Nykykehityksellä Suomen viimeinen uusi dieselauto myydään vuonna 2024, viimeinen bensa-auto 2029.

Anonyymi

Nykykehityksellä Suomen viimeinen dieselauto myytäisiin vuonna 2024, viimeinen bensa-auto 2029, tviittaa Nordean ilmastoasiantuntija Matti Kahra.

Traficomin Autoilijan palveluiden asiantuntijaa Aki Tilli ei usko totuutta. Totuus on totuus.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

43

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autoalakin vänkää asioita toiseksi mitä ne ovat. Oma etu laittaa valehtelemaan. Aloitus on totuus.

    • Anonyymi

      Onneksi meillä on silloin jo uusi Hallitus ja nämä tyttösten hienot kurjistamis suunnitelmat on vedetty pöntöstä alas.

    • Anonyymi

      Kaikenlaisia voi ennustella kuka vaan ja mikään kehitys ei mene kovin suoraviivaisesti ja paljon ehtii tapahtua ennen.

      • Anonyymi

        Tuossa aloituksessa ei ole ennusteltu yhtään mitään vaan se perustuu historiatietoon viimeiseltä kymmeneltä vuodelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aloituksessa ei ole ennusteltu yhtään mitään vaan se perustuu historiatietoon viimeiseltä kymmeneltä vuodelta.

        Historiatieto ei ole tae tulevasta . Jos tuon perusteella katsoo tulevaisuuteen , niin kyseessä on tietenkin ennustus ! Tajuatko ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Historiatieto ei ole tae tulevasta . Jos tuon perusteella katsoo tulevaisuuteen , niin kyseessä on tietenkin ennustus ! Tajuatko ?

        Tajoatko tollo että aina tulevaisuutta peilataan historiatietojen valossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aloituksessa ei ole ennusteltu yhtään mitään vaan se perustuu historiatietoon viimeiseltä kymmeneltä vuodelta.

        No eikö se ole juurikin ennuste, mitään tietoa ei asiasta voi olla ja historiatiedola ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Historiatieto ei ole tae tulevasta . Jos tuon perusteella katsoo tulevaisuuteen , niin kyseessä on tietenkin ennustus ! Tajuatko ?

        Jos on jo valmis tuote, siis sähköauto, ilmeisesti kehitys on nopeampaa kuin historian valossa. Niin ainakin muissa tuotteissa on ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on jo valmis tuote, siis sähköauto, ilmeisesti kehitys on nopeampaa kuin historian valossa. Niin ainakin muissa tuotteissa on ollut.

        Jos sähköauto olisi jo valmis tuote, niin. Syrjäyttihän matkapuhelimetkin lankapuhelimet hyvinkin nopeasti sitten, kun niistä tuli käytännöllisempiä, edullisempia ja ominaisuuksiltaan paljon monipuolisempia kuin edeltäjistään. Muutos tapahtui itsestään, ilman uhkailua, vero-ohjausta ja hankintatukia. Kun tuote on joka suhteessa aiempaa parempi, se kyllä myy itsensä. Sähköauto ei ilmeisestikään vielä ole.


    • Anonyymi

      Noin se menee kuten aloituksessa kirjoitetaan. Vikisköön atoala mitä tahansa.

      • Anonyymi

        Miten voit sen tietää? Kristallipallokaan ei tiedä koskaan tulevaisuutta.


    • Anonyymi

      Sellaiset ostavat edeleen polttisautoja, jotka tarvitsevat todellisia pidempä ajomatkoja yhdellä tankkauklseslla.
      Koti ympyröissä pyörivät taas hankkivat patteriautoja.

    • Linkitetystä kuvasta; jos kehitys menee kuten on mennyt, niin Suomessa 2025 55% BEVien osuus. Kuvassa käyrän nousukulmaa vielä hieman jyrkennetty Suomen kohdalla.

      • Anonyymi

        Aivan, Noin se näyttää menevän.


      • Anonyymi

        Ja uusien myynnin osuus vähän reilu 1/30 osa autokannasta.


    • Anonyymi

      Miten kuitenkin bensa-auto on kaikkein kiinnostavin ja ostetuin auto uutena ja käytettynä.

      • Anonyymi

        Vielä hetken.


    • Anonyymi

      Sehän tarkoittaa sitä, että vielä vuonna 2050 ajetaan bensa-autoilla.

      • Anonyymi

        Kukaa silloin enää ilkeä ajaa polttiksella. Hävettäisi todella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaa silloin enää ilkeä ajaa polttiksella. Hävettäisi todella.

        Ei kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaa silloin enää ilkeä ajaa polttiksella. Hävettäisi todella.

        Valtaosa "sähköautoista" on polttomoottoriautoja pienellä sähköavustimella (10 kWh akku ja muutaman kymmenen kW sähkömoottori). Reilun 30 km pääsee sähköllä.

        Sähköauto vailla polttomoottoria on ihan marginaalituote. Näitä on nyt alle 1 % autokannasta eikä optimistisissakaan arvioissa osuuden odoteta nousevan yli 10 % vuoteen 2030 mennessä. Polttomoottoriautoja silloinkin myydään ja romutusikähän on nyt 21 vuotta ja koko ajan nousussa. Uusia myydään 100 000 vuodessa ja autokanta 2,75 miljoonaa, joten tällä tahdilla autojen käyttöikä tullee nousemaan liki 30 vuotta. Tarkoittaen, että 2030 hankittuihin sähköautoihin tankataan bensaa vielä 2060.

        Puhumattakaan sitten hyötyajoneuvoista, joissa sähkökäyttöisyys on vielä täysi vitsi.


    • Anonyymi

      Kahdeksan vuoden kuluttua uusia polttomoottoriautoja ei ole myynnissä.

      • Anonyymi

        Mutta Harakka rakentaa kaasuautojen tankkausasemia, vaikka niiden valmistaminen loppuu tänä vuonna,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Harakka rakentaa kaasuautojen tankkausasemia, vaikka niiden valmistaminen loppuu tänä vuonna,

        Ei kaasuasemien valmistus ole loppu. Viime vuonna rakennettiin 6 nesteytetyn metaanin ja toistakymmentä paineistetun metaanin jakeluasemaa. Myös biokaasun valmistus voi paksusti - tuotanto nyt 1 GWh vuodessa ja kasvua pukkaa edelleen. Tuotanto >> kulutus liikenteessä. "Ylimäärä" poltetaan voimalaitoksissa ja tämä on yksi tapa, millä on sähköntuotannnon päästöjä alennettu.

        Myös kaasuautoja valmistetaan edelleen, mutta uudet tankkausasemat on tarkoitettu lähinnä hyötyajoneuvoille.

        Patterileluista on vain nurkka-ajoon. Kaupunkibusseja on, nurkka-ajoon käytettäviä pakettiautoja on. Jakelukuorma-autojakin on jo jonkun aikaa ollut muutama, mutta mikään myyntimenestys eivät ole olleet. Välillä (kuten viime vuonna), tulee rekisteriin pari, sitten on taas välivuosia. Voisi päätellä, ettei näissä hinta/laatusuhde ole lainkaan tontilla. Ihan puhtaasti kokeilukäyttöön isommat yritykset ovat nykyiset autot hankkineet.

        Patterikäyttöisistä tukkirekoista yms. ei edes tukevasti jalat irti maasta olevat patteripetterit ole uskaltaneet haaveilla.

        Sekin tuli jo ilmi, että petterin mielestä 18 000 nurkka-ajoon tehtyä patterilelua = maailmanvalloitus, mutta 60 000 matkailuautoa on ihan mitätön määrä, mitä ei tarvi huomioida. ;-D

        Koska patterileluista ei ole miesten hommiin, hallitusohjelmassakin panostetaan kaasun käyttöön. Jossain vaiheessa loppuu biokaasun raaka-aineet. Tähän varaudutaan kehittämällä synteettisen metaanin tuotantoa. Koelaitoksia on jo ollut pyörimässä ja nyt on harkinnassa teollisen mittakaavan tuotanto Lahtee, Keravalle ja Vantaalle sijoittuvissa laitoksissa. Kaikki nämä tuottaisivat metaania, jolla varmistetaan sähkön ja lämmön tuotanto talven kulutushuippuina ruokitaan 200-300 kuorma-autoa.

        Patteriautot marginaalijuttu. Suomessa liikenteen päästöt on saatu käännettyä loivaan laskuun jo vuodesta 2008 lähtien. Temppu on tehty biopolttoaineilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaasuasemien valmistus ole loppu. Viime vuonna rakennettiin 6 nesteytetyn metaanin ja toistakymmentä paineistetun metaanin jakeluasemaa. Myös biokaasun valmistus voi paksusti - tuotanto nyt 1 GWh vuodessa ja kasvua pukkaa edelleen. Tuotanto >> kulutus liikenteessä. "Ylimäärä" poltetaan voimalaitoksissa ja tämä on yksi tapa, millä on sähköntuotannnon päästöjä alennettu.

        Myös kaasuautoja valmistetaan edelleen, mutta uudet tankkausasemat on tarkoitettu lähinnä hyötyajoneuvoille.

        Patterileluista on vain nurkka-ajoon. Kaupunkibusseja on, nurkka-ajoon käytettäviä pakettiautoja on. Jakelukuorma-autojakin on jo jonkun aikaa ollut muutama, mutta mikään myyntimenestys eivät ole olleet. Välillä (kuten viime vuonna), tulee rekisteriin pari, sitten on taas välivuosia. Voisi päätellä, ettei näissä hinta/laatusuhde ole lainkaan tontilla. Ihan puhtaasti kokeilukäyttöön isommat yritykset ovat nykyiset autot hankkineet.

        Patterikäyttöisistä tukkirekoista yms. ei edes tukevasti jalat irti maasta olevat patteripetterit ole uskaltaneet haaveilla.

        Sekin tuli jo ilmi, että petterin mielestä 18 000 nurkka-ajoon tehtyä patterilelua = maailmanvalloitus, mutta 60 000 matkailuautoa on ihan mitätön määrä, mitä ei tarvi huomioida. ;-D

        Koska patterileluista ei ole miesten hommiin, hallitusohjelmassakin panostetaan kaasun käyttöön. Jossain vaiheessa loppuu biokaasun raaka-aineet. Tähän varaudutaan kehittämällä synteettisen metaanin tuotantoa. Koelaitoksia on jo ollut pyörimässä ja nyt on harkinnassa teollisen mittakaavan tuotanto Lahtee, Keravalle ja Vantaalle sijoittuvissa laitoksissa. Kaikki nämä tuottaisivat metaania, jolla varmistetaan sähkön ja lämmön tuotanto talven kulutushuippuina ruokitaan 200-300 kuorma-autoa.

        Patteriautot marginaalijuttu. Suomessa liikenteen päästöt on saatu käännettyä loivaan laskuun jo vuodesta 2008 lähtien. Temppu on tehty biopolttoaineilla.

        > tuotanto nyt 1 GWh vuodessa

        Ääh, siis 1 TWh vuodessa. Noin 2 % kaiken liikenteen (rautatiet yms. mukaan luettuna) energiankulutuksesta. Asiantuntija-arvioiden mukaan parhaimmillaan 10 % kaikesta kulutuksesta saisi katettua biokaasulla ja siihen sitten jatkoksi synteettiset polttoaineet.

        Patterileluilla ei liikenteen päästöongelmia ratkota. Ei ainakaan 2035 mennessä, jolloin on tavoitteena saada päästöt -50 %.


      • Anonyymi

        Ja siksi pienituloisemman kansanosan on ajettava käytetyillä. Entistä vanhemmilla käytetyillä polttiksilla, koska tonnin-parin hintaisia toimivia käytettyjä sähköautoja ei ole eikä tule. Sähköautot vanhenevat ja tulevat käyttökelvottomiksi paljon nopeammin kuin polttomoottoriautot, joiden range pysyy uuden tasolla vuosikymmeniä. Jo 158 000 km kohdalla sähköauton akut voivat olla enää 58% kunnossa, kuten eräässäkin Nettiautossa myynnissä olevassa Leafissa, josta kehdataan pyytää vielä 9500 €! Ei köyhä duunari sellaisia maksa puolikuntoisesta autosta, jos täysin kunnossa olevan samanikäisen polttiksen saa parilla tonnilla!


      • Anonyymi

        ” Kahdeksan vuoden kuluttua uusia polttomoottoriautoja ei ole myynnissä.”

        Mutta käytettyjä sitäkin enemmän.


    • Anonyymi

      Onneksi polttomottoriautojen loppu on noin lähellä.

      • Anonyymi

        Ei ole lähellä ollenkaan. Voi olla että uusien valmistus loppuu, mutta koska suuri osa kansasta ei voi sähköautoa hankkia koskaan, käytetyt polttomoottoriautot on pakko pitää liikenteessä entistäkin pidempään. Olemme vahvasti Kuuban tiellä autokannan suhteen. Milloinkaan ei tule samanlaista käytettyjen toimivien sähköautojen markkinaa kuin polttomoottoriautoilla on nyt, Tämä johtuu vain siitä, etteivät sähköautot (niiden akut) kestä yhtä kauan kuin polttomoottoriautot. Lisäksi ne ovat kalliimpia ja vaativampia korjata.


    • Anonyymi

      Sähköautoja vastaan raivoaville aloitus tiedoksi.

      • Anonyymi

        Ei sähköautoja vastaan kukaan raivoa. Toki minäkin hankkisin sähköauton, jos olisi varaa. Mutta koska ei ole, ajan polttomoottoriautolla, töissä pitää kuitenkin päästä käymään ja välillä vierailemaan sukulaisten luona naapurikaupungeissa, joihin on enemmän matkaa kuin halvimmassa käytetyssä sähköautossa rangea. Joka siis sekin on minulle liian kallis.
        On aika loukkaavaa nimitellä ”sähköautojen raivokkaiksi vastustajiksi” niitä jotka eivät syystä tai toisesta voi sellaista ostaa. Sähköautofanaatikot (raivokkaat polttomoottoriautovihaajat?) eivät jostain syystä voi ymmärtää sitä, että suurimmalle osalle suomalaisista sähköauto ei vain ole vaihtoehto. Joko taloudellisesta tai jostain muusta syystä.


    • Anonyymi

      Totuuden kertomisessa ei ole mitään pahaa, Totuus on aloituksessa.

      • Anonyymi

        Uskovaiset ovat aina paasaamassa totuudesta. Totuus kuitenkin on, että ne, joilla ei ole varaa sähköautoon, ajavat polttomoottoriautoilla nyt ja vielä pitkälle tulevaisuuteen. Kuluu nimittäin vielä ainakin vuosikymmen tai kaksi ennenkuin käytettyjen sähköautojen markkinat ovat lähelläkään sitä, mitä käytettyjen polttomoottoriautojen markkinat ovat nyt. Ennen sitä ei mitään suurta liikenteen sähköistymistä voi tapahtua, koska suomalainen henkilöauto on keskimäärin 13 vuotta vanha ja 3600 € hintainen. Minäköhän vuonna käytetyt, toimivat sähköautot täyttävät nämä kriteerit? Ja pitää muistaa, että tuo on keskihinta. Hyvin suuri osa suomalaisista ajelee muutamien satasien hintaisilla autoilla. Milloin käytettyjen sähköautojen hinta laskee siihen? Minä ajan nyt työmatkaani täysin toimivalla autolla, josta maksoin 700€ neljä vuotta sitten. Milloin voin hankkia sähkötoimisen vastaavan? Kerro sinä, kun tulevaisuuden niin hyvin tiedät!


    • Anonyymi

      Aloituksesta näkee, kuin autoalan ihmisetkään eivät näe tulevaiussuteen, kun ketjun aloittajakin taisi luvata vuoden liikaa.

    • Anonyymi

      En usko. Ainakaan raskas liikenne ei kahdessa vuodessa pysty kehittämään Toimivaa käyttövoimaa joka pystyisi korvaamaan dieselin. Uskallan lyödä siitä vetoa.

    • Anonyymi

      En kyllä enää ostaisi itselleni uutta polttomoottoriautoa, koska en ole erityisen hyvätuloinen.
      Ostin viimeiseni 2015 , jolla ajettu jonkin verran yli 200 000 km. On lataushybridi jolla koko talven ja kesän kauppamatkat ajoin pelkällä sähköllä.

      • Anonyymi

        Minulla on myös lataushybridi ja S-mobiili kertoo, että olen ostanut viimeisen kahdentoista kuukauden aikana bensaa 250 eurolla. Kaikki siis ostettu ABC:ltä.


      • Anonyymi

        No ennemmin olet hyvätuloinen kuin pienituloinen, jos lataushybridin ostit. Nekin ovat melko kalliita vielä. Minä olen oikeasti pienituloinen, vuositulot alle 35 000 €, ei minulla koskaan ole ollut laittaa autoon kuin tonni tai pari. Ihan hyvin olen silti aina päässyt liikkumaan sen mitä kulloinkin on tarvinnut. Liikenteen (pakko)sähköistäminen tulee sitä asiaa luultavasti jossain vaiheessa pahoin vaikeuttamaan.


    • Anonyymi

      Nordeahan on pankki. Mistä asti pankeilla on ollut ilmastoasiantuntijoita? Ja miksi? Kohta vittu varmaan torimyyjilläkin on omat ilmastoasiantuntijansa😠

    • Anonyymi

      Viimeinen uusi dieselauto rekisteröidään jo tänä vuonna.

      • Anonyymi

        Katsotaan ensi heinäkuun rekisteröinnit.


      • Anonyymi

        Eiköhän tuo tieto dieselien arvottomuudesta mene perille yksinkertaisemmillekin.


    • Anonyymi

      En ymmärrä tätä koko keskusteluketjua, koska dieseliä ja bensiiniä saa huoltoasemilla ihan niin kuin ennenkin. Eli mikä tässä koko jutussa on se pointti???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      99
      2567
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2355
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      2138
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1694
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      113
      1560
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1297
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      265
      1095
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1004
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      79
      956
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe