Artemis on saapunut Nuku Hivalle, osa 6

Anonyymi-ap

Heikoista tuulista, läpivientiongelmista ja purjehuolista huolimatta Artemis on saapunut Nuku Hivalle. Tässä ketjussa keskustelemme menneestä, nykyisestä ja tulevasta Artemikseen liittyen.

Aikaisemmat ketjut alla:

Artemis kartalla: https://forecast.predictwind.com/tracking/display/SV_Artemis_2/
Artemiksen Youtube-kanava: https://www.youtube.com/c/ArtemisSeilaa/videos

Aikaisemmat ketjut.

Ensimmäinen osa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17136256/suomalaisen-etelaan-pyrkivan-yksinpurjehtijan-kanava!!

Toinen osa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17273440/artemis-kanarialta-lanteen-jatkoa-edelliseen-ketjuun

Kolmas osa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17304451/artemis-ylityksen-loppu-haamottaa-etelameren-lempeat-saaret-odottavat

Neljäs osa ?? https://keskustelu.suomi24.fi/t/17398513/artemis-purjehtii-karibilla-atlantinylityksen-jalkeen-(3--osa)#comment-119306702

Viides osa: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17757945/artemis-tyynellamerella-osa-5

65

5135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No niin, melkoinen legi! 24 tai 25.2 oli startti. 5 viikkoa merellä. Varmaan kivat fiilikset päästä vihdoin tuonne paratiisisaarille

      "8 54.793s 140 06.009w
      Ankkurissa
      Su 2.4.2023

      Taiohae Bay, Nuku Hiva klo 1130 loc. ja 21.00 UTC."

    • Anonyymi

      -Taiohae on Nuku Hivan saaren pääkaupunki. Kaupunki sijaitsee entisen tulivuoren kraatterin päällä, joka on osittain romahtanut mereen ja muodostanut lahden. Tämä on Fort Madisonin paikka, jonka Porter perusti vuonna 1813. Wikipedia

      https://youtu.be/THi_8zWswQM

    • Anonyymi

      Ei taida tuolla lahdella olla veneen nostoon mahdollisuutta. Minkälainen on tuolla vuorovesi, jos sen avulla kävisi hajonneen läpiviennin kimppuun?

    • Anonyymi

      Ei keskellä Tyyntämerta mitään havaittavaa vuorovesi-ilmiötä ole.

      Kyllä Nuku Hivalla veneen ylös saa. Läpiviennit vaihtoon, moottoriongelmat kuntoon ja purjeiden huolto, tuulimittarin korjaus ja siihen malliin.....

      Varmaan Hessu viipyy tuolla pari viikkoa vähintään noin pitkän legin jälkeen, luulisin.....

      • Anonyymi

        ....tai no, "mitään" vuorovesi-ilmiötä, mutta siis high ja low ero on isoimmillaan metrin luokkaa eli katoaa tuulen vaikutukseen helposti kuten Itämeren rannikoilla tapahtuva korkeusvaihtelu


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eipä tuon marinan fasiliteeteissa ole nostomahdollisuutta mainittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuon marinan fasiliteeteissa ole nostomahdollisuutta mainittu.

        No miten ajattelit lasikuitukorjaukset ja pohjan puhdistukset, joita he tarjoavat?
        Sukeltamalla vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten ajattelit lasikuitukorjaukset ja pohjan puhdistukset, joita he tarjoavat?
        Sukeltamalla vai?

        Google mapsista ei näy ainakaan telakka-aluetta, jossa homma hoituisi rutiinilla.


    • Anonyymi

      Läpivientiongelmia oli odotettavissa kun runkokatsastukseen ei ilmeisesti ole ollut mahdollisuuksia vuosiin.
      Olisi pelottavaa olla mukana katsastamattomassa tai vajaakatsastetussa veneessä, ihan vesialueesta riippumatta.
      Vene taitaa päästä leimalle vasta NZ:ssä.

      • Anonyymi

        Oliko tuo viestisi joku Aprilliaikaan sovitettu pläjäys?

        Koska emme tiedä tuon läpiviennin rikkoutumisesta enempää, niin on aikaista lähteä sillä spekuloimaan.
        Esimerkiksi syöpymisestä johtuva rikkoutuminen on niin vaikea havaita päällepäin, että se saattaa jäädä huomaamatta.

        Sen verran voi todeta, että ne jotka pelkäävät, että läpivienti voi rikkoutua, niin sellainen veneilijä ei laske paattiaan edes veteen.

        Minkä leiman ne siellä Uudessa - Seelannissa antavat suomalaiselle purjehtijalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tuo viestisi joku Aprilliaikaan sovitettu pläjäys?

        Koska emme tiedä tuon läpiviennin rikkoutumisesta enempää, niin on aikaista lähteä sillä spekuloimaan.
        Esimerkiksi syöpymisestä johtuva rikkoutuminen on niin vaikea havaita päällepäin, että se saattaa jäädä huomaamatta.

        Sen verran voi todeta, että ne jotka pelkäävät, että läpivienti voi rikkoutua, niin sellainen veneilijä ei laske paattiaan edes veteen.

        Minkä leiman ne siellä Uudessa - Seelannissa antavat suomalaiselle purjehtijalle?

        Jatkopurjehduskelpoisuushyväksyntä tarvitaan poispääsyyn monista maista jos tullessaan maahan / satamaan on narahtanut veneen olleen merikelvoton.
        Tyypillisin syy tilanteeseen ajautumiseen on hinausavun pyytäminen konevikaisella veneellä maahan / satamaan tultaessa.
        Suomalainen katsastus / katsastamattomuus ei asiaan vaikuta. Tosin julkisuuteen vudetut ongelmat voivat kiinnostaa vakuutusyhtiötä.
        Blogia pidettäessä kannattaa tarkoin miettiä että mitä siellä julkaisee esim. jollan menettämiseen johtuneista seikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkopurjehduskelpoisuushyväksyntä tarvitaan poispääsyyn monista maista jos tullessaan maahan / satamaan on narahtanut veneen olleen merikelvoton.
        Tyypillisin syy tilanteeseen ajautumiseen on hinausavun pyytäminen konevikaisella veneellä maahan / satamaan tultaessa.
        Suomalainen katsastus / katsastamattomuus ei asiaan vaikuta. Tosin julkisuuteen vudetut ongelmat voivat kiinnostaa vakuutusyhtiötä.
        Blogia pidettäessä kannattaa tarkoin miettiä että mitä siellä julkaisee esim. jollan menettämiseen johtuneista seikoista.

        Mikä tekee jollasta pakollisen varusteen maahan tultaessa tai sieltä poistuessa?
        Itse menen maihin uimalla tai uimapatjalla.


    • Anonyymi

      Viikonloppu
      Mon Apr 03 2023

      Muodollisuudet onnistuu vasta maanantaina, SIM korttia en ole vielä saanut, joten nettiin en pääse.

    • Anonyymi

      Nythän tämä meni poliittiseksi, kun Aatu tuli kyytiin.

      • Anonyymi

        Älä tätä ketjua tule veivaamaan!!


    • Anonyymi

      Jaa, no se Aatu lähti samantien, joten poliittinen tilanne rauhoittui. Tämän naisihmisen kanssako Hessu ylityksen teki?

      • Anonyymi

        Tuskin, daami työelämässä käsittääkseni. Vaan jospa työt ohi? Tähän saakka lentänyt lomille missä kulloinkin Artemis & Hessu on. Snoopy & Matti Lappalainen kiersi samalla strategialla pallon. Vaan myöhemmin selviää, itse veikkaan että ylitti joko yksin tai sama gasti kuin Atlantin ylityksellä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä alkaa olla jo extremen makua:

      "Kohti Tahitia

      Wed Apr 26 2023

      Kone ei enää käynnisty. Lähdettiin Tahitille."

      Mitenkähän tuossa lopulta käy? Toivottavasti hyvin.....
      Ei ilmeisesti saanut Nuku Hivalla moottoria korjattua tai vaihdettua.
      Onkohan rikkoutunut läpivientikin vielä korjaamatta....?
      Tukka nousee pystyyn tätä seuratessa!

    • Anonyymi

      Eihän moottoria avomerellä tarvitse.

      Ja vaikka se toimisi, niin asianomainenhan on kertonut, ettei sillä voi ajaa pitkään.

      Lataamiseen sitä voisi käyttää, mutta siihen on muitakin keinoja.

      Eihän tuo matka pitkä ole aikaisempaan verrattuna, jos ei sitten satu poikkeuksellisen kehno tuuri tuulten kanssa.

    • Anonyymi

      Merenkäyntiä
      Thu Apr 27 2023

      Aika jyrkkä merenkäynti sivulta, mutta suht¨ hyvin on tultu. Starttien kanssa näyttää pahalta- Toinen jumissa, toinen riveää.

    • Anonyymi

      "Startti

      Thu Apr 27 2023

      Sin kuin sainkin oukamalla lkutekijöihin, putmall rasvaamalla ja korjaamalla ja kokoamalla koottua niistä kahdesta startista yhden toimivan. Nyt meillä on mahdollisuus pyörittää konetta tahitilla, joka ei vielä sano, että se käy."

      Eli lienee kaksi starttia jo tuhoutunut tuon käynnistysongelmaisen koneen kanssa....
      Vikaa siirtopumpussa, ruiskutuspumpussa itsessään, suuttimissa vai olisiko kansirempan paikka, jos venttiilit vuotavat niin, ettei kunnon puristuksia ole?

      Tietysti koko kone voi olla niin väljä, ettei se siksi käynnisty.
      En tiedä, onko Hessun koneessa kampikäynnistys, sillä voisi kokeilla, onko koneessa puristuksia kunnolla.
      Jos on, vika on siirto- tai ruiskutuspumpussa tai suuttimissa.

      Jos ei, koneessa on joko kansiremontin aika ja/tai männät+sylinterit remonttikunnossa. Sellaista remppaa ei kannata vanhaan merikoneeseen tehdä, vaan laittaa tilalle kokonaan uusi. Varmaan Papeetelta saisi uuden koneen, mutta varmaan sieltä löytyy moottorimieskin selvittämään, mikä konetta vaivaa ja mikä on oikea "hoito" ongelmaan.
      Starttien polttaminen huonon käynnistymisen takia on kallista sekin.

    • Anonyymi

      Rauhallista
      Thu Apr 27 2023

      Tuuli ja merikin jonkunverran rauhoittunut.

    • Anonyymi

      Joo ihan on kunnon meininkiä. Ja vieläpä vapaaehtoisesti tuon moottorin kanssa venyttelee, tuo budjettiseilaus kun on Hessun kohdalla filosofinen valinta eikä pakko. Eli halutessaan vaihdattaa koneen, mutta haluaako, se onkin toinen juttu. Tarvii hirmuisesti ennakointia, ettei tunge paikkoihin ja hetkiin missä olosuhde vaatii luotettavan moottorin. Joku rannikon läheisyys, kun on kovaa merenkäyntiä sekä virtauksia mutta tuuli loppuu just, siihen ei passaa joutua.

    • Anonyymi

      "12 28.462s 143 44.984w
      Kone käynnistyi kahdesti
      pe 28.4.2023

      Edelleen ei käy hyvin ja eteenpäin huonommin."

    • Anonyymi

      Siellä painelee Artemis 5,9 solmua mukavasti sivumyötäiseen. Kyllä kuulostaa koko moottori vaihteineen olevan oikeesti lopussa.

      Uusin päivitys seiluun aikaisesta remppailusta:

      "13 10.460s 144 28.652w
      Merikytkin
      pe 28.4.2023

      Ilmeisesti laakerit merikytkimessä loppu."

    • Anonyymi

      Nyt tulee eteen moottorin vaihto tai sitten jää leikki kesken...

    • Anonyymi

      Siellä se painaa kuutta solmua atollien välissä.

      • Anonyymi

        Joo aiemmin tänään päivitti:

        "
        14 04.040s 145 20.784w
        Tuamotu saaristo
        Lau 29.4.2023

        Pimeässä mennään atollien väliin. Ennen tätä saaristoa kutsuttiin myös: Vaaralliset saaret."

        6,7 solmua äsken nopeus, ilmeisesti sentään päivä jo nyt koittanut


    • Anonyymi

      Ja legi jatkuu, nyt juuri 5,7 solmua vauhtia. Hyvin tuulta riittänyt tälle seiluulle.

      "14 51.726s 146 16.334w
      Puuskat
      Su 30.4.2023

      Puuskat vähän kiusasi, mutta hyvin selvittiin ensimäisistä atolleista. Päivälläkään eivät näy, vaikka mentiin tarvitsea 10nm päästä. Ovat niin matalia."

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      16 38.945s 148 34.116w
      "Heikkoa tuulta"
      Ma 01 toukokuuta 2023

      Ensin kova ukkospuuska, sitten pitkään tuuli ei tuullut, mutta sade ja merenkäynti kyllä ​​jaksoi.

    • Anonyymi

      Hessu on ihan hetken päästä Tahitilla.

      "Hiveä keli

      Mon May 01 2023

      Ukkoskuuro toisensa jälken ja näkyvyys huono, kova tuuli tai ei tuulta ja kova merenkäynti. Tässä kelissä ei tee mieli ilman konetta Tahitin riuttojen väliin."

      Siellä ainakin saa moottoriongelmat kuntoon vaikka tuolla: https://www.technimarine.pf/

      Löytyy lasikuitukorjaajaa, maalaria, dieselmoottoriasiantuntijoita, pesuja, puukorjauksia ja mitä nyt voi veneeseensä tarvita.

      Tulee varmasti Hessulle koneremppa jossain laajuudessa tehtäväksi. Papeete ei ole moiseen ollenkaan huonompi paikka, vaikka aikaa vähän vierähtäisikin. Siellä riittää aktiviteetteja ja nähtävää.

      Merivaihde, starttimoottorit ja varmaan kannattaisi mitata ne koneen puristukset.
      Jos ok, siirto- ja ruiskutuspumpun sekä suuttimien huolto, uudet suodattimet niin eiköhän ala käynnistyä.

      Jos puristukset huonot, ei auta muu kuin sylinterinkansi irti ja katsomaan, onko venttiilit ja istukat remontin tarpeessa, missä kunnossa on nokka-akseli ja sylinterit. Mäntien välystäkin pystyy päältäpäin arvioimaan ja ylimmän männänrenkaan katkosrakoa mittailemaan.

      Jos sylinterit ovat väljäksi kuluneet, koneen vaihto uuteen tulee halvemmaksi kuin vanhan koneistaminen. Näin ainakin Euroopassa.

      Voihan tietysti olla, että Tahitilla joku McGyver peruskorjaa koneen uutta halvemmalla.

      Mielenkiintoista nähdä, mikä moottorin diagnoosi lopulta on.

      Parhaimmassa tapauksessa ei pahempaa vikaa kuin suuttimet.
      Nyt Hessu on jo tilanteessa, ettei purjein vaihtelevassa tuulessa uskalla mennä riuttojen välistä Papeetelle.

    • Anonyymi

      Siellä se nyt kuitenkin näyttää olevan, perille pääsi.

    • Anonyymi

      Hyvä että pääsi perille. Vaikka Hessu on selkeesti todella osaava ja älykäs harkitseva seilori, niin kone silti olisi tärkeää olla luotettavassa kunnossa. Periaatteessa tuollaisella taidolla pärjää pitkälle, mutta kelit muuttuu nopeaa ja minkäs teet kun huonoon paikkaan huonona hetkenä rannan/riuttojen läheisyydessä tuuli lakkaa ja merenkäynti jää? Mielenkiintoista, että miten asia laitetaan kuntoon nyt tuolla, varmasti kirurgin logiikalla kattavasti saa moottori sekä voimansiirto huomiota polttoainejärjestelmää myöten!

    • Anonyymi

      Toivottavasti Artemis on ankkurissa tuossa riutan vieressä , eikä riutalla kiinni. Melkoista touhua tuo pallon kiertäminen.

      • Anonyymi

        Siellä on samalla riuttojen ja saaren välisellä alueella suuri joukko muita veneitä.


    • Anonyymi

      Jollain ilveellä tuosta pitäisi päästä vielä telakallekin. Tai en tiedä, saako Tahitilla dieselkorjaajan veneeseen.
      Edessä taitaa olla sen mittaluokan remontti, että tarvitaan muutakin kuin 12mm lenkkiavain....

    • Anonyymi

      Uudessa videossa lähdetään matkaan Tyynellämerellä! 180mailia vuorokauteen tempaistaan pohjaan reivatuin purjein myötäiseen! Aika hyvä marssivauhti! Tuullut siis on tuossa vaiheessa. Selviää myös että yksin Hessu teki tuon 5 viikon ylityksen 😂 ei ole gasteja veneessä. Ihan on hienoa meininkiä kaikinpuolin

      https://youtu.be/RVO7vilabb8

    • Anonyymi

      Uusimmassa jaksossa oli taas kovaa keliä ja tuulen puutetta. Tällaiselle sisävesisoutajalle on tullut yllätyksenä, miten oikukkaita meret ovat. Jotenkin kuvittelin, että niillä tuulee aina.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tää on viikon vanha video kyllä erityisen hyvä. Nuo alun reivaamiset hyvin kuvattu ja pieni suunnitelmien muutos joka poiki yhtäkkiä viikon seiluun. Kelejäkin oli. Jokohan pian saadaan videoo kattavasta koneen rempasta tai uuden asennuksesta.. https://youtu.be/KEFjmayJAzk

      Huomenna jälleen uusi video pitäisi tulla

    • Anonyymi

      Tämä tosiaan menee jo perjantain odotteluksi - aina viimeisintä Hessun päivitystä odottelen :).

      Tulisikohan nyt jotain uutta matkan mahdollisesta jatkumisesta?
      Jossain Hessu totesi, että Papeetella "menee viikkoja".
      Lieneekö lähtenyt välillä Suomeen hoitamaan virallisia asioita ja tapaamaan tuttuja ja sukulaisia - tiedä häntä.

      Voihan olla, että on vain muuten löytänyt Tahitilta hyvät oleskelumestat.....

    • Anonyymi

      Heikki asensi Artemikseen perämoottorin. Hän osoitti taas mainiota käytännöllistä neuvokkuutta, vaikka omasta mielestäni viisautta olisi ollut vaihtaa veneeseen uusi moottori ennen lähtöä.

      Ennen kuin veneen oma moottori on kunnossa, rahaa on kulunut. Siihen väliin mahtuu mahtava määrä huolta.

      https://www.youtube.com/watch?v=4O6bBmNK2w0

    • Anonyymi

      Ei ole Artemis vapun jälkeen Tahitilta liikkunut.
      Pian kolme kuukautta ollut Papeetella.

      Oliko tämä purjehdus tässä - jää nähtäväksi....siltä vähän alkaa vaikuttaa.
      Ehkä seuraava video perjantaina valaisee asiaa.

      Voihan olla, että Hessu yksinkertaisesti viihtyy Tahitilla niin hyvin, ettei ole kiirettä mihinkään.
      Mistäs täällä näytön takana toisten vaikuttimista mitään tietää....

      • Anonyymi

        Eipä toi ole aika eikä mikään olla paikallaan, varsinkin kun tiedossa toi koneen täysremontti tai vaihtaminen uuteen Tahitilla eikä Hgissä..

        Hessu ollu reilut 2 kk vasta siellä marinassa. Tahitilla toki melkein sen 3 kk. Mutta siellä oli ekana kaikkee odottelua, perämoottorin hankkimista, telineen rakentamista sille jne.

        Kyllä toi saaga jatkuu uskon mä. En yllättyisi vaikka sähkömoottori se sieltä kuoriutuu. Perjantain videosta saamme taas lisää ymmärrystä tähän kaikkeen


    • Anonyymi

      Joku kirjoitti

      "Artemis lähtenyt Tahitilta

      Hessu on lähtenyt Papeetelta. Puoli kolmen aikoihin Suomen aikaa näyttäisi olevan 5 solmun vauhdilla menossa länteen."

      No niin, Artemis seilaa jälleen! Uuden moottorin kera ilmeisesti.Joku osaava voisi tehdä vaikka uuden langan, tästä uudesta vaiheesta. Hyvä jos aloitusviestissä taas olis infoa ja linkit edellisiin lankoihin jne.

      • Anonyymi

        Sitä minäkin toivoisin.
        Uskon kyllä, että Artemiksen ystävät sellaisen jatkon vielä tekevät D.


    • Anonyymi

      Jees, Moorealle ankkuriin näköjään seilasi!

    • Anonyymi

      Onko tämä samaa reissua mistä luin jo muistaakseni vuosi - pari sitten?
      Kyseessä oli silloin joku vanha harmaapartainen kaveri itsekseen menossa jonnekkin.

      • Anonyymi

        Oli muistaakseni joku muun niminen kuin hessu. Luultavasti eri reissu...


      • Anonyymi

        Artemis lähti liikkeelle 2 vuotta sitten Heinäkuussa.


    • Anonyymi

      Kun vasta löysin tämän ketjun enkä tiedä alkuvaiheita niin kertokaa millä tämä kaveri rahoittaa reissunsa. Ymmärtääkseni on ainakin jo eläkeläinen?

      • Anonyymi

        Eläkeläinen, niin varmaankin eläkkeen avulla rahoitetaan elämää ja reissua. Pariskuntakin pärjää 1500 e/kk. Yksin kun seilataan hillitysti, nauttien perus asioista ja jos eläke on vähintäänkin kohtuullinen eikä ole rahaa vieviä paheita, niin eihän se ole mikhään temppu taloudelliselta puolelta ajatellen jos vaan noin muutoin osaa ja uskaltaa ja ylipäätään haluaa. Joustovaraa on hyvä kuitenkin olla, säästöjä tai jotakin varallisuutta johon pohjautuen Visa kortti hyvällä limiitillä jne, aina voi tulla yllätyksiä ja elämä ei saa kaatua ja reissu stopata siihen jos yllättäen vene tai reissu pyytää vaikkapa 10 000 e.

        Eräs finski laittoi koneen uusiksi ollessaan vuoden reissulla Kanarialla. Eräät lähti päätyen Kaakkois-Aasiaan ja he laittoi koneen uusiksi jo Ahvenanmaalla. Hessu näköjään laittoi uuden moottorin Tahitilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeläinen, niin varmaankin eläkkeen avulla rahoitetaan elämää ja reissua. Pariskuntakin pärjää 1500 e/kk. Yksin kun seilataan hillitysti, nauttien perus asioista ja jos eläke on vähintäänkin kohtuullinen eikä ole rahaa vieviä paheita, niin eihän se ole mikhään temppu taloudelliselta puolelta ajatellen jos vaan noin muutoin osaa ja uskaltaa ja ylipäätään haluaa. Joustovaraa on hyvä kuitenkin olla, säästöjä tai jotakin varallisuutta johon pohjautuen Visa kortti hyvällä limiitillä jne, aina voi tulla yllätyksiä ja elämä ei saa kaatua ja reissu stopata siihen jos yllättäen vene tai reissu pyytää vaikkapa 10 000 e.

        Eräs finski laittoi koneen uusiksi ollessaan vuoden reissulla Kanarialla. Eräät lähti päätyen Kaakkois-Aasiaan ja he laittoi koneen uusiksi jo Ahvenanmaalla. Hessu näköjään laittoi uuden moottorin Tahitilla.

        Yhden amerikkalaisen moottori hajosi tyynellä valtamerellä. Hän asennutti uuden moottorin. Jonkun virheen takia moottori meni pilalle ja hän asennutti uuden asennusvirheen takia sekin meni rikki. Oli muistaakseni rihtattu ihan pieleen. Lopulta hän osti perämoottorin ja pulttasi sen perälaitaan päästäkseen pois saarelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkeläinen, niin varmaankin eläkkeen avulla rahoitetaan elämää ja reissua. Pariskuntakin pärjää 1500 e/kk. Yksin kun seilataan hillitysti, nauttien perus asioista ja jos eläke on vähintäänkin kohtuullinen eikä ole rahaa vieviä paheita, niin eihän se ole mikhään temppu taloudelliselta puolelta ajatellen jos vaan noin muutoin osaa ja uskaltaa ja ylipäätään haluaa. Joustovaraa on hyvä kuitenkin olla, säästöjä tai jotakin varallisuutta johon pohjautuen Visa kortti hyvällä limiitillä jne, aina voi tulla yllätyksiä ja elämä ei saa kaatua ja reissu stopata siihen jos yllättäen vene tai reissu pyytää vaikkapa 10 000 e.

        Eräs finski laittoi koneen uusiksi ollessaan vuoden reissulla Kanarialla. Eräät lähti päätyen Kaakkois-Aasiaan ja he laittoi koneen uusiksi jo Ahvenanmaalla. Hessu näköjään laittoi uuden moottorin Tahitilla.

        Yhden amerikkalaisen moottori hajosi tyynellä valtamerellä. Hän asennutti uuden moottorin. Jonkun virheen takia moottori meni pilalle ja hän asennutti uuden asennusvirheen takia sekin meni rikki. Oli muistaakseni rihtattu ihan pieleen. Lopulta hän osti perämoottorin ja pulttasi sen perälaitaan päästäkseen pois saarelta.

        Heli ja Heikki Ervin moottori hajosi samalla merellä, kun tulivuorenpurkauksen kelluvaa hohkakiveä meni jäähdytykseen.


      • Anonyymi

        Näkyi tuolta netistä selailemalla selviävän että Heikki on eläkkeellä oleva kirurgi joten ei ole ainakaan pikkurahasta puutetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkyi tuolta netistä selailemalla selviävän että Heikki on eläkkeellä oleva kirurgi joten ei ole ainakaan pikkurahasta puutetta.

        Että jos joku paikka veneestä hajoaa niin ei mitään ongelmaa ostaa vaikka uuden veneen tilalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että jos joku paikka veneestä hajoaa niin ei mitään ongelmaa ostaa vaikka uuden veneen tilalle!

        Näiden varakkaampien rahan käyttö on usein aivan muuta kuin me ns. vähemmän tienaavat osaamme kuvitella.
        Olen vuosikymmeniä ollut useamman miljoonakerhossa mukana olevan perheen kanssa (pitänyt huolta heidän omaisuudestaan).
        Nämä miljonäärit ovat erittäin säästäväisiä ja harkitsevat ostoksensa hyvin tarkkaan.
        Olen sitä monesti ihmetellyt, koska itse laitan rahan kiertoon melko nopeasti ja voi olla, ettei tällä luonteen laadulla varakkaaksi tullakaan D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näiden varakkaampien rahan käyttö on usein aivan muuta kuin me ns. vähemmän tienaavat osaamme kuvitella.
        Olen vuosikymmeniä ollut useamman miljoonakerhossa mukana olevan perheen kanssa (pitänyt huolta heidän omaisuudestaan).
        Nämä miljonäärit ovat erittäin säästäväisiä ja harkitsevat ostoksensa hyvin tarkkaan.
        Olen sitä monesti ihmetellyt, koska itse laitan rahan kiertoon melko nopeasti ja voi olla, ettei tällä luonteen laadulla varakkaaksi tullakaan D.

        Yhden monimiljonäärin tunnen , ja hän pystyy kyllä tekemään parin sadan tonnin ostopäätöksiä nopeasti, mutta sitten taas kaupassa mielellään ostaa punalaputettuja tuotteita. Sillä nyt ei kuussa säästä kuin ehkä 50e, eli 10 vuodessa 6000 euroa, joten se ei vaikuta varallisuuteen. Harva säästää miljoonia arkipäivän valinnoilla, mutta miljoonia voi tietysti törsätä niillä. Iso varallisuus saadaan joko ilman omaa ansiota perimällä tai onnistuneilla uravalinnoilla, kovalla työllä ja hyvällä onnella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden monimiljonäärin tunnen , ja hän pystyy kyllä tekemään parin sadan tonnin ostopäätöksiä nopeasti, mutta sitten taas kaupassa mielellään ostaa punalaputettuja tuotteita. Sillä nyt ei kuussa säästä kuin ehkä 50e, eli 10 vuodessa 6000 euroa, joten se ei vaikuta varallisuuteen. Harva säästää miljoonia arkipäivän valinnoilla, mutta miljoonia voi tietysti törsätä niillä. Iso varallisuus saadaan joko ilman omaa ansiota perimällä tai onnistuneilla uravalinnoilla, kovalla työllä ja hyvällä onnella.

        Tuollaista ostoskäyttäytymistä olen minäkin pannut merkille.
        Eräs näistä herroista osti aina halvimman käsisahan kun kävi rautakaupassa tai mielummin halpamarketissa.
        Kun hänen poikansa siivosi vuosien kuluttua autotallia, niin sieltä löytyi parikymmentä käyttämätöntä puukkosahaa.
        Isäntä oli ilmeisesti joskus kärsinyt sahan puutteesta ja päätti, että kotona on aina varmasti saha käytettävissä.

        Keskimäärin he ovat melko pihiä porukkaa. Eräs rouva ei koskaan antanut yhtään ylimääräistä sovitun summan päälle, joka on tietysti sallittua.
        Siinä piti vain aina muistaa kertoa jo kättelyssä sellainen summa, joka riittää.
        Toinen rouva laittoi aina runsaskätisesti ylimääräistä töiden jälkeen, joka ainakin minusta oli mukava ele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkyi tuolta netistä selailemalla selviävän että Heikki on eläkkeellä oleva kirurgi joten ei ole ainakaan pikkurahasta puutetta.

        Heikki on kirurgintarkka ja vaka vanha Väinämöinen.


    • Anonyymi

      Mikä on viime tilanne ja missä viimeisin päivitys?

    • Anonyymi

      Huahine on ollut sijainti nyt hetken. Tahitian suunnilla. Viimeisin video käsitteli uuden moottorin odottelua, reaalimaailmassa se on jo kiinni ja Huahinelle on seilattu. Uusin video myös kertoi että jotain suunnitelmia on tehty, itse veikkailen että eteenpäin matka jatkuu. Voihan tuolta toki tulla takaisinpäinkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1629
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1361
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1109
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      3
      964
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    8. 5
      945
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    Aihe