Putin lupasi kansalleen paratiisin ydinsodan jälkeen

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005873055.html

Putin lupasi kansalleen paratiisin ydinsodan jälkeen – Moni venäläinen kauhistui: ”Haluan helvettiin, jos siellä ei ole Putinia”
Venäjän älymystö ja oppositio ihmettelevät Vladimir Putinin erikoista kommenttia, jossa presidentti tuntui valmistelevan kansaansa marttyyrikuolemaan ydinsodan varalta.

ladimir Putinin ydinsotakommentti kohahdutti Valdain klubin keskustelutilaisuudessa, joka pidettiin 18. lokakuuta Sotshissa. KUVA: ALEXEI DRUZHININ

Arja Paananen
22.10.2018 17:13
Venäjällä jatkuu kohu presidentti Vladimir Putinin ydinsotaa koskevasta kommentista, jonka hän lausui 18. lokakuuta niin sanotussa Valdain klubin tilaisuudessa Sotshissa.

Kyseessä on Venäjän arvovaltaisimpana keskustelufoorumina pidetty tapahtuma, jonne kutsutaan joka vuosi sekä Venäjän omaa eliittiä että ulkomaalaisia tutkijoita, poliitikkoja ja entisiä poliitikkoja esimerkiksi Yhdysvalloista, Kiinasta ja Euroopan unionin maista.

Putin ylpeili arvovaltaisen yleisön edessä ensiksi muun muassa sillä, että Venäjän ei tarvitse pelätä mitään.

– Me emme ylipäätään pelkää mitään. Meillä on pinta-alaltaan tällainen maa ja meillä on kansa, joka on valmis antamaan henkensä Isänmaan puolesta, Putin ilmoitti.

Seuraavaksi Putin selvitti maansa ydinasedoktriinia, joka perustuu hänen mukaansa tuhoisaan vastaiskuun siinä tapauksessa, että joku aggressori hyökkää Venäjän kimppuun. Tässä yhteydessä Putin myös lupasi itsevarmaan tapaansa venäläisille, että ydinsodan tullessa nämä pääsevät paratiisiin.

– Vihollisen on syytä tietää, että kosto on vääjäämätön ja hänet tullaan tuhoamaan. Ja me, aggression uhrit, me menemme marttyyreina paratiisiin, kun taas he vain kuolevat, sillä he eivät ehdi edes katua, Putin ilmoitti ikään kuin vitsailun varjolla.


Valdain klubin keskustelutilaisuutta juonsi Fjodor Lukjanov. Kun Vladimir Putin lausui erikoisen kommentin ydinsodan aikana paratiisiin pääsevistä venäläisistä, yleisö puhkesi nauramaan.
Valdain klubin keskustelutilaisuutta juonsi Fjodor Lukjanov. Kun Vladimir Putin lausui erikoisen kommentin ydinsodan aikana paratiisiin pääsevistä venäläisistä, yleisö puhkesi nauramaan. KUVA: KREMLIN POOL

Yleisö puhkesikin nauramaan tässä vaiheessa Putinin kommentille, mikä herätti heti tuoreeltaan ihmetystä joissakin venäläisissä sosiaalisen median käyttäjissä ja oppositiopoliitikoissa.

– Yleisön nauru tarkoittaa jompaa kumpaa näistä kahdesta vaihtoehdosta: joko he pitävät Putinia klovnina ja nauravat siksi tai sitten yleisö itse on idiootteja. Kumpi vaihtoehto teitä miellyttää enemmän? kyseli esimerkiksi Venäjän entinen varapääministeri Alfred Koh Facebook-sivuillaan.

Moni tunnettu venäläinen älymystön ja kulttuurielämän vaikuttaja on kommentoinut sittemmin Putinin lausumaa pöyristyneenä. Lausuman pohjalta on tehty pilapiirroksia ja meemejä, ja myös moni tavallinen venäläinen on ilmaissut sosiaalisessa mediassa pitävänsä presidentin kommenttia vähintäänkin outona.

Kirjailija Viktor Shenderovitsh kyseenalaisti jopa Putinin henkisen terveyden.

– Hän on henkilö, josta riippuu meidän elämämme. Satojen miljoonien ihmisten elämä riippuu henkisesti epätasapainoisesta ihmisestä. Me olemme hänelle jo marttyyrejä ja ”he” joutuvat helvettiin. Mutta tiedättekö, minä en halua sen paremmin helvettiin kuin paratiisiinkaan. Minä haluaisin elää, tiedättekö? Haluaisin vain elää. Mutta nyt valmistellaan jo marttyyrikuolemaa. Minun marttyyrikuolemaani. Sillä hän menee bunkkeriinsa, mistä häntä ei voi savustaa ulos, Shenderovitsh sanoi Eho Moskvyn haastattelussa.

Kirjailija Dmitri Bykov vastasi Putinille puolestaan lyhyellä runolla, joka kuuluu vapaasti suomennettuna näin:

– Minä en pyri taistelemaan enkä raatamaan, koko maailmankuvani on sekaista. Ja suoraan sanottuna haluaisin helvettiin, jos siellä ei ole Putinia.

Moni on ihmetellyt myös sitä, että edes Neuvostoliitossa kukaan johtaja ei puhunut ydinaseiden käytöstä niin itsestäänselvänä asiana kuin Putin nyt tekee. Tavalliset venäläiset ovat myös todenneet somessa, että he eivät halua päästä mihinkään ”ydinsodan paratiisiin”.

Tunnettu pilapiirtäjä Sergei Jolkin piirsikin pilapiirroksen, jossa verrataan kolmen johtajan kansalleen antamia kuuluisia lupauksia. Piirroksessa Nikita Hrushtshev lupaa ensin neuvostokansalaisille, että heidän sukupolvensa tulisi elämään kommunismissa. Mihail Gorbatshov lupaa puolestaan kansalle, että vuoteen 2000 mennessä jokainen perhe saisi oman erillisen asunnon. Putinin kohdalla lukee sen sijaan vain lyhyesti: Paratiisissa. Piirroksen voi katsoa Deutsche Wellen sivuilta tästä linkistä.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Putin ei Taivaspaikkoja jaa eikä kukaan muukaan ihminen!

      Todella röyhkeä on Putinin antama lausunto.

      Raamattu kertoo, että Jeesus Kristus on tie Taivaaseen.

    • Anonyymi

      Lupaako Presidentti Niinistö Suomalaisille Paratiisin Ydinsodan jälkeen?

      Kun ollaan näin lähieisiä naapureita Venäjän kanssa, joten Suomen ihmisten tuliis myös päästä Paratiisiin.

    • Anonyymi

      "– Vihollisen on syytä tietää, että kosto on vääjäämätön ja hänet tullaan tuhoamaan. Ja me, aggression uhrit, me menemme marttyyreina paratiisiin, kun taas he vain kuolevat, sillä he eivät ehdi edes katua, Putin ilmoitti ikään kuin vitsailun varjolla."

      Toi oli hyvä. Ukko uskaltaa puhua. Ne. jotka sitten kauhistelevat, eivät tajunneet. Mielestäni olisi hyvä, jos ne, jotka eivät kannata Venäjää, lähtisivät länteen, ja ne, jotka kannattavat, lähtisivät itään.
      Täytyisi kuitenkin ottaa huomioon, että Putin on luonteeltaan lohari, jolla toisinaan on taipumus ylilyönteihin.

      • Anonyymi

        Tiedän ainakin yhden, joka kuoli martyyrikuoleman.
        Kyse oli eräästä muistaakseni tiikeriluonteisesta poliisista, joka joutui rosvojen käsiin.
        Hänen kätensä sidottiin, ja kun saivat selville kuka hän on, käskivät jättää hyvästit perheelle.
        Mutta urhea mies tiesi, mikä oli hänen perhettäänkin tärkeämpää - ja se on organisaatio.
        Hän antoikin kunnian työtovereilleen sanoen jotakuinkin: "Kollegat, tehkää velvollisuutenne".
        Rosvot raivostuivat, ja ampuivat miehen. Myöhemmin Putin tapasi Kremlissä miehen vanhemmat, ja lohdutti heitä, kunnioitti kaatunutta sankaria, ja antoi heille valtion tukea selviämiseen.

        Toinen urhea sankari kuoli Syyriassa.
        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001169437.html

        Prokhorenko pidätteli Venäjän erikoisjoukkojen kanssa terroristeja ampumalla, mutta panokset kävivät vähiin. Prokhorenkoa käskettiin vetäytymään turvaan ennen miehen tilaamaa ilmaiskua, mut hän vastasi, ettei pääse pakoon.
        – "Toteuttakaa ilmaisku nyt. Olkaa kilttejä ja pitäkää kiirettä. Minut on piiritetty, he ovat ympärilläni. En halua, että he vievät minua ja juhlivat ruumiillani. Tehkää ilmaisku.", hän totesi.
        Prokhorenko ”halusi kuolla kunnialla, ja viedä kaikki paskiaiset mukanaan”. Upseeri tiesi kuolevansa joka tapauksessa, ja viimeisenä toiveenaan hän pyysi ilmaiskua.

        – "Tämä on loppu, komentaja. Kiitän. Kertokaa perheelleni ja maalleni, että rakastan heitä. Kertokaa heille, että olin urhea ja taistelin viimeiseen asti. Olkaa kilttejä, ja pitäkää huolta perheestäni ja kostakaa kuolemani. Hyvästi komentaja. Kertokaa perheelleni, että rakastan heitä", on Mirrorin mukaan Prokhorenkon viimeinen viesti.

        Syyrian kurdien joukot onnistuivat palauttamaan ruumiin. Prokhorenko haudattiin 6.5. Keski-Venäjän Orenburgin alueen Gorodkin kylään".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän ainakin yhden, joka kuoli martyyrikuoleman.
        Kyse oli eräästä muistaakseni tiikeriluonteisesta poliisista, joka joutui rosvojen käsiin.
        Hänen kätensä sidottiin, ja kun saivat selville kuka hän on, käskivät jättää hyvästit perheelle.
        Mutta urhea mies tiesi, mikä oli hänen perhettäänkin tärkeämpää - ja se on organisaatio.
        Hän antoikin kunnian työtovereilleen sanoen jotakuinkin: "Kollegat, tehkää velvollisuutenne".
        Rosvot raivostuivat, ja ampuivat miehen. Myöhemmin Putin tapasi Kremlissä miehen vanhemmat, ja lohdutti heitä, kunnioitti kaatunutta sankaria, ja antoi heille valtion tukea selviämiseen.

        Toinen urhea sankari kuoli Syyriassa.
        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001169437.html

        Prokhorenko pidätteli Venäjän erikoisjoukkojen kanssa terroristeja ampumalla, mutta panokset kävivät vähiin. Prokhorenkoa käskettiin vetäytymään turvaan ennen miehen tilaamaa ilmaiskua, mut hän vastasi, ettei pääse pakoon.
        – "Toteuttakaa ilmaisku nyt. Olkaa kilttejä ja pitäkää kiirettä. Minut on piiritetty, he ovat ympärilläni. En halua, että he vievät minua ja juhlivat ruumiillani. Tehkää ilmaisku.", hän totesi.
        Prokhorenko ”halusi kuolla kunnialla, ja viedä kaikki paskiaiset mukanaan”. Upseeri tiesi kuolevansa joka tapauksessa, ja viimeisenä toiveenaan hän pyysi ilmaiskua.

        – "Tämä on loppu, komentaja. Kiitän. Kertokaa perheelleni ja maalleni, että rakastan heitä. Kertokaa heille, että olin urhea ja taistelin viimeiseen asti. Olkaa kilttejä, ja pitäkää huolta perheestäni ja kostakaa kuolemani. Hyvästi komentaja. Kertokaa perheelleni, että rakastan heitä", on Mirrorin mukaan Prokhorenkon viimeinen viesti.

        Syyrian kurdien joukot onnistuivat palauttamaan ruumiin. Prokhorenko haudattiin 6.5. Keski-Venäjän Orenburgin alueen Gorodkin kylään".

        Ja sanoisin, että ennemmin kuolen Venäjällä kunniallisesti luoti päässäni, kun lännessä lässyhumanistien ylös nostetun nokan edessä vanhana ja vaivaisena kuolemaa pyytäen, eivätkä he sitä anna.
        Soturi ansaitsee soturin kuoleman, eikä siviilikään ansaitse sitä vähempää. Kun ihminen tietää oman lestinsä, hän saa rauhan elämäänsä, eikä hänen tarvitse yrittää olla enempää kuin on, koska hän on sillä paikalla, mihin hän itsekin katsoo kuuluvansa. Se riittää.


    • Anonyymi

      Niin kauan ei ole väliä kunhan vastapuoli ottaa enemmän osumaa.

    • Anonyymi

      Kim Il Putler on suuri johtajamme.

    • Anonyymi

      Tuleeko suomeen asti säteilyä? Jos ei niin hyvä uutinen.

    • Anonyymi

      Useat Venäjän akateemisesti koulutetut sanoivat Putinin olevan mielisairas.

      Minusta Putin on mielisairas ja vaarallinen itselleen ja muille.
      Tuollainen henkilö tulee laittaa suljetulle pakkohoitoon lopuksi elämäänsä.

      Putin on vainoharhainen kun kuvittelee. että NATO suunnittelee hyökkäystä Venäjälle-

    • Anonyymi

      Tämän tiedon perusteella Putin on päättänyt aloittaa ydinsodan.

      Putin lupaa kansalleen paikan Paratiisissa, joka on täyttä valhetta.

      Putin ei Paratiisipaikkoja jakele. Putin menee Helvettiin, ellei tee parannusta ja anna elämäänsä Jeesuksen Kristuksen haltuun.

      Jeesus on sanonut : Minä olen tie totuus ja elämä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe