Kyllä on kallista! Uusi Hanse...

Anonyymi

Uusi Hanse 34 jalkaa perusvarusteilla pitkälle yli 160000 € Saksasta haettuna. Hinta varusteltuna on käytännössä tuplat (100->200) alle 10 vuoteen. Hansen osto taisikin olla sijoitus, paitsi että on hyvä vene :).

28

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No se on kallista vain niille, joilla ei ole riittävästi rahaa.

    • Anonyymi

      Kallista on eteenkin kun tietää että Hanset ovat halvinta skeidaa, mitä ihminen pystyy valmistamaan. Toisaalta jos ajatus on vain asuntovaunuilu rantojen välittömässä läheisyydessä, eikä veneen arvo 10 vuoden iässä kiinnosta, niin mikäs siinä.
      Toki kukin tyylillään. Jos on pakko saada uutta, silloin joutuu jostain tinkimään.

      • Anonyymi

        Aloittaja varmaan tarkoitti, että 10 vuotias hyvin pidetty Hanse on säilyttänyt nimellisarvonsa tällä kehityksellä. Näinhän markkinat pitkään toimivat ja sama näyttää palaavan?

        Hansesta on sanottava, että kivoja purjehdittavia. Nopeita suhteessa helppokäyttöisyyteen, vakaita ja tilavia joista neuvokas omistaja rakentaa hyvän paketin. Vanillana hieman kolkkoja toki.


    • Anonyymi

      Ei ihme, ettei uusia veneitä myydä. Hinnat on karanneet.

      • Anonyymi

        Kyllä uusia myydään, mutta vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Jos haluaisit nyt hankkia käytetyn veneen, olisiko se 10 vuotias, 20 vuotias vai vanhempi? Aika monet haluaisivat 10 - 15 vuotiaan veneen, että olisi vielä hyväkuntoinen.

        No mennäänpä ajassa 10 vuotta eteenpäin. Millainen vene olisi silloin 10 vuotias? Aivan, se olisi vuosimallia 2022. Ja jos on hyvin vähän tarjontaa, niin jälleenmyyntihinta on korkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä uusia myydään, mutta vähemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Jos haluaisit nyt hankkia käytetyn veneen, olisiko se 10 vuotias, 20 vuotias vai vanhempi? Aika monet haluaisivat 10 - 15 vuotiaan veneen, että olisi vielä hyväkuntoinen.

        No mennäänpä ajassa 10 vuotta eteenpäin. Millainen vene olisi silloin 10 vuotias? Aivan, se olisi vuosimallia 2022. Ja jos on hyvin vähän tarjontaa, niin jälleenmyyntihinta on korkea.

        Kauppahintaan vaikuttaa toki myös kysynnän määrä. Mv- valmistajat ja vuokraajat tuovat markkinoille kiinnostavia vaihtoehtoja veneilyyn, jotka kiinnostavat varsinkin nuorempaa väkeä. Ken elää, hän näkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppahintaan vaikuttaa toki myös kysynnän määrä. Mv- valmistajat ja vuokraajat tuovat markkinoille kiinnostavia vaihtoehtoja veneilyyn, jotka kiinnostavat varsinkin nuorempaa väkeä. Ken elää, hän näkee.

        Moottoriveneet ovat paljon kalliimpia purjeveneisiin verrattuna. Nuorempi väki ei ole kiinnostunut fossiilisten polttoaineiden ylen määräisestä polttamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoriveneet ovat paljon kalliimpia purjeveneisiin verrattuna. Nuorempi väki ei ole kiinnostunut fossiilisten polttoaineiden ylen määräisestä polttamisesta.

        Kummasti vaan moottoriveneitä silti myydään paljon enemmän kuin purkkareita.


    • Anonyymi

      ja runko kuitenkin vain reilu 32jalkaa..., veistämöllä n10v sitten käyneenä en ainakaan tuttaville suosittele

    • Anonyymi

      Jos tuollaisen käyttöiäksi arvioidaan vaikka 40 vuotta, ei se nyt niin kallis ole - tietysti matkan varrella pitää tehdä korjauksia ja päivityksiä - mutta purjehdus nyt ei ole halpa harrastus.

      Kroketti ja shakki kuluttavat huomattavasti vähemmän rahaa, jos niihin ei liity maksan räjäyttäminen alkoa kittaamalla.

      Toisaalta - itsellä on lentolupakirja ollut parikymmentä vuotta ja pelkästään sen voimassapitäminen vaatii lentämistä - joka maksaa. Pikku-Cessnan kyllä saa käytettynä helposti 30 tonnilla, mutta isommat huollot maksavat, kenttäpaikka maksaa, nousut ja laskut maksavat, vakuutukset maksavat (paljon) ja ei tuolla kuitenkaan Atlantin yli mennä, eikä Cessnassa voi asua.

      Auringonlaskussa chillailukaan ei viinilasikourassa hangaarin edessä ole ehkä verrattavissa vastaavaan purjeveneen avotilassa :).

      Että kallista ja kallista. Ja autonvaihdossa pitää joka kerta latoa 40 tonnia pöytään, 12 vuodessa Hansen hinta.

      Tästä voisi päätellä, että autoilu se vasta kallista onkin - monelle voisi olla fiksua hävittää se auto, ostaa hyvät lenkkarit, hyvä polkupyörä ja pitää se veneilyharrastus....

      • Anonyymi

        Purjehdus on mielestäni halpa harrastus. Riippuu tietysti mihin vertaa. Me olemme viettäneet lähes joka kesä 3-6 viikkoa vesillä käyden hienoissa paikoissa ympäri Itämerta ja hiukan sen ulkopuolella. Vene maksoi 11 v sitten 70 t€ ja nyt sen arvo on ehkä 15 t€ vähemmän. Vuosittain ylläpitoon, venepaikkaan, vakuutuksiin jne. menee 2-3 t€.

        Kesälomareissu ei juuri kuluista poikkea kotonaolosta. Toki tulee enemmän käytyä ravintoloissa ja satamamaksuista voi tulla jopa satanen viikossa.

        Vertailun vuoksi yhtenä kesänä teimme 4 viikon reissun jenkkeihin. Se maksoi 15 t€ eli n. 5 v veneilyt. Ihan hieno reissu, mutta ennemmin veneilen ne 5 v jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjehdus on mielestäni halpa harrastus. Riippuu tietysti mihin vertaa. Me olemme viettäneet lähes joka kesä 3-6 viikkoa vesillä käyden hienoissa paikoissa ympäri Itämerta ja hiukan sen ulkopuolella. Vene maksoi 11 v sitten 70 t€ ja nyt sen arvo on ehkä 15 t€ vähemmän. Vuosittain ylläpitoon, venepaikkaan, vakuutuksiin jne. menee 2-3 t€.

        Kesälomareissu ei juuri kuluista poikkea kotonaolosta. Toki tulee enemmän käytyä ravintoloissa ja satamamaksuista voi tulla jopa satanen viikossa.

        Vertailun vuoksi yhtenä kesänä teimme 4 viikon reissun jenkkeihin. Se maksoi 15 t€ eli n. 5 v veneilyt. Ihan hieno reissu, mutta ennemmin veneilen ne 5 v jatkossa.

        Veneiden hinnat nouseet nyt parissa vuodessa 20-40% eli mikäli ne eivät uudelleen käänny nopeaan ja selvään laskuun veneily on erittäin edullinen harrastus. Pääomakulu on ollut ainakin uudemmissa veneissä kallein kustannuserä.


    • Anonyymi

      40 vuoden jälkeen Hansesta ei ole jäljellä muuta alkuperäistä kuin runko.

      • Anonyymi

        Niinhän se on muillakin purjeveneillä. Seldenin masto kestää sen mitä kestää. Vinssit kestää sen mitä kestää. Eivät ne tiedä minkä merkkisessä veneessä ne ovat kiinni.


      • Anonyymi

        40 vuoden päästä lähes kaikki ennen vuotta 2000 valmistetut veneet on kierrätetty jonkunlaiseksi lasipolyesterirouheeksi. Ei ole edes runkoa jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se on muillakin purjeveneillä. Seldenin masto kestää sen mitä kestää. Vinssit kestää sen mitä kestää. Eivät ne tiedä minkä merkkisessä veneessä ne ovat kiinni.

        Mutta kun mitataan veneen hintaa 40 vuoden jaksolla, täytyy huomioida todellinen hinta eikä ostohinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun mitataan veneen hintaa 40 vuoden jaksolla, täytyy huomioida todellinen hinta eikä ostohinta.

        Hyvä huomio.


      • Anonyymi

        40-vuotiaita ovat nyt monet pohjoismaiset sarjatuotantoveneet, joissa runko ruiskulaminoitu, laipiot pultattu tai liimattu, sisustus laajoilla lasikuitumoduuleilla, moottorit raakavesijäähdytteisiä jne. Noissa on silti lähes kaikki alkuperäistä. Purjeet ja köysistä on toki vaihdettu. Sisustusta hyvin harvasta on uusittu. Suuresta osasta patjat ja moottori, mutta alkuperäisiäkin on. Hyvin harvassa on riki uusittu. Osasta on heloitus uusittu.

        Itsellä ei Hansesta ole kokemusta, mutta 11 v olen omistanut nyt 17 v Bavarian. Hyvin vähän on tarvinnut uusia ja mitään merkkejä ei ole siitä, ettei vene pärjäisi hienosti 40-vuotiaaksi varsin vähäisillä päivityksillä.


    • Anonyymi

      Mites vaimosta?

      • Anonyymi

        Runkokin vähän tursuilee ja natisee?


    • Anonyymi

      40 vuoden päästä, olen ollut jo kuolleena pitkän tovin, joten hansesta on enemmän jäljellä, kuin monella meistä, vai tiedätkö lähtöpäiväsi?

      Syytä olisi pohtia mielekkyyttä pyöriä oravanpyörässä vs elää omaa elämää ja ymmärtää, mikä on oleellista.

    • Anonyymi

      Jos valittavana on melkein virheetön 36-jalkainen Bavaria vuodelta 2005 hintaan 50te ja uusi Hanse 34 hintaan 200 000 täysin varustettuna, varmaan aika monia haluaa säästää 150te. 40 vuoden päästä noiden jälleenmyyntiarvo voi olla täsmälleen sama riippuen ylläpidosta.

    • Anonyymi

      En ymmärrä mikä noissa purjeveneissä maksaa? Nykyaikaisen sarjatuotannon ja automatisoinnin olisi pitänyt päinvastoin laskea hintoja ja lisäksi valmistus on siirretty halpamaihin kuten Puolaan. Mun mielestä veneistä tehdään liian hienoja. Krouvimpikin vene riittäisi monelle ja kuka oikeasti tarvitsee esim. vene-elektroniikkaa 10 tuhannen edestä?

      • Anonyymi

        Mystistä tuo valtava hintojen nousu viime vuosina. Toki hinnat pysyivät noilla suurtuotantoveneillä melkein vakiona n. 2000-2015. Tuolloin vaikkapa Bavarian 31-32- jalkainen maksoin n. 60 000 € ja 36-37-jalkainen n. 100 000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mystistä tuo valtava hintojen nousu viime vuosina. Toki hinnat pysyivät noilla suurtuotantoveneillä melkein vakiona n. 2000-2015. Tuolloin vaikkapa Bavarian 31-32- jalkainen maksoin n. 60 000 € ja 36-37-jalkainen n. 100 000 €.

        Ei paljon krouvimmaksi voi enää veneiden sisustus mennä, kun katsoo Vene-lehden esittelyitä. Mutta yritäppä itse tehdä halvemmalla, jos veistämön hinta on liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei paljon krouvimmaksi voi enää veneiden sisustus mennä, kun katsoo Vene-lehden esittelyitä. Mutta yritäppä itse tehdä halvemmalla, jos veistämön hinta on liikaa.

        Varianta 37 oli varmasti krouvimpi. Hinta oli 2013 alle 90 tonnia.


      • Anonyymi

        Bavaria tippui kisasta. Hintakilpailu keveni ja varmaan katteet nousivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bavaria tippui kisasta. Hintakilpailu keveni ja varmaan katteet nousivat.

        Bavaria ei enää kilpaile hinnalla. Variantan esimerkki kertoo siitä, ettei tyhjälle lasikuitukuorelle ollut kysyntää. Bavarian vastaus oli Easy 9.7, joka on edelleen mallistossa. Bavaria ei kuitenkaan ole yhtä riisuttu kuin Varianta, eikä hinta ole erityisen houkutteleva vanhasta Farrin Bavaria 32:sta. Sitä harkitseva tekee varmasti vertailun n. 10 v vanhaan Bavaria 32:een, joita on hyvin saatavilla käytettynä. Onko Easy enää edullinen, jos vastaavan saa valmiiksi varusteltuna ja vähän käytettynä n. 60 teur ja uusi olisi 80 teur 50 teur varusteluun?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe