keväinen. 2 plussaa mittarissa.

Minä nukuin huonosti viime yönä. Heräsin neljän aikaan, mutta olin kai jotenkin torkkunut vielä sen jälkeen, koska "heräsin" seitsemältä jonkunlaisesta "horteesta!" Nyt vain haukottelen.

Kolmatta linjaa takaisin...lauletaan radiossa ja siinähän haikaillaan, kun nuoruutta ei saa takaisin...
      Jos saisi, niin tekisikö sitä kuitenkaan mitään toisin? Minä en usko, että itse muuttaisin mitään pääasioita, mutta omaa suhtautumistani asioihin kyllä hieman "terävöittäisin", enkä olisi aivan niin itsestään selvyys, kuin olin!

Hyvää viikonloppua!

• "Päivääkään en vaihtaisi pois" lauloi Tapsa.
        Mie kyllä vaihtaisin montakin. Vaihtaisin monta vuottakin. Sehän on kuitenkin niin, että elämässä kaikki ei tapahdu vain omien valintojen seurauksena, vaan myös olosuhteitten ehdoilla, jossa sattumallakin on oma osuutensa.

Meillä pari astetta lämmintä ja sataa välillä jopa lunta. Tuulee puuskittain niin että lumi sataa vaakasuunnassa.

• Lumet ovat paljastaneet jo alla olevaa nurmikkoa ja kadut näyttävät mustilta ja rapaisilta, että on saaneet lumet huutia.

En minäkään toisin tekisi, jos alusta alkaisin, eli U:n ottaisin puolisoksi. Jos olisin mennyt avioon sen yhden R:n kanssa, olisin nyt ollut leski jo 15 vuotta.

• Calvados kirjoitti:

Lumet ovat paljastaneet jo alla olevaa nurmikkoa ja kadut näyttävät mustilta ja rapaisilta, että on saaneet lumet huutia.

En minäkään toisin tekisi, jos alusta alkaisin, eli U:n ottaisin puolisoksi. Jos olisin mennyt avioon sen yhden R:n kanssa, olisin nyt ollut leski jo 15 vuotta.

Katselin ikkunasta ulos ja ei kyllä huvita ulos meno. Piha-alue aivan kiiltelee jäisenä kun lumet ovat sulaneet pois. Keskikäytävän yleensä aura-auto hiekoittaa, mutta tänään sekin kiiltää ilman hiekoitusta. Kukahan hiekoittaisi minun oveltani tienpätkäni keskikäytävälle. Tavallisesti minulla on hiekkaa tuossa omassa varastossa muovikassissa sitä varten, mutta nyt ei ole ja pitäisi lähteä hakemaan ensin hiekka, se on painavaa, pitäisi pysyä pystyssä ja sekin on vaikeaa kun kengissä ei ole juuri pitoa, joten "apuaaa..."

Mitä tulee tuohon "aviojuttuun", niin minäkin olen sanani mittainen ja kun olen luvannut jotakin (niin kuin lupasin joskus), niin sanassani olisin myös pysynyt, mutta pitänyt kyllä "näillä tiedoilla", hieman paremmin kiinni myös omasta hyvinvoinnistani ja oikeuksistani, koska ei kukaan elä pelkällä "rakkaudella", joka sekin on pettävää! Täytyy osata olla myös hieman itsekäs ja vaatia joustavuutta muiltakin. Oli minullakin pari muuta tarjokasta ennen aviotani, mutta nyt ainakin toinen heistä on jo kuollut, toisesta en tiedä? Hänestä kyllä tykkäsin kovastikin, mutta kohtalo määräsi toisin. Siinä oli hieman "kilpakosintaa." Minä olin nuori ja kokematon tyttönen silloin.

• DrWhoo kirjoitti:

"Päivääkään en vaihtaisi pois" lauloi Tapsa.
        Mie kyllä vaihtaisin montakin. Vaihtaisin monta vuottakin. Sehän on kuitenkin niin, että elämässä kaikki ei tapahdu vain omien valintojen seurauksena, vaan myös olosuhteitten ehdoilla, jossa sattumallakin on oma osuutensa.

Meillä pari astetta lämmintä ja sataa välillä jopa lunta. Tuulee puuskittain niin että lumi sataa vaakasuunnassa.

U ainakin oli sitä mieltä, että päivääkään ei vaihtaisi pois, mitä tulee minun kanssani elämiseen. Ei elämässä aina tapahdu omien valintojen mukaan, mutta aina otettiin vastaan, mitä tuli. Ja kaikennäköistä tuli. Se oli kai sitä korkeemmasta kärest tullutta, jos uskoo johonkin tuolla ylempänä olevaan, mehän ei siis oltu mitään uskovia, vaikka olimme rippikoulun käyneitä ja rokotettuja. Kun U pääsi ripille, perhe ei järjestänyt hänelle edes rippijuhlia, mutta kun siskonsa pääsi, niin koko suku kutsuttiin.

• Calvados kirjoitti:

U ainakin oli sitä mieltä, että päivääkään ei vaihtaisi pois, mitä tulee minun kanssani elämiseen. Ei elämässä aina tapahdu omien valintojen mukaan, mutta aina otettiin vastaan, mitä tuli. Ja kaikennäköistä tuli. Se oli kai sitä korkeemmasta kärest tullutta, jos uskoo johonkin tuolla ylempänä olevaan, mehän ei siis oltu mitään uskovia, vaikka olimme rippikoulun käyneitä ja rokotettuja. Kun U pääsi ripille, perhe ei järjestänyt hänelle edes rippijuhlia, mutta kun siskonsa pääsi, niin koko suku kutsuttiin.

Jep, parinvalinta ja siihen liittyvät asiat ovat yksi ja useimmille se merkittävin elämänalue. Varsinkin lapset sitten jos niitä on tullakseen.

Hauskasti sanottu tuo "rippikoulun käyneitä ja rokotettuja".

Tosin eka perustuu uskomuksiin, jälkimmäinen tietoon. Mie raukka en oo ripille päässyt vieläkään.

• Olen seurannut jonkin verran viime aikoina Yle.fi/pentulive ja Yle Areenassa näytettävää labbiksen pentuetta. Siinä emolabbis Akka on saanut 9 pentua, joista tänään ensimmäinen Aada-niminen on lähdössä uuteen kotiin. Ovat nyt luovutusiässä. Pennuista kaksi on keltaista ja loput mustia. Aada lähtee kuulemma Lapin lennostoon, tiedä vaikka kenraaliksi ylenisi tuota pikaa.

• Harkimolla on varmaa elukoita paljon, kun se käyttää ihmisestäkin pronomia se. Millä pronominilla kutsuisitte sian sydämen saanutta? Alkaako moinen myös röyhkiä?

Mutta asiaan. Sähköinen allekirjoitus on upeaa toimintaa, ei tartte lähteä allekirjoitusreissuillekaan. Ja paljon varmempaakin, sillä aina joku voi käydä kasvojaan kohentamassa eikä siis kuva ole sitä, mitä sen pitäisi olla vaikkapa passissa eli tulisi ensin passinuusimisreissu ja kun passejakin väärennetään, kuten rahaa ja tauluja, niin pankissakin pitäisi olla passintunnistaja. Pärkkeletto sentään

Sellaset toimenpiteet laitan voimaan, että kumppani pystyy sulkemaan puhelimeni liittymän ja hoitamaan myös yhteisen sähkösopimuksen ja ehkä jotain muutakin. Sitten, kun oon koksilämmittäjänä, en viitti tulla ylös, pitäis jo käydä suihkussakin ... kyllä enkeleillä on helppoa

• Onko sinulla jatkuva sopimus sähköisestä allekirjoituksesta.? Allekirjoitin äsken perukirjan sähköisesti ja se kysyy, haluanko rekisteröityä ja alkaa vakijäseneksi, jolloin paperini säilyvät siellä jossain ikuisesti kai, jos en niin asiakirja häviää 30 päivän jälkeen. Luusisin, että jos tarvitsen uudelleen niin sen haluava laittaa sen sillä kertaa koneelleni mahdolliseksi, mihin sitä sitten joskus tarvitsenkaan.

Pystyin sulkemaan U:n puhelinliittymän, tilatut lehdet, DNA:n hubin muuttamaan omiin nimiini jne. ihan puhelinsoitoilla. Sen olen jostain kuullut, että toisen facen sulkeminen ei onnistu, meillä ei ole kummallakaan sitä ja sähkö on ollut aina ollut minun nimissäni, samoin hesari.

• Calvados kirjoitti:

Onko sinulla jatkuva sopimus sähköisestä allekirjoituksesta.? Allekirjoitin äsken perukirjan sähköisesti ja se kysyy, haluanko rekisteröityä ja alkaa vakijäseneksi, jolloin paperini säilyvät siellä jossain ikuisesti kai, jos en niin asiakirja häviää 30 päivän jälkeen. Luusisin, että jos tarvitsen uudelleen niin sen haluava laittaa sen sillä kertaa koneelleni mahdolliseksi, mihin sitä sitten joskus tarvitsenkaan.

Pystyin sulkemaan U:n puhelinliittymän, tilatut lehdet, DNA:n hubin muuttamaan omiin nimiini jne. ihan puhelinsoitoilla. Sen olen jostain kuullut, että toisen facen sulkeminen ei onnistu, meillä ei ole kummallakaan sitä ja sähkö on ollut aina ollut minun nimissäni, samoin hesari.

Ei ole kuin kerrallaan oikeus sähköallekirjoittaa ja tuskin haluan ikuisesti voimassaolevan kirjoitusoikeuden ja en ole koskaan vielä edes allekirjoittanut. Ensi viikolla eka kerta

Poikani kertoi vaikeuksista puhelinliittymän sulkemisesta appiukkonsa kuolintapauksessa. Lienee varmaan eri vaikeuksia eri paikoissa, liittymissä tai jossain muualla. Appiukkohan on vähän kaukaisempi kuin aviopuoliso

Mun lehdet on helppo lopettaa, kun niitä ei enää tule ainuttakaan.

• myllynkivi kirjoitti:

Ei ole kuin kerrallaan oikeus sähköallekirjoittaa ja tuskin haluan ikuisesti voimassaolevan kirjoitusoikeuden ja en ole koskaan vielä edes allekirjoittanut. Ensi viikolla eka kerta

Poikani kertoi vaikeuksista puhelinliittymän sulkemisesta appiukkonsa kuolintapauksessa. Lienee varmaan eri vaikeuksia eri paikoissa, liittymissä tai jossain muualla. Appiukkohan on vähän kaukaisempi kuin aviopuoliso

Mun lehdet on helppo lopettaa, kun niitä ei enää tule ainuttakaan.

Hyvä tieto tuokin, että en ala vakituiseksi sähk.allekirjoittajaksi, koska en sitä tarvitse normaalisti. Sekin nääs maksaa, ei ole ilmaista, että olet siellä jatkuvasti. Sopii tietenkin yrittäjille. Mites on Whoon laita?

Meillä apen puhelinliittymien sulku onnistui hyvin, tosin olihan U apen poika, vaikka minä ne suljin, sekä langan että kännykän.

• Calvados kirjoitti:

Hyvä tieto tuokin, että en ala vakituiseksi sähk.allekirjoittajaksi, koska en sitä tarvitse normaalisti. Sekin nääs maksaa, ei ole ilmaista, että olet siellä jatkuvasti. Sopii tietenkin yrittäjille. Mites on Whoon laita?

Meillä apen puhelinliittymien sulku onnistui hyvin, tosin olihan U apen poika, vaikka minä ne suljin, sekä langan että kännykän.

No mie olen sähköiset valtuutukset tehnyt aina Suomi.fi Valtuudet kautta.

Sähköisiä allekirjoituksia olen myös joskus tehnyt, en nyt piruvieköön yht´äkkiä muista yhtään mitä kautta tuo olis tapahtunut.

• Ei jamal'aut, ei nuoruutta takaisin pliis. Tää riittää

• "Taiteen märitelmä on asia mistä on ennekin täällä väännetty."

Lainaan kuulemaani. Jos joku alkuasukas matkallaan lähteelle sattuisi löytämään vanhan suomenkielisen puhelinluettelon, hän saattaisi pitää sitä taiteena. Liittyy siis jotenkin kontekstiin ja paikallisuuteenkin on arvioni. Yleispätevyyttä hakevat vain lukutaitoiset ja siksi väittävät Sahakespearinkin olevan taiteilijan, luetaan sitä sitten millä kielelä tahansa. Toisaalta haluaisin nähdä, millaiset naamanilmeet olisivat inuiteilla katsellessaan Chaplinin poikaa tai nykyaikaa. Nauraisivatko?

Mutta hällä väliä, sillä jos se puhelinluettelon selaaminen tuo mielihyvää ja uteliaisuutta, riittäkööt se minulle.

• Muistan että joskus tehtiin testi jossa Chapen elokuvaa näytettiin jollekkin "alkuasukas" heimolle, siis ihmisille jotka eivät koskaan ole nähneet edes telkkaria saati mitään elokuvia tms. Siinä oli kyyseessä juurikin Chaplinin Nykyaika, ja siitä hammasharja kohtaus. Alkuasukkaat nauroivat katketakseen.

Eli kyllä huumorin tajuaminen voi olla täysin universaalia ja kulttuuristakin riippumatonta.

• Karsea tuuli. Todellakin lähtisi tukka toisestakin päästä, jos sekaan menisi. Mutta en/emme menneet. On niin liukasta kettisten kotipiirin teillä, ettemme lähteneet sinne taittamaan niskojamme tai muita jäseniämme. Odottelemme aikoja parempia.

Kettisten työntämisen sijaan olen tänään säästänyt rahaa: olen lopettanut yhden vakuutuksen ja yhden lehden tilauksen, joiden laskut olisivat kohta menneet maksuun. Nyt sitten tulee kai sijoitusongelmia. Pitänee ryhtyä tutkimaan pörssinoteerauksia. - Oli se aikaa, kun em. noteeraukset luettiin radiossa joka päivä. Muistiin jäänyt ilmaisu "vaihto kohtalainen".

Menneisyydestä. Kyllä minäkin vaihtaisin montakin päivää pois. On asioita, joihin joku muu tekijä - se sattuma? - on vaikuttanut niin, että tuloksena on kokemus, jota en välttämättä olisi tarvinnut. Sen verran kyllä olen kohtalonuskoinen, että elämä menee kuin on tarkoitettu; vaikka kuinka luulee itse valitsevansa silloin, kun sen paikka on, niin kohtalon sormi se siinäkin sojottaa. Niin ainakin uskon. Chisu laulaa kohtalolle, että "mä katkon sun peukalon...". Joskus olisin voinut niin tehdä;)

Äsken syntyi varmaan koko loppupäivän rassaava homma. Liimailin yhtä joulun ajan kranssia, joka hieman hajonnut, ja enkös siinä saanut sormiini pikaliimaa, joka nyt sitten istuu kahdessa sormessa kuin Tattari-Taaran piki ja terva, ei pala, ei paistu. Onneksi eivät sormet sentään toisiinsa liimaantuneet. No, ihohan uudistuu, niin eiköhän liimakin siinä häivy.

Mukavaa perjantaita, Pitäkää hatusta kiinni, jos ulos menette.

• "Kohtalon sormi"?

Määrittelisin sen näin: Kohtalon sormen kolmijako muodostuu omista valinnoista, olosuhteista ja sattumasta. Tällaisiakin "viisauksia" meikältä irtoaa yksi päivässä, kaksi parhaassa.

No jaa, lopulta kuitenkin kyse on asioista joista jokaisella on vain oma totuutensa.

• DrWhoo kirjoitti:

"Kohtalon sormi"?

Määrittelisin sen näin: Kohtalon sormen kolmijako muodostuu omista valinnoista, olosuhteista ja sattumasta. Tällaisiakin "viisauksia" meikältä irtoaa yksi päivässä, kaksi parhaassa.

No jaa, lopulta kuitenkin kyse on asioista joista jokaisella on vain oma totuutensa.

hyviä viisauksia nuokin. Kohtalon sormi voi tuoda mustapekan myös erittäin hyväosaisellekin jos itse on täysin järkeä vailla. Prinssi Andrew hyvä esimerkki. Kaikki kannettu syntymästä asti hänelle kultalautasella otettavaksi ja hopealusikka suussa saanut istua katetun pöydän ääressä. Työllä ei ole tarvinnut itseänsä rasittaa. Nyt kaveri on ruskeassa haisevassa kastikkeessa kaulaansa myöden. Pian on pääkin pinnan alla upoksissa. Oma totaalinen hölmöys ja vastuuttomuus tekemisistänsä. Kohtalon sormella ei ollut enää vaihtoehtoja. Tyhmyydellä on hintansa. Kohtalon peukalo kääntyi alaspäin. Puosu

• Puosu kirjoitti:

hyviä viisauksia nuokin. Kohtalon sormi voi tuoda mustapekan myös erittäin hyväosaisellekin jos itse on täysin järkeä vailla. Prinssi Andrew hyvä esimerkki. Kaikki kannettu syntymästä asti hänelle kultalautasella otettavaksi ja hopealusikka suussa saanut istua katetun pöydän ääressä. Työllä ei ole tarvinnut itseänsä rasittaa. Nyt kaveri on ruskeassa haisevassa kastikkeessa kaulaansa myöden. Pian on pääkin pinnan alla upoksissa. Oma totaalinen hölmöys ja vastuuttomuus tekemisistänsä. Kohtalon sormella ei ollut enää vaihtoehtoja. Tyhmyydellä on hintansa. Kohtalon peukalo kääntyi alaspäin. Puosu

Niin ne hallitsemattomat "himot" ovat johtaneet monen kohdalla katastofiin.
        Varmaan jotenkin on uskotellut itselleen että asema suojelee. Niin varmaan ennen olikin, nykyään kaikki jää tuollaisesta ennenpitkää kiinni.

• Voi järkky, on nuo pikaliimat ihan kamalia. Kyllä nyt kahdesta sormestasi iho lähtee, ennen kuin liima irtoaa. Taitaa mennä sormenjäljet uusiksi.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Voi järkky, on nuo pikaliimat ihan kamalia. Kyllä nyt kahdesta sormestasi iho lähtee, ennen kuin liima irtoaa. Taitaa mennä sormenjäljet uusiksi.

Jostain luin, että liima lähtisi kun jaksaa ahkerasti pestä käsiä. Iho uusiutuu ja "ajaa" liimaa tieltään. Katsotaan kuinka ämmän käy. Onneksi, niin luulisin, en tarvitse sormenjälkiä, kun puhelimestakin jätin pois sormenjälkitunnistuksen. Oli luojan onni, etteivät nuo kaksi sormea liimaantneet yhteen.
        am

• Anonyymi
        Puosu kirjoitti:

Ei ole sällillä ollut omaa (yläpään) ajattelua ollenkaan, kun tuollaisiin toimiin on ryhtynyt. Ihan oikein, että saa nyt sitten "oikeutta". Onneksi isänsä kerkisi jo manan maille, ettei enempää tarvinnut poikaansa hävetä. Äiti vielä kärsii.
        am

• Kun täyttää 75v. niin muistaakseni passin saamiseksi tarvitaan taas sormenjäljet, ajokorttiin riittää naama. En tiedä, mitä vaaditaan henkilökorttiin. Toivottavasti koronapassiin ei tartteta muuta kuin rokotukset

Nukuinpa makoisasti, koska yhdessä päivässä sain pojan asioihin omien toimieni kohdalta kuntoon kaiken sen mitä vaaditaan. Riitti henkilökohtainen soitto pankkini asiakaspalveluun ja omien pankkisivujeni kohtaan viesti, mihin kopioin saadut tiedot pojaltani.

Ominaisuuksiini eli persoonaani kuuluu, jos jokin alkaa mättämään tai todella harmittamaan, niin siihen heti "paneudun". Muuten mättö tulee uniini. Ja ikävä kyllä joskus puran harmitustani ittui****a mikä lisää vain omaa mättöäni. Jos kuitenkin asiallisesti etenen asian hoitamisen kanssa, niin lopputulos voi olla myös positiivinen ilmapiiri. Näin nyt kävi ja poikakin on iloinen. Varoitteli, etten heitä liian paksua jos alkaa mättämään.

• Selvä se, että veetuilu usein on jonkinmoista oman pahan olon purkamista. Itekkin olen ns voimakas temperamenttinen, eli reagoin kaikkiin ärsykkeisiin nopeasti ja voimakkaasti. Usein asiaan nähden liiankin voimakkaasti. Toisaalta ärsytys menee nopeasti myös ohi.

Lisäksi olen ns aistiyliherkkä. Erityisesti kaikki äänet häiritsevät paljon enemmän kuin normaalia ihmistä. Jos vaikka joku syö liian "äänekkäästi", minun on joskus poistuttava hetkeksi paikalta etten repeä liitoksistani. Tätä voi olla vaikea käsittää. Samoin erilaiset räikeät valot häiritsevät kohtuuttomasti. Tämmöiset asiat on yleisempiä migreenikoilla kuin muilla.

Nyt tässä ollahan vähän tien päällä.

• "Kohtalon sormi"?

Ensin unohdan sen sormen, sillä se on liian osoittava, sitten unohdan kohtalon. Monesti sanotaan, että kohtaloni oli syntyä ... määrittääkö kohtalo edes missään tapauksessa syntymistäkään?
      Ensin tulee perimä, sitten ympäristö tai päinvastoin ja sitten se valinta, mihin voipi siis sattuma astua peliin.

"Sattuman kauppaa" sanotaan. Tai joku sanoo, sillä vaikka nyt kauppa se onkin mikä ratkaisee, niin tuskin nyt aivan kaikessa sekään

• Täytyy täydentää, että toivottavasti sattumakaan ei määritä syntymisiä.

Kuoleeko joku sattumalta? No huono säkä voi johtaa kuolemaan, mutta ei välttämättä huonot kortit tai edes geenit, sillä tulevaisuus on avoin ja geenejä kaupataan elimien bonuksina ehkä

• Nyt mie aattelen sitä, että jos vaihtaisin muutamia päiviä nuoruudestani tai aikuisuudestani.

Entäs sitten, jos vaihto ei sitten tuokaan toivottua tulosta? Saako vaihtaa uudestaan?

• "Entäs sitten, jos vaihto ei sitten tuokaan toivottua tulosta? Saako vaihtaa uudestaan?"

Tuo ei tulevaisuudessa ole ihan tuulesta temmattu juttu. Nimittäin keinotodellisuus, jota jo alkeellisessa muodossa osataan nytkin teknisin välinein synnyttää, tuo tulevaisuudessa aivan uskomattomia mahdollisuuksia. Joskus voimme todellakin ohjelmoida itsellemme minkälaisia elämiä tahansa. Keinotodellisuus on silloin yhtä "todellista" kuin todellisuus.

Itseasiassa, monet ovat sitä mieltä että elämme nytkin simulaatiossa, eli olemme oikeastaan vain jonkin meidän kehittyneemmän elämänmuodon kehittämä hupi tai koe. Sen verran absurdilta maailmanmeno kyllä näyttääkin.. Siis pitäisikö kysyä: olemmeko oikeasti olemassa vai emmekö ole?? Kas siinä pulma.

• Mitä tulee meluun ja hälinään, minäkään en siedä liikaa meteliä. Kauppakeskusten musiikit ovat rasittavaa kuunneltavaa, kotonani ei ole koskaan radio päällä, töllö kyllä on mutta hiljaisella äänellä, paitsi jos oikein katson jotain leffaa niin kyllä puheen pitää kuulua. Mutta leffojenkin äänentasot ovat mitä ovat, puhetta ei tahdo kuulla, mutta muut äänet ovat kuin räjähdyksiä ja varjelkoon, kun tulee mainoskatko, ne taatusti herättävät.

• Leffoissa musiikki soi usein liian kovaa, mutta emme kait muuten osaisi varoa, että kohta tulee vaikkapa murha

Aistini ovat mitä ovat, jopa kuulo huonontunut, mutta tuon musiikin kuulen liian kovana usein. Onneksi joskus painan "äänetöntä" ja kelaan mainokset ohi jne. Joskus taas mainokset oikke naurattavat eli hjuumoriaistikin joskus toimii

Joskus autoilijoita kehotettiin sammuttamaan radio, kun tultiin junaradan ylitykseen, vilkkaaseen kaupunkiliikenteeseen jne. jotta kuullaan rokin sijasta hälytysajoneuvon ääni tai junan kolina

• No ymmärrät sitten tuskani...

Onneksi asun täällä hiljaisella ok alueella. Täälläkin tosin on kesäisin on aivan liian äänekkäitä lintuja.

Sen sijaan äänet mitkä rauhoittavat, on esim. sateen ropina, tulen räiske, tuulen huojunta puissa..

• Minulla on myös ongelmia kovien ja äkillisten äänien kanssa. Esimerkiksi kun siippani yhtäkkiä yskähtää , niin on kuin sähköisku menisi kroppani läpi. Samoin käy esim. jos vessanpöntön kansi lipeää käsistä ja se putoaa paikalleen. Korvani soivat puoli tuntia sen jälkeen. Joskus puhelimen hälytysääni on jäänyt kovalle, ja sekin ärsyttää niin, että tekisi mieli heittää vehjes seinään.

Juuri nyt radiosta tulee jotain avaruusohjelmaa, ja väliin on ängetty kaikenlaisia ääniefektejä. Ne rassaavat minua niin, että pistin taas palautetta Yleen. Miksi hemmetissä pitää puheohjelmassa olla puheen seassa ääniä tai musiikkia, ainakin jotain musiikiksi (kai) luokiteltavaa. Puheet puheena ja älinät älinänä. Lapsille niitä voidaan tarinaan lisätä kiinnostuksen säilymiseksi, ja aikuisten ohjelmassa ylimääräinen, mitään tarkoittamaton häly kuulostaakin korvissani jopa lapselliselta. Ja mikä pahinta ne häiritsevät itse ohjelman asiaan keskittymistä.

On lähes keväisen tuntuinen päivä. Otin ja viskasi makkarista kaikki vähänkin tekstiiliä sisältävät tavarat ulos. Paitsi en moottorisängyn patjoja. Ne ovat niin painavia, että en käsilläni saa niistä pitävää otetta, enkä halua, että siippani niiden kanssa riehuessaan hengästyttää itsensä. Hän imuroi ne, ja jo sen jälkeen puuskutti äänekkäästi. No, ei ihme kun toisesta keuhkosta vain puolet toimii.

Nyt pitää vielä mennä laittamaan puhtaat vuodevaatteet paikoilleen ja pyyhkiä pölyt. Uutta kyllä alkaa tulla heti, kun oman untuvatäkkini paikalleen laitan. Huomasin ravistellessani, että siitä lenteli untuvia ja ihan tolkuttomasti muuta pientä hiukkasta, jotka auringossa näkyivät (liian!) hyvin.Taitaa tulla minullekin uuden peitteen osto. Siipalle ostin joululahjaksi toivomansa painopeitteen, joka ei ainakaan vielä näytä kovin pölisevän. Itse tukehdun jo pelkästä ajatuksesta, että sellaisen painon alla pitäisi yrittää nukkua. Eli joku mahdollisimman vähän pölyävä, kevyt peite pitää löytää.

Nyt välillä siskonmakkarasopalle. Keitin sitä aamulla ison kattilallisen, ja siippa kävi sitä jo viemässä pojillekin. Minun on vaikea oppia tekemään ruokaa vain kahdelle, vaikka jo muutaman vuoden olen opetellut. Helpompaa on ison annoksen teko, ja siitä saavat sitten poikienkin huushollit osansa.

Leppoisia lauantaipuhteita!

• DrWhoo kirjoitti:

No ymmärrät sitten tuskani...

Onneksi asun täällä hiljaisella ok alueella. Täälläkin tosin on kesäisin on aivan liian äänekkäitä lintuja.

Sen sijaan äänet mitkä rauhoittavat, on esim. sateen ropina, tulen räiske, tuulen huojunta puissa..

Oletko ikinä kuullut kuinka tuuli ujeltaa ja vonkuu ovien ja ikkunoiden raoista ja kuinka aurinko laskee ryskyen metsän taa.

• amummu kirjoitti:

Minulla on myös ongelmia kovien ja äkillisten äänien kanssa. Esimerkiksi kun siippani yhtäkkiä yskähtää , niin on kuin sähköisku menisi kroppani läpi. Samoin käy esim. jos vessanpöntön kansi lipeää käsistä ja se putoaa paikalleen. Korvani soivat puoli tuntia sen jälkeen. Joskus puhelimen hälytysääni on jäänyt kovalle, ja sekin ärsyttää niin, että tekisi mieli heittää vehjes seinään.

Juuri nyt radiosta tulee jotain avaruusohjelmaa, ja väliin on ängetty kaikenlaisia ääniefektejä. Ne rassaavat minua niin, että pistin taas palautetta Yleen. Miksi hemmetissä pitää puheohjelmassa olla puheen seassa ääniä tai musiikkia, ainakin jotain musiikiksi (kai) luokiteltavaa. Puheet puheena ja älinät älinänä. Lapsille niitä voidaan tarinaan lisätä kiinnostuksen säilymiseksi, ja aikuisten ohjelmassa ylimääräinen, mitään tarkoittamaton häly kuulostaakin korvissani jopa lapselliselta. Ja mikä pahinta ne häiritsevät itse ohjelman asiaan keskittymistä.

On lähes keväisen tuntuinen päivä. Otin ja viskasi makkarista kaikki vähänkin tekstiiliä sisältävät tavarat ulos. Paitsi en moottorisängyn patjoja. Ne ovat niin painavia, että en käsilläni saa niistä pitävää otetta, enkä halua, että siippani niiden kanssa riehuessaan hengästyttää itsensä. Hän imuroi ne, ja jo sen jälkeen puuskutti äänekkäästi. No, ei ihme kun toisesta keuhkosta vain puolet toimii.

Nyt pitää vielä mennä laittamaan puhtaat vuodevaatteet paikoilleen ja pyyhkiä pölyt. Uutta kyllä alkaa tulla heti, kun oman untuvatäkkini paikalleen laitan. Huomasin ravistellessani, että siitä lenteli untuvia ja ihan tolkuttomasti muuta pientä hiukkasta, jotka auringossa näkyivät (liian!) hyvin.Taitaa tulla minullekin uuden peitteen osto. Siipalle ostin joululahjaksi toivomansa painopeitteen, joka ei ainakaan vielä näytä kovin pölisevän. Itse tukehdun jo pelkästä ajatuksesta, että sellaisen painon alla pitäisi yrittää nukkua. Eli joku mahdollisimman vähän pölyävä, kevyt peite pitää löytää.

Nyt välillä siskonmakkarasopalle. Keitin sitä aamulla ison kattilallisen, ja siippa kävi sitä jo viemässä pojillekin. Minun on vaikea oppia tekemään ruokaa vain kahdelle, vaikka jo muutaman vuoden olen opetellut. Helpompaa on ison annoksen teko, ja siitä saavat sitten poikienkin huushollit osansa.

Leppoisia lauantaipuhteita!

Taitaa täällä kaikki olla vähän herkistyneitä koville äänille..

Toisaalta varsinainen aistiyliherkkyys on vähän eri juttu kuin varsinaisesti se että kovat äänet häiritsevät. Se on monimutkainen keskushermoston toimintaan liittyvä juttu, eräänlainen häiriötila. Häiritsevien äänien ei tarvitse olla kovia tai pelästyttäviä. Aistiyliherkkä ei esim koskaan totu johonkin ääneen siten että sitä ei lopulta huomaakaan. Migreenkko saa helposti kohtauksen häiritsevistä äänistä. Mulla kylläkin useimmin kirkkaat valot laukaisevat kohtauksen.

• Calvados kirjoitti:

Oletko ikinä kuullut kuinka tuuli ujeltaa ja vonkuu ovien ja ikkunoiden raoista ja kuinka aurinko laskee ryskyen metsän taa.

No meil nyt vonkuu ikkunanraoista useinkin, mielestäni talossa saa ilma vaihtua. En siis ole koskaan erityisesti tiivistänyt ikkunoita. En halua asua pullossa.

Aurinko laskee ryskyen? Enpä ole tollasta kuullut.
        Onko se vaarallista..

• DrWhoo kirjoitti:

No meil nyt vonkuu ikkunanraoista useinkin, mielestäni talossa saa ilma vaihtua. En siis ole koskaan erityisesti tiivistänyt ikkunoita. En halua asua pullossa.

Aurinko laskee ryskyen? Enpä ole tollasta kuullut.
        Onko se vaarallista..

Minusta se tuulen vonkuna ikkunan ja ovien raoista ei ole häiritsevää. Paremminkin kotoinen ääni, mutta on isompi kuin tuulen humina puissa. Jossain laulussa lauletaan, että tuuli repii lehtiä puista käsin, mimmoinenkohan ääni se on?

• Yks miuu on askarruttanut

Puolustusvoimat

Oliko siis ennen maailmansotia myös puolustusvoimia? Napoleon oli Aleksantereiden kanssa aika puolustajia, no Hitler kanssa tietty, demokraattisesti valittu osasi myös puolustaa. Panostakaamme puolustukseen enemmän kuin bruttokansantuote sallisi ja het ja nyt voimaan se pakkolaki sairaanhoitajille. Hoitajilta kesälomapalkat pois, palkkaharmonisointi minimin mukaan ja upseereille enempi, muuten ei puolustus pelaa, pärkkele sentään.

Kyllä minnuu askarruttaa myös ambulanssivoimat. Tajuan sen hyvin, ettei palomiehet pääse mökkiämmekään sammuttamaan, mutta makkaranpaistohiillos sentään on odottamassa ja en todella vaadi kuin omaa huolellisuutta näissä asioissa ja sekään ei tietty aina riitä.

Kaikkialla on tulevaisuudessa työvoimapula, kuten palomiehistäkin. Kyldyyri sentään voi hyvin ja siihen satsataan ja tarjoilijoihin ja ladunkunnostajiin ja ruisrokkiin

• Ikävä kyllä, "riehumiseni" taas meni iltapäivänkin puolelle, siis ajalle, milloin vain naatin

"THL:n rokotetutkija ja ylilääkäri Hanna Nohynekin mukaan helmikuun loppuun mennessä omikron on käynyt yhteiskunnan läpi ja pahin tilanne alkaa helpottaa."

"Kaksi rokotetta ja tartunnan saaneiden kohdalla on alettu puhua superimmuniteetista."

Nyt laakasen.

Finnair odottelee superia, Thaimaa odottelee superia, puupäät odottelee superia, 100 tuhannen ketjun ravintolat ne ne vasta odottelee superia. Itse odotan, että Super kehottaa eroamaan töistä

ja kohta on superkivaa paitti lapsenlapsillamme

• Lapsenlapsenlapsemme täyttää tänään 6 v. Skypetimme illalla ja hän näytti minulle saamaansa lahjaa, hevostallia, jossa oli muutamia hevosia ja niiden selässä ratsastajatyttöjä. Oli hän päässyt viikolla taas oikeankin hevosen selkään istumaan ja heppaa sitten talutettiin. Hän on pienestä pitäen päässyt milloin ponin, millon ison hevosen selkään ratsastamaan aikuisten valvonnassa. Heillä on tällainen eläintila melko lähellä kotiaan.

Myös pojantyttäremme on sinne E-Pohjanmaalle muutettuaan tullut innokkaaksi hevoshulluksi, käy yhdellä hevostilalla hevosia hoitamassa silloin tällöin kun ehtii töiltään ja koulultaan. Olipa hänellä välillä oma nimikkoratsukin, jonka ylläpidosta maksoi, mutta sitten se omistaja haki sen ratsunsa pois, kun se oli kerran syönyt kesällä itsensä ähkyyn ja jouduttiin eläinlääkäri kutsumaan, niin omistaja pelästyi ettei hepoa hoidettu oikealla tavalla. Mitenkäs vahdit, jos hepo pääsee hyvälle laitumelle ja ahmii enemmän kuin jaksaa. Muistan kun U:n tädillä oli lehmiä, niin kun ne pääsivät apilapeltoon, niin ähkyyn joku niistä söi itsensä ja eläinlääkäri kutsuttiin päästämään liiat kaasut pois. Toimenpide taisi olla, että puukkoa kylkeen. Välillä jouduttiin utareitaan tikkaamaan kun repivät niitä piikkilanka-aidan yli hyppiessään. Sitten hankkivat sähköaidan.

• Sain juuri äsken taas pysäyttävän viestin, taas on yksi serkkuni mennyt sinne jonnekin, tällä kertaa se miespuolinen, jonka kotiin tädilleni muutin 14 vuotiaana Malmille. Nyt on neljä serkkuani kuollut 2 vuoden sisällä. Sekä yksi U:n serkku, oma mieheni U ja kokkolalainen ystäväni. Eli 7 enemmn ja vähemmän läheistä parissa vuodessa.

• Mahtaakos näistä tapauksista yhdessäkään koronalla olla mitään osuutta asiaan?

• Anonyymi

Tässä Puosulle, ahkeralle potaatin viljelijälle ja ammattilaiselle siinä, muistin virkistämiseksi mitä amerikkalaiset amatöörit eli potaatin harrastelukasvattajat kehittelevät.
      Potaatteja voi hyvin tuloksin muuten kasvatta ihan ämpärissä ja jopa säkissä mikä ravulle tiedoksi kerrotakoon ja mitä hän voisi viherhuoneessaan ajankuluksi puuhailla.
      Itse kuitenkin puuhastelisin chilien ja tomaattien kanssa jos sellainen viherhuone olisi!
      https://www.youtube.com/watch?v=it_50DvgXy4
      Röyh elo

• Pieni terveyskatsaus: Rva W:n tauti ei sitten ollutkaan koronaa, vaan äkillinen ruusu korvassa. Tuohan on jopa vaarallinen juttu, huonosti hoidettuna voi aiheuttaa verenmyrkytyksen tai päästä leviämään aivoihin ja tappaa.
      Eilen sai Tyksin päivystyksessä ensin suonen sisäisesti pari annosta antibioottia, nyt neljän tunnin välein kotona suun kautta. Aika vahvat tabut.
      Melkoinen yhteensattuma että tuollainen iskee juuri kun pitäisi korona iskeä..

Mie sen sijaan palaan huomenna normaaliin päiväjärjestykseen. Kaikki koronan oireet ovat poistuneet muuten, mutta ihan täydessä iskussa en vieläkään ole. Outo uupumuksen tunne, onneksi lievä, on jotenkin edelleen. Ei sellainen väsymys mihin nukkuminen auttaisi. Ja hajuaisti edelleen kokonaan poissa.

• Sunnuntaita toivottelen Elämä-ketjulaisille!

Eipä ole mikään "hupijuttu" tuo ruusu rouva W:n korvassa. Onneksi on hoidot olemassa ja niihin on ryhdytty. Kaikki "ruusut" korvassa, tai korvan takana, eivät ole yhtä vaarattomia. Onhan niitä sellaisia kuvia ruusuista, missä neitokaiset säteilevät punainen kukka (ruusu) korvan takana, ja tässä se ero onkin ruusun ja ruusun välillä. Paranemista rouva W:lle.

Täällä on taas tuulinen, mutta aurinkoinen päivä. Kevättä se enteilee ja meille harrastaja viljelijöille alkaa nousta "siemenkuume!" Taidan kyllä nyt jättää taimien kasvattamisen ammattilaisten tehtäväksi. Perunaa olen kasvattanut tuolla pihallani niin ämpärissä, kuin säkissäkin, samoin tomaatteja ja hyvin ovat onnistuneet. Tai melko hyvin ainakin joskus. Nyt on helponpi nostaa iso tomaattiamppeli tuonne viherhuoneeseen ja napsia siitä kirsikkatomaatteja kesäaamuina suuhunsa. Samoin mansikka-amppelista saa herkutella.

Paperi Hesari on luettu ja nyt menen lukemaan vielä tuon HS.fi:n. Tuskinpa siellä mitään sen kummempaa on kuin koronaa? Ja poliklinikoiden täyttymisiä jäsentensä katkaisseista liukastelijoista.

Kävellään varovasti niin sisällä kuin ulkona!

• Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Sunnuntaita toivottelen Elämä-ketjulaisille!

Eipä ole mikään "hupijuttu" tuo ruusu rouva W:n korvassa. Onneksi on hoidot olemassa ja niihin on ryhdytty. Kaikki "ruusut" korvassa, tai korvan takana, eivät ole yhtä vaarattomia. Onhan niitä sellaisia kuvia ruusuista, missä neitokaiset säteilevät punainen kukka (ruusu) korvan takana, ja tässä se ero onkin ruusun ja ruusun välillä. Paranemista rouva W:lle.

Täällä on taas tuulinen, mutta aurinkoinen päivä. Kevättä se enteilee ja meille harrastaja viljelijöille alkaa nousta "siemenkuume!" Taidan kyllä nyt jättää taimien kasvattamisen ammattilaisten tehtäväksi. Perunaa olen kasvattanut tuolla pihallani niin ämpärissä, kuin säkissäkin, samoin tomaatteja ja hyvin ovat onnistuneet. Tai melko hyvin ainakin joskus. Nyt on helponpi nostaa iso tomaattiamppeli tuonne viherhuoneeseen ja napsia siitä kirsikkatomaatteja kesäaamuina suuhunsa. Samoin mansikka-amppelista saa herkutella.

Paperi Hesari on luettu ja nyt menen lukemaan vielä tuon HS.fi:n. Tuskinpa siellä mitään sen kummempaa on kuin koronaa? Ja poliklinikoiden täyttymisiä jäsentensä katkaisseista liukastelijoista.

Kävellään varovasti niin sisällä kuin ulkona!

Meillä olis perunamaatakin, pieni kasvihuonekin olis. Vaan liian laiskat viljelijät. Ehkä sitten eläkkeellä.. Vaikka on meilläkin perunankasvatusta harrastettu, just tossa löysin perunapussin jossa oli hyvin kasvatettuja ituja perunoissa, tommosta toistakymmentä senttiä. Nam?

Ja tänään klo 18 korvaruusu kontrolli Tyksissä. Eli suhtautuvat kyllä varsin vakavasti tuohon. Ilmeisesti ei ole vielä edes täyttä varmuutta onko kyseessä bakteeri vai virus. Tällä hetkellä lääkitys molempiin.

• DrWhoo kirjoitti:

Meillä olis perunamaatakin, pieni kasvihuonekin olis. Vaan liian laiskat viljelijät. Ehkä sitten eläkkeellä.. Vaikka on meilläkin perunankasvatusta harrastettu, just tossa löysin perunapussin jossa oli hyvin kasvatettuja ituja perunoissa, tommosta toistakymmentä senttiä. Nam?

Ja tänään klo 18 korvaruusu kontrolli Tyksissä. Eli suhtautuvat kyllä varsin vakavasti tuohon. Ilmeisesti ei ole vielä edes täyttä varmuutta onko kyseessä bakteeri vai virus. Tällä hetkellä lääkitys molempiin.

Vakavasti tuohon ruusuun onkin suhtauduttava. Kasvojen alueen ruusu alkaa usein korvalehdestä ja sen aiheuttaja on yleensä A-ryhmän streptokokki. Joskus voi olla myös C-ryhmän, tai G-ryhmän. Pääasia että hoito on aloitettu nopeasti.

• Anonyymi

Tässä malliksi kulinaristeille aito amerikkalainen herkku nettikauppa, mihin voi jopa olla mielenkiintoista itse kenenkin herkkuhiiren tutustua vaikkei kaksinen kokki oliskaan.
      Meillä ei näin laajan valikoiman herkkunettikauppaa taida ollakaan.
      Onhan toki erikois juustokaupat hyvin pienellä valikoimalla ja herkkuuskin kenties melko pientä todellisuudessa. Niiden lisäksi sitten joku K kaupan herkku ja Entinen Stockan Herkku mikä oli aito herkkukauppa mutta myytiin kai Elannolle.
      Meillä luulisi olevan suurtakin eräherkku eli riistaherkku kauppaa vaan kovinpa vähän on eli kapahaukea ja purkkisärkeä ei kyllä hevin löydä.
      Ajatelkaa se kapahaukikin oli keskiajan luostareiden ja hovien suurherkku ja kovasti kysytty tuote ympäri eurooppaa jo silloinm. Vaan senkin herkkuus katosi kun ei saadut voitot riittäneet sisävesien sivukalastajille eli jussien hylkyveljille.
      Harmi että sisävesiemme kaloja ei kukaan ole onnistunut herkuttamaan ja muuttamaan jatkuvaksi hyväksi bisnekseksi. Se kait johtuu siitä että suomalaisilta puuttu tuotteistamis, markkinointi ja tuotekehityskyky. Luojalle kiitos että on edes opittu polttamaan puuta ja muiuttamaan metsää jotenkinkeitetyksi tai polttoaineeksi.
      Siis tervakaupan loppumisen jälkeen. Tervahan oli meidän metsän savustamisen ja jalostamisen esikuva ja askel. Sisälsi kaiken toivomamme: Tulen, keitoksen ja savun ilmaan!
      https://cheesehouse.com/
      Se puutervakin loppui terveyssyistä mutta varmaan siinäkin olisi ollut tuotekehittämisen mahdollisuuksia joista yhtään ei koskaan käytetty vaan luovuttiin koko tavarasta kun raakakeitoksen kysyntä lakkasi.
      Ois sattanu auttaa vaikka koronaan
      Röyhinen

• No jo on viheliäisen ruusun paikka rouvalla

"Tai melko hyvin ainakin joskus."

Tuossa ihan kelpo kuvaus meidän harrastelijoiden viljelysten onnistumisista. Pelkästään maan viljavuus ja siementen "kunto" ja valo, vesi, lämpö ovat määärääviä tekijöitä ammattiviljelijänkin onnistumisissa.

Tulee mitä tulee, on aivan riittävä harrastelijan sadon määrä ja peruseineksethän onneksi ovat vielä kaupan hyllyiltä haettavissa. Tai tilattavissa, mikä auttaa taas monia ravitsemaan itsensä, kunnes sitten on pakko jossain vaiheessa luottaa yhteiskunnan apuun

Pakkanen todella siedettävä, kevättä eilen ilmassa ja kun kokeilin pitää kättäni ikkunan lähellä, niin ikään kuin olisi aurinko jo hieman kättä lämmittänyt

• Tuo ruusu ... voiko se tarttua? Älkee vastatko, sillä olen laiska etsimään vastauksia netistä sairauksille(kin), mietin vaan ääneen

Päivä kerrallaan etiäpäin tai voi sitä olla paikallaankin. Kun läheltä kupsahtelee ...

Mutta niin kauan kun on olemassa, täytyy vaan yrittää pitää mieli kondiksessa. Ja siis iloinen mieli illalla ja aamulla, uteliaskin, mitähän on otsikoissa ja jos on jälkeläisiä, niin kyl ne pärjää ilman minun huolianikin. Joskus aattelen sellaisia, jotka eivät lämpöä saa mistään, ei se heidän vikansa aina ole, läheskään aina. Ihminen on mitä on, sen näkee ja kuulee ja tuntee ihan naapurisopujenkin piirissä

• "täytyy vaan yrittää pitää mieli kondiksessa"

Onpahan ihme ilmaus, ettäkö oikein pitää pitää, kun voisi siis aatella, että ei ne murheet mihinkään auta. On se kumma, että ihminen, jonka toimeentulokin (perusturva) on kunnossa ja katto päällä, niin ei vaan jaksa olla valittamatta

• Kyl kai voip, vaik en kyl tiedä. Se on joko bakeeri tai viirus. Jos tauti on siinä vaiheessa, että ihon läpi tulee jotain, luulis että siinä vois olla niitä taudinaiheuttajiakin, jotka vois toisen iholle joutuessaan aiheuttaa tartunnan. Varsinkin jos sillä toisella on joku reikä nahassa, kuten haava. Jossain vaiheessa tulee potilaalle ruusukohtaan kaiketi vesirakkuloita, joista
        sitten vois jotain siirtyä johonkin, kaiketikin.

Naapurisopu...jos asumiseen liittyvästä naapurisovusta puhutaan, meillä se on erittäin hyvä. Kun ei ole naapurien kanssa muussa tekemisissä kuin tervehtiessä, ei tule paljon riitojakaan. Eppäilen kyllä että meitin naapuri on hyvinkin tyytyväinen harmittomiin meikäläisiin, kuin myös toisinpäin on asianlaita.

• DrWhoo kirjoitti:

Kyl kai voip, vaik en kyl tiedä. Se on joko bakeeri tai viirus. Jos tauti on siinä vaiheessa, että ihon läpi tulee jotain, luulis että siinä vois olla niitä taudinaiheuttajiakin, jotka vois toisen iholle joutuessaan aiheuttaa tartunnan. Varsinkin jos sillä toisella on joku reikä nahassa, kuten haava. Jossain vaiheessa tulee potilaalle ruusukohtaan kaiketi vesirakkuloita, joista
        sitten vois jotain siirtyä johonkin, kaiketikin.

Naapurisopu...jos asumiseen liittyvästä naapurisovusta puhutaan, meillä se on erittäin hyvä. Kun ei ole naapurien kanssa muussa tekemisissä kuin tervehtiessä, ei tule paljon riitojakaan. Eppäilen kyllä että meitin naapuri on hyvinkin tyytyväinen harmittomiin meikäläisiin, kuin myös toisinpäin on asianlaita.

Minulla on ollut kaksi kertaa ruusu, toisella kerralla vyötärön paikkeilla, toisella kerralla oikeassa käsivarressa muutama vuosi sitten. Olivat viiruksen aiheuttamia, rakkuloita tuli ja kova hermosärky iholla. Ruusut ovat samaa viruskantaa kuin herpekset, joka aiheuttaa esim vesirokkoa tai monille tuttua huuliherpestä eli yskänrokkoa. Ei ole vaaraton tauti, siksi sitä vastaan nykyään rokotetaan lapset. Sairastin lapsena vesirokon ja silti isona olen saanut ruusun pari kertaa. Se jää kuulemma muhimaan elimistöön ja iskee jos yleiskunto on alentunut jostain syystä.

• Calvados kirjoitti:

Minulla on ollut kaksi kertaa ruusu, toisella kerralla vyötärön paikkeilla, toisella kerralla oikeassa käsivarressa muutama vuosi sitten. Olivat viiruksen aiheuttamia, rakkuloita tuli ja kova hermosärky iholla. Ruusut ovat samaa viruskantaa kuin herpekset, joka aiheuttaa esim vesirokkoa tai monille tuttua huuliherpestä eli yskänrokkoa. Ei ole vaaraton tauti, siksi sitä vastaan nykyään rokotetaan lapset. Sairastin lapsena vesirokon ja silti isona olen saanut ruusun pari kertaa. Se jää kuulemma muhimaan elimistöön ja iskee jos yleiskunto on alentunut jostain syystä.

Käsittäkseni tää korvanlehteen, tai ylipäätään kasvojen alueelle tuleva ruusu on vähän eri tauti kuin tavallisempi jalkoihin tuleva ruusu.

Luulen että asia on niinpäin, että jos ei ole koskaan sairastanut vesirokkoa (kukapa ei olisi), ei voi myöskään saada kyseseistä ruusua. Siihen tarvitaan juuri tuo elimistöön lepotilaan jäänyt vesirokkovirus.

Ja luulisin että tuo herpes liittyy vain vyöruusuun, joka taas on eri tauti kuin ruusu? Rapu varmaan on näistä jyvällä paremmin.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Käsittäkseni tää korvanlehteen, tai ylipäätään kasvojen alueelle tuleva ruusu on vähän eri tauti kuin tavallisempi jalkoihin tuleva ruusu.

Luulen että asia on niinpäin, että jos ei ole koskaan sairastanut vesirokkoa (kukapa ei olisi), ei voi myöskään saada kyseseistä ruusua. Siihen tarvitaan juuri tuo elimistöön lepotilaan jäänyt vesirokkovirus.

Ja luulisin että tuo herpes liittyy vain vyöruusuun, joka taas on eri tauti kuin ruusu? Rapu varmaan on näistä jyvällä paremmin.

"Vyöruusun ja ruusun ero
        Ruusun (erysipelas) ja vyöruusun ero löytyy eri taudinaiheuttajista, jonka vuoksi tautien hoitomuodot ovat erilaiset. Vyöruusu on vesirokkoviruksen aiheuttama virustauti, kun taas ruusu on streptokokkibakteerin aiheuttama bakteeri-infektio"

Olit oikeassa. Ovat eri tauteja, vaikka samannäköisiä, joten vaikea erottaa. Minulla olleet olivat vyöruusua. Herpesviruksia on viittä sorttia, joista yksi aiheuttaa sen vesirokon jne.

• Anonyymi kirjoitti:

"Vyöruusun ja ruusun ero
        Ruusun (erysipelas) ja vyöruusun ero löytyy eri taudinaiheuttajista, jonka vuoksi tautien hoitomuodot ovat erilaiset. Vyöruusu on vesirokkoviruksen aiheuttama virustauti, kun taas ruusu on streptokokkibakteerin aiheuttama bakteeri-infektio"

Olit oikeassa. Ovat eri tauteja, vaikka samannäköisiä, joten vaikea erottaa. Minulla olleet olivat vyöruusua. Herpesviruksia on viittä sorttia, joista yksi aiheuttaa sen vesirokon jne.

Vyöruusun ja ruusun eron selvitti Cee, jopa oli nopeasti taas kirjautuminen hävinnyt.

• Minä noita naapurisopuja ihan yleisestikin, kuten ihmisen valitteluhaluja, että voivoivoi

Minul oli Hesassa vaikeuksia yhden pohjalaisen kanssa. Haistatin niin kovalla äänellä, että kaikille, jotka kuulivat, tuli selväksi, että en peräänny.

Molemmilla meillä keitti nopeastikin, mutta koska oli fyysisesti uhkaillut (helekutin iso ja vahva mies), niin minä "kehuskelin" että kyllä se tollasesta rohjostakin henki lähtee jos alkaa isotteleen.

Summasummaarum : 15 vuotta mykkäkoulua.

• Aika huonoa käytöstä siis molemmilta. Sinun osaltasi lieventävänä asianhaarana vastapuolen pohjalaisuus. Palaa sitä käämit vähemmästäkin..

• DrWhoo kirjoitti:

Aika huonoa käytöstä siis molemmilta. Sinun osaltasi lieventävänä asianhaarana vastapuolen pohjalaisuus. Palaa sitä käämit vähemmästäkin..

Hihhih

• Piiitkästä aikaa urheilua ja pullikointia (minulta)

Novak Djokovitsi karkotetaan Australiasta. Loistavaa, sillä hän kuuluu itäiseen oikeistosakkiin eli niihin folioihmisiin. Olkoot nyt millainen tennistäti tahansa, niin ...

• Kerrankin 100 % samaa mieltä. Kyseinen hörhö ja kaikki kaltaisensa pitäisi karkottaa koko planeetalta. Muskin raketilla kohti on avaruuksia vain, ilman paluulippua.

• Ylen väliotsikon mukaan tämä Vitsi kunnioittaa päätöstä. Poikkeuksellinen vajakki

• Yle se yllättää

"Herätys: Ilmastonmuutos uhkaa olympialaisia"

Herranjestas sentään, miten nyt käy olympialaisten?

• Toinen pelko Pekingissä on kun sieltä on löydetty yksi omikron-tapaus, että mitenkä käy kisojen?

• Calvados kirjoitti:

Toinen pelko Pekingissä on kun sieltä on löydetty yksi omikron-tapaus, että mitenkä käy kisojen?

Joo, yksi altistus enää ... mutta odotan kuitenkin, jospa kiinalaiset mäkihyppääjät pääsisivät toiselle kierrokselle, koska Suomi ei valinnut Ahosta jengiin

• myllynkivi kirjoitti:

Joo, yksi altistus enää ... mutta odotan kuitenkin, jospa kiinalaiset mäkihyppääjät pääsisivät toiselle kierrokselle, koska Suomi ei valinnut Ahosta jengiin

Vieläkös se Veikko Kankkonen on remmissä?

• Onpas aika hurjaa, että koronan sekaan pitää ilmaantua vielä tuollaisia, ainakin yhtä vakavia tauteja kuin korona. Ruusu voi olla hankala hoidettava, mutta onneksi rouva W on päässyt nopeasti hoitoon. Minullakin olisi yksi lähes kauhukertomus (ei onneksi omakohtainen) ruususta, mutta jääköön odottamaan parempia aikoja.

Tänään ensimmäisen kerran korona-aikana tapahtui niin, että poika vain soitti ovikelloa ja jätti matkalle lainaamansa laukun ulos terdelle, ei tullut edes ovelle. Kun korona -20 puhkesi ei meillä näin tiukkoja proseduureja ollut. Tosin siipan sairauttakaan ei silloin ollut - tai olihan se jo miehessä, mutta vielä sitä ei tiedetty.

Äsken sain taas valmiiksi tein ison kattilallisien thai-kanakastiketta. Ja hitsi, vaikka itse sanonkin, niin tuli niin hyvää, että kieli meinaa pudota. Kyllä kookos, korianteri ja inkivääri ovatmausteita, joilla varmaan kenkärajastakin saisi syötävää.

Ja tuntuu, että suorastaan maailmansuru - maansuru ei enää riitä - on vallannut urheilun. Korona tuntuu olevan sille vielä pahempi vitsaus kuin tavallisen pulliaisen elämälle. Kaikenmaailman sarjojakin pelataan vaikka väkisin koronan vaaniessa kentän laidalla. Minusta urheilun voisi pistää katkolle määräämättömäksi ajaksi. Etenkin tulevat olympialaiset saisi pistää pakettiin ja avata vasta seuraavassa elämässä. En itkisi.

Nyt olisi luppoaikaa. Ulkona on kuitenkin sen verran konu keli, että en sinne aio. Paikka paikoin on niin liukasta, että en ihmettelisi, jos vakuutusyhtiökin kaatumisen sattuessa vain toteaisi, että: "kikkelis, kokkelis, mitäs läksit". Siispä heittäydyn katsomaan paria tallennusta.

Rauhallista pyhäpäivää!

• Eipäs matkita siellä meittiä, meilläkin oli juuri thaimaalaisittain maustettua kastiketta kananfileellä. Joka oli VIELÄ parempaa kuin teillä.. Nimittäin minun tekemääni.

Ja juu, ei ehkä juuri nyt kaivata niitä ruusujuttuja.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Eipäs matkita siellä meittiä, meilläkin oli juuri thaimaalaisittain maustettua kastiketta kananfileellä. Joka oli VIELÄ parempaa kuin teillä.. Nimittäin minun tekemääni.

Päivää! Olen kotoisin Koijärven rannoilta ja harrastan ammattimaista viljelyä.
        Olen yrittänyt viimeksi saada makaronit itämään, mutta en ole millään lannoitteillakaan onnistunut!
        Olisiko muilla ammattitarhaajilla vihjeitä mistä hankkivat esi idätetyt makaroonin siemenensä!
        Kiitoksia vihjeistä jo näin etukäteen.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Eipäs matkita siellä meittiä, meilläkin oli juuri thaimaalaisittain maustettua kastiketta kananfileellä. Joka oli VIELÄ parempaa kuin teillä.. Nimittäin minun tekemääni.

Jaa, meinaatkos, että maku on tekijästä kiinni😉 Mutta teillä ei siltikään voi olla parempaa kuin meillä, meidän kastikkeessa sentään oli kookoskermaa ja bambunversojakin:)). Olisinpa laittanut alunperin meinaamani sienet siihen kans, niin paremmuudesta ei tarvitsis edes keskustella. Nääs sienien kanssa saa kaksinverroin parempaa. No sienet menevät sitten seuraavaan keitokseen.
        am

• DrWhoo kirjoitti:

Vai ei

https://www.youtube.com/watch?v=TV8KzjnVJ00

• Anonyymi

• Eläkeukko Janne Ahonen hyppäsi mäkihypyssä SM-pronssille.. kertooko se miehen hyvästä tasosta vai Suomen mäkihypyn huonosta tasosta? En oo lajia juuri seurannut, mutta ilmeisesti nykyään ei hypyt ole ihan ole menneitten vuosien tasolla.

Jannella näytti olevan rehelliset housutkin jalassa, ei sellaisia huvittavia "polvihaara" housuja millä kuulemma voi lentää kuin liito-orava. Jopa kymmeniä metrejä pidemmälle. Kas kun ei laiteta ropelia pyörimään..sanonko mihin.

• Kyllä Janne itse sanoi muutama päivä sitten ollessaan asiantuntijana kommentoimassa mäkihyppykilpailuja, että Suomen hyppääjien taso on tällä hetkellä siinä vaiheessa, että menee vuosia ennen kuin ollaan palkintopalleilla.

• Anonyymi

Thai keitot näyttävät olleen "kehuskelun" aiheena tänään. Sekoitan niiden varmasti hyvien soppien joukkoon ihan saksalaisen vasikka-pottu keiton siksi että nimenomaan vasikkaa ei ole aikaisemmissa julkaistuissa pottukeitoissa käytetty. Samalla saa vähän hyödyllistä saksankielen kertausta
      https://www.youtube.com/watch?v=NT4abTGmlk0
      Röyhkis

• Pakkasessa ollut kanafile huusi : syökää sikaa ja niin teimmekin siansiivuista kastikkeen, tai vaimo teki ja mä keitin perunat

Vaikka urheilu onkin mennyt niin förbii, niin yhtenä kokonaisuutena elämänkirjossa kaikenkaikkiaan on aivan upeeta seurata nytkin ... eilen jäätanssin vapaaohjelmaa. Voittaa menentullen teennäiseksi tehdyt uudet nuoret morset. Tykkäsin siitä ranskalais ja toisesta epsanjalaiparista. Venäläiset ovat kyllä taitavia, mutta jotain konemaista vaan tahtoo silmäni löytää. Vielä nauhalla naisten vapaaohjelma

• Huomenne onkin maanantai, yäk, vaikka ei oo mieltä yökötellä yhellekään päivälle, mutta onneksi on vielä iltaa ja uutisetkin ja lumienkelit tulossa

• Aamuni alkoikin sitten täälläkin keskustelussa vilahtaneen herkkyysongelman parissa ... on se muuten metkaa, kun kertoo, kuinka aamu alkaa.

Sähköherkkyys ja entäs pohjavesiherkkyys?

Ei osaa kyllä kuin ihmetellä ihmisenkin herkkyyksiä, sillä eläimillähän ne ovat kait jo pakostikin kehittyneet, ne tuntosarvet.

Miltein joka luonto-ohjelma saa minut ihailemaan sitä, kuinka voi eri eläimet ja kasvit olla niin lokeroihinsa sopeutuneita. Jos yksi tipu on lentänyt autiolle saarelle, niin vuosisatojen kuluessa siitä on kehittynyt 10 eri alalajia eri lokeroihinsa. Tätä jokaisen ihmisen pitäisi kunnioittaa ihan hiljaisuudessakin vaan. Kunnioittaminen on vähän kummallinen sana, joten ehkä huomioiminen parempi

Ja tänään raapustamaan punaista viivaa ja jääkaappia täyttämään.

Kyllä on meittin ihmisten helppoa lokeroissamme ... tai meidän yltäkylläisten ainakin ... täyttää vain jääkaappia ja pakastinta tai ostamalla jopa valmiit annokset

• Aamusta on muodostunut minulle ... siis klo 10-12 ... aktiivisin istunta-aika. Kaksi kuppia kahvia ja ainakin uutisotsikot eli olen vajonnut joskus vain otsikkotason lukijaksi. Niistä kyllä saa joskus aikaan naurunpyrähdyksiäkin, samoin kuin mainoksistakin

"hybridiaikakauden Rally1"

Tuosta kuuntelin, siis polttoaineesta, hieman puolikorvalla, että vesi, ilma, sähkö ja kaasupoljin pohjaan, niin etiäpäin mennään ja kovaa. Joku alkuaine saattoi tuosta unohtuakin.

Aikoinaan, siis tupakkiaikoina, oli yksi minun vuorokauteni tärkeä hetki se, kun muut olivat jo nukkumassa. Painuin kellariin missä oli kirjoituskoneessa puhdas valkoinen paperi ja aivan liian paljon eri alojen kirjoja

• Minä kirjoitin äsken tänne pitkän kirjoituksen. Sitä ennen olin kirjautunut. Ennen kirjoituksen lähettämistä soi puhelin ja puhuin siinä jonkun aikaa. Kirjautumiseni näkyi edelleen, mutta kun viimeistelin sen ja lähetin, niin tuli ilkmotus, että tämä on vain kirjautuneille ja vaikka kirjautumiseni näkyi edelleen,niin kirjoitukseni hylättiin!

En jaksa kirjoittaa samaa uudestaan ja kyllästyttää tuo kirjautumis temppuilu. Se ei kestä kuin hetken vain ja taas on kirjauduttava vaikka kuinka rastii tuon "muista kirjautuminen"

• Anonyymi

Rapunen, voit parilla pienellä toiminnolla saada kirjoituksesi talteen ja siirrettyä sen uuteen kohtaan. Maalaa kirjoituksesi, jätä kursori johonkin kohtaan maalatulle alueelle ja paina CTRL c. Sen jälkeen hae uusi kohta, mihin tekstin haluat ja paina CTRL v, niin tekstisi siirtyy vanhasta paikasta uuteen. Minullakin usein kirjautuminen häviää, kun usein kirjoittamisen välillä teen jotain muuta - kauan ei tosiaan kirjautuminen "pysy päällä" - enkä aina kirjautumisen hävittyä viitsi krijautua uudelleen, vaan kopioin tekstini muuten vain, ja sitten allekirjoitan. CTRL c:llä tehty toiminto säilyy kyllä vaikka kävisit kirjautumassakin, ja vasta sen jälkeen painat CTRL v.
        am
        PS. minulle kävi juuri yllä kuvatulla tavalla, kun välillä kävin laittelemassa lounasta tarjolle

• Anonyymi kirjoitti:

Rapunen, voit parilla pienellä toiminnolla saada kirjoituksesi talteen ja siirrettyä sen uuteen kohtaan. Maalaa kirjoituksesi, jätä kursori johonkin kohtaan maalatulle alueelle ja paina CTRL c. Sen jälkeen hae uusi kohta, mihin tekstin haluat ja paina CTRL v, niin tekstisi siirtyy vanhasta paikasta uuteen. Minullakin usein kirjautuminen häviää, kun usein kirjoittamisen välillä teen jotain muuta - kauan ei tosiaan kirjautuminen "pysy päällä" - enkä aina kirjautumisen hävittyä viitsi krijautua uudelleen, vaan kopioin tekstini muuten vain, ja sitten allekirjoitan. CTRL c:llä tehty toiminto säilyy kyllä vaikka kävisit kirjautumassakin, ja vasta sen jälkeen painat CTRL v.
        am
        PS. minulle kävi juuri yllä kuvatulla tavalla, kun välillä kävin laittelemassa lounasta tarjolle

Kiitos amummu neuvosta, mutta näinköhän osaan tuota sujuvasti noudattaa? Täytyy yrittää, mutta muistanko silloin kun se on ajankohtaista, onkin taas eri asia.

Harmitti kyllä kun olin kirjoittanut pitkän jutun, mutta ajattelin sitten, että ei kai sen tarvinnutkaan sitten tulla ketjuun. Nyt kyllä tuntuu siltä, että kirjautuminen poistuu pikavauhtia pois.

• No enpä jaksa tuosta kirjautumisesta

HS : Aurinko paistaa sydäntalvella niin matalalta, että tuotanto olisi joka tapauksessa vähäistä. Eklund on silti tyytyväinen. Ensimmäisenä toimintavuonna paneelit tuottivat yhteensä 13 300 kilowattituntia sähköä. Sillä kattaisi vähintään puolet isonkin sähkölämmitteisen omakotitalon koko kulutuksesta.

Poikani katsasti omakotitaloa, missä oli sitäsuntätä tilaa ja kulutus 35 000kWh / vuosi. Meinasin pudota persiilleni ja tietty, pyysin poikaani tarkemmin miettimään ja taas miettimään. Asuntolaina+ kulut = huhhuh sentään

• Monenlaista sattuu ja vuosi 2022 on vasta aluillansa. Hyvää ja myös sitä huonompaa. Broidi lähti 3 pv sitten lapinreissulle 4 ukon kaveriporukan kanssa. Kaikki elämää nähneitä adhd tyypin romuiksi menneitä eläkeukkoja. Osa eronneita ja toiset muusta syystä poikamiehiä. Tarkoituksena sujauttaa ilman pysähdyksiä yhdellä polkauksella Turusta Ylläkselle. Launtaina aamuyöstä 4 aikaan kävi sitten se kolari. Joku tuli oikealta kylkeen Raahessa punaisten valojen läpi. Broidi lensi siinä mäjäyksessä kaaressa kaverin ylitse. Poliisit oli onneksi heti paikalla, Veli vietiin lanssilla Ouluun sairaalaan tutkimuksiin. Onneksi vain yksi kylkiluu murtui. Olis voinut käydä paljon pahemmin. Kiitos siitä ettei kukaan ukoista hajonnut pahemmin. Romuja kun jo muutenkin ovat. Kaverinsa auto, renault, meni täysin mäsäksi lunastuskuntoon. Ovet sisään ja alarakenteet putosivat irti korista. Peltiä saa aina uutta. Saivat nopeasti hankittua vuokrauton allensa. Ylläksen reissuun tuli kolarin takia vain 5 tunnin viive. Suunnitelmista tulee pitää kiinni. Tosiäijät on semmoisia.
      Lounaiskolkassa aikaisin aamusta lumimyräkkä piiskasi vaakasuoraan pari tuntia, Talon ikkunat tuulen puolelta muurautuivat täysin umpeen. Sitten yks ja kaks myrsky ohitse ja auringonpaistetta. Ikkunoistakin nuoska on rapissut jo pois. Oli miten oli niin uusi alku. Myrskyn jälkeen aurinko saa paistaa. Lumet kolasin kulkuväyliltä ja autotallin edustalta. Uusi alku. Siitä on lähdettävä. Looking for a brand new start. Tai oikeammin Rhythm of the Rain on kipaleen nimi. Puosu
      https://www.youtube.com/watch?v=pt57gA1_W7c

• Anonyymi

Olipa äijillä todella onni onnettomuudessa. Pahemminkin olisi voinut käydä. Mutta, että tapahtuma myöhästytti aikataulua vain viisi tuntia! Melkoisia samuraita!

Täällä on myös ollut aikamoinen tuiverrus. Kettislenkilläkin hyvä, ettei takki päältä lähtenyt tuulen mukaan. Ja niin turkasen kylmäksi teki tuo tuuli sään. Wind chill'iä parhaimmillaan (tai pahimmillaan)!! Esim. 15m/s tuuli tekee -3C:n lämpötilasta lähes kymmenen astetta kylmemmän (tuntuisen).

Lumi on nyt kevyttä. Minäkin vähän sitä kevytlapiollani työntelin kotikäytävällämme. Siippa ei sitä hommaa enää pysty tekemään, kun ei henki kulje. Onneksi naapurin mies tuli jatkamaan raivaamista. Sillä raivaamista tuo käytävämme vaatii. Se on kuin tuulitunneli ja kinokset portaikkojemme edessä ovat, siis olivat valtavat. Varmaan käytävä kohta taas ummessa, kun tuuli tekee työtään. No, toisaalta nyt on talvi, ja kevättä kohden mennään.
        am

• Kyllä on veljelläsi ja muilla ukoilla käynyt tuuri, kun ei pahemmin käynyt. U ja faijansakin olivat joka vuosi Lapissa useimmiten syyskuussa, eikä ikinä kolaria sattunut. Kerran oli tipalla, kun edellä ajavasta rekasta rojahti yhtäkkiä talopaketti tielle, onneksi U oli sillä hetkellä ratissa, faijansa ei ehtinyt reagoida koko tilanteeseen ollenkaan.

• Anonyymi

Ilta mennyt kuunnellessa vanhoja Salvatore Adamon lauluja YouTubesta. Ovat minulle nuoruuden lemppareita, ja aina välillä kaivan ne esiin tietsikalla. Radiostahan niitä ei kuule koskaan, kuten ei ranskalaista yleensäkään.

Toinen, mikä on liimannut sormeni tietsikan näppiksille on dokumentti Piemonten tryffelinmetsästäjät. Olen yrittänyt etsiä, josko se olisi jo jonkun nettikaupan myyntilistoilla. Se tuli Suomeen joulun alla, mutta on ollut nähtävillä vain yksityisnäytöksissä. Seinänaapurimme ovat kouluttaneet koiransa tryffelien (ja muidenkin sienien) etsintään ja pääsivät katsomaan sen jäsenyhdistyksensä riveissä. HS kehui dokumenttia ja niin tekivät naapuritkin. Tekisi mieli nähdä se. Mutta täytynee odotella koronan hellittämistä. Jos se sitten tulisi yleisesti katsottavaksi jossain elokuvateatterissa.

Nyt katsomaan A-studiota. Venäjä pelasti taas yhdeltä koronakeskustelulta!
      am

• Anonyymi

Arturo Marquezas-Mexico cotrometrade tai danzon no 2.
      https://www.youtube.com/watch?v=zTO_tllxCYw
      Musiikko on suuri osa tuntemuksiamme ja kokemuksiamme tunnekielen ilmaisuna,
      Tännekin sitä tulee ryöpsähdyksinä, mutta ei systemaattisena kulutustavarana.
      Vilkaisin omaa elektronista musiikkivalikoimaani ja vaikka itse sanonkin niin se on kansiokaupalla musiikin huippua. Systemaattinen kulutustavaramusiikki sieltä melko täysin kuintenkin puuttuu. Vain genre huippua on tallennettuna-
      Laitoin tähän muistutukseksi tuon vähemmän tunnetun mksikolaisen klassisen säveltäjän, Marquezin, Danzon 2 esityksen yhden version.
      Se on eräänlaista herrasmiesten Puosumusiikkia eli viihteellistä klassista.
      Siitä voisi yrittää aloittaa seuraavan musiikkikierroksen.
      Ihan aidon klassisen kuuntelijoita meitä ei montaa taida ollakaan!
      Varmaan ne Puosun Raahessa liikennevaloissa kolaroineet ukko kaveritkin olivat vuorille matkalla kokemaan uudelleen jotain tämän esityksen hengestä mikä on jo ajat sitten muistoiksi muuttunut!

• " musiikkivalikoimaani ja vaikka itse sanonkin niin se on kansiokaupalla musiikin huippua."

Musiikin huippu riippuu kuuntelijan omasta musiikkimausta. Makuasia, josta ei voi kiistellä. Minä tein kerran kasetin omasta mielestäni huippumusiikeista, sisälsi myös viihteellistä klassista suurten orkestereiden soittamina, kappaleista, jotka olivat sen ajan hittejä, Yksikin mielestäni aivan iki-ihana sovitus ja esitys sai yhdeltä mieheltä maininnan, on kuin hintriikin surumusiikkia. Ja orkka, joka sen soittaa oli maailmankuulu, ei suinkaan konstajylhää, eikä suomalaista vaan italialaista. Konsta Jylhää kyllä arvostan.

Kerran soitin klassista kitaramusiikkia yhdelle tutulle miehelle, niin hän sanoi, että kyllä tuota voi mökillä halkoja hakatessa kuunnella, muuten ei. Siinä meni minun yksi lempikappaleeni siltäkin levyltä maanrakoon tämän kuuntelijan mielestä.

Maankuulut kappaleet, joita isot orkat soittavat viihteellistettyinä, olivat nuorten mielestä ns vanhuspoppia. Nykynuorten mielipidettä en tiedä, en ole kysellyt. Itse en näitä nykylaulajia tunne enkä kappaleitaan, koska en kuuntele niitä. En varsinkaan räppiä. Elämäni biisiä olen seurannut, en juuri muita mitä töllössä menee.

• Anonyymi

Ihan amummun pientä jakelukeittiötä varten etsin tällaisen pikku 5 kg pihvin ja siihen sopivat lohkottavat paistoperunat sekä grillin.
      Tuollaisesta annoksesta riittää jo sille isommallekin suvulle lohkottavaa.
      Eikös siippanenkin ollut enemmän pihvimiehiä jolle mieluummin pihvi maistuisi kuin kala. Jos nyt enää ruoka maistaa. Useinhan sen maistumisessa pakkaa tulemaan syöpähoitojen kanssa ongelmia. ja lääkäritkin silloin suosittelevat että kaikki suuhun mikä suinkin menee eikä kaloreita tarvitse laskea
      https://www.youtube.com/watch?v=cx36oAwwL2M

Saa tätä videota hyväkseen käyttää jokainen jolla on varaa tuollainen pihvi Suomessa ostaa. En itse kuitenkaan lihan hinnasta halua valittaa. Ei se mielestäni ollut liian kallista silloinkaan kun vielä itse pystyin sitä lihamuodossa eli pihvinä käyttämään.

• Keskipäivää!

Puosu tuolla ylempänä kertoo tositarinan elävästä elämästä, miten voi käydä, kun ollaan "matkalla pohjoiseen"...
      Onneksi ei sitten kuitenkaan käynyt kovin pahasti.

Minä odottelen täällä soittoa "tuntemattomasta numerosta?" Lääkärin pitäisi soittaa tänään johonkin aikaan ja kertoa verikokeiden tulokset. Odottavan aika on pitkä...

Tänään on 5 astetta pakkasta ja ilma on kuulaan kirkas, vaikka aurinko ei paista aivan täydeltäterältä. Nyt ei edes tuule, mikä on hyvä sen suhteen, että kylmä ei tunnu ilman tuulta aivan yhtä kylmältä.

• Olen saanut jo perukirjan postitse kotiini, sain sen jo sähköisenä aiemmin, nyt pitäisi osata lähettää se pankkiin pankin sivujen kautta, ettei tarvitsisi mennä sinne itse. Osaan lukea sieltä tulleet postit, mutta en ole sinne aiemmin itse mitään lähettänyt, muuta kuin maksanut laskut verkkopankissa. On heillä kyllä neuvova chattikin, mutta se on robotti. Saa heiltä neuvoja puhelimellakin. Täytyy ensin itse tutustua asiaan.

• Anonyymi

Viestin lähetyksessä varmaan sinunkin pankissasi on mahdollisuus lähettää liitteitä viestin ohessa. Ainakin OP:ssa sellainen toiminto on.
        am

• Anonyymi kirjoitti:

Viestin lähetyksessä varmaan sinunkin pankissasi on mahdollisuus lähettää liitteitä viestin ohessa. Ainakin OP:ssa sellainen toiminto on.
        am

Löysin, että on mahdollista.

• Keskiviikkoa!

Aamu alkaa jo valostua. Pikkupakkanen ei juuri haittaa ulkoilijoita, vaan pikemminkin vauhdittaa ulkoiluun. Koran omistajien onkin lähdettävä säällä, kuin säällä ulos, tahtoi tai ei. Sekin elämänvaihe on koettu.

Vaalipuheet ovat nyt vallanneet jokaisen median. Ei jaksa kiinnostaa, koska ne ovat taas kerran vain pelkkää toisten puolueiden lyttäämisiä ja oman puolueen kehumisia. Kunpa kuulisi yhteistä pohdintaa siitä, miten meitä kaikkia koskevia asioita voisi hoitaa yhteistuumin ja -voimin meidän kaikkien parhaaksi? Turha toive. Puolueiden eduista vain on kyse ja siinä kylkiäisenä omaetu!

Hyvää keskiviikkoa kuitenkin! Pysytään jaloillamme!

Rapu

• Seurasin illalla tunnin verran puheenjohtajien "keskustelua" aluevaaleista. Lainausmerkit siksi, että eivät he juurikaan keskustele, vaan latovat oman puolueensa ja omia liturgioitaan. Asioista oikeasti pitäisi keskustella. Politiikassankin pitää osata ottaa myös toisten näkemykset huomioon ja löytää kompromisseja, ellei yhteistä mieltä löydy.

Edelleen jäi omat ksysymykseni vaille vastausta: mistä ne puuttuvat käsiparit taiotaan, ja mistä taiotaan niihin(kin) tarvittava raha. Jostain ne vain otetaan samoin kuin rahatkin, mutta selvää vastausta ei tullut. Onko uudessa sotessa on sisällä sampo, joka syytää rahaa aina kun jonkun käsi ojentuu?

Minusta sotea ei pitäisi kerralla rykäistä käyntiin, vaan tehdä kuten aikoinaan peruskoulun kanssa: alotettaisiin yhdellä alueella, kerättäisiin kokemuksia ja tuloksia ja niiden perusteella korjattu versio otettaisiin käyttöön seuraavalla alueella.

Kun nyt sitten vielä seitsemän päivän sisällä hoitoon-lupaus liitetään tähän isoon härdelliin, niin eipä taida kunnian kukko kurahdella.

• "Puolueiden eduista vain on kyse ja siinä kylkiäisenä omaetu!"

Niin se vaan ikävä kyllä on, että demokratiassa äänestetään. Sen pohjalta perustetaan hallitukset jne. Ja on olemassa selviä ideologisia eroja. Koko lailla on kuitenkin tuskaista ajatella, että kaikki on vain oman edun tavoittelua. Jos hetkenkään miettii vaikka eri ministeriöiden tehtäväkenttiä, niin on ne nyt vain koko Suomea koskevia ne tehtävät jne. Samoin valiokunnissa kuunnellaan hartaastikin eri asiantuntijoita jne.

"Kunpa kuulisi yhteistä pohdintaa siitä, miten meitä kaikkia koskevia asioita voisi hoitaa yhteistuumin ja -voimin meidän kaikkien parhaaksi?"

No kokoomus on jo ilmoittanut, että ei hyväksy edes sotea ilman erittäin suurta yksityisen puolen osanottoa, samaa puhuu muut oppositiopuolueet. Täytyy sitten vaan äänestää vaikka ps:ia, koska kansa tietää, että hoitajia saadaan heti, kun lopetetaan ihmisoikeudet ja erotaan EU:sta

• Kerroin eilen, että odotin soittoa lääkäriltäni. Sitä soittoa ei sitten tullut, vaikka siitä on mustaa valkoisella tuossa edessäni. Soitin nyt siinä olevaan puhelinnumeroon ja soittooni vastattiin jopa. Sain kuulla että se soittoaika on huomenna? Olisipa ollut hyvä että tuo uusi aika olisi ilmoitettu minullekin. En olisi osannut odottaa sitä puhelua torstaina, jos en olisi nyt soittanut ja kysellyt syytä miksi lääkäri ei soittanut?

• Taannoin, kun olimme siipan syöpälääkärin vastaanotolla, niin esille tuli myös tuo nykyään niin suosittu takaisinsoitto. Lääkärikin totesi sen olevan syvältä; hän oli itsekin sen ongelmat joutunut hiljakkoin kokemaan.

Kokemukset noista takaisinsoitoista ovat minullakin aika kehnot. Kun luvataan soittaa saman päivän aikana, niin puhelua ei vain kuulu. Toinen vielä keljumpi asia on se, että kun puhelun ajankohdasta ei ole mitään tietoa, niin puhelin pitäisi ottaa vessaankin mukaan. Sitä en tee. Enkä ollenkaan mielelläni vastaa sellaiseen puheluun kaupassakaan.

Täällä meidän sotessa mihinkään ei enää saa yhteyttä suoraan. Yksi numero terveysasioita varten on kyllä olemassa, mutta siihenkin on aina niin pitkät jonot, että jo se pakottaa painamaan "yksi, jos haluatte, että teille soitetaan takaisin". Onneksi siipan syöpähoitajan numerossa vastaa oikea ihminen, eikä käsketä odottamaan takaisin soittoa. Kai heillä hoitajia on sitten enemmän, koska syöpää sairastaviakin on aina vain enemmän, eikä yksi hoitaja riitä heidän kaikkien avuksi.

Kohta taas kettiksiä työntämään. Onneksi eilistä poronkäryä ja muusia on jäljellä niin paljon, että hellan eteen ei tarvitse lenkin jälkeen asettua, vaan taas mikro saa osoittaa kätevyytensä.

• amummu kirjoitti:

Taannoin, kun olimme siipan syöpälääkärin vastaanotolla, niin esille tuli myös tuo nykyään niin suosittu takaisinsoitto. Lääkärikin totesi sen olevan syvältä; hän oli itsekin sen ongelmat joutunut hiljakkoin kokemaan.

Kokemukset noista takaisinsoitoista ovat minullakin aika kehnot. Kun luvataan soittaa saman päivän aikana, niin puhelua ei vain kuulu. Toinen vielä keljumpi asia on se, että kun puhelun ajankohdasta ei ole mitään tietoa, niin puhelin pitäisi ottaa vessaankin mukaan. Sitä en tee. Enkä ollenkaan mielelläni vastaa sellaiseen puheluun kaupassakaan.

Täällä meidän sotessa mihinkään ei enää saa yhteyttä suoraan. Yksi numero terveysasioita varten on kyllä olemassa, mutta siihenkin on aina niin pitkät jonot, että jo se pakottaa painamaan "yksi, jos haluatte, että teille soitetaan takaisin". Onneksi siipan syöpähoitajan numerossa vastaa oikea ihminen, eikä käsketä odottamaan takaisin soittoa. Kai heillä hoitajia on sitten enemmän, koska syöpää sairastaviakin on aina vain enemmän, eikä yksi hoitaja riitä heidän kaikkien avuksi.

Kohta taas kettiksiä työntämään. Onneksi eilistä poronkäryä ja muusia on jäljellä niin paljon, että hellan eteen ei tarvitse lenkin jälkeen asettua, vaan taas mikro saa osoittaa kätevyytensä.

Meillä on tuo takaisinsoitto terveysasemalta ollut jo kauan, mutta tässä kirjeessä tuosta lääkärin soitosta oli suora puhelinnumero mihin tänään soitin. Kyllä hoitaja pahoitteli, kun en ollut saanut tätä huomiseksi muuttunutta uutta aikaa tietooni. Arveli, että olisiko lääkäri vaikka sairastunut?

Minullakin on vielä tänään valmista ruokaa, mitä vain lämmitän mikrossa.

• Anonyymi

Minulle eilen riitti se, mitä Marin sanoi

Kok 10 vuotta vastuussa, mitä teitte silloin ?

Jokainen voi makunsa mukaan makustella hoitajapulasta. Sipilän ruoskan (kok+persut) muistan ainoastaan ja en ihmettele, miksi kukaan ei halua alalle.

Nyt on ollut lisäksi aika hankala koronakin hoidettavana ja Orpo vaan jaksaa. Äänestäkää Orpoa, niin saatte kaiken ilman veroja, hihhih

edson alias myllynkivi

• Anonyymi

Mutta asiaan

Olipa itselleni homma, kun ajoin tietsikan tehdasasetuksille. Vai mikähän se oli? Nimittäin omat tekemäni asiakirjat ja valokuvat säilyivät

Mutta hitto, yksi nimetön tekstiasiakirja hävisi, missä oli salasanoilla merkitty salasanani. Ei aina heti itekään hoksannut purkaa omia slasanoja että pystyisi lukemaan sen itse salasanan. Salaperäistä nämä touhuni: Nyt minulle riittää enää pääsy pankkiin ja pariin muuhun, joihin pääsen myös pankin tunnuslukulistan avulla. Ei tartte muistella ja jemmata salasanoja, ei ees pilviin.

myllynkivi

• Anonyymi

Pohjois Koreassa ei ole oikeastaan mitään hyvää sanottavaa paitsi tämä. Nämä likat nimittäin osaavat soittaa ja erittäin hyvin. Tietysti ovat valtion tuote ja luotu puhtaasti propaganda tarkoituksiin ja mahdollisesti aivan maan huippueliitin tarpeisiin. Osoittavat kuitenkin sen, että ihmisistä saadaan systeemistä riippumatta lahjakkuudet esiin ja niitä sitten joko käytetään tai käytetään ohjattuun tarkoitukseen kuten tässä tapauksessa. Neitokaiset ovat kuitenkin niin lahjakkaita omassa tehtävässään, että ovat länsimaisen ja erityisesti "klassisen" lattarin soittamisessa jopa parempia kuin japanilaisten vastaavat jotka myös ovat erinomaisen taitavia teknisesti, mutta jotain esimerkiksi lattarimusiikin sielusta jää puuttumaan kun he soittavat. Lahjakkuus siis riittää tekniseen suorittamiseen mutta ei toisen kulttuurin hengen esittämiseen.
      https://www.youtube.com/watch?v=bzTlsojL-BI
      https://www.youtube.com/watch?v=1X5jD5cMseA&list=RD1X5jD5cMseA&start_radio=1
      Röyh

• Anonyymi

ps.
        Nuo esitykset voisivat olla vaikka hallinnon tuottamia väärennyksiä, mistä PK on liiankin tunnettu.
        Yksi seikka kuitenkin puoltaa sitä ettei kyseessä ole välitön väärennys ja toisen esityksen ääni lainaaminen PKR tyttöjen visuaaliseen esitykseen.
        Se on nimittäin se, että yleisöä ei näy eikä näytetä yhdessäkään esityksessä. Kuuluu ainoastaan tekninen suosionosoitustaputus mikä on se helpoin jälkiäänitettävä.
        Hyvin kuitenkin on irronnut Montin ja Sarasaten esitykset.
        Röyh

• Ymmärrän sekavuudet sekä koronainfossa että aluevaaleissa

Koronassa luotan vain ja ainoastaan rokotuksiin ja hygieniaan ja etäisyyksiin. Ihan sama, mitä ravintolaketjut tai muut vinkuvat tai onko passia tai ei.

Aluevaalit taas ovat ekat sellaiset ja koko terveydenhoitoa ei kerralla saada millään purkkiin. Koulutus ja satsaus digiin vie varoja, niin kuin kuuluukin viedä ja hoitajien halu hoitaa riippuu osin palkasta, mutta myös johdon kyvykkyyksistä ja ties mistä. Ei ainakaan Sipilän ruoskia ketään kaipaa. Lyhytterapia riittänee ja pahoinvoivat ihmiset saatava samaan 7 päivän hoitoon pääsyyn. Digi ja uudet käytännöt kehittyvät ajan myötä ja alueet aidosti vastaavat koko alueen hoidosta.

Minulle riittää ne arviot että kymmenen vuotta menee, ennen kuin kustannussäästöjä mahdollisesti saadaan.

• Suomen väestö ikääntyy ja nuorison kunto rapaantuu edelleenkin niin onhan tietyt kovat rajat väkisin jo tulleet aikapäiviä sitten vastaan. Vuonna 1970 yli 70 vuotiaita oli vain 250000 ihmistä . Vuonna 2020 yli 70 vuotiaiden määrä oli jo yli 850000 ihmistä. Hoidettavia ja autettavai riittää. Koskapa hoitajapula on olomuodoltansa kansainvälistä niin vaikeata hoitajia on saada mistään isoja määriä. Miten olisi sellainen ehdotus että voisiko etelämantereen eli antarktiksen pingviineistä pikakouluttaa lisää hoitajia. Osaavat kävellä kahdella jalalla ja eivät pelkää kylmää. Ovat sitkeitä eivätkä valita elämän kovuutta. Pingviinit osaavat myös puhua. Ainakin äännellä omintakeisesti.
        Hoitajapulan korjaamista voi arvioida monella tapaa. Yksi ongelma-alue on rahan riittävyys . Verotusta lisäämällä rahapula ei korjaannu. On otettava valtavasti valtiolle lainaa että riittävä sote-rahoitus on mahdollista. Sekin taitaa johtaa kaaokseen. Etenkin kun uusia hienoja sotejuttuja ajetaan sisään. Räätälöityjä kotiintuotavia hoivapalveluita. Sairaalatasoinen erikoissairaanhoito erityisesti kallistuu edelleen kiihtyvällä tahdilla.
        Hävittäjäkoneisiin sijoitettavat miljardit ovat nappikauppaa soteen verrattuna.
        Kellariin vievä betoniportaikko oli roskaantunut. Harja- ja rikkalapiomenetelmällä aikaa meni 10 minuuttia maton kopistelut mukaanluettuna. Helppoa. Jos pölynimurilla olisin imuroinut niin aikaa olisi kulahtanut 20 minuuttia. Yllättävän moni asia sujuu käsityönä edelleenkin paljon joutuisammin kuin koneiden avulla tehden. Ja mikä rahansäästökin samalla. Puosu

• Puosu kirjoitti:

Suomen väestö ikääntyy ja nuorison kunto rapaantuu edelleenkin niin onhan tietyt kovat rajat väkisin jo tulleet aikapäiviä sitten vastaan. Vuonna 1970 yli 70 vuotiaita oli vain 250000 ihmistä . Vuonna 2020 yli 70 vuotiaiden määrä oli jo yli 850000 ihmistä. Hoidettavia ja autettavai riittää. Koskapa hoitajapula on olomuodoltansa kansainvälistä niin vaikeata hoitajia on saada mistään isoja määriä. Miten olisi sellainen ehdotus että voisiko etelämantereen eli antarktiksen pingviineistä pikakouluttaa lisää hoitajia. Osaavat kävellä kahdella jalalla ja eivät pelkää kylmää. Ovat sitkeitä eivätkä valita elämän kovuutta. Pingviinit osaavat myös puhua. Ainakin äännellä omintakeisesti.
        Hoitajapulan korjaamista voi arvioida monella tapaa. Yksi ongelma-alue on rahan riittävyys . Verotusta lisäämällä rahapula ei korjaannu. On otettava valtavasti valtiolle lainaa että riittävä sote-rahoitus on mahdollista. Sekin taitaa johtaa kaaokseen. Etenkin kun uusia hienoja sotejuttuja ajetaan sisään. Räätälöityjä kotiintuotavia hoivapalveluita. Sairaalatasoinen erikoissairaanhoito erityisesti kallistuu edelleen kiihtyvällä tahdilla.
        Kellariin vievä betoniportaikko oli roskaantunut. Harja- ja rikkalapiomenetelmällä aikaa meni 10 minuuttia maton kopistelut mukaanluettuna. Helppoa. Jos pölynimurilla olisin imuroinut niin aikaa olisi kulahtanut 20 minuuttia. Yllättävän moni asia sujuu käsityönä edelleenkin paljon joutuisammin kuin koneiden avulla tehden. Ja mikä rahansäästökin samalla. Puosu

Nuo pingviinijutut jätän sopimusneuvottelijoille ja voit tietysti antaa suoraan tuon ehdotuksesi oikeistopuolueille. Kristilliset vaativat kyllä kristittyjä pingviinejä ja vajakit vain valkoisia pingviinejä. Kokkareille taas käy mikä väri tahansa, kuhan se on mahollisimman halpaa

Koskahan aletaan vääntää koulutukseen menevästä rahasta. Otetaan mallia USA:sta, sillä siellä saa maaliman parasta opetusta ja Briteissä kans nappikauppahinnoilla.

Juu ja hävittäjien todella pienistä nappikaupoista, varsinkin, koska nykyaikainen torjuntapuolustus teknologia se vasta nappeja kuulemma maksaakin. Jo sana hävittäjä viittaa hävitykseen, torjuntapuolustuslaitteet taas nimenomaa puolustamiseen.

Mutta pääasia on kilpailukyky, aamen ja siksikin lienee hoitajat pantava pakolla duuniin ja palkkaharmoniakin minimin mukaiseksi. Ja seteleitä yksityisiin ja rikkaimmilta ei saa periä enää, muuten ne lähtee ja heti nyt veroale, onhan alekuukausikin vielä

• Puosu kirjoitti:

Suomen väestö ikääntyy ja nuorison kunto rapaantuu edelleenkin niin onhan tietyt kovat rajat väkisin jo tulleet aikapäiviä sitten vastaan. Vuonna 1970 yli 70 vuotiaita oli vain 250000 ihmistä . Vuonna 2020 yli 70 vuotiaiden määrä oli jo yli 850000 ihmistä. Hoidettavia ja autettavai riittää. Koskapa hoitajapula on olomuodoltansa kansainvälistä niin vaikeata hoitajia on saada mistään isoja määriä. Miten olisi sellainen ehdotus että voisiko etelämantereen eli antarktiksen pingviineistä pikakouluttaa lisää hoitajia. Osaavat kävellä kahdella jalalla ja eivät pelkää kylmää. Ovat sitkeitä eivätkä valita elämän kovuutta. Pingviinit osaavat myös puhua. Ainakin äännellä omintakeisesti.

Rikkalapio harja on edelleen mainio työkalu. Samoin lapio

En tiedä, vieläkö huoneilmasta kerätään pölyä niillä sähkölaitteilla. Elixair muistaakseni oli meillä aikanaan ja se kun alkoi rätistä, sitten vaan puhdistettiin, mutta kait sitä pölyä kertyi silloinkin sinnesuntänne

Varrellinen rikkaimurikin on näpsäkkä

Mattopiiska . . . jaa-a? Vaikkapa seittemännestä kerroksesta ylösalas, niin kuntosalit konkurssoivat jeeee ja kun ottaa eväät mukaan, niin ravintolatkin huokaisevat

• Anonyymi
        Puosu kirjoitti:

Pingviinien etuna on vielä sekin, että ne ovat aina erittäin hyvin ja kauniisti pukeutuneita.
        Olen Puosun kanssa täysin samaa mieltä siitä että esimerkiksi lattiaharja ja varrellinen rikkakihveli ovat erinomaisia työkaluja ja lähes poistavat kalliiden pölynimureiden käytön.
        Kaikenkaikkiaankin esimerkiksi juuri pölynimuri ja mitä erilaisimmat pesukoneet ovat varsin uusia ja varsin vähän aikaa ihmiskuntaa auttaneita työkaluja.
        Pesupuolellakin se vanha pulsaattorikone nykyaikaisena versiona lisätyllä sentrifuugilla on erittäin toimiva ja niitä saa keveinä itämailla yleisinä versioina ihan uusinakin erittäin halvalla. Omani sellainen on Tallinnasta hankittu joskus v. 2005 ja toimii edelleenkin halvasta hinnasta huolimatta täysillä. No myönnettäköön että se ei ole ollut missään perhekäytössä vaan yksineläjän melko vähäistä pyykkiä pesemässä. Mutta pesten kuitenkin kaikki käyttövaatteet ja lakanat, tyynyliinat ja muita vastaavia mitkä 4 kg pesuriin mahtuvat.
        Toisaalta en ole siivousahdistunut mitenkään vaan siedän muutamia villakoiria jonkin aikaa ennenkuin ryhdyn rankkuriksi.
        Muutenkin välillä salaa ihmettelen että miten ihmeessä teillä on niin paljon sitä sun tätä hommaa, kun itseäni lähinnä vaivaa edelleenkin se, että ei ole työn jälkeen juurikaan mitään tuottavaa tekemistä.
        Toisaalta elin tietysti lähes koko elämäni projektitöille pitkin planeettaa eli aina matkalla töihin johonkin maahan ja maanosaan ja sitten ruokakauppaan ja sängyn sijaintipaikkaan tai hotelliylläpitoon projektipaikkakunnalla. Esimerkiksi Dohassa, Qatarissa useimmat vierailukuukaudet aina tapahtuivat hotellin täyspalvelussa josta työnantaja huolehti.
        Siitä huolehtimisesta puheenollen lukekaa Yle netistä mateen saannista sen nyt juuri meneillään olevan vuosisesongin aikana. Sitä voisi käyttää kyllä ympäri vuodenkin. Makuero on marginaalinen eri vuodenaikoina. Aivan erinomainen kala, jonka maksa oikeasti on hieno väli-, tai suu pala.
        Röyh

• myllynkivi kirjoitti:

Rikkalapio harja on edelleen mainio työkalu. Samoin lapio

En tiedä, vieläkö huoneilmasta kerätään pölyä niillä sähkölaitteilla. Elixair muistaakseni oli meillä aikanaan ja se kun alkoi rätistä, sitten vaan puhdistettiin, mutta kait sitä pölyä kertyi silloinkin sinnesuntänne

Varrellinen rikkaimurikin on näpsäkkä

Mattopiiska . . . jaa-a? Vaikkapa seittemännestä kerroksesta ylösalas, niin kuntosalit konkurssoivat jeeee ja kun ottaa eväät mukaan, niin ravintolatkin huokaisevat

En ole piiskannut mattojani vuosikausiin. Taloyhtiössämme on joku, joka silloin tällöin hakkaa mattojaan pihalla, taitaa olla ainut. Loppiaisen tienoilla yksi mies heitti mattonsa hankeen ja pyöritteli sitä siellä. Pojanpoika oli meillä ja ihmetteli sitä. Pakkaslumesta saa kyllä mattoon raikkaan tuoksun.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

En ole piiskannut mattojani vuosikausiin. Taloyhtiössämme on joku, joka silloin tällöin hakkaa mattojaan pihalla, taitaa olla ainut. Loppiaisen tienoilla yksi mies heitti mattonsa hankeen ja pyöritteli sitä siellä. Pojanpoika oli meillä ja ihmetteli sitä. Pakkaslumesta saa kyllä mattoon raikkaan tuoksun.

Minä olen joka talvi (silloin kun on lunta;) parikin kertaa heittänyt matot pihalle ja pöllytellyt niitä siinä. Kuten sanoit, niin sen jälkeen matot tuoksuvat raikkaalta, miltei pestyiltä. Tänä talvena en ole sitä tehnyt, kun siinä isojen mattojen osalta tarvitsen miesvoimaa, jota siipalla ei oikein nyt ole, enkä oikein viitsi poikia siihen hommaan pyytää. Onhan heillä omatkin huushollit hoidettavanaan.

Ja just metelooki lupasi vesi- ja lumisadetta ja kovaa tuulta. Tosin pakkastakin luvassa, joten saattaapa matonpuhidstuskelikin tulla. No, se jää nähtäväksi.
        am

• Täytyy kyllä kehua itteä, että tietsikan toimintaan sain ehkä lisää . . . kuukauden tai ties mitä.

Kohta viisi vuotta pelittänyt ja jos sitten toiset viisi lisää . . . en unta nää

• Dellini pelittää nyt alun kahdeksatta vuotta, edellinen Dell pelitti 11v, eikä se hajonnut, vaan kun XP-lakkautettiin, hankin uuden koneen. Tähän nykyiseen kyllä vaihdettiin kovalevy nelisen vuotta sitten, ettei kovin passaa kehua. Korjaaja sai kuvani talteen, muulla ei ollut väliäkään.

• taas yksi päivä lupsahtaa kohti iltaansa. Taisi pari pävää sitten olla oikein täysikuukin. Siis nyt löysin todella kivan youtube sivuston.
      Vanhempi rouvashenkilö Malinda H. laulaa ja soittaa kitaraa ja muitakin instrumentteja. Pieni uskollinen chihuahua koiransa kuuntelee hartaudella emäntänsä leppoisia ja loistokkaita esityksiä. Videoita on runsaasti, Jos niinkuin sopii. Puosuun ainakin uppoaa vallan kympillä. Rauhoittavaa on. Tulee hyvä fiilis.
      Pienellä koiralla on kulttuuria tarjolla joka päivä. Puosu https://www.youtube.com/watch?v=QR85ft9XWSI

• Chihu todella kuunteli silmät suurina ja korvat pystyssä emäntänsä laulaessa John Lennonin Imaginea.

• Anonyymi

Taisi Puosu piilottaa Malinda Hermanin ChihuaHuan hypnotisoimismuasiikin taakse todellisen esittämänsä aarteen eli Flashmobin
        Röyh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taisi Puosu piilottaa Malinda Hermanin ChihuaHuan hypnotisoimismuasiikin taakse todellisen esittämänsä aarteen eli Flashmobin
        Röyh

Ainakin minulle tuli suoraan tuon avatun Hermanin kappaleen perään Flashmobin Ravelin Bolero tilaamatta! Liekö halunnut itse tulla piipahtamaan
        https://www.youtube.com/watch?v=RyiLIIx2sEI
        Röyh

• Anonyymi

Hupaisa vitsi: Mies tuli kotiin ja sanoi: Tänään on voiton päivä. -Voi, miten niin? -Missään ei myyty voita.

Cee

• Anonyymi

Tuon täytyy olla sosialismin kehittämä vitsi, kun se on niin totta useimmissa sosialistisissa maissa kuten >Venäjällä ja Pohjois koreassa.
        Röyh

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuon täytyy olla sosialismin kehittämä vitsi, kun se on niin totta useimmissa sosialistisissa maissa kuten >Venäjällä ja Pohjois koreassa.
        Röyh

Nyt on tipaton tammikuu, paitti puistokemistillä

• Anonyymi

Puosu välillä ottaa syvällisempää ja oppineempaa kantaa yleiseen kehitykseen.
      Tässä hänen hiljattain kirjoittamastaan talousaiheesta ysi esitys BBC globaalilta toimitukselta. Mikä ja miksi hinnat kasvavat.
      Tästä saavat kaikki "insinöörit" jotain riittävällä ammattikokemuksella irti.
      Puosukaan ei kaiketi varsinainen insinööri ole vaan ihan muulta koulutusalalta, jos yhtään vähiä tunnistus tietoja osaan lukea:
      https://www.youtube.com/watch?v=RyiLIIx2sEI

• Anonyymi

Hiisinen asialla. Taas kerran epäonnistui copy paste eli en onnistunutkaan kyseistä aihetta taululle kopioimaan jaettavaksi vaan siellä oli tuo vanha muzakki vielä.
        Korjaan sen heti perään tähän:
        https://www.bbc.com/news/business-59982702

• Anonyymi

Tässä myös johtaja ja joka alan ammattilaiselle musiikkiterveisiä mielimaastaan nyt kun tiedetään että läppäribsäkin toimii ja siitä voi tosin heikolla laadulla jopa kuunnella musiikkia. Siitä vanhasta läppäristäkin saisi muuten musiinki lähes täyslaadullisen jos käyttäisi kuulokkeita ja sitä varten huonoimmassakin läpyskässä on se 3.5 mm kuuloke liitäntä portti. Itse kuulokkeet eivät juuri mitään maksa. Niitä saa Lidlistäkin alle 10 eron silloin kun niitä on kaupan. Nyt en tiedä onko.
      Tätä Toscaa saattavat kyllä kaikkien iäkkäiden musiikkimuistot sietää.
      https://www.youtube.com/watch?v=YjnBK4vV_nY

• Anonyymi

Kun on taas vähän musiikin hetki niin lapataan kaivoon myös johtajan kaipaamaa lohtumusiikkia henkisestä kotimaastaan, mutta ihan meidän naapuriensa huippuhelistäjien esittämänä jo kauan sitten. Ystävyys ja rakkaus ovat siis pitkäikäisiä!
      https://www.youtube.com/watch?v=isSUXabfyIY

• Kyl minnuu niin ottaa päähän, kun menetin koko Elämän linkit aina Riitun ekasta Elämästä tässä koneen ylösajossa.

Tästä olisi selvinnyt ulkoisen kovalevyn avulla, koska pilvet ovat synkän harmaat ja avaruudessa on kolarivaarakin

Mutta valokuvat ovatkin kahdessa muussakin taltioituna. Tkku ja ite masiina siis. Tässä sitten tullaan makukysymyksiin, että pitäisikö vielä ne olla ihan fyysisiäkin, ne valokuvat

Ymmärrän koirien kiinnostuksen esim. MTV kolmosen aamun säätietoläjäyksessäkin. Pouta kun näyttää surkeata säätä, niin koira makaa hiljaa eikä lotkauta korvaansakaan koiran ilmoille, oottaa aurinkoa hiljaa lattialla maaten

• Otin panadolin etukäteen ja kuuntelin ylen koronatiedotuksen. Panadol auttaa

Nyt pökköä pesään

• Eiköhän nuo vanhat elämät löydy alkaen sieltä vuodelta 2012 kun jaksaa etsiä. Hesarin elämät hävitettiin, niin ettei niitä enää saanut esiin.

Onnistuin äsken lähettämään perukirjan pankkiin ehkä jopa neljään kertaan, kun luulin, ettei se lähtenyt. No, poistakoot liiat.

Meillä on tänää satanut isoja märkiä hiutaleita. Onneksi ei ole lumitöitä.

• Anonyymi

Kyllä ehkä Elämät löytyisi, ainakin osa löytyy

No niin, cee saanut paperit lähtemään. Hyvä

Täällä tullut lunta koko päivän ja huomenna valmetti käyntiin

myllynkivi

• Elämästä puheen ollen. Siippa ja minä elämme nyt kolmen viikon jaksoissa. Siipan infuusiot tehdään kolmen viikon välein. Pari päivää sitä ennen hän käy labroissa ja röntgenissä, ja jännitetään etenkin verikokeen arvoja, ovatko sellaisia, että seuraava tiputus voidaan tehdä. Tänään oli labrojen tulospäivä. Kaikki kunnossa ja huomenna alkaa uusi kolmiviikkoisjakso: ensin aamulla tiputus, ja sitten alkaa mahdollisten haittavaikutusten kyttääminen, jotta ne saadaan heti hoitoon, jos niitä ilmaantuu. Kyttääminen jatkuu, ja kolmen viikon päästä uudet labrat, kuvat ja infuusio, ja...

Kohta punkkaan. Nukkumiseni on entistä huonompaa. Siippa onneksi nukkuu hyvin. Se on tärkeää kunnon kannalta. Minä yritän paikkailla unen puutettani päikkäreillä. Välillä se onnistuukin, mutta ei läheskään joka päivä. Kettislenkillä käymme päivittäin,ja minälikka laitan ruokaa... Just katselen, miten tehdään Hasselbackan perunoita palsternakasta Jospas vaikka huomenna sitä tekemään.

No, tulipas vuodatusta, ja loppukoon se tähän.

Kauniita unia!

• Elämästä siis puheenollen

"Ei ole mikään kuin ennen" https://www.youtube.com/watch?v=4rB-9wNWqJ0 Siis ei kait Köpiskään.

Kaik on hitaampaa ja joutuu oikke keskittymään. Juu juu, mutta samalla voi karsia ja karsiutuu kait itestäänkin, mutta on niitä pakollisia ihan tarpeeksi asti

Ent. immeiset eivät valittaneet kuin nyt minä, sillä he olivat tottuneet vaikeuksiin tai siis rutinoituneet.

Polku oli vaan luotava hitto

• Vallan kiva luritus tuo netin kätköistä löytämäsi Junnun "Ei ole Kööpenhamina kuin ennen", Junnulla merenrantakaupunkien reipas meininki on useinkin ytimenä lauluissansa. Juha watin lauluääni ei kovin kaksinen ole mutta runosuoni kukkii sitäkin voimallisemmin.Esimerkiksi "Sellainen on Hampuri" on kertomus suuren saksalaisen mererantakaupungin iloisesta menosta ja sekin tietysti Junnun esittämänä. Tunnettu nykyinen naiskansanedustaja Hampuri- laulussa panee taustaäänenä parastansa. Huh-heijaati, jos ihmiset tietäisi mitä hän laulaa. Kyseistä tuhmempaa laulua en kehtaa tähän ollenkaan linkittää. Olen näet siveyden sipuli. Netistä löytyy jos kantti kestää.
        Lumihommat askartelin eilen. Tänään ei tarvinnut. Aurinko paistaa mukavasti mutta vielä aika alaviistosta. Hain postista paketin jossa 3 finlaysonin puuvillapyyhettä. Vaaleanpunaisia. Testaan tänään uutta pyyhettä kun on tuo saunapäiväkin. Puosu

• Puosu kirjoitti:

Vallan kiva luritus tuo netin kätköistä löytämäsi Junnun "Ei ole Kööpenhamina kuin ennen", Junnulla merenrantakaupunkien reipas meininki on useinkin ytimenä lauluissansa. Juha watin lauluääni ei kovin kaksinen ole mutta runosuoni kukkii sitäkin voimallisemmin.Esimerkiksi "Sellainen on Hampuri" on kertomus suuren saksalaisen mererantakaupungin iloisesta menosta ja sekin tietysti Junnun esittämänä. Tunnettu nykyinen naiskansanedustaja Hampuri- laulussa panee taustaäänenä parastansa. Huh-heijaati, jos ihmiset tietäisi mitä hän laulaa. Kyseistä tuhmempaa laulua en kehtaa tähän ollenkaan linkittää. Olen näet siveyden sipuli. Netistä löytyy jos kantti kestää.
        Lumihommat askartelin eilen. Tänään ei tarvinnut. Aurinko paistaa mukavasti mutta vielä aika alaviistosta. Hain postista paketin jossa 3 finlaysonin puuvillapyyhettä. Vaaleanpunaisia. Testaan tänään uutta pyyhettä kun on tuo saunapäiväkin. Puosu

Kukahan mahtaa olla tuo nykyinen tunnettu naiskansanedustaja Hampuri-laulussa taustaäänenä? Olen kyllä kuullut noita Junnun tosi tuhmia lauluja, hänellä on ollut konserttikin niistä.

• Toisaalta ...

Eilen puhelivat vanhusten kunnosta ja yleensäkin liikunnasta. Totta visersivät, mutta kun ajatuskin on vähän nahkeaa liikunnalle eli kyl laiskuus on kuolemansynti, se on jämpti näin.

Viime vuoteni keväät kun ovat lähestyneet, niin paljon on ollut (vain) mielessä, kunhan kesä tulee niin sitten teen . . . Ja kesän lopulla, että kunhan talvi tulee, niin sitten lunta luon ihan käsipeleissä

Ja mieli eli kuvitus istuu Portugalissa lepotuolissa, missä kuulemma talvella päärynätkin tippuvat kypsinä käteen ja kaik on auvoista

Nyt lumihommiin . . . ainakin 15 cm

• Anonyymi
    • Anonyymi

Vajaa kolme tuntia meni ja niin 4 / ja puoli pihaa + tie lingottu

Yksi tulehduskipupilleri nautittu. Selän vika vaatii sen, jos teen vaikka vain traktorihommia. Reseptipilleri ja toimii jopa kihtiin.

Panadoli ei auttanu eiliseen vaalikeskusteluun, joten katsoin taltiointeja ja het päänsärky helpotti

myllynkiveä

• "Mies tuli vuonolta näyttäen huonolta norjalaispaitoineen...". Se on yksi omista lemppareistani, samoin toinen "pohjolan" laulu, missä kaverukset ovat "Matkalla pohjoiseen". Netistä, lyrics.fi-sivuilta välillä Vainion(kin) sanoituksia lueskelen ihan omaksi ilokseni. Välillä niistä saa makeat naurut, välillä katkeransuloiset itkut. Siinä meillä oli sanoittaja, jolle vaikea on löytää vertaista - meidän aikojemme runoilijoista.

Nykyajan jollotuksista, joita mahtuu 13 tusinaan, selviävät sanoittajat aika vähällä: pari riimiä, sitten kertosäe, seuraavassa säkeistössä taas pari riimiä ja sama "kertsi", ja piisin lopuksi "" toistetaan niin kauan kunnes levyn soittoaika on käytetty. Monia sanoja ei sanoittajan tarvitse loihtia, kun kertosäe kattaa lähes koko kipaleen.

Junnulla sanoja riitti. Kävisi useimmille nykysanoittajalle opiksi. Joskus vähän huvittaaa, kun nämä kahden riimin ja kahdeksan kertaa saman "kertsin" laulajat puhuvat esittämänsä kappaleen lyriikoista.

Jaahas. Alkaa tulla nokkaan ruoan tuoksu uunista. Tänään tein lihaperunasoselaatikkoa, porkkanalla ryyditettynä. Siitä joutaa taas poikienkin huusholleihin. Lapsillakin taas alkaa isäviikko, joten sapuskaa tarvitaan. Jos eivät ruokaa tarvitse, niin pakastimeen sitten ylimääräiset, ja pelastan itseni taas jonain päivänä hellan edessä seisomiselta.

Välillä kyllä hieman tuskastunkin ainaiseen ruoan laittoon, vaikka siitä kyllä periaatteessa tykkäänkin. Nythän siinä on pieni pakkoraon maku: siipan hoito on niin rankkaa, että energiaa pitää tankata kaiken aikaa. Yksi palkinto kuitenkin jo tuli: siipan hemglobiini nousi miesten lukemiin, ja selkeästi hän onkin ollut paljon virkeämpi kuin vielä pari viikkoa sitten, jolloin jaksoi vain maata. No, tiedä häntä onko sapuskoillani siinä mitään osaa tai arpaa. Pääasia, että mies jaksaa tautinsa kanssa painia.

Vaan nyt imurin heilutteluun. Inha homma, mutta pakko välillä saada pölykoirien kuonot umpeen.

Mukavaa viikonlopun aloittelua!

• Hyvä, että siipallasi on Hb noussut ja siten myös kunto kohentunut rankkojen hoitojen aikana. U:llakin oli aina liian korkea Hb, kunnes tuli tämä aivoverenvuoto, joka nollasi sen ja ei noussut sen viimeisen elinkuukauden aikana kertaakaan vaan oli alle tai yli sadan, jota mitattiin päivittäin. Ei hänelle kyllä ruokaakaan annettu, vaan jotain nestettä nenämahaletkulla, kunnes sekin lopetettiin 3 viikon kuluttua, jolloin alkoi saattohoito. Kyllä ruuallasi on siis ollut vaikutusta hyvinvointiinsa, koska pystyy syömään ruuat ihan normaalisti suun kautta.

Minulla on ollut vessan valo pimeänä pari päivää, käyn siellä taskulampun kanssa. Peilikaapin putkivaloa ja siinä olevaa sytytintä en ole ikinä opetellut vaihtamaan, tosin, nyt olkapäiden kipeänä ollessa, en edes voi opetella, kun tarvitsisin jakkaran alleni ja sekään ei onnistu kun en uskalla jakkaralle nousta, on nuo jalat sen verran heikot, vasen leikattu jalka varsinkin. En edes tiedä, millaiset putket ja sytkärit pitäisi tilata, K-superkaupastahan niitä saisin tilaamalla samalla kuin ruokaostokset. Sen tiedän, että putki on 60 cm pitkä ja vatit pitäisi olla 60, nykyisin kait 11 jotain, kun nekin muuttuivat silloin kun hehkulamppujen teko lopetettiin. Pojalleni kai täytyy ilmoittaa, että äityli on taas lievässä pulassa.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Hyvä, että siipallasi on Hb noussut ja siten myös kunto kohentunut rankkojen hoitojen aikana. U:llakin oli aina liian korkea Hb, kunnes tuli tämä aivoverenvuoto, joka nollasi sen ja ei noussut sen viimeisen elinkuukauden aikana kertaakaan vaan oli alle tai yli sadan, jota mitattiin päivittäin. Ei hänelle kyllä ruokaakaan annettu, vaan jotain nestettä nenämahaletkulla, kunnes sekin lopetettiin 3 viikon kuluttua, jolloin alkoi saattohoito. Kyllä ruuallasi on siis ollut vaikutusta hyvinvointiinsa, koska pystyy syömään ruuat ihan normaalisti suun kautta.

Minulla on ollut vessan valo pimeänä pari päivää, käyn siellä taskulampun kanssa. Peilikaapin putkivaloa ja siinä olevaa sytytintä en ole ikinä opetellut vaihtamaan, tosin, nyt olkapäiden kipeänä ollessa, en edes voi opetella, kun tarvitsisin jakkaran alleni ja sekään ei onnistu kun en uskalla jakkaralle nousta, on nuo jalat sen verran heikot, vasen leikattu jalka varsinkin. En edes tiedä, millaiset putket ja sytkärit pitäisi tilata, K-superkaupastahan niitä saisin tilaamalla samalla kuin ruokaostokset. Sen tiedän, että putki on 60 cm pitkä ja vatit pitäisi olla 60, nykyisin kait 11 jotain, kun nekin muuttuivat silloin kun hehkulamppujen teko lopetettiin. Pojalleni kai täytyy ilmoittaa, että äityli on taas lievässä pulassa.

Kerro isännöitsijälle että kylpyhuonekaapin neon valo on sammunut ja tarvitset vaihtajan sille. Se saattaa peräti olla vuokranantajan velvollisuuksiakin vaihtaa se, mutta eihän kukaan vaihda, jos ei tiedä.
        Isännöitsijälle voi jopa puliohittaen mainita että ei itse pysty hakemaan uutta lamppua tai vaihtamaan sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro isännöitsijälle että kylpyhuonekaapin neon valo on sammunut ja tarvitset vaihtajan sille. Se saattaa peräti olla vuokranantajan velvollisuuksiakin vaihtaa se, mutta eihän kukaan vaihda, jos ei tiedä.
        Isännöitsijälle voi jopa puliohittaen mainita että ei itse pysty hakemaan uutta lamppua tai vaihtamaan sitä.

ps. Ei siinä mitään sytytintä tarvitse vaihtaa. Riittää kun vaihtaa sen neon putken ja se taas on hyvin helppo jos vaan pääseen niin korkealle. No sinähän et pääse, etkä saa hartioitasi taipumaan siellä ylhäällä, joten sinun on pyydettävä apua.

• Anonyymi

Myllynkivi jatkaa

Virossa : "Preen joulukuun sähkölasku oli hänelle sokki. Se oli yli tuhat euroa – kaksi kertaa enemmän kuin hänen 500 euron eläkkeensä ja kolme kertaa enemmän kuin edellisvuoden joulukuussa."

Eli noin 350 ekua edellisvuonna joulukuussa

Joko lämmittää liikaa, joko asuu liian isossa talossa tai Viron sähkön hinta karsea silloin pari vuotta sittenkin.

Jo on aika kaiken energian suhteen laittaa suut supulle kaikkialla, sillä ylikulutuksen ajat ovat kerta kaikkiaan ohi. Oho, siis pitäisi olla, mutta ei ihminen tule toimeen ilman sirkushuveja noin ylipäätään. Jo ammoisista ajoista asti on ollut meikkitaide ja suitsukkeet haluttua kamaa ja jos keisarit söivät pöntöllä paskatessaan, niin muittenkin pitää tähän pyrkiä. Kumittakaa tämä kappale

Tuo virolainenhan ei tosin ole sirkuksien vakiväkeä, vaan ihan aito vähävarainen eläkeläinen.

• Suomessakin joku julkku juuri kirjoitti lehdessä, että kauhistui yli 2000 euron sähkölaskuaan. Oli hiljattain kilpailuttanut sähkönsä ja oli ottanut sen sellaisesta yhtiöstä joka on pärssissä. Ei ollut tajunnut niitä pienellä präntillä painettuja kohtia. Tällä julkulla on kyllä iso talo, hevostallit ym, mutta kuitenkin, ei osannut ajatella miten pörssisähkön kulutus lasketaan.

• Anonyymi

Tätä ei saa kumittaa

Kok : hoitajamitoitus 0,4 ja palvelut seteleillä

• Juu ja Li: kun hoitajamitoitus on 0,7 niin hoitajilla enemmän työkavereita, ei ole niin raskasta. Varmaankin, mutta mistäs ne hoitajat taiotaan, kun niitä ei nykyiselläkään mitoituksella ole.

• Anonyymi
        amummu kirjoitti:

Juu ja Li: kun hoitajamitoitus on 0,7 niin hoitajilla enemmän työkavereita, ei ole niin raskasta. Varmaankin, mutta mistäs ne hoitajat taiotaan, kun niitä ei nykyiselläkään mitoituksella ole.

Se onkin pitkä tie, niin kauan on kok hallinnut. Pitäisi varmaan taas ottaa pois palkoista eli kikyttää

Koulutus, palkan nosto ja ja ja

myllynkivi

• Olen huomannut nykyään, että postia jaetaan myös tiistaina ja perjantaina, mikäli kyseessä on viranomaisposti tai esim pankista kuolinpesäasioista.

Systeri kertoi, että heille on soiteltu viime aikoina puheluita että tultaisiin kartoittamaan , miten asutte. Numero oli tuntematon tai salainen. Sanoin, että huijareita. Tulisivat muka katsomaan, miten asutte ja böllisivät samalla tavaraa, kun toinen katsoo asuntoa. Meillekin yritti jo monta vuotta sitten tulla mm sisäovien tarkastajia taikka kaksi kaveria, jotka olisivat kuvanneet asuntoamme tableteillaan.

Systeri kuitenkin sanoi, että Mikkelin Essotelta oli käynyt pari naista tutkimassa heidän yhden tuttavamiehen asuntoa, joka on omakotitalo ja arvioineet hänen kodinhoitotarvettaan. Mies on yli 80 v. Tähän siskoni mies oli todennut, että voisivat heillekin tulla lumet luomaan pihaltaan, oli juuri satanut valtava määrä lunta sinä päivänä heidänkin talonsa pihalle ja heille johtavaa tietä auraa joku kyläläinen, koska heille tulevalle tielle kuuluu vain kaksi taloa, matka on noin 300 metriä kunnan auraamalta tieltä.

Postinjakajatkin laitettiin yhteen aikaan lumia luomaan ja ruohoja leikkaamaan, nyt ei onnistu enää, koska postinjakajia on niin vähän enää, että postin kulkuun ei enää luoteta ja näillä vähillä jaotkin teetetään ylitöinä tai jopa kahtena jakona saman päivän aikana.

• Löysin äsken kaksi vuokrattavaa asuntoa aivan kauppakeskus Columbuksen kupeesta, jotka ovat siis aivan kauppojen, terkkarin ja metroaseman vieressä. Ei tarvitsisi edes tilata kauppakamoja netistä, eikä mennä terkkariin edes bussilla eikä metrolle. Asunnot ovat uudemmissa taloissa kuin tämä nykyinen, ovat pienempiä kooltaan, ilman merinäköalaa ja halvempia vuokraltaan. Toinen on 9 neliötä pienempi ja toinen on 16 neliötä pienempi kuin nykyinen asuntomme. Nykyisestä asunnostamme sauna, pesuhuone ja erillinen WC vievät ison tilan. Tuossa 51 neliön asunnossa on sauna, tuossa 43,5 asunnossa ei ole kuin yhdistetty WC ja suihkuhuone, johon mahtuu myös pesukone, joten nykyisen asuntomme 59,5 neliötä ei paljoa vähene oleskelutiloiltaan tuohon nähden. U:lle oli tärkeää ennen kaikkea merinäköala. Jos muuttaisin tuohon 43,5 neliön asuntoon säästäisin vuokrassa melkein 400 e kuussa. Alkoi todella kiinnostaa.

• ihan hyviä pohdintoja sinulla. Hyvinvoinnillesi on parempi käydä itse kaupassa kuin tilata elintarvikkeet aina kotiintuotuna palveluna. Toki nyt korona-aikana kotiintilattu on järkevääkin. Syksyllä tilanne voi jo olla toinenkin jos virus katoaa, Hän joka ei kävele vanhettuu ja taantuu nopeasti. Muutkin peruspalvelut ja terveyspalvelut olisivat ihan näköetäisyydellä. Miten se jatkuva liikennemelu. Lisääntyykö. Osaatko arvioida sitä puolta. Sinulla on nyt iso lukaali merenrannalla paraatipaikalla, Ranta on näköalaltansa upea. Toisaalta nykyinen asuntosi voi sinua jopa ahdistaa tyhjyydellänsä kun sielunkumppanisi U on lähtenyt pois. Oman taloutesi kannalta muutto uuteen on ehdottomasti hyvä ratkaisu. Puosu

• Puosu kirjoitti:

ihan hyviä pohdintoja sinulla. Hyvinvoinnillesi on parempi käydä itse kaupassa kuin tilata elintarvikkeet aina kotiintuotuna palveluna. Toki nyt korona-aikana kotiintilattu on järkevääkin. Syksyllä tilanne voi jo olla toinenkin jos virus katoaa, Hän joka ei kävele vanhettuu ja taantuu nopeasti. Muutkin peruspalvelut ja terveyspalvelut olisivat ihan näköetäisyydellä. Miten se jatkuva liikennemelu. Lisääntyykö. Osaatko arvioida sitä puolta. Sinulla on nyt iso lukaali merenrannalla paraatipaikalla, Ranta on näköalaltansa upea. Toisaalta nykyinen asuntosi voi sinua jopa ahdistaa tyhjyydellänsä kun sielunkumppanisi U on lähtenyt pois. Oman taloutesi kannalta muutto uuteen on ehdottomasti hyvä ratkaisu. Puosu

Laitoin jo hakemuksen vetämään siihen 43,5 neliön asuntoon. Voi olla, etten sitä saa. Ilmoitin jo pojalleni, että varautuu kanssani asuntoni mahdolliseen tyhjennykseen auttamalla esim ison kirjahyllyn hävittämisellä. Aioimme jo moneen kertaan U:n kanssa hävittää kirjat mutta se jäi koska emme uskoneet että hän lähtisi yhtäkkiä pois. Uskoin, että itse lähtisin ennen häntä. Asuntomme on todella upealla paikalla ja hiljaisella koska tiellämme ei kulje kuin pari bussia tunnissa ja vähäistä muuta liikennettä. Talomme on muutenkin todella hiljainen, ei ole häiriöitä muiden asukkaiden äänistä. Minullakin on naapureita joka puolelta, niin ala-kuin yläkerrasta, että molemmilta sivuilta, mutta mitään ei kuulu muuta kuin joskus yläkerran pölynimurin suuttimen vetely pitkin lattiaa.

Minulla ei ole kokemusta tuon Vuosaaren korkeimman 26-kerroksisen Cirruksen liikenteenmelusta, jonka olikohan 7 tai 8 kerroksen asuntoon hakemuksen tein.

• Anonyymi