Vapaa tahto - totta vai tarua?

Anonyymi

Onko ihmisellä vapaa tahto, ja kunnioitetaanko sitä, vai eikö ole?

82

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tätä maallista elämää varten on vapaa tahto, vaan iankaikkinen pelastus on ,
      Jumalan teko.

      evankeliumissa:
      "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, joka minut on lähettänyt"

      • Niin mutta usko on lahja jonka katuva syntinen voi valita vastaanottaa jos hän on etsikkoajassa. Emme ole robotteja.

        Tietenkin uskoontulo on Jumalan työtä ja Jumala antaa etsikkoajan tai etsikkoaikoja jolloin ihminen voi tulla uskoon jos hän haluaa vastaanottaa uskon lahjan.


      • Anonyymi

        nyt on vuosi 2022 ja jokaisella suomalaisella on lukutaito, niin miksi yhä hoet tuota ...se on Jumalanteko... eikö olisi jo aika tutkia ihan ite mitä siinä sanotaan siinä asiayhteydessä ja siis jakeessa olisko !?


    • On.

      Mutta esimerkiksi jos ihminen on juoppouden synnin orja niin silloinhan hän on orja mutta kyllähän hän silloinkin ihan vapaasti saa valita ryyppäämisen eli käyttää vapaata tahtoaan suostumalla orjaksi

      • Saatanallisen jeesusvedätyksen orjilla ei valinnanvapautta sensijaan ole, on vain yritettävä levittää jumalvalhetta häpeämätt vastoin parempaa tietoa.


      • Anonyymi

        "orja"

        " orja ei pysy talossa iäti, Poika pysyy"


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Saatanallisen jeesusvedätyksen orjilla ei valinnanvapautta sensijaan ole, on vain yritettävä levittää jumalvalhetta häpeämätt vastoin parempaa tietoa.

        Onhan sinullakin vapaa tahto kirota Jeesusta ja Jumalaa, kuten varmaankin huomaat sen kirjoituksestasi. Eikä kukaan kiellä sinua katumasta ja kääntymästä kristinuskoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sinullakin vapaa tahto kirota Jeesusta ja Jumalaa, kuten varmaankin huomaat sen kirjoituksestasi. Eikä kukaan kiellä sinua katumasta ja kääntymästä kristinuskoon.

        Heh, kyllä joku ehti kirota sekä Jumalan että Jeesuksen ennen suomi24 palstaa, ja se on Raamatussa Paavali. Löytyy Gal.3:13. Ja se on teidän hartaan saatananpalvontauskontonne perusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, kyllä joku ehti kirota sekä Jumalan että Jeesuksen ennen suomi24 palstaa, ja se on Raamatussa Paavali. Löytyy Gal.3:13. Ja se on teidän hartaan saatananpalvontauskontonne perusta.

        Niin, ja se on kristinuskoa juuri.


    • Anonyymi

      Voi olla jossain hyvin pienissä ja näennäisissäkin asioissa, toisaalta suurissa kysymyksissä tuskin mitään on. Usein perkeleen suurin kikka on saada ihminen sitten syyttelemään itseään kun on ensin mokannut pienissä valinnoissa ja saanut isosti takkiin että kaikki oli oma vikaa.

      • Anonyymi

        Ihmeellistä, että vielä 2000-luvulla keskustellaan ihmisen vapaasta tahdosta. Ikäänkuin ihminen olisi robotti, jota ohjataan muualta. Jo paratiisissa Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, eikä Hän ole koskaan ottanut sitä meiltä pois. Kirkkolaitos vaan on keksinyt tuollaisen opin, että ihminen ei saisi valita itse, koska silloin vauvakasteelta putoaisi pohja pois.
        Miksi monet kirjoittavat palstalle, ellei heillä olisi vapaata tahtoa päättää siitä. Onko joku ohjelmoinut heidät?
        Pakollinen vauvakaste on ikävä esimerkki siitä, että ihmisen omaa tahtoa ei kunnioiteta, vaan vanhemmat päättävät vauvan iankaikkisuuskohtalalon. Tämä on rikos ihmisyyttä kohtaan.
        Raamatussa kehoitetaan: "Valitkaa tänä päivänä, ketä TAHDOTTE palvella."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä, että vielä 2000-luvulla keskustellaan ihmisen vapaasta tahdosta. Ikäänkuin ihminen olisi robotti, jota ohjataan muualta. Jo paratiisissa Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, eikä Hän ole koskaan ottanut sitä meiltä pois. Kirkkolaitos vaan on keksinyt tuollaisen opin, että ihminen ei saisi valita itse, koska silloin vauvakasteelta putoaisi pohja pois.
        Miksi monet kirjoittavat palstalle, ellei heillä olisi vapaata tahtoa päättää siitä. Onko joku ohjelmoinut heidät?
        Pakollinen vauvakaste on ikävä esimerkki siitä, että ihmisen omaa tahtoa ei kunnioiteta, vaan vanhemmat päättävät vauvan iankaikkisuuskohtalalon. Tämä on rikos ihmisyyttä kohtaan.
        Raamatussa kehoitetaan: "Valitkaa tänä päivänä, ketä TAHDOTTE palvella."

        Miksi uskovaiset haluavat kieltää ihmiseltä vapaan tahdon päättää omista asioistaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi uskovaiset haluavat kieltää ihmiseltä vapaan tahdon päättää omista asioistaan?

        Tässä olisi vastauksen paikka. Uskovat puhuvat paljon ihmisen vapaasta tahdosta, mutta haluavat kuitenkin kieltää sen joiltakin ihmisiltä. Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä olisi vastauksen paikka. Uskovat puhuvat paljon ihmisen vapaasta tahdosta, mutta haluavat kuitenkin kieltää sen joiltakin ihmisiltä. Miksi?

        Tarkentava ja selventävä kysymys: Mitä sinä käsität tässä yhteydessä vapaalla tahdolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä, että vielä 2000-luvulla keskustellaan ihmisen vapaasta tahdosta. Ikäänkuin ihminen olisi robotti, jota ohjataan muualta. Jo paratiisissa Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, eikä Hän ole koskaan ottanut sitä meiltä pois. Kirkkolaitos vaan on keksinyt tuollaisen opin, että ihminen ei saisi valita itse, koska silloin vauvakasteelta putoaisi pohja pois.
        Miksi monet kirjoittavat palstalle, ellei heillä olisi vapaata tahtoa päättää siitä. Onko joku ohjelmoinut heidät?
        Pakollinen vauvakaste on ikävä esimerkki siitä, että ihmisen omaa tahtoa ei kunnioiteta, vaan vanhemmat päättävät vauvan iankaikkisuuskohtalalon. Tämä on rikos ihmisyyttä kohtaan.
        Raamatussa kehoitetaan: "Valitkaa tänä päivänä, ketä TAHDOTTE palvella."

        pakollista kastetta ei tietääkseni ole missään kirkoissa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkentava ja selventävä kysymys: Mitä sinä käsität tässä yhteydessä vapaalla tahdolla?

        Esimerkki: Kun ihminen on niin kuolemansairas ja kärsii kovista kivuista eikä hänelle anneta kuolinapua vaikka se olisi hänen viimeinen toivonsa ja tahtonsa. Miksi monet uskovaiset eivät kunnioita ihmisen omaa tahtoa vaan antavat mieluimmin kärsimyksen jatkua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkki: Kun ihminen on niin kuolemansairas ja kärsii kovista kivuista eikä hänelle anneta kuolinapua vaikka se olisi hänen viimeinen toivonsa ja tahtonsa. Miksi monet uskovaiset eivät kunnioita ihmisen omaa tahtoa vaan antavat mieluimmin kärsimyksen jatkua?

        Jos ihminen tahtoo, voi aina itse lopettaa oman elämänsä. Mutta ketään ei pidä pakottaa tappamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen tahtoo, voi aina itse lopettaa oman elämänsä. Mutta ketään ei pidä pakottaa tappamaan.

        Moni lääkäri haluaan antaa kuolinapua kun näkee sairaan kohtuuttomat kärsimykset ja hänen pyyntönsä, mutta lainsäädäntö estää. Toivottavasti tulee muutos pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä, että vielä 2000-luvulla keskustellaan ihmisen vapaasta tahdosta. Ikäänkuin ihminen olisi robotti, jota ohjataan muualta. Jo paratiisissa Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, eikä Hän ole koskaan ottanut sitä meiltä pois. Kirkkolaitos vaan on keksinyt tuollaisen opin, että ihminen ei saisi valita itse, koska silloin vauvakasteelta putoaisi pohja pois.
        Miksi monet kirjoittavat palstalle, ellei heillä olisi vapaata tahtoa päättää siitä. Onko joku ohjelmoinut heidät?
        Pakollinen vauvakaste on ikävä esimerkki siitä, että ihmisen omaa tahtoa ei kunnioiteta, vaan vanhemmat päättävät vauvan iankaikkisuuskohtalalon. Tämä on rikos ihmisyyttä kohtaan.
        Raamatussa kehoitetaan: "Valitkaa tänä päivänä, ketä TAHDOTTE palvella."

        "Jo paratiisissa Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon.

        Laita Raamatusta väitteelle totuus pohja?Laita Raamatusta esille se kohta missä näin sanotaan että on annettu vapaa tahto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pakollista kastetta ei tietääkseni ole missään kirkoissa !!

        Juurihan tuossa kerrottii pakollisesta kasteesta. Valtaosa suomalaisista kristinuskoisista on pakkokastettu. Voit sulkea silmäsi ja korvasi, mutta vauvakaste ei ole vauvan oma päätös vaan pakotettu kaste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkki: Kun ihminen on niin kuolemansairas ja kärsii kovista kivuista eikä hänelle anneta kuolinapua vaikka se olisi hänen viimeinen toivonsa ja tahtonsa. Miksi monet uskovaiset eivät kunnioita ihmisen omaa tahtoa vaan antavat mieluimmin kärsimyksen jatkua?

        Siksi kun eivät ole siinä itse kärsimässä kivuista.
        Eipä se vasaranisku satu toisen ihmisen peukalossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkki: Kun ihminen on niin kuolemansairas ja kärsii kovista kivuista eikä hänelle anneta kuolinapua vaikka se olisi hänen viimeinen toivonsa ja tahtonsa. Miksi monet uskovaiset eivät kunnioita ihmisen omaa tahtoa vaan antavat mieluimmin kärsimyksen jatkua?

        Haluaisitko ateistina tappaa esim. vanhempasi tai lapsesi, jos hän olisi pahasti sairas. Jos hekin olisivat ateisteja, niin toimittaisit heidät helvettiin. Pahasti sairaat, kääntyvät ennen kuolemaansa yleensä helposti uskoon ja huomaavat Jeesuksen läheisyyden, eivätkä enää pelkää kuolemaa, vaan odottavat milloin Jeesus kutsuu heidät kotiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan tuossa kerrottii pakollisesta kasteesta. Valtaosa suomalaisista kristinuskoisista on pakkokastettu. Voit sulkea silmäsi ja korvasi, mutta vauvakaste ei ole vauvan oma päätös vaan pakotettu kaste.

        Kaste ei vaikuta pelastukseen, olipa se otettu milloin tahansa,tai ei ensinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste ei vaikuta pelastukseen, olipa se otettu milloin tahansa,tai ei ensinkään.

        Raamattu opettaa toista


    • Totta se on Rakkaat !

      Vapa olla tekemättä syntiä !!

      Siihen on Jumalan Poika tehnyt mahdolliseksi ostamalla meidät vapaiksi !

      JOS >>>
      Joh. 8:36

      Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

    • Anonyymi

      On ja ei. Kuka kunnioittaa ja kuka ei.

    • Anonyymi

      Jätän tästä uskonnollisen puolen pois. Näkisin ihmisen "ohjelmoinnin" alkavan jo tenavasta lähtien. Sopeutus yhteiskuntaan, ympäristön kulloistenkin arvojen päähän pinttämisen ja sitä kautta "tasapäistämisen". Teoriassa näen vapaan tahdon mutta käytännössä elämme, kuten yhteiskunnan normit edellyttävät. Toisinajattelijat istuvatkin sitten linnassa. Siis he, jotka jäävät kiinni.

    • Anonyymi

      Siis ei ole vapaata tahtoa.
      Raamattu mitä ilmeisesti on kirjoitettu taivaissa ennen kuin mitään on luotu niin kaikki on mennyt käsikirjoituksen mukaan.

    • Anonyymi

      > Onko ihmisellä vapaa tahto

      Ainakin minulla on. Mutta voi olla, että muut ovat heikkomielisiä eläimiä.

      • Anonyymi

        Se su vapaa tahto on illuusiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se su vapaa tahto on illuusiota.

        > Se su vapaa tahto on illuusiota.

        Ei yhtään järkevä syytä uskoa tuota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Se su vapaa tahto on illuusiota.

        Ei yhtään järkevä syytä uskoa tuota.

        Asia on tutkittu ja todettu illuusioksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on tutkittu ja todettu illuusioksi.

        > Asia on tutkittu ja todettu illuusioksi.

        Mutta asia ei ole totta. Jos joku väittää tutkineensa, ja tullut tuohon tulokseen, häne ei joko ymmärrä, tai ei ole tutkinut kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Asia on tutkittu ja todettu illuusioksi.

        Mutta asia ei ole totta. Jos joku väittää tutkineensa, ja tullut tuohon tulokseen, häne ei joko ymmärrä, tai ei ole tutkinut kunnolla.

        Laita se Raamatun paikka esille missä selkiästi niin sanotaan että se vapaa tahto on annettu?Kukaan ei ole laittanut Raamatusta mitään totuus pohjaa tälle asialle vaikka monet kerrat tätä olen kysynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita se Raamatun paikka esille missä selkiästi niin sanotaan että se vapaa tahto on annettu?Kukaan ei ole laittanut Raamatusta mitään totuus pohjaa tälle asialle vaikka monet kerrat tätä olen kysynyt.

        > Laita se Raamatun paikka esille missä selkiästi niin sanotaan että se vapaa tahto on annettu?

        Kaikki ihmisen kyvyt on annettu luomisessa. Koska minulla on vapaa tahto, on sekin annettu ominaisuus, samalla tavall kuin esim. näkö tai kuulu jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Laita se Raamatun paikka esille missä selkiästi niin sanotaan että se vapaa tahto on annettu?

        Kaikki ihmisen kyvyt on annettu luomisessa. Koska minulla on vapaa tahto, on sekin annettu ominaisuus, samalla tavall kuin esim. näkö tai kuulu jne.

        Miten sä voit todistaa sen että sulla on semmoinen ominaisuus kun vapaa tahto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sä voit todistaa sen että sulla on semmoinen ominaisuus kun vapaa tahto?

        > Miten sä voit todistaa sen että sulla on semmoinen ominaisuus kun vapaa tahto?

        Koska voin vapaasti päättää mitä tahdon, kukaan tai mikään muu ei tee sitä puolestani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Miten sä voit todistaa sen että sulla on semmoinen ominaisuus kun vapaa tahto?

        Koska voin vapaasti päättää mitä tahdon, kukaan tai mikään muu ei tee sitä puolestani.

        Miten sä sen todistat että sä päätökset olet tehnyt itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Miten sä voit todistaa sen että sulla on semmoinen ominaisuus kun vapaa tahto?

        Koska voin vapaasti päättää mitä tahdon, kukaan tai mikään muu ei tee sitä puolestani.

        Jos olisit ollut paratiississa ensimmäisenä ihmisenä olisitko voinut välttyä lankeemukselta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sä sen todistat että sä päätökset olet tehnyt itse?

        > Miten sä sen todistat että sä päätökset olet tehnyt itse?

        Aika vaikea todistaa yhtään mitään tässä maailmassa, mutta, jos en itse päätä, kuka päättää puolestani? Ei ole ketään, joka päättäisi minun puolesta mitä tahdon.


    • Anonyymi

      Kiihkouskovaiset toitottavat sitä että ihmisellä on vapaa tahto, mutta he haluavat estää sen toteuttamista käytännössä. Vrt eutanasia

      • Anonyymi

        No jopas jotakin? Miksi pitää pakottaa lääkäri surmaamaan vaikeasti sairaan, joka tahtoo kuolla? Eikö lääkärin tahtoa kuunnella lainkaan?
        Eikö tuo sairas uskalla itse lopettaa päiviään? Sitä ei kukaan vastusta.

        Onko vapaata tahtoa se, että saa ajella autoa ilman ajokorttia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopas jotakin? Miksi pitää pakottaa lääkäri surmaamaan vaikeasti sairaan, joka tahtoo kuolla? Eikö lääkärin tahtoa kuunnella lainkaan?
        Eikö tuo sairas uskalla itse lopettaa päiviään? Sitä ei kukaan vastusta.

        Onko vapaata tahtoa se, että saa ajella autoa ilman ajokorttia?

        eikös lääkäreiden asia ole, kuulla potilasta ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös lääkäreiden asia ole, kuulla potilasta ??

        Tottakai, mutta lääkäri toimii lääkärietiikan mukaan. Ei lääkäri tapa pahaa naapuriakaan, vaikka potilas niin toivoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopas jotakin? Miksi pitää pakottaa lääkäri surmaamaan vaikeasti sairaan, joka tahtoo kuolla? Eikö lääkärin tahtoa kuunnella lainkaan?
        Eikö tuo sairas uskalla itse lopettaa päiviään? Sitä ei kukaan vastusta.

        Onko vapaata tahtoa se, että saa ajella autoa ilman ajokorttia?

        Sairas voi olla niin huonossa kunnossa ettei pysty. Moni lääkäri haluaa auttaa tuollaisen sairaan kuolemaan tämän omasta vapaasta tahdostaan ja omaa omatuntoaan kuunnellen


    • Anonyymi

      Onko ihmisellä vapaa tahto vain sen takia, että voi valita väärin ja joutua helvettiin?

      • Anonyymi

        Ehkä.


      • Anonyymi

        Joo.Pitää se aina joku tekosyy keksiä rangaistuksille.


      • Anonyymi

        Tuntuu ainakin uskovaisilla olevan. Voi tietysti kyse olla myös hyvän tiedon ja pahan tiedon erottamisen vaikeudesta.


    • Anonyymi

      En tiedä sinun määritelmää vapaalle tahdolle, mutta sitä voi kyseenalaistaa.

      Kun olemme Luterilaisuus palstalla niin otan aitouskovaisen oman arvion vapaasta tahdosta:
      Jumala tietää kaiken jo ennalta. -U.V.
      Tämä tarkoittaisi yksinkertaisesti ettei vapaata tahtoa ole, vaan Jumala on kirjoittanut elämän kulun jo etukäteen.
      Se olisi kuin katsoisi elokuvan uusintana. Onko elokuvan sankarilla valinnan vapautta tehdä toisin uudelleen katsottuna.

      Voimme myös katsoa tätä ei uskonnollisena, jolloin vapaa tahto on myös kyseenalainen. Todennäköisesti tiedät mitä teet ennen kuin edes ajattelet asiaa enemmän.
      Esimerkiksi on mahdollista, että vatsabakteerisi määrittelee mitä ruokaa haluat syödä. Onko asia silloin sinun vapaa valinta?

      Toki koko kysymys on määrittelystä kiinni ihan lähtökohtaisesti.

    • Anonyymi

      Saatana ei salli orjilleen vapaata tahtoa.

    • Anonyymi

      maallisissa asioissa on "vapaa tahto", vaan iankaikkisuus:

      "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät"
      Joh: 15: 16

      • Anonyymi

        Siinä taas hyvä esimerkki harhaopin syntymisestä.
        Tuossahan ei puhuta mitään kasteesta, eikä pelastuksesta, vaan Jeesus kertoo siinä, että hän itse valitsi opetuslapset avukseen. Hän ei tajua sitä, että myös opetuslapset joutuivat tekemään saman ratkaisun.
        Tuo slougani on tuolle apinoijalle elämän tärkein asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas hyvä esimerkki harhaopin syntymisestä.
        Tuossahan ei puhuta mitään kasteesta, eikä pelastuksesta, vaan Jeesus kertoo siinä, että hän itse valitsi opetuslapset avukseen. Hän ei tajua sitä, että myös opetuslapset joutuivat tekemään saman ratkaisun.
        Tuo slougani on tuolle apinoijalle elämän tärkein asia.

        pitäis siis antaa MONTA kastekäskyä, eikö yksi käsky riitä ??

        "menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Matt: 28: 19

        Jeesus antoi kastekäskyn , vasta Ylösnousemuksensa jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pitäis siis antaa MONTA kastekäskyä, eikö yksi käsky riitä ??

        "menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Matt: 28: 19

        Jeesus antoi kastekäskyn , vasta Ylösnousemuksensa jälkeen.

        kastamalla ei ole mailmaan syntynyt ainuttakaan Jeesuksen seuraajaa, alkaen apostoleista !

        eikä tule syntymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pitäis siis antaa MONTA kastekäskyä, eikö yksi käsky riitä ??

        "menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Matt: 28: 19

        Jeesus antoi kastekäskyn , vasta Ylösnousemuksensa jälkeen.

        kuka Raamatussa siis uudessa liitossa on se, joka ei ollut Jeesuksen seuraaja omasta tahdostaan, sanokaa nimi ja osoitekkin saa olla !

        kertokaa ok!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuka Raamatussa siis uudessa liitossa on se, joka ei ollut Jeesuksen seuraaja omasta tahdostaan, sanokaa nimi ja osoitekkin saa olla !

        kertokaa ok!

        Emmekö luekkin Joosuan puheesta Israelille mm; valitkaa tänä päivänä ketä tahdotte palvella !
        Jos Baal on hyvä, palvelkaa häntä, Jos Herra on hyvä palvelkaa häntä !

        kuka ei ymmärrä mitä tuossa sanotaan käsi ylös!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pitäis siis antaa MONTA kastekäskyä, eikö yksi käsky riitä ??

        "menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Matt: 28: 19

        Jeesus antoi kastekäskyn , vasta Ylösnousemuksensa jälkeen.

        jotra ei yksikään Apostoli toteuta luterilaiseen tapaan !

        muistutukseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emmekö luekkin Joosuan puheesta Israelille mm; valitkaa tänä päivänä ketä tahdotte palvella !
        Jos Baal on hyvä, palvelkaa häntä, Jos Herra on hyvä palvelkaa häntä !

        kuka ei ymmärrä mitä tuossa sanotaan käsi ylös!

        Ei uudessa liitossa Jeesusta seurata, vaan Luciferia. Jeesus on jo teurastettu tosi Jumalana ja uhrilampaana Raamatun mukaan. Ei jukolavita enää kukaan voi olla niin idiootti, että väittää Jeesuksen seuraamiseksi Jahven uhrikulttia, jota Jeesus vastusti ja tapettiin sen vuoksi?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kastamalla ei ole mailmaan syntynyt ainuttakaan Jeesuksen seuraajaa, alkaen apostoleista !

        eikä tule syntymään.

        Jeesus vain sanoi ihan päinvastoin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuka Raamatussa siis uudessa liitossa on se, joka ei ollut Jeesuksen seuraaja omasta tahdostaan, sanokaa nimi ja osoitekkin saa olla !

        kertokaa ok!

        Miten voi muutoin ollakaan??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jotra ei yksikään Apostoli toteuta luterilaiseen tapaan !

        muistutukseksi

        Kyllä apostolit noudattivat sitä! Luterilaisilla ei ole mitään omaa tapaa,

        Ei Jeesuken käskyä voi noudattaa kun yhdellä tavalla, typerä vanhus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä taas hyvä esimerkki harhaopin syntymisestä.
        Tuossahan ei puhuta mitään kasteesta, eikä pelastuksesta, vaan Jeesus kertoo siinä, että hän itse valitsi opetuslapset avukseen. Hän ei tajua sitä, että myös opetuslapset joutuivat tekemään saman ratkaisun.
        Tuo slougani on tuolle apinoijalle elämän tärkein asia.

        Jeesus valitsee tämäkin päivänä opetuslapsensa, ja vain Jeesuksen omat voivat pelastua

        Siä ei tuo typerä inisijäulisijamärisijä tajua, pelkkä apinoiva molopää kyseessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus valitsee tämäkin päivänä opetuslapsensa, ja vain Jeesuksen omat voivat pelastua

        Siä ei tuo typerä inisijäulisijamärisijä tajua, pelkkä apinoiva molopää kyseessä

        Jumalal valitsi Jeesuksessa Golatalla jokaisen ihmisolennon pelastukseen omalta osaltaan, eikö pienoisevankeliumi ole tuttu ?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus vain sanoi ihan päinvastoin

        ei sanonut, sinun katkismuksesi ja Jeesuksen sanomiset ovat eri asioita !

        kastamalla ei synny mitään muuta kuin hetkeksi märkyyttä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä apostolit noudattivat sitä! Luterilaisilla ei ole mitään omaa tapaa,

        Ei Jeesuken käskyä voi noudattaa kun yhdellä tavalla, typerä vanhus

        Kuka apostoli hiplasi vettä vauvan otsaan, kerro ja lakkaa potkimast atutkaint avastaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei sanonut, sinun katkismuksesi ja Jeesuksen sanomiset ovat eri asioita !

        kastamalla ei synny mitään muuta kuin hetkeksi märkyyttä !

        Jeesuksen kastekäsky ei ole katekismuksessa vaan Raamatussa, etkö tuon vertaa asioista tiedä? Ei kannata tulla tänne itkemään jos kieltäää Jeesuksen käskyn!

        Älä potki tutkainta vastaan!


    • Anonyymi

      Kyllä - vapaassa tahdossa on ollut ihan oikea ja aito filosofinen ongelma, mutta se on jotakin niin hienoa, ettei minun aivot taivu selittämään sitä, mutta kvanttifysiikka on poistanut ongelman, ja todennut, kyllä, ihmisellä on vapaa tahto. Tämä on yksi esimerkki kvanttifysiikan ulottuvuuksista: se on kaiken perusta.

    • Anonyymi

      Herra Sebaot on Kaikkitietävä, joten ihmisellä ei ole Hänen katsannossaan vapaata tahtoa, sillä Hänen täytyi tietää jo ennen Maan ja taivaan luomista jokaisen tulevan ihmisen elämä alusta sen loppuun, heidän silmänräpäyksensäkin, eikä hiusrvakaan katkea heidän päästään Hänen tietämättään.

      • Anonyymi

        Kyllähän Jumala on kaikkitietävä ja tietää, mitä tulee tapahtumaan kunkin ihmisen elämässä, mutta ei Hän ole määrännyt ihmisen kohtaloa, vaan nähnyt sen etukäteen.
        Jokainen saa itse valita olosuhteiden puitteissa, mihin uskoo ja missä aikoo viettää iankaikkisuuden. Ei meitä luotu roboteiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Jumala on kaikkitietävä ja tietää, mitä tulee tapahtumaan kunkin ihmisen elämässä, mutta ei Hän ole määrännyt ihmisen kohtaloa, vaan nähnyt sen etukäteen.
        Jokainen saa itse valita olosuhteiden puitteissa, mihin uskoo ja missä aikoo viettää iankaikkisuuden. Ei meitä luotu roboteiksi.

        "Jokainen saa itse valita olosuhteiden puitteissa, mihin uskoo ja missä aikoo viettää iankaikkisuuden.

        Kautta-aikojen on elänyt miljardeja ihmisiä jotka ei ole koskaan kuulletkaan kristin uskosta ja Jeesuksen sovitustyöstä.Miten nämä on voinut koskaan valita uskoa Jeesukseen?
        Siis eihän näillä siis ole koskaan ollut mitään valinnan vapautta tämän asian suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokainen saa itse valita olosuhteiden puitteissa, mihin uskoo ja missä aikoo viettää iankaikkisuuden.

        Kautta-aikojen on elänyt miljardeja ihmisiä jotka ei ole koskaan kuulletkaan kristin uskosta ja Jeesuksen sovitustyöstä.Miten nämä on voinut koskaan valita uskoa Jeesukseen?
        Siis eihän näillä siis ole koskaan ollut mitään valinnan vapautta tämän asian suhteen.

        kautta-aikojen ihmisillä ei ole edes raamattua ollut !!
        vaan lahjaksi ovat saaneet sen raamatullisen "sydämen uskon". Ja piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kautta-aikojen ihmisillä ei ole edes raamattua ollut !!
        vaan lahjaksi ovat saaneet sen raamatullisen "sydämen uskon". Ja piste.

        mihin he siis uskoivat kun eivät tienneet mistään mitään joka liittyy Jumalan asioihin ?

        Pohjan akka tai suuri henki ovat Jumalasta ja Jeesuksest amelko kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokainen saa itse valita olosuhteiden puitteissa, mihin uskoo ja missä aikoo viettää iankaikkisuuden.

        Kautta-aikojen on elänyt miljardeja ihmisiä jotka ei ole koskaan kuulletkaan kristin uskosta ja Jeesuksen sovitustyöstä.Miten nämä on voinut koskaan valita uskoa Jeesukseen?
        Siis eihän näillä siis ole koskaan ollut mitään valinnan vapautta tämän asian suhteen.

        kyllä heillä valinnan vapaus oli mutta tieto puuttuui, se on kaksi eri asiaa.

        Raamattuhan sanoo mm; kuinka kukaan voi uskoa ellei kukaan julista j a kuinka kukaan julistaa ellei ketään lähetetä jne...!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mihin he siis uskoivat kun eivät tienneet mistään mitään joka liittyy Jumalan asioihin ?

        Pohjan akka tai suuri henki ovat Jumalasta ja Jeesuksest amelko kaukana.

        Nehän on sinun jumaliasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä heillä valinnan vapaus oli mutta tieto puuttuui, se on kaksi eri asiaa.

        Raamattuhan sanoo mm; kuinka kukaan voi uskoa ellei kukaan julista j a kuinka kukaan julistaa ellei ketään lähetetä jne...!

        Vapaus on valita kaikilla, tosin uskoon tarvitaan aina Jumalan myötävaikutus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän Jumala on kaikkitietävä ja tietää, mitä tulee tapahtumaan kunkin ihmisen elämässä, mutta ei Hän ole määrännyt ihmisen kohtaloa, vaan nähnyt sen etukäteen.
        Jokainen saa itse valita olosuhteiden puitteissa, mihin uskoo ja missä aikoo viettää iankaikkisuuden. Ei meitä luotu roboteiksi.

        Herra Seabotin näkökulmasta ihmisellä ei ole mitään vapaata tahtoa, koska Hän näki kaikkien ihmisten tulevat teot jo ennen näiden syntymää, eivätkä nämä voi poiketa niistä millään tavalla.

        Herra Sebaot siis myös tuomitsi nämä ihmiset tekojensa puolesta kadotukseen tai pelastukseen jo ennen näiden syntymää ja jos Hän armahtaa jonkun ihmisen, niin Hän tiesi tekevänsä senkin jo aikoja ennen tuon syntisen ihmisen syntymistä.

        Jos sinulla olisi kyky nähdä se, mitä puolisosi tulee tekemään tulevaisuudessa ja hän tekisi juuri siten kuin näit, niin kuinka sinä luonnehtisit puolisosi tahdonvapautta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herra Seabotin näkökulmasta ihmisellä ei ole mitään vapaata tahtoa, koska Hän näki kaikkien ihmisten tulevat teot jo ennen näiden syntymää, eivätkä nämä voi poiketa niistä millään tavalla.

        Herra Sebaot siis myös tuomitsi nämä ihmiset tekojensa puolesta kadotukseen tai pelastukseen jo ennen näiden syntymää ja jos Hän armahtaa jonkun ihmisen, niin Hän tiesi tekevänsä senkin jo aikoja ennen tuon syntisen ihmisen syntymistä.

        Jos sinulla olisi kyky nähdä se, mitä puolisosi tulee tekemään tulevaisuudessa ja hän tekisi juuri siten kuin näit, niin kuinka sinä luonnehtisit puolisosi tahdonvapautta?

        Totta kyllä tuokin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herra Seabotin näkökulmasta ihmisellä ei ole mitään vapaata tahtoa, koska Hän näki kaikkien ihmisten tulevat teot jo ennen näiden syntymää, eivätkä nämä voi poiketa niistä millään tavalla.

        Herra Sebaot siis myös tuomitsi nämä ihmiset tekojensa puolesta kadotukseen tai pelastukseen jo ennen näiden syntymää ja jos Hän armahtaa jonkun ihmisen, niin Hän tiesi tekevänsä senkin jo aikoja ennen tuon syntisen ihmisen syntymistä.

        Jos sinulla olisi kyky nähdä se, mitä puolisosi tulee tekemään tulevaisuudessa ja hän tekisi juuri siten kuin näit, niin kuinka sinä luonnehtisit puolisosi tahdonvapautta?

        Tarkoitatko. että Putinilla ei ollut vapaata tahtoa päättäessään hyökätä Ukrainaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko. että Putinilla ei ollut vapaata tahtoa päättäessään hyökätä Ukrainaan?

        Sikäli kuin Herra Sebaot on olemassa ja on vielä Kaikkitietävä, niin Vladimir Putinillakaan ei ole vapaata tahtoa Herra Sebaotin näkökulmasta.
        Mehän emme tiedä mitä tapahtuu, koska ja kenen toimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sikäli kuin Herra Sebaot on olemassa ja on vielä Kaikkitietävä, niin Vladimir Putinillakaan ei ole vapaata tahtoa Herra Sebaotin näkökulmasta.
        Mehän emme tiedä mitä tapahtuu, koska ja kenen toimesta.

        Eli Ukrainan sota onkin Jumalan syytä?


    • Vapaa tahto taitaa olla suurin piirtein sama asia kuin oma tahto.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      350
      2550
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1744
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      68
      1595
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1547
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe