Luterilaisista kirkoista, katolisesta, ortodoksisesta, ja muslimeista

Anonyymi

Joskus on arveltu että euroopassa teknologia pääsi kehittymään joidenkin ihmisten puhuman kielen takia (niinkuin että jotkut kielet olisivat parempia abstraktiin ajatteluun tai sillai) ja joskus taas on arveltu että ehkä kehityksellä on jotain tekemistä Lutherilaisen uskonnon kehityksen kanssa.

Jotkut ovat myös huomioineet että monissa kristityissä maissa on enemmän tasa-arvoa ja sellaista kuin esim. muslimimaissa. Sanoisin kyllä tähän että myös katolisissa maissa (kuten Ranskassa) ja ortodoksissa maissa (kuten Venäjällä) nämä arvot eivät ole kehittyneet yhtä pitkälle kuin pohjois-Euroopassa.

Kirjassaan “Ye Shall Know Them by Their Fruits” Jason Garcia Portilla tuo esiin tutkimuksia joiden mukaan maissa joissa hallitseva uskonto on "hierarkinen uskonto" on nähty enemmän korruptiota. Hierarkisiin uskontoihin hän sisältää itä-ortodoksiset kirkot, katolisen kirkon, ja islamin.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ote Jason Portillan kirjan luvusta 6 ("Corruption and Religion") sivulta 61:

      Protestantism curbs corruption, in contrast to Roman Catholicism, which tends
      to increase the perceived corruption: (Arruñada, 2010; Chase, 2010; Gerring &
      Thacker, 2004; La Porta et al., 1997, 1999; Lipset & Lenz, 2000; Paldam, 2001;
      Sandholtz & Koetzle, 2000; Woodberry, 2012). Some of the key findings will be
      examined.

      La Porta et al. (1997) found a significant correlation between corruption and the
      percentage of adherents to a hierarchical religion (Roman Catholicism, Eastern
      Orthodox, Islam) in a sample of 33 countries. Hierarchical religions have adverse
      effects on civic engagement, and therefore on corruption (La Porta et al., 1999);
      (Lambsdorff, 2006). La Porta et al. (1999) found a robust predictor of transparency (lower corruption) in the percentage of Protestants.

      • Anonyymi

        Tuon tekstin lähdeviitteiksi hän antaa:

        Arruñada, B. (2010). Protestants and catholics: Similar work ethic, different social ethic. The Economic Journal, 120(547), 890–918.

        Chase, G. (2010). Religion’s impact on corruption. Journal of Business and Economics Perspectives, 5(1), 102–112.

        Gerring, J., & Thacker, S. C. (2004). Political institutions and corruption: The role of unitarism and parliamentarism. British Journal of Political Science, 34(2), 295–330.

        La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A., & Vishny, R. (1997). Trust in large organisations. American Economic Review, 137(2), 333–338.

        La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., & Vishny, A. S. (1999). The quality of government. Journal of Law, Economics and Organization, 15(1), 222–279.

        Lambsdorff, J. G. (2006). Causes and consequences of corruption: What do we know from a crosssection of countries? In S. Rose-Ackerman (Ed.), International handbook on the economics of corruption (pp. 3–51). Cheltenham: Edward Elgar.

        Lipset, S., & Lenz, G. (2000). Corruption, culture, and markets. In L. E. Huntington (Ed.), Culture matters: How values shape human Progress (pp. 112–125). New York, NY: Basic Books.

        Paldam, M. (2001). Corruption and religion. Adding to the economic model. Kyklos, 54(2–3), 383–414.

        Sandholtz, W., & Koetzle, W. (2000). Accounting for corruption: Economic structure, democracy, and trade. International Studies Quarterly, 44(1), 31–50.

        Woodberry, R. (2012). The missionary roots of liberal democracy. American Political Science Review (APSR), 106(2), 244–274.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Noiden tutkimusten esiin tuoma ajatus on siis että tekninen edistys ja sivilisaation kehitys pääsi pidemmälle Euroopan pohjoispuolella kuin eteläpuolella tuon luterilaisen uskonnon luonteen takia?

      Painokone muuten keksittiin aika paljon samoihin aikoihin joten kai silläkin oli jotain tekemistä asian kanssa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En pystynyt lukemaan jostain syystä Hesarin artikkelia otsakkeella Luterilaisuus johti hyvinvointivaltioon. On vaikea kommentoida kun en tiedä miten teemaa perusteltiin kirjoituksessa. En vaan saanut sitä auki teknisellä välineelläni.
      Ajattelen itse kuitenkin näin. Mielestäni tärkeää ihmisen hengellisen hyvinvoinnin säilyttämiseksi on ymmärrys siitä, ettemme saa ja voi unohtaa hengellisiä arvoja, joilla on todellisin merkitys elämälle ja hyvinvoinnille. Tietenkin jokainen tarvitsee aineellisia asioita sen eri hyödykkeineen ja vaihtoehtoineen, mutta ilman hengellistä ulottuvuutta jäämme sisäisesti vajaamittaisiksi. Olemme tuossa tilanteessa kuin kuivia oksia paahtavan auringon alla.
      Pelkkä aineellinen hyvinvointi ei voi koskaan tuoda pysyvää tyydytyksellistä olotilaa jos tilannetta arvioidaan pidemmällä aikajanalla.

      On hyvä kysyä kuitenkin , onko tosiaan näin, että Luterilaisuus johti hyvinvointivaltioon. Luterilaisissa maissa on arvoja, joita ei kunnioiteta tai yksinkertiasesti ei ole olemassakaan monissa esimerkiksi Lähi-idän maissa. Mainittakoon, että Intiassa on viime vuosina paljon keskusteltu miesvaltaisen yhteiskunnan keskellä elävien naisten heikosta asemasta. Siellä raporttien mukaan raiskataan paljon naisia joka lisää turvattomuutta ja eriarvoisuutta. Tälläkin hetkellä on maita, joissa tasaarvo ei toteudu yhteiskunnassa eikä ehkä tule koskaan toteutumaankaan. Luterilaisessa maailmassa tasaarvo jokseenkin toimii. Tosin en malta olla mainitsematta, että miesten palkkataso vastaavissa naisten työtehtävässä on parempi edelleen myös Luterilaisuuden kyllästämässä yhteiskunnassa. On maita, joissa naisen asema on suorastaan huono uskonnollisten määräysten ja lakin johdosta.
      Luterilaisessa niinsanotussa hyvinvointivaltiossa ihmisistä pyritään pitämään huolta. Meillä on hyvä terveydenhuolto. Ja lapsemme saavat hyvää opetusta koulumaailman eri sektoreilla.
      Jos Luterilaisuus on johtanutkin jonkinasteiseen hyvinvointivaltioon, samaa ei voida sanoa hengellisestä hyvinvoinnista.

      Eri raporttien mukaan kirkoista eroaa edelleen huomattava määrä ihmisiä. Tarkkoja lukuja en muista. Takaisin virtausta täyttämään tyhjät istuimet ei juurikaan ole havaittavissa. Nykypolvemme uutta kasvavaa sukupolvea ei kiinnosta yhä teknistyvässä aikakaudessamme hengellisyys arvoineen. Näiden nuorten ajankäytön valtaavat tietokonepelit ja muut sen kaltaiset asiat.
      Eräässä tutkimuksessa esitettiin vakava ja valitettava ilmiö, kun tarkasteltiin ihmisten uskoa ja uskomuksia korkeimman olemassaoloon, siis usko Jumalaan on hurjassa laskujohteessa meillä Suomessa.b Siksi on hyvä kysyä , että olisiko sittenkin Luterilaisessa hyvinvointivaltiossamme jokin pahasti vääristynyt ja vinossa?
      Uskon että juuri Luterilaisessa ajattelutavassa on syy, miksi ihmisten hengellinen arvomaailma on näivettynyt ja kuivunut. NNuoria ei enää kiinnosta uskonto ja kirkon opetukset. Keski-ikäinen populaatio taas on kaikenlaisten aineellisten hyödykkeiden perässä ja viihde eri variaatioineen ovat heille aikarosvoja kuten varsinkin teineille niin, ettei ihmisille jää enää juurikaan aikaa/kiinnostusta Raamattuun tai ylipäätänsä mihinkään hengellisyyteen liittyvään.

      Tilannetta ei myöskään helpota kirkkojen mukautuvaisuus maailman henkeen ja sen ilmenemismuotoihin. Vastoin Raamatun syvällisiä moraalisia suuntaviivoja, nämä uuden sukupolven niinsanotut ’ miltä minusta tuntuu papit’ haluavat väkisin tuoda moraalisen hyväksynnän uusia raikkaita tuulia kirkkojen tunkkaiseen vanhahtavaan ilmaan salliessaan esimerkiksi samaa sukupuolta olevien kirkolliset vihkimiset. Tämä on yksi syy kirkkojen selvään jäsenkatoon viimeisten vuosien saatteessa. Eikä mikään ihme.
      Varmasti vallitsevaan suuntaukseen vaikuttaa myös huomattavien kirkon edustajien viimeaikaiset kommentit Raamatun uskottavuus ongelmista tai siitä, kuten eläkkeelle jäänyt entinen arkkipiispa totesi, ettei homoseksuaalisuus ole syntiä.
      Ihmettelen myös sitä, millä perusteella jotkut kirkon nykyedustajat epäilevät Raamatun luotettavuutta Jumalan sanana? Miten se voi olla ylipäätäänsä mahdollista? Onhan heidän tärkein peruskirjansa Raamattu. Ja jos kirkon palkkalistoilla olevat työntekijät eivät täysin luota peruskirjaansa eli Raamattuun, miten samaa voidaan odottaa kirkon penkkejä kuluttavilta jäseniltäkään?
      Jos ulkoisesti ja aineellisesti Luterilaisessa hyvinvointivaltiossamme voidaan hyvin, voidaanko samaa väittää hengellisestä hyvinvoinnistamme nykypäivän yhä kovenevassa puristeessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe