Neljän tonnin painoiseen veneeseen 20-heppainen?

Anonyymi

Vene on pieni. Onko 20 heppaa siihen liikaa? Vanha moottori taitaa olla 11-heppainen. Sillä on pärjätty, mutta vähän on tehonpuute vaivannut.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla 4,5t veneessä 28 hp enkä pidä sitä mitenkään liian suurena. Miksi luulet, että 20hp on liikaa jos 11hp vaivaa tehon puute?

    • Anonyymi

      Riippuu varmaan vähän siitä mitä veneellä teet. Jos haluat puskea kovaan vastatuuleen ja -aallokkoon yli runkonopeuden toista venettä hinaten niin ei se 20 heppaa edes riitä. Jos taas kyse on tavanomaisesta purjeveneen apumoottorista, jota käytetään satamaoperaatioihin, akkujen lataamiseen ja pläkässä ajeluun, niin se 11 hp pitäisi kyllä riittää hienosti.

    • Anonyymi

      Itsellä 4 tonnisessa uusi 2 sylinterinen 14 hp ja potkurivalinta oikea. Kyllä kulkee. Vanha oli 1 mukainen 8 hp. Ei kulkenut vastakeliin.

      Muttei toki 20 hp myöskään ongelma ole, jos se vaan mahtuu sinne? Vanha moottorisi varmaankin 1 sylinterinen? 2 sylinterinen ja lähes 50% tehokkaampi on jo ihan eri maailmasta kuin vanha moottorisi.

    • Anonyymi

      Eli teho olisi 5 hv per tonni. Hyvä suhde.

    • Anonyymi

      Puhutteli nyt matkaopelukoneista purjeiden neulomiseen?

    • Anonyymi

      Oma puolitonnari painaa nelisen tonnia ja kone on kolmipyttyinen 20 hp Kubota. Hyvä valinta. Tyynellä kelillä menee leppoisasti runkonopeutta puolella teholla. Raskaammissa olosuhteissa hyvin reserviä. Painon lisäys ei tunnu missään ja käynti on tasaista sekä taloudellista.

      • Anonyymi

        Mitä ne raskaammat olosuhteet ovat? Ei kai sitä konetta tarvita kuin tyynellä?


    • Anonyymi

      Melko varmasti ei tehonpuute vaivaa, vaan huono potkuri. Mutta jos se 11 hv on vanha yksisylinterinen, on uusi 20 hv moottori pienempi, kevyempi ja tasakäyntisempi.

    • Anonyymi

      Miten tehonpuute vaivaa? Ihan hyvä teho tuo 3 hv/tonni on. Minulla on ollut molemmissa veneissä tuo 3 hv/tonni. Tai oli kolmannessakin, mutta perämoottorina. En ole kokenut tehopulaa olleen.

      Voihan toki 20 hv koneen laittaa, muttei siitä hyötyäkään tule. Helposti tuolla 11 hv saavuttaa järkevän matkavauhdin.

      • Anonyymi

        Aloittajalla lienee väärä potkuri? Tai sitten vain joku tarve puskea väkisin omaa keula-aaltoa vasten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajalla lienee väärä potkuri? Tai sitten vain joku tarve puskea väkisin omaa keula-aaltoa vasten?

        Ehkä aloittajan moottori on tiensä päässä ja hän pohtii mitä kokoa seuraava moottori voisi olla. Jos vaan tilaa on, niin kyllä 1 sylinterisestä kiva siirtyä n. 15 hp 2 sylinteriseen samantien. 20 hp moottorit taitaa olla useimmiten jo 3 sylinterisiä, ehkä jo ylimitoitettu mutta haitanneeko jos asennustilaa on. Kiva se on olla sen verran tehoa että vastaiseen jaksaa mennä jos joskus on kiire ja pakko. Siinä mieles mitään 10 hp 1 sylinteristä hölmöä asentaa noinkin isoon ja painavaan vaikka se hienosti satamiin ym riittääkin. Aloittajan tarpeeseen selvästi tarvitaan vähän entistä isompi moottori. Kukin valitsee omaan tarpeeseen sopivan vaihtoehdon. Yanmar 2ym15 on minulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä aloittajan moottori on tiensä päässä ja hän pohtii mitä kokoa seuraava moottori voisi olla. Jos vaan tilaa on, niin kyllä 1 sylinterisestä kiva siirtyä n. 15 hp 2 sylinteriseen samantien. 20 hp moottorit taitaa olla useimmiten jo 3 sylinterisiä, ehkä jo ylimitoitettu mutta haitanneeko jos asennustilaa on. Kiva se on olla sen verran tehoa että vastaiseen jaksaa mennä jos joskus on kiire ja pakko. Siinä mieles mitään 10 hp 1 sylinteristä hölmöä asentaa noinkin isoon ja painavaan vaikka se hienosti satamiin ym riittääkin. Aloittajan tarpeeseen selvästi tarvitaan vähän entistä isompi moottori. Kukin valitsee omaan tarpeeseen sopivan vaihtoehdon. Yanmar 2ym15 on minulla.

        Mikä 1-sylinterinen on 11 hv? 1-sylinterisiä ei tule heti mieleen kuin 1GM ja 1GM10, jotka ovat 7 ja 9 hv sekä VP:n viimeinen 1-sylinterinen MD2001 oli 9 hv. MD2010 oli sitten jo 2-sylinterinen ja nykyinen D1-13 myös.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe