Suomessa pidetään nyt vaalit, joita ei ole koskaan aikaisemmin pidetty. Siis nuo aluevaalit. Ensimmäiset sellaiset vaalit, joissa minulla ei ole äänioikeutta, joka on ollut kaikissa vaaleissa 21-vuotiaana saavuttamani äänioikeuden jälkeen. Yhyy, yhyy…
No, enpähän oikeasti murehdi tuota äänioikeuteni puutetta. Meille stadilaisille hyvin riittää tämä oma alueemme, jonka asioiden päättäjistä äänestämme kunnallisvaaleissa. Vaikka noiden uusien hallintohimmeleiden muodostaminen tulee yhä kasvattamaan sitä pottia, jolla olemme aina tukeneet noita ”alueita”, en silti ole vetänyt Suomen siniristiä puolitankoon, jollaisen Jan Vapaavuori katsoisi aiheelliseksi. Kannattaa lukea tämä:
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/politiikka/vapaavuoren-aluevaalitviitti-herätti-somemyrskyn-tänään-lippujen-kuuluisi-olla-puolitangossa/ar-AAT3rbu?ocid=msedgdhp&pc=U531
Hyvin sanottu, eikö vain?
Vaikkeivät nuo vaalit minua kovinkaan kiinnosta, seuraan kuitenkin niistä illalla tulevaa tv-lähetystä ainakin jonkin verran. Ehkäpä huomenna käyn näkemästäni jotain sanomassa, tuskin kuitenkaan Kymenlaakson vaalituloksista, joita minua on eräällä avauksella kehotettu seuraamaan;))
Tänään on historiallinen päivä
40
72
Vastaukset
Eipä näy aukeavan tuo linkkini, kun siinä on niitä ä-kirjaimia. Laitan nyt tähän tuota entisen pormestarimme sanomaa:
Jan Vapaavuori harmittelee tviitissään sitä, että tänään järjestettävät aluevaalit sinetöivät hänen mielestään epäonnistuneen sote-uudistuksen.
– Vaalipäivä on Suomessa aina liputuspäivä. Tänään lippujen kuuluisi kuitenkin olla puolitangossa, kun maan tyhmin hallintouudistus lopullisesti sinetöidään, Suomen olympiakomitean nykyinen puheenjohtaja Vapaavuori kommentoi.
Hän kehotti kansaa kuitenkin vaaliuurnille.
– Aina on väliä sillä, kuka päättää.- Anonyymi
Korhosella ei taaskaan linkki auennut. Ei ole auennut koko palstahistoriansa aikana, vaikka kuinka on yritetty selittää tuota linkityksen mysteeriä hänelle.
Voiko ihminen oikeasti muka olla noin tollo kuin Korhonen esittää, vai esittääkö Korhonen itseäänkin tyhmempää?
Kysyisi siltä pojaltaan, vaikka sekin kyllä vaikutti siltä, ettei ole pojasta polvi parantunut, kun Korhonen kertoi aikoinaan, mitä neuvoja oli pojaltaan saanut esiteltyään pojalleen palstan viestejä.
Poika oli neuvonut Korhosen mukaan heti maanantaina viemään tietokoneen poliisille tutkittavaksi, sillä poika oli Korhosen kertoman mukaan havainnut selviä viitteitä siitä, että Korhosen tietokoneelle oli murtauduttu.
Korhonen itse ei varmaan muista, hänellä kun tuota ikääkin jo on ja aiemminkin hänen muistinsa on ollut varsin valikoiva.
- Anonyymi
Hesan jättäminen ulos aivan oikein, mutta se järkyttävä tulonsiirto näihin kepuhimmeleihin on täysin käsittämätöntä. Sillä rahalla voitaisiin kehittää Helsinkiä tosissaan, nyt ne rahat käytetään päivittäiseen kulutukseen ja samalla otetaan vielä ulkomailta lisää velkaa näiden kepuhimmeleiden rahoittamiseen. Maakuntavero olisi ok, jos siihen ei kuuluisi tulonsiirtoja, jokainen kunta minimoisi maakuntaveronsa maksoimoidakseen tulonsiirrot. liki jokainen asiantuntija arvioi, että 21 aluetta on naurettavan iso määrä ja jo lähivuosina tulee rajusti supistumaan, kun menot ei pysy kurissa, vaan kasvaa. Sipilän tarkoitus oli saada 3 miljardin säästöt sotesta. Tämä hallitus lisäsi menoja Sipilän vastaavaan 6 miljardia, eli lisälaskua tulee 3 miljardia.
Aika köyhiä ollaan sen jälkeen. - Anonyymi
Ääni meni Kokoomukselle ja äänestyspaikalle kävelin varmaan sinulle tuttua
Betaniankatua. Jos oikein muista, niin sinun poika asuu tuolla kadulla. Hieno paikka ja arvostettu täällä Turussa. Keskustaa kyllä, mutta ei maalaisliittolaista keskustaa.. - Anonyymi
Palstan "potilaasta 70 v", voisi tehdä pitkäveto kohteen, saako yli viisi ääntä?
- Anonyymi
Helsingissä 200 000 sosiaalituilla, 100 000 niillä yksin elää.
Ja nämä kehuu tuottvaksi sitä. Kyllä se tuotto tulee muualta maasta.
Jos Helsingin portit laitettaisiin kiinni tulisi nälkä ja köyyys. Sanon avauksessani, että seuraan illalla vaaleista tulevaa tv-lähetystä. Nyt tuli tv:sta tuo ennakkoäänestysten tulos, jossa lähes tasavahvoissa olivat kokoomus, sdp ja keskusta. Persut yllättävän kaukana.
Enpä taida viitsiä seurata noiden vaalien tuloksia koskevaa tv-ohjelmaa paljonkaan enää tv:n iltauutisten jälkeen. Kun on mukavampaakin ajanviettoa. Kuten digiboxini mielenkiintoisten tallenteiden katsomista iltadrinkkini kanssa. Eivätkä nuo vaalit liikuta minua muuten kuin tympivänä. Kun olen varma siitä, että yhä enemmän minunkin stadilaisena maksamistani veroista menee noille ”alueille”, jotka julkisten tilastojen mukaan saavat niitä meiltä satoja miljoonia euroja joka vuosi.
No, avauksessani sanomani mukaisesti huomenna luultavasti käyn sanomassa jotain vaalien tuloksista, mutta nyt ei ole aihetta enempään.- Anonyymi
Onhan tämä huikea tulos. Sekä Vihreät että Perussuomalaiset romahtavat. Keskusta yli 20%. Voisiko parempaa vaalitulosta olla. Juuri näin sen pitikin mennä.
Ja Kapi, sinunkin koko punaupseerin ikäsi kannattama SDP ihan kelpo tulos. Kait sentään siitä iloinen olet. - Anonyymi
Kokoomuslainenhan kapi on ollut, sentään hyvätuloinen kaksi uraa tehnyt mies, joten surullinen kapi taitaa olla koska kokoomus ei loistanutkaan niin kirkkaana kuin piti.
- Anonyymi
Kapi on demari. Aina ollut ja aina oleva. Koettaa näytellä kokoomuslaista, kun haluaa olla "parempaa väkeä". Häpeää raukka omaa vasemmistolaisuuttaan
- Anonyymi
Kapi haukkuen keskustaa,sen loppumisesta herjannut.
Taitaa keskusta jäädä hyvinvoivana mutta itse haukkuja lähtee. - Anonyymi
Kyllä Suomen kansa tietää ketkä osaavat asioita hoitaa ja ketkä eivät.
- Anonyymi
Mika puolue onkaan, joka saa eniten edustajiaan aluevaltuustoihin? Se on KESKUSTA! Vaalien voittaja selvästi!
- Anonyymi
Menikö Bile-Ilmari läpi. Se on tosi tärkeää mummoille ☃️👏☃️👏🇫🇮🇫🇮🇫🇮🇫🇮🕺🕺🕺
- Anonyymi
Keskusta kutistuu pienpuolueeksi, sitähän se kapo on toitottanut jo kauan. Hohohohohooohohoh
- Anonyymi
Kapiraukka ajautui eilen ehtoolla ankaran vitutuksen valtaan. Se on ikävä mielentila vanhukselle, siinä on yö mennyt sängyssä pyöriessä ja lakanan kulmaa purressa.
Kapin poliitiikan asiantuntijan ura meni lopullisesti täysin persiilleen tämän vaalituloksen myötä.
Viel on Keskusta voimissaan....- KykySOTILAS
Pitää varmaan edelleenkin itseään suurena asiantuntijana kaikessa mahdollisessa ja ennenkaikkea henkisesti korkeatasoisena uljaana "faitterina".
- Anonyymi
Oli sitten vaalit tai ei niin Potilaalle on jokainen päivä uusi eilinen.
Nyt on sitten käyty ne aluevaalitkin. Historian ensimmäiset ja toivottavasti samalla viimeiset. Enpä viitsinyt eilen illalla niiden tuloslaskentaa kovinkaan myöhään tv:sta seurata. Lueskelin nyt aamun Hesarista niiden lopulliset tulokset. Eipä niissä yllätyksiä.
Kokoomus oli kannatuksessa odotetusti suurin 21,6 % kannatuksella ja sai valtuustoihin 289 valtuutettua. Sdp oli toiseksi kannatetuin 19,3 % kannatuksella, mutta valtuustoissa vasta kolmas 275 valtuutetulla. Kepu hävisi kannatuksessa niukasti sdp:lle 19,2 % kannatuksella, mutta valtuustoissa meni Sdp:n ja kokoomuksenkin edelle 297:llä valtuutetulla. Vähempiväkiset alueet kun saavat suhteessa kokoonsa enemmän valtuutettuja kuin väkirikkaammat alueet.
Hesarin A 7-sivua täyttää hauskannäköinen kartta. Noin 70 % Suomen pinta-alasta on kepun vihreää. Toiseksi suurin on kokoomuksen harmaa alue, johon kuuluvat Länsi-Uusimaa, Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Päijät-Häme. Kolmanneksi suurin on Sdp:n vaaleanpunainen alue, jossa Satakunta, Kanta-Häme, Kymenlaakso ja Etelä-Karjala. Viidentenä on RKP, joka on suurimpana Pohjanmaalla ja Itä-Uudellamaalla.
Minuahan nuo vaalit eivät kovin kiinnostaneet siksikään, kun minulla stadilaisena ei ollut niissä äänioikeutta. Eivätpä nuo kovin näy kiinnostaneen äänioikeutettujakaan, kun sellaisista yli puolet jätti äänioikeutensa käyttämättä. Sitä en kyllä oikein ymmärrä.
Ihan kaikissa vaaleissa olen äänestänyt siitä asti kun tulin 21-vuotiaana äänioikeutetuksi. Äänestämäni puolueet ovat eduskunta- ja kuntavaaleissa vaihdelleet kansanpuolueesta demareihin ja kokoomukseen. Presidentinvaalit sattuivat kaksi kertaa ”faitterireissuilleni”. Siinailla v, 1978 äänestin Suomen Perustuslaillisen Kansanpuolueen ehdokasta Ahti M Salosta, mutta Kekkonenhan tuli vielä valituksi. Golanilla v. 1982 äänestin SDP:n Mauno Koivistoa ja vaalien tulosta seurasimme joukolla pataljoonamme komentajan asunnossa ja tuloksen selvittyä, komentajamme otti esille konjakkipullon, jonka sitten Mauno Koiviston voiton kunniaksi yhdessä tyhjensimme.
Muutamilla näkyy olleen niin tärkeää sanottavaa tälle avaukselleni, että ovat sitä kolmenkin kertaan toistelleet. Sellaiseen en puutu. Eikä minulla näiden vaalien tiimoilta ole muutenkaan tätä enempää sanottavaa.- Anonyymi
Kaikki puolueet siellä aluevaaleissa olivat edustettuina. Eikö oman puolueen kannatukseenkaan riitä mielenkiintoa? Ettei vaan olisi "väärin voitettu vaali" keskustalta ja siksi närästää;).
Helsinkikeskeisyydellä ja keskustakielteisyydellä olet toki elänyt viimeiset 20 vuotta joten se lienee suurin syy kun aluevaalit ei kiinnosta sinua. - Anonyymi
Kapia näemmä "ottaa päähän" kun Keskusta pärjäsi ja oma puolue, SDP, ei juurikaan parantanut kuntavaaleista.
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki puolueet siellä aluevaaleissa olivat edustettuina. Eikö oman puolueen kannatukseenkaan riitä mielenkiintoa? Ettei vaan olisi "väärin voitettu vaali" keskustalta ja siksi närästää;).
Helsinkikeskeisyydellä ja keskustakielteisyydellä olet toki elänyt viimeiset 20 vuotta joten se lienee suurin syy kun aluevaalit ei kiinnosta sinua.En viitsinyt tuoda esille kantaani minkään puolueen suhteen, kun en ollut vaaleissa äänestäjä; me stadlaiset kun olemme niin itseriittoisia, että tyydymme tähän omaan alueeseemme. Sanottakoon nyt kuitenkin, että hyvältähän tuntuu se, että kokoomus oli kannatetuin puolue ja demaritkin kannatuksessa hieman kepun edellä. Parasta oli persujen totaalinen romahdus.
Jos minua jokin närästää, niin se, että kepu sai kuitenkin eniten valtuutettuja ja juuri niillä alueilla, joita me stadilaiset veronmaksajat eniten tuetaan. Jo nykyisellään hyvin suuri tukipottimme tulee tietysti yhä kasvamaan. Asiaa yleisemminkin katsoen paljolti yhdyn entisen viisaan pormestarimme Jan Vapaavuoren näkemykseen, jonka edellä olen todennut, mutta toistettakoon vielä: ”Vaalipäivä on Suomessa aina liputuspäivä. Tänään lippujen kuuluisi kuitenkin olla puolitangossa, kun maan tyhmin hallintouudistus lopullisesti sinetöidään”.
Helsinkikeskeisyydellä eli täällä asuvana olen toki elänyt jo seitsemänkymmentä vuotta muutamia pieniä katkoja lukuun ottamatta. Yhtä kauan olen ollut kepukielteinenkin, sitä ihan ilman katkoja.Oikeastaan RKP on myös keskustaa, sen ruotsinkielinen osa. Kuten mm Orpokin sanoi kokoomuksen olevan osa keskustaa, eikä siinä kaikki myös demarit niin haluaisi mm Jutta Urpilaisen suulla -puheenjohtajana.
Älä Kapi ole noin myrtyneenä, ollaan iloisia että meillä kuitenkin voidaan vaaleja pitää näin avoimesti, kun se voisi olla toisinkin, kuten Venäjällä, jossa vaalitulos päätetään ennakkoon.
Myös Valkovenäjällä ns presidentti on Putinin jäljissä kun ilmoitti tekevänsä lain jossa jatkaa 2035 saakka maan johdossa, jossa samaan lakiin myös kohdalleen syyttämättämyys. Kiina jo näin teki aiemmin -ikuinen presidentti, mutta heillä onkin ainoa sallittu kommunistinenpuolue.
Myös takavuosien vasemmiston lemmikki Daniel Ortega, joka teki vaimostaan varapresidentin. Leike siitä:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008389411.html
Sinäkin olet maailmaa niin nähnyt, että ihmettelen kun vasemmistoa ihannoit ?
-anteeksi! suorapuheisuuteni, mutta turha asioita kierrellä.
Kazakstan, kaunis maa, jossa olen useastikin käynyt, siellä myös kuohui -valtataistelu, jota ei monet ymmärtäneet. Tuli monille yllätyksenä sen sekasortoinen tilanne. Vanha presidentti
menetti oikeuksiaan taustajoukkonsa järjesti mellakat. Maan ensimmäinen presidentti Nursultan Nazarbajev jätti tehtävänsä vuonna 2019 ja valitsi seuraajakseen nykyisen presidentin Kassym-Jomart Tokajevin.
– Erostaan huolimatta Nazarbajev, 81, toimi maan turvallisuuskomitean johdossa, mutta nyt Tokajev on nyt ilmoittanut ottavansa komitean johdon itselleen. Erotti mm Nazarbajev uskollisia. Nazarbajevìn sukulaisia pakeni ulkomaille rahoineneen jotka varastettu valtion kassasta. Uusi presidentti liukesi sopimuksestaan, että heillä olisi syyttämättömyys.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005048017.html
-juuri hän on Nazarbajev, 3 vuosikymmenen diktaattori. Eikä mtuosta toisestakaan
olisi Suomen korkeimman mitalin saajaksi, mutta aate oli niin voimakkaasti Halosella mukana.
Tästä nyt olisi juttua vaikka kuin. Voi jokunen ihmetellä miksi noin kirjoitan, siksi kun Kapikin on maailmaa nähnyt niin ymmärtää laajemmin näitäkin seutuja. SORMI VAIN NÄPPÄIMISTÖLLÄ OLI NIIN ANTO PÄÄLLÄ.
Näin lyhyesti vähän laajemmin missä maailmassa eletetään ja ihan rajanaapurinakin.
Maailma ei ole nyt rauhallinen, jota oli Venäjän heikkona aikana 1990 alkaen, mutta uutta jalansijaa hakevat Neuvostoliiton suuruus mielessä.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
En viitsinyt tuoda esille kantaani minkään puolueen suhteen, kun en ollut vaaleissa äänestäjä; me stadlaiset kun olemme niin itseriittoisia, että tyydymme tähän omaan alueeseemme. Sanottakoon nyt kuitenkin, että hyvältähän tuntuu se, että kokoomus oli kannatetuin puolue ja demaritkin kannatuksessa hieman kepun edellä. Parasta oli persujen totaalinen romahdus.
Jos minua jokin närästää, niin se, että kepu sai kuitenkin eniten valtuutettuja ja juuri niillä alueilla, joita me stadilaiset veronmaksajat eniten tuetaan. Jo nykyisellään hyvin suuri tukipottimme tulee tietysti yhä kasvamaan. Asiaa yleisemminkin katsoen paljolti yhdyn entisen viisaan pormestarimme Jan Vapaavuoren näkemykseen, jonka edellä olen todennut, mutta toistettakoon vielä: ”Vaalipäivä on Suomessa aina liputuspäivä. Tänään lippujen kuuluisi kuitenkin olla puolitangossa, kun maan tyhmin hallintouudistus lopullisesti sinetöidään”.
Helsinkikeskeisyydellä eli täällä asuvana olen toki elänyt jo seitsemänkymmentä vuotta muutamia pieniä katkoja lukuun ottamatta. Yhtä kauan olen ollut kepukielteinenkin, sitä ihan ilman katkoja.Ne kepujen kylät on niitä elätettäviä, eivät itse siihen kykene.
kapi_ kirjoitti:
En viitsinyt tuoda esille kantaani minkään puolueen suhteen, kun en ollut vaaleissa äänestäjä; me stadlaiset kun olemme niin itseriittoisia, että tyydymme tähän omaan alueeseemme. Sanottakoon nyt kuitenkin, että hyvältähän tuntuu se, että kokoomus oli kannatetuin puolue ja demaritkin kannatuksessa hieman kepun edellä. Parasta oli persujen totaalinen romahdus.
Helsinkikeskeisyydellä eli täällä asuvana olen toki elänyt jo seitsemänkymmentä vuotta muutamia pieniä katkoja lukuun ottamatta. Yhtä kauan olen ollut kepukielteinenkin, sitä ihan ilman katkoja.On syytä muistaa, että veronmaksajien tuki menee hoitoa tarvitseville ihmisille riippumatta missä asuvat. Sinäkin voit joskus sellaista hoitoa tarvita ja olet muistaakseni kertonut sellaista jo saaneesikin.
Nyt kun sairaan- ja vanhustenhoito maksetaan entistä näkyvämmin valtion varoista, tukijat asuvat joka puolella Suomea. Stadi ei tue muun Suomen alueita, vaan kaikki tukeminen tapahtuu henkilöiltä toisille lompakon paksuuden mukaan.
Jan Vapaavuoren kommentti oli raukkamainen, epäisänmaallinen ja Suomen lippua halveksiva.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
On syytä muistaa, että veronmaksajien tuki menee hoitoa tarvitseville ihmisille riippumatta missä asuvat. Sinäkin voit joskus sellaista hoitoa tarvita ja olet muistaakseni kertonut sellaista jo saaneesikin.
Nyt kun sairaan- ja vanhustenhoito maksetaan entistä näkyvämmin valtion varoista, tukijat asuvat joka puolella Suomea. Stadi ei tue muun Suomen alueita, vaan kaikki tukeminen tapahtuu henkilöiltä toisille lompakon paksuuden mukaan.
Jan Vapaavuoren kommentti oli raukkamainen, epäisänmaallinen ja Suomen lippua halveksiva.Veronmaksajien tuen pitääkin mennä hoitoa tarvitseville ihmisille riippumatta siitä, missä he asuvat. Mutta tässä tapauksessa sen hoidon järjestelyvastuuta ei ole annettu valtiolle. Esim. poliisitoiminnan osalta järjestelyvastuu on valtiolla ja kaikki kansalaiset saavat poliisin palveluja.
Nyt järjestelyvastuu on annettu itsehallintoperiaatteen mukaisesti maakunnille. Itsehallintoon kuuluu, että sama hallinto päättää ja vastaa niin menoista kuin tuloistakin. Ei itsehallinto perustu sosialisoimiselle. Mitään valituksen aihetta ei siis olisi, jos valtio hoitaisi itse soteasiat, kun se kerran ne maksaakin. Kyllä soteasioiden hallinto osataan hoitaa ao. ministeriöissä. Soteratkaisu perustuu maakunta- ja aluehallinnolle. Silloin se tarkoittaa, että Helsinki yhtenä itsehallintoalueena tukee muita alueita. Helsingin suhteellinen osuus heikkenee tässä uudistuksessa ja se lisää helsinkiläisten maksuosuutta.
Lompakon paksuuden mukaan maksetaan progressiivista veroa ja se verotustapa koskee vain valtionveroa. Kuntaverohan ei ole samalla tapaa progressiivinen vaan itsehallintoon liittyvä tapa kerätä verotuloja.
Soteuudistus on melkoinen sekasikiö juuri rahoituksen vuoksi, että sellaista ei olisi pitänyt tehdä lainkaan. Veronmaksajille olisi tullut huomattavasti halvemmaksi, jos koko sote olisi siirretty valtion tehtäväkenttään mutta tämähän ei Kepulle käy. Vapaavuoren kommentti ei ole millään muotoa raukkamainen. Hän on johdonmukaisesti pitänyt soteuudistusta huonona. Suruliputus on tietysti kuvainnollinen tapa ilmaista se, miten huonona Vapaavuori pitää uudistusta.Pystyyn_kuollut kirjoitti:
On syytä muistaa, että veronmaksajien tuki menee hoitoa tarvitseville ihmisille riippumatta missä asuvat. Sinäkin voit joskus sellaista hoitoa tarvita ja olet muistaakseni kertonut sellaista jo saaneesikin.
Jan Vapaavuoren kommentti oli raukkamainen, epäisänmaallinen ja Suomen lippua halveksiva.No joo. Vapaavuorella on tapana olla suorasanainen kaikissa asioissa, sellaiseksi hän leimautui pormestarinammekin. Ehkä hän tuossa on kuitenkin vähän yliampuva. Ymmärrän kyllä häntä siinä, että näkee tuon hyvinvointialue-järjestelmän turhaksi ja pormestarikokemuksellaankin tietää, että niiden alueiden tukeminen tietää lisämenoja Helsingille.
Tuossa liputusasiassa hän kyllä lipsahtaa sopimattomuuksiin. Sanoin jo eilen, että minä en ole laittanut siniristiä puolitankoon. En liputtanut ollenkaan, kun eihän täällä Stadissa ollut vaalipäivä. Eivät täällä Paloheinässä tainneet liputtaa ketkään muutkaan.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
No joo. Vapaavuorella on tapana olla suorasanainen kaikissa asioissa, sellaiseksi hän leimautui pormestarinammekin. Ehkä hän tuossa on kuitenkin vähän yliampuva. Ymmärrän kyllä häntä siinä, että näkee tuon hyvinvointialue-järjestelmän turhaksi ja pormestarikokemuksellaankin tietää, että niiden alueiden tukeminen tietää lisämenoja Helsingille.
Tuossa liputusasiassa hän kyllä lipsahtaa sopimattomuuksiin. Sanoin jo eilen, että minä en ole laittanut siniristiä puolitankoon. En liputtanut ollenkaan, kun eihän täällä Stadissa ollut vaalipäivä. Eivät täällä Paloheinässä tainneet liputtaa ketkään muutkaan.Kapista on tullut nykyään tuollainen mielipiteensä pyörtävä joojoomies.
- Anonyymi
Mielipidepankki kirjoitti:
Veronmaksajien tuen pitääkin mennä hoitoa tarvitseville ihmisille riippumatta siitä, missä he asuvat. Mutta tässä tapauksessa sen hoidon järjestelyvastuuta ei ole annettu valtiolle. Esim. poliisitoiminnan osalta järjestelyvastuu on valtiolla ja kaikki kansalaiset saavat poliisin palveluja.
Nyt järjestelyvastuu on annettu itsehallintoperiaatteen mukaisesti maakunnille. Itsehallintoon kuuluu, että sama hallinto päättää ja vastaa niin menoista kuin tuloistakin. Ei itsehallinto perustu sosialisoimiselle. Mitään valituksen aihetta ei siis olisi, jos valtio hoitaisi itse soteasiat, kun se kerran ne maksaakin. Kyllä soteasioiden hallinto osataan hoitaa ao. ministeriöissä. Soteratkaisu perustuu maakunta- ja aluehallinnolle. Silloin se tarkoittaa, että Helsinki yhtenä itsehallintoalueena tukee muita alueita. Helsingin suhteellinen osuus heikkenee tässä uudistuksessa ja se lisää helsinkiläisten maksuosuutta.
Lompakon paksuuden mukaan maksetaan progressiivista veroa ja se verotustapa koskee vain valtionveroa. Kuntaverohan ei ole samalla tapaa progressiivinen vaan itsehallintoon liittyvä tapa kerätä verotuloja.
Soteuudistus on melkoinen sekasikiö juuri rahoituksen vuoksi, että sellaista ei olisi pitänyt tehdä lainkaan. Veronmaksajille olisi tullut huomattavasti halvemmaksi, jos koko sote olisi siirretty valtion tehtäväkenttään mutta tämähän ei Kepulle käy. Vapaavuoren kommentti ei ole millään muotoa raukkamainen. Hän on johdonmukaisesti pitänyt soteuudistusta huonona. Suruliputus on tietysti kuvainnollinen tapa ilmaista se, miten huonona Vapaavuori pitää uudistusta.Tämä ei ole maakuntiin perustuva malli.
Keskustan ehdottama malli pohjautui maakuntiin, mutta demla juristien sekä Aki Lindenin tapaisten hörhöjen vuoksi mentiin tähän SDP:n malliin, eli 23 alueeseen. Mielipidepankki kirjoitti:
Veronmaksajien tuen pitääkin mennä hoitoa tarvitseville ihmisille riippumatta siitä, missä he asuvat. Mutta tässä tapauksessa sen hoidon järjestelyvastuuta ei ole annettu valtiolle. Esim. poliisitoiminnan osalta järjestelyvastuu on valtiolla ja kaikki kansalaiset saavat poliisin palveluja.
Soteuudistus on melkoinen sekasikiö juuri rahoituksen vuoksi, että sellaista ei olisi pitänyt tehdä lainkaan. Veronmaksajille olisi tullut huomattavasti halvemmaksi, jos koko sote olisi siirretty valtion tehtäväkenttään mutta tämähän ei Kepulle käy. Vapaavuoren kommentti ei ole millään muotoa raukkamainen. Hän on johdonmukaisesti pitänyt soteuudistusta huonona. Suruliputus on tietysti kuvainnollinen tapa ilmaista se, miten huonona Vapaavuori pitää uudistusta.Muistaakseni yksikään puolue ei ole missään vaiheessa esittänyt sote-asioiden siirtämistä valtiolle. Ei edes silloin 10-15 vuotta sitten, kun ainakin jossain A-Studiossa tai vastaavassa ohjelmassa käytiin läpi eri maiden tapoja järjestää sote-palvelut. Syynä valtion vieroksumiseen meidän puolueissamme on kai se, että sen ei ole katsottu edistävän tehokkuutta ja säästävän kustannuksia, vaan olevan siinä mielessä jopa vahingollinen.
Käsittääkseni valtio maksaa jatkossa myös Helsingin sote-kulut, vaikka päätösvalta siellä kaupungilla säilyykin, joten ei se hallintoalueena tule maksamaan maakuntien terveyskuluja.kapi_ kirjoitti:
No joo. Vapaavuorella on tapana olla suorasanainen kaikissa asioissa, sellaiseksi hän leimautui pormestarinammekin. Ehkä hän tuossa on kuitenkin vähän yliampuva. Ymmärrän kyllä häntä siinä, että näkee tuon hyvinvointialue-järjestelmän turhaksi ja pormestarikokemuksellaankin tietää, että niiden alueiden tukeminen tietää lisämenoja Helsingille.
Tuossa liputusasiassa hän kyllä lipsahtaa sopimattomuuksiin. Sanoin jo eilen, että minä en ole laittanut siniristiä puolitankoon. En liputtanut ollenkaan, kun eihän täällä Stadissa ollut vaalipäivä. Eivät täällä Paloheinässä tainneet liputtaa ketkään muutkaan.Mahtaako meidän maassamme yksikään yksittäistalous liputtaa vaalipäivisin? Useimmat liputtavat vain neljänä tai viitenä yleisenä liputuspäivänä vuodessa. Kunnalliset asuntoyhtiöt ovat eri asia, kun noudattavat kuntien virastojen liputuspäiviä. Omasta mielestäni liputuspäiviä voitaisiin kunnallisten asuntojen osalta karsia, vaikka tuulisena päivänä sitä lipun liehuntaa onkin mukava katsoa.
- Anonyymi
Mielipidepankki kirjoitti:
Soteuudistus on melkoinen sekasikiö juuri rahoituksen vuoksi, että sellaista ei olisi pitänyt tehdä lainkaan. Veronmaksajille olisi tullut huomattavasti halvemmaksi, jos koko sote olisi siirretty valtion tehtäväkenttään mutta tämähän ei Kepulle käy. Vapaavuoren kommentti ei ole millään muotoa raukkamainen. Hän on johdonmukaisesti pitänyt soteuudistusta huonona. Suruliputus on tietysti kuvainnollinen tapa ilmaista se, miten huonona Vapaavuori pitää uudistusta."Veronmaksajille olisi tullut huomattavasti halvemmaksi, jos koko sote olisi siirretty valtion tehtäväkenttään mutta tämähän ei Kepulle käy. "
Kenelle se sitten olisi käynyt?
- Anonyymi
Jos et ole muussa onnistunut, olet saanut minut ainakin "vihaamaan" helsinkiläisiä. Jotenkin olet saanut iskostettua minuun ajatuksen, että olette siellä kaikki samanlaisia kusipäitä. Mutta täytyisihän minun järkevänä ihmisenä ymmärtää, ettei joku Rautavaaralta Helsinkiin muuttanut itsensä rakastaja edusta koko Helsingin väestöä. Ja stadilaisuutta ei edusta yhtään.
Eipä tuohon muuta kuin että ei täällä Stadissa ole varmaan kymmentä prosenttia, ei lähellekään muita sellaisia, joka olisi pitänyt kotiaan täällä yhtä kauan kuin minä. Joten kyllä kai edustan stadilaisuuden suurta enemmistöä. Siinäkin suhteessa, että en ole kepulainen. Kepulaisia täällä on jokseenkin hyvin suhteessa valtuustomme kokoonpanoon. 85-jäsenisessä valtuustossamme kepulla on nimittäin kaksi edustajaa:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/jasenet/- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Eipä tuohon muuta kuin että ei täällä Stadissa ole varmaan kymmentä prosenttia, ei lähellekään muita sellaisia, joka olisi pitänyt kotiaan täällä yhtä kauan kuin minä. Joten kyllä kai edustan stadilaisuuden suurta enemmistöä. Siinäkin suhteessa, että en ole kepulainen. Kepulaisia täällä on jokseenkin hyvin suhteessa valtuustomme kokoonpanoon. 85-jäsenisessä valtuustossamme kepulla on nimittäin kaksi edustajaa:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/jasenet/Niin katoaa mainen kunnia ja aito stadilaisuuskin, jota sinä et ole koskaan edes edustanut. Jos luulet minua ärsyttäväsi lestadiolaispuolue kepusta puhumalla, ohi menee ja kaukaa. Menee ohi kuin kerrattainen "tietoiskusi" Otto Ville Kuusisesta.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/jasenet/Stadilainen sinä et ole eikä sinusta sellaista tule. Stadilainen on syntynyt stadissa.
Pystyltä tuli oikein hyvä kommentti Vapaavuoren sanomisiin, lueppa se ja mieti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin katoaa mainen kunnia ja aito stadilaisuuskin, jota sinä et ole koskaan edes edustanut. Jos luulet minua ärsyttäväsi lestadiolaispuolue kepusta puhumalla, ohi menee ja kaukaa. Menee ohi kuin kerrattainen "tietoiskusi" Otto Ville Kuusisesta.
Olkoonpa Helsingin valtuustossa ketä tahansa, onneksi besserwisser Jombe ei ole.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/kaupunginvaltuusto/jasenet/Tiedätkö Kapi, ettei aito stadilainen pidä meteliä stadilaisuudestaan. Se erottaa kaltaisesi juntin stadilaisesta, sinun pitää tuota "sadilaisuuttasi" korostaa koko ajan.
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282025Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101768Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571279Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801165Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89954TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46915
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804