Huijasiko pankkivirkailija rahastossa?

Anonyymi

Sain ison perinnön. Minulla oli 20 000 euroa varaa pistää rahastoihin. Pankkivirkailija suositteli op-vuokratuottoa. Ja sinne sitten suostuin laittamaan 20 000 euroa.

Tarkoitus on pidempi aikainen säästäminen. Oliko hyvä vai huono päätös?
Aikaa tuosta on pari vuotta ja nyt näyttäisi olevan plusalla yli 200 euroa.

16

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kuulosta kovin hyvältä. Sijoitin maaliskuussa 2020 noin 6000€, möin kaiken joulukuussa 2021, silloin oli plussaa vähän yli 700€

    • Anonyymi

      Riippuu mihin vertaa. Rahastoista ei yleensä saa korkeita tuottoja, muttei välttämättä tule kauheita tappioitakaan. Tietysti voi etsiä parempituottoisia sijoituskohteita, mutta se vaatii paneutumista ja osaamista.

    • Anonyymi

      Eli kahdessa vuodessa sijoituksesi on tuottanut 0,01%. Tuosta vielä mahdolliset verot pois, niin voisi sanoa sijoituksen olleen aika huono...

      • Anonyymi

        Eli siis vastaus kysymykseesi: kyllä huijasi.


      • Anonyymi

        "Eli kahdessa vuodessa sijoituksesi on tuottanut 0,01%. Tuosta vielä mahdolliset verot pois, niin voisi sanoa sijoituksen olleen aika huono..."

        Tuota noin, pitäisikö opetella laskemaan?

        Tuotto 1 %, ei 0,01 %!!!


    • Anonyymi

      Pankki hyötyy rahallisesti et sinä. Ei pankkivirkailijaa kiinnostaa sinun rahalliset tuotot. Ihan klassinen huijaus. Pankki valitsi sellaisen rahaston, jossa on isot kulut.

    • Anonyymi

      Älkää ny ihmeessä uskoko niitä pankin virkailijoita, jotka tarjoavat vaan niitä pankin omia rahastoja ja vakuutussijoitus hömpötyksii. Heti kun sijoituksessa lukee vakuutus niin siinä menee vakuutusmaksuja joita ei pakosti selvitetä asiakkaalle tarpeeksi hyvin ja näissä op rahastoissa on kovat kulut tai ainakin kovemmat kuin muissa sijoitus jutuissa.

      Oon itsekin aloittanut sijoittamisen just op:n virkailijan ehdotuksista ja olen siitä vaan tyytyväinen, että ne kutsu käymään ja tällöin innostuin sijoittamisesta. Mutta oppirahathan jokaisen pitää ottaa ja oppia.

      Katsokaa ja tarkastakaa aina kaikki kulut mitä pankki ottaa välistä ja se että miten nopeasti rahat tulee tilille kun lopettaa ko sijoituksen ja miten se irtisanominen onnistuu yms... kun maailmalla tulee joku katastrofi esim korona niin sijoitukset tippuu kun lehmän häntä joten noi asiat kannattaa miettiä. Monissa rahastoissa voi tehdä myynti toimeksiannon, mutta silti sen myynti voi tapahtua parinpäivän päästä...

      Ite oon nykyään sijoittanut ETF rahastoihin ja ne on monesti pienikuluisia ja sä voit ne myydä kuin pörssiosakkeen, siis vaikka keskellä päivää heti... kannattaa tutustua niihin. Niitä voi ostaa myös op:n sivuilta, mutta niitä ei pankki tarjoa koska eivät saa niistä tarpeen välistä rahaa itelle...

    • Anonyymi

      Kannattaako tuo rahasto myydä pois, vaikka jäisi miinukselle. Itse en tuohon rahastoon usko. Vai pitääkö odottaa plussaa?

      • Anonyymi

        Noo.... joskus kannattaa ottaa pienet oppirahat ja myydä huonot sijoitukset vex.

        Tämän takia ei kannata pitää munia yhdessä korissa vaan hajautappa ens kerralla vaikka 4-6 kohteeseen. Sitä sitten huomaa, että mikä tuottaa ja mikä ei.

        Ite sijoitin just tänään etf ryssiin kun kerran tippunut jo arvo yhessä päivässä yli 30% ja tuntuu tippuvan vielä lisää ja varmaan tippuu koko viikon, joten ite sijoitan itselle pienillä summilla kun tuntuu hyvältä hinnalta ja moneen otteeseen, koska jos sijoitat kaikki omat "ylimääräset" rahat, niin se on sitte siinä, jos olikin huono kohde. No joo tossa ryssien etf:ssä on aika iso hallintopalkkio 0,65% mutta tuntu vaan että nyt kandee siihen sijoittaa. Sijoitin sijoituksien voittorahoja niin ei sen väliä...tällä kertaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo.... joskus kannattaa ottaa pienet oppirahat ja myydä huonot sijoitukset vex.

        Tämän takia ei kannata pitää munia yhdessä korissa vaan hajautappa ens kerralla vaikka 4-6 kohteeseen. Sitä sitten huomaa, että mikä tuottaa ja mikä ei.

        Ite sijoitin just tänään etf ryssiin kun kerran tippunut jo arvo yhessä päivässä yli 30% ja tuntuu tippuvan vielä lisää ja varmaan tippuu koko viikon, joten ite sijoitan itselle pienillä summilla kun tuntuu hyvältä hinnalta ja moneen otteeseen, koska jos sijoitat kaikki omat "ylimääräset" rahat, niin se on sitte siinä, jos olikin huono kohde. No joo tossa ryssien etf:ssä on aika iso hallintopalkkio 0,65% mutta tuntu vaan että nyt kandee siihen sijoittaa. Sijoitin sijoituksien voittorahoja niin ei sen väliä...tällä kertaa...

        Ja ostetaan lisää sit/kun tippuu lisää !!!


    • Anonyymi

      Kannattaa lukea ja opiskella itse rahastosäästämisestä. Tuo Op-vuokratuotto rahasto ei ole mikään hyvä rahasto. Isot kulut syövät voitot. Taisi vaan pankilla olla oma etu tavoitteena. Saatta tuosta pari sataa tulla tuottoa 4 vuoden päästä :D.

      Opiskele rahastosäästämistä ja sen jälkeen myyt tuon rahaston pois. Joo tulee miinusta, mutta panosta rahastoihin, jossa pienet kulut. Alle 0,5%.

    • Anonyymi

      Kulut syö kaiken.

    • Anonyymi

      Hahaa. Kyllä huijasi. Nää pankkivirkailijat puhuu ympäri sellaiset, jotka ei ymmärrä juuri mitään rahastoista. Tavoitteena rahastonhoitajan tai pankin etu.

      Ottaa Rahat pois vaan ja norndnettiin, josta löytyy rahastoja, joissa kulut 0%.

      Ei sellaisia rahastoja, joissa kulut yli 0,5%.

    • Anonyymi

      No, kyllä sitten rahallisesti kelpaa. Pankkien suosituksissa voi olla ihan hyviäkin, mutta suurimmassa osassa on ihan liikaa kuluja suhteessa tuottoon.

      Jos just hiljattain olet katsonut tuotto, on se varmaan kyykännyt melkoisesti Ukrainan tilanteen takia ja myös muun epävarmuuden takia. Pari vuotta on lyhyt aika arvioida. Vaikka meniskin tappiolle, niin pää kylmänä odottaa uutta nousua. Mulla on vaihdellut n. -30 - 70 -haarukassa. Harmi vaan kun eurot aika vaatimattomat. Nyt olenkin myynyt melkein kaikki - ja pysyvästi. Ihan turhaa pitää noita summia ja silloj tällöin kelalle selvitellä.

      lajijasuris

    • Anonyymi

      Tuollainen summa pitää laittaa kassakaappiin odottelemaan äkillistä rahantarvetta.

    • Anonyymi

      Isompi summa kannattaa hajauttaa eri rahastoihin. Ja laittaa rahoja pikkuhiljaa vaikka vuoden ajan, kuukausisäästämis tyyliin.

      Tais pankkivirkailija olla ihan pihalla rahastosäästämisestä. Tai sitten taisi olla vain oma/pankin etu tavoitteena. 

      ... Toisaalta rahastosijoittamiseen kuuluu, myös se, että välillä tulee tehtyä huonoja sijoituksia. Tuostakin op-vuokratuotosta kannattaa vaan myydä heti pois koko rahasto, kun tilanne on vaikka plus miinus nolla. Siis kaikkien kulujen jälkeen. Miinuksella en itse myisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe