Epävarmoja aikoja elämme

Edellisen avaukseni tein 23.01, avaus oli nimeltään ”Tänään on historiallinen päivä”. Käsittelin siinä silloin pidettyjä aluevaaleja. Viimeisen viestini sille avaukselleni heitin seuraavana päivänä. Sen jälkeen vain kerran olen täällä käynyt; 30.01. Silloin täällä esitettiin avauksena ”Varma tieto”, jossa vakuutettiin Mielipidepankin, OikeistoSosDemin, Pystyyn_kuolleen, aito-arskan ja minun olevan yksi ja sama henkilö. Siitä halusin kiittää todeten, että ”hyvässä seurassa olen, palstan parhaisiin kirjoittajiin samastun tuon varman tiedon antajan mielestä, joka on kai uskottavin asiantuntija;))”. Näen nuo tiedot profiililtani.

Nyt täytyi minunkin tulla käymään todetakseni, että kovin epävarmoja ja hermostuttaviakin aikoja nyt elämme. Mikä onkaan Venäjän tarkoitus tuossa pullistelussaan ja vaatimuksissaan, joista se on lähetellyt kirjeitään länsimaille, Suomellekin? Onko sellaisen tarkoituksena vain maan johtajien - etenkin Putinin - profiilin nosto ulkopuolisten kuten myös maansa kansalaisten silmissä? Vai onko todella olemassa vaara, että maa hyökkäisi Ukrainaan? Sellainen voisi käynnistää suursodan, josta Suomikaan ei voisi jäädä sivulliseksi. Sellaisessa tilanteessa viimeinkin Suomi kiirehtisi Naton jäseneksi.

Tästä asiasta on näköjään keskusteltu täälläkin ja monenmoisia kantoja asiassa on esitetty. En puutu nyt niihin. Totean vain, että niin presidentiltämme kuin pääministeriltämme olemme kuulleen asiasta hyvin järkeviä ja maltillisia kannanottoja, joissa ei ole suljettu pois natojäsenyytemmekään mahdollisuutta. Luottakaamme heidän viisauteensa.

Eilen illalla tv:n A-studiossa oli ohjelma otsikolla ”Politiikan kova kevät - Venäjä uhittelee”. Kuultavina olivat Keskustan, Vihreiden ja Perussuomalaisten puheenhohtajat ja Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen. Ohjelman varmaan katsoitte te kaikki, joita tuollaiset asiat kiinnostavat, joten eipä siitä enempää kuin vain toteamus, että onneksi Orpo oli estynyt, sillä Antti Häkkänen oli vakuuttavin noista keskustelijoista.

Sitten itseeni, kun minua täällä on näköjään kovasti kaivattu - varsinkin eräs. Hän on jo kauan kertonut Kharonin lautan olevan tulossa minua noutamaan. Itsekin aloin siihen hieman uskoa, kun parin viikon aikana kuntoni on heitellyt ja olin myös perusteellisissa lääkärintarkastuksissa. Ne vanhat vaivat, eli verisuonitukokset, joiden vuoksi minut jo 24 vuotta sitten ohitusleikattiin ja viisi vuotta sitten oli pallolaajennus. Nyt ei kuitenkaan tarvittu tehdä mitään tuollaisia, parin vuorokautta sairaalasängyssä levossa oltuani ja uutta lääkitystä saatuani pääsin kotiin paremmassa kunnossa. Niinpä se Kharon lienee kääntänyt lauttansa paluusuuntaan siellä Tuonelanvirralla.

Vaikka nyt taas koen jo olevani vähintään ikäni mukaisessa kunnossa, minulla varmaan riittää mielenkiintoa muuhun niin, että tänne minulla tuskin on paljon asiaa lähiaikoina. Enemmän keskityn olympialaisten seuraamiseen. Mutta nyt lenkille!

68

656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koko ajan täällä kyttäät ja viestejäni poistoon itket. Ei kahta sanaa siitä.
      En minä aikaaan mitään vaikeita aikoja elä. Turhalla dramatiikalla yrität vain tehdä itsestäsi jotakin merkittävää vaikka vain "faitteri" olet ja surkea sellainenkin.

• En juuri koskaan sinulle viitsi vastata, mutta nyt teen poikkeuksen: En epäile hetkeäkään sitä, ettetkö sinä olisi täällä koko ajan minua nähnyt. Kun näet vain pääsi sisään ja minä vellon siellä lakkaamatta. Totuus on kuitenkin se, jonka sanon avauksessani, sen voisin vaikka vannoa käsi Raamatulla.

En epäile sitäkään, etteikö viestejäsi olisi täällä poistettu. Onhan palstoilla valvonta. Varmaan poistettu nikkejäsikin, kun tuolla nikillä näyt aloittaneen vasta tänään, näen profiililtasi.

Mitä tulee minun sotilaana olemiseen - johon vihjaat - ei se aika kannaltani huonosti mennyt. Monessa olin mukana, tietenkin kentältä aloittaen ja sitten monissa erilaisissa, vaativammissa tehtävissä, ja hyvin kai menestyin, kun 22,5 aktiivipalvelusvuoden jälkeen kapteeniksi ylenin. Kun varusmieskersantiksi ylenneenä jäin välittömästi aktiivipalvelukseen, täydelle eläkkeelle pääsin 24 v 1 kk aktiivipalveluksen jälkeen ja välittömästi siviilitöihin. No, viimeisen kolmesta faitterireissustani tein tosin vielä eläkeläisenä eli res. kapteenina. Sitten kuitenkin taas välittömästi siviilityöhöni, josta 18 vuoden työuran jälkeen eläkkeelle, ja tuplaeläkevaari olen ollut kohta jo 24 vuotta.

En sotilasuraani vähättele; päinvastoin, kun edelleen olen mukana evp- kuten rauhanturvaajariennoissakin. Mutta kovin paljon enemmän muuta on ollut elämässäni, jo ennen sitä sotilasaikaani kuten myös sen jälkeen. Vuosituhannen vaihteessa v. 2000 kirjoitin 330-sivuiset muistelmani, joissa hädin tuskin kolmas osa käsittelee sotilasaikaani, mutta silti niillä muistelmillani voitin Toimiupseeriliiton ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran yhdessä toimeenpaneman ammatillisen perinteen keräyskilpailun.

Kun sinä koet olevasi edelleen sotilas ja vain sotilas, niin miksi ihmeessä et kirjoita muistelmiasi jotka voisivat antaa sinusta paremman kuvan kuin täällä näyttämäsi. Täällä kun keskityt vain täällä tyhjiin heittoihin, joiden kohteena lähes aina vain minä - surkea faitterikin mielestäsi.

Eiköhän tämä riitä minulta jo lopullisesti sinulle ainakin, jos pysyt vain sellaisena kuin olet tähän asti aina ollut.

• kapi_ kirjoitti:

En juuri koskaan sinulle viitsi vastata, mutta nyt teen poikkeuksen: En epäile hetkeäkään sitä, ettetkö sinä olisi täällä koko ajan minua nähnyt. Kun näet vain pääsi sisään ja minä vellon siellä lakkaamatta. Totuus on kuitenkin se, jonka sanon avauksessani, sen voisin vaikka vannoa käsi Raamatulla.

En epäile sitäkään, etteikö viestejäsi olisi täällä poistettu. Onhan palstoilla valvonta. Varmaan poistettu nikkejäsikin, kun tuolla nikillä näyt aloittaneen vasta tänään, näen profiililtasi.

Mitä tulee minun sotilaana olemiseen - johon vihjaat - ei se aika kannaltani huonosti mennyt. Monessa olin mukana, tietenkin kentältä aloittaen ja sitten monissa erilaisissa, vaativammissa tehtävissä, ja hyvin kai menestyin, kun 22,5 aktiivipalvelusvuoden jälkeen kapteeniksi ylenin. Kun varusmieskersantiksi ylenneenä jäin välittömästi aktiivipalvelukseen, täydelle eläkkeelle pääsin 24 v 1 kk aktiivipalveluksen jälkeen ja välittömästi siviilitöihin. No, viimeisen kolmesta faitterireissustani tein tosin vielä eläkeläisenä eli res. kapteenina. Sitten kuitenkin taas välittömästi siviilityöhöni, josta 18 vuoden työuran jälkeen eläkkeelle, ja tuplaeläkevaari olen ollut kohta jo 24 vuotta.

En sotilasuraani vähättele; päinvastoin, kun edelleen olen mukana evp- kuten rauhanturvaajariennoissakin. Mutta kovin paljon enemmän muuta on ollut elämässäni, jo ennen sitä sotilasaikaani kuten myös sen jälkeen. Vuosituhannen vaihteessa v. 2000 kirjoitin 330-sivuiset muistelmani, joissa hädin tuskin kolmas osa käsittelee sotilasaikaani, mutta silti niillä muistelmillani voitin Toimiupseeriliiton ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran yhdessä toimeenpaneman ammatillisen perinteen keräyskilpailun.

Kun sinä koet olevasi edelleen sotilas ja vain sotilas, niin miksi ihmeessä et kirjoita muistelmiasi jotka voisivat antaa sinusta paremman kuvan kuin täällä näyttämäsi. Täällä kun keskityt vain täällä tyhjiin heittoihin, joiden kohteena lähes aina vain minä - surkea faitterikin mielestäsi.

Eiköhän tämä riitä minulta jo lopullisesti sinulle ainakin, jos pysyt vain sellaisena kuin olet tähän asti aina ollut.

Korjaus: Edellä mainitsen muistelmieni arvostelijaksi Toimiupseeriliiton, mutta kyllä se silloin oli jo Päällystöliitto. Tässäpä vielä siitä:

ALI-, TOIMI- JA OPISTOUPSEERIEN TYÖHISTORIA TALTEEN -PROJEKTI 2001 ON PÄÄTTYNYT
        (Päällystöliitto tiedottaa 2/03)
        ------------
        Palkintolautakunta päätyi jakamaan pääpalkinnon lisäksi neljä muuta palkintoa. Lisäksi jaetaan kaikille osallistujille kirjapalkinnot.
        Pääpalkinto Päällystöliiton stipendi (500 euroa):
        • Jorma Korhonen, kapteeni evp., Helsinki.
        Muut Päällystöliiton stipendillä (á 100 euroa) palkittavat:
        • Into Hemberg, luutnantti evp., Säkylä,
        • Kauko Ijäs, vääpeli evp., Helsinki,
        • Mauno Pesonen, sotilasmestari evp., Mikkeli.

Perustelut
        Jorma Korhosen (s.1935) perusteellinen urakuvaus alkaa lapsuusmuistoista Rautavaaralla. Varusmiespalveluksen aikana jää mahdollisuus sotilasurasta ammattina itämään ja ura alkaa Santahaminassa. Seuraavat palveluspaikat ovat eteläisen Suomen alueella. Elämä kuljettaa, kuin vaahtopäillä, se antaa paljon, mutta ottaakin. Muistelija on yksi neljästä ensimmäisestä kapteeniksi ylennetystä toimiupseerista. Sotilasuran jälkeenkin hän jatkoi työelämässä Valiolla. Hyvänä lisänä on YK-tehtävissä saatujen kokemusten ja näkemysten esille tuominen.
        Vastaajan teksti on erittäin sujuvaa ja oleellisiin asioihin kiinnittyvää. Vastauksen nosti muiden joukosta sen monipuolisuus. Siinä on suomalaisen miehen ja sotilaan elämänkaari lapsuudesta eläkeläiseksi - iloineen ja suruineen.

Palkintolautakunta
        Puheenjohtaja Mika Oranen, puheenjohtaja, Päällystöliitto ry., Helsinki
        Sihteeri Juha Nirkko, Kansarunousarkiston tutkija, FM, Helsinki

Jäsenet
        Pekka Laaksonen, Kansarunousarkiston johtaja, Helsinki
        Esa Konttinen, dosentti, Jyväskylä
        Janne Vilkuna, professori, Jyväskylä
        Olli Harinen, VTL, tutkija, Helsinki
        Keijo Koivisto, kapteeni evp, FM, Laukaa

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

En juuri koskaan sinulle viitsi vastata, mutta nyt teen poikkeuksen: En epäile hetkeäkään sitä, ettetkö sinä olisi täällä koko ajan minua nähnyt. Kun näet vain pääsi sisään ja minä vellon siellä lakkaamatta. Totuus on kuitenkin se, jonka sanon avauksessani, sen voisin vaikka vannoa käsi Raamatulla.

Kaikin puolin tuo on kunnioitettava ja hieno ura. Voin kuvitella, että mielenkiintoisia asioita olet saanut siellä tehdä. Ja tuon jälkeen vielä Valion isännöijänä, siinä on monelle mallia ahkeruudesta.

• Anonyymi

Ano Turtiainen julistaa väkevää, kalanhajuista evankeliumia joka tehoaa nykyajan ihmisiin!

• Anonyymi

No niin, pääsit taas tuomaan itseäsi esiin. Sehän on avauksesi pointti.

Kyselet miksi Venäjä uhittelee.

Maan talous on kuralla, ja vaikka oppositio on hiljennetty, niin kyllä kansa sen huomaa, tai paremminkin kokee. Silloin diktaattori (Putin) kääntää katseen ulkomaihin, syyttää niitä ongelmien luomisesta Venäjää vastaan. Yksinvaltiaat harvemmin etsivät syytä kansansa kurjuuteen peiliin katsomalla

EU:lla, USA:lla ja ylipäätään lännellä on jo pitkään ollut talouspakotteita Venäjää kohtaan. Ne ovat yksi syy maan kurjistumiseen. Putinin uhkailun takana on se, että hän yrittää kiristää länttä luopumaan tai ainakin höllentämään noita pakotteita. Kriisiyttämällä Ukrainan tilanteen hän pelaa peliä, jossa hän voi vetätyä uhkaamasta Ukrainaa jos länsi luopuu pakotteista.

Putinia risoo myös se, että Ukrainalla näytti menevän taloudellisesti paremmin kuin Venäjällä. Ukrainaan saatiin investointeja lännestä, sen omat yritykset pääsivät länsimarkkinoille. Maa vaurastui. Putin pelkää, että venäläiset näkee kuinka vapaan demokratian naapurikansalla menee paremmin kuin heillä. Luomalla levottomuutta, länsiyritykset vetäytyvät myös Ukrainasta. Elintasokuilu rajalla ei kasva liian suureksi.

Sitten on vielä dominoteoria. Kun Ukraina menestyisi vapaana demokratiana, se saattaisi innoittaa Georgiaa, Moldovaa ja Kazakhstania samanlaiseen vapauden aaltoon. Putinin ote niistäkin kirpoaisi. Puhumattakaan miten Ukrainan menestys ruokkisi Valko-Venäjän oppositiovoimia. Putin siis pyrkii pitämään kaikki nuo naapurinsa riippuvaisina Venäjästä, ja siten omassa etupiirissään.

Tuossa nyt muutama arvio Venäjän toimien taustoista.

Suomi olisi Natossa jos Ahtisaari olisi saanut tilaisuuden toiselle kaudelle. Kuten tiedämme, SDP:n sisäiset juonittelut sen esti, ja saimme Halosen presedentiksi. Mikä karmea munaus Suomen kansalta. Siitä saatamme vielä maksaa kalliin hinnan.

• Anonyymi

Tuosta ei voi olla, kuin samaa mieltä, hienosti kiteytetty ja pelkkää asiaa! Kiitoksia!
        Ahtisaaresta myös täysin samaa mieltä, Ahtisaarella oli niin paljon kansainvälistä kokemusta, että näki jo silloin selvästi, että tulemme liittymään Natoon, ennemmin tai myöhemmin.

• Avaukseni pääpointti ei ollut itseni esille tuominen vaan halusin sanoa jotakin tuosta epävarmasta tilanteesta. En tosin jaksanut siihen kovin paneutua, joten sanomiseni siitä jäivät tuollaisiksi kuin jäivät.

Sinä sen sijaan olet paneutunut asiaan perusteellisemmin ja minusta sanomastasi huolimatta annan Sinulle siitä tunnustusta. Varmaan nuo esille tuomasi ovat suuria vaikuttajia tässä tilanteessa, juuri siten kuin sanotkin. Kuitenkin jatkuu huolestunut epävarmuus siitä, mihin nuo vaikuttimet voivat johtaa. Olkaamme toivossa, että eivät johtaisi pahimpaan mahdolliseen.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Avaukseni pääpointti ei ollut itseni esille tuominen vaan halusin sanoa jotakin tuosta epävarmasta tilanteesta. En tosin jaksanut siihen kovin paneutua, joten sanomiseni siitä jäivät tuollaisiksi kuin jäivät.

Sinä sen sijaan olet paneutunut asiaan perusteellisemmin ja minusta sanomastasi huolimatta annan Sinulle siitä tunnustusta. Varmaan nuo esille tuomasi ovat suuria vaikuttajia tässä tilanteessa, juuri siten kuin sanotkin. Kuitenkin jatkuu huolestunut epävarmuus siitä, mihin nuo vaikuttimet voivat johtaa. Olkaamme toivossa, että eivät johtaisi pahimpaan mahdolliseen.

Putin pyrkii uhittelemaan jotta voi kiristää myönnytyksiä länneltä. Jos länsi on taipumaton, kuten pitäisi olla, Putin saattaa kokea olevansa pakotettu osoittamaan sotilaallista iskukykyään.

Mainilan laukauksia jo viritellään, siis lavastettua demonstraatiota jossa Ukraina muka loukkaa Venäjää. Sen kaltaisia videoita on kuvattu, joissa näkyy "vainajia" Ukrainan joukkojen tulitettua venäläisaluetta. Läntiset tiedustelulähteet ovat kuitenkin paljastaneet nuo, joten jotain uutta pitää Putinin esikuntineen keksiä.

• Anonyymi

Hyviä arvioita Putinin motiiveista esitit.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Avaukseni pääpointti ei ollut itseni esille tuominen vaan halusin sanoa jotakin tuosta epävarmasta tilanteesta. En tosin jaksanut siihen kovin paneutua, joten sanomiseni siitä jäivät tuollaisiksi kuin jäivät.

Eikös vaan Kapi ollut hirmuinen erehdys vaihtaa Ahtisaari Haloseen. Mistä lie silloin löytynyt niin paljon yksinkertaista väkeä, että Halosta äänestivät

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Kapi, kyllä sen näkee sokea Reettakin, että avauksesi pääasia oli tuoda itsesi esiin.

Väität olevasi hyvä kirjoittaja. Jonkin aliupseerien kirjoituskilpailunkin arvioinnit esitellyt - sadannen kerran.

Jos olisit hyvä kirjoittaja, tietäisit, että esityksen alkuun nostetaan se pääteema, jota halutaan korostaa. Vastaavasti lopuksi vedetään tärkeimmät asiat yhteen. Sinä aloitat ja lopetat itsestäsi kertoen. Siinäpä se.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikös vaan Kapi ollut hirmuinen erehdys vaihtaa Ahtisaari Haloseen. Mistä lie silloin löytynyt niin paljon yksinkertaista väkeä, että Halosta äänestivät

Äänestin kyllä Ahtisaarta v. 1994 ja olisin äänestänyt myös vielä 2000, mutta hän ei ollut enää ehdokkaana. Taisi kieltäytyä asettumasta ehdokkaaksi, kun halusi keskittyä siihen toimintaan, joka sitten toi hänelle Nobelin rauhanpalkinnon.

Halosta äänestin v. 2000 jo parantumattomaksi tiedettyä syöpää sairastavan vaimoni pyynnöstä. Hän halusi vielä eläessään nähdä maassamme naispresidentin, kun ei onnistunut siinä v. 1994 Elisabeth Rehniä äänestäessään.

• Anonyymi kirjoitti:

Kapi, kyllä sen näkee sokea Reettakin, että avauksesi pääasia oli tuoda itsesi esiin.

Väität olevasi hyvä kirjoittaja. Jonkin aliupseerien kirjoituskilpailunkin arvioinnit esitellyt - sadannen kerran.

Jos olisit hyvä kirjoittaja, tietäisit, että esityksen alkuun nostetaan se pääteema, jota halutaan korostaa. Vastaavasti lopuksi vedetään tärkeimmät asiat yhteen. Sinä aloitat ja lopetat itsestäsi kertoen. Siinäpä se.

Muistelmani voittajaksi arvioinut lautakunta sanoi kyllä näin: ”Vastaajan teksti on erittäin sujuvaa ja oleellisiin asioihin kiinnittyvää”. Ei ollut kaltaistasi asiantuntijaa näissä:

Palkintolautakunta
        Puheenjohtaja Mika Oranen, puheenjohtaja, Päällystöliitto ry., Helsinki
        Sihteeri Juha Nirkko, Kansarunousarkiston tutkija, FM, Helsinki

Jäsenet
        Pekka Laaksonen, Kansarunousarkiston johtaja, Helsinki
        Esa Konttinen, dosentti, Jyväskylä
        Janne Vilkuna, professori, Jyväskylä
        Olli Harinen, VTL, tutkija, Helsinki
        Keijo Koivisto, kapteeni evp, FM, Laukaa

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Äänestin kyllä Ahtisaarta v. 1994 ja olisin äänestänyt myös vielä 2000, mutta hän ei ollut enää ehdokkaana. Taisi kieltäytyä asettumasta ehdokkaaksi, kun halusi keskittyä siihen toimintaan, joka sitten toi hänelle Nobelin rauhanpalkinnon.

Halosta äänestin v. 2000 jo parantumattomaksi tiedettyä syöpää sairastavan vaimoni pyynnöstä. Hän halusi vielä eläessään nähdä maassamme naispresidentin, kun ei onnistunut siinä v. 1994 Elisabeth Rehniä äänestäessään.

Sinäkin siis kuulut siihen tollojen joukkoon joka Halosen nosti presidentiksi - ja esti meidän liittymisen Natoon. Olet sinä melkoinen taukki sinäkin.

• Anonyymi

Putin pelaa kovaa peliä. Tavoite on purkaa lännen pakotteet, saada Krimin miehitys hyväksytyksi, ja jonkinlainen Minsk 3 sopimus, jolla Ukrainasta siirretään kaikki ulkomaalaiset joukot ja aseet pois.

Venäjä alkaa olla taloudellisesti siinä jamassa, että pakotteet on saatava pois. Jotta sen voi tehdä kasvojaan menettämättä, Putinin pitää saada jonkinlainen voitto. Uhittelu Ukrainan suuntaan on se pelinappula, jota hän käyttää ja josta luopumisen vastapainoksi lännen tulisi luopua pakotteista.

Krimin miehityksen hyväksyminen on tietysti Putinin yksi tavoite, hän hakee länneltä ikäänkuin tosiasioiden tunnustamista, ja pakotteet tietysti liittyy juuri Krimiin. Ne ovat siis samassa paketissa.

Ihan maantiedettä katsomalla Ukraina on suora hyökkäystie Venäjälle. Rajalinja kulkee arolla, siellä ei ole mitään luonnollista maantieteellistä rajalinjaa, jokea, merenlahtea, järviä, vuoristoa tms. joka vaikeuttaisi etenemistä. Näin se muodostaa avoimen tien Venäjälle, tai näin siis Putin asian näkee. Vaatimalla kaikkien Ukrainassa olevien läntisten kouluttajien ja sinne vietyjen aseiden poistamista, tuon rajalinjan vaara (siis Venäjän näkökulmasta) postuisi. Siksi se uusi Minsk sopimus on Putinin tavoite. Niinistö tätä jo puuhaakin.

Suomen Natoon liittyminen olisi sikäli oiva opetus Putinille, että hän näkisi mihin liika uhkailu johtaa, Valitettavastii meillä on edelleen MPP:n kaltaisia Nato vastasia voimia, joilla ei riitä kykyä kokonaisarvioon. Näitä on myös politiikan päättäjissämme.

• Anonyymi

Kyllä siellä sodan vaara on suuri ja sääliksi käy Ukrainalaiset, että joutuvat elämään tuollaisen roistovaltion ja kääpiö Kalsarimyrkyttäjän uhan alla. Onneksi länsimaat on suhtautuneet tiukasti ja eivät ole antaneet tuumaakaan periksi. Minusta aika hyvin määriteltiin Kiina ja venäjä: Molemmat on ydinase jättiläisiä ja toinen on myös taloudellinen jättiläinen, mutta toinen on taloudellinen kääpiö...
      Putinin motiivit voi aivan hyvin tulla hänen traumoistaan, koska kukaan ei näe mitään järkeä hänen touhuissaan, muuta kuin sairaanloisen valloitus-ja sotahulluuden.
      Onneksi meillä alkaa suomettuminen karista hitaasti varmasti, Nato-kannatus on noussut merkittävästi ja Nato-vastustajien määrä on laskenut. Ruotsissa on ihan sama suunta ja siellä on kannattajia jo enemmän, kuin vastustajia. Suomalaisia pitää ikään kuin lyödä päähän, että heräävät. Olihan meillä näitä neuvostokiimaisia, jotka näkivät siellä pelkästään mahtavaa menestystä, toiset näkivät diktatuurisen ja alistavan neuvostovallan. Tuo kirje on naurettava ja kaiken lisäksi röyhkeästi esittivät, että jokaisen maan on vastattava siihen itsekseen. Aivan taatusti saavat yhden ja yhdenmukaisen vastauksen ja tulevaisuudessa Kremlistä tuleva roskaposti lentää suoraan roskiin. Venäjä elvistelee Kiina suhteillaan, mutta ovat hiljaa siitä, että Kiina ei ole hyväksynyt Krimin valtausta, ei ryssien muodostamaan Abhasiaa jne.. Kiina kiristää venäjältä vielä halvalla luonnonvarat ja venäläiset joutuu siihen taipumaan kiltisti.
      Mutta toivotaan hyviä kisoja ja Suomeen monta mitalia! Mukavaa perjantaina palstan yhdestä parhaista avaajista!

• Hyvin olet Sinäkin paneutunut asiaan, kuten tuo toinenkin, jolle suuri vastasin. Kun olen melko huonossa kunnossa, en nyt jaksa sanomaasi kommentoida enempää muuten kuin vain kiittää siitä.

Eivätkä nuo asiat - ellei niissä jotain pahempaa tapahdu - minua seuraavien kahden viikon aikana kiinnostane paljonkaan, kun keskityn enemmän olympialaisten seuraamiseen. Toivottavasti todellakin myös Suomi saa niistä mitaleja, ainakin enemmän kuin kaksista edellisistä kesäolympialaisista. Mitalien saalistaminen ei alkanut ainakaan eilen, kun USA voitti ”naisleijonamme” 5-2, eikä tänään ole heille odotettavissa enempää, kun vastassa on nyt Kanada.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Hyvin olet Sinäkin paneutunut asiaan, kuten tuo toinenkin, jolle suuri vastasin. Kun olen melko huonossa kunnossa, en nyt jaksa sanomaasi kommentoida enempää muuten kuin vain kiittää siitä.

Eivätkä nuo asiat - ellei niissä jotain pahempaa tapahdu - minua seuraavien kahden viikon aikana kiinnostane paljonkaan, kun keskityn enemmän olympialaisten seuraamiseen. Toivottavasti todellakin myös Suomi saa niistä mitaleja, ainakin enemmän kuin kaksista edellisistä kesäolympialaisista. Mitalien saalistaminen ei alkanut ainakaan eilen, kun USA voitti ”naisleijonamme” 5-2, eikä tänään ole heille odotettavissa enempää, kun vastassa on nyt Kanada.

Maailman parhaille, eli Kanadalle ja USAlle on ok hävitä, pääasia, että ryssille eivät vaan häviä, mieluiten murskavoitto niistä.

• Anonyymi

Halonen Putinin kaveri, siihen asti kun vei salaisia tietoja heille.
      Armeija ei kuitenkaan päästänyt Halosta salaisimpien äärelle.
      Kuten ei tulekkaan hänenkään puolikommunistin tietää. Aykommarit nyt lakkoilee Putin taputtaa.

• Anonyymi

Pankkopoika on ihan sekaisin.

• Anonyymi

Suomessa yksi poliitikko on varauksetta hyväksynyt Krim valtauksen ja on sitä mieltä, että Ukraina kuuluu venäjään ja Ukrainalla ei saisi olla itsenäisyyttä.
      Näin Toweri Paavo Väyrynen:

Hän myös kyseenalaisti Ukrainan hallinnon oikeuden päättää maan asioista, ja halusi Ukrainan pysyvän EU:n ja Naton ulkopuolella.[105] Tätä pidettiin Venäjän liehittelynä. Keskusta irtisanoutui Väyrysen kommenteista

• Anonyymi

Väyrynen on kova myymään muiden itsenäisyyttä, varmaan kieli pitkällä ja kuola valuen odottaa kiitosta venäläisiltä..

• Anonyymi

Myös Tarja Erkki oli hyvillään, että nyt Krimiläiset on kotonaan.

• Anonyymi

Presidentti Niinistökin haluaa jarrutella Nato-kiimaa. Hän kritisoi spekulatiivisia mielipidekyselyjä, kannattaa kansanäänestystä ja katsoo, että jäsenyydestä pitäisi päättää eduskunnassa 2/3 enemmistöllä. Tämä tarkoittaa suomeksi, että Niinistö ei halua Natoon. Hän ei halua ulkopoliittista kriisiä maahamme.

• Anonyymi

Venäjäkiimaiset putinmainen tulkinta ja sanojen suuhun laitto Niinistölle. Me olemme EU jäsen ja emme voi enää poimia marjoja kakusta. Naton kannatus kasvaa tasaisesti ja ymmärrettävää, että se tarkoittaa venäjältä kovaa mielipiteen muokkausta ja trollihyökkäyksiä Suomeen, mutta näiden moskovan tiltujen jutut on niin läpinäkyviä. Niinistö teki selväksi ryssille, että he eivät meidän asioista päätä. Onneksi meillä on edes isäntämaasopimus Yhdysvaltain kanssa ja se tarkoittaa sitä, että voivat käyttää suomen maaperää omiin tarkoituksiinsa. Ryssien kanssa ei samanlaista sopimusta ole, eikä tule.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Venäjäkiimaiset putinmainen tulkinta ja sanojen suuhun laitto Niinistölle. Me olemme EU jäsen ja emme voi enää poimia marjoja kakusta. Naton kannatus kasvaa tasaisesti ja ymmärrettävää, että se tarkoittaa venäjältä kovaa mielipiteen muokkausta ja trollihyökkäyksiä Suomeen, mutta näiden moskovan tiltujen jutut on niin läpinäkyviä. Niinistö teki selväksi ryssille, että he eivät meidän asioista päätä. Onneksi meillä on edes isäntämaasopimus Yhdysvaltain kanssa ja se tarkoittaa sitä, että voivat käyttää suomen maaperää omiin tarkoituksiinsa. Ryssien kanssa ei samanlaista sopimusta ole, eikä tule.

Luepas tämän päivän Iltalehden uutinen Niinistön kommentista kokoomuksen kyselyyn. Sieltä löytyvät yllä mainitut asiat.

• Anonyymi
    • Nyt on olympialaiset avattu. Upeasti oli Kiina järjestänyt avajaistilaisuuden.

Jos tuossa Venäjän pullistelussa tai kotimaisessa politiikassa ei tapahdu merkittävää, seuraavien kahden viikon ajan olympialaisten seuraaminen on kotitöiden ja terveyteni hoitamisen ohella niin tärkeää, että tämä palsta saanee jäädä rauhaan minulta.

Parasta mahdollista olympiaurheilijoillemme toivoen esitän kaiken hyvän toivotukset myös kaikille täällä!

• Anonyymi

Jopa kiinalaisten joukossa Putin vaikuttaa pieneltä puutarhatontulta, ja muutenkin vaikutti olevan kuin kuuliainen pikku poju. Avajaiset oli kyllä vaikuttavat ja hienosti järjestetty.

Mukavaa kisojen seuraamista ja nyt sitä riittääkin vähäksi aikaa!

• Anonyymi

Kyllä nuo sinun sekopäisyydet on kaikille meille muillekkin täysin ymmärtämättömiä ja voisit joskus vähän taustoittaa, että mitä oikeastaan haluat sanoa? Alat muistuttaa Anus Turtaista sekoilussa yhä enemmän.. Ai niin,unohdin lisätä Lestaaaa!

• Toinen olympiatulen sytyttäjistä taisi olla aavistukseni mukaisesti uiguuri. Saa näkyä, onko vastaavaa kasvojenpesua jatkossakin.

Ihan hyvät avajaiset, mutta olipa surkea olympiatuli. Pienin koskaan. No, eipä sitä muutenkaan juuri nähtäisi kisojen aikana, kun on seinien ja katon peitossa siellä yleisurheilustadionilla.

• Sinä kuulut Jorma "luhistujakanditaatteihin" "faitterina. Minä olen realistinen ihan aikuisen oikea sotilas ymmärtäen, ettei meitä mikään uhkaa.

• Valitettavasti tämä nykypäivän Putler hämmentää idiotismillaan maailman rauhaa. Venäjän älymystöön kuuluvia ihmisiä on reagoinut tähän, mutta heidät odotetusti leimataan lännen agenteiksi ja maanpettureiksi. Heidän mielestään Nato ja Ukraina eivät uhkaa mitenkään Venäjää, vaan kyse on Venäjän sotapuolueen omasta äärivaarallisesta sotapelistä.

Venäjän hyökkäys ei suoraan vaaranna Suomen asemaa, mutta välilliset vaikutukset voivat olla mittavat ja vaarallisetkin. Natohan ei asetu puolustamaan Ukrainaa sotilaallisesti. Länsimaiden eli käytännössä USAn vastaisku voi tulla hybridioperaationa. USAlla on tähän kyky ja hyvänä konsulttina olisi Israel. Nämä osaavat tunkeutua toisen valtion tietoverkkoihin ja strategisesti tärkeisiin systeemeihin. He todennäköisesti osaavat järjestellä asiat niin, että hyökkäys näyttäisi tulevan Venäjän sisältä tai Kiinasta. Muutoin länsimaat tulevat asettamaan talouspakotteita ja jos siinä aiotaan olla tositarkoituksella, niin kyllä silloin on mahdollista asettaa sellaisia pakotteita, jotka lamauttavat Venäjän talouden pitkiksi ajoiksi. Jo nyt pakotteet toimivat kansalaistasolla, kun ruplan kurssi heikkenee eli näkyy kansalaisten joka päiväisessä arjessa tuontituotteiden hintojen nousuna. Erilaisten high tech -teknologiatuotteiden vientikielto lamauttaisi Venäjän omaa teknologiateollisuuttaa, koska Venäjän oma osaamistaso on aika vaatimaton. Osin näitä kyetään korvaamaan kyllä tuonnilla Kiinasta.

Talouspakotteet ja hybriditoimet johtavat vastatoimiin ja siinä se soppa sitten onkin valmis. Se kriisiyttää välejä ja voi johtaa myös sotilaallisiin toimiin. On esitetty jopa arvioita, että Venäjä hämää Ukrainalla ja pyrkii sen varjolla eristämään Baltian maat muusta Euroopasta. Silloin oltaisiin jo vaarallisen lähellä Suomea.

Natoon liittyminen ei ole mitenkään ajankohtaista tällaisessa tilanteessa. Siihen kuluu liian pitkä aika. Jos tilanne eskaloituu, tässä kuljetaan nopeampaa reittiä, että Suomi ja Ruotsi tekevät erillissopimuksen Naton/USAn kanssa liittoutumisesta näiden kanssa. Tällainen liittoumahan USAlla oli Irakin sodassa. Nato ei ollut siinä osallisena.

• Anonyymi

Juurikin...
        Otin Putlerin lehdestä kopion, hän on siinä (tai joku muu kirjoittaja) hyvin ylimielisenä lännen suhteen. He kirjoituksen mukaan Kiinan presidentin sopivat asioita:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17303580/kiinan-olympialaisista-kuultua-ote-venanajan-lehdesta

Näkyy Putinilla olevan nyt kova hinku laajentaa reviriään, kuin ei jo olisi riittävästi.
        Toki sisäpolitiikka siinä mukana, kuten heillä diktaattoreilla asiaan kuuluukin.
        Venäjälläkin on kyllä voimia jotka nyt lannistettu vankilalla. Diktaattorit pitää armeijan johdon myötämielisenä rahalla ja vallalla, niin kauan kun se säilyy he voi tehdä tekosiaan.

Valkovenäjä ollut osa Venäjäjää ja Neuvostoliittoa, se ei ole koskaan ollut itsenäinen valtio Ukrainan tapaan, kuin nyt Neuvostoliiton hajottua. Venäjä ottaa sen haltuunsa sitten kun aika koittaa. Siinä n pariviikkoa sitten Putinin virkailija sanoi, että Suomi ja Puola tulee vielä kontaten Venäjälle.

• Vielä pistäydyin. On tullut viisaita viestejä Mielipidepankilta, Pystyyn_kuolleelta ja yhdeltä anonyymiltakin. En kuitenkaan jaksa niihin vastailla, joten napautin vain kullekin yhden äänen kiitokseksi.

Tämä avaukseni saa olla puoleltani loppuun käsitelty.

• Anonyymi

Melkein säälittää (mutta vain melkein) tuo "sotilas" joka lahkeissasi roikkuu ja vinkuu kuin rakki kun yrittää kiinnittää huomiotasi. Säälittävä tapaushan se on ja selvästi hoidon tarpeessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melkein säälittää (mutta vain melkein) tuo "sotilas" joka lahkeissasi roikkuu ja vinkuu kuin rakki kun yrittää kiinnittää huomiotasi. Säälittävä tapaushan se on ja selvästi hoidon tarpeessa.

Kuin sinäkin, sammallailla mongerrat !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuin sinäkin, sammallailla mongerrat !

Ehei ei läheskään samalla lailla. Tuo "sotilas" on mongertanut kapin lahkeissa jo kymmenen vuotta ja tehnyt samalla itsensä palstan pelleksi jonka uskottavuus kaikessa on 0.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehei ei läheskään samalla lailla. Tuo "sotilas" on mongertanut kapin lahkeissa jo kymmenen vuotta ja tehnyt samalla itsensä palstan pelleksi jonka uskottavuus kaikessa on 0.

Kyllä sinä olet saman mongertaja,toisinpäin vain.
        Lestaakin taidat sekaan huutaa joitain kymmeniä kertoja päivässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeastaan myötä häpeää POTILAAN puolesta, mutta hyvin vähän. Kapi on parasta A_ryhmää ja kova luu. Ossi on luuseri ja B-luokiteltu latva b-kakkonen. Urallaan Kapteeniksi ylennetyt ei pienistä välitä ja varsinkin tuollaisesta räkyttävästä venäjäkiimaisesta piskistä.

• Anonyymi

No, no venäjäkiimainen VKK hermanni. Ylennettiinkö sinut palveluksessa Kapteeniksi?
        Jos ei, niin miksi ei? Katsoiko esimiehesi sinut kyvyttömäksi Kapteenin vakanssiin?

• Anonyymi

Kapi alkaa tosiaankin olla loppuun käsitelty....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katkera lestakepuloinen nilittää;-)))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, no venäjäkiimainen VKK hermanni. Ylennettiinkö sinut palveluksessa Kapteeniksi?
        Jos ei, niin miksi ei? Katsoiko esimiehesi sinut kyvyttömäksi Kapteenin vakanssiin?

Missä kaikissa oikeissa sotilastehtävissä harjaannuit Kabo. Ei toimistoissa harjaannu muuhun kuin paprujen lajittelijaksi. HO HOO, HO HOO!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kohta loppuu lestan yms huuto.

• Anonyymi

Nato maalle ei ole häpeä hävitä, eikä myös Yhdysvalloille. Venäjälle häviäminen on hirvittävä häpeä ja nöyryytys.

• Anonyymi

Lopettaisit oikeasti tuon itsestäsi lässyttämisen. Mutta muuten ihan vilpittömät onnittelut, että vointisi on parempi. Se on varmasti suuri helpotus, kun on jo pelännyt pahinta.

• Anonyymi

Iivo avasi hienosti mitalitilin pronssilla. Iivolta voi kyllä odottaa vielä lisää. Sinällään vaan sääli, että totalitaristinen Kiina saa kisat pitää ja ikävä kyllä nämä kisat on enemmän politiikkaa, kuin urheilua. Asko Järvinen kommentoi hyvin, että näissä kisoissa mitaleita ratkotaan enemmän muualla, kuin urheilusuorituksissa.

• Anonyymi

Tulee vielä jännät kisa, aika moni on vaan joutunut karanteeniin ja tulee varmaan yllätys voittajiakin tällä kertaa.

• Avaukseni oli pudonnut jo niin kauas, että en viitsinyt selata palstaa alaspäin kolmea sivua enempää, vaan profiilini kautta tämän nostin. En ole viiteen päivään palstaa avannut, kun noissa olympialaisissa on riittänyt kylliksi mielenkiintoista. Eikä minulla nytkään ole mielessä mitään Keskustasta ja sen politiikasta, mutta nykyisinhän tällä palstalla saa puhua muustakin, jopa muista kirjoittajista. En kuitenkaan puhu niistä, vaan otan esille puoluekentän uuden tulokkaan:

Tarkoittamani uusi tulokas on se Ano Turtiaisen puolue VKK. Täydelliseltä nimeltään Valta kuuluu kansalle. Puolueella on sama jalo pyrkimys kuin oli aikoinaan kommunisteilla. Jos puolueella ei vielä ole tunnuslaulua, se voisi ottaa sellaiseksi Punakaartin marssin, jonka ensimmäinen säkeistö kuuluu näin:

Pieni Suomen kansa
      katkoo kahleitansa
      kärsimysten malja se jo kukkuroillaan on.
      Raakaa sortovaltaa vastaan
      nostaa maasta armeijastaan
      jalon kansan parhaat pojat taistohon.

Kommunistit eivät tainneet tosin saada riveihinsä juuri ketään armeijasta, mutta tuo puolue on saanut ainakin yhden - no, ei hän enää liene armeijan palveluksessa, mutta ainutlaatuinen huippuSOTILAS silti edelleen!

Lähes viikontakaisen viime käyntini jälkeen tälle on tullut muutamia viestejä jotka ovat koskeneet noita olympialaisia. Enpä viitsi niitäkään nyt kommentoida, en liioin viitsi puhua omastakaan näkemisestäni, kun kaikki noista olympialaisista kiinnostuneet ovat nähneet saman. Eikä nyt muustakaan aihetta enempään vaan tulevat päivätkin keskityn vain olympialaisten seuraamiseen - kotitöitteni ja hieman heikossa hapessa olevan kuntoni hoitamisen ohella.

• AITORehtiSOTILASalk

Heikossa hapessa ei kannata Kapi vittuilla muille ja luimistella vastuusta. Kyllä sinä tosi surkea ihmisraunio olet. Ei mitään hyvää, edes pätkän vertaa.
        Koko ajan täällä luihuilet. Eikö hävetä?

• Anonyymi

No niin, kävit taas päivittämässä tärkeimpänä pitämäsi asian - siis itsestäsi kertoilun.

Onhan se tärkeää kaikkien tietää, ettet ole viiteen päivään palstaa avannut (ei tietenkään tarvitse avata kun koko ajan on auki)

Eikä sinulta yhtään kirjoitusta tule niin, etteikö "sotilas" olisi mielenkiintosi kohde, kateudesta häntä kohtaan, mikään muu syy ei voi olla noin kiihkeään kiinnostukseen.

Tärkeää on myös tietää, ettet halua kommentoida Keskustasta, etkä myöskään olympialasista. On todellakin oleellista ilmoittaa mistä ei aio kommentoida. Voisiko tärkeämpää ilmoitusta olla.

• AITORehtiSOTILASalk
        Anonyymi kirjoitti:

No niin, kävit taas päivittämässä tärkeimpänä pitämäsi asian - siis itsestäsi kertoilun.

Onhan se tärkeää kaikkien tietää, ettet ole viiteen päivään palstaa avannut (ei tietenkään tarvitse avata kun koko ajan on auki)

Eikä sinulta yhtään kirjoitusta tule niin, etteikö "sotilas" olisi mielenkiintosi kohde, kateudesta häntä kohtaan, mikään muu syy ei voi olla noin kiihkeään kiinnostukseen.

Tärkeää on myös tietää, ettet halua kommentoida Keskustasta, etkä myöskään olympialasista. On todellakin oleellista ilmoittaa mistä ei aio kommentoida. Voisiko tärkeämpää ilmoitusta olla.

Kapi on säälittävä yksinäinen reppana!

• Anonyymi kirjoitti:

Oho! Onpa täällä oltu minua odottamassa, kun tuo viestini on heti saanut huomiota. Tuohon ensimmäiseen en viitsi puuttua, mutta sinun viestissäsi on sellaista, että siihen:

Itsestään kertominen on hyväksyttävämpää kuin puhuminen muista keskustelijoista. Varsinkin, jos puhuu itsestään totta ja ne muista puhuvat esittävät vain oman päänsä tuottamia harhoja.

Onhan viestissäsi hauskaakin: Vai että tuo ”sotilas” olisi minun mielenkiintoni kohde! Asia on kyllä toisinpäin. Se varmaan on nähty näinäkin päivinä, joina en ole täällä käynyt. Enkä nytkään ottanut esille palstan SOTILASTA vaan puhuin Ossi A:sta, joka oli aluevaaliehdokkaana VKK-puolueessa. Tuo palstan ”sotilas” ei voi olla hän, vaikka hän yrittää häneksi identifioitua. Ossi A pystyy pitkiin kirjoituksiin Kouvolan Sanomissa, palstan ”sotilas” pystyy vain yhden lauseen heittoihin.

Jos nuo olympialaiset eivät anna jotain meille riemukasta, palsta saanee olla nyt pidemmän ajan minulta rauhassa.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Oho! Onpa täällä oltu minua odottamassa, kun tuo viestini on heti saanut huomiota. Tuohon ensimmäiseen en viitsi puuttua, mutta sinun viestissäsi on sellaista, että siihen:

Itsestään kertominen on hyväksyttävämpää kuin puhuminen muista keskustelijoista. Varsinkin, jos puhuu itsestään totta ja ne muista puhuvat esittävät vain oman päänsä tuottamia harhoja.

Onhan viestissäsi hauskaakin: Vai että tuo ”sotilas” olisi minun mielenkiintoni kohde! Asia on kyllä toisinpäin. Se varmaan on nähty näinäkin päivinä, joina en ole täällä käynyt. Enkä nytkään ottanut esille palstan SOTILASTA vaan puhuin Ossi A:sta, joka oli aluevaaliehdokkaana VKK-puolueessa. Tuo palstan ”sotilas” ei voi olla hän, vaikka hän yrittää häneksi identifioitua. Ossi A pystyy pitkiin kirjoituksiin Kouvolan Sanomissa, palstan ”sotilas” pystyy vain yhden lauseen heittoihin.

Jos nuo olympialaiset eivät anna jotain meille riemukasta, palsta saanee olla nyt pidemmän ajan minulta rauhassa.

Tuo ossipähkäilysi jatkuu vaan. Et näytä pääsevän itsesi kanssa yksimielisyyteen siitä, onko Ossi palstasotilas vai ei.
        Mutta saat sinä kertoilla itsestäsi, kun et tuosta narsismistasikaan eroon pääse etkä ilmeisesti sitä saa riittävästi esiin tuotua muilla elämän osa-alueilla, kun joudut NETTIPALSTALLA turvautumaan tuollaiseen henkiseen onaniaan.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Väität, että Ossi A on eri henkilö kuin palstan "sotilas".

Ok sitten.

Miksi aiemmin olet väittänyt heidän olevan sama persoona?

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

"Enkä nytkään ottanut esille palstan SOTILASTA vaan puhuin Ossi A:sta,"

Missä kohtaa ketjua, paitsi nyt tuossa ensimmäisen kerran? Vai luinko loikkien liikaa itsestäsi kertovissa loruissa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä kohtaa ketjua, paitsi nyt tuossa ensimmäisen kerran? Vai luinko loikkien liikaa itsestäsi kertovissa loruissa?

Kapi mokasi. On siis kirjoitellut ketjuun anonyyminä Ossista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kapi mokasi. On siis kirjoitellut ketjuun anonyyminä Ossista

Kapin kirjoituksesta: "Kommunistit eivät tainneet tosin saada riveihinsä juuri ketään armeijasta, mutta tuo puolue on saanut ainakin yhden - no, ei hän enää liene armeijan palveluksessa, mutta ainutlaatuinen huippuSOTILAS silti edelleen!"

Ossi A oli VKK:n ehdokkaana aluevaaleissa, mihin Kapi eittämättä viestissää eilen klo 18.36 viittasi. Se on tiedossa, että tämä Ossi A on ollut armeijan palveluksessa. Eli ei ollut kyse mistään anonyymistä kirjoituksesta vaan tuosta eilisillan kirjoituksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kapin kirjoituksesta: "Kommunistit eivät tainneet tosin saada riveihinsä juuri ketään armeijasta, mutta tuo puolue on saanut ainakin yhden - no, ei hän enää liene armeijan palveluksessa, mutta ainutlaatuinen huippuSOTILAS silti edelleen!"

Ossi A oli VKK:n ehdokkaana aluevaaleissa, mihin Kapi eittämättä viestissää eilen klo 18.36 viittasi. Se on tiedossa, että tämä Ossi A on ollut armeijan palveluksessa. Eli ei ollut kyse mistään anonyymistä kirjoituksesta vaan tuosta eilisillan kirjoituksesta.

HuippuSOTILAASTAHAN tuo kirjoittaa.

Vaikka ei pitänyt olla kirjoitetun sotilaasta mitään.

Mutta mitäpä minä enempää palstahullujen selittelyihin ja viittauksiin puutun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sotilas tulee esiin monessa kapiaisen viestissä, vaikka ei muka tule, Ossi vain tuossa yhdessä kapin lipsahduksessa. Siis tällä hetkellä, klo 15.21.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kapihan voisi kertoa, miksi hän niin innokkaasti kirjoittaa jostain Ossista, jos kyseinen Ossi ei palstalla edes esiinny hänen mielestään? Ja vaikka esiintyisikin, eihän Ossi ole palstan aihe ?
        Enempää kuin vaimonsa pettäjäkään, jolla en viittaa kehenkään. Jos joku näkee tuossa viittauksen johonkin palstan kirjoittajaan, hän on sen viittauksen omassa päässään kehitellyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enpä osaa itse arvioida, onko Kapin kirjoitus irvailua tämän palstan "sotilaalle" vai pohtiiko hän oikeasti, että palstan "sotilas" ja Ossi A eivät olisi sama henkilö. En tiedä.

Irvailua asia olisi ollut siinä mielessä, kun myöhemmin totesi tämän palstan "sotilaan" pystyvän vain yhden lauseen heittoihin, kun VKK:n ehdokkaana ollut entinen sotilas (vai määritelläänkö eläkkeelle jääneetkin edelleen sotilaiksi; en tiedä armeijan käytäntöjä) kuitenkin kirjoittaa Kouvolan Sanomissa pidempiä juttuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väität, että Ossi A on eri henkilö kuin palstan "sotilas".

Ok sitten.

Miksi aiemmin olet väittänyt heidän olevan sama persoona?

Otto K ei koskaan ollut demarien pj.

• Anonyymi

Kyllä kapu totta puhuu! Näin hänet kerra "siellä jossain" YK hommissa. Muistatko sen suomea puhuvan ranskalaisen legioonslaisen torilla, joka livahti kesken jutustelun? Se olin minä.

• Anonyymi

Onneksi EU sentään pystyi antamaan asiallisen vastauksen Lieroville.
      Se antaa toivoa maallemme ja maailmalle.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1891
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1748
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1186
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      78
      986
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      978
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      835
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      85
      806
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      782
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      764
    Aihe