Sakarja toimi noin vuoden 510 eaa tienoilla. Silloin temppelin hävitystä oli vietetty surujuhlana lähes seitsemänkymmentä vuotta, muistaakseni luku 1 ja 7.
Milloin Jerusalemin temppeli oli raunioina!
27
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Yleensä Jehovan todistajat eivät edes ymmärrä tuon raamatunkohdan ongelmallisuutta Vartiotornin opille. Järjestön mukaan mitään merkittävää ei Jerusalemissa tapahtunut 70 vuotta aiemmin.
- Anonyymi
Nebukadnessar II vuonna 587 eaa. hävitti Jerusalemin temppelin https://fi.wikipedia.org/wiki/Babylonin_vankeus
Tuo aika on vartiotorniuskontoisesti uskottuna 607 eaa
Siitä johtuu vastaava virhe myös Nebukadnessarin hallintoaikaan.
Nebukadressar II (vallassa n. 605 eaa.–562 eaa.)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nebukadressar_II
Nebukadnessar hallitsi kuninkaana 43 vuotta (624–582 eaa.)
https://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1200003200
No, meitin vartiotornikaupustelijoiten täytyy olla tarkkana tässäkin, jos joku värvättävä tietää tuonkin eron todellisuuteen, tuon aikaeron, niin meille tulee vain kiire bussille.
Niin yksinkertaista tämä on.
Liity mukaan ja kaupittele kanssamme vartiotorniloita- Anonyymi
Daniel rukoili Dareioksen aikana sitä että Jumala muistaisi temppeliään. Hän oli kirjoituksista huomannut että temppeli olisi raunioina 70 vuotta. Dareios hallitsi noin vuonna 520 eaa.
Koska kansa oli jo saanut vapaasti palata maahansa lähes kolme vuosikymmentä, Daniel ei rukoillut kansan vapautuksen puolesta, olivathan jo monet muutaneet takaisin kotimaahansa.
Temppeli valmistuikin muutamaa vuotta Danielin rukouksen jälkeen,
Silloin oli kulunut temppelin hävittämisestä seitsemän vuosikymmentä, 586 - 516 ja voitiin lakata itkemästä temppelin hävitystä (Sak 1 , Sak.7) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Daniel rukoili Dareioksen aikana sitä että Jumala muistaisi temppeliään. Hän oli kirjoituksista huomannut että temppeli olisi raunioina 70 vuotta. Dareios hallitsi noin vuonna 520 eaa.
Koska kansa oli jo saanut vapaasti palata maahansa lähes kolme vuosikymmentä, Daniel ei rukoillut kansan vapautuksen puolesta, olivathan jo monet muutaneet takaisin kotimaahansa.
Temppeli valmistuikin muutamaa vuotta Danielin rukouksen jälkeen,
Silloin oli kulunut temppelin hävittämisestä seitsemän vuosikymmentä, 586 - 516 ja voitiin lakata itkemästä temppelin hävitystä (Sak 1 , Sak.7)Mukavaa, ettet löytänyt virhettä edellisestä anonyymi-viestistä.
Ja mikäs sen kivempaa kuin ettei itkeäkään tarvinnut.
Vartiotorni on muuten, kun tuolla on Jerusalemin temppelin tuho mainittu, tunnustanut, että todisteita on vain tuolle 587/588 eaa, eikä siis vartiotorniseuran omalle käyttämälle vuosiluvulle 607 eaa ollenkaan. - Anonyymi
Onhan näitä itseään todistajaksi feikkaavia täällä...
Tosielämässä kannattaa huomioida, että tieteelliset lähteet käyttävät varsin tuoreenkin historiatiedon aikaa määritellessään kelluvaa aikajaksotusta jossa ei ole mitään vuosiluvullista kiintopistettä. Varsinkin ennen roomalaista historiaa käsittelevät aikaa mittaavat määreet on epämääräisesti sijoitettu vähän sinnepäin ja ne on betonoitu paikalleen historiantutkimuksen uskottavuuden takia. Ajanlaskun ongelmista historiantutkimuksen kannalta esitettiin muutama viikko sitten televisiossa dokumentti jossa tuotiin esille erilaisia menetelmiä joiden perusteella vuosilukemia on arvailtu Egyptin varhaishistorian ja roomalaisen ajanlaskun välisellä aikajanalla. Määritteitä haetaan mm. astronomisia tapahtumia kuvailevista, historiallisista tekstiviitteistä (erilaiset taivaankappaleiden ilmiöt olivat tuolloin tärkeitä "merkkejä" ja esim. komeetat ja auringonpimennykset voidaan jälkikäteenkin määrittää ajallisesti tarkkaan aikaikkunaan). Sellaisia historiallisia tekstejä on kuitenkin erittäin vähän joiden perusteella voitaisiin yhdistää ihmishistoriaan liittyvät tapahtumat astronomisiin tapahtumiin.
Wikipedian sisältö perustuu nimenomaan tähän "tieteelliseen" ajanlaskuun ja Wikipedian käyttäminen muutenkin todistepohjana on lähinnä viihdekäyttöön sopivaa.
Rooman historiassa keisareiden hallinta-ajat on dokumentoitu ja niiden avulla voidaan seurata historiaa vuoden tarkkuudella tiettyyn pisteeseen parisataa vuotta ennen nykyisen ajanlaskun alkua. Sitä aiemmin vuosia voidaan laskea tarkasti vain Raamatussa esitettyjen tapahtumien ja esimerkiksi hallitsijoiden valtakausien ilmoitetun keston avulla.
Raamattu ei vain kelpaa ajanmäärityksen pohjaksi koska tiede ei halua tunnustaa Raamatun sisältävän ajallisesti tarkkaa tietoa. Tiede käyttää siis mieluummin kiintopisteetöntä, kelluvan ajanlaskun vuosilaskelmaa tapahtumien ajan määrittämiseksi. Siitä johtuu parinkymmenen vuoden tieteellinen vääristymä Jerusalemin historiatapahtumien suhteen.
Raamatullisen ajanmäärityksen tarkkuus voitaisiin vielä todistaa juutalaisen sukuhistoria kautta mutta valitettavasti kaikki sukuluettelot tuhoutuivat vuonna 70 roomalaisten tuhottua Jerusalemin. Käytössä on siis "vain" moninkertainen raamatullinen aikamääritelmä eri tapahtumien ja ilmoitettujen aikamääreiden avustuksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan näitä itseään todistajaksi feikkaavia täällä...
Tosielämässä kannattaa huomioida, että tieteelliset lähteet käyttävät varsin tuoreenkin historiatiedon aikaa määritellessään kelluvaa aikajaksotusta jossa ei ole mitään vuosiluvullista kiintopistettä. Varsinkin ennen roomalaista historiaa käsittelevät aikaa mittaavat määreet on epämääräisesti sijoitettu vähän sinnepäin ja ne on betonoitu paikalleen historiantutkimuksen uskottavuuden takia. Ajanlaskun ongelmista historiantutkimuksen kannalta esitettiin muutama viikko sitten televisiossa dokumentti jossa tuotiin esille erilaisia menetelmiä joiden perusteella vuosilukemia on arvailtu Egyptin varhaishistorian ja roomalaisen ajanlaskun välisellä aikajanalla. Määritteitä haetaan mm. astronomisia tapahtumia kuvailevista, historiallisista tekstiviitteistä (erilaiset taivaankappaleiden ilmiöt olivat tuolloin tärkeitä "merkkejä" ja esim. komeetat ja auringonpimennykset voidaan jälkikäteenkin määrittää ajallisesti tarkkaan aikaikkunaan). Sellaisia historiallisia tekstejä on kuitenkin erittäin vähän joiden perusteella voitaisiin yhdistää ihmishistoriaan liittyvät tapahtumat astronomisiin tapahtumiin.
Wikipedian sisältö perustuu nimenomaan tähän "tieteelliseen" ajanlaskuun ja Wikipedian käyttäminen muutenkin todistepohjana on lähinnä viihdekäyttöön sopivaa.
Rooman historiassa keisareiden hallinta-ajat on dokumentoitu ja niiden avulla voidaan seurata historiaa vuoden tarkkuudella tiettyyn pisteeseen parisataa vuotta ennen nykyisen ajanlaskun alkua. Sitä aiemmin vuosia voidaan laskea tarkasti vain Raamatussa esitettyjen tapahtumien ja esimerkiksi hallitsijoiden valtakausien ilmoitetun keston avulla.
Raamattu ei vain kelpaa ajanmäärityksen pohjaksi koska tiede ei halua tunnustaa Raamatun sisältävän ajallisesti tarkkaa tietoa. Tiede käyttää siis mieluummin kiintopisteetöntä, kelluvan ajanlaskun vuosilaskelmaa tapahtumien ajan määrittämiseksi. Siitä johtuu parinkymmenen vuoden tieteellinen vääristymä Jerusalemin historiatapahtumien suhteen.
Raamatullisen ajanmäärityksen tarkkuus voitaisiin vielä todistaa juutalaisen sukuhistoria kautta mutta valitettavasti kaikki sukuluettelot tuhoutuivat vuonna 70 roomalaisten tuhottua Jerusalemin. Käytössä on siis "vain" moninkertainen raamatullinen aikamääritelmä eri tapahtumien ja ilmoitettujen aikamääreiden avustuksella.Kiintopistettä ei tässä välttämättä edes tarvita. Ilman kiintopistettäkin nähdään Raamatusta, että temppelin tuhoamisen ja Sakarjan toiminnan välillä oli 70 vuotta ja pakkosiirtolaisuuden päättymisestä oli tuossa kulunut jo pitkä aika.
Mikäli Vartiotornin ajanlasku pitäisi paikkansa, pakkosiirtolaisuus olisi vasta lopullaan 70 vuotta temppelin tuhoamisen jälkeen, eli Sakarjan toiminta ajoittuisi pakkosiirtolaisuuden päättymisen aikoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiintopistettä ei tässä välttämättä edes tarvita. Ilman kiintopistettäkin nähdään Raamatusta, että temppelin tuhoamisen ja Sakarjan toiminnan välillä oli 70 vuotta ja pakkosiirtolaisuuden päättymisestä oli tuossa kulunut jo pitkä aika.
Mikäli Vartiotornin ajanlasku pitäisi paikkansa, pakkosiirtolaisuus olisi vasta lopullaan 70 vuotta temppelin tuhoamisen jälkeen, eli Sakarjan toiminta ajoittuisi pakkosiirtolaisuuden päättymisen aikoihin.Ensimmäiset juutalaiset palasivat tuhottuun Jerusalemiin ja sen lähialueille 537eaa. Jälleenrakennustyöt eivät sujuneet kovin hyvin kuten esimerkiksi Esran kirjasta voi lukea. Vuonna 522eaa rakennustyöt myös kiellettiin vallanpitäjien puolelta (Esr.4:4,5,24). Osansa ongelmilla oli myös maatalouteen ja ravintotalouteen liittyvillä seikoilla. Jälleenrakentaminen viivästyi kymmeniä vuosia.
Sakarjan välittämällä profetialla oli tarkoitus rohkaista kaupungin jälleenrakentajia jatkamaan työskentelyä ulkoisista haasteista välittämättä. Vastustajien toiminta tuomitaan epäonnistuneeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäiset juutalaiset palasivat tuhottuun Jerusalemiin ja sen lähialueille 537eaa. Jälleenrakennustyöt eivät sujuneet kovin hyvin kuten esimerkiksi Esran kirjasta voi lukea. Vuonna 522eaa rakennustyöt myös kiellettiin vallanpitäjien puolelta (Esr.4:4,5,24). Osansa ongelmilla oli myös maatalouteen ja ravintotalouteen liittyvillä seikoilla. Jälleenrakentaminen viivästyi kymmeniä vuosia.
Sakarjan välittämällä profetialla oli tarkoitus rohkaista kaupungin jälleenrakentajia jatkamaan työskentelyä ulkoisista haasteista välittämättä. Vastustajien toiminta tuomitaan epäonnistuneeksi.Et voi mitenkään tietää, että ensimmäisten pakkosiirtolaisten paluun vuosi olisi ollut juuri 537 eaa, vaikka hyväksyttäisiin Babylonin kukistimisen ajankohta 539 eaa.
Vartiotorni-seura aiemmin opetti pakkosiirtolaisuudesta paluun vuodeksi 536 eaa ja laski tästä vuoden 1914. Kun he huomasivat, ettei nollavuotta ollut (vaan ajanlasku alkaa vuodesta 1), pakkosiirtolaisuudesta paluu siirrettiin vuoteen 537 eaa, jotta vuodesta 1914 olisi voitu pitää kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan näitä itseään todistajaksi feikkaavia täällä...
Tosielämässä kannattaa huomioida, että tieteelliset lähteet käyttävät varsin tuoreenkin historiatiedon aikaa määritellessään kelluvaa aikajaksotusta jossa ei ole mitään vuosiluvullista kiintopistettä. Varsinkin ennen roomalaista historiaa käsittelevät aikaa mittaavat määreet on epämääräisesti sijoitettu vähän sinnepäin ja ne on betonoitu paikalleen historiantutkimuksen uskottavuuden takia. Ajanlaskun ongelmista historiantutkimuksen kannalta esitettiin muutama viikko sitten televisiossa dokumentti jossa tuotiin esille erilaisia menetelmiä joiden perusteella vuosilukemia on arvailtu Egyptin varhaishistorian ja roomalaisen ajanlaskun välisellä aikajanalla. Määritteitä haetaan mm. astronomisia tapahtumia kuvailevista, historiallisista tekstiviitteistä (erilaiset taivaankappaleiden ilmiöt olivat tuolloin tärkeitä "merkkejä" ja esim. komeetat ja auringonpimennykset voidaan jälkikäteenkin määrittää ajallisesti tarkkaan aikaikkunaan). Sellaisia historiallisia tekstejä on kuitenkin erittäin vähän joiden perusteella voitaisiin yhdistää ihmishistoriaan liittyvät tapahtumat astronomisiin tapahtumiin.
Wikipedian sisältö perustuu nimenomaan tähän "tieteelliseen" ajanlaskuun ja Wikipedian käyttäminen muutenkin todistepohjana on lähinnä viihdekäyttöön sopivaa.
Rooman historiassa keisareiden hallinta-ajat on dokumentoitu ja niiden avulla voidaan seurata historiaa vuoden tarkkuudella tiettyyn pisteeseen parisataa vuotta ennen nykyisen ajanlaskun alkua. Sitä aiemmin vuosia voidaan laskea tarkasti vain Raamatussa esitettyjen tapahtumien ja esimerkiksi hallitsijoiden valtakausien ilmoitetun keston avulla.
Raamattu ei vain kelpaa ajanmäärityksen pohjaksi koska tiede ei halua tunnustaa Raamatun sisältävän ajallisesti tarkkaa tietoa. Tiede käyttää siis mieluummin kiintopisteetöntä, kelluvan ajanlaskun vuosilaskelmaa tapahtumien ajan määrittämiseksi. Siitä johtuu parinkymmenen vuoden tieteellinen vääristymä Jerusalemin historiatapahtumien suhteen.
Raamatullisen ajanmäärityksen tarkkuus voitaisiin vielä todistaa juutalaisen sukuhistoria kautta mutta valitettavasti kaikki sukuluettelot tuhoutuivat vuonna 70 roomalaisten tuhottua Jerusalemin. Käytössä on siis "vain" moninkertainen raamatullinen aikamääritelmä eri tapahtumien ja ilmoitettujen aikamääreiden avustuksella.JT ajanlasku ei perustu Raamattuun. Se on laskettu taaksepäin vuodesta 1914 käyttäen selittelyketjua, jonka yksikään lenkki ei kestä tarkastelua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et voi mitenkään tietää, että ensimmäisten pakkosiirtolaisten paluun vuosi olisi ollut juuri 537 eaa, vaikka hyväksyttäisiin Babylonin kukistimisen ajankohta 539 eaa.
Vartiotorni-seura aiemmin opetti pakkosiirtolaisuudesta paluun vuodeksi 536 eaa ja laski tästä vuoden 1914. Kun he huomasivat, ettei nollavuotta ollut (vaan ajanlasku alkaa vuodesta 1), pakkosiirtolaisuudesta paluu siirrettiin vuoteen 537 eaa, jotta vuodesta 1914 olisi voitu pitää kiinni.>>> Et voi mitenkään tietää, että ensimmäisten pakkosiirtolaisten paluun vuosi olisi ollut juuri 537 eaa, vaikka hyväksyttäisiin Babylonin kukistimisen ajankohta 539 eaa >>>
En ollut paikalla silloin miinusmerkkisen kalenterin kanssa mutta eiköhän tapahtumista tehdyt muistiinpanot aja saman asian? Babylonin maailmanvallan kaatuminen ilmoitettiin päivän tarkkuudella - nykykalenterin mukaan ilmaistuna 5.10.539eaa - ja valloituksen tehnyt Meedo-Persian kuningas Kyyros Suuri teki ensimmäisenä vuotenaan valloituksen jälkeen säädöksen joka vapautti juutalaisryhmän (mm. 42360 juutalaismiestä mainitaan) palaamaan jälleenrakennustyöhön Jerusalemiin ja Israeliin. Yksityiskohtia voi lukea Esran ja Nehemian kirjoista (ovat suhteellisen lyhyitä, joten mielenkiinto pysyy lukiessa vaikka kuvat puuttuu).
Logistiset seikat puoltavat ajatusta että siirtyminen em. joukon ja luetteloidun tavaramäärän kanssa 2700 kilometrin matkan päähän suunnitelmallisesti vaati sen ajan kalustolla ja majoitusratkaisuilla hyvinkin toista vuotta. Palaamisvuotena siis vuosi 537eaa kuulostaa varsin oikealta koska toisaalta juutalaiset tuskin hidastelivatkaan siirtymisen suhteen. Koska pakkosiirtolaisuuden oli määrä kestää 70 vuotta, vankeus alkoi Jerusalemin tuhoutumisen aikaan vuonna 607eaa käyttäen perusmatematiikkaa.
>>> Kun he huomasivat, ettei nollavuotta ollut - - - >>>
Se on varmaan ollut yllätys sinulle mutta tuskin sellaisille jotka käsittelevät historiallisia ajanjaksoja ja vuosilukemia enemmänkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> Et voi mitenkään tietää, että ensimmäisten pakkosiirtolaisten paluun vuosi olisi ollut juuri 537 eaa, vaikka hyväksyttäisiin Babylonin kukistimisen ajankohta 539 eaa >>>
En ollut paikalla silloin miinusmerkkisen kalenterin kanssa mutta eiköhän tapahtumista tehdyt muistiinpanot aja saman asian? Babylonin maailmanvallan kaatuminen ilmoitettiin päivän tarkkuudella - nykykalenterin mukaan ilmaistuna 5.10.539eaa - ja valloituksen tehnyt Meedo-Persian kuningas Kyyros Suuri teki ensimmäisenä vuotenaan valloituksen jälkeen säädöksen joka vapautti juutalaisryhmän (mm. 42360 juutalaismiestä mainitaan) palaamaan jälleenrakennustyöhön Jerusalemiin ja Israeliin. Yksityiskohtia voi lukea Esran ja Nehemian kirjoista (ovat suhteellisen lyhyitä, joten mielenkiinto pysyy lukiessa vaikka kuvat puuttuu).
Logistiset seikat puoltavat ajatusta että siirtyminen em. joukon ja luetteloidun tavaramäärän kanssa 2700 kilometrin matkan päähän suunnitelmallisesti vaati sen ajan kalustolla ja majoitusratkaisuilla hyvinkin toista vuotta. Palaamisvuotena siis vuosi 537eaa kuulostaa varsin oikealta koska toisaalta juutalaiset tuskin hidastelivatkaan siirtymisen suhteen. Koska pakkosiirtolaisuuden oli määrä kestää 70 vuotta, vankeus alkoi Jerusalemin tuhoutumisen aikaan vuonna 607eaa käyttäen perusmatematiikkaa.
>>> Kun he huomasivat, ettei nollavuotta ollut - - - >>>
Se on varmaan ollut yllätys sinulle mutta tuskin sellaisille jotka käsittelevät historiallisia ajanjaksoja ja vuosilukemia enemmänkin."Palaamisvuotena siis vuosi 537eaa kuulostaa varsin oikealta"
Tämä ei silti todista asiaa. Ja kuten huomautettua, Vt-seura itsekin on opettanut vuottta 536 eaa paluun vuotena. Emme voi tietää varmuudella sitä, millä aikataululla juutalaiset palasivat pakkosiirtolaisuudesta. Mitä ilmeisimmin se tapahtui vähin erin, eivätkä kaikki palanneet ollenkaan, vaan jäivät asumaan Babyloniaan. On myös tulkinnallinen kysymys, missä vaiheessa palaajia oli "tarpeeksi", jotta voitaisiin sanoa, että juutalaiset kansana ovat palanneet pakkosiirtolaisuudesta.
"Se on varmaan ollut yllätys sinulle mutta tuskin sellaisille jotka käsittelevät historiallisia ajanjaksoja ja vuosilukemia enemmänkin."
Vaikuttaa siltä, ettet tunne Vt-seuran sekoilua nollavuoden kanssa. Seura tosiaan ei ottanut huomioon laskelmissaan sitä, että ajanlasku alkaa vuodesta 1 eikä vuodesta 0. Kun tämä korjaus sittemmin tehtiin, pakkosiirtolaisuudesta paluun ajankohta siirrettiin samalla vuodesta 536 vuoteen 537 eaa, jotta vuodesta 1914 oltaisiin voitu seuran laskelmissa pitää kiinni. Laskelmia on siis tehty takaperoisesti siten, että on haluttu niiden päätyvän vuoteen 1914. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> Et voi mitenkään tietää, että ensimmäisten pakkosiirtolaisten paluun vuosi olisi ollut juuri 537 eaa, vaikka hyväksyttäisiin Babylonin kukistimisen ajankohta 539 eaa >>>
En ollut paikalla silloin miinusmerkkisen kalenterin kanssa mutta eiköhän tapahtumista tehdyt muistiinpanot aja saman asian? Babylonin maailmanvallan kaatuminen ilmoitettiin päivän tarkkuudella - nykykalenterin mukaan ilmaistuna 5.10.539eaa - ja valloituksen tehnyt Meedo-Persian kuningas Kyyros Suuri teki ensimmäisenä vuotenaan valloituksen jälkeen säädöksen joka vapautti juutalaisryhmän (mm. 42360 juutalaismiestä mainitaan) palaamaan jälleenrakennustyöhön Jerusalemiin ja Israeliin. Yksityiskohtia voi lukea Esran ja Nehemian kirjoista (ovat suhteellisen lyhyitä, joten mielenkiinto pysyy lukiessa vaikka kuvat puuttuu).
Logistiset seikat puoltavat ajatusta että siirtyminen em. joukon ja luetteloidun tavaramäärän kanssa 2700 kilometrin matkan päähän suunnitelmallisesti vaati sen ajan kalustolla ja majoitusratkaisuilla hyvinkin toista vuotta. Palaamisvuotena siis vuosi 537eaa kuulostaa varsin oikealta koska toisaalta juutalaiset tuskin hidastelivatkaan siirtymisen suhteen. Koska pakkosiirtolaisuuden oli määrä kestää 70 vuotta, vankeus alkoi Jerusalemin tuhoutumisen aikaan vuonna 607eaa käyttäen perusmatematiikkaa.
>>> Kun he huomasivat, ettei nollavuotta ollut - - - >>>
Se on varmaan ollut yllätys sinulle mutta tuskin sellaisille jotka käsittelevät historiallisia ajanjaksoja ja vuosilukemia enemmänkin."Koska pakkosiirtolaisuuden oli määrä kestää 70 vuotta, vankeus alkoi Jerusalemin tuhoutumisen aikaan vuonna 607eaa käyttäen perusmatematiikkaa."
Tämä on yksi Vt-seuran keskeinen virhe. Pakkosiirtolaisuus ei alkanut Jerusalemin tuhosta, vaan jo aiemmin, ja sitä toteutettiin vähin erin. Tämä käy kyllä ilmi Raamatustakin, kun tarkasti lukee. Esimerkiksi Jeremian 29. luvussa kerrotaan, kuinka Jeremia lähettää Jerusalemista kirjeen _pakkosiirtolaisuudessa_ oleville Babyloniaan. Mahdotontahan tämä olisi ollut, jos pakkosiirtolaisuus ei olisi vielä edes alkanut, vaan sen olisi määrä alkaa (kuten Vt-seura opettaa) vasta Jerusalemin ja sen temppelin tuhosta.
Profeetallisen 70 vuoden loppupiste ei myöskään ole pakkosiirtolaisuudesta palaaminen, vaan Raamatussa se liitetään Babylonian valta-asemaan ja looginen päätepiste on siis Babylonian kukistuminen vuonna 539 eaa.
Jer. 25:11 Koko tämä maa tulee täyteen raunioita ja autioituu, ja nämä kansat palvelevat Babylonian kuningasta seitsemänkymmentä vuotta. 12 Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on kulunut, minä vaadin Babylonian kuninkaan ja hänen kansansa tilille rikoksistaan, sanoo Herra.
Missä mielessä Babylonian kuningas ja hänen kansansa olisi vaadittu tilille rikoksistaan vasta vuonna 537 eaa (tai mikä pakkosiirtolaisuudesta paluun vuodeksi sitten tulkitaankin), eikä vuonna 539 eaa, kun Babylonian valtakunta romahti Persian edessä?
Eihän Nebukadnessarille ja hänen perillisilleen olisi edes voinut kostaa enää vuoden 539 eaa jälkeen, kun koko valtakuntaa ei ollut. Kyyrosta nimitetään myös Babylonian kuninkaaksi, mutta päätoimeltaan hän oli Persian kuningas, eikä hän ollut Nebukadnessarin vallanperillinen luonnollisessa järjestyksessä eikä samaa kuningashuonetta, vaan valloittaja. Kyyros ei ollut koston kohde, vaan sen toteuttaja ja välikappale.
Lisäksi tuossa sanotaan, että "nämä kansat" palvelevat Babylonian kuningasta. Kyse ei siis edes ollut pelkästään juutalaisista. Ajatteletko, että alueen kansat olisivat lakanneet palvelemasta Babylonian kuningasta täsmälleen sillä hetkellä, kun juutalaiset palasivat pakkosiirtolaisuudesta? Millä tavalla tämä Babylonian kuninkaan palvelemisen loppuminen (vuonna 537 eaa, jos se on mielestäsi oikea vuosi) käytännössä näkyi muiden kansojen kohdalla?
"Yksityiskohtia voi lukea Esran ja Nehemian kirjoista (ovat suhteellisen lyhyitä, joten mielenkiinto pysyy lukiessa vaikka kuvat puuttuu)."
Osaisin vastata tähän jotain nasevaa, mutta tyydyn lainaamaan osoituksena siitä, millaisella asenteella suhtaudut eri mieltä oleviin. Kannattaa kuitenkin tutkia aihetta vielä lisää, niin ehkä huomaat, että muutkin ovat näitä asioita miettineet ja heilläkin voi olla perustelut kannalleen - kenties jopa paljon paremmat kuin sinulla ja järjestölläsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Koska pakkosiirtolaisuuden oli määrä kestää 70 vuotta, vankeus alkoi Jerusalemin tuhoutumisen aikaan vuonna 607eaa käyttäen perusmatematiikkaa."
Tämä on yksi Vt-seuran keskeinen virhe. Pakkosiirtolaisuus ei alkanut Jerusalemin tuhosta, vaan jo aiemmin, ja sitä toteutettiin vähin erin. Tämä käy kyllä ilmi Raamatustakin, kun tarkasti lukee. Esimerkiksi Jeremian 29. luvussa kerrotaan, kuinka Jeremia lähettää Jerusalemista kirjeen _pakkosiirtolaisuudessa_ oleville Babyloniaan. Mahdotontahan tämä olisi ollut, jos pakkosiirtolaisuus ei olisi vielä edes alkanut, vaan sen olisi määrä alkaa (kuten Vt-seura opettaa) vasta Jerusalemin ja sen temppelin tuhosta.
Profeetallisen 70 vuoden loppupiste ei myöskään ole pakkosiirtolaisuudesta palaaminen, vaan Raamatussa se liitetään Babylonian valta-asemaan ja looginen päätepiste on siis Babylonian kukistuminen vuonna 539 eaa.
Jer. 25:11 Koko tämä maa tulee täyteen raunioita ja autioituu, ja nämä kansat palvelevat Babylonian kuningasta seitsemänkymmentä vuotta. 12 Mutta kun seitsemänkymmentä vuotta on kulunut, minä vaadin Babylonian kuninkaan ja hänen kansansa tilille rikoksistaan, sanoo Herra.
Missä mielessä Babylonian kuningas ja hänen kansansa olisi vaadittu tilille rikoksistaan vasta vuonna 537 eaa (tai mikä pakkosiirtolaisuudesta paluun vuodeksi sitten tulkitaankin), eikä vuonna 539 eaa, kun Babylonian valtakunta romahti Persian edessä?
Eihän Nebukadnessarille ja hänen perillisilleen olisi edes voinut kostaa enää vuoden 539 eaa jälkeen, kun koko valtakuntaa ei ollut. Kyyrosta nimitetään myös Babylonian kuninkaaksi, mutta päätoimeltaan hän oli Persian kuningas, eikä hän ollut Nebukadnessarin vallanperillinen luonnollisessa järjestyksessä eikä samaa kuningashuonetta, vaan valloittaja. Kyyros ei ollut koston kohde, vaan sen toteuttaja ja välikappale.
Lisäksi tuossa sanotaan, että "nämä kansat" palvelevat Babylonian kuningasta. Kyse ei siis edes ollut pelkästään juutalaisista. Ajatteletko, että alueen kansat olisivat lakanneet palvelemasta Babylonian kuningasta täsmälleen sillä hetkellä, kun juutalaiset palasivat pakkosiirtolaisuudesta? Millä tavalla tämä Babylonian kuninkaan palvelemisen loppuminen (vuonna 537 eaa, jos se on mielestäsi oikea vuosi) käytännössä näkyi muiden kansojen kohdalla?
"Yksityiskohtia voi lukea Esran ja Nehemian kirjoista (ovat suhteellisen lyhyitä, joten mielenkiinto pysyy lukiessa vaikka kuvat puuttuu)."
Osaisin vastata tähän jotain nasevaa, mutta tyydyn lainaamaan osoituksena siitä, millaisella asenteella suhtaudut eri mieltä oleviin. Kannattaa kuitenkin tutkia aihetta vielä lisää, niin ehkä huomaat, että muutkin ovat näitä asioita miettineet ja heilläkin voi olla perustelut kannalleen - kenties jopa paljon paremmat kuin sinulla ja järjestölläsi.Jos asiassa aletaan saivartelemaan, Babylonin kuningas Nebukadnessar (II), Nabopolassarin poika, pakotti jo vuonna 620eaa. juutalaiset maksamaan veroa ja 618eaa. hän hyökkäsi Jerusalemia vastaan. Vuonna 617eaa. juutalainen ylimystö vietiin vankina Babyloniin. Vasallihallitsijaksi asetettu Sidkia alkoi kapinoida Babylonia vastaan jolloin Jerusalem piiritettiin (alkaen 609eaa) ja lopulta tuhottiin reilun vuoden piirityksen jälkeen 607eaa.
On tietysti makuasia, pitääkö juutalaisen yhteiskunnan loppuna Jerusalemissa henkistä häviämistä 620eaa. jolloin itsemääräämisoikeus asuinalueesta päättyi. Kuitenkin selvempi osoitus kansakunnan tilasta on elinolosuhteiden tuhoaminen ja koko väestön pakkosiirto valloittajan alueelle 607eaa. Tuo nimenomainen totaalinen sotatoimi aloitti ennustetun 70 vuotta kestävän "autioituksen".
Ennustetun "autioituksen" ja takaisin palaavan kansan (joka aloittaisi jälleenrakennustyön) väliseksi ajaksi oli määrätty siis 70 vuotta. Ennustus koski Jumalan kanssa liittosuhteessa olevaa kansakuntaa eikä Babylonilla ollut muuta tehtävää kuin toimia Jumalan tuomion toteuttajana. Juutalaisten joukko jonka tehtävänä oli aloittaa Jerusalemin jälleenrakennus, saapui paikalle 70 vuotta paikan tuhoamisen jälkeen eli vuonna 537eaa.
>>> Lisäksi tuossa sanotaan, että "nämä kansat" palvelevat Babylonian kuningasta. Kyse ei siis edes ollut pelkästään juutalaisista. Ajatteletko, että alueen kansat olisivat lakanneet palvelemasta Babylonian kuningasta täsmälleen sillä hetkellä, kun juutalaiset palasivat pakkosiirtolaisuudesta? Millä tavalla tämä Babylonian kuninkaan palvelemisen loppuminen (vuonna 537 eaa, jos se on mielestäsi oikea vuosi) käytännössä näkyi muiden kansojen kohdalla? >>>
Osa juutalaisista ei palannut koskaan takaisin Israeliin koska olivat integroituneet jo babylonialaiseen kulttuuriin; suuri osa oli syntynyt Babyloniassa. Sakarja kehotti kaikkia kuitenkin osallistumaan jälleenrakennustyöhön vaikka olosuhteet eivät Jerusalemissa tuohon aikaan kehuttavat olleetkaan noin 19 vuotta ensimmäisten palaajien jälkeen.
Israelin mukana kulki jo Egyptistä lähdön aikaan "paljon sekakansaa" joka halusi palvella Israelin Jumalaa (2.Moos.12:37,38). Kyse oli ei-israelilaisista ihmisjoukoista jotka halusivat elää Israelin mukana heidän lakiensa alaisuudessa. Pakkosiirtolaisten joukossa palasi myös näitä eri kansallisuuksista peräisin olevia ja puoliksi israelilaisia ihmisiä, joiden kanssa tulikin ongelmia kuten Nehemian kirjassa kerrotaan (Neh.13:3). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos asiassa aletaan saivartelemaan, Babylonin kuningas Nebukadnessar (II), Nabopolassarin poika, pakotti jo vuonna 620eaa. juutalaiset maksamaan veroa ja 618eaa. hän hyökkäsi Jerusalemia vastaan. Vuonna 617eaa. juutalainen ylimystö vietiin vankina Babyloniin. Vasallihallitsijaksi asetettu Sidkia alkoi kapinoida Babylonia vastaan jolloin Jerusalem piiritettiin (alkaen 609eaa) ja lopulta tuhottiin reilun vuoden piirityksen jälkeen 607eaa.
On tietysti makuasia, pitääkö juutalaisen yhteiskunnan loppuna Jerusalemissa henkistä häviämistä 620eaa. jolloin itsemääräämisoikeus asuinalueesta päättyi. Kuitenkin selvempi osoitus kansakunnan tilasta on elinolosuhteiden tuhoaminen ja koko väestön pakkosiirto valloittajan alueelle 607eaa. Tuo nimenomainen totaalinen sotatoimi aloitti ennustetun 70 vuotta kestävän "autioituksen".
Ennustetun "autioituksen" ja takaisin palaavan kansan (joka aloittaisi jälleenrakennustyön) väliseksi ajaksi oli määrätty siis 70 vuotta. Ennustus koski Jumalan kanssa liittosuhteessa olevaa kansakuntaa eikä Babylonilla ollut muuta tehtävää kuin toimia Jumalan tuomion toteuttajana. Juutalaisten joukko jonka tehtävänä oli aloittaa Jerusalemin jälleenrakennus, saapui paikalle 70 vuotta paikan tuhoamisen jälkeen eli vuonna 537eaa.
>>> Lisäksi tuossa sanotaan, että "nämä kansat" palvelevat Babylonian kuningasta. Kyse ei siis edes ollut pelkästään juutalaisista. Ajatteletko, että alueen kansat olisivat lakanneet palvelemasta Babylonian kuningasta täsmälleen sillä hetkellä, kun juutalaiset palasivat pakkosiirtolaisuudesta? Millä tavalla tämä Babylonian kuninkaan palvelemisen loppuminen (vuonna 537 eaa, jos se on mielestäsi oikea vuosi) käytännössä näkyi muiden kansojen kohdalla? >>>
Osa juutalaisista ei palannut koskaan takaisin Israeliin koska olivat integroituneet jo babylonialaiseen kulttuuriin; suuri osa oli syntynyt Babyloniassa. Sakarja kehotti kaikkia kuitenkin osallistumaan jälleenrakennustyöhön vaikka olosuhteet eivät Jerusalemissa tuohon aikaan kehuttavat olleetkaan noin 19 vuotta ensimmäisten palaajien jälkeen.
Israelin mukana kulki jo Egyptistä lähdön aikaan "paljon sekakansaa" joka halusi palvella Israelin Jumalaa (2.Moos.12:37,38). Kyse oli ei-israelilaisista ihmisjoukoista jotka halusivat elää Israelin mukana heidän lakiensa alaisuudessa. Pakkosiirtolaisten joukossa palasi myös näitä eri kansallisuuksista peräisin olevia ja puoliksi israelilaisia ihmisiä, joiden kanssa tulikin ongelmia kuten Nehemian kirjassa kerrotaan (Neh.13:3).Nebukadnessar ei hallinnut noin aikaisin. Babylonian historia tunnetaan hyvin ja tuolla sinun laskuopillasi joutuu kiistämään käytännössä koko aikakauden historiantutkimuksen. Kaikki menee uusiksi, myös seuraajien aikataulu. Varmasti sekään ei ole ongelma, jos usko Vt-seuran tulkintoihin on riittävän vahva. Olet kuitenkin oikeilla jäljillä siinä, että autioitus voidaan laskea ja mielestäni pitääkin laskea jo siitä, kun ensimmäinen osa väestöstä vietiin vangiksi. Dan 9:2 puhuu autioituksista monikossa, kyseessä oli siis prosessi.
Vt-seura ei huomaa, että 70 vuoden jaksoja on itse asiassa kaksi: Juudaa ja Jerusalemia autioitettiin n. 607-537 ja temppeli oli raunioina n. 587-517 eaa. Tuo jälkimmäinen jakso on se, mihin Sak. 1:12 viittaa. Temppeli oli juutalaisuuden kiinnekohta ja sen raunioina olemista pidettiin osoituksena siitä, ettei Jumala ollut vielä täysin leppynyt. Sakarjan toiminnan aikoihin temppeli oli ollut raunioina 70 vuotta, ei 90. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nebukadnessar ei hallinnut noin aikaisin. Babylonian historia tunnetaan hyvin ja tuolla sinun laskuopillasi joutuu kiistämään käytännössä koko aikakauden historiantutkimuksen. Kaikki menee uusiksi, myös seuraajien aikataulu. Varmasti sekään ei ole ongelma, jos usko Vt-seuran tulkintoihin on riittävän vahva. Olet kuitenkin oikeilla jäljillä siinä, että autioitus voidaan laskea ja mielestäni pitääkin laskea jo siitä, kun ensimmäinen osa väestöstä vietiin vangiksi. Dan 9:2 puhuu autioituksista monikossa, kyseessä oli siis prosessi.
Vt-seura ei huomaa, että 70 vuoden jaksoja on itse asiassa kaksi: Juudaa ja Jerusalemia autioitettiin n. 607-537 ja temppeli oli raunioina n. 587-517 eaa. Tuo jälkimmäinen jakso on se, mihin Sak. 1:12 viittaa. Temppeli oli juutalaisuuden kiinnekohta ja sen raunioina olemista pidettiin osoituksena siitä, ettei Jumala ollut vielä täysin leppynyt. Sakarjan toiminnan aikoihin temppeli oli ollut raunioina 70 vuotta, ei 90."Juudaa ja Jerusalemia autioitettiin n. 607-537 ja temppeli oli raunioina n. 587-517 eaa."
Täsmennän vielä. Nämä ovat tosiaan noin-aikoja ja Jeremian ennustus varsinaisesti koski Babylonian valta-asemaa tuolla alueella. Se kestikin aika lailla 70 vuotta. Tähän sitten kytkeytyi myös Jerusalemin ja Juudan alistaminen ja hävittäminen sekä väestön siirtäminen eri aalloissa Babyloniaan. Näiden alku- ja loppupisteet ovat tulkinnanvaraisempia. Koko väestöä ei ilmeisesti koskaan siirretty, vaan siihen viittaavat raamatunkohdat ovat hyperbolaa. Joka tapauksessa Babylonian valta-asema ja siihen kytkeytyvä hävitys / pakkosiirtolaisuus ja toisaalta temppelin raunioina oleminen osuvat oleellisesti eri aikoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukavaa, ettet löytänyt virhettä edellisestä anonyymi-viestistä.
Ja mikäs sen kivempaa kuin ettei itkeäkään tarvinnut.
Vartiotorni on muuten, kun tuolla on Jerusalemin temppelin tuho mainittu, tunnustanut, että todisteita on vain tuolle 587/588 eaa, eikä siis vartiotorniseuran omalle käyttämälle vuosiluvulle 607 eaa ollenkaan.Vuodelle 607 eaa ei ole koskaan ollut todisteita.
Selittelyketjun yksikään lenkki ei ole pitävä.
Mutta laumalle riittää, että se on "totuus". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuodelle 607 eaa ei ole koskaan ollut todisteita.
Selittelyketjun yksikään lenkki ei ole pitävä.
Mutta laumalle riittää, että se on "totuus".Vartiotorni-seura itsekin tietää tämän, vaikka kovasti yrittää vääntää todellisuutta omien tarpeidensa mukaiseksi. Jos vuodelta 607 eaa menee pohja, se menee samalla koko 1914-laskelmalta ja siihen kytkeytyvältä väitteeltä järjestön erityisasemasta Jumalan viestintäkanavana. Siten ymmärrettävästi kaikki pannaan peliin, vaikka se ei riittäisikään. Toisaalta Vt-seuran opin ei tarvitsekaan olla vakuuttavaa ulkopuolisten mielestä, vaan riittää kun todistajat uskovat siihen, tottelevat hallintoelintä, tekevät ilmaistyötä ja lahjoittavat rahaa.
607-opin olematon perusta on nähtävästi häirinnyt Vt-seuraa kuitenkin sen verran, että se on loka-marraskuun 2011 Vartiotorneissa julkaissut kaksiosaisen sumutusartikkelin "Milloin muinainen Jerusalem tuhottiin?" Mitään pitävää todistusaineistoa ei luonnollisesti anneta (ja kuinka voitaisikaan, kun sitä ei ole), vaan keskitytään lähinnä luomaan epäluottamusta historiantutkimusta kohtaan ja vakuutellaan Raamatun luotettavuutta, käytännössä kyse on tietenkin seuran tekemistä raamatuntulkinnoista.
Kuvaavaa on, että jälkimmäisen artikkelin alaviitteessä seura myöntää: "Huom. Kukaan tässä kirjoituksessa mainituista maallisista tutkijoista ei ole sillä kannalla, että Jerusalem olisi tuhottu vuonna 607 eaa." Mikäli seuran kannalla oleva tutkija olisi jostain löytynyt, edes yksi ainoa, hänet olisi kaivettu aivan varmasti esiin.
- Anonyymi
Anonyymi 25.02.2022 00:07
" kannattaa huomioida, että tieteelliset lähteet käyttävät varsin tuoreenkin historiatiedon aikaa määritellessään kelluvaa aikajaksotusta"
-Mitä vartiotorni tällä tarkoittaa ?
Vartiotorni on myös vuosilukujen uskonto.
Esim. Jeesus on palannut maan päälle 1914, ja 1874, riippuen mistä vartiotornista katsoo.
Vartiotorni on tiennyt maailmanlopun vuodeksi esim. vuodet 1914, 1918, 1925, 1942, sitten järjestelmäasioiten päätövuodeksi se on tiennyt vuoden 1975.
" Varsinkin ennen roomalaista historiaa käsittelevät aikaa mittaavat määreet on epämääräisesti sijoitettu vähän"
-Jos tarkkaa aikaa ei pystytä sanomaan, niin tosiaan ilmoitetaan "noin" aika - sitä varmaan vartiotornisi tarkoittaa ? Aika bruukataan muuten ilmoittaa vuotena ennen ajanlaskun alkua - taikka jälkeen.
"Määritteitä haetaan mm. astronomisia tapahtumia kuvailevista"
-Tuo on totta. nimittäin kun taivaankappaleiden liikeradat tunnetaan, voidaan ennustaa, kuten lie kaikille tutut kuun / auringon pimennykset. Mutta, radat voidaan laskea supertietokoneilla taaksepäinkin, ja historiallisen lähteen mainitsemaa taivaankappaleiden ilmiötä ajoittaa kalenteriin sitä kautta.
" Sellaisia historiallisia tekstejä on kuitenkin erittäin vähän joiden perusteella voitaisiin yhdistää ihmishistoriaan liittyvät tapahtumat astronomisiin tapahtumiin"
-mutta silloin kun sellainen teksti on, niin ajoitus on tehtävissä.
" Wikipedian käyttäminen muutenkin todistepohjana on lähinnä viihdekäyttöön sopivaa "
Wikipediaan, hakusanalla "jehovantodistajat" kirjoitti aikoinaan, haarakonttori kai, lahkon uutta mainontaa uusittuina muunnoksina ("teokraattista sotaa") vanhemmista opeistaan, niin, niin paljon ja herkeämättä että artikkeli piti sulkea.
" Rooman historiassa ... Sitä aiemmin vuosia voidaan laskea tarkasti vain Raamatussa esitettyjen tapahtumien ja esimerkiksi hallitsijoiden valtakausien ilmoitetun keston avulla. "
-Vartiotornisi vetää sinua nenästä. Egyptin hieroglyfit kertovat faaraoiden nimet myös siltä vuodelta, jolle vartiotorni on sijoittanut vedenpaisumuksen, kuin myös sitä seuraavien faaraoiden hallitusajat.
(Tämä ei ole ainoa vartiotornisi vedenpaisumusajan kumoava näyttö. Otetaan suuresta määrästä Lascaux: Lascaux’n luola on tunnettu jääkauden loppuvaiheen aikaisista luolamaalauksistaan, jotka maalattiin 17 000 – 15 000 vuotta tai mahdollisesti jo 25 000 vuotta sitten. Luola sisältää satoja realistisia eläinmaalauksia useista lajeista, joista osa tunnetaan vain fossiililöydöksinä)
- eikä vedenpaisumuksen vesivaurioita näy
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lascaux’n_luola
Babylonian nuolenpääkirjoitus on myös vanhaa. Lainaa Gilgamesh kirjastostasi ja lue- Anonyymi
Mainosvaltuutettu halusi yrittää kaivaa maata historiantutkimuksen alta. Kuitenkin myös Vartiotorni-seura nojautuu historiantutkimukseen silloin, kun sen tarpeisiin sopii: Babylonian kukistumisen ajankohtaa pidetään luotettavana kiintopisteenä ajanlaskulle, mutta Jerusalemin tuhon ajankohtaa ei hyväksytä, vaikka kumpikin tulos on saman alueen ja aikakauden historiaa, ja siten niiden taustalla ovat samat tutkijat ja tutkimusmetodit.
Jopa Vartiotorni-seura Jerusalemin tuhon ajankohtaa käsittelevässä kaksiosaisessa artikkelissaan myönsi alaviitteessä, ettei yksikään artikkelissa lainattu tutkija ollut sillä kannalla, että Jerusalem olisi tuhottu vuonna 607 eaa. Tämä alaviite oli tehty ilmeisesti sen vuoksi, että jotkut tutkijat ovat arvostelleet seuraa harhaanjohtavasta lainaamisesta ja vaatineet oikaisua. Oikaisua ei ole tullut, mutta seura on muuttunut ehkä hieman varovaisemmaksi lainauksissaan. - Anonyymi
Missä hieroglyfissä on päiväys? Onko Lascaux' n luolamaalauksissa esitetty auringonpimennys josta voi arvioida piirtelyvuoden? Juttusi on täynnä arvailuja ja keksittyjä väitteitä. Noihin juttuihin luottaminen vaatii todellista uskoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä hieroglyfissä on päiväys? Onko Lascaux' n luolamaalauksissa esitetty auringonpimennys josta voi arvioida piirtelyvuoden? Juttusi on täynnä arvailuja ja keksittyjä väitteitä. Noihin juttuihin luottaminen vaatii todellista uskoa.
Perehdy.
Hieroglyfeissä, joita et edellisessä mainoksessasi ollut tietävinäsi, on esillä mm. tosiaan Egyptin hallitsija-faaraoiden hallintoajat ja nimet katkeamattomana sarjana.
Arkeologialla on omat menetelmänsä. Perehdy.
Jos vartiotornisi määrää sinut kieltämään kuulennon mahdottomana, tekee se sen tietoisena siitä että sen perusteleminen mahdolliseksi Suomi24/jehovantodistajat -foorumilla on työlästä. Ihmiset vain tietävät sen.
Mutta vertaa vartiotornin ilmoitusta.
Palasiko Jeesus sekä 1874 että 1914 ?
Tuliko maailmanloppu v. 1914 ja Jeesus palasi 1914, eri vartiotorneja katsomalla ?
Miksi rokotuskielto tehtiin 1921 ja poistettiin 1952 - ja kirjoittaja sanoo itsensä jehovakanavaksi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perehdy.
Hieroglyfeissä, joita et edellisessä mainoksessasi ollut tietävinäsi, on esillä mm. tosiaan Egyptin hallitsija-faaraoiden hallintoajat ja nimet katkeamattomana sarjana.
Arkeologialla on omat menetelmänsä. Perehdy.
Jos vartiotornisi määrää sinut kieltämään kuulennon mahdottomana, tekee se sen tietoisena siitä että sen perusteleminen mahdolliseksi Suomi24/jehovantodistajat -foorumilla on työlästä. Ihmiset vain tietävät sen.
Mutta vertaa vartiotornin ilmoitusta.
Palasiko Jeesus sekä 1874 että 1914 ?
Tuliko maailmanloppu v. 1914 ja Jeesus palasi 1914, eri vartiotorneja katsomalla ?
Miksi rokotuskielto tehtiin 1921 ja poistettiin 1952 - ja kirjoittaja sanoo itsensä jehovakanavaksiHieroglyfeistä voidaan kyllä päätellä, mihin dynastiaan mikäkin faaraon hallintokausi rajoittuu mutta ei niissä mainita tarkkoja aikamääreitä. Faraoiden nimien "katkeamaton sarja" on kerätty lukuisten argeologisten löydösten seasta ja luetteloinnissa on suuriakin puutteita (esim. dynastiat 7-9) ja aikamääreet on ilmoitettu likimääräisiksi. Epätarkkuuksista on mainittu luettelointien yhteydessä. Voit perehtyä. Tosin asia ei liity nyt käsiteltävään aiheeseen.
>>> Jos vartiotornisi määrää sinut kieltämään kuulennon mahdottomana - - - >>>
Kuulentoa ei voitane pitää raamatullisena tapahtumana joten Vartiotorni (erisnimi kirjoitetaan isolla ja omistusliite on virheellinen) tuskin ottaa kantaa aiheen paikkansapitävyyteen esittämälläsi tavalla.
>>> Palasiko Jeesus sekä 1874 että 1914 ? Tuliko maailmanloppu v. 1914 ja Jeesus palasi 1914, eri vartiotorneja katsomalla ? Miksi rokotuskielto tehtiin 1921 ja poistettiin 1952 - ja kirjoittaja sanoo itsensä jehovakanavaksi >>>
Kirjoittajan keskittyminen aiheeseen näkyy herpaantuvan. Perehdy mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin, aineistoa kyllä riittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieroglyfeistä voidaan kyllä päätellä, mihin dynastiaan mikäkin faaraon hallintokausi rajoittuu mutta ei niissä mainita tarkkoja aikamääreitä. Faraoiden nimien "katkeamaton sarja" on kerätty lukuisten argeologisten löydösten seasta ja luetteloinnissa on suuriakin puutteita (esim. dynastiat 7-9) ja aikamääreet on ilmoitettu likimääräisiksi. Epätarkkuuksista on mainittu luettelointien yhteydessä. Voit perehtyä. Tosin asia ei liity nyt käsiteltävään aiheeseen.
>>> Jos vartiotornisi määrää sinut kieltämään kuulennon mahdottomana - - - >>>
Kuulentoa ei voitane pitää raamatullisena tapahtumana joten Vartiotorni (erisnimi kirjoitetaan isolla ja omistusliite on virheellinen) tuskin ottaa kantaa aiheen paikkansapitävyyteen esittämälläsi tavalla.
>>> Palasiko Jeesus sekä 1874 että 1914 ? Tuliko maailmanloppu v. 1914 ja Jeesus palasi 1914, eri vartiotorneja katsomalla ? Miksi rokotuskielto tehtiin 1921 ja poistettiin 1952 - ja kirjoittaja sanoo itsensä jehovakanavaksi >>>
Kirjoittajan keskittyminen aiheeseen näkyy herpaantuvan. Perehdy mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin, aineistoa kyllä riittää."Tosin asia ei liity nyt käsiteltävään aiheeseen."
Miksi sitten edes vastasit? Onhan täällä aiheessa pysyviäkin kommentteja, joihin voisit ottaa kantaa.
"Kirjoittajan keskittyminen aiheeseen näkyy herpaantuvan."
Sinulla näkyy oleva haluja rönsyillä myös.
- Anonyymi
Nebukadnessar II (605 - 562) hyökkäsi 599/98 Syyrian autiomaan arabeja vastaan (Jer 49:28-33) jatkaen Jerusalemiin vallaten sen 598/97. Kuningas Jojakin vangittiin ja osa kansaa vietiin pakkosiirtolaisuuteen. Juudan häviöstä on kuvauksia VT:ssä (2 Kun 22-25; Hes 4-24; Jer 1-29; 34-45; 52)
Sidkija asetettiin valtakunnanhoitajaksi, joidenkin mielestä hän oli laillinen kuningas, jonka aikana 587/86 Babylonian armeija tuli toistamiseen Jerusalmiin, hävitti temppelin ja vei jälleeen osan kansaa pakkosiirtolaisuuteen.
Sidkijan tilalle asetettu uusi valtakunnan hoitaja (Jeremian mukaan viimeinen kuningas) Gedalja murhattiin juutalaisen äärisuunnan toimesta kun Gedaljaa epäiltiin ammonilaisten tukemisesta. Tässä yhteydessä 582 babylonialaiset veivät kolmannen kerran väkeä pakkosiirtolaisuuteen (Jer 52:30).
---------------
Raamatussa olevat Jeesuksen sanat sijoita pakanain aikoja pienimmässäkään määrin Nebukadnessarin yhteyteen.
--------------
Jeremia ennusti näin:
25:11 Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.
Tuo ennustus ei koskenut vain Jerusalemia ja sen tuhoa. Se koski alueen kansoja ja niiden autioitusta. Sekään ei tarkoittanut kirjaimellisesti sitä, että koko maa olisi ollut tyhjä ihmisistä. Kyse oli heidän joutumisestaan Nebukadnessarin vallan alaisiksi.
Tuo ennustus oli raamatun mukaan alkanut jo toteutumaan ja Jerusalemkin oli alistettu Nebukadnessarin valtaan, ennenkuin Sidkia aloitti tuon kuuluisan kapinansa. Kapinan Nebukadnessarin valtaa vastaan!
Jeremia varoitti kapinoinnista, koska se oli samalla rikkomus tuota käynnissä olevaa Jumalan määräämää 70 vuoden rangaistusta kohtaan.
Jeremia varoitti Sidkiaa näin:
27:13 Miksi pitäisi teidän kuolla, sinun ja sinun kansasi, miekkaan, nälkään ja ruttoon, niinkuin Herra on uhannut sitä kansaa, joka ei tahdo palvella Baabelin kuningasta?
27:14 Ja älkää kuulko niiden profeettain sanoja, jotka sanovat teille näin: "Ette te joudu palvelemaan Baabelin kuningasta"; sillä valhetta he ennustavat teille.
27:15 Sillä minä en ole lähettänyt heitä, sanoo Herra, vaan he ennustavat minun nimessäni valhetta ja saattavat minut karkoittamaan teidät, ja te hukutte, te ja nuo profeetat, jotka teille ennustavat.
27:16 Ja papeille ja koko tälle kansalle minä puhuin sanoen: Näin sanoo Herra: Älkää kuulko profeettainne sanoja, niiden, jotka ennustavat teille sanoen: "Katso, Herran temppelin astiat tuodaan nyt kohta takaisin Baabelista"; sillä valhetta he ennustavat teille.
27:17 Älkää kuulko heitä. Palvelkaa Baabelin kuningasta, niin te saatte elää. Miksi pitäisi tämän kaupungin tulla raunioiksi?
Jos Sidkia olisi kuunnellut Jeremian varoitusta, niin Jerusalemia ei olisi tuhottu.
Sitä ei siis tuhottu 70 vuoden alkamisen takia, vaan KAPINAN, jolla yritettiin keskeyttää tuo 70 vuodeksi määrätty alamaisuus Nebukadnessaria kohtaan. - Anonyymi
Anonyymi 28.02.2022 08:05
"Hieroglyfeistä voidaan kyllä päätellä, mihin dynastiaan mikäkin faaraon hallintokausi rajoittuu mutta ei niissä mainita tarkkoja aikamääreitä."
-Voi hyvä tavaton. Hieroglyfeistä paljastuu esim. israelilaisten elämä Egyptissä (jonka Mooses lopetti).
Faaraoiden kirjeenvaihtoa muiden valtakuntien johtajien kanssa. Hyvinkin tarkoin aikamäärein. Ompa sellaisessa kirjeessä ollut puhetta tähtitaivaan ilmiöstäkin, jonka nykytähtitieteilijät ovat tunnistaneeet.
"" Historioitsijoiden mukaan faaraoita on ollut valtaistuimella katkeamattomana ketjuna tulvan ajan. Riippuen lähteestä, tulvan alkamisvuonna hallitsijana on ollut Egyptin viidennen dynastian ensimmäinen faarao Userkaf (Dr Rosalie David,Anthony E. David, 2002, A Biographical Dictionary of Ancient Egypt, s.164). Muhs listaa teoksessaan viidennen dynastian hallitsijat seuraavasti
Dynasty 5 (c.2494 - 2345 BCE)
Userkaf
Sahure
Neferirkare
Shepseskare
Neferefre
Niuserre Ini
Menkauhor
Djedkare
Unas
-- Brian Muhs, 2014, The Ancient Egyptian Economy: 3000–30 BCE, s.23
Sahuren hallituskauden ajankohdalle esitetään kirjallisuudessa useita vaihtoehtoja, todennäköisesti johtuen ristiriitaisesta historiallisesta aineistosta. Useissa lähteissä kuten esimerkiksi Michael Ricen teoksessa (Michael Rice, 2000, Who's who in Ancient Egypt, s.173) hallituskausi ajoitetaan noin vuosille 2487 - 2475. Hänestä ja muista viidennen dynastian faaraoista on runsaasti historiallisia todisteita.
Myös pyramidien rakennusajat ovat VTS aikajanan kannalta ongelmallisia. Viidennen dynastian ajalla pyramideja rakennettiin ainakin 4 Userkafin, Sahuren, Neferirkaren ja Niuserre Inin toimesta. Kaikki nämä on nykykäsityksen mukaan rakennettu 100 vuoden kuluessa tulvan jälkeen. Mikäli oletetaan, että historioitsijat ovat erehtyneet ajoituksessa ja viidennen dynastian pyramidit olisi rakennettu ennen tulvaa, olisi seuraava pyramidi rakennettu 12. dynastian faarao Amenemhet I toimesta hänen hallituskaudellaan 1991 - 1962 eaa. Tämä antaisi ihmiskunnalle noin 500 vuotta aikaa kasvaa 8 henkilöstä, perustaa uudelleen Egyptiläinen kulttuuri ja rakentaa pyramidi. Ei ole tiedossa, paljonko ihmisiä oli rakentamassa Egyptin pyramideja. Laskelmat joita löysin, oli tehty Gizan suurta pyramidia silmälläpitäen ja se rakennettiin voin vuonna 2540 eaa, eli hieman ennen tulvaa. ""
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w343.html
">>> Jos vartiotornisi määrää sinut kieltämään kuulennon mahdottomana - - - >>>
Kuulentoa ei voitane pitää raamatullisena tapahtumana joten Vartiotorni (erisnimi kirjoitetaan isolla ja omistusliite on virheellinen) tuskin ottaa kantaa aiheen paikkansapitävyyteen esittämälläsi tavalla."
-Minusta oiva esimerkki. Todistaja ei voi koskaan arvata, mitä seuraava vartiotorni määrää uskomaan. vartiotorni määrää vanhempia painostamaan lapsensa jättämään opintien ajatukset.
vartiotorni määrää "karttamaan itsenäistä ajattelua" -Tämän löydät sanatarkkana sitaattina Turusen kirjasta, vartiotornin numero- ja sivutiedot mukana.
">> Palasiko Jeesus sekä 1874 että 1914 ? Tuliko maailmanloppu v. 1914 ja Jeesus palasi 1914, eri vartiotorneja katsomalla ? Miksi rokotuskielto tehtiin 1921 ja poistettiin 1952 - ja kirjoittaja sanoo itsensä jehovakanavaksi >>>
Kirjoittajan keskittyminen aiheeseen näkyy herpaantuvan. Perehdy mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin, aineistoa kyllä riittää."
-Pidätkö yleensä vartiotornia luotettavana näiden helposti tarkistettavien tietojen perusteella ? Minusta Jeesus ei tullut ainakaan kahdesti, Raamatun mukaan Jeesus palaa näkyvästi, saa ihmiset reagoimaan
Matt. 24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.- Anonyymi
Keskusteluasetelma on mieletön.
Osapuolena mainosvaltuutettu, jonka velvollisuus on käyttää teokraattista sodankäyntiä (lahkoslangia, tarkoittaa valehtelua) vartiotornin puolustamiseksi. Elikkä puolustaa valehtelemalla nyt vedenpaismusaikaa vartiotonrissa.
Keskustelussa rehelliset ihmiset esittävät näkökantojaan tutkien mahdollisuutta päästä yhteisymmärrykseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskusteluasetelma on mieletön.
Osapuolena mainosvaltuutettu, jonka velvollisuus on käyttää teokraattista sodankäyntiä (lahkoslangia, tarkoittaa valehtelua) vartiotornin puolustamiseksi. Elikkä puolustaa valehtelemalla nyt vedenpaismusaikaa vartiotonrissa.
Keskustelussa rehelliset ihmiset esittävät näkökantojaan tutkien mahdollisuutta päästä yhteisymmärrykseen.Yhtä hyvin voisi yrittää keskustella Putlerin hallinnon tiedottajan kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1902084Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681712Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä811524En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1461416- 481364
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1221096- 173997
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke214967Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja44791Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784