Nyt kun sellainen kaistojen yhdistymis liikennemerkki on vihdoin olemassa, niin miksei sitä voisi ruveta käyttämään myös esim kiihdytyskaistoilla. Esim Saksassa ja Tanskassa tuo merkki on käytännössä jokaisella kiihdytyskaistalla. Miksei se voisi toimia myös Suomessa.
Nykyään kun seuraa, niin suomalainen liikenne näyttää aika tyhmältä, kun osa ei halua päästää liittyjiä sekaan, lumikelillä urat vielä lisää vaikeusastetta. Sitten osa koukkii vasemmalle kaistalle väistääkseen, ja sitten kun yrittävät palata takaisin oikealle kaistalle, niin kas kaikki vetää raot kiinni ja joutuu ajamaan pitkän aikaa vasemmalla kaistalla vain sen takia että väisti.
Eikö olisi järkevämpää noudattaa vetoketjuperiaatetta (=vaihtaa ne kärkikolmiot toisenlaisiin merkkeihin) ? Näin loppuisi se vasemmalle kaistalle poukkoilu, ja kylmähiki ainakin vähenisi kiihdytyskaistaa tulevilta. Olkootkin että pieni osa on täydellisiä autoilijoita, ja he osaavat ajaa aina täydellisesti. Tosiasia kuitenkin on että liikenteessä on paljon ns surkeita kuskeja, niin eikö tämä nimenomaan helpottaisi tätä valtaväestön ajamista. Ja lopettaisi ainakin sen estelyn ja poukkoilun.
Saksassa ja Tanskassa sujuu liikenne noissa kohdin paljon jouhevammin, ja vasen kaista pysyy koko ajan avoimema kovempaa nopeutta ajaville. Tosin suomalaiselle tulee jo Tanskassa yllätyksenä myös se oikean kaistan suuri ajonopeus, siellä ei liikenne matele. Vaan saa ihan oikeasti ajaa ettei jää jalkoihin. Suomessa liikenne on enemmän sellaista hidastempoista, lievää alinopeutta, osaamattomuutta, noloutta, hermot menee vähemmästäkin. Tanskassa ja Saksassa suunnilleen sielu lepäsi, kun siellä ei ollut ns tientukkeita.
Vetoketjuperiaate
14
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä sepustus, jolla ei ole tosielämän tai Saksan ja Tanskan liikenteen kanssa mitään tekemistä.
- Anonyymi
Kannattaa joskus käydä ajelemas Saksa/Tanska suunnalla, eikä vain huudella navetan takaa. Se on juurikin noin tuolla Euroopassa, moottoriteillä ja muilla useampikaistaisilla valtateillä siis.
- Anonyymi
Ei se ihan moottoritien rampilla toimi kun vauhdit on kovat ja rampilla on vain hyvin harvoin pitkää kiihdytyskaistaa ja monet tuhnuttaa ihan liian hiljaa.
Vaikea sovittaa 100-120 vauhtia 60-80 vauhtiin vetoketjuna. - Anonyymi
Minä en ainakaan aio päästää jotain tojoteroa rampilta eteeni hidastelemaan. Jääkööt sinne jonon perälle vaan nysväämään.
Audi King
-Teiden King- 💪 - Anonyymi
Mielestäni liittyminen toimii pääsääntöisesti hyvin. Rampilta tullaan moottoritiellä ajavan taakse. Toisinaan tosin näkee pitkin ramppia tultavan liian kovalla vauhdilla, jolloin taakse liittyminen on vaikeaa.
- Anonyymi
Jos motarilla joku ajaa kovin hiljaa, niin tietysti rampilta liitytään eteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos motarilla joku ajaa kovin hiljaa, niin tietysti rampilta liitytään eteen.
Ei vauhtikaan aina ole se ratkaiseva tekijä. Jos kaistatulija on edempänä, niin liittyy tietenkin eteen.
- Anonyymi
Yksi syy "miksi ei haluta päästää" ei se aina tahallista ole vaan siinä päätiellä ajetaan liian lähellä toisia ja kun nopeus seilaa jonossa koko ajan kuin kapteeni hullunmulkku merelle niin perässä roikkumista syntyy. Tosi rasittavaa ajaa noissa jonoissa, pumppaa koko ajan nopeutta.. Niin sitten ei liittymistä tuleville tilaa, jotka nekin puupäät tulee sieltä toinen toisensa perässä roikkuen ja kaikki pitäisi mahtu kerralla yhteen väliin..
Ei tuu mitään. - Anonyymi
Ei "Ajokaistojen yhdistyminen" liikennemerkkiä voida käyttää paikoissa, joissa toisella kasitalla on väistämisvelvollisuus, eli "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" (kärkikolmio) liikennemerkki. Jos toisella kaistalla on väistämisvelvollisuus, niin sitten sellainen heillä on. Paikoissa joissa kaistat ovat tasa-arvoisessa asemassa, niin voidaan sitten varmasti käyttää.
- Anonyymi
Juuri näin. Merkkiä (E30, selitys tieliikennelaissa) voidaan käyttää vain paikassa, jossa kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi. Jos kaistoja on jokin muu määrä tai ollaan rampilla, käytetään muita merkkejä.
Ajatus tässä merkissä on se, että saataisiin käytetyksi molemmat kaistat loppuun asti. Yleensähän tällaisessa paikassa on päätetty vasen kaista. Se aiheuttaa sen, että ollakseen varmasti oikeassa suomalainen vaihtaa sille jatkuvalle kaistalle 2,7 kilometriä ennen toisen kaistan päättymistä. Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin.
Merkkiä tullaan todennäköisesti käyttämään ensin tietyöjärjestelyissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Merkkiä (E30, selitys tieliikennelaissa) voidaan käyttää vain paikassa, jossa kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi. Jos kaistoja on jokin muu määrä tai ollaan rampilla, käytetään muita merkkejä.
Ajatus tässä merkissä on se, että saataisiin käytetyksi molemmat kaistat loppuun asti. Yleensähän tällaisessa paikassa on päätetty vasen kaista. Se aiheuttaa sen, että ollakseen varmasti oikeassa suomalainen vaihtaa sille jatkuvalle kaistalle 2,7 kilometriä ennen toisen kaistan päättymistä. Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin.
Merkkiä tullaan todennäköisesti käyttämään ensin tietyöjärjestelyissä."Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin."
Eihän siinä ole mitään väärin, kunhan muistaa siellä päättyvällä kaistalla odottaa sopivaa rakoa, mihin pujahtaa. Ei vilkku oikealle tarkoita oikealla kaistalla ajavalle "anna tietä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin."
Eihän siinä ole mitään väärin, kunhan muistaa siellä päättyvällä kaistalla odottaa sopivaa rakoa, mihin pujahtaa. Ei vilkku oikealle tarkoita oikealla kaistalla ajavalle "anna tietä".Tuhoeläin kertoo jonoon kiilatessa vilkun tarkoittavan "pyydän tilaa"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin."
Eihän siinä ole mitään väärin, kunhan muistaa siellä päättyvällä kaistalla odottaa sopivaa rakoa, mihin pujahtaa. Ei vilkku oikealle tarkoita oikealla kaistalla ajavalle "anna tietä".Liittymän alkuvaiheessa sitä sopivaa rakoa pitää kytätä, että on vielä liittymää jäljellä, jolla kiihdyttää tavoitenopeuteen. Liittymän loppupäässä kiihdyttäminen ei enää onnistu ja itsestä tulee vaarallinen tulppa.
- Anonyymi
Mikään liikennemerkki ei toimi suomessa, ei toimi stop merkki, ei toimi kärkikolmio ennen kun rysähtää, ei toimi pihakatu merkki. ym ym. Suomessa toimii ainoastaan minä-minä-minä-minä-- ensin "merkki"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1601404Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491215Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241169Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk314978- 42929
- 72895
- 73889