Tehostetun avohoidon tapaaminen tänään. Saas nähdä miten käy

Jännittää niin pirusti. Uusi tilanne ja kaksi entuudestaan tuntematonta ihmistä, jotka jututtaa. Lääkeasiat minua eniten kiinnostaa, että mitä se lääkäri mahtaa kirjoittaa. Nyt on oman psykiatrini kirjoittama Risperisdin 2mg käytössä. Siitä on ollut kyllä apua. Paranoidiset ajatukset on vähentyneet ja olo on kaikinpuolin tasaisempi mitä oli vielä viikko sitten.
Öisin olen herännyt kauhukohtauksiin mutta ne ei ole lääkkeen aiheuttamia koska niitä on ollut jo ennen lääkken aloitusta. Ajattelin niistäkin mainita lääkärille. Ei niihin varmaan lääkettä ole ellei sitten johdu minun sairaudestani kun menee uni ja todellisuus sekaisin.
Toissayönä pomppasin sängystä ylös kun luulin, että ylleni on kumartanut vanha nainen, joka kysyi että oletko sinä se itkevä karhu(nimimerkkini ylen palveluissa,muutettu tässä) pomppasin kauhuissani ylös sängystä ja pinkaisin pois huoneesta ja vedin oven perässäni kiinni. Kuullostelin hetken kunnes tajusin että untahan se vain oli. Tämän tyyppisiä juttuja tulee monta kertaa kuukaudessa.

Lääkäri on nainen, joka on hyvä juttu. Minun on paljon helpompi olla naispuolisen lääkärin juttusilla kuin miehen kanssa. Vaikka itse olenkin mies niin miehet on aina tuntunut minusta vaikeasti lähestyttäviltä.
Saas nähdä kuinka minun käy...

Oma psykiatrini (kunnalliselta puolelta) laittoi lähetteen tehostettuun avohoitoon kun on tullut paranoidisia ajatuksia ja kerran olen kuullut äänen. Hoito jatkuu kunnallisella puolella ja oli puhetta, että kävisin tehostetussa muutaman kerran ja sitten hoito jatkuisi entisessä paikassa mutta on sellainen kutina että ottavat minut erikoissairaanhoidon potilaaksi pidemmäksi aikaa. Se jää nähtäväksi eikä varmasti tällä käynnillä vielä sen suhteen tehdä päätöksiä

Kirjoittelen tapaamisen jälkeen kuulumisia.

14

1873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No niin. lääkärissä käyty. Lääkäri ehdotteli injektiota ja väläytteli kahta eri lääkettä siihen tarkoitukseen. Kerroin etten halua injektiota ja kirjoitti sitten jatkoa Risperidoniin. Nosti kuitenkin annoksen neljään milligrammaan. Voi olla jo sillä annoksella haittavaikutuksia enemmän. Nyt viikon ajan otan 3mg ja sitten nosto 4mg:aaan. Kuitenkaan ei pakottanut suostumaan injektioon ja kuunteli mielipidettäni. Kyllähän tuota rivienvälistä sai kummaltakin sekä hoitajalta että lääkäriltä ymmärtää miten olisi injektio vaivaton ja helppo.
      Ei muuten ole. Pitää varata aika hoitajalle joka pistää injektion ja pitää muistaa tehdä se kuukausittain ettei vaan unohdu ja kytätä sitten kalenteria ja laittaa kaikki mahdolliset muistutukset että varmasi ei missaa aikaa. Tabletti ei ole yhtään vaikea. Sen kuin nappaa kerran päivässä ja kun se on jo rutiini niin ei tarvii kytätä kalenteria.

      Unta tukemaan kirjoitti truxalin 25mg. Katselin tässä niin on ensimmäinen antipysokootti, joka on kehitelty. Ilmeisesti tiputtaa käyttäjänsä melko nopeaan unten maille. Noh, illalla näkee miten vaikuttaa ja miten jumissa olen huomenna. Kerron sitten minkälaisia vaikutuksia oli. Nyt käytössä oleva mirtazapin ei kyllä toimi sitten yhtään.

      Katsotaan huomenna mikä on vointi

    • Anonyymi

      Injektio tekee susta kasviksen.

      Nyt selkäranka suoraksi ja ulos lenkille.

      Ei mitään mömmöjä, varsinkaan jos et ole tahdonvastaisessa hoidossa.

      Eikös niin?

    • Yö meni oikein mukavasti. Kyllä tuo truxal väsytti eikä herätessä ollut lainkaan pöhnäinen olo vaikka risperidonia otin sen 3 mg. Parin päivän päästä nosto siihen 4 mg:aan.
      Edelliselle kirjoittajalle voisin sanoa, ettei ne mielen sairaudet parane millään "ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde ulos" jutuilla. Tiede on kehitellyt lääkkeet ja ne ottamalla ja kiinnittämällä huomiota elintapoihin voi omaa mielenterveyttä parhaiten hoitaa. Anoreksia ei parane sillä, että käsketään syödä enemmän ja masennus ei parane sillä, että käsketään ajattelemaan positiivisesti. Jos nuo keinot toimisi niin meillä ei olisi mitään mielensairauksia.
      Mutta päivittelen tähän aloitukseen miten lääkkeet vaikuttavat. Olen risperidonia käyttänyt nyt muutaman päivän ja mieli on rauhallisempi ja tasaisempi. Paranoidiset ajatukset on paljon lieventyneet.

    • Perjantaina nousee Risperdon 4mg:aan. Nyt olen käyttänyt 3 milligrammaa ja nosto siihen on sujunut kivuttomasti. Uskon, että tuo 4mg ei aiheuta sen enempää hankaluuksia. Truxal on väsyttänyt mutta pidän siitä vähän taukoa ja käytän melatoniinia suihkeena jonkin aikaa ja jätän truxalin niihin iltoihin kun nukahtaminen ei melatoniinilla onnistu. Ammusin ei ole lainkaan tokkurainen olo ja päivätkin sujuu ihan mallikkaasti.
      Epäilevät ajatukset toisia kohtaan on laantunut paljon risperidonin myötä ja olo on paljon tasaisempi. Hyvä lääke

    • Katsoinkin väärin tuon risperidonin noston. Se tapahtui eilen illalla. Heräsin aamulla virkeänä eikä ole lainkaan pökkyräinen olo. Nyt siis menee rispeidon 4 mg. Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut niin mieliala on tasaisempi ja ikävät ajatukset on poissa. Minulla on ollut taipumuksena heräillä öisin milloin minkäkin painajaisen takia ja niin tapahtui yöllä kaksi kertaa. Tätä on ollut ennen risperidonin aloitustakin.
      Eilen kirjoitin, että olisin kokeillut pelkällä melatoniinilla nukahtamista mutta kokeilin vielä tuota truxalia illalla. Kyllä se väsyttää mutta ei aivan valtavasti. Melatoniini on melkeinpä parempi.

      Yöllä sain sarjoittaisen päänsäryn kohtauksen ja heräsin siihen. Se on ollut pitkään poikessa. Onneksi siihen on olemassa auttava lääke. Välillä voi olla yli vuosikin kipukohtausten välissä. Toki tässä mietin, että onko risperidonin nostolla tai truxalilla kohtaukseen mitään osuuttaa? Ei se mahdotonta ole.
      Nyt tänä iltana en sitten sitä truxalia ota. Katson onko yö rauhallisempi ilman sitä.

    • Viime yönä oli jälleen päänsärkyä. Mietin että lieneekö kohtaus sarjan laukaissut risperidonin annoksen nousu 4mg:aan vai se että olin muutaman päivän käyttämättä melatoniinia. Syy on jompi kumpi. Koskaan ei ole tämä sairaus aktivoitunut talvella. Pääkipukohtaukset on ollut aina kesäisin
      Muuten olo on hyvä. Rauhallinen olo ja helppo olla.

      • Anonyymi

        Hyvä sinä! Parhautta!


    • Viime yö meni kivuttomasti. (otin illalla nukkumaan menessä 1g panadolin jonka olen huomannut estävän kovimman kivun kun sen ottaa etupainotteisesti) Koska sarjoittainen päänsärky on kytköksissä uni-valverytmiin niin päättelin, että kipusarjan aktivoituminen johtuu melatoniinista, jota olin käyttämättä monta päivää. Melatoniinilla on jonkinlainen osuus näyteltävänä hortonin syndroomassa minun tapauksessa. Tein eilen päätöksen, että koska ilmeisesti sarja aktivoitui sen takia etten ollut käyttänyt melatoniinia moneen päivään, niin jätän sen kokonaan pois käytöstä ja yritän nukkua joko ilman läääkettä tai sitten käytän truxalia. Ilmeisesti risperidon ei ole syyllinen nyt tähän pääkipuun

    • Tänään oli aika psykiatrian poliklinikalla. Sain kerrottua ne asiat jotka pitikin kertoa. On mennyt ihan hyvin. Risperidon on rauhoittanut minua tosi paljon. Olo on hyvin seesteinen. Hyvä lääke joka toimii minulla ja on tuonut positiivisia juttuja elämääni. Annos on ilmeisesti juuri oikea. Ei mitään negatiivista sanottavaa vielä. 4 mg on mennyt nyt viitenä iltana. Sitä ennen popsin 3mg ja sitä ennen 2 mg. Tuo 2 mg ei minulla vielä toiminut niin hyvin.

    • Hyvin on mennyt. Ei vielä mitään haittavaikutuksia risperidonista. Truxal ei toimi jatkuvasti käytettynä näköjään. Ei väsytä sitten yhtään. Täytyy pitää siitä taukoa.

    • Nyt mennään jo hyvää vauhtia helmikuun puolella. Tehostettu avohoito päättyi eilen ja siirryn takaisin kunnalliselle puolelle. Edelleen risperidon 4 mg ja truxal 25 mg. En ole edelleenkään huomannut mitään haittavaikutuksia lääkkeistä. Vointi on ollut hyvä ja paranoidisia ajatuksia ei ole ollut. En ole myöskään kehitellyt minkäänlaisia skenaarioita päässäni. Ne jäi pois. Lisäksi yölliset kauhukohtaukset on loppuneet lääkityksen myötä. Nukun levollisesti aamuun asti. Toimiva lääke.

    • Nyt ollaan jo toukokuussa eikä risperidonista ole tullut haittavaikutuksia. Nyt lääkkeenä risperidon 4 mg ja truxal 25 mg sekä uutena brintellix 10 mg. Elämä hymyilee ja on helppo olla. Ei ahdista ja nukun yöni hyvin

      • Anonyymi

        Mukava kuulla, että asiat sujuu sinulla nyt. Muistan, kun alkuvuodesta luin kuulumisiasi.
        Itse yritin uusituttaa vahvempia reseptejäni, koska nyt puolentoista vuoden jälkeen on alkanut mennä huonosti ja eivät uusineet niitä nyt näkemättä. En tosiaan koe terveyskeskuksesta apua koskaan saaneeni ja polin asiakkuus päättyi reilu pari vuotta sitten eli sinne ei enää pääse. Kynnys avun kyselyyn oli iso ja nyt en jaksa hoitaa asiaa. Terveyskeskusajat menee viikkojen päähän eli ehkä sitten yksityiselle varattava aika, kun tulee palkka.


    • Ensi viikolla on juhannus. Vuosikontrolli verikokeet otettiin ja niissä ei ollut juuri sanottavaa. Risperidon ei siis ole niihin vaikuttanut. Melatoniini on jäänyt pois käytöstä ja harkitsen truxalin käytön lopettamista. Nukahdan iltaisin nopeasti ja nukun keskeytyksettä hyvän pituiset yöunet. Päivisin ei väsytä enkä tarvitse päiväunia.
      Psyykkinen vointi on hyvä ja tasainen. Siinä ei ole sattunut muutoksia nyt huonompaan vaikka brintellix on jäänyt pois käytöstä. Risperidon sopii minulle hyvin ja siedän sitä hyvin. Siitä ei ole tullut juurikaan mitään haittavaikutuksia.
      Verenpainetta mittailen ja siihen ilmeisesti aloitetaan lääkitys. Leposyke on korkeahko. En muista oliko siitä mainintaa risperidon tai truxalin haittavaikutus listauksessa mutta sekin varmasti saadaan aisoihin kun lääkitys verenpaineeseen aloitetaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe