Sähköautot muka kalliita, nyt lähtee 24990e ihan uusi peli

Anonyymi

https://www.is.fi/autot/art-2000008553874.html

Ja vielä kaikilla herkuilla. Löytyy kaistallapitoavustimet ja näytöt ja kaikki. Tämä vielä isolla yli 60 kilowattilitran akkupaketilla.

Jotkut väittää että laadukkaat sähköautot maksaa, nyt kuitenkin saksalaisen premium auton saa jopa suorastaan halvalla.

142

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on naapurimaan uusi Lada.
      Ladattava.

      • Anonyymi

        No mikä se on se halpa hyvä kunnollinen sähkö auto


    • Anonyymi

      Luepa tarkemmin. Siinä kopperossa on 37 kWh akku ja 60 kW tehoa.

    • Anonyymi

      Tuolla hinnalla saa Nissan Leafin, mikä on aivan eri kokoluokan auto.

      • Anonyymi

        Leaf on paska auto. Kymmenen vuotta ja 150 kilometriä, niin sillä ei tee enää mitään. Nettiautossa on myytävänä sellainen, täydellä latauksella pääsee enää 60 kilsaa -2 asteen lämpötilassa. Ehkä kuitenkin mieluummin pidän 20-vuotiaan ja 310tkm ajetun dieselini, jolla pääsee edelleen noin 1000 kilsaa tankillisella. Riittää kun kerran kuukaudessa tankkaa, ei tartte joka päivä klähmäköidä kaapeleita kotona ja työmaalla, kuten tuon puolta nuoremman ja puolet vähemmän ajetun Leafin kanssa olisi asia! Ja siitä Leafin romusta kehdataan pyytää vielä 8000€! Oman dieselini ostin neljä vuotta sitten 700 €urolla. Edullista.


    • Jos aikasi on halpaa , kyllähän tuohon pari päivää menee töissä maksellessa ja sittenhän kyhäelmä onkin jo aikansa elänyt vanha rotisko 😃
      Kullakin oravanpyöränsä vai ? 😉

    • Anonyymi

      Kilowattilitra ???

    • Anonyymi

      Mitenkäs tuolla kinnerillä onnistuu se 3500kg perävaunun veto lappiin, ja takaisin?
      Pääseekö ilman välilatausta? 😆

      • Anonyymi

        Kenen hemmetin tarvii vetää lappiin koskaan mitään peräkärryä🤣helvetin idiootti🤣🤣🤣

        Ylipäänsäkkään mitään tarvitse valtaosa vetää perässään eikä valtaosa aja koskaan lappiin autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen hemmetin tarvii vetää lappiin koskaan mitään peräkärryä🤣helvetin idiootti🤣🤣🤣

        Ylipäänsäkkään mitään tarvitse valtaosa vetää perässään eikä valtaosa aja koskaan lappiin autolla.

        Kuule idiootti. Jos vaikka moottorikelkkaa tarvitsee kotona ja mökillä. Ei Upilla kulje. On olemassa muitakin ihmisiä kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule idiootti. Jos vaikka moottorikelkkaa tarvitsee kotona ja mökillä. Ei Upilla kulje. On olemassa muitakin ihmisiä kuin sinä.

        Sinulla ei ole varmaan kuin yhdet kalsaritkaan, joita sitten kuljetat lappiin ja takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei ole varmaan kuin yhdet kalsaritkaan, joita sitten kuljetat lappiin ja takaisin.

        Kunhan vähän kasvat niin reaaliteetit aukeaa. Kalsarit ovat pienempi investointi kuin uusi hyvä kelkka. On uudet kalsarit meno- että paluumatkalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule idiootti. Jos vaikka moottorikelkkaa tarvitsee kotona ja mökillä. Ei Upilla kulje. On olemassa muitakin ihmisiä kuin sinä.

        Sellaisella kokoomuslaisia moisella on firman piikkiin isommat vehkeet verotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenen hemmetin tarvii vetää lappiin koskaan mitään peräkärryä🤣helvetin idiootti🤣🤣🤣

        Ylipäänsäkkään mitään tarvitse valtaosa vetää perässään eikä valtaosa aja koskaan lappiin autolla.

        Nykyautoissa on yleensäkin paljon sellaista mitä valtaosa ei kostaan tarvitse.


    • VW upilla pääseen sellaisen 200 km hyvässä kelissä ja reilun 100 huonossa. Lataus pikalaturissakin kestää tunnin.

      • Anonyymi

        Kaupunkiautoksi tehty ja range sen mukainen. 200km Kehä III:n sisällä tarkoittaa 4-5 tunnin istimista ratin takana.

        Tämän auton menekistä ja tarpeesta kertoo se että VW otti sen takaisin tuotantoon kun oli jo kerran lopettanut sen valmistamisen. Luuletteko että tällaiseen päätökseen olisi päädytty jos autolle ei olisi massiivista kysyntää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkiautoksi tehty ja range sen mukainen. 200km Kehä III:n sisällä tarkoittaa 4-5 tunnin istimista ratin takana.

        Tämän auton menekistä ja tarpeesta kertoo se että VW otti sen takaisin tuotantoon kun oli jo kerran lopettanut sen valmistamisen. Luuletteko että tällaiseen päätökseen olisi päädytty jos autolle ei olisi massiivista kysyntää?

        Suurkaupungeissa pieni auto hyvä, muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä. Kakkosautoksi, mutta ilmasto ei kestä näitä kakkosautoja.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Suurkaupungeissa pieni auto hyvä, muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä. Kakkosautoksi, mutta ilmasto ei kestä näitä kakkosautoja.

        "muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä"

        Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä"

        Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?

        Aika paljon jää Suomesta kokematta, jos koskaan ei poistu yli 100km päähän Helsingistä, mutta kukin tavallaan.
        Se, että sähköautoista yli 50% on Uudellamaalla kertoo tuon saman, että sähköautot sopii parhaiten suuriin kaupunkeihin. Yli 70% sähköautoista Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Aika paljon jää Suomesta kokematta, jos koskaan ei poistu yli 100km päähän Helsingistä, mutta kukin tavallaan.
        Se, että sähköautoista yli 50% on Uudellamaalla kertoo tuon saman, että sähköautot sopii parhaiten suuriin kaupunkeihin. Yli 70% sähköautoista Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

        "Aika paljon jää Suomesta kokematta, jos koskaan ei poistu yli 100km päähän Helsingistä, "

        Opetelepa lukemaan. En sanonut etten kävisi Lapissa vaan sanoin että kun lähden Lappiin niin en pilaa kahta päivää lomastani autossa istumiseen.
        Ymmärrät varmaan eron kun istut alas ja tuumaat rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkiautoksi tehty ja range sen mukainen. 200km Kehä III:n sisällä tarkoittaa 4-5 tunnin istimista ratin takana.

        Tämän auton menekistä ja tarpeesta kertoo se että VW otti sen takaisin tuotantoon kun oli jo kerran lopettanut sen valmistamisen. Luuletteko että tällaiseen päätökseen olisi päädytty jos autolle ei olisi massiivista kysyntää?

        Toimii lämpöisten maiden kaupunkipyörityksissä. Täällä käyttökelvottomia.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Aika paljon jää Suomesta kokematta, jos koskaan ei poistu yli 100km päähän Helsingistä, mutta kukin tavallaan.
        Se, että sähköautoista yli 50% on Uudellamaalla kertoo tuon saman, että sähköautot sopii parhaiten suuriin kaupunkeihin. Yli 70% sähköautoista Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa.

        Fanaattisimmat sähköautoilijat eivät ole koskaan poistuneet kehä kolmosen ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä"

        Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?

        Kaikki eivät pidä automatkailua ikävänä , niinkuin sinä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät pidä automatkailua ikävänä , niinkuin sinä .

        Taas kannattaisi harjoitella luetun ymmärtämistä. Kirjoitin:"en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?"

        Automatkailu on yksi mun suosikeista, mutta hyvä automatkailu ei ole useiden tuntien rautaperse-kisoja vaan automatkalla autossa saa kulua max viisi tuntia päivässä. Mielellään vähemmän eikä tätäkään yhteen kyytiin. Varsinkin nelostie Pihtiputaalta pohjoiseen on äärimmäisen tylsä pakkotaival kun niitä loputtomia pusikkoja on tarpeeksi monta kertaa katsellut.

        Viimeisin oma automatka alkoi Barcelonasta, siitä Ranskan Rivieran kautta Pohjois-Italiaan. Takaisin Barcelonaan Baskimaan kautta. Tämä matka kesti kolme viikkoa.
        Automatkalla pitää olla tasapaino autossa-istumisen ja itse matkakohteiden välillä. Loputon koohottaminen on joskus pakollista työmatkalla mutta tappaa loman takuuvarmasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aika paljon jää Suomesta kokematta, jos koskaan ei poistu yli 100km päähän Helsingistä, "

        Opetelepa lukemaan. En sanonut etten kävisi Lapissa vaan sanoin että kun lähden Lappiin niin en pilaa kahta päivää lomastani autossa istumiseen.
        Ymmärrät varmaan eron kun istut alas ja tuumaat rauhassa.

        Mukavampihan se on istua koko reissu omassa autossa kuin täydessä junassa vuokra-auton hankaluudet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Fanaattisimmat sähköautoilijat eivät ole koskaan poistuneet kehä kolmosen ulkopuolelle.

        Useat sähköautoilijathan tekee pitemmät matkat perheen polttomoottoriautolla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mukavampihan se on istua koko reissu omassa autossa kuin täydessä junassa vuokra-auton hankaluudet.

        Sinä olet kapeakatseisuuden ja vääristelyn perikuva.
        Et sitten ajatellut että myös autojuna/oma nukkuma-osasto tai lentokone on keksitty? Hiihtoloma Rukalla tai Levillä ei vaadi mitään vuokra-autoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet kapeakatseisuuden ja vääristelyn perikuva.
        Et sitten ajatellut että myös autojuna/oma nukkuma-osasto tai lentokone on keksitty? Hiihtoloma Rukalla tai Levillä ei vaadi mitään vuokra-autoja.

        Autojuna-asemia on vaan aika harvassa. Kolarista (autojuna-asema) Leville on 86km, kodista lähimmälle autojuna-asemalle joudut myös menemään jollakin ajoneuvolla. Rukalle joudut menemään jollakin ajoneuvolla Kuusamon lentokentältä (26km) ja kodista lähtökentälle jollakin ajoneuvolla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Autojuna-asemia on vaan aika harvassa. Kolarista (autojuna-asema) Leville on 86km, kodista lähimmälle autojuna-asemalle joudut myös menemään jollakin ajoneuvolla. Rukalle joudut menemään jollakin ajoneuvolla Kuusamon lentokentältä (26km) ja kodista lähtökentälle jollakin ajoneuvolla.

        Kuten sanottua niin sinun erikoisalasi on lillukanvarsiin sotkeutuminen ja saivartelu.

        Jos Ruuhkasuomalainen tarvitsee Lapin matkallaan autoa niin se kannattaa viedä sinne junalla. Itse siirtymä-ajaminen on niin puuduttavaa touhua ja nelostie on tylsä maisemiltaan.

        Jos ei tarvitse autoa niin lentäminen ja junakin pieksee tuon autossa istumisen tylsyyden 100-0. Rukalle ja Leville hotellit järjestävät sukkula-pikkubussin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas kannattaisi harjoitella luetun ymmärtämistä. Kirjoitin:"en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?"

        Automatkailu on yksi mun suosikeista, mutta hyvä automatkailu ei ole useiden tuntien rautaperse-kisoja vaan automatkalla autossa saa kulua max viisi tuntia päivässä. Mielellään vähemmän eikä tätäkään yhteen kyytiin. Varsinkin nelostie Pihtiputaalta pohjoiseen on äärimmäisen tylsä pakkotaival kun niitä loputtomia pusikkoja on tarpeeksi monta kertaa katsellut.

        Viimeisin oma automatka alkoi Barcelonasta, siitä Ranskan Rivieran kautta Pohjois-Italiaan. Takaisin Barcelonaan Baskimaan kautta. Tämä matka kesti kolme viikkoa.
        Automatkalla pitää olla tasapaino autossa-istumisen ja itse matkakohteiden välillä. Loputon koohottaminen on joskus pakollista työmatkalla mutta tappaa loman takuuvarmasti.

        Sinun tasapaino ajomatkassa on erilainen , kuin minulla . Pitempikään siirtymä ei minun lomaa pilaa " takuuvarmasti " .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet kapeakatseisuuden ja vääristelyn perikuva.
        Et sitten ajatellut että myös autojuna/oma nukkuma-osasto tai lentokone on keksitty? Hiihtoloma Rukalla tai Levillä ei vaadi mitään vuokra-autoja.

        Siis Rukalle ja Leville pääsee junalla ja lentokoneella . Autoa ei tarvita .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis Rukalle ja Leville pääsee junalla ja lentokoneella . Autoa ei tarvita .

        Kävellenkö ajattelit siirtyä lento/juna-asemilta? Vaikka Tampereelta Kuusamoon ja takaisin lentäen kestää helposti kauemmin kuin omalla autolla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kävellenkö ajattelit siirtyä lento/juna-asemilta? Vaikka Tampereelta Kuusamoon ja takaisin lentäen kestää helposti kauemmin kuin omalla autolla.

        Voi ressukkaa kun taas sotkeudut lillukanvarsiin.
        Tampere-Kuusamo on vain yksi esimerkki joka ei merkkaa isossa kuvassa mitään.

        "Kävellenkö ajattelit siirtyä lento/juna-asemilta? "
        Tämän kysymys on täysin absurdi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi ressukkaa kun taas sotkeudut lillukanvarsiin.
        Tampere-Kuusamo on vain yksi esimerkki joka ei merkkaa isossa kuvassa mitään.

        "Kävellenkö ajattelit siirtyä lento/juna-asemilta? "
        Tämän kysymys on täysin absurdi.

        Hesasta pääsee lentokoneella nopeasti moneen paikkaan, mutta ei mistään muualta, kun joutuu matkustaan hesan kautta.
        VRn sivulta "Yöjunia kulkee Rovaniemelle, Kolariin ja Kemijärvelle. Loppumatka kohteeseen taittuu helposti bussilla, taksilla tai vuokra-autolla."
        Asemia erittäin vähän;
        Pasilan autojuna-asema.
        Turun autojuna-asema.
        Tampereen autojuna-asema.
        Oulun autojuna-asema.
        Rovaniemen autojuna-asema.
        Kemijärven autojuna-asema.
        Kolarin autojuna-asema


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika paljon jää Suomesta kokematta, jos koskaan ei poistu yli 100km päähän Helsingistä, "

        Opetelepa lukemaan. En sanonut etten kävisi Lapissa vaan sanoin että kun lähden Lappiin niin en pilaa kahta päivää lomastani autossa istumiseen.
        Ymmärrät varmaan eron kun istut alas ja tuumaat rauhassa.

        Patteriuskovaisen mielestä autoilun todellinen testi on tiukasti suurmpia valtaväyliä pitkin ajettu lapinreissu johonkin rinnejuottolaan.

        Helppo selittää, miten onnistu, kun kaikki pikalatausasemat ovat näiden valtaväylen varrella.

        Vaan jos pitää liikuskella isojen kaupunkien välimaastossa, niin onkin sitten hiljaisempaa. Patteriuskovalla ei ole tarvetta poistua äitinsä helmoista, mutta joku muu voi vaikka omistaa kesämökin, sukulaisia tai sellaisen työn, minkä puitteissa joutuu välillä ajelemaan 3 tai 4 numeroisiakin teitä pitkin.

        Toimintasäde alkaa jo olla ihan riittävä, mutta latausmahdollisuus tien päällä puuttuu. Reissussa alle 50 kW latureilla ei tee yhtään mitään - ei kiinnosta viettää 2-5 tuntia jossain K-Marketin parkkipaikalla, että saa tankattua autoon energiat 100 km ajomatkalle.

        Eikä enemmistöllä suomalaisia ole latausmahdollisuutta kotipihassakaan. Em. syistä patteriautot ovat marginaalituote vielä pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fanaattisimmat sähköautoilijat eivät ole koskaan poistuneet kehä kolmosen ulkopuolelle.

        Päinvastoin, eivät koskaan eksy Kehä 1:n sisäpuolelle, vapaaehtoisesti.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Hesasta pääsee lentokoneella nopeasti moneen paikkaan, mutta ei mistään muualta, kun joutuu matkustaan hesan kautta.
        VRn sivulta "Yöjunia kulkee Rovaniemelle, Kolariin ja Kemijärvelle. Loppumatka kohteeseen taittuu helposti bussilla, taksilla tai vuokra-autolla."
        Asemia erittäin vähän;
        Pasilan autojuna-asema.
        Turun autojuna-asema.
        Tampereen autojuna-asema.
        Oulun autojuna-asema.
        Rovaniemen autojuna-asema.
        Kemijärven autojuna-asema.
        Kolarin autojuna-asema

        "Asemia erittäin vähän"

        Sille isolle populalle riittää hyvin nuo kolme isoa kaupunkia etelässä ja pohjoisessa Kemijärvi ja Kolari.
        Ei se mikään paikallisjuna ole jonka pitäisi pysähtyä joka maitolaiturilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Asemia erittäin vähän"

        Sille isolle populalle riittää hyvin nuo kolme isoa kaupunkia etelässä ja pohjoisessa Kemijärvi ja Kolari.
        Ei se mikään paikallisjuna ole jonka pitäisi pysähtyä joka maitolaiturilla.

        Mutta asemien vähyyden vuoksi se lentäminen usein muualta kuin hesasta kestää kauemmin kuin omalla autolla. Juna-asemallekin joutuu jollain menemään ja junia kulkee pari kolme yössä, eli varattava ajoissa. Ei ole toimiva.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta asemien vähyyden vuoksi se lentäminen usein muualta kuin hesasta kestää kauemmin kuin omalla autolla. Juna-asemallekin joutuu jollain menemään ja junia kulkee pari kolme yössä, eli varattava ajoissa. Ei ole toimiva.

        "ja junia kulkee pari kolme yössä, eli varattava ajoissa. Ei ole toimiva."

        Yksi Jjuna per reissu riittää yhdelle perheelle mainiosti. Ja lomamatkat joutuu varaamaan joka tapauksessa hyvissä ajoin. Ei ne mitään hetken mielijohteesta tehtäviä juttuja ole.

        Lentokoneet ja (auto)junat ovat selkeästi ne mukavimmat tavat matkata ruuhkasuomesta Lappiin. Omalla autolla kihnuttaminen on se tylsin mahdollinen ja siinä menee paljon aikaa aivan hukkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaisen mielestä autoilun todellinen testi on tiukasti suurmpia valtaväyliä pitkin ajettu lapinreissu johonkin rinnejuottolaan.

        Helppo selittää, miten onnistu, kun kaikki pikalatausasemat ovat näiden valtaväylen varrella.

        Vaan jos pitää liikuskella isojen kaupunkien välimaastossa, niin onkin sitten hiljaisempaa. Patteriuskovalla ei ole tarvetta poistua äitinsä helmoista, mutta joku muu voi vaikka omistaa kesämökin, sukulaisia tai sellaisen työn, minkä puitteissa joutuu välillä ajelemaan 3 tai 4 numeroisiakin teitä pitkin.

        Toimintasäde alkaa jo olla ihan riittävä, mutta latausmahdollisuus tien päällä puuttuu. Reissussa alle 50 kW latureilla ei tee yhtään mitään - ei kiinnosta viettää 2-5 tuntia jossain K-Marketin parkkipaikalla, että saa tankattua autoon energiat 100 km ajomatkalle.

        Eikä enemmistöllä suomalaisia ole latausmahdollisuutta kotipihassakaan. Em. syistä patteriautot ovat marginaalituote vielä pitkään.

        "Patteriuskovaisen mielestä autoilun todellinen testi on tiukasti suurmpia valtaväyliä pitkin ajettu lapinreissu johonkin rinnejuottolaan."

        Vain hyvin harvalle autoilijalle tulee koskaan tarvetta lähteä tekemään autolla mitään "todellista testiä". Normaali elämä on kovin helppo ajella sähköautolla. Nuo erittäin harvat korpitaivallukset sitten pitää hoitaa pienellä esisuunnittelulla. Suomessa ei oikeasti tarvitse ajella satoja kilsoja kinttupolkuja muualla kuin tosi syrjässä. Sinne ei isolla popolalla ole mitään asiaa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Suurkaupungeissa pieni auto hyvä, muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä. Kakkosautoksi, mutta ilmasto ei kestä näitä kakkosautoja.

        "Ilmasto ei kestä kakkosautoja". Ei se niin mene, suomen hallitus typerillä veropäätöksillä haluaa, että suomalaiset ajavat kaikki ajot sillä yhdellä isommalla autolla, vaikka järkevintä (myös ilmastolle) olisi ajaa pikkuautolla nurkka-ajot ja isompi auto seisoisi pihassa niitä "lapin reissuja kärrin kanssa" varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä"

        Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?

        "Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?"

        Elämää on muuallakin kuin stokan kellotaulun ympärillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "ja junia kulkee pari kolme yössä, eli varattava ajoissa. Ei ole toimiva."

        Yksi Jjuna per reissu riittää yhdelle perheelle mainiosti. Ja lomamatkat joutuu varaamaan joka tapauksessa hyvissä ajoin. Ei ne mitään hetken mielijohteesta tehtäviä juttuja ole.

        Lentokoneet ja (auto)junat ovat selkeästi ne mukavimmat tavat matkata ruuhkasuomesta Lappiin. Omalla autolla kihnuttaminen on se tylsin mahdollinen ja siinä menee paljon aikaa aivan hukkaan.

        Kerran olen mennyt lentokoneella Tampereelta Kuusamoon ja takaisin. Matka kesti kauemmin kuin omalla autolla.
        Tampere Kuusamo kesti alle automatkan ajan, mutta Kuusamo Tampere kestikin sitten jo monta tuntia enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?"

        Elämää on muuallakin kuin stokan kellotaulun ympärillä.

        Vaikka Helsingistä Tampereelle Särkänniemeen ja takaisin; ei pääse tuolla 200km rangella.
        Paljon on hyviä asioita hesan ulkopuolella yli 100 km päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?"

        Elämää on muuallakin kuin stokan kellotaulun ympärillä.

        "Elämää on muuallakin kuin stokan kellotaulun ympärillä."

        Toki on ja niinkuin sanoin niin minunkin tiluksilta sinne on matkaa 40km.
        Se vaan että on tilastollinen fakta että 80% suomalaisista asuu kaupungeissa ja väeston keskipiste on non 100km päässä Stockan kellosta.

        Olen itse syntynyt syvällä böndellä ja arvostan sitä elämää suuresti. Mutta kun se on nyt vaan elämän totuus että uudet autot ostetaan isolla prosentilla täällä etelässä.
        Money talks, hippies walks.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kerran olen mennyt lentokoneella Tampereelta Kuusamoon ja takaisin. Matka kesti kauemmin kuin omalla autolla.
        Tampere Kuusamo kesti alle automatkan ajan, mutta Kuusamo Tampere kestikin sitten jo monta tuntia enemmän.

        Et nyt taaskaan ole yhtään kartalla mistä tässä puhutaan.
        Ruuhkasuomesta Lappiin pääsee monta kertaa mukavammin lentokoneella ja (auto)junalla kuin omalla autolla. Siihen ei yhden kahan Tampere-Kuusamo-reissaamiset vaikuta mitenkään.
        Autossa 1.000km matkustaminen mahdollisimman nopeasti matkustaminen on kärsimysnäytelmä perheelliselle. Varsinkin väli ruuhkasuomesta lappiin hiihtolomalla. Nelostie on uskomattoman tylsä ja lisäksi ikkunasta näkyy valtaosan matkasta vain pimeää. Kenelläkään perheenjäsenistä ei ole 12-14 tuntiin mahdollista liikkua oikeastaan yhtään.
        Lentokone on toki ahdas mutta siinä ahtaus kestää vain tunnin. Junamatka estää pidempään mutta siinä voi liikkua, nukkua, syödä yms koko matkan ajan. Teepä tuo siellä kotterossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt taaskaan ole yhtään kartalla mistä tässä puhutaan.
        Ruuhkasuomesta Lappiin pääsee monta kertaa mukavammin lentokoneella ja (auto)junalla kuin omalla autolla. Siihen ei yhden kahan Tampere-Kuusamo-reissaamiset vaikuta mitenkään.
        Autossa 1.000km matkustaminen mahdollisimman nopeasti matkustaminen on kärsimysnäytelmä perheelliselle. Varsinkin väli ruuhkasuomesta lappiin hiihtolomalla. Nelostie on uskomattoman tylsä ja lisäksi ikkunasta näkyy valtaosan matkasta vain pimeää. Kenelläkään perheenjäsenistä ei ole 12-14 tuntiin mahdollista liikkua oikeastaan yhtään.
        Lentokone on toki ahdas mutta siinä ahtaus kestää vain tunnin. Junamatka estää pidempään mutta siinä voi liikkua, nukkua, syödä yms koko matkan ajan. Teepä tuo siellä kotterossa.

        Kuten kommentoin, niin käytännössä lentokone toimii vain pääkaupunkiseudun asukkaille, muille tulee helposti matka-ajaksi pidmpi lentokoneella kuin omalla autolla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kuten kommentoin, niin käytännössä lentokone toimii vain pääkaupunkiseudun asukkaille, muille tulee helposti matka-ajaksi pidmpi lentokoneella kuin omalla autolla.

        Tunnin ajomatkan sisällä lentoentästä asuu aika halvatan paljon porukkaa Suomen mittakaavassa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Vaikka Helsingistä Tampereelle Särkänniemeen ja takaisin; ei pääse tuolla 200km rangella.
        Paljon on hyviä asioita hesan ulkopuolella yli 100 km päässä.

        "Vaikka Helsingistä Tampereelle Särkänniemeen ja takaisin; ei pääse tuolla 200km rangella.
        Paljon on hyviä asioita hesan ulkopuolella yli 100 km päässä."

        Lintsi on paljon parempi kuin Särkänniemi.
        Ja kyllä, Paljon hyviä asioita on yli 100km päässä Stadista. Se vaan että sinne ei ole pakko päästä autolla ilman lataustaukoja. Lomalla on mukavampaa olla koohottamatta peräsuoli pitkällään pitkin maanteitä.
        Ja lisäksi isoon osaan näistä hyvistä asioista on mukavampaa mennä jotenkin muuten kuin ajaa omalla autolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnin ajomatkan sisällä lentoentästä asuu aika halvatan paljon porukkaa Suomen mittakaavassa.

        Mutta aika harvasta paikasta pääsee Suomessa suoraan Asta Bhen, vaan joutuu vaihtamaan välillä.
        Itse menin kerran Tampereelta Kuusamoon ja takaisin. Menomatka kesti 6 tuntia ja takaisintulo 9 tuntia. Tympeätä oli Vantaalla odotella tuntitolkulla, mieluimmin olisin ajellut omalla autolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Vaikka Helsingistä Tampereelle Särkänniemeen ja takaisin; ei pääse tuolla 200km rangella.
        Paljon on hyviä asioita hesan ulkopuolella yli 100 km päässä."

        Lintsi on paljon parempi kuin Särkänniemi.
        Ja kyllä, Paljon hyviä asioita on yli 100km päässä Stadista. Se vaan että sinne ei ole pakko päästä autolla ilman lataustaukoja. Lomalla on mukavampaa olla koohottamatta peräsuoli pitkällään pitkin maanteitä.
        Ja lisäksi isoon osaan näistä hyvistä asioista on mukavampaa mennä jotenkin muuten kuin ajaa omalla autolla.

        Osa haluaa viettää aikaansa "ABC" asemilla osa viettää aikaansa mieluimmin perillä, kukin tyylillään. Ei pieni (5-10 min) tauko ole paha, mutta puolen tunnin on jo tuskaa jossain huoltoasemalla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Mutta aika harvasta paikasta pääsee Suomessa suoraan Asta Bhen, vaan joutuu vaihtamaan välillä.
        Itse menin kerran Tampereelta Kuusamoon ja takaisin. Menomatka kesti 6 tuntia ja takaisintulo 9 tuntia. Tympeätä oli Vantaalla odotella tuntitolkulla, mieluimmin olisin ajellut omalla autolla.

        "Itse menin kerran Tampereelta Kuusamoon ja takaisin. "

        Kuinka merkittäväksi arvioisit välin Kuusamo-Tampere välin matka-ajat suomalaisten liikkumisessa? Ja se mitä yhden jampan matka yhden kerran kesti tällä välillä.
        Melkoinen Napoleon-kompleksi sulla on päällä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Osa haluaa viettää aikaansa "ABC" asemilla osa viettää aikaansa mieluimmin perillä, kukin tyylillään. Ei pieni (5-10 min) tauko ole paha, mutta puolen tunnin on jo tuskaa jossain huoltoasemalla.

        "Osa haluaa viettää aikaansa "ABC" asemilla osa viettää aikaansa mieluimmin perillä, kukin tyylillään."

        Kun lähtee millä tahansa autolla ruuhkasuomesta Lappiin niin suurin osa ajasta menee siinä peltikotterossa istumiseen. Siinä ei ole hirveän paljon mitään tekemistä.
        ABC-jaloittelu on automatkan hyvä osuus, Se autossa pakkojököttäminen paikallaan on pesreestä. Kysy vaikka keneltä läheiseltäsi.
        Autossa istumisesta tykkäävät ovat maksimissaan se yksi autofriikki siinä ratin takana. Kaikille muille se autossa väkisinistuminen on pelkkää ajantappamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Osa haluaa viettää aikaansa "ABC" asemilla osa viettää aikaansa mieluimmin perillä, kukin tyylillään."

        Kun lähtee millä tahansa autolla ruuhkasuomesta Lappiin niin suurin osa ajasta menee siinä peltikotterossa istumiseen. Siinä ei ole hirveän paljon mitään tekemistä.
        ABC-jaloittelu on automatkan hyvä osuus, Se autossa pakkojököttäminen paikallaan on pesreestä. Kysy vaikka keneltä läheiseltäsi.
        Autossa istumisesta tykkäävät ovat maksimissaan se yksi autofriikki siinä ratin takana. Kaikille muille se autossa väkisinistuminen on pelkkää ajantappamista.

        Kaikki pysähtelee pitkillä matkoilla, mutta on iso ero pysähtyä kun itse haluaa tai pysähtyä kun autoa tarvii ladata.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kaikki pysähtelee pitkillä matkoilla, mutta on iso ero pysähtyä kun itse haluaa tai pysähtyä kun autoa tarvii ladata.

        "Kaikki pysähtelee pitkillä matkoilla, mutta on iso ero pysähtyä kun itse haluaa tai pysähtyä kun autoa tarvii ladata."

        Sinulta on taas kerran maalaisjärki täysin hukassa. VW UP! ei ole suunniteltu pitkien matkojen taivaltamiseen mahdollisimman nopeasti. Sen suunniteltu kaupunkiautoksi.
        Sitä myöskään osteta pitkien matkojen taivaltajaksi.
        Kai ymmärrät dissaat autoa sellaisilla jutuilla johon sitä ei ole suunniteltu ja joihin sitä ei kukaan osta.
        Kuin dissaisit Fiestaa siitä ettei sillä voi kuljettaa pianoa. Ei voi kosla Fordilla on Transit sitä varten. Ne joilla on tarve kuskata pianoa ostavat Transitin. Ei Fiestaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki pysähtelee pitkillä matkoilla, mutta on iso ero pysähtyä kun itse haluaa tai pysähtyä kun autoa tarvii ladata."

        Sinulta on taas kerran maalaisjärki täysin hukassa. VW UP! ei ole suunniteltu pitkien matkojen taivaltamiseen mahdollisimman nopeasti. Sen suunniteltu kaupunkiautoksi.
        Sitä myöskään osteta pitkien matkojen taivaltajaksi.
        Kai ymmärrät dissaat autoa sellaisilla jutuilla johon sitä ei ole suunniteltu ja joihin sitä ei kukaan osta.
        Kuin dissaisit Fiestaa siitä ettei sillä voi kuljettaa pianoa. Ei voi kosla Fordilla on Transit sitä varten. Ne joilla on tarve kuskata pianoa ostavat Transitin. Ei Fiestaa.

        Ei ole ympäristöystävällistä, että tarvitaan eri tarkoituksiin eri autot.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ei ole ympäristöystävällistä, että tarvitaan eri tarkoituksiin eri autot.

        Sulla on taas pallo täysin hukassa. Yhdellä perheellä on yhdet tarpeet. Ei ruuhkasuomalaisen tarvitse ostaa autoa joka täyttää jänkäjoonan tarpeet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on taas pallo täysin hukassa. Yhdellä perheellä on yhdet tarpeet. Ei ruuhkasuomalaisen tarvitse ostaa autoa joka täyttää jänkäjoonan tarpeet.

        Aika harva perhe pärjää yhdellä pikkuautolla. Jos lukee sähköautoryhmiä, niin sielläkin monella on isompi polttomoottoriauto pitempiä matkoja varten.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Aika harva perhe pärjää yhdellä pikkuautolla. Jos lukee sähköautoryhmiä, niin sielläkin monella on isompi polttomoottoriauto pitempiä matkoja varten.

        Eiköhän perheiden kahden auton tarve lähden suurin piirtein aina siitä että kaksi ihmistä tarvitsee autoa yhtäaikaa. Ei siksi että aina tarvitaan vaan yhtä autoa mutta olisi yksi auto yhteen tarpeeseen ja yksi toiseen.
        Eli ei siellä ole bensa-autoa paikkaamaan sähköauton lyhyttä rangea vaan siksi että tarvitaan kaksi autoa joka tapauksessa. Silloin tietenkin kannattaa ottaa vähän eri profiiliset autot eikä kahta samanlaista.
        Mietipä vähän niin ymmärrät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän perheiden kahden auton tarve lähden suurin piirtein aina siitä että kaksi ihmistä tarvitsee autoa yhtäaikaa. Ei siksi että aina tarvitaan vaan yhtä autoa mutta olisi yksi auto yhteen tarpeeseen ja yksi toiseen.
        Eli ei siellä ole bensa-autoa paikkaamaan sähköauton lyhyttä rangea vaan siksi että tarvitaan kaksi autoa joka tapauksessa. Silloin tietenkin kannattaa ottaa vähän eri profiiliset autot eikä kahta samanlaista.
        Mietipä vähän niin ymmärrät.

        Ymmärrän, itsellä on kaksi autoa käyttötarpeen mukaan, muttei sen mukaan, että toisella ajellaan pitkät matkat ja toisella pyöritään lähinurkissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet kapeakatseisuuden ja vääristelyn perikuva.
        Et sitten ajatellut että myös autojuna/oma nukkuma-osasto tai lentokone on keksitty? Hiihtoloma Rukalla tai Levillä ei vaadi mitään vuokra-autoja.

        Patteriautoilijoilla on jokin fiksaatio näihin laskettelu/juopottelukeskuksiin.

        Varmaan johtuu siitä syystä, että ovat passelisti pohjois-etelä -suuntaisten valtaväylien varrella. Jolloin on myös latauspisteet matkan varrella.

        Jos "oho, sukset unohut kotiin, muttei haittaa mitään" ei satu edustamaan omaa lomaihannetta, niin vähän on käyttöä patteriautolla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ymmärrän, itsellä on kaksi autoa käyttötarpeen mukaan, muttei sen mukaan, että toisella ajellaan pitkät matkat ja toisella pyöritään lähinurkissa.

        Se syy miksi juuri sinulla on kaksi autoa ei kerro mitään siitä miksi suomalaisissa perheissä on kaksi autoa.
        Ja ylivoimaisesti suurin syy kahteen autoon kahden auton yhtäaikainen tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Osa haluaa viettää aikaansa "ABC" asemilla osa viettää aikaansa mieluimmin perillä, kukin tyylillään."

        Kun lähtee millä tahansa autolla ruuhkasuomesta Lappiin niin suurin osa ajasta menee siinä peltikotterossa istumiseen. Siinä ei ole hirveän paljon mitään tekemistä.
        ABC-jaloittelu on automatkan hyvä osuus, Se autossa pakkojököttäminen paikallaan on pesreestä. Kysy vaikka keneltä läheiseltäsi.
        Autossa istumisesta tykkäävät ovat maksimissaan se yksi autofriikki siinä ratin takana. Kaikille muille se autossa väkisinistuminen on pelkkää ajantappamista.

        HS testasi tätä patteriautoilun ihanuutta piipahtamalla Norjassa.

        Havainto 1. Pikalatuspisteiden luotettavuus on heikko. Ei vielä isoja ongelmia, kun käyttäjiä on vähän. Jos 1laite ei toimi, siirrytään naapuriin. Heikommin sujuu, kun on ne muut pisteet varattuina -> odota ½ h ja lataa sen jälkeen ½ h.

        2. Patteriautoilijan on tyytyminen huonoon ruokaa. Ei voi valita reittiä ja pysähkdyksiä parhaiden ruokapaikkojen mukaan, vaan ajetaan pikalataukseen ja syödään mitä vaan mättöä siitä kävelymatkan päästä löytyy.

        3. Matkaa kuluu reilusti enemmän aikaa. Kun kuitenkin tulee niitä pysähdyksiä tiuhemmin ja ne kestävät kauemmin. Etenkin kun mennään alueille, missä ei enää ole 100-150 kW lataustehoja tarjolla, vaan rutkutellaan 30-50 kW. Talvisäässä 100 km tankkaus kestää silloin reilusta tunnista 2 tuntiin.

        Patteriautoilijan on syytä tykätä autossa istumisesta. HS testissä istuivat autossaan koko yön, kun tuli eteen rikkinäinen latausasema eikä akku enää riittänyt seuraavalle pikalaturille. Eivät, tientenkään, pääseet etukäteen varaamalleen hotellillekaan.

        Ja huom. tällä matkalla 2 toimittajaa. Toinen ajoi ja toinen koko ajan kännykässä kiinni, yrittäen mone softan avulla ja jopa asiakaspalveluihin soittamalla varmistaa, että onhan ne reitin varrella olevat latauspömpelin toiminnassa. ON on... ja silti kävi näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "muttei Suomen pitkillä etäisyyksillä"

        Valtaosa (noin 80%) suomalaisista asuu kaupungeissa eikä heille ole mitään tarvetta kokeilla "Suomen pitkiä etäisyyksiä". Itse asun noin 40km päässä Stockan kellosta ja täällä meillä on kaikki palvelut sellaisella etäisyydellä että tuo 200km toimintamatka riittää mainiosti.
        En puhu pelkästään kaupasta, työstä ja uimahallista vaan myös,huvipuistoista, uimarannoista, vaellusreiteistä ja kansallispuistoista. Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin.

        Suomalaisista valtaosa asuu alueella joissa tuollainen range riittää paremmin kuin kaikkeen elämiseen. Jos minulle tulisi joskus mieleen lähteä Lappiin laskettelemaan niin en pilaisi kahta lomapäivääni autossa istumalla. En polttiksessakaan vaikka sillä olisi "hienoa" pystyä painamaan peräsuoli pitkällään ilman taukoja. Onko olemassa typerämpää tapaa viettää lomapäivä kuin pakottaa perheensä istumaan autossa useita tunteja ilman taukoja?

        Sinulla ei siis ole varaa kesämökkiin. Helpottaa kieltämättä autonkin valintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei siis ole varaa kesämökkiin. Helpottaa kieltämättä autonkin valintaa.

        Mitä sekoilet.
        Kirjoitin "Meillä sattuu myös oma kesämökki tuon rangen piiriin."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika paljon jää Suomesta kokematta, jos koskaan ei poistu yli 100km päähän Helsingistä, "

        Opetelepa lukemaan. En sanonut etten kävisi Lapissa vaan sanoin että kun lähden Lappiin niin en pilaa kahta päivää lomastani autossa istumiseen.
        Ymmärrät varmaan eron kun istut alas ja tuumaat rauhassa.

        Siinä saa pilata sähköautolla neljä päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä saa pilata sähköautolla neljä päivää.

        Ei Helsinki-Saariselkä vie sähköautolla edes talvella kuin 1-2 tuntia pidempään kuin polttiksella. Videolta voi katsoa miten tuo väli heilahtaa 80kmh keskinopeudella 25 asteen pakkasessa.

        https://youtu.be/9oJbIdr1lTU


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se syy miksi juuri sinulla on kaksi autoa ei kerro mitään siitä miksi suomalaisissa perheissä on kaksi autoa.
        Ja ylivoimaisesti suurin syy kahteen autoon kahden auton yhtäaikainen tarve.

        Ylivoimaisesti suurin syy se ei välttämättä ole. Meillä on perheessä 2 ajokortillista, mutta 3 ajokorttia vaativaa kulkupeliä. Naapurustossakin tällaista ylimääräisten kulkupelien systeemiä näyttää olevan ihan yleisesti.
        Toisen meistä työmatkakin on vain muutama sata metriä. Mutta toinen auto ja moottoripyörä on kiva olla olemassa. Jos toinen autoista olisi sähköauto, kuten se varmaan vuoden sisällä onkin, tulisi 80% ajokilometreistä siihen 10% moottoripyörään ja 10% harrasteautoon, joka kyllä on vakuutuksissa ympäri vuoden ja tällä hetkelläkin aktiivisessa käytössä, mutta nykyiselläänkin siihen 15 litraa sadalla kuluttavana tulee aika paljon vähemmän kilometrejä kuin työmatka-autoon ja kauppakassiin, joka kuluttaa alle 1/3 toisen auton kulutuksesta. ja nyt tämä kauppakassi on menossa vaihtoon, e-up! tai vastaava pikku-sähköauto sen tilalle ollaan hankkimassa ihan riippumatta onko range riittävä tampere-helsinki-tampere lenkille ilman välilatausta. ei sitä sitä lenkkiä varten hankita, jos tuollainen lenkki ajetaan kerran vuoteen, on siinä varaa pistää 50 litraa bensaa palamaan.


    • Anonyymi

      Muutama tonni lisää, niin saa uuden laadukkaamman Nissan Leaf sähköauton. Enemmän myös tilaa tavaroille ja matkustajille.

    • Anonyymi

      https://www.hs.fi/visio/art-2000008549074.html

      Näitähän Suomessa pitäisi olla, mutta tiestö ei tule kestämään lisääntynyttä autojen painoa, joka johtuu vaaditusta akkumäärästä. Suomen maantiet on aikalailla kevyille kipoille suuniteltuja. Kustannussyistä.

      Ensin yritettiin päästä kuluttavista nastarenkaista eroon kaikennäköisin kepulikonstein, mutta nyt ei auta mikään. Ongelmasta tulee ympärivuotinen.

      Veikkauksia että mikä vero kehitellään käsiin räjähtävän maanteiden korjausvelan paikkaamiseen?

      • Anonyymi

        "Suomen maantiet on aikalailla kevyille kipoille suuniteltuja. Kustannussyistä."

        Yllättävän paljon niillä kuitenkin näkee pakuja, kuorma-autoja busseja ja rekkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomen maantiet on aikalailla kevyille kipoille suuniteltuja. Kustannussyistä."

        Yllättävän paljon niillä kuitenkin näkee pakuja, kuorma-autoja busseja ja rekkoja.

        Liikenteen keskipainolla on vaikutusta enemmän kuin yksittäisillä autoilla.
        Ja kyllä akkuautojen painon huomaa. Teslan rengasmelu kertoo aika hyvin, että nyt kävelijän ohi on hurahtamassa keskimääräistä huomattavasti painavampi kulkuneuvo. Tesla on jopa niin äänekäs, että sen kuulee kovempiäänisenä keskikoisen polttomoottoriauton takaa.
        Rengaslainsäädännöllä varmaan saataisiin jotain hyvää aikaiseksi, jos nastarenkaat nyt vaikka alkuun kiellettäisiin kaikilta yli 1200 kg omamassailta uusilta autoilta. Toinen millä tiestöä voidaan suojella on muuttaa autoverotus käyttömaksuun, joka olisi kilometri ja painoperusteinen, jolloin verotuksella olisi suora linkki tiestön kulumiseen.


    • Anonyymi

      Hillitöntä pissitystä! Sähköautojen piti olla yksinkertaisuudessaan edullisia, järjestäen nämä pikkukinnerit ovat 100 % kalliimpia, kuin polttomoottoriversioina

      • Anonyymi

        Kaikki uusi on kallista. Matkapuhelinkin maksoi munoin saman kuin pieni uusi henkilöauto.

        Joskus 5-10v päästä sähköauto on jo alittanut bensa-auton hinnan. Dieselin alle menee jo aiemmin.

        Onneksi saat ostaa sellaisen auton kuin haluat. Minkä uuden auton meinaat ostaa tänä vuonna kun tuo asia on sinulle niin tärkeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki uusi on kallista. Matkapuhelinkin maksoi munoin saman kuin pieni uusi henkilöauto.

        Joskus 5-10v päästä sähköauto on jo alittanut bensa-auton hinnan. Dieselin alle menee jo aiemmin.

        Onneksi saat ostaa sellaisen auton kuin haluat. Minkä uuden auton meinaat ostaa tänä vuonna kun tuo asia on sinulle niin tärkeä?

        Minulla on 2 dieseliä, 1 bensiiniä käyttävä ja ostoslistalla itse asiassa täyssähköauto, Ford F-150 lightning :)


    • Anonyymi

      Aloitus on provo. "Premium" ja kilowattilitra ei oikein vakuuta. Ja eiväthän nuo talvella toimi.

    • Anonyymi

      Tuommoinen UP on kyllä passeli peli pienelle perheelle. Lapset mahtuu hyvin takapenkille ja etupenkillä aikuiset matkustaa herroiksi. Konttiin mahtuu kamat pidempäänkin reissuun. Tällä autolla olisi ilo lähteä kiertämään pohjoisen maisemia.

      • Anonyymi

        Toinen provo. Mitään ei kyytiin mahdu. Jää kiuas ja puutarhakeinu kaupan hyllylle. Täysin turha kapistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen provo. Mitään ei kyytiin mahdu. Jää kiuas ja puutarhakeinu kaupan hyllylle. Täysin turha kapistus.

        " Täysin turha kapistus."

        UP! on loistava auto siihen käyttöön johon se on suunniteltu ja johon sitä ostetaan.
        Se ei kilpaile ostajista diesel-Transitin kanssa.


    • Anonyymi

      Lelujahan nuo lähinnä vielä ovat.

      • Anonyymi

        Riippuu täysin siitä millaiseen käyttöön autoa tarvitsee.
        Luuletko että VW otti jo kerran lopetetun automallin takaisin tuotantoon ilman suurta kysyntää?
        Pienet sähköiset kaupunkiautot ovat ylivoimaisia siinä käytössä johon ne on tarkoitettu. Cityautot toimivat kaupungissa ja traktorit pelloilla. Molemmille on käyttäjänsä.


    • Anonyymi

      Uuttena ilmoitettu n.250km ja mikä lie totuus , jonkun ajan päästä ei uskalla juuri kehä 3 ulkopuolen lähteä kun tielle simahtaa.

      • Anonyymi

        Aivosi on jo simahtanut sinne kehien sisälle, joten pysythän siellä?


      • Anonyymi

        "jonkun ajan päästä ei uskalla juuri kehä 3 ulkopuolen lähteä kun tielle simahtaa."

        Et ole sitten pölvästi kuullut sellaisista kuin latausasemat? Niitä on sadoittain tienvarsilla, kaupojen parkkipaikoilla jne. Niistä saa lisää virtaa aina kun siltä tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jonkun ajan päästä ei uskalla juuri kehä 3 ulkopuolen lähteä kun tielle simahtaa."

        Et ole sitten pölvästi kuullut sellaisista kuin latausasemat? Niitä on sadoittain tienvarsilla, kaupojen parkkipaikoilla jne. Niistä saa lisää virtaa aina kun siltä tuntuu.

        Ai sadoittain? Ja paljonko on kotitalouksia?

        Pikalatausasemia ei löydy kuin valtaväylien varrelta. Tien päällä ei kiinnosta latailla millään K-Kaupan pömpelillä 3,6-11 kW teholla (2-5 latausaika 100 km matkaa varten)

        Ani harvalla on latausmahdollisuus kotipihassaan. Koska enemmistö suomalaisista asuu kerros- tai rivitalossa, latausmahdollisuutta ei ihan niks naks järjestetä. OK taloissa onnistuu ja rivarit sitten jossain näiden välimaastossa.

        Patteriuskovat tietenkin valehtlee, että latauspiste syntyy ottamalla lämpötolpasta kello pois. Näin uskovat aina tekee - valehtelevat.


    • Anonyymi

      VW on kaikkea muuta, kun laadukas, täytyy olla masokistin vikaa, jos näillä ajelee.

    • Anonyymi

      Mopoauto... Koirankoppi

      • Anonyymi

        Näppärä kaupunkiauto. Kaupungissa auton isosta koosta on vain haittaa eikä isosta rangesta olisi mitään hyötyä.

        Bönde-tarpeet on bönde-tarpeita. Keskittykää traktoreiden valintaan ja jättäkää kaupunkilaisten asiat kaupunkilaisille.


    • Anonyymi

      Hevosten aikaan ensimmäiset autot olivat hyvin kalliita. Autoja vihattiin statusarvon ja muutoksen johdosta. Ja taas kierretään samaa ympyrää.

    • Anonyymi

      Kahden aikuisen kauppakassi, joka maksaa tuplasti enemmän kuin vastaavan kokoluokan bensa-auto jo jolla pääsee alamäessä myötätuulessa 205 km jos valoja ja radiota ei käytä? Ei jatkoon, sorry. Kymppitonni lisää fyrkkaa pöytään ja saa esim. Ioniqin, mikä hakkaa mennen tullen tuon hirvityksen jokaisella osa-alueella.

      • Anonyymi

        Maailma muuttu ja kohta kaikissa segmenteissä sähkäri on saman hintainen tai halvempi kuin polttis.

        Kukaan ei ole pakottamassa ketään ajamaan sähköllä. Joillakin vaan tuntuu olevan hirveä paniikki kun pitää sitä polttistä perustella sähköautopalstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailma muuttu ja kohta kaikissa segmenteissä sähkäri on saman hintainen tai halvempi kuin polttis.

        Kukaan ei ole pakottamassa ketään ajamaan sähköllä. Joillakin vaan tuntuu olevan hirveä paniikki kun pitää sitä polttistä perustella sähköautopalstalla.

        Patteriautot ovat pitkään kalliimpia. Onhan niissä 600 kg / lähes 50 % enemmän massaa kuin vastaavassa polttomoottoriautossa. Eikä hintaa edes voi verrata näin, koska patteriautojen valmistusmateriaalit ovat perusterästä ym kalliimpia.

        Taidetaan iso osa patteriautoista tehdä edelleen tappiolla. Sekin parempi kuin olla tekemättä.... koska moisessa tilanteessa paukkuisi valmistajakohtaiset CO2 päästökiintiöt yli ja tulisi roimat sakot. Patteriautoja tehdään ja myydään tappiolla just sen verran, ettei isoja sakkoja tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautot ovat pitkään kalliimpia. Onhan niissä 600 kg / lähes 50 % enemmän massaa kuin vastaavassa polttomoottoriautossa. Eikä hintaa edes voi verrata näin, koska patteriautojen valmistusmateriaalit ovat perusterästä ym kalliimpia.

        Taidetaan iso osa patteriautoista tehdä edelleen tappiolla. Sekin parempi kuin olla tekemättä.... koska moisessa tilanteessa paukkuisi valmistajakohtaiset CO2 päästökiintiöt yli ja tulisi roimat sakot. Patteriautoja tehdään ja myydään tappiolla just sen verran, ettei isoja sakkoja tule.

        "Patteriautoja tehdään ja myydään tappiolla just sen verran, ettei isoja sakkoja tule."

        Tesla teki just mahtituloksen pelkällä sähköautoilla.
        Myös VW tekee hyvää tulosta sähköautoillakin valmistamalla noin miljoona sähköautoa vuodessa.

        Sähköautojen läpimurto on jo tapahtunut. Niin lukumäärissä, tekniikassa kuin busineksenakin. Joillakin on vaan vielä aivot eilispäivässä.


    • Anonyymi

      Tuo on kova sana jossain keskieuroopan pienillä kaduilla. Ei siellä muuta tartte. Nykyäänkin ajavat siellä niin pienillä kinnereillä ettei suomessa edes kehtaisi sanoa omistavansa.

      • Anonyymi

        silti mon sellaisen pienen kinnerin omistaja on vauraampi kuin se suomalainen vekselivetoisella ajava, joka pitää niitä pikkuautoja köyhien autona. italiassa ferrarin omistajien yleisin kakkosauto tai kolmosauto on fiat panda...riippuen siitä onko perheessä yksi vai kaksi ferraria.


    • Anonyymi

      Kuka sanoo pullistettua pölynimuria premiumiksi?

    • Anonyymi

      "Reissussa alle 50 kW latureilla ei tee yhtään mitään - ei kiinnosta viettää 2-5 tuntia jossain K-Marketin parkkipaikalla, että saa tankattua autoon energiat 100 km ajomatkalle."

      Sanopa, oi matematiikan Tonava luinka monta kWh tässä laskit sähköauton vievän 100 kilometrille? 100-250 kWh?
      On siinä melkoinen asiantuntija. :-)

      • Anonyymi

        Kuusamossakin K kaupassa on kaksi 200kW laturia. Vähintään 50kW löytyy joka paikasta.

        https://app.k-lataus.fi/charge-point/60a35aabc16f824a4639f04e


      • Anonyymi

        Talvipakkasille 25 kWh/100 km on aika tavanomainen suoritus. Kesällä voi hitaassa ajossa päästä 15 kWh kieppeille, mutta moottoritie (muutoin kuin rekkaa peesaten) taas kulutus 50 % ja toimintamatka -30 %.

        Siihen on syynsä, että patteriautojen näkee usein peesaavan rekkoja moottoritiellä. Norjassa ovat kuulemma jopa vaatineet patteriautoille erillisiä matelukaistoja. Kapeilla ja mutkaisilla teillä kun on vaikeaa tientukkoja ohittaa.

        Alle 50 kW laturi on pääsääntöisesti "22 kW latauspiste" joka ei ole laturi lainkaan. Vaan max. 3x32 A 400 V liitäntä sähköverkkoon. Lataus tapahtuu tällöin auton sis. rak. vaihtovirtalaturilla, joka on lataushybrideissä yleensä 1x16 A = 3,7 kW ja täyssähköautoissa 3x16 A = 11 kW.

        32 A virtaa hyödyntää lähinnä pari idän ihmettä, missä on 1-vaiheinen 32 A = 7 kW laturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuusamossakin K kaupassa on kaksi 200kW laturia. Vähintään 50kW löytyy joka paikasta.

        https://app.k-lataus.fi/charge-point/60a35aabc16f824a4639f04e

        "Joka paikasta" paitsi vaikkapa Helsingin ja Porin väliltä. Tai Lapualta, Kaustisilta, Jämsästä, Savonlinnasta. jne.

        Todella kätevää patteriautoilua, jos lähin pikalatuaspiste on >>50 km päässä kotoa ja kesämökiltä eikä matkan varrellekaan osu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joka paikasta" paitsi vaikkapa Helsingin ja Porin väliltä. Tai Lapualta, Kaustisilta, Jämsästä, Savonlinnasta. jne.

        Todella kätevää patteriautoilua, jos lähin pikalatuaspiste on >>50 km päässä kotoa ja kesämökiltä eikä matkan varrellekaan osu.

        "paitsi vaikkapa Helsingin ja Porin väliltä."

        Helsinki Pori väki on noin 240 km. Se menee ilman latausta kelissä kuin kelissä. Miksi siinä välissä pitäisi olla latausasema. Its en ainkaan näe mitään tarvetta sellaiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "paitsi vaikkapa Helsingin ja Porin väliltä."

        Helsinki Pori väki on noin 240 km. Se menee ilman latausta kelissä kuin kelissä. Miksi siinä välissä pitäisi olla latausasema. Its en ainkaan näe mitään tarvetta sellaiselle.

        Helsinki -Pori välissä on itseasiassa kahdeksan latausasemaa jossa on tehoa 50kW tai enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki -Pori välissä on itseasiassa kahdeksan latausasemaa jossa on tehoa 50kW tai enemmän.

        Tuossa mainostettiin näitä K-kaupan latureita. Niitä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "paitsi vaikkapa Helsingin ja Porin väliltä."

        Helsinki Pori väki on noin 240 km. Se menee ilman latausta kelissä kuin kelissä. Miksi siinä välissä pitäisi olla latausasema. Its en ainkaan näe mitään tarvetta sellaiselle.

        Niin, taas on petterit ajelemassa pelkästään isommasta kaupungista toiseen, tiukasti valtatietä pitkin.

        Vaan jos sattuu olemaan kesämökki, sukulaisia, työkohde jossain pienempien (3 tai 4- numeroisia teitä) varrella, niin ei löydy ainuttakaan pikalaturia. Ei edes parin lähimmän K-kaupan pihalta!

        Patteriauton "350 km" on talvipakkasilla ... tai ajettaessa kesällä 120 km/h pikemminkin 250 km ja heikoimmillaan 200. Koska tienposkeen ei ole kiva jäädä, ei mitoiteta reissuja niin, että perille tultaessa on akku ihan tyhjä. Jätetään varoja edes 30 km, niin sitten on siinä ja siinä, uskaltaako käydä talvella pyörähtämässä 100 km päässä, jos ei matkan päätepisteessä eikä matkan varrella ole latausmahdollisuutta.

        Alle 50 kW latureita on turha tyrkyttää. "22 kW" latauspisteestä tankataan todellisuudessa 11 kW teholla ... eli ½ tunnissa saa sähköt 30 km ajomatkaan kesällä ja 20 km ajomatkaan talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa mainostettiin näitä K-kaupan latureita. Niitä ei ole.

        Pitääkö sen olla tietyn merkkinenkin vielä? No joka tapauksessa tuolle välille ei latausta tarvitse ja jos tulee joku hänksäys (lähtee tyhmyyksiissään tyhjllä akulla) niin kahdeksankin pakkaa löytyy väliltä missä ladata 50kW tai isommalla teholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö sen olla tietyn merkkinenkin vielä? No joka tapauksessa tuolle välille ei latausta tarvitse ja jos tulee joku hänksäys (lähtee tyhmyyksiissään tyhjllä akulla) niin kahdeksankin pakkaa löytyy väliltä missä ladata 50kW tai isommalla teholla.

        Ensin patterihihhuli halusi leuhkia, että ihan joka K-kaupan pihalla on pikalaturi. Kun osoitettiin, ettei näin ole, niin nyt hihhulin mielestä on vika kaikkialla muualla kuin siinä, että hihhuli valehteli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, taas on petterit ajelemassa pelkästään isommasta kaupungista toiseen, tiukasti valtatietä pitkin.

        Vaan jos sattuu olemaan kesämökki, sukulaisia, työkohde jossain pienempien (3 tai 4- numeroisia teitä) varrella, niin ei löydy ainuttakaan pikalaturia. Ei edes parin lähimmän K-kaupan pihalta!

        Patteriauton "350 km" on talvipakkasilla ... tai ajettaessa kesällä 120 km/h pikemminkin 250 km ja heikoimmillaan 200. Koska tienposkeen ei ole kiva jäädä, ei mitoiteta reissuja niin, että perille tultaessa on akku ihan tyhjä. Jätetään varoja edes 30 km, niin sitten on siinä ja siinä, uskaltaako käydä talvella pyörähtämässä 100 km päässä, jos ei matkan päätepisteessä eikä matkan varrella ole latausmahdollisuutta.

        Alle 50 kW latureita on turha tyrkyttää. "22 kW" latauspisteestä tankataan todellisuudessa 11 kW teholla ... eli ½ tunnissa saa sähköt 30 km ajomatkaan kesällä ja 20 km ajomatkaan talvella.

        Joutuu omia puheita korjaamaan. Ei näitä pikalatausasemia ole edes 2-numeroisten teiden varsilla. Omalla mökkimatkalla viimeiset 100 km 2 ja 3 numeroisia teitä pitkin. Latausasemat loppuu tasan sillä hetkellä, kun käännyn pois moottoritieltä.

        Edestakaiset mökkimatkat hoituisi patterisuristimella, jos olisi latauspiste kotipihassa. Ei ole eikä ole näköpiirissäkään (kerrostalo... ja sen verran uusi, ettei pysäköintialueen remontti pitkään aikaan ajankohtainen).

        Lisäksi välillä tulee joku satunnainen työkeikka pitkin Etelä-Suomea. Päiväittäiset ajomatkat harvoin yli 250 km, mutta usein pikkuteitä pitkin. Vaikka suristimen toimintasäde tähän riittäisi, niin menee kyllä talvella turhan tiukoille - ei nimittäin kiinnosta pätkääkään hyytyä jonnekin syrjäisen tien varteen klo 19 illalla ja räntäsateessa. Patterisuristin on käyttökelvoton niin kauan kuin ei ole kotilatausta eikä myös pienempien teiden varsilta löydy pikalatauspisteitä. Siis pika eli mieluiten 100 kW.

        Toimintamatka sinällään on jo nyt riittävä eikä sen kasvattaminen pelasta. Isompi akku = lisää painoa ja hintaa ja myös latausajat venyvät tolkuttomiksi jos ja kun auto pitää tankata hidaslatauksena yöllä. 100 kWh akku tyhjästä täyteen 56 h hidaslatauksella.


    • Anonyymi

      Kyllä on hinta noussut!!!!
      Surkea akku kesto !!!!!!!!!
      Olisipa akku tuo 61kwh eikä moottriteho. Moottori vois olla heikompikin.
      Surkeaa vag laatua huh.

    • Anonyymi

      Mitäköhän maksaisi ilman turhia kaistallapitoavustimia ja näyttöjä. Voi kun joku valmistaja tekisi simppeleitä huokeita sähköisiä perusautoja meille köyhille duunareille. Ei tavallinen työmatka- ja perheauto tarvitse mitään turhia tingeltangeleita ja ylellisyyksiä. Tilaa viidelle, 200-300 km range ja tuommoiset 75 heppaa tehoa riittäisi oikein hyvin.

      • Anonyymi

        Nämä tingeltangelit on ollut jo muutaman vuoden kaikissa uusissa autoissa. Niin polttiksissa kuin sähköautoissakin.
        Osa on EU:n sääntöjen määräämiä.


    • Anonyymi

      auto? pyörillä varustettu lämmitettävä koirankoppi toi on

    • Anonyymi

      Ostin volvo C40 ja saan sen ensi kuussa. 2 tuhatta maksoi latausasema kotiin jonka työpaikka maksoi kokonaan. Kotna sähkö halpaa ja työpaikka maksaa senkin. Sen lisäksi työpaikalla mulla on oma laturi 22kw jolla lataan joka päivä ilmaiseksi. Sen lisäksi työpaikka osti mun autonkin ja maksaa siihen vakuutukset. Tätä kutsutaan vapaaksi autoeduksi joka volvo C40 oli minun tapauksessa cain 830e kuussa. Tien päällä voin lataa myös rajattomasti käyttämättä yhtään omaa rahaa sähköön. Vapaasta autoedusta maksan verotusarvon. Ai niin siihen kuuluu myös kaikki muu autoiluun liittyvä kuten pesut ja nesteet. En tiedä yhtään syytä miksi ajaisin bensalla?

    • Anonyymi

      Ihan ok kottero työmatka-ajoon ja kauppakassin virkaa hoitamaan. Tosiasia vaan on se, että vastaavan kotteron saa bensiinikäyttöisenä 10 000€ halvemmalla...siitä sitten alkaa ne laskutoimitukset mikä kannattaa omilla ajomäärillä ja miten olettaa aronaleneman kohtelevan 15000€ bensa-autoa verrattuna 25000€ sähköautoon.

    • Anonyymi

      Kallis on.

      • Anonyymi

        Kuitenkin niin haluttu että piti kaivaa haudastaan ja ottaa uudestaan tuotantoon. Kyselyjä autosta tuli niin paljon.

        Pitää muistaa että tuosta saa muissa Euroopan maissa tonnitolkulla isompia tukia kuin Suomessa. Hinta jää huomatttavasti Suomen hintaa alhaisemmalksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin niin haluttu että piti kaivaa haudastaan ja ottaa uudestaan tuotantoon. Kyselyjä autosta tuli niin paljon.

        Pitää muistaa että tuosta saa muissa Euroopan maissa tonnitolkulla isompia tukia kuin Suomessa. Hinta jää huomatttavasti Suomen hintaa alhaisemmalksi.

        Ja olihan Suomessakin tuon sisarmalli Seat Mii electric myynnissä 2019 loppupuolella noin 16000 euron hintaan ja nehän myytiin loppuun heti. Onko samalle autolle enää samalla tavalla kysyntää kun hinta on 25000 euroa on sitten toinen juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja olihan Suomessakin tuon sisarmalli Seat Mii electric myynnissä 2019 loppupuolella noin 16000 euron hintaan ja nehän myytiin loppuun heti. Onko samalle autolle enää samalla tavalla kysyntää kun hinta on 25000 euroa on sitten toinen juttu.

        25.000 on liikaa puhtaasta kaupunkiautosta. Tuskin saa Suomen maahantuojat sovittua mitään superdiiliä kun nuo UP!it myydään Saksassa 9.000 euron myyntituella. Ei tarvitse alkaa antamaan mitään alennuksia Suomen pikkumarkkinoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25.000 on liikaa puhtaasta kaupunkiautosta. Tuskin saa Suomen maahantuojat sovittua mitään superdiiliä kun nuo UP!it myydään Saksassa 9.000 euron myyntituella. Ei tarvitse alkaa antamaan mitään alennuksia Suomen pikkumarkkinoille.

        Jep, tuolla hinnalla hintaero vastaavaan polttikseen on niin iso että ainakaan taloudellisessa mielessä tuon hankintaa ei pysty perustelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, tuolla hinnalla hintaero vastaavaan polttikseen on niin iso että ainakaan taloudellisessa mielessä tuon hankintaa ei pysty perustelemaan.

        Kyllä tuollakin hintaa niitä menee varmasti kaupaksi se vähä mitä tänne Suomeen saadaan. Aina löytyy se muutamakymmentä joille joku tonni sinne tai tänne ei vaikuta mitään.
        Se vaan ettei siitä mitään top-10 automallia tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, tuolla hinnalla hintaero vastaavaan polttikseen on niin iso että ainakaan taloudellisessa mielessä tuon hankintaa ei pysty perustelemaan.

        Ei tilanne parane pykälää isommissakaan. Ihan OK perusauton saa 30 tonnilla. Jos hintaan pistetään kymppi lisää, niin on reilusti valinnanvaraa tai saa kaikenlaista hilpettä.

        Jos haetaan patteriautoa, johon sopii ihmisten lisäksi myös vähän matkatavaroitakin ja jossa toimitasedä on paperilla jotain 300 km, että pääsee talvikelissäkin pyykäisemään H:Ki-Tre tai Turku välin ilman lataustaukoja (tai voi kesällä ajaa tämän välin 120 km/h.... koska se toimintamatka toteutuu vain max 80 konttauksella), niin 40 tonnillakin myydään eioota. Vähän aikaa sitten TM vertailussa näitä "järkiautoja" ja hinnat pyöri 50 tonnin molemmin puolin. Halvin muistaakseni 45 tonnia. Eli 15 tonnia joutuu patterista maksamaan lisähintaa.

        Vasta jossain tuolla >70 k€ hintaluokassa alkaa patteri olemaan kilpailukykyinen. Koska tuon hintaisissa polttomoottorivehkeissä tapaa olla aika roimasti veroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25.000 on liikaa puhtaasta kaupunkiautosta. Tuskin saa Suomen maahantuojat sovittua mitään superdiiliä kun nuo UP!it myydään Saksassa 9.000 euron myyntituella. Ei tarvitse alkaa antamaan mitään alennuksia Suomen pikkumarkkinoille.

        Saksasta jobbarit tuo Suomeen vuoden vanhoja autoja juuri siksi, että myyntituki on siellä paljon parempi. Kuulemma niille on jo varauslista valmiina. Joutuu odottamaan, että saa haluamansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksasta jobbarit tuo Suomeen vuoden vanhoja autoja juuri siksi, että myyntituki on siellä paljon parempi. Kuulemma niille on jo varauslista valmiina. Joutuu odottamaan, että saa haluamansa.

        Ei taida olla aivan noin suoraviivaista toimintaa. Niillä on joku aikaraja että saa myydä eteenpäin rajoituksetta.


    • Anonyymi

      Söpö pienoismalli, koska se oikea auto esitellään?

      • Anonyymi

        Jostain syystä Suomessa kuvitellaan, että kaikki haluavat ison ja hienon auton. Sitten sitä isoa ja hienoa autoa ei uskalleta ajaa edes marketin pihassa parkkiruutuun kun pelätään kolhuja. Saati sitten kun pitäsi auto saada taskuparkkiin 5 m koloon. BMW 5-sarjalaisella saattaa parkkipaikan haku jatkua, kun e-up!, Seat Mii, Fiat Panda tai Smart nappaa paikan.
        Itsellä on tuollainen Fiat Panda tällä hetkellä kakkosautona ja se on joka kerta käytössä kun lähden kaupungille hakemaan parkkipaikkaa. Panda on piakkoin tarkoitus päivittää uuteen, mutta harmillisen surkea tarjonta on tällä hetkellä pienissä sähkökotteroissa, jollaisen mieluiten taidan seuraavaksi hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä Suomessa kuvitellaan, että kaikki haluavat ison ja hienon auton. Sitten sitä isoa ja hienoa autoa ei uskalleta ajaa edes marketin pihassa parkkiruutuun kun pelätään kolhuja. Saati sitten kun pitäsi auto saada taskuparkkiin 5 m koloon. BMW 5-sarjalaisella saattaa parkkipaikan haku jatkua, kun e-up!, Seat Mii, Fiat Panda tai Smart nappaa paikan.
        Itsellä on tuollainen Fiat Panda tällä hetkellä kakkosautona ja se on joka kerta käytössä kun lähden kaupungille hakemaan parkkipaikkaa. Panda on piakkoin tarkoitus päivittää uuteen, mutta harmillisen surkea tarjonta on tällä hetkellä pienissä sähkökotteroissa, jollaisen mieluiten taidan seuraavaksi hankkia.

        25 tonttua vain nukkapyöritykseen kelpaavasta pikkuautosta on vaan ihan liikaa. 15 tonnilla noita varmasti menisi kaupaksi kakkosautoksi.

        Tässä vaan on se vika, että patteriautojen valmistus on kallista. 100 tonnin hintaluokassa ovat jo useamman vuoden olleet kilpailukykyisiä - jopa saman suorituskyvyn tarjoavia polttomoottorivehkeitä halvempia, koska asteikon tässä päässä verot ovat kovat.

        Mutta tavisten autoissa ei lähtökohtaisestikaan huimia veroja ole, joten myyntihinnan määrää valmistuskulut. Ja patteriautot ovat kymppitonnin kalliimpia.


    • Anonyymi

      10 auto, 25 tonnilla ja vielä Kolinawaageni, ei tule kauppoja.😬

    • Anonyymi

      Eikös kytkykauppa olisi hyvä idea. Sähköautoon kaupantekijäisiksi uima-altaallinen apsiapinan nakkeja. Kuluisi aika maukkaissa merkeissä latausta odottaessa.

    • Anonyymi

      Vastaava pikkuauto bensakoneella n 10 t€

      • Anonyymi

        Ja merkki oli mikä? Kriteerit siis uusi auto, bensakone ja automaattilaatikko jotta puhutaan vastaavasta.


      • Anonyymi

        No ei ole sellaista markkinoilla, mutta noin 12900-15900 hintaluokasta löytyy. Ainakin mikäli automaattiaski ei ole se merkittävä valintaperuste. Ja turha sitä on vertailukohdaksi kaupunkiautoissa laittaakaan, kun polttomoottorikäyttöisinä kaupunkiautoissa automaatti on vähemmistössä autoja. Se että sähkömoottorinen auto perustuu erilaiseen voimansiirtoon, ei tarkoita sitä, että vertailukohdat pitäisi hakea sähköauton teknisistä ratkaisuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole sellaista markkinoilla, mutta noin 12900-15900 hintaluokasta löytyy. Ainakin mikäli automaattiaski ei ole se merkittävä valintaperuste. Ja turha sitä on vertailukohdaksi kaupunkiautoissa laittaakaan, kun polttomoottorikäyttöisinä kaupunkiautoissa automaatti on vähemmistössä autoja. Se että sähkömoottorinen auto perustuu erilaiseen voimansiirtoon, ei tarkoita sitä, että vertailukohdat pitäisi hakea sähköauton teknisistä ratkaisuista.

        Eli aika kaukana ollaankin siitä kymppitonnista.

        Kaupunki/taajama-autossa se automaattiaski nimenomaan on merkittävä valintaperuste. Toki on totta että ihan tuolla halvemmissa päässä automaattia ei ole tarjolla kaikilla merkeillä ja sitten on pakko tyytyä manuaaliin.


    • Anonyymi

      25tuh.€ Tommosesta, Ei kiitos! Micran kokoinen sähkövatkain. Kuka jumalauta ristus erehtyy tommosia pihaansa pilaamaan, maksaaki viel siit 25tuhatta varusteet. PÖLIJÄhä semmonen on mut pölijä mikä pölijä :)

    • Anonyymi

      Kyllä on Mikki Hiiri auto!

      • Anonyymi

        Se on just oikean kokoinen siihen käyttöön johon se on suunniteltu ja johon sitä ostetaan.
        Tuo on tehty city-autoksi sinkulle tai pienelle perheelle.

        Se ei ole diesel-Transit jolla kuljetetaan rahtia Helsingistä Ivaloon.


    • Anonyymi

      Kyllä joutuu vielä odottamaan että ostaa sähköauton. Toiveissa olisi että hinta olisi 30 ke, talviajomatka 500 km ja suurteholaturilla latausaika 15 min 80%.

      Kaunko tässä pitää odottaa, että tuohon päästään?

      • Anonyymi

        Riippuu siitä, kauanko kestää ennen kuin tulet järkiisi.

        Rakentamisesta on sanottu, että voit valita enintään 2 kolmesta vaihtoehdosta; nopeasti, halvalla ja laatua.

        Tässä vähän sama. Halutaanko iso akku, halpa hinta vai nopea lataus. Akun koon kasvattaminen nostaa hintaa ja pidentää latausaikaa, jos teho pidetään vakiona. Tehon nosto kasvattaa sekin hintaa ja noilla spekseillä pitäisi olla joku 140 kWh akku ja 300 kW latausteho. Siinäpä sitten voisi aikanaan arpoa, kummalle valtakunnan kahdesta 300 kW laturista surauttaa....

        Nykytekniikalla tämän taideteoksen hinta pitkälti toista sataa tonnia. Eikä yhdistelmässä oikein ole tolkkua. Nopean latauksen ansiosta ei ole tarvetta isolle akulle. Jota kuitenkin raahattaisiin suurimman osan ajasta turhana painolastina, jos enimmäkseen ajetaan jotain 30 km päivämatkoja.


      • Anonyymi

        Aika pitkään menee ennenkuin autonvalmistajilla on aikaa ja viitseliäisyyttä friikkiporukan tarpeiden täyttämiseen.
        Oma arvaus on että uutena tuollaisia ei tulla tekemään koska tuollaisia tarvitsee niin pieni joukko ihmisiä.
        joudut odottamaan että joku premium-auto mahtuu käytettynä sun budjettiin. Se on sitä lähivuosien saksanuittoa. Premiumdieselit vaihtuvat premiumsähkäreihin.


      • Anonyymi

        "talviajomatka 500 km"

        Autonvalmistajille yhtä kiinnostava asia kuin ratti vasenkätisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika pitkään menee ennenkuin autonvalmistajilla on aikaa ja viitseliäisyyttä friikkiporukan tarpeiden täyttämiseen.
        Oma arvaus on että uutena tuollaisia ei tulla tekemään koska tuollaisia tarvitsee niin pieni joukko ihmisiä.
        joudut odottamaan että joku premium-auto mahtuu käytettynä sun budjettiin. Se on sitä lähivuosien saksanuittoa. Premiumdieselit vaihtuvat premiumsähkäreihin.

        Nämä eturivin ominaisuuksia halpaan hintaan haluavat ovat tähänkin saakka ajaneet käytetyillä ja yleensä mittariruuvatuilla pikkaisen kolaroiduilla saksanuitoilla.
        Ei sähköautot tätä maailmaa miksikään muuta.


    • Anonyymi

      EI SIINÄ VIELÄ KAIKKI ETTÄ SÄHKÖUTOT OVAT KALLIITA.....VAKUUTUSMAKSUT OVAT HUOMATTAVASTI KALLIIMAT KUN POLTTOAUTOJEN.
      JOSTAIN SE HINTA ON AINA MAKSETTAVA.
      HUOMIOIKAA TÄMÄ ETTEI MYÖHEMMIN HARMITA!

      Miksi sähköauton vakuuttaminen maksaa niin paljon? https://www.is.fi/autot/art-2000008533954.html

    • Anonyymi

      Pienen ja ketterän kaupunkiauton ostajat joutuvat vielä odottamaan, jos eivät halua maksaa siru- ja komponenttipulan tuomaa lisähintaa, joka näkyy prosentuaalisesti pahimmin näissä pikkukotteroissa. Saatavuus surkea, hinnat pilvissä. Autotehtaat satsaavat mieluummin rajalliset resurssit hintaluokkaan 40 000€ ja siitä ylöspäin. Tässä pikku volkkarissa on tähän hetkeen ainakin 5000€ läskiä hinnassa, mutta huonosta tarjonnasta johtuen nämäkin menevät kaupaksi.
      Itse vain toivon, että tuotantokapeikot poistuvat siihen mennessä kun itsellä on pakottava tarve vaihtaa kakkosauto uuteen. Mieli tekisi siirtyä siinä vaiheessa täyssähköautoon, mutta ei sentään hinnalla millä hyvänsä.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe