Exäni velkaa minulle 2000e

Anonyymi

Pari vuotta sitten otin opintojen yhteydessä opintolainan. Asuimme exäni kanssa yhdessä ja hän ei tehnyt kotona mitään. Ei opiskellut eikä käynyt töissä. Minä kävin koulua ja töissä samaan aikaa . Annoin tästä ensimäisen opintolaina erästä 2000e autoa varten tilisiirtona. Sovimme suullisesti että maksaa takaisin. Kuitti minulla on tallessa missä tilisiirto näkyy. Olimme kahden vuoden aikana satunnaisesti puhunut mm velasta. Minä olin suhteen aikana ottanu mm. Pikavippejä yhteisen elämisen vuoksi koska mies ei halunnut käydä töissä. Hänkin otti jonkun muutaman satasen lainaa. Nyt kun aika olisi maksaa 2000e takaisin mihin hän alunperin suostui viestillä ja valitsi itse mieluisan päivän ja jopa rahasumman. Halusi maksaa kahdessa erässä eli tonni ja tonni. Kuitenkin kun päivä saapui niin ilmoitti vain minulle ettei maksakkaan että voivoi. Voinko viedä asiaa eteenpäin? Netissä kumminkin lukee että suullinen velka on yhtä paha vaikka ei olisi velkakirjaa?

23

686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "mihin hän alunperin suostui viestillä ja valitsi itse mieluisan päivän ja jopa rahasumman"

      Onko viesti tallessa? Tuopa taitaa olla ainut oljenkorsi. Suullinen ei tule pätemään kyllä...

      • Anonyymi

        Viestit on tallessa.


    • Anonyymi

      Suullinen sopimus on periaatteessa yhtä sitova kuin kirjallinen sopimus.

      Käytännössä suullinen sopimus, jolla ei ole ulkopuolisia todistajia, on aika tyhjän kanssa. Silloin ette tappelekaan lainan maksusta vaan ensin siitä, onko lainaa edes olemassa. Ja se taas on riita-asia, ja lakimies kuluttaa tuon pari tonnia jo ennen kuin olette oikeudessa.

      Niin että lycka till siihen tappeluun. Hyvällä tuurilla saatat saada kiskottua exältä euroja takaisin, mutta mitenkään varmaa se ei ole.

    • Anonyymi

      Mutta kyllä on kuitit ja viestit tallessa

    • Anonyymi

      Marssit poliisi asemalle ja teet rikosilmoituksen. Eiköhän se siitä sitten selviä.

      • Anonyymi

        Yksityinen velanperintä ja riita-asia eivät kuulu poliisille.


    • Anonyymi

      Suullinen sopimus on vähän niin ja näin! Luulen kuitenkin että tässä lainassa lainan antaja on yksin.

      • Anonyymi

        Mutta kuitenki näkyy tilisiirrossa näkyy tämä siirto. Ja viestit tallessa missä näkyy että hän on minulle velkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuitenki näkyy tilisiirrossa näkyy tämä siirto. Ja viestit tallessa missä näkyy että hän on minulle velkaa.

        Niin kumminkin on todisteita velasta ettei nyt pelkästään mikään suullinen sopimus ole vaikkei velkakirjaa ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuitenki näkyy tilisiirrossa näkyy tämä siirto. Ja viestit tallessa missä näkyy että hän on minulle velkaa.

        Entä ja kun se sit väittää et maksoi käteisellä pois jo aikaa stten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä ja kun se sit väittää et maksoi käteisellä pois jo aikaa stten?

        Koska minun vanhempani ja hänen vanhempansa ollu tässä sotkussa jo mukana ja he tietävät että rahaa ei olla maksettu käteisellä kun he ovat auttaneet tässä selvityksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuitenki näkyy tilisiirrossa näkyy tämä siirto. Ja viestit tallessa missä näkyy että hän on minulle velkaa.

        Mutta kuka sanoo onko sitä lainaa maksettu sille samalle tulille ja onko lainasta kirjanpitoa? Kyllä sinä olet saataviesi kanssa yksin ja kokemuksesta itsekin sanon ettei lainaaminen kannata!


    • Anonyymi

      Rahattomalta et saa rahaa, ikävä kyllä. Edes oikeus ei tee exälle rahaa. Hänen pitäisi itse mennä töihin

      • Anonyymi

        Nykyään hän on töissä


    • Anonyymi

      Oppirahoina meni.Unohda koko juttu,ei toivoakaan saada mitään.

    • Anonyymi

      Ihan faktatietoa lainaamisesta.
      Kun olet tehnyt tilisiirron ja viestejä todisteeksi että on sovittu maksusta niin todisteet on.
      Ensinnäkin joudut nostamaan velkomuskanteen, eli jonkun asianajajan puheille (lakimieskin kelpaa).
      Velkomuskanteessa vaaditaan a maksamaan pääoma, b maksamaan viivästykskorko.
      Korko lähtee siitä päivästä kun on sovittu / vaadittu makua takaisin.

      Itse olen perinyt 500€ summan kaverilta joka heittäytyi maksamattomaksi.
      Käräjäoikeus vahvisti saatavan jonka jälkeen ulosottoon ja ulosotto teki kertaulosoton kaverin pankkitilille ja tilitti korkoineen ja kuluineen kaikki pois.
      Taisi tehdä velalliselle 500€ velka kaikkineen n. 800€. (korko perintäkulut).

    • Anonyymi

      https://www.haastehakemus.fi/

      Tuossa esimerkki palvelusta, joka hoitaa yksityisten velka-asioita. Olen tuota itse käyttänyt onnistuneesti, velallinen maksoi velkansa ja kaikki kulut.

      Tuosta tulee kuluja muutama satanen, jonka velallinen maksaa. Tosin, velallisella on oltava työpaikka ja tuloja.

      Suullinenkin sopimus ja todisteviestit ym. materiaalikin on päteviä todisteita. Kannattaa kysyä tuolta palvelusta.

      • Anonyymi

        "Suullinenkin sopimus ja todisteviestit ym. materiaalikin on päteviä todisteita. Kannattaa kysyä tuolta palvelusta."

        Tekstiviesti on aika hutera todiste, samaten sähköpostiviestit, velallinen jun voi aina väittää, että joku muu on sen lähettänyt hänen tietämättään.

        Lisäksi velallinen voi ainä väittää tiputtaneensa rahat kirjekuoressa aloittajan postilaatikkoon, siihen oheen Peran todistus siitä, että on nähnyt velallisen tiputtavan kirjekuoren aloittajan postilaatikkoon, eikä Peran tarvitse edes väittää tietäneensä kirjekuoren sisällöstä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suullinenkin sopimus ja todisteviestit ym. materiaalikin on päteviä todisteita. Kannattaa kysyä tuolta palvelusta."

        Tekstiviesti on aika hutera todiste, samaten sähköpostiviestit, velallinen jun voi aina väittää, että joku muu on sen lähettänyt hänen tietämättään.

        Lisäksi velallinen voi ainä väittää tiputtaneensa rahat kirjekuoressa aloittajan postilaatikkoon, siihen oheen Peran todistus siitä, että on nähnyt velallisen tiputtavan kirjekuoren aloittajan postilaatikkoon, eikä Peran tarvitse edes väittää tietäneensä kirjekuoren sisällöstä mitään.

        Eikö tuommoinen valehtelu kävisi myös silloin, kun on velkakirjat ym. Sillähän ei ole silloin mitään virkaa, onko mustaa valkoisella. Laina pitää aina maksaa takaisin.

        Näkisin todisteet melko vahvana argumenttina sille, että lainalla on takaisinsaamisen perusteet. Minäkin lainasin eräälle huijarille rahaa ja velkakirja oli käsintehty, jopa jälkikäteen. Kuitenkin, se kelpasi todisteena.

        Kysymällä tuolta palvelusta asiaan saa selvyyttä, en mainosta, mutta tuo oli yksi harvoista palveluista, jotka suorittivat yksityishenkilöiden välisiä velka-asioita.


    • Anonyymi

      "Eikö tuommoinen valehtelu kävisi myös silloin"

      Tuo pätee myös toisin päin, jos velallinen on maksanut velan jo käteisellä niin velkoja voi myöhemmin sanoa että ei ole maksanut, vähän niinkuin liivijengin toimintaa

      • Anonyymi

        Voi olla. Tosin tuollaisilla huijareilla on muitakin elämänhallinnan ongelmia, ei varmasti valehtelu ole ensimmäinen pulma.

        Mutta jos palataan tähän alkuperäiseen aiheeseen ja ongelmaan. Ex poikakaveri ei maksa...

        Kysy tuolta palvelusta apuja, kaikki mahdollinen todistusaineisto, mitä on olemassa, screenshotit, kuitit ym. kyytiin ja kysymään. Siitä se lähtee.


    • Anonyymi

      Tilanne päivitystä! Otin haastehakemukseen yhteyttä ja nyt exäni on maksanut minulle korkoineen velat takaisin

      • Anonyymi

        Hieno juttu, että asia eteni. Laitoin tuon linkin sinulle, koska itsekin sitä kerran käytin onnistuneesti. Moni ei vain tiedä noista palveluista, jotka hoitaa yksityisten toimeksiantoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1928
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      413
      1497
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      986
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      966
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe