Minun on vaikea nähdä niin tapahtuvaksi. Itse olen eronnut kirkosta räsäsläisen (viidesläisyys) suuntauksen takia vaikka sitä vastustaviakin äänenpainoja on jo alkanut kuulua mm. Räsäsestä tehdyn rikosilmoituksenkin muodossa. Olen heteroseksuaali mutta en pidä homojen karsinoimisesta kristillisen kirkon ulkopuolelle tämän herätysliikkeen toimesta. Muitakin syitä toki on paljon. Viidesläisyys on hajoittamassa kansankirkon idean lahkokirkoksi.
Onko moniääninen kirkko tulevaisuuden realismia?
34
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä minusta paremminkin tämä moniäänisyys hajottaa kirkkoa. Onko Lutherin yksimielisyyden kirja kokonaan unohtunut kirkolta.
- Anonyymi
ArtoTTT
Matteus 5:13
»Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa. - Anonyymi
Jos Päivi Räsänen voittaa juttunsa, mitä en vielä usko, mutta mahdollista se toki on. niin kirkosta eroaa varmasti väkeä. Kun muistamme mitä Natsi-Saksassa homoille tehtiin eivät he halua kuulua sellaiseen organisaatioon joka tekee lähes samaa.
- Anonyymi
ArtoTTT
Niitä suomalaisia jotka oikeasti tukivat hirmuvaltaa eli Isisin kalifaattia ei kuulemma syytetä mistään. - Anonyymi
Se on kummaa kun kävi miten tahansa, joku lähtee.
Olis niin kiva jos verotuksessakin vois valita mitä kannattaa ja mitä ei.
- Anonyymi
Kirkko kaikenlaisella vaikenemisellaan mitätöi itseään!
Nykyinen evlut kirkko sopeutuu ja liukenee maailmaan niin hyvin, että kohta niitä ei erota toisistaan.
- Anonyymi
Moniäänisyyttä toivotaan kirkkoon myös seuraavassa:
https://www.ts.fi/puheenvuorot/5535874 - Anonyymi
" Itse olen eronnut kirkosta räsäsläisen (viidesläisyys) suuntauksen takia"
Hyvä kun lähdit typerä nillitttäjä ja inisijä! Kukaan ei jää kaipaamaan!
Läpinäkyvää uhriutumista, paskapuhetta!- Anonyymi
Minä taas erosin kirkosta ja liityin viidesläisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas erosin kirkosta ja liityin viidesläisiin.
Viidesläiset kuuluvat kirkkoon. Etkö sen vertaa tiedä?
- Anonyymi
Verbaalisesta lahjakkuudestasi päätellen olet Räsäsen kaveri
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viidesläiset kuuluvat kirkkoon. Etkö sen vertaa tiedä?
Ei todellakaan herätysliikeen jäsenen ole kuuluttava kirkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OK. Sinähän kuulut siviilirekisteriin ja olet naimaton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OK. Sinähän kuulut siviilirekisteriin ja olet naimaton.
Siviilirekisterissä on myös naimisissa olevia. Eikä avioliitto purkaudu kun kirkosta eroaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko herätysliikkeessäsi oikein jäsenrekisteri?
- Anonyymi
Kirkko kuuluu kaikille seurakuntaisille yhdenvertaisesti ja kaikkia kunnioittaen. Seurakuntaan kuuluu erilaisia ihmisiä.
- Anonyymi
Sinä et kuulu kirkkoon jos et ole kirkon jäsen. Katso verokortistasi mitä siellä lukee. Sinulla ei ole silloin myöskään oikeutta käydä kirkossa Herran ehtoollisella. Luterilaisen kirkon ehtoollinen on vain kirkon jäsenille. Käytännössä sitä ei kuitenkaan valvota mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et kuulu kirkkoon jos et ole kirkon jäsen. Katso verokortistasi mitä siellä lukee. Sinulla ei ole silloin myöskään oikeutta käydä kirkossa Herran ehtoollisella. Luterilaisen kirkon ehtoollinen on vain kirkon jäsenille. Käytännössä sitä ei kuitenkaan valvota mitenkään.
Olet väärässä! Kun minä erosin 2014 kikrosta, Irja Askola lähetti kirjeen ja kutsui kirkkoon edelleen ehtoolliselle ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä! Kun minä erosin 2014 kikrosta, Irja Askola lähetti kirjeen ja kutsui kirkkoon edelleen ehtoolliselle ym.
Hän antoi sinulle varmasti erivapauden piispallisella arvovallallaan koska olet Kultapossukerhon ainaisjäsen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän antoi sinulle varmasti erivapauden piispallisella arvovallallaan koska olet Kultapossukerhon ainaisjäsen.
Ehtoollista jakava pappi voi käyttää ns. ordinaatiovaltaa ja voi sillä perusteella evätä ehtoolliselle pääsyn vaikka kirkkoon kuuluvalta jäseneltä. Tätä valtaa Juhana Pohjala käytti aikoinaan piispa Eero Huovisen kohdalla jonka hän katsoi harhaoppiseksi naispappeuden hyväksymisensä takia. Piispa väistyi kohteliaasti. Muuten ehtoolliselle ovat oikeutettuja vain kastetut ja konfirmoidut KIRKKOON KUULUVAT JÄSENET. Esimerkiksi helluntailaisilla ei ole ehtoollisyhteyttä luterilaisen kirkon kanssa. Joten heille ei ehtoollinen kirkossa kuulu kirkkojärjestyksen mukaan
- Anonyymi
Olen ollut evankelisen kirkon jäsen syntymästäni asti eli 85 vuotta ja maksanut kirkollisveroa.. Rippikoulun käynyt ja myös muutaman kerran ehtoollisella käynyt. Olen myös aina osallistunut kirkollisiin vaaleihin. Mielestäni kirkko voi hyvin ja näyttää muuttuvan ajan hengessä kristillisesti. Kaikkina aikoina seurakuntalaisten joukkoon on kuulunut erilaisia ihmisiä. Se on hyvä asia, kirkko kuuluu kaikille.
- Anonyymi
Amen ja hattu nousee !
- Anonyymi
OK. Myös homoille ja heteroille, ateisteille ja uskoville tasavertaisesti. Aikamme muuttuu ja tietomme lisääntyy. Myös uskonnon on muututtava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OK. Myös homoille ja heteroille, ateisteille ja uskoville tasavertaisesti. Aikamme muuttuu ja tietomme lisääntyy. Myös uskonnon on muututtava.
ArtoTTT
Jeesuksen sanat eivät muutu
Johannes 3:19
Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden. - Anonyymi
Kirkon hyvinvointi on toiveajattelua.
- Anonyymi
Miltä kuulostaisi "Moniääninen keskustelupiiri" kirkossa vai olisiko "Monimielinen keskustelupiiri" nimenä parempi?
- Anonyymi
Onhan kirkko jo nyt jakautunut; on liberaaleja, konservatiiveja ja sitten kaikki siltä väliltä; sley, viidesläiset, rukoilevaiset, vanhoillislestadiolaiset, esikoiset, rauhan sanalaiset, uusheräysläiset, körtit ja ne karismaattiset hengen uudistuslaiset. Että aika moniääninen/uskontoinen on kirkko jo nyt.
- Anonyymi
Nykyisin näyttäisi siltä että on vain kaksi kristillistä uskonsuuntaa. On helppo valita. Tee ratkaisu! Mikä on suhteesi homoseksuaalisiin ihmisiin? Onko se hyväksyvä vai paheksuva?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisin näyttäisi siltä että on vain kaksi kristillistä uskonsuuntaa. On helppo valita. Tee ratkaisu! Mikä on suhteesi homoseksuaalisiin ihmisiin? Onko se hyväksyvä vai paheksuva?
Tuotako se "ratkaisu" tarkoittaa?
- Anonyymi
Päivi Räsäsen ajatukset edustavat maailman valtakristillisyyden, katolisen kirkon ja ortodoksisten kirkkojen käsityksiä kristillisyydestä. Päivi Räsäsen kritiikin kohteeksi joutuneet Suomen luterilaiset kristityt edustavat maailman kristillisyyden äärimmäisen pientä vähemmistöä.
- Anonyymi
Näinhän se menee Jeesuksenkin ennustuksen mukaan. Kun hän tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?
- Anonyymi
Mikä Päivin elämänhistoriassa on tehnyt hänestä homojen solvaajan? Joku syy siihenkin on oltava. Luterilaisena kristittynä minun ei ole tullut mieleenikään halventaa homoja mitenkään. Käsittämätöntä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747