Scanian sähkörekka toimii -29 asteen pakkasessa

Anonyymi

Mitäs jähmettyneiden dieselromujen kanssa tappelevat persut tähän?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maailman-raskain-sahkorekka-on-vakuuttava-naky-64-tonnia-ja-300-kwn-akut/d0f4b3cf-bc87-42b4-a5dc-35869a536cc3

"Scania 25 P BEV -merkkisen sähkörekan nimellisteho on 230 kilowattia ja vääntömomentti 1 300 newtonmetriä, mutta lyhytaikaisesti moottori pystyy toimittamaan 300 kW ja 2 200 Nm.

Ny Teknikin mukaan Wibax on kokeillut sähkörekkaansa -29 celsiusasteen talvipakkasessa. Kuljettaja Helena Hedman kertoo sähkökulutuksen tietysti lisääntyneen, mutta kokeilun menneen muuten hyvin."

61

325

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huomenna on vaalit, muistakaa käydä äänestämässä Kokoomus voittoon kaikilla alueilla!

      • Anonyymi

        Kokoomuksen voitto on sama kuin Suomen tuho.


    • Anonyymi

      Entäs sitten kun tulee se -40.astetta.

      • Anonyymi

        Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.

        Et ole kuullut arktisesta dieselistä? Toimii alle 40 asteen pakkasessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.

        Mut ilmeisesti dieselin sekaan on mahdollista lorauttaa jotain jäätymisen-estoainetta, eikö?

        Milläs lorautat jäänestoa johonkin akustoon? :) Eli sitä on sit pakko lämmittää jotenkin, eikö? Joka taas omalta osaltaan vähentää kyseisen kulkuneuvon kantamaakin. Ja jopa huomattavasti kireimmillä pakkasilla, eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut ilmeisesti dieselin sekaan on mahdollista lorauttaa jotain jäätymisen-estoainetta, eikö?

        Milläs lorautat jäänestoa johonkin akustoon? :) Eli sitä on sit pakko lämmittää jotenkin, eikö? Joka taas omalta osaltaan vähentää kyseisen kulkuneuvon kantamaakin. Ja jopa huomattavasti kireimmillä pakkasilla, eikö?

        Dieselin sekaan voi lorauttaa bensiiniä, mutta jos sitä on liikaa moottori tuhoutuu.

        Akkua ei pakkanen juuri kiinnosta. Toimii, koska ei ole liikkuvia osia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.

        Van kuule juippi toimii. Olen ajanut dieselillä -40 pakkasessa.


    • Anonyymi

      Toimintasäde jätetty kokonaan huomiotta. Ihan kiva jos sen 15 minuuttia pystyi malliksi ajaa.
      Entä kun pitää ajaa 8 tuntinen työpäivä?

      • Anonyymi

        Kiskookohan tuo rekka jopa muutakin kuin oman patterivuorensa????


      • Anonyymi

        Entäs jos pitäs tuoda joku esim. oliivikuorma Italiasta Suomeen? Ja pysähtyä vartin välein lataamaan! Niin: Olisko noi oliivit kuinka käyttökelposia kun ituhipin maailmaa pelastava sähkörekka viimein puolen vuoden päästä saapuis Suomeen? :D :/


    • Anonyymi

      Me persut olemme sitä mieltä, että autoilu on lopetettava Suomessa kokonaan...!!

    • Anonyymi

      Eihän siinnä mitään sitten, kunhan vaan vaihdetaan kaikki rekat sähkökäyttöisiin!
      Eihän se mikään ongelma ole, eihän!

    • Anonyymi

      Rekan nupilla voi vetää niin paljon akkukennoja ettei tuo mikään ihme ole. Mutta entä sitten kun tulee se 30. pakkasaste?

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista olisi myös tietää, että kauanko menee lataukseen aikaa ja mitä akusto maksaa. Et onko paaliin, kun akustot pitäisi uusia? Noissa tulee helposti 200tkm vuosi.

      • Anonyymi

        Kyselet liikaa muukalainen :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselet liikaa muukalainen :D

        "Miksei"!!!


    • Anonyymi

      Peräti 250 km yhdellä latauksella. Moottorin teho 230 kW, joten meno hyytyy jo pienessäkin ylämäessä.

      Moinen vekotin hankittu imagosyistä firmalle, joka kuskaa tavaraansa 100km pätkiä tasamaalla.

      Kuulemma ladataan samalla, kun lasti puretaan. Meneekö siihen nupin irroittamiseen tosiaan 4 tuntia?

      Naurettavaa pellleilyä.

      • Anonyymi

        Nimenomaan! 👍🏾 :/


    • Anonyymi

      Scania= Routsalaista paskaa kuten volvokin nykyään.

      • Anonyymi

        Eikä ole!?

        Kun saksalainen! Koska Volkkari omistaa Scanian! Ja kiinalaiset taas omistaa Volvon, joten: Se siitäkin.


    • Anonyymi

      Ihan perusfysiikan kaavoilla voi laskea, että 10 metrin korkuisen mäen nousuun kuluu aikaa lähes 5 minuuttia, kun 64 tonnin kuormaa nostetaan 230 kW teholla.

      Jos 10 metrin nousu on kilometrin matkalla, niin tuohon matkaan kuluu 5 minuuttia, mikä tarkoittaa 12 kilometrin tuntinopeutta.

      Näin siis siinä teoreettisessa tapauksessa, että koko 230 kW teho käytetään nostoon ilman mitään häviöitä.

      • Anonyymi

        Pakko korjata yöllä tekemäni laskuvirhe, kun ei kukaan muu ole korjannut Tuo 12 km tuntinopeus mäessä , joka nuosee 10 metriä kilometrin matkalla vaatii 23 kW tehon.

        Teoriassa siis 230kW teholla päästään tuota mäkeä 120km tuntinopeudella. Käytännössä nopeus jää pienemmäksi, kun sähköauton hyötysuhde on alle 100%.

        10 metriä kilometrillä.on hyvin loiva mäki. Jos sama nousu on 500 metrin matkalla, niin nopeus olisi 60 km/h olettaen 100% hyötysuhteen.


      • Anonyymi

        Scania on esitellyt uuden kuorma-auton, jonka tyyppinumerot ovat L 140 ja LS 140. Uutuus on tarkoitettu raskaisiin tehtäviin kuten metsä-, kone- ja työmaakuljetuksiin.

        Konepelti lokasuojineen on tehty kuitulasista. Etuosa voidaan kallistaa 70 asteen kulmaan, jolloin moottori paljastuu kokonaan huoltotöitä varten.

        Moottorin tyyppi on Scania DS 14. Polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu V8-diesel kehittää 350 DIN-hevosvoimaa ja sen vääntömomentti on 127 kilopondimetriä.

        Vientimarkkinoita varten on myös Scania D 14-moottori, jonka teho on 275 DIN-hevosvoimaa ja vääntömomentti 100 kpm.


      • Anonyymi

        No ihan väkisin maailma nyt entistä enemmän pelastuu kun tulevaisuudessa motarit on täynnä rekkoja jotka hiipii mäkiä ylös 12 km/h, fillarikommarien ohitellessa niitä polkupyörillään, ja jotka ei takuulla aiheuta ainuttakaan kolaria kun joku 120 nopeusrajotusten mukaan ajava audisti rysähtää sen perään? :) :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Scania on esitellyt uuden kuorma-auton, jonka tyyppinumerot ovat L 140 ja LS 140. Uutuus on tarkoitettu raskaisiin tehtäviin kuten metsä-, kone- ja työmaakuljetuksiin.

        Konepelti lokasuojineen on tehty kuitulasista. Etuosa voidaan kallistaa 70 asteen kulmaan, jolloin moottori paljastuu kokonaan huoltotöitä varten.

        Moottorin tyyppi on Scania DS 14. Polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu V8-diesel kehittää 350 DIN-hevosvoimaa ja sen vääntömomentti on 127 kilopondimetriä.

        Vientimarkkinoita varten on myös Scania D 14-moottori, jonka teho on 275 DIN-hevosvoimaa ja vääntömomentti 100 kpm.

        Mitä helvettiä on ”kuitulasi”!? Tarkoititko lasikuitua? Ja kuorma-autojen korien osat osat on ollu jo vuosikymmeniä tota tavaraa, ja satun tietämään siitä kun oon itse tehnytkin moisia! 👍🏾


    • Anonyymi

      Se siitä vetyvouhotuksesta, kun raskas kalustokin siirtyy akkuvoimaan.

      • Anonyymi

        Totta kai siortyy, koska akkuautot on kertakäyttökamaa jotka on jo kymmenen vuoden kuluttua paalauskunnossa jos et ole valmis maksamaan puolta hankintahinnasta akkujen uusimiseen! :/

        Ja sehän toki sopii autofirmoille vallan mainiosti. Muttei kyllä pelasta maailmaa sen pätkääkään, jos 10 vuoden välein kaikki ajoneuvot pitää rakentaa uudestaan.

        Autoista ollaan tekemässä vaan samanlaisia kerskakulutushyödykkeitä kun jostain älyluureista? :/ Vai kuvitteletteko ettei kyettäisi tekemään luureja jotka kestää vuosikymmeniä? Kunhan vaan taas se akku vaihdetaan! Jonka kustannus yskiakkuisessa luurissa on tosin mitätön autoihin verrattuna. Mutta kun homo urbanis on silleen aivopesty, et parin vuoden välein on saatava se uus kepula käteen, koska se on ”parempi”, niin: Maailma EI pelastu! :/


      • Anonyymi

        Vety ei ole vielä valmis. Ehkä kymmene vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai siortyy, koska akkuautot on kertakäyttökamaa jotka on jo kymmenen vuoden kuluttua paalauskunnossa jos et ole valmis maksamaan puolta hankintahinnasta akkujen uusimiseen! :/

        Ja sehän toki sopii autofirmoille vallan mainiosti. Muttei kyllä pelasta maailmaa sen pätkääkään, jos 10 vuoden välein kaikki ajoneuvot pitää rakentaa uudestaan.

        Autoista ollaan tekemässä vaan samanlaisia kerskakulutushyödykkeitä kun jostain älyluureista? :/ Vai kuvitteletteko ettei kyettäisi tekemään luureja jotka kestää vuosikymmeniä? Kunhan vaan taas se akku vaihdetaan! Jonka kustannus yskiakkuisessa luurissa on tosin mitätön autoihin verrattuna. Mutta kun homo urbanis on silleen aivopesty, et parin vuoden välein on saatava se uus kepula käteen, koska se on ”parempi”, niin: Maailma EI pelastu! :/

        Akkuja on käytetty maailman sivu. Materiaalit kierrätetään. Näin se homma toimii.

        Mutta tankkiin tankattu diesel ei kierrä kovinkaan nopeasti. Kestää miljoonia vuosia ennen kuin se on taas raakaöljyä.


    • Anonyymi

      250 km yhdellä latausella, ja tietysti hyvissä olosuhteissa ja hyvillä teillä. Ei kuljetukset ole nykyisin kuin pieneltä osin jotain kahden paikan välisiä ajoja. Niillä jaellaan tavaraa ja ajellaan miten sattuu. Tulee yllättäviä väliajoja jns. Tuollaiset sähkövehkeet on tarkoitettu niin suunniteltuihin ajoihin, että normaali kuljetus tule sitä koskaan olemaan. Pitäisi mainostaa vain tiettyihin ajoihin, eikä pitää yleisenä käsityksenä niiden toimivuutta.

      • Anonyymi

        Akkuauto sopii hyvin kappaletavaran jakelukäyttöön. Hubien välisessä liikenteessä kannattaa suosia mahdollisuuksien mukaan rautateitä.

        Alkutuotannossa joudutaan vielä pitkään tyytymään polttomoottoreihin.


    • Anonyymi

      Että ihan 250km voi ajaa latauksella! Kelpaa tuolla sitten lähteä keikalle vaikkapa Elelä-Eurooppaan tai Lähi-itään! hah!

      • Anonyymi

        No voi toi kaupunkien jakeluautona skulatakin jotenkuten?


    • Anonyymi

      Mikäs järki on sitten hankkia tuollaista megapatterihirviötä? Ei ole kelvollinen pitkiin matkoihin ja miksi maksaa jostain lyhyen matkan rekasta jopa kolminkertainen hinta oikeaan autoon verrattuna?

      Milloinhan nähdään raskas panssarivaunu pattereilla koeajossa? Toimintamatka jopa 50 km?

      • Anonyymi

        Juu ja geneven sopimukseen lisäys et jos on liikaa pakkasta niin silloin ei saa hyökätä, kun patteritankki ei etene! :P :D Niin eikä yölläkään saa enää harjottaa sotatoimia, että patteritankin saa ladattua! 👍🏾

        Mites jos rynnäkkökivääritkin korvattais patterikäyttöisillä super-soaker vesipyssyillä?! 👍🏾

        :D


      • Anonyymi

        Pakoputkettomilla autoilla hillitään ilmaston lämpenemistä.

        Pakoputket luovat maailmaan tuhoa ja surua.


    • Anonyymi

      Vabiksella oli joskus kerosiinilla käyviä moottoriajoneuvoja. Koska kerosiini on halpaa, niin kannattaisi kokeilla sellaista moottorityyppiä uudelleenin.

    • Anonyymi

      Jos 29 asteen pakkasella toimintasäde on 250 kilometriä, niin kyllähän sillä on ajeltava latausasemaverkoston alueella. Mites norjassa, kun voi olla useampi kilometri pelkkää nousua. Siinå, kun jurnuttaa täydessä lastissa mäkeä ylös, niin voi vain hikoilla, kuinka prosentit putoaa.

      • Anonyymi

        Menee vielä mielenkiintoisemmaksi kun muutaman vuoden ollut ajossa ja akuista alkaa olemaan paras puhti poissa.


    • Anonyymi

      Kuinkas paljon sillä akkuteollisuudella raiskataan luontoa ja kuinka monta ydinmyllyä vaaditaan että kaikkiin autoihin riittää sähköä? On tää on punikkien touhu hullua. Ei päätä eikä häntää.

      • Anonyymi

        Punikithan ne öyhöttää ilmastosta koronasta ja vaikka mistä. Ei mitään logiikkaa.


      • Anonyymi

        Venäläisen Puuttinin Siperialaisen maaöljyn polttaminen mersun diiselissä on tulevaisuutta!


      • Anonyymi

        Ja kun ottaa huomioon, millaisia uudet polttomoottorit ovat.
        Eihän uusien rekkojen pakoputkista tule edes savua enää. Euro6 moottorit eivät aiheuta juuri mitään päästöjä maantieajossa, kun kone louskuttaa tasaisesti matalilla kierroksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kun ottaa huomioon, millaisia uudet polttomoottorit ovat.
        Eihän uusien rekkojen pakoputkista tule edes savua enää. Euro6 moottorit eivät aiheuta juuri mitään päästöjä maantieajossa, kun kone louskuttaa tasaisesti matalilla kierroksilla.

        Ihan vitusti tulee pakoputkesta päästöjä, jos kolinamoottori on käynnissä.

        Pakoputkettomasta autosta ei tule lainkaan päästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäläisen Puuttinin Siperialaisen maaöljyn polttaminen mersun diiselissä on tulevaisuutta!

        No entäs jos tehtäiskin kotimaista biodieseliä ihan kotimaisista raaka-aineista? :) 👍🏾

        Ai paska idis, koska Suomi ensin ajattelu on vahingollista? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vitusti tulee pakoputkesta päästöjä, jos kolinamoottori on käynnissä.

        Pakoputkettomasta autosta ei tule lainkaan päästöjä.

        Kyl mä epäilen et noista näkemistäni kiihdytysautoista, joissa ei siis ole pakoputkia ollenkaan, saattaa hieman päästöjäkin irrota? :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No entäs jos tehtäiskin kotimaista biodieseliä ihan kotimaisista raaka-aineista? :) 👍🏾

        Ai paska idis, koska Suomi ensin ajattelu on vahingollista? :)

        Sehän onkin älykästä toimintaa tehdä erilaisten energiaa vievien prosessien kautta keinotekoista hiilivetyä metsiä raiskaamalla, kun tuulivoimaloilla saa suoraan energiaa akkuun....


    • Anonyymi

      "Satua""!!!

      • Anonyymi

        Puhutaab joka tapauksessa aivan erilaisista päästöistä ja kulutuslukemista, mitä vanhempien Eurostandardimoottoreiden kohdalla.


    • Anonyymi

      "Persua" on saatava hoettua joka hiton yhteydessä. Sellaista se on kun ei ole elämää ilman persuja ;)

    • Anonyymi

      Sähkö ja rekka eivät kuulu samaan lauseeseen.

    • Anonyymi

      Toiminta säde on huono.

    • Anonyymi

      Juu ja varsinkin HUOKEETA!

      Jos toi rekkayrittäjä olis joutunu lataamaan ton patteriautonsa talven huippu-sähköhinnan mukaan niin sen käyttö olis maksanu sille 276 € tunnissa, joten: Ihanan kallista! :) 👍🏾

      • Anonyymi

        Hys, hys. Ei tollasia asioita saa julkituoda. Käyttö on lähes ilmaista. (Piste)


    • Anonyymi

      akku riittää Scanian mukaan parhaimmillaan 250 kilometrin ajoon.
      Pakkasella jää alle sadan kilometrin

    • Anonyymi

      Noita ilmaantuu kappaletavara jakoon taajamiin ja niiden tuntumaan. Sitten kun huomataan, et akut on finaalissa parin, kolmen vuoden rumppauksen jälkeen, niin katoavat kaikessa hiljaisuudessa.

      • Anonyymi

        Ja yrittäjä kiroaa tappioitaan....


    • Anonyymi

      Aloittajan kaltaiset höpläkkeet uskovat maksettujen mainostyyppien propakandaan, kuin auringon nousuun, mutteivät tajua, että nekin kuormurit sopivat vain jakeluautoiksi kaupunkien rajojen sisällä ja vähän aikaa siihenkin.

    • Anonyymi

      Tuohan saattaa käydä paikallisajoon, rautakaupan jakeluun.. Akut ei kestä edes uutena oikeaa ajoa.

    • Anonyymi

      Kyllä nyt persuja mahtaa vituttaa raskaasti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8323
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4644
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4333
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3463
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe