Miten katolilaiset ymmärtävät ehtoollisen? Saadaanko ehtoollisessa synnit anteeksi kuten luterilaisten ehtoollisessa, tai onko sillä eri merkitys?
Ehtoollinen
10
1053
Vastaukset
- Anonyymi
Lutherilaisilla ei ole oikeaa ehtoollista eikä oikeita pappeja eikä oikeaa kirkkoakaan.
Messun alussa on synnintunnustus.- Anonyymi
Mikä synnin tunnustus, mitä syntejä ihmiset tekevät joita muka pitäisi tunnustaa .
En minä ainakaan tee mitään syntejä vaan elän ihan tavallista elämää .äaika lopettaa nuo synneistä jauhamiset. Lapsellista sinänsä . Pienet maksutkin iltarukouksessa pyytelevät syntejään anteeksi vaikka eivät ole mitään syntiä koskaan edes tehneetkään. Jossain on tulkkaukset menet vikaan
- Anonyymi
Kannattaisiko kuitenkin ymmärtää asia niin kuin Raamatussa opetetaan?
Vanha liitto sinetöitiin eläinten verellä.
"Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille. Ja hän otti liitonkirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme". Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella".
Toinen Mooseksen kirja 24:6-8
Uuden liiton "veri" on se viini jonka Jeesus jakoi. Jokainen joka ottaa vastaan sen, ottaa osaa siihen uuteen liittoon.
"Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Luuk. 22:19-20- Anonyymi
Jeesus asetti ehtoollisen muistokseen. Viini (alkoholiton) kuvastaa verta, jonka hän puolestamme tulisi uhraamaan. Murrettu leivänpala tarkoitti sitä, että jokainen uskova on osa Kristuksen ruumista.
Ehtoollinen ei ole pelastava rituaali. Se on Jeesuksen pelastustyön muisteluhetki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus asetti ehtoollisen muistokseen. Viini (alkoholiton) kuvastaa verta, jonka hän puolestamme tulisi uhraamaan. Murrettu leivänpala tarkoitti sitä, että jokainen uskova on osa Kristuksen ruumista.
Ehtoollinen ei ole pelastava rituaali. Se on Jeesuksen pelastustyön muisteluhetki.Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Noin Jeesus itse siitä sanoi. Ei sanonut, että viini kuvastaa Hänen vertaan, vaan että se on sitä.
Ja mistä tuon olet keksinyt, että viinin pitäisi olla alkoholitonta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehtoollinen ei ole pelastava rituaali. Se on Jeesuksen pelastustyön muisteluhetki.Ehtoollinen on myös muistoateria. Mutta ehtoollisliturgiassa leipä ja viini muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Jos tämä muuttuminen kielletään, ollaan väärillä jäljillä ja vaarallisilla vesillä. Itse uskon täysillä ehtoollisaineiden muuttumiseen, koska tässä on pelastuksemme ydin, 1. Kor. 1:22-24, ristiinnaulittu Kristus, eikö vain? Ehtoolliseen kuuluu nimenomaan eukaristisuus.
- Anonyymi
Aina vaan jutut paranee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina vaan jutut paranee
jonkun mielestä Jeesus ei enää pysyt tekeen ihmeitä , niinkuin Jeesus maan päällä teki,
muuttaen veden viiniksi !
- Anonyymi
Sitäkin:
Kommuunio erottaa meidät synnistä. Kristuksen ruumis, jonka saamme kommuuniossa, on ”meidän edestämme annettu”, ja veri, jonka juomme, on ”vuodatettu monien edestä syntien anteeksiantamiseksi”. Siksi eukaristia
ei voi liittää meitä Kristukseen, ilman että se samalla puhdistaa meitä tekemistämme synneistä ja varjelee uusilta synneiltä.
Mutta paljon muutakin. Luepa katekismusta: https://katolinen.fi/katolisen-kirkon-katekismus/. Etsi hakemistosta "Eukaristia" ja lue sitten kaikki, mitä siitä sanotaan. - Anonyymi
Ainoastaan Jumala voi antaa synnit anteeksi. Papinperkeleet eivät siihen kykene sillä papit eivät ihmisinä voi mitenkään tuntea ihmisten syntejä vaan ainoastaan Jumala voi syntimme tuntea ja antaa ne anteeksi niin halutessaan. Jumala "näkee" kaiken ja ihmisten keskenään antamien syntien anteeksianto ei ole Jumalan mieleen vaan se on Jumalan mielestä syntiä.
( giäh-giäh )
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764