Mitäs jähmettyneiden dieselromujen kanssa tappelevat persut tähän?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maailman-raskain-sahkorekka-on-vakuuttava-naky-64-tonnia-ja-300-kwn-akut/d0f4b3cf-bc87-42b4-a5dc-35869a536cc3
"Scania 25 P BEV -merkkisen sähkörekan nimellisteho on 230 kilowattia ja vääntömomentti 1 300 newtonmetriä, mutta lyhytaikaisesti moottori pystyy toimittamaan 300 kW ja 2 200 Nm.
Ny Teknikin mukaan Wibax on kokeillut sähkörekkaansa -29 celsiusasteen talvipakkasessa. Kuljettaja Helena Hedman kertoo sähkökulutuksen tietysti lisääntyneen, mutta kokeilun menneen muuten hyvin."
Scanian sähkörekka toimii -29 asteen pakkasessa
61
325
Vastaukset
- Anonyymi
Huomenna on vaalit, muistakaa käydä äänestämässä Kokoomus voittoon kaikilla alueilla!
- Anonyymi
Kokoomuksen voitto on sama kuin Suomen tuho.
- Anonyymi
Entäs sitten kun tulee se -40.astetta.
- Anonyymi
Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.
Et ole kuullut arktisesta dieselistä? Toimii alle 40 asteen pakkasessakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.
Mut ilmeisesti dieselin sekaan on mahdollista lorauttaa jotain jäätymisen-estoainetta, eikö?
Milläs lorautat jäänestoa johonkin akustoon? :) Eli sitä on sit pakko lämmittää jotenkin, eikö? Joka taas omalta osaltaan vähentää kyseisen kulkuneuvon kantamaakin. Ja jopa huomattavasti kireimmillä pakkasilla, eikö? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mut ilmeisesti dieselin sekaan on mahdollista lorauttaa jotain jäätymisen-estoainetta, eikö?
Milläs lorautat jäänestoa johonkin akustoon? :) Eli sitä on sit pakko lämmittää jotenkin, eikö? Joka taas omalta osaltaan vähentää kyseisen kulkuneuvon kantamaakin. Ja jopa huomattavasti kireimmillä pakkasilla, eikö?Dieselin sekaan voi lorauttaa bensiiniä, mutta jos sitä on liikaa moottori tuhoutuu.
Akkua ei pakkanen juuri kiinnosta. Toimii, koska ei ole liikkuvia osia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel ei edes toimi yli 30 pakkasessa. Adblue jäätyy jo 12 asteen pakkasessa.
Van kuule juippi toimii. Olen ajanut dieselillä -40 pakkasessa.
- Anonyymi
Toimintasäde jätetty kokonaan huomiotta. Ihan kiva jos sen 15 minuuttia pystyi malliksi ajaa.
Entä kun pitää ajaa 8 tuntinen työpäivä?- Anonyymi
Kiskookohan tuo rekka jopa muutakin kuin oman patterivuorensa????
- Anonyymi
Entäs jos pitäs tuoda joku esim. oliivikuorma Italiasta Suomeen? Ja pysähtyä vartin välein lataamaan! Niin: Olisko noi oliivit kuinka käyttökelposia kun ituhipin maailmaa pelastava sähkörekka viimein puolen vuoden päästä saapuis Suomeen? :D :/
- Anonyymi
Me persut olemme sitä mieltä, että autoilu on lopetettava Suomessa kokonaan...!!
- Anonyymi
Eihän siinnä mitään sitten, kunhan vaan vaihdetaan kaikki rekat sähkökäyttöisiin!
Eihän se mikään ongelma ole, eihän! - Anonyymi
Rekan nupilla voi vetää niin paljon akkukennoja ettei tuo mikään ihme ole. Mutta entä sitten kun tulee se 30. pakkasaste?
- Anonyymi
Mielenkiintoista olisi myös tietää, että kauanko menee lataukseen aikaa ja mitä akusto maksaa. Et onko paaliin, kun akustot pitäisi uusia? Noissa tulee helposti 200tkm vuosi.
- Anonyymi
Kyselet liikaa muukalainen :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyselet liikaa muukalainen :D
"Miksei"!!!
- Anonyymi
Peräti 250 km yhdellä latauksella. Moottorin teho 230 kW, joten meno hyytyy jo pienessäkin ylämäessä.
Moinen vekotin hankittu imagosyistä firmalle, joka kuskaa tavaraansa 100km pätkiä tasamaalla.
Kuulemma ladataan samalla, kun lasti puretaan. Meneekö siihen nupin irroittamiseen tosiaan 4 tuntia?
Naurettavaa pellleilyä.- Anonyymi
Nimenomaan! 👍🏾 :/
- Anonyymi
Scania= Routsalaista paskaa kuten volvokin nykyään.
- Anonyymi
Eikä ole!?
Kun saksalainen! Koska Volkkari omistaa Scanian! Ja kiinalaiset taas omistaa Volvon, joten: Se siitäkin.
- Anonyymi
Ihan perusfysiikan kaavoilla voi laskea, että 10 metrin korkuisen mäen nousuun kuluu aikaa lähes 5 minuuttia, kun 64 tonnin kuormaa nostetaan 230 kW teholla.
Jos 10 metrin nousu on kilometrin matkalla, niin tuohon matkaan kuluu 5 minuuttia, mikä tarkoittaa 12 kilometrin tuntinopeutta.
Näin siis siinä teoreettisessa tapauksessa, että koko 230 kW teho käytetään nostoon ilman mitään häviöitä.- Anonyymi
Pakko korjata yöllä tekemäni laskuvirhe, kun ei kukaan muu ole korjannut Tuo 12 km tuntinopeus mäessä , joka nuosee 10 metriä kilometrin matkalla vaatii 23 kW tehon.
Teoriassa siis 230kW teholla päästään tuota mäkeä 120km tuntinopeudella. Käytännössä nopeus jää pienemmäksi, kun sähköauton hyötysuhde on alle 100%.
10 metriä kilometrillä.on hyvin loiva mäki. Jos sama nousu on 500 metrin matkalla, niin nopeus olisi 60 km/h olettaen 100% hyötysuhteen. - Anonyymi
Scania on esitellyt uuden kuorma-auton, jonka tyyppinumerot ovat L 140 ja LS 140. Uutuus on tarkoitettu raskaisiin tehtäviin kuten metsä-, kone- ja työmaakuljetuksiin.
Konepelti lokasuojineen on tehty kuitulasista. Etuosa voidaan kallistaa 70 asteen kulmaan, jolloin moottori paljastuu kokonaan huoltotöitä varten.
Moottorin tyyppi on Scania DS 14. Polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu V8-diesel kehittää 350 DIN-hevosvoimaa ja sen vääntömomentti on 127 kilopondimetriä.
Vientimarkkinoita varten on myös Scania D 14-moottori, jonka teho on 275 DIN-hevosvoimaa ja vääntömomentti 100 kpm. - Anonyymi
No ihan väkisin maailma nyt entistä enemmän pelastuu kun tulevaisuudessa motarit on täynnä rekkoja jotka hiipii mäkiä ylös 12 km/h, fillarikommarien ohitellessa niitä polkupyörillään, ja jotka ei takuulla aiheuta ainuttakaan kolaria kun joku 120 nopeusrajotusten mukaan ajava audisti rysähtää sen perään? :) :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Scania on esitellyt uuden kuorma-auton, jonka tyyppinumerot ovat L 140 ja LS 140. Uutuus on tarkoitettu raskaisiin tehtäviin kuten metsä-, kone- ja työmaakuljetuksiin.
Konepelti lokasuojineen on tehty kuitulasista. Etuosa voidaan kallistaa 70 asteen kulmaan, jolloin moottori paljastuu kokonaan huoltotöitä varten.
Moottorin tyyppi on Scania DS 14. Polttoaineen suoraruiskutuksella varustettu V8-diesel kehittää 350 DIN-hevosvoimaa ja sen vääntömomentti on 127 kilopondimetriä.
Vientimarkkinoita varten on myös Scania D 14-moottori, jonka teho on 275 DIN-hevosvoimaa ja vääntömomentti 100 kpm.Mitä helvettiä on ”kuitulasi”!? Tarkoititko lasikuitua? Ja kuorma-autojen korien osat osat on ollu jo vuosikymmeniä tota tavaraa, ja satun tietämään siitä kun oon itse tehnytkin moisia! 👍🏾
- Anonyymi
Se siitä vetyvouhotuksesta, kun raskas kalustokin siirtyy akkuvoimaan.
- Anonyymi
Totta kai siortyy, koska akkuautot on kertakäyttökamaa jotka on jo kymmenen vuoden kuluttua paalauskunnossa jos et ole valmis maksamaan puolta hankintahinnasta akkujen uusimiseen! :/
Ja sehän toki sopii autofirmoille vallan mainiosti. Muttei kyllä pelasta maailmaa sen pätkääkään, jos 10 vuoden välein kaikki ajoneuvot pitää rakentaa uudestaan.
Autoista ollaan tekemässä vaan samanlaisia kerskakulutushyödykkeitä kun jostain älyluureista? :/ Vai kuvitteletteko ettei kyettäisi tekemään luureja jotka kestää vuosikymmeniä? Kunhan vaan taas se akku vaihdetaan! Jonka kustannus yskiakkuisessa luurissa on tosin mitätön autoihin verrattuna. Mutta kun homo urbanis on silleen aivopesty, et parin vuoden välein on saatava se uus kepula käteen, koska se on ”parempi”, niin: Maailma EI pelastu! :/ - Anonyymi
Vety ei ole vielä valmis. Ehkä kymmene vuoden kuluttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai siortyy, koska akkuautot on kertakäyttökamaa jotka on jo kymmenen vuoden kuluttua paalauskunnossa jos et ole valmis maksamaan puolta hankintahinnasta akkujen uusimiseen! :/
Ja sehän toki sopii autofirmoille vallan mainiosti. Muttei kyllä pelasta maailmaa sen pätkääkään, jos 10 vuoden välein kaikki ajoneuvot pitää rakentaa uudestaan.
Autoista ollaan tekemässä vaan samanlaisia kerskakulutushyödykkeitä kun jostain älyluureista? :/ Vai kuvitteletteko ettei kyettäisi tekemään luureja jotka kestää vuosikymmeniä? Kunhan vaan taas se akku vaihdetaan! Jonka kustannus yskiakkuisessa luurissa on tosin mitätön autoihin verrattuna. Mutta kun homo urbanis on silleen aivopesty, et parin vuoden välein on saatava se uus kepula käteen, koska se on ”parempi”, niin: Maailma EI pelastu! :/Akkuja on käytetty maailman sivu. Materiaalit kierrätetään. Näin se homma toimii.
Mutta tankkiin tankattu diesel ei kierrä kovinkaan nopeasti. Kestää miljoonia vuosia ennen kuin se on taas raakaöljyä.
- Anonyymi
250 km yhdellä latausella, ja tietysti hyvissä olosuhteissa ja hyvillä teillä. Ei kuljetukset ole nykyisin kuin pieneltä osin jotain kahden paikan välisiä ajoja. Niillä jaellaan tavaraa ja ajellaan miten sattuu. Tulee yllättäviä väliajoja jns. Tuollaiset sähkövehkeet on tarkoitettu niin suunniteltuihin ajoihin, että normaali kuljetus tule sitä koskaan olemaan. Pitäisi mainostaa vain tiettyihin ajoihin, eikä pitää yleisenä käsityksenä niiden toimivuutta.
- Anonyymi
Akkuauto sopii hyvin kappaletavaran jakelukäyttöön. Hubien välisessä liikenteessä kannattaa suosia mahdollisuuksien mukaan rautateitä.
Alkutuotannossa joudutaan vielä pitkään tyytymään polttomoottoreihin.
- Anonyymi
Että ihan 250km voi ajaa latauksella! Kelpaa tuolla sitten lähteä keikalle vaikkapa Elelä-Eurooppaan tai Lähi-itään! hah!
- Anonyymi
No voi toi kaupunkien jakeluautona skulatakin jotenkuten?
- Anonyymi
Mikäs järki on sitten hankkia tuollaista megapatterihirviötä? Ei ole kelvollinen pitkiin matkoihin ja miksi maksaa jostain lyhyen matkan rekasta jopa kolminkertainen hinta oikeaan autoon verrattuna?
Milloinhan nähdään raskas panssarivaunu pattereilla koeajossa? Toimintamatka jopa 50 km?- Anonyymi
Juu ja geneven sopimukseen lisäys et jos on liikaa pakkasta niin silloin ei saa hyökätä, kun patteritankki ei etene! :P :D Niin eikä yölläkään saa enää harjottaa sotatoimia, että patteritankin saa ladattua! 👍🏾
Mites jos rynnäkkökivääritkin korvattais patterikäyttöisillä super-soaker vesipyssyillä?! 👍🏾
:D - Anonyymi
Pakoputkettomilla autoilla hillitään ilmaston lämpenemistä.
Pakoputket luovat maailmaan tuhoa ja surua.
- Anonyymi
Vabiksella oli joskus kerosiinilla käyviä moottoriajoneuvoja. Koska kerosiini on halpaa, niin kannattaisi kokeilla sellaista moottorityyppiä uudelleenin.
- Anonyymi
Jos 29 asteen pakkasella toimintasäde on 250 kilometriä, niin kyllähän sillä on ajeltava latausasemaverkoston alueella. Mites norjassa, kun voi olla useampi kilometri pelkkää nousua. Siinå, kun jurnuttaa täydessä lastissa mäkeä ylös, niin voi vain hikoilla, kuinka prosentit putoaa.
- Anonyymi
Menee vielä mielenkiintoisemmaksi kun muutaman vuoden ollut ajossa ja akuista alkaa olemaan paras puhti poissa.
- Anonyymi
Kuinkas paljon sillä akkuteollisuudella raiskataan luontoa ja kuinka monta ydinmyllyä vaaditaan että kaikkiin autoihin riittää sähköä? On tää on punikkien touhu hullua. Ei päätä eikä häntää.
- Anonyymi
Punikithan ne öyhöttää ilmastosta koronasta ja vaikka mistä. Ei mitään logiikkaa.
- Anonyymi
Venäläisen Puuttinin Siperialaisen maaöljyn polttaminen mersun diiselissä on tulevaisuutta!
- Anonyymi
Ja kun ottaa huomioon, millaisia uudet polttomoottorit ovat.
Eihän uusien rekkojen pakoputkista tule edes savua enää. Euro6 moottorit eivät aiheuta juuri mitään päästöjä maantieajossa, kun kone louskuttaa tasaisesti matalilla kierroksilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun ottaa huomioon, millaisia uudet polttomoottorit ovat.
Eihän uusien rekkojen pakoputkista tule edes savua enää. Euro6 moottorit eivät aiheuta juuri mitään päästöjä maantieajossa, kun kone louskuttaa tasaisesti matalilla kierroksilla.Ihan vitusti tulee pakoputkesta päästöjä, jos kolinamoottori on käynnissä.
Pakoputkettomasta autosta ei tule lainkaan päästöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäläisen Puuttinin Siperialaisen maaöljyn polttaminen mersun diiselissä on tulevaisuutta!
No entäs jos tehtäiskin kotimaista biodieseliä ihan kotimaisista raaka-aineista? :) 👍🏾
Ai paska idis, koska Suomi ensin ajattelu on vahingollista? :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan vitusti tulee pakoputkesta päästöjä, jos kolinamoottori on käynnissä.
Pakoputkettomasta autosta ei tule lainkaan päästöjä.Kyl mä epäilen et noista näkemistäni kiihdytysautoista, joissa ei siis ole pakoputkia ollenkaan, saattaa hieman päästöjäkin irrota? :/
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No entäs jos tehtäiskin kotimaista biodieseliä ihan kotimaisista raaka-aineista? :) 👍🏾
Ai paska idis, koska Suomi ensin ajattelu on vahingollista? :)Sehän onkin älykästä toimintaa tehdä erilaisten energiaa vievien prosessien kautta keinotekoista hiilivetyä metsiä raiskaamalla, kun tuulivoimaloilla saa suoraan energiaa akkuun....
- Anonyymi
"Satua""!!!
- Anonyymi
Puhutaab joka tapauksessa aivan erilaisista päästöistä ja kulutuslukemista, mitä vanhempien Eurostandardimoottoreiden kohdalla.
- Anonyymi
"Persua" on saatava hoettua joka hiton yhteydessä. Sellaista se on kun ei ole elämää ilman persuja ;)
- Anonyymi
Sähkö ja rekka eivät kuulu samaan lauseeseen.
- Anonyymi
Toiminta säde on huono.
- Anonyymi
Juu ja varsinkin HUOKEETA!
Jos toi rekkayrittäjä olis joutunu lataamaan ton patteriautonsa talven huippu-sähköhinnan mukaan niin sen käyttö olis maksanu sille 276 € tunnissa, joten: Ihanan kallista! :) 👍🏾- Anonyymi
Hys, hys. Ei tollasia asioita saa julkituoda. Käyttö on lähes ilmaista. (Piste)
- Anonyymi
akku riittää Scanian mukaan parhaimmillaan 250 kilometrin ajoon.
Pakkasella jää alle sadan kilometrin - Anonyymi
Noita ilmaantuu kappaletavara jakoon taajamiin ja niiden tuntumaan. Sitten kun huomataan, et akut on finaalissa parin, kolmen vuoden rumppauksen jälkeen, niin katoavat kaikessa hiljaisuudessa.
- Anonyymi
Ja yrittäjä kiroaa tappioitaan....
- Anonyymi
Aloittajan kaltaiset höpläkkeet uskovat maksettujen mainostyyppien propakandaan, kuin auringon nousuun, mutteivät tajua, että nekin kuormurit sopivat vain jakeluautoiksi kaupunkien rajojen sisällä ja vähän aikaa siihenkin.
- Anonyymi
Tuohan saattaa käydä paikallisajoon, rautakaupan jakeluun.. Akut ei kestä edes uutena oikeaa ajoa.
- Anonyymi
Kyllä nyt persuja mahtaa vituttaa raskaasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538323- 664644
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404333Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353463Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423440Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634