Vetoketjuperiaate

Anonyymi

Nyt kun sellainen kaistojen yhdistymis liikennemerkki on vihdoin olemassa, niin miksei sitä voisi ruveta käyttämään myös esim kiihdytyskaistoilla. Esim Saksassa ja Tanskassa tuo merkki on käytännössä jokaisella kiihdytyskaistalla. Miksei se voisi toimia myös Suomessa.

Nykyään kun seuraa, niin suomalainen liikenne näyttää aika tyhmältä, kun osa ei halua päästää liittyjiä sekaan, lumikelillä urat vielä lisää vaikeusastetta. Sitten osa koukkii vasemmalle kaistalle väistääkseen, ja sitten kun yrittävät palata takaisin oikealle kaistalle, niin kas kaikki vetää raot kiinni ja joutuu ajamaan pitkän aikaa vasemmalla kaistalla vain sen takia että väisti.

Eikö olisi järkevämpää noudattaa vetoketjuperiaatetta (=vaihtaa ne kärkikolmiot toisenlaisiin merkkeihin) ? Näin loppuisi se vasemmalle kaistalle poukkoilu, ja kylmähiki ainakin vähenisi kiihdytyskaistaa tulevilta. Olkootkin että pieni osa on täydellisiä autoilijoita, ja he osaavat ajaa aina täydellisesti. Tosiasia kuitenkin on että liikenteessä on paljon ns surkeita kuskeja, niin eikö tämä nimenomaan helpottaisi tätä valtaväestön ajamista. Ja lopettaisi ainakin sen estelyn ja poukkoilun.

Saksassa ja Tanskassa sujuu liikenne noissa kohdin paljon jouhevammin, ja vasen kaista pysyy koko ajan avoimema kovempaa nopeutta ajaville. Tosin suomalaiselle tulee jo Tanskassa yllätyksenä myös se oikean kaistan suuri ajonopeus, siellä ei liikenne matele. Vaan saa ihan oikeasti ajaa ettei jää jalkoihin. Suomessa liikenne on enemmän sellaista hidastempoista, lievää alinopeutta, osaamattomuutta, noloutta, hermot menee vähemmästäkin. Tanskassa ja Saksassa suunnilleen sielu lepäsi, kun siellä ei ollut ns tientukkeita.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä sepustus, jolla ei ole tosielämän tai Saksan ja Tanskan liikenteen kanssa mitään tekemistä.

      • Anonyymi

        Kannattaa joskus käydä ajelemas Saksa/Tanska suunnalla, eikä vain huudella navetan takaa. Se on juurikin noin tuolla Euroopassa, moottoriteillä ja muilla useampikaistaisilla valtateillä siis.


    • Anonyymi

      Ei se ihan moottoritien rampilla toimi kun vauhdit on kovat ja rampilla on vain hyvin harvoin pitkää kiihdytyskaistaa ja monet tuhnuttaa ihan liian hiljaa.
      Vaikea sovittaa 100-120 vauhtia 60-80 vauhtiin vetoketjuna.

    • Anonyymi

      Minä en ainakaan aio päästää jotain tojoteroa rampilta eteeni hidastelemaan. Jääkööt sinne jonon perälle vaan nysväämään.

      Audi King
      -Teiden King- 💪

    • Anonyymi

      Mielestäni liittyminen toimii pääsääntöisesti hyvin. Rampilta tullaan moottoritiellä ajavan taakse. Toisinaan tosin näkee pitkin ramppia tultavan liian kovalla vauhdilla, jolloin taakse liittyminen on vaikeaa.

      • Anonyymi

        Jos motarilla joku ajaa kovin hiljaa, niin tietysti rampilta liitytään eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos motarilla joku ajaa kovin hiljaa, niin tietysti rampilta liitytään eteen.

        Ei vauhtikaan aina ole se ratkaiseva tekijä. Jos kaistatulija on edempänä, niin liittyy tietenkin eteen.


    • Anonyymi

      Yksi syy "miksi ei haluta päästää" ei se aina tahallista ole vaan siinä päätiellä ajetaan liian lähellä toisia ja kun nopeus seilaa jonossa koko ajan kuin kapteeni hullunmulkku merelle niin perässä roikkumista syntyy. Tosi rasittavaa ajaa noissa jonoissa, pumppaa koko ajan nopeutta.. Niin sitten ei liittymistä tuleville tilaa, jotka nekin puupäät tulee sieltä toinen toisensa perässä roikkuen ja kaikki pitäisi mahtu kerralla yhteen väliin..

      Ei tuu mitään.

    • Anonyymi

      Ei "Ajokaistojen yhdistyminen" liikennemerkkiä voida käyttää paikoissa, joissa toisella kasitalla on väistämisvelvollisuus, eli "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" (kärkikolmio) liikennemerkki. Jos toisella kaistalla on väistämisvelvollisuus, niin sitten sellainen heillä on. Paikoissa joissa kaistat ovat tasa-arvoisessa asemassa, niin voidaan sitten varmasti käyttää.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Merkkiä (E30, selitys tieliikennelaissa) voidaan käyttää vain paikassa, jossa kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi. Jos kaistoja on jokin muu määrä tai ollaan rampilla, käytetään muita merkkejä.

        Ajatus tässä merkissä on se, että saataisiin käytetyksi molemmat kaistat loppuun asti. Yleensähän tällaisessa paikassa on päätetty vasen kaista. Se aiheuttaa sen, että ollakseen varmasti oikeassa suomalainen vaihtaa sille jatkuvalle kaistalle 2,7 kilometriä ennen toisen kaistan päättymistä. Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin.

        Merkkiä tullaan todennäköisesti käyttämään ensin tietyöjärjestelyissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Merkkiä (E30, selitys tieliikennelaissa) voidaan käyttää vain paikassa, jossa kaksi kaistaa yhdistyy yhdeksi. Jos kaistoja on jokin muu määrä tai ollaan rampilla, käytetään muita merkkejä.

        Ajatus tässä merkissä on se, että saataisiin käytetyksi molemmat kaistat loppuun asti. Yleensähän tällaisessa paikassa on päätetty vasen kaista. Se aiheuttaa sen, että ollakseen varmasti oikeassa suomalainen vaihtaa sille jatkuvalle kaistalle 2,7 kilometriä ennen toisen kaistan päättymistä. Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin.

        Merkkiä tullaan todennäköisesti käyttämään ensin tietyöjärjestelyissä.

        "Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin."

        Eihän siinä ole mitään väärin, kunhan muistaa siellä päättyvällä kaistalla odottaa sopivaa rakoa, mihin pujahtaa. Ei vilkku oikealle tarkoita oikealla kaistalla ajavalle "anna tietä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin."

        Eihän siinä ole mitään väärin, kunhan muistaa siellä päättyvällä kaistalla odottaa sopivaa rakoa, mihin pujahtaa. Ei vilkku oikealle tarkoita oikealla kaistalla ajavalle "anna tietä".

        Tuhoeläin kertoo jonoon kiilatessa vilkun tarkoittavan "pyydän tilaa"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitten siinä jonossa ihmetellään, kun toiset vetäisevät sitä vielä käytössä olevaa päättyvää kaistaa jonon ohi, ikään kuin siinä olisi jotain väärin."

        Eihän siinä ole mitään väärin, kunhan muistaa siellä päättyvällä kaistalla odottaa sopivaa rakoa, mihin pujahtaa. Ei vilkku oikealle tarkoita oikealla kaistalla ajavalle "anna tietä".

        Liittymän alkuvaiheessa sitä sopivaa rakoa pitää kytätä, että on vielä liittymää jäljellä, jolla kiihdyttää tavoitenopeuteen. Liittymän loppupäässä kiihdyttäminen ei enää onnistu ja itsestä tulee vaarallinen tulppa.


    • Anonyymi

      Mikään liikennemerkki ei toimi suomessa, ei toimi stop merkki, ei toimi kärkikolmio ennen kun rysähtää, ei toimi pihakatu merkki. ym ym. Suomessa toimii ainoastaan minä-minä-minä-minä-- ensin "merkki"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      160
      1404
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1215
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1169
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      314
      978
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      889
    Aihe